بیماری های دندان

19 روش عالی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

  • آیا از جملات زیر برای مراقبت از دندان‌هایتان استفاده کرده‌اید؟
  • آیا به رعایت بهداشت دهان و دندان، و چکاپ منظم نزد متخصص دندانپزشک توجه کرده‌اید؟
  • آیا همه راهکارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌هایتان را انجام داده‌اید؟

منتظر نباشید تا اول دندان‌هایتان درد بگیرد! با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می‌توانید از پوسیدگی دندان‌هایتان جلوگیری کنید. پیشگیری از پوسیدگی دندان یکی از مواردی است که برای حفظ سلامت دندان‌های خود باید انجام دهید. آیا مطمئن هستید که تمام راهکارها را برای جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌های خود به کار گرفته‌اید؟

شناخت پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان از طریق باکتری‌های معمولی در دهان شما آغاز می‌شود. این باکتری‌ها از ذرات غذای باقیمانده در دهان تغذیه می‌کنند و اسیدهایی تولید می‌کنند. تقریباً ۲۰ دقیقه پس از خوردن غذا، باکتری‌ها همراه با ذرات غذا، اسید و آب دهان، یک ماده به نام “پلاک” را روی دندان‌هایتان ایجاد می‌کنند. اگر این پلاک‌ها بلافاصله برداشته نشوند، پوسیدگی دندان راه خود را پیدا می‌کند. در طول زمان، این پلاک‌ها به ماده‌ای به نام “تارتار” تبدیل می‌شوند که برداشتن آن بسیار سخت‌تر است. در نهایت، این پلاک‌ها و تارتارها به بیماری‌های لثه منجر خواهند شد.

علاوه بر بیماری‌های لثه، پلاک‌ها روی مینای محافظ دندان تأثیر می‌گذارند که به ایجاد حفره در دندان منجر می‌شود. در ابتدا، حفره‌ها درد ندارند. اما اگر مراقبت لازم انجام نشود، حفره‌ها بزرگتر می‌شوند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. معمولاً سطوح جونده دندان‌های آسیاب و فضاهای بین دندانی به خطر پوسیدگی بیشتری قرار دارند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

مهم‌ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، انجام اقدامات پیشگیرانه است که به طور قابل توجهی احتمال خرابی دندان‌ها را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

1- مسواک زدن و استفاده از نخ دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. استفاده منظم از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در این زمینه بسیار مؤثر است زیرا باعث کاهش تجمع باکتری‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شود. در نظر داشته باشید که نوع مناسب مسواک و روش صحیح استفاده از آن در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار مهم است. برای انتخاب نوع مناسب مسواک، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که حتی بهترین مسواک‌ها نیز دارای عمر محدودی هستند و باید هر سه ماه آن را تعویض کنید. مسواکی که دندانه‌های خود را از دست می‌دهد، نمی‌تواند دندان‌ها را به خوبی تمیز کند و حتی ممکن است به لثه آسیب برساند. همچنین، حتی با استفاده از مسواک مناسب، اگر روش مسواک زدن را به درستی انجام ندهید، ممکن است نتیجه مطلوب به دست نیاورید. گاهی مسواک زدن یک بار در روز به شیوه صحیح و اصولی می‌تواند موثرتر از سه بار مسواک زدن به شیوه نادرست باشد. همچنین، استفاده از نخ دندان همراه با مسواک ضروری است؛ زیرا نخ دندان می‌تواند کار مسواک را تکمیل کند و بهداشت دهان و دندان شما را تضمین کند. با صرف نیمه‌یکاپی یا پانزده دقیقه در روز برای مسواک زدن به شیوه صحیح و استفاده از نخ دندان، احتمال پوسیدگی دندان‌ها را به طرز چشم‌گیری کاهش داده و دندان‌هایی سالم، تمیز و بدون پوسیدگی خواهید داشت.

استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها

روزانه حداقل یک بار از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید. بعد از هر وعده غذایی یا میان‌وعده که ممکن است ذرات غذایی در دندان‌ها به جا بماند، نخ دندان را بکشید و دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

  • حتی اگر مرتباً مسواک می‌زنید، استفاده از نخ دندان نیز ضروری است.
  • با استفاده از نخ دندان، مناطقی که مسواک به آنها دسترسی ندارد و ذرات غذا بین دندان‌ها و لثه قرار دارند، پاک می‌شوند.
  • در صورت عدم استفاده از نخ دندان، ذرات غذایی و قندهای موجود در غذاها بین دندان‌ها باکتری‌ها را جذب کرده و باعث تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان می‌شوند.
بیشتر بخوانید
از فلوئوروزیس دندان چه می‌دانید؟

برای تمیز کردن دندان‌ها به رشته‌ای نخ بلند به طول ۴۵ سانتیمتر نیاز دارید. نخ را به دور انگشت میانی یک دست پیچیده و نیمی از طول نخ را در این انگشت قرار دهید. سپس انتهای دیگر را به دور انگشت وسط دست دیگر پیچیده و نخ دندان استفاده شده و کثیف را در همین انگشت بپیچید.

نخ دندان را با حرکات ملایم بین دندان‌ها حرکت دهید و به خط لثه نکشید. هنگام استفاده از نخ دندان، آن را محکم بین انگشت شست و اشاره قرار داده و به طرف عقب و جلو حرکت دهید. وقتی به خط لثه می‌رسید، مکث کنید.

هنگام رسیدن نخ دندان به لثه، آن را به دور یک دندان قلاب کنید و به آرامی در فضای بین لثه و دندان بچرخانید. با تکرار حرکات بالا و پایین، نخ را به آرامی به کناره‌های دندان و دور از لثه بمالید. این روش را برای سایر دندان‌ها نیز تکرار کنید و به فضای پشت دندان‌های پشتین دهان هم توجه کنید.

مراقبت از دندان ها

2- استفاده از فلوراید و دهانشویه ضد باکتری

استفاده از فلوراید برای تقویت مینای دندان بسیار مؤثر است و می‌توان این روش را با استفاده از خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های حاوی فلوراید انجام داد. حتی در صورتی که حفره دندان کوچک و سطحی باشد و عمق زیادی نداشته باشد، فلوراید قادر است مینای دندان را ترمیم کند. همچنین، دهانشویه‌های ضد باکتری می‌توانند با برطرف کردن باکتری‌های مضر و جلوگیری از پوسیدگی دندان، بسیار موثر باشند. با این حال، بهتر است با یک دندانپزشک در مورد استفاده از دهانشویه‌های ضد باکتریال که برای از بین بردن باکتری‌های مضر و پیشگیری از پوسیدگی و خرابی دندان استفاده می‌شود، مشورت کنید.

3- استفاده از شیارپوش دندان (فیشور سیلانت)

فیشور سیلانت‌های دندانی یک لایهٔ محافظ است که با دندان همرنگ بوده و بر روی دندان‌های آسیاب (مولر) قرار می‌گیرد به منظور کاهش پوسیدگی. سیلانت یا شیارپوش، یک پوشش نازک است که شیارهای سطح دندان را پوشانده و در نتیجه مناطقی که مواد غذایی و باکتری‌ها تمایل به تجمع در آن‌ها دارند را از بین می‌برد. فیشور سیلانت توسط دندانپزشک به سرعت و بدون درد اجرا می‌شود. استفاده از سیلانت می‌تواند یک روش مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها باشد، اما جایگزین مناسبی برای مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و رژیم غذایی سالم نیست.

4- معاینات منظم دندانپزشکی

اولین مرحله برای کنترل سلامت دهان و دندان، آگاه شدن از میزان پوسیدگی می‌باشد. بهترین روش برای پیشگیری از خرابی و پوسیدگی دندان‌ها، معاینه و مشاوره با دندانپزشک است. از طریق معاینات منظم و بحث و گفتگو با دندانپزشک خود، می‌توانید درکی دقیق از وضعیت خود دریافت کنید و بفهمید کدام روش درمانی ممکن است برای شما لازم باشد. با آگاهی از میزان پوسیدگی دندان‌های خود، می‌توانید به شیوه‌ای خاص و مؤثرتر در بهبود سلامت دهان و دندان خود اقدام کنید.

هر چه میزان پوسیدگی و خرابی دندان کمتر باشد، نیاز به ویزیت‌های کمتری خواهید داشت. در هنگام معاینات منظم دندانپزشکی، با کمک دندانپزشک معالج، میزان خطر پوسیدگی دندان‌های خود را تعیین کرده و درباره آن مشورت کنید.

5- رعایت رژیم و عادتهای غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای دندان‌ها در همه جنبه‌های سلامت، از جمله بهداشت دهان و دندان، بسیار حائز اهمیت است. غذاهایی مانند چیپس یا شیرینی‌ها که تمایل به گیر کردن بین دندان‌ها برای مدت طولانی را دارند، باعث افزایش خطر ابتلای به پوسیدگی دندان می‌شوند. همچنین، مصرف غذاهای فرآوری شده یا مواد غذایی شیرین نیز توصیه نمی‌شود. به جای آن، بهتر است سبزیجات تازه و میوه‌ها را انتخاب کنید، زیرا آنها باعث افزایش جریان بزاق و بازسازی مواد معدنی در مینای دندان می‌شوند. در کل، تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند بهبود وضعیت سلامتی بدن و به ویژه دندان‌ها را تسهیل کند. همچنین، علاوه بر مواد غذایی و رژیم غذایی، برخی عادت‌های تغذیه‌ای نامناسب نیز ممکن است خطر پوسیدگی یا شکستگی دندان‌ها را بالا ببرند. به عنوان مثال، شکستن مواد سفت با دندان یا مصرف متوالی و پشت سرهم مواد داغ و سرد از جمله این عادت‌های ناخواسته است که باید اجتناب شود.

بیشتر بخوانید
حفره خشک دندان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ + بررسی راه‌های درمان سریع حفره خشک

یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، تغذیه سالم است. برخی از رژیم‌های غذایی ناسالم می‌توانند منجر به تجمع پلاک و پوسیدگی دندان شوند. بنابراین، رعایت موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • خودداری از مصرف بی‌رویه شیرینی‌ها: غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند، باعث جذب باکتری‌ها و تجمع پلاک می‌شوند. بنابراین، شیرینی‌ها، شکلات‌ها، نشاسته و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را به میزان معقول مصرف کنید و از مصرف بی‌رویه آنها خودداری کنید.
  • انتخاب شکلات‌ها با دقت: برخی از شکلات‌ها مانند آب نبات چوبی، آب نبات سفت و کاراملی ممکن است مدت طولانی در دهان شما بمانند و بین دندان‌ها گیر کنند. در صورت تمایل به مصرف شیرینی، شکلاتی را انتخاب کنید که مدت کمتری بین دندان‌ها گیر می‌کنند.
  • کاهش مصرف میان‌وعده‌های شیرین: میان‌وعده‌هایی مانند کلوچه، کیک و شیرینی نیز حاوی مقدار زیادی قند هستند و می‌توانند به پوسیدگی دندان منجر شوند. بنابراین، به میزان مصرف این نوع میان‌وعده‌ها توجه کنید و سعی کنید مصرف آنها را به حداقل برسانید.

همچنین، به موارد زیر نیز توجه کنید:

  • مصرف غذاهای حاوی نشاسته و کربوهیدرات تصفیه شده را محدود کنید. غذاهایی مانند نان، چیپس و ماکارونی که دارای مقدار زیادی قند هستند، را به عنوان بخشی از وعده‌های غذایی خود مصرف کنید و در میان‌وعده‌ها استفاده نکنید.
  • بعد از مصرف شیرینی و کربوهیدرات تصفیه شده، حتماً دندان‌های خود را با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

با رعایت این موارد و نگهداری بهداشت دهان و دندان منظم، می‌توانید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنید و دندان‌های سالمی رامدت‌ها حفظ کنید.

6- جرم گیری دندان ها

با برطرف کردن پلاک و ترکیبات جرمی که مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها است، احتمال بروز پوسیدگی دندان به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. بنابراین، تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها یا جرم‌گیری دندان باید حداقل دو بار در سال توسط یک تخصصی انجام شود.

7- ترک سیگار و دخانیات

مضرات مصرف دخانیات برای افراد به طور کامل مشخص است. با این حال، بسیاری از مردم از آسیب‌هایی که سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو به دهان، لثه و دندان‌ها وارد می‌کند، آگاهی ندارند. این عادت ناسالم همچنین می‌تواند منجر به ریزش دندان و حتی سرطان دهان شود. ترک سیگار یکی از راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان است. بنابراین، اگر نگران پوسیدگی دندان خود هستید، حتماً از کشیدن سیگار و دخانیات خودداری کنید. برای افرادی که هنوز از دخانیات استفاده می‌کنند یا در فرآیند ترک سیگار و دخانیات قرار دارند، توصیه می‌شود که هر ۳ ماه یکبار برای جرم‌گیری دندان اقدام کنند.

8. مصرف آب میوه و نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانید.

نوشیدنی‌های گازدار و آب‌میوه‌ها دارای مقدار زیادی قند هستند، بنابراین توصیه می‌شود مصرف آنها را به حداقل ممکن محدود کنید.

در ادامه به موارد زیر توجه کنید:

  • اسیدهای موجود در نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند مینای دندان را تخریب کرده و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.
  • بر اساس تحقیقات، بسیار کم‌اندازه است که آب میوه خالص منجر به پوسیدگی دندان شود. اما بهتر است فقط آب میوه بدون افزودنی قند مصرف کنید. آب میوه‌های طبیعی در حد متوسط بهداشتی هستند، اما حاوی مقدار بیشتری قند نسبت به میوه‌های تازه و بدون فیبر هستند.
  • اگر نوشیدنی‌های شیرین و قندی را مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود از آنها با نی استفاده کنید تا تماس بین آنها و دندان‌های شما به حداقل برسد.

با کاهش مصرف آب میوه و نوشابه‌های گازدار و رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنید و دندان‌های سالم و قوی را حفظ کنید.

9. مصرف غذاهای اسیدی را کاهش دهید.

غذاهای اسیدی می‌توانند مینای دندان را همانند اسیدهای موجود در نوشابه‌ها فرسایش دهند. بنابراین، بهتر است مصرف غذاهای اسیدی را محدود کنید.

در ادامه به موارد زیر توجه کنید:

  • برخی از غذاهای اسیدی شامل لیمو و لیموترش هستند.
  • گوجه‌فرنگی، ترشی‌ها، عسل و شراب نیز غذاهای اسیدی هستند که ممکن است به مینای دندان‌ها آسیب برسانند.
  • هرچند خوردن این نوع غذاها مشکل جدی ندارد، اما سعی کنید میزان تماس آنها با دندان‌های خود را کاهش دهید و پس از مصرف آنها، مسواک بزنید.
بیشتر بخوانید
علت زرد شدن دندان ها چیست و راه‌های مقابله با آن

با کاهش مصرف غذاهای اسیدی و رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید از فرسایش مینای دندان جلوگیری کنید و دندان‌های سالم و محکم را حفظ کنید.

10. مصرف آب لوله‌کشی و چای سبز/سیاه را توصیه می‌کنم.

آب لوله‌کشی در بیشتر کشورها با فلوراید غنی شده است و هر آنچه با آب لوله‌کشی تهیه می‌کنید و دارای فلوراید باشد، به تقویت مینای دندان‌ها کمک می‌کند.

در ادامه به موارد زیر توجه کنید:

  • آب برای شستشوی ذرات غذا از دهان شما بسیار مفید است.
  • علاوه بر آب لوله‌کشی، می‌توانید چای سبز و سیاه را نیز مصرف کنید. چای‌های سبز و سیاه دارای خواصی هستند که از تجمع پلاک در دهان جلوگیری می‌کنند. همچنین، این چای‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری‌های لثه کمک کنند.
  • در مصرف چای و قهوه، از افزودن شکر خودداری کنید.

با مصرف آب لوله‌کشی و چای سبز/سیاه و رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید به تقویت دندان‌ها و جلوگیری از مشکلات دهان و لثه دست یابید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

11. توصیه می‌شود مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های غنی از فیبر مصرف کنید.

این غذاها باعث تحریک جریان بزاق در دهان می‌شوند و در ادامه به نکات زیر توجه کنید:

  • ترشح بزاق دهان، یک واکنش دفاعی طبیعی در برابر پوسیدگی است زیرا از چسبیدن باکتری‌ها و پلاک به دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • حدود 20 دقیقه پس از خوردن غذا، بزاق دهان قادر است اسیدهایی که به مینای دندان‌ها حمله می‌کنند را خنثی کند.
  • برای تقویت سلامت دندان، توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هویج، سیب و کرفس مصرف کنید.

12. با مصرف مقدار مناسبی از سبزیجات و میوه‌های غنی از فیبر، می‌توانید به بهبود سلامت دهان و دندان‌ها خود کمک کنید.

توصیه می‌شود از محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست استفاده کنید، زیرا این محصولات حاوی چندین ماده مغذی ضروری برای سلامت دندان‌ها هستند.

در ادامه به نکات زیر توجه کنید:

  • دندان‌ها در درجه اول از کلسیم تشکیل شده‌اند. بنابراین، کلسیم، فسفات‌ها و ویتامین D که در محصولات لبنی وجود دارند، برای داشتن دندان‌های سالم بسیار اهمیت دارند.
  • کلسیم نه تنها به تقویت دندان‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به آنها چسبیده و از آسیب اسیدی به مینای دندان‌ها جلوگیری کند.
  • در صورتی که توانایی هضم لاکتوز را ندارید، می‌توانید از غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D مانند سویا استفاده کنید.

13. با مصرف مناسب محصولات لبنی، می‌توانید به تقویت و حفظ سلامت دندان‌های خود کمک کنید.

توصیه می‌شود آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس بدون قند پس از غذا و در میان وعده‌ها می‌تواند به تولید بزاق کمک کند تا باکتری‌ها و پلاک‌های دندان‌ها شسته شوند. آدامس، به ویژه در صورت خشکی دهان، بسیار مفید است.

در ادامه برخی نکات را به شما توضیح می‌دهم:

  • مطالعات نشان داده است که استفاده از شیرین کننده زایلیتول می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. زایلیتول قادر است از رشد باکتری‌های مضر در دهان شما جلوگیری کند.
  • آدامس حاوی قند در واقع احتمال ایجاد پوسیدگی را افزایش می‌دهد. بنابراین، به مطمئنیت اطمینان حاصل کنید که آدامسی که می‌جوید فاقد قند باشد.

14. با جویدن آدامس بدون قند و رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید به حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از مشکلات پوسیدگی دندان دست یابید.

توصیه می‌شود از محصولات بدون نسخه برای خشکی دهان استفاده کنید. اگرچه خشکی دهان به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود، اما این یک اختلال ناراحت‌کننده است که به دلیل عوامل مختلفی مانند استفاده از داروهای خاص یا اختلالات پزشکی ایجاد می‌شود. خشکی دهان جدی می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود، زیرا دهان شما بزاق کافی برای شستشوی مواد غذایی تولید نمی‌کند و به همین دلیل رشد باکتری‌ها بیشتر می‌شود.

در ادامه برخی نکات را یادآوری می‌کنم:

  • برای رفع خشکی دهان، چندین نوع دهانشویه موجود است.
  • مکیدن آب نبات‌های سفت بدون قند می‌تواند به تولید بزاق دهان کمک کند.
  • در صورت لزوم، می‌توانید جایگزین بزاق نیز استفاده کنید. این جایگزین‌ها به طور مشابهی به قطره‌های چشمی معرفی شده برای خشکی چشم عمل می‌کنند و به موقت مرطوب کردن غشاهای مخاطی دهان شما کمک می‌کنند.
  • اگر خشکی دهان شما بسیار شدید است، ممکن است پزشک داروهای خاصی را برای شما تجویز کند. دو داروی رایج برای این منظور پیلوکارپین (سالاژن) و سروملین (اووکساک) هستند.
بیشتر بخوانید
تاج دندان چیست؟ + بررسی انواع تاج های دندانی

با استفاده مناسب از محصولات بدون نسخه و رعایت دستورات پزشک، می‌توانید خشکی دهان خود را تسکین دهید و به حفظ رطوبت و سلامت دهان خود کمک کنید.

15.در صورت دل درد مداوم با پزشک صحبت کنید.

اگر با درد مداوم دل درگیر هستید، توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. اگر با مشکلات خوردن مانند پرخوری یا بی‌اشتهایی عصبی مواجه هستید یا به طور مداوم با ریفلاکس اسیدی یا ریفلاکس معده روبرو می‌شوید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ریفلاکس معده یا اسید معده می‌تواند با بازگشت به دهان شما، منجر به ضعیف شدن دندان‌ها و پوسیدگی دندان شود. اگر سوزش معده را به طور مداوم تجربه می‌کنید، بهتر است با پزشک خود درباره روش‌های درمانی صحبت کنید تا از آسیب رسیدن به لایه مینایی دندان جلوگیری شود. همچنین، مشکلات خوردن، همانند پرخوری عصبی، بی‌اشتهایی عصبی یا استفراغ اجباری، می‌تواند باعث افزایش مقدار اسیدهای معده شده و منجر به آسیب رسیدن به دندان‌ها و اختلال در تولید بزاق طبیعی شود.

توصیه می‌شود در صورت بروز مشکلات مربوطه، با پزشک خود مشاوره و راهنمایی کنید تا بهترین راه حل‌ها و درمان‌ها را برای مشکلات دل و همچنین سلامت دندان‌های خود پیدا کنید.

16. معاینات منظم توسط دندانپزشک

برای حفظ سلامت دندان‌ها، توصیه می‌شود به طور منظم به دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان مراجعه کنید. افراد سالم باید به صورت سالانه دو بار برای معاینات و مراقبت از دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند.

در جلسه مراجعه به دندانپزشک، وی از ابزارهای دندانپزشکی برای پاکسازی پلاک از سطح دندان استفاده می‌کند. همچنین، دندانپزشک با استفاده از یک خمیر دندان ویژه، دندان‌ها را تمیز می‌کند.

بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند حداقل یک بار در سال برای ارزیابی وضعیت دندان‌ها، معاینه دندان با استفاده از اشعه ایکس انجام دهید.

دندانپزشک شما دندان‌ها و لثه‌ها را به منظور بررسی وجود پوسیدگی و نشانه‌های بیماری مورد بررسی قرار می‌دهد.

17. در مورد درزگیرها از دندانپزشک خود سوال کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره درزگیرها، بهتر است از دندانپزشک خود سوال کنید. از وی بپرسید که آیا نیاز به استفاده از درزگیرها برای دندان‌های شما وجود دارد یا خیر. درزگیرها پوشش‌های پلاستیکی هستند که بر روی شکاف‌های دندان و مناطقی که غذا ممکن است در آنها گیر کند، قرار می‌گیرند.

استفاده از درزگیرها به عنوان یک روش پیشگیرانه برای حفظ سلامت دندان‌ها توصیه می‌شود. این درزگیرها یا سیلانت‌ها می‌توانند مینای دندان را در برابر اسیدها و پلاک محافظت کنند و برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شوند.

استفاده از درزگیرها می‌تواند بیش از 70 درصد از پوسیدگی دندان‌های کودکان را کاهش دهد، به همین دلیل پزشکان پیشنهاد می‌دهند که کودکان در دوران تحصیلی از درزگیرها استفاده کنند.

این درزگیرها می‌توانند تا 10 سال ماندگاری داشته باشند. با این حال، برای اطمینان از سالم بودن درزگیرها، دندانپزشک باید آنها را هر 6 ماه یکبار بررسی کند.

در مورد فلوراید درمانی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

18. در مورد فلوراید درمانی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان با فلوراید، مناسب است با دندانپزشک خود مشورت کنید. در جلسات مشاوره با دندانپزشک، درباره روش‌های درمانی با استفاده از فلوراید صحبت کنید. اگر شما آب لوله‌کشی مصرف نمی‌کنید یا از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده نمی‌کنید، ممکن است به درمان‌های مربوط به فلوراید نیاز داشته باشید.

فلوراید تراپی معمولاً در مطب دندانپزشک و در هنگام تمیزی دندان انجام می‌شود. روش درمان با فلوراید به تقویت مینای دندان شما کمک می‌کند.

19. توصیه می‌شود که مقدار بیشتری آب بنوشید.

در حال حاضر در بسیاری از شهرها، به ویژه در کشورهای غربی، فلوراید به منابع آب شرب عمومی اضافه می‌شود. این اقدام، به عنوان یک روش مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب لوله‌کشی حاوی فلوراید، نه تنها به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند، بلکه به طور کلی مصرف آب، تولید بزاق بیشتر را برای کنترل باکتری‌های ضار ممکن می‌سازد.

بیشتر بخوانید
"دندان قروچه" از عوارض تا درمان

علائم پوسیدگی دندان

  • در ابتدا، پوسیدگی ممکن است علائم آشکاری نداشته باشد و تشخیص آن تنها از طریق بررسی‌های دوره‌ای و استفاده از تصاویر تشخیصی توسط دندانپزشک امکان‌پذیر باشد.
  • با پیشرفت پوسیدگی، علائم و نشانه‌های متنوعی در حفره‌های دهانی-دندانی ظاهر می‌شود. برخی از علائم پوسیدگی دندان عبارتند از:
    • درد دندان که یکی از علائم اصلی پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.
    • حساسیت دندان در برابر مواد غذایی گرم یا سرد.
    • درد دندان هنگام جویدن غذا.
    • بوی بد دهان.
    • سوراخ یا حفره‌هایی که در طول زمان شکل می‌گیرند و نشانه‌ی پوسیدگی دندان‌ها هستند.
    • تغییر در رنگ دندان.

علت‌های پوسیدگی دندان عبارتند از:

  1. عدم رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان: عدم شستشوی منظم دندان‌ها، استفاده نادرست از مسواک و خمیر دندان، عدم استفاده از نخ دندان و عدم مراقبت صحیح از دهان و دندان‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی شود.
  2. بی‌کیفیت بودن محصولات بهداشتی: استفاده از محصولات بهداشتی کم‌کیفیت و نامناسب مثل مسواک‌های ناکارآمد و خمیر دندان‌های بدون فلوراید می‌تواند به عدم کاهش باکتری‌ها و پیشگیری از پوسیدگی منجر شود.
  3. خشک نگه داشتن حفره دهان و دندان: کاهش تولید بزاق و خشکی دهان می‌تواند باعث افزایش بقا و تجمع باکتری‌ها در دهان شده و پوسیدگی را تسریع کند.
  4. مشکلات گوارشی: برخی بیماری‌های مربوط به مری و معده مانند رفلاکس معده می‌توانند باعث برگشت اسید معده به داخل دهان و دندان شده و منجر به پوسیدگی دندان‌ها شوند.

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان:

  1. دو بار در روز دندان‌های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک بپاکید. بهتر است این عمل را بعد از هر وعده غذایی، به ویژه قبل از خواب، انجام دهید.
  2. روزی یک یا دو بار از نخ دندان برای تمیز کردن فضاهای بین دندان‌ها استفاده کنید تا بقایای غذاهای مانده را بردارید.
  3. هر روز از دهانشویه حاوی فلوراید برای شستشوی دهانتان استفاده کنید. برخی از دهانشویه‌ها دارای مواد ضدعفونی‌کننده هستند که به کنترل باکتری‌ها موثر هستند.
  4. تغذیه مغذی و متعادل داشته باشید و مصرف تنقلات را به حداقل برسانید تا دندان‌های سالم‌تری داشته باشید.
  5. جرمگیری دندان را به صورت منظم و به موقع انجام دهید. این کار می‌تواند رسوبات روی دندان‌ها را از بین ببرد و به سلامت حفره دهانی-دندانی کمک کند.

6. اهمیت مراجعه به دندانپزشک برای بررسی‌های دوره‌ای را فراموش نکنید. با مراجعه منظم به دندانپزشک، مشکلات پوسیدگی را به موقع تشخیص داده و درمان مناسب را دریافت کنید.

توصیه‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها:

  • در هنگام مسواک‌زدن، به آرامی و با استفاده از مسواک‌های نرم، مناطق حساس دندان‌ها را شستشو دهید.
  • از مسواک‌هایی با برس‌های نرم، منعطف و دارای سرپوش محافظ استفاده کنید.
  • از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و تولید شده توسط شرکت‌های معتبر استفاده کنید.
  • در هنگام مسواک‌زدن، فشار زیادی به دندان‌ها وارد نکنید.
  • برای لثه‌های ملتهب یا حساس، از مسواک و خمیر دندان‌های ویژه‌ای که توسط دندانپزشک تایید و تجویز شده‌اند، استفاده کنید.
  • به دلیل داشتن شیارها و عمق‌های بیشتر، و همچنین قرار گرفتن دورتر از دندان‌های دیگر، مسواک‌زدن و نظافت دندان‌های عقبی کمی دشوارتر است؛ بنابراین، باید با دقت و توجه بیشتری به آن‌ها رسیدگی کنید.
  • از خوردن و نوشیدن مواد چرب، رنگی و اسیدی پرهیز کنید تا دندان‌هایتان سالم بمانند.

نتیجه‌گیری:

برای داشتن دندان‌های سالم و زیبا، به محافظت مناسب از آن‌ها نیاز دارید تا از آسیب و درد جلوگیری کنید. با رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید هزینه‌های بزرگی که برای ترمیم دندان‌ها و درمان‌های پیشرفته صرف می‌شود را صرفه‌جویی کنید.

در حال حاضر، حفره‌ها و پوسیدگی دندان‌ها به عنوان یکی از مشکلات جدی بهداشتی در جهان شناخته شده‌اند. این بیماری همگانی است و به گروه سنی خاصی وابسته نیست.

حتی کودکان نیز با مشکلات جدی در بهداشت دهان و دندان خود روبه‌رو می‌شوند، زیرا آموزش‌های لازم برای انجام نکات بهداشتی را دریافت نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا