دندانپزشکی نوین

ارتودنسی سرامیکی چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی معمولی دارد؟

امروزه در درمان رایج ارتودنسی، معمولا از براکت‌های فلزی استفاده می‌شود. اما برخی افراد به دلیل موقعیت شغلی یا مناسبات خود از ظاهر آن خوششان نمی‌آید. برای حل این مشکل پای ارتودنسی سرامیکی به میان می‌آید. این نوع ارتودنسی بسیار زیبا و کارآمد است. آیا شما سابقه درمان با آن را داشته‌اید؟ اگر قصد ارتودنسی دارید و می‌خواهید بیشتر با انواع ارتودنسی‌ها آشنا شوید؛ با ما همراه شوید تا با این تکنیک جدید در دندانپزشکی نوین آشنا شوید.


فهرست مطالب


براکت سرامیکی چیست و چه تفاوتی با براکت فلزی دارد؟

بریس های سرامیکی نوعی دستگاه های ارتودنسی هستند که برای اصطلاح ناصافی، کج بودن و سایر مشکلات مربوط به تراز دندان مورد استفاده قرار میگیرند.  این براکت ها شبیه براکت فلزی هستند، با این تفاوت که شفاف، سفید و یا به رنگ دندان ها هستند. به دلیل اینکه کسی نمیتواند به وضوح این بریس ها را ببیند و زیبایی بیشتری دارند. اغلب افراد این بریس ها را به بریس های فلزی ساده ترجیح می دهند. زمانی که از این دستگاه های ارتودنسی استفاده کنیم اصطلاحا میگوییم که ارتودنسی سرامیکی انجام داده ایم.

اجزای بریس های سرامیکی

یکی از ویژگی های ارتودنسی سرامیکی گزینه های انتخاب رنگ های شما است. که در طول دوره درمان تغییر می کند. همچنین اجزا ارتودنسی سرامیکی عبارت اند از:

براکت ها: براکت ها قسمت هایی است که به دندان های شما می چسبد، آن ها معمولا در رنگ های سفید یا رنگ های طبیعی دندان و بی رنگ موجود هستند. می توانید مقاله” از فلوئوروزیس دندان چه می‌دانید؟” در این مطلب دنبال کنید.

ارتودنسی سرامیکی

Archwires: یک سیم است که در اطراف دندان های شما کشیده می شود و همه براکت ها را به هم متصل می کند و برای صاف کردن دندان ها به آن ها فشار وارد می کند. شما اغلب می توانید از بین نقره ای، سفید یا مات یکی از رنگ ها را انتخاب کنید که با براکت هایی با رنگ روشن ترکیب شوند.

بیشتر بخوانید
روش انجام ایمپلنت فوری + قیمت ایمپلنت 1402

نوارهای الاستیک: نوارهای الاستیک به قلاب های روی براکت شما متصل شده اند، آن ها به گونه ای طراحی شده اند که سیم قوس را در جای خود نگه دارند و موقعیت دندان ها و فک را تنظیم کنند.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

  • کمتر توجه دیگران را به خودشان جلب میکنند. تقریبا نامرئی هستند.
  • در مقایسه با الاینرها و اینویزیلاین ها دندان ها را سریعتر صاف میکنند.
  • در رنگ های مختلفی قابل سفارش هستند.
  • این براکت ها هیچ گونه تداخلی در گرفتن عکس های دندانپزشکی ایجاد نمیکنند.
  1. این روش درمانی به علت فشار کمی که روی دندان، لثه و فک می آورد، روشی کم درد است که مناسب افراد حساس می باشد.
  2. سرامیک به کار برده شده در براکت‌ها به اندازه مواد مورد استفاده برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده قوی است. بنابراین، از استحکام مطلوبی برخوردار است. براکت ارتودنسی مقطع عرضی کمتری دارند و به اندازه بریس‌های فلزی برجسته نیستند و لب را جلو نمی‌آورند.
  3. یکی دیگر از فواید مهم این روش، عدم مشکل در تصویربرداری است. بریس فلزی در تصویربرداری اختلال ایجاد می کند. برای مثال اسکن اشعه ایکس از دندان ها در تصاویر مشکل به وجود می آورد. درحالی که بریس سرامیکی چنین تداخلی ایجاد نمی کند.
  4. هزینه انجام آن در برابر بریس های زبانی کمتر است.
  5. شاید مهم ترین مزیت این نوع ارتودنسی رنگ آن ها است، رنگ ارتودنسي سراميکي به گونه ای طراحی شده است که دیگر افراد نگران ظاهر دندان های خود در حین درمان با این روش درمانی نیستند.

نکات منفی ارتودنسی سرامیکی

اکنون تعدادی از عیوب این روش هم بررسی کنیم:

  1. زمان درمان بیشتر است
بیشتر بخوانید
ضرورت کشیدن دندان عقل، عوارض و مراقبت های بعد از کشیدن

خیلی از افراد می خواهند لبخندی کامل داشته باشند. این امر با استفاده از مواد پرسلن شفاف ارتودنسی سرامیکی میسر است. اما مشکلی که وجود دارد این است که این نوع ارتودنسی ها مدت زمان طولانی تری نیاز دارند تا بتوانند درمان را انجام دهد. هر چند میزان موفقیت شان بسیار بالا هستند و ارزش انتظار را دارند.کودکان

  1. هزینه بالاتر در مقایسه با ارتودنسی فلزی سنتی

ارتودنسی های سرامیکی هزینه بیشتری دارند. دلیل این امر استفاده از مواد پرسلن شفاف و با کیفیت بالا است.

  1. طول درمان ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی برای صاف کردن و حل مشکلات دندان شما تقریبا یک سال و نیم تا سه سال زمان نیاز دارد.

ارتودنسی سرامیکی

گفتنی‌ست این مدت بستگی به شدت مشکلات شما دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما “دندان قروچه” از عوارض تا درمان بخوانید.

  1. نداشتن دوام بالا

ارتودنسی سرامیکی دوام بالایی ندارد. بنابراین با حرکت دندان های شما ممکن است نیاز باشد که این براکت ها تعویض شوند. براکت های سرامیکی به دلیل شکننده بودن، راحت‌تر ترک برداشته و از بین می روند. یکی از دلایل بالا بودن طول درمانش هم همین است.

  • طول درمان با براکت های سرامیکی نسبت به نوع فلزی آن، اندکی بیشتر است. به خاطر اینکه ارتودنتیست برای کاهش ریسک شکستن سرامیک ها مجبور است در طول درمان، نیروی کمتری را روی آن ها اعمال کند.
  • هزینه روش سرامیکی نسبت به ارتودنسی معمولی نسبتاً بیشتر است چونکه در این نوع، متخصص ارتودنسی زحمت بیشتری می کشد و جلسات بیشتری را باید صرف این کار کند.
  • مقاومت نه چندان بالا یکی از مهم­ترین معایب این روش است. براکت­ سرامیکی به دلیل جنس خود، از براکت­های فلزی شکننده ­تر بوده و در برابر ضربه تحمل کمتری دارند.
  • بزرگ بودن سایز براکت ها در ارتودنسی سرامیکی، باعث می شود که تمیز کردن و مسواک زدن دندان ها دشوارتر شود. در نتیجه اگر به درستی دهان و دندان ها تمیز نشوند احتمال حساسیت لثه و حتی بروز عفونت وجود خواهد داشت.
بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

اصول مراقبتی از ارتودنسی سرامیکی

با در نظر داشتن این نکته که براکت‌های سرامیکی دوام کمتری دارند، رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی در طول درمان با آن‌ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه مهمترین این نکات را ذکر می‌کنیم:

بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید

در حالت عادی و زمانی که هیچ دستگاه ارتودنسی ندارید باید روزانه دست کم دو بار دندان  های خود را مسواک بزنید.

ارتودنسی سرامیکی

اما دقت کنید که اگر ارتودنسی با براکت سرامیکی را تجربه می کنید باید بعد از هر وعده غذایی یا خوردن و نوشیدن هر چیزی مسواک بزنید. زیرا ممکن است براکت ها دچار تغییر رنگ شده  یا لک بگیرند. با انجام اینکار احتمال پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی به شدت کاهش خواهد یافت.

نخ دندان بکشید و از دهانشویه ها استفاده کنید

برای مراقبت از ارتودنسی سرامیکی تنها مسواک زدن کافی نیست. در حقیقت مسواک زدن تنها بخشی از پروسه تمیز کردن دندان ها را شامل می شود. مکمل این کار نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها است. بعد از خوردن غذا حتما نخ دندان استفاده کنید. روزانه از دهانشویه ها نیز برای تکیمل فرآیند شستشوی دهان و دندان استفاده کنید. حتی استفاده از واترجت که آب را با فشار از بین دندان ها رد می کند میتواند یک روش خوب برای محافظت و مراقبت از ارتودنسی سرامیکی باشد.

 سیگار کشیدن را در طول درمان با ارتودنسی سرامیکیبه طور کامل متوقف کنید

سیگار کشیدن به دلایل زیادی برای سلامتی شما مضر است و علاوه بر این، سیگار کشیدن با ارتودنسی سرامیکی باعث می شود بریس های سرامیکی، الاستیک های رنگی و دندان های شما دارای لکه های زرد شوند. و فراموش نکنید که لکه های ناشی از سیگار عمیق هستند و به سختی پاک می شوند.

مراقبت از دهان و دندان

اگر سیگاری هستید اما می خواهید ارتودنسی سرامیکی داشته باشید بهتر است که یا سیگار را به طور کامل ترک کنید یا اینکه رو به سایر روش  های ارتودنسی مانند ارتودنسی متحرک بیاورید.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی دندان های جلو؛ روش‌ها و هزینه‌ها

همیشه سر وقت به مطب متخصص مراجعه کنید

مهم ترین چیزی که در همه روش های ارتودنسی دندان باید به آن توجه کرد، مراجعه منظم به مطب متخصص ارتودنسی دندان است. در این مراجعه ها، شما با دقت تحت ارزیابی و چکاپ قرار می گیرید و روند درمان شما بررسی می شود. چنانچه مشکلی در خصوص درمان شما وجود داشته باشد متخصص آن را متوجه می شود و اقدام به برطرف کردنش می کند. متخصص همچنین در هر جلسه نکات، توصیه ها و دستورالعمل هایی به یادآوری می کند تا بتوانید روند مراقبت از ارتودنسی سرامیکی را بهتر پیش ببرید.

هزینه درمان در ارتودنسی سرامیکی

مانند بسیاری ازروش های درمانی در هر تخصصی، هزینه ارتودنسی نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه با مهترین آنها آشنا خواهیم شد.

  • اگر فرد متقاضی این روش بخواهد درمان ارتودنسی را با استفاده از براکت های نامرئی سرامیکی انجام دهند بدون شک باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایند. براکت های سرامیکی بسیار کمتر از براکت های فلزی دیده می شوند. این نامرئی بودن ظاهر زیباتری را ایجاد می کند.
  • این روش درمانی زمان ‌برتر است بنابراین هزینه در این نوع روش بیشتر است.
  • هزینه حداقل هزینه ارتودنسی با این براکت­ها به دلیل جنس موادی که در ساخت آنها به­ کار می­ رود، بالاتر است. این مسئله برای هزینه ارتودنسی دندان کودکان و هزینه ارتودنسی دندان نیش و به­ طور کلی یک دندان خاص نیز صادق است.

آیا ارتودنسی سرامیکی درد دارد؟

تحمل درد ناشی از ارتودنسی، یکی از چالش های پیش رو برای افرادی است که درمان ارتودنسی را انتخاب می کنند . تغییر سیم یا حتی سفت کردن آن باعث ایجاد درد در بیمار می شود. در این حالت بهتر است از مسکن هایی که به صورت موقت درد را تسکین می دهند استفاده کرد. حتی موم های ارتودنسی برای محافظت از بخش داخلی دندان نیز مفید هستند.

بیشتر بخوانید
ونیر کامپوزیت دندان

سخن پایانی

در این مقاله درباره ارتودنسی سرامیکی و مزایا و معایب آن سخن گفتیم. اگر می‌خواهید براکت ‌های شما ظریف و زیباتر باشد و کمتر مورد توجه قرار می گیرند. براکت سرامیکی بهترین انتخاب برای شما است. آن‌ها معمولاً رنگ دندان، سفید یا شفاف هستند، نتیجتاً وضوح کمتری دارند. مجددا تاکید می‌گردد به دلیل شکننده بودن اجزای سرامیکی ، این براکت ها برای جلوگیری از شکسته شدن باید به صورت منظم چک و یا تعویض شوند. که این موضوع میتواند طول مدت درمان را بیشتر کند.

امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید. حتما این مورد را مطالعه نمایید از ارتودنسی کاموفلاژ چه می‌دانید؟

منبع

سوالات متداول

آیا براکت سرامیکی باعث تغییر رنگ دندان میشود؟

خیر خود براکت باعث تغیییر رنگ نمی شود. اما اگر بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی رعایت نشود، اطراف براکت ممکن است دچار تغییر رنگ شود. بنابراین کسانی که به بهداشت دهان و دندان رسیدگی نمیکنند بهتر است که ارتودنسی سرامیکی انجام ندهند.

آیا ارتودنسی با براکت سرامیکی بهتر از براکت فلزی است؟

براکت فلزی معمولی قدیمی ترین و و هنوز هم یکی از موثرترین روش های برای درمان ارتودنسی است. مدت زمان ارتودنسی با براکت فلزی کمتر است و انها ایراد آن قابل مشاهده بودن آن است. با این حال اگر به دنبال زیبایی بیشتر و نامرئی بودن ارتودنسی هستید، بله، ارتودنسی با براکت های شفاف بهتر است.

آیا براکت های سرامیکی برای کودکان مناسب هستند؟

کودکان معمولا توانایی های کمتری برای مراقبت از دستگاه های ارتودنسی دارند. در سنین پایین تنها ارتودنسی ثابت معمولی توصیه میشود. بیشتر نوجوانان، جوانان افراد بزرگسال از براکت های شفاف استفاده میکنند زیرا میتوانند از براکت ها مراقبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا