تکنولوژی دندانپزشکی

ارتودنسی رنگی یا ارتودنسی ثابت با حلقه های o-رینگ!

دستگاه ارتودنسی ثابت از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که بریس ها و براکت ها همراه با کش ارتودنسی از جمله آنها است. براکت ارتودنسی عموما به صورت فلزی می باشد و در صورت نیاز از روش های درمانی متفاوت می توان استفاده کرد که شامل براکت های سرامیکی و یا ارتودنسی شفاف و … می شود. اما بندها و کش ارتودنسی رنگ بندی های متفاوتی را شامل می شود که در جلسات مراجعه می توانید این رنگ ها را انتخاب کرده و امتحان کنید. در واقع و به طور حقیقی در دندانپزشکی عنوانی چون، ارتودنسی رنگی وجود ندارد. زمانی که می گوییم ارتودنسیِ رنگی، منظور همان حلقه های کوچک پلاستیکی که معروف به الاستیک های او-رینگ یا O-رینگ است. همچنین  این حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلفی وجود دارند. وقتی که از رنگ های مختلف این رینگ ها استفاده میشود، ارتودنسی رنگی نام دارد. در این مقاله می‌خواهیم با انتخاب درست ارتودنسی رنگی بیشتر آشنا شویم. تا پایان همراه ما باشید.


فهرست مطالب:


انتخاب رنگ کش ها با توجه به رنگ پوست

کسانی که از ارتودنسی رنگی استفاده می کنند، باید به تطابق رنگ پوست صورت با رنگ براکت ارتودنسی دقت کنند:

  • برای پوست های تیره و سبزه انتخاب برخی رنگ‌ها از قبیل طلایی، بنفش یا آبی دریایی یا فیروزه ‌ای به زیباتر شدن
  • ظاهر دهان و دندان کمک می‌کند.بیشتر بخوانید: مینای دندان کجاست؟
  • برای کسانی که پوستی روشن دارند، استفاده از رنگ‌های سرد از قبیل نقره ‌ای، آبی آسمانی، صورتی روشن یا یاسی ظاهر بهتری را به وجود می‌آورد.
ارتودنسی صورتی

هنگامی ‌که شما رنگ کش مورد استفاده در طول درمان با ارتودنسی را با توجه به رنگ پوست خود انتخاب می‌کنید با هر لباسی که بپوشید مطابقت خواهد داشت. زیرا اکثر افراد لباس هایی را انتخاب می کنند که با رنگ پوستشان مطابقت داشته باشد. درباره وسایل دندانپزشکی بیشتر اطلاعات کسب کنید.

بیشتر بخوانید
عوارض لمینت دندان چیست؟ + فیلم عوارض لمینت دندان و برداشتن لمینت دندان

محبوبترین رنگ های ارتودنسی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

ارتودنسی رنگی صورتی

یکی از رنگ هایی که دختران برای انتخاب رنگ بریس دندان های خود تمایل بیشتری نشان می دهد صورتی است. این رنگ برای پوست و موهای روشن مناسب تر است. از ترکیب بنفش و صورتی برای ارتودنسی رنگی خودداری کنید .

ارتودنسی بنفش

رنگ بنفش از رنگ های دیگری است که برای کش های ارتودنسی زیاد از آن استفاده می شود. این رنگ مانند آبی باعث می شود دندان ها سفید تر به نظر برسند. اگر به دنبال رنگی مناسب برای بریس های ارتودنسی خود هستید، رنگ آبی می تواند انتخاب مناسبی باشد. درباره هزینه جراحی لثه چه می دانید؟

ارتودنسی رنگی آبی

متخصصان ارتودنست معمولا چندین رنگ آبی را برای بریس ارائه می‌دهند. جفت شدن یک سایه روشن‌تر و تیره‌تر، یک انتخاب نسبتا مناسب برای هر بیماری است. آبی نیز رنگ خوبی برای بریس می‌باشد، زیرا بعید است که با هیچ یک از لباس‌های‌تان در تضاد باشد.

ارتودنسی آبی

به علاوه، اگر چشم‌های آبی دارید، رنگ آن‌ها را بیشتر نشان خواهد داد. معرفی بهترین نخ دندان برای کامپوزیت

ارتودنسی قرمز

این رنگ برای اشخاصی که پوست سفید و موهای روشن دارند مناسب است اما استفاده از آن زیاد رایج نیست. ترکیب رنگ قرمز و مشکی یک رنگ پسرانه برای انتخاب بریس ارتودنسی است.

ارتودنسی شفاف

چنان چه در وعده های غذایی خود زیاد از غذاهای رنگی مانند سس گوجه فرنگی ، چای ، قهوه ، پفک و… استفاده می کنید به هیچ عنوان از بریس های شفاف استفاده نکنید زیرا این بریس ها به راحتی تغییر رنگ می دهند و بعد از گذشت زمانی اندک دیگر ظاهری جالب ندارند . اگر مایلید رنگ بریسی انتخاب کنید که دندان های شمارا سفید تر نشان دهد رنگ های نقره ای و خاکستری می توانند مناسب باشند. رنگ زرد نیز به سبب این که از دور شبیه به لکه به نظر می رسد مناسب نمی باشد. برای آشنایی با برندهای دندانپزشکی این مقاله را بخوانید.

بیشتر بخوانید
بررسی مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی + آیا مواد ترمیمی دندانپزشکی عوارض دارند؟

فلز کاری با ارتودنسی رنگی!

رنگ های مات هنوز هم ممکن است برای رنگ لب مد باشد ، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید در جای دیگری از آنها استفاده کنید. گزینه های نقره ای ، طلایی و رنگ های متالیک براق می توانند براقی را به لبخند شما اضافه کنند، به ویژه برای رویدادهای خاص. (فیلم لمینت دندان)

بدترین انتخاب ها در ارتودنسی رنگی

اگر به هر شکل قصد انتخاب رنگ برای براکت، سیم و بند ارتودنسیِ خود را دارید سعی کنید تنها یک رنگ انتخاب نکنید و از ترکیب چند رنگ که با هم هماهنگ و ست باشند استفاده کنید. رنگ های زیر بنا به دلایل ذکر شده انتخاب هئشمندانه ای نیستند:

  • رنگ شفاف برای بند ارتودنسی: اگر رنگ بند ها را شفاف انتخاب کنیم، به مرور زمان دجار تغییر رنگ می شوند و ذرات مواد غذایی که به اطراف آن گیر میکنند برجسته و بزرگتر از آنچه هستند به چشم می آیند.
  • رنگ سفید برای براکت (ارتودنسی سفید): براکت هایی که رنگ سفید دارند باعث میشوند زردی رنگ دندان ها بیشتر به چشم بیاید و به نسبت سایر رنگ ها، زودتر رنگ خود را از دست میدهد.
  • زرد و سایر رنگ های روشن: به طور مشابه باعث میشوند که رنگ زرد دندان ها بیشتر شود.
  • مشکی برای براکت: باعث میشود که دیگران فکر کنند دندان شما پوسیده شده یا کثیف است.
  • سیز و قهوه ای برای براکت: ذرات مواد غذایی که به این بریس ها گیر میکند با این رنگ ها برجسته تر و قابل توجه تر هستندو  به نظر می آید که دندان ها همواره کثیف هستند.
بیشتر بخوانید
مهمترین برندهای کامپوزیت دندان

تاثیر رنگ بریس ها برظاهرصورت

برخی بریس ها در ارتودنسی رنگی تاثیر منفی بر روی ظاهر دندان دارد و باید قبل از استفاده از هر رنگ با جلوه ای که در نظر بیننده ایجاد می کند آشنا شد. در ادامه تاثیر برخی بریس های با انواع مختلف رنگ را بیان می کنیم:

  • کش‌های سیاه ممکن است ظاهری شبیه به دندان‌های پوسیده یا وجود ذرات غذا بین دندان‌ها ایجاد کنند.
  • سفید ممکن است اتنخاب خوبی به نظر برسد اما در واقع باعث می‌شود دندان‌ها زردتر به چشم بیایند. علاوه بر این کش‌های سفید راحت‌تر لک می‌شوند.
ارتودنسی رنگی
  • به همین ترتیب، ‌در صورتی که مینای دندان کمی زرد به نظر برسد، کش‌های زرد باعث تشدید این حالت می‌شوند.
  • کش‌های سبز یا قهوه‌ای ممکن است شبیه به ذرات غذا بین دندان‌ها باشند. آیا میدانید پری کرونیت چیست؟

کثیف شدن رنگ های روشن

باید این نکته را یادآور شد که براکت هایی رنگ های روشن زودتر کدر می شوند و تغیر رنگ می دهند. پس اگر از ارتودنسیِ رنگی استفاده می کنید و در رژیم غذایی شما غذاهای رنگی بیشتر است به شما توصیه می کنیم که از کش هایی با رنگ  تیره برای استفاده کنید.

هزینه ارتودنسی رنگی

هزینه ارتودنسی رنگی تفاوتی با هزینه ارتودنسی با براکت فلزی ندارد و با توجه به نوع روش مورد استفاده، نوع ابزار و دستگاه ها و همچنین بیمه فرد محاسبه می شود:

  • در صورتی که بیمار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد، مبلغ ناچیزی از قیمت ارتودنسی را بیمه پرداخت می کند.
  • در صورتی که بیمار تحت پوشش بیمه تکمیلی باشد، بخش قابل توجهی از هزینه درمان را بیمه تقبل خواهد کرد.
  •  در صورتی که فرد تحت پوشش بیمه مسلح باشد، باید به بیمارستان های ارتش مراجعه کند، چرا که بیمه نیروی مسلح مخصوص این بیمارستان ها بوده و هزینه درمان در کلینیک های خصوصی را پوشش نمی دهد.
  • در صورتی که فرد تحت پوشش سایر بیمه ها می باشد، باید بیمه خود را با مرکز درمانی مطابقت دهد تا با مشکل مواجه نشود.
بیشتر بخوانید
دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

 اصول بهداشتی در نگهداری از اورینگ ها و کش های ارتودنسی

از ارتودنسی رنگی نیز مانند ارتودنسی ساده باید مراقبت و نگهداری کرد. درباره‌ی مراقبت های دوران ارتودنسی آگاهتر باشید. مراقبت از ارتودنسی رنگی نیاز به اقدامات سخت و پیچیده ای ندارد. دندانپزشک در طول درمان اقدامات لازم برای نگهداری از ارتودنسیِ رنگی را به شما آموزش خواهد داد. یکی از مهم ترین اقدامات برای مراقبت از ارتودنسی رعایت بهداشت و تمیز بودن دندان ها است. درباره هزینه درمان ریشه دندان بیشتر بدانید.

  • سعی کنید که حتما از نحوه صحیح جا گذاری کش ها توسط متخصص اطلاع حاصل کنید.  زیرا بعد از چند ساعت مصرف این کش ها نیاز به تعویض خواهند داشت.
  • هر سه تا چهار ساعت اقدام به تعویض اورینگ ها نمایید.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک مخصوص ارتودنسی به نظافت دندان ها در طی مدت ارتودنسی کمک می کند.
  • کش های دندانی را تنها برای خوردن غذا از دندان های خود خارج کنید.
  • هر چه زمان استفاده از اورینگ های ارتودنسی در دهان شما بیشتر بیاشد زودتر به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

سخن پایانی

در این محتوا درباره ‌ی اورینگ های رنگی ارتودنسی خواندیم. دانستیم که بسیاری از کودکان به دلیل رنگ های متنوع و جذاب کش های ارتودنسی، به سمت درمان تشویق شده و برای حفظ و نگهداری صحیح بریس ها، بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کرده و به سمت مسواک زدن و کشیدن نخ دندان نیز تشویق می شوند. علاوه بر این استفاده از بریس های رنگیِ ارتودنسی، از عدم جذابیت و کسل کنندگی درمان نیز می کاهد و به داشتن درمانی سرگرم کننده و جذاب کمک می کند. امید است این مطلب به شما در انتخاب رنگ مناسب اورینگ کمک کرده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید
معرفی تولید کنندگان لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

سوالات متداول

نکات مهم در نگهداری ارتودنسی رنگی چیست؟

– حد الامکان مصرف مواد خوراکی رنگی که موجب تغییر رنگ و کدر شدن زود هنگام بریس ها می شود را کاهش دهید.
– بعد از خوردن هر وعده غذایی حتما از مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.
– بعد از خوردن نوشیدنی و مواد خوراکی رنگی، حتما دهان خود را با دهانشویه تمیز کنید.

هر چند وقتیک بار می توان رنگ کش ارتودنسی را تغییر داد؟

به طور کلی هیچ زمان مشخصی برای تعویض کش های ارتودنسی وجود نداشته و می توان بعد از هر جلسه مراجعه به کلینیک ارتودنسی، متناسب با سلیقه و علاقه خود رنگ کش را تغییر داد. اما بهترین زمان برای تغییر رنگ کش های ارتودنسی و تعویض آن ها عموما بین ۶ تا ۸ هفته می باشد. بعضی از افراد با توجه به فصل رنگ کش های ارتودنسی خود را عوض می کنند، بنابراین هر 3 ماه یک بار این عمل را انجام می دهند.

آیا استفاده از کش های رنگی تاثیری در نتیجه درمان دارد؟

استفاده از کش های رنگی تاثیر خاصی بر روی نتیجه درمان نداشته و تنها بر روی زیبایی چهره، دندان ها و لبخند فرد تاثیر می گذارد. البته استفاده از ارتودنسی رنگی، به دلیل جذابیت، زیبایی و تنوع رنگ ها، در تشویق کودکان و نوجوانان به ادامه درمان و اهمیت به بهداشت دهان و دندان نیز بی تاثیر نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا