بیماری های دنداندندانپزشکی نوین

عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

عموماً اولین پیشنهاد دندانپزشک به شخصی که دندان‌های خود را از دست داده، کاشت دندان به وسیله جراحی ایمپلنت است. یکی دیگر از جایگزین های مناسب برای دندان مصنوعی سنتی، اوردنچر بر پایه ایمپلنت است. برای مطالعه بیشتر لینک رنگی را دنبال کنید. ایمپلنت دندان قطعه ای از جنس آلیاژ تیتانیوم و وانادیم و آلومینیوم است. این آلیاژ اصطلاحا تیتانیوم گرید 5 نامیده می شود.ترکیبات تیتانیوم گرید 5 از تیتانیوم 90%  آلومینیوم 6% وانادیوم 4% تشکیل شده است. این آلیاژ علاوه بر استحکام زیاد در برابر نیروهای جانبی و فشار عمودی بسیار تطابق پذیر با بدن می باشد. برترین برندهای تولید کننده تجهیزات و مواد دندانپزشکی را بشناسید تا درمان موفقی داشته باشید. آلیاژ ایمپلنت کمترین میزان واکنش مخالف بدن را نسبت به خود ایجاد می کند. اما ایمپلنت دندان می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد! ایمپلنت دندان هر آنچه که باشد به خودی خود فاقد ارزش است. این هنر و علم متخصص ایمپلنت میباشد که با قرار دادن صحیح و دقیق و علمی در موقعیت مناسب به آن بعنوان جایگزین دندان از دست رفته در دهان ارزش افزوده ایجاد می کند. پس باید قبل از ایمپلنت کردن دندان، عوارض ایمپلنت دندان را بدانید. در این مقاله تا پایان همراه ما باشید تا با عوارض مختلف ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید.


چرا ایمپلنت دندان عفونت می‌کند؟

دلایل زیر می توانند منجر به بروز عفونت ایمپلنت دندان شوند:

  1. دندان قروچه
  2. پوکی استخوان
  3. دیابت کنترل نشده
  4. بیماری های عفونی
  5. وجود بیماری های لثه
  6. مصرف الکل و دخانیات
  7. وجود سیستم ایمنی ضعیف
  8. شرایط دهان و دندان بیمار قبل از کاشت ایمپلنت دندان
بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

عوارض ایمپلنت دندان بعد از نصب

عوارض ایمپلنت دندان در صورتی که کاشت ایمپلنت دندان درست انجام نگیرد می تواند بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. بعد از جراحی ایمپلنت تغییراتی بروز می کند که موقتی بوده و طول درمان این تغییرات از سه هفته تا شش ماه می باشد. یک راه سریعتر برای انجام ایمپلنت دندان، ایمپلنت فوری است. درباره‌ی این روش هم بیشتر بخوانید. این عوارض ایمپلنت عبارتند از:

درد ایمپلنت بعد از جراحی کاشت دندان

معمولا درد ایمپلنت فقط سه یا چهار روز اول بعد از کاشت ایملنت دندان می باشد. در مورد ایمپلنت های بدون جراحی به دلیل باز نشدن لثه به میزان وسیع درد بسیار کمی در ناحیه کاشت ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت که حتی نیاز به مصرف مسکن برای کاهش درد ایمپلنت نیست.

مصرف دو عدد ژلوفن 400 میلی گرم با هم یک ساعت قبل از شروع جراحی ایمپلنت دندان کمک می کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت دندان به طور محسوسی کاهش یابد.

التهاب و تورم پس از نصب ایمپلنت

تورم بعد از گذاشتن ایمپلنت در بعضی بیماران وجود دارد و در موارد جراحی پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان احتمال کبودی نیز می رود که معمولا این عوارض ایمپلنت از روز بعد از کاشت ایمپلنت شروع می شود و پس از یک هفته بهبودی کامل می یابد.

گزگز و بی حسی گوشه ی لب

در بعضی از موارد (مواردی که ارتفاع استخوان فک پایین بسیار کم می باشد) ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه ی لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که امری عادی است و پس از گذشت زمان بهبود می یابد.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی دندان های جلو؛ روش‌ها و هزینه‌ها

لق شدن دندان کناری ایمپلنت

لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت (دندان کناری ایمپلنت بعد از سه هفته تا یک ماه به حالت طبیعی خود بر می گردد.)
این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی ایمپلنت ریشه دندان کناری که به ایمپلنت نزدیک است در اثر کاشت ایمپلنت لق شود. لق شدن دندان کناری ایمپلنت عارضه ای نادر و موقتی بوده و به مرور زمان بهبود پیدا می کند .

نوک روکش های ایمپلنت دردسر ساز می‌شوند

از جمله ی عوارض ایمپلنت که بعد از 15 سال از کاشت ایمپلنت دندان جلو ظاهر می گردد در مورد تک ایمپلنت های مربوط به دندان های جلویی می باشد. بدین شکل که پس از 15 سال نوک دندان های طبیعی فک بالا یک تا دو میلیمتر پایینتر می آیند ولی نوک روکش های ایمپلنت سر جایشان می مانند بنابراین نیاز به ترمیم مجدد دارند.

آسیب دیدن بافت ها و اعصاب اطراف دندانِ مورد درمان

یکی از مشکلات نادر ایجاد شده در هنگام جاگذاری ایمپلنت، آسیب به بافت ها اطراف، خصوصا اعصاب است. هنگامی که ایمپلنت بیشتر ازحد استاندارد به اعصاب نزدیک باشد، فرد ممکن‌است درد مزمن یا بی حسی در ناحیه ی گونه، لثه، زبان و لب ها حس کند. آسیب عصب ممکن است موقتی یا دائمی باشد، در برخی موارد نیز نیاز است ایمپلنت خارج شود.

عوارض ایمپلنت

تقریبا علت تمامی آسیب های عصبی، جایگذاری ایمپلنت توسط فرد غیرمتخصص است. همانند تمامی جراحی ها، بافت اطراف همواره مقداری آسیب خواهد دید، مقداری خونریزی و درد نیز تا چند روز پس از جراحی طبیعی است؛ اما در صورتی که خونریزی و درد بیش از چند روز ادامه پیدا کند، نیازبه ویزیت مجدد دندانپزشک است.

بیشتر بخوانید
اسپلینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

مشکلات سینوسی

سینوسها می توانند مشکلات متعددی برای دندان‌پزشک درحین قرار دادن ایمپلنت در فک بالا ایجاد کنند چرا که اغلب موجب کاهش تراکم استخوان دراین ناحیه می شوند و ممکن است نیاز به جراحی پیوند استخوان شود. درصورت قراردادن ایمپلنت در حفره ی سینوسی، این ناحیه دچار التهاب یا عفونت خواهد شد. CT اسکن و اشعه ی X به راحتی می توانند این مشکل را تشخیص دهند و سپس عمل جراحی اصلاح انجام شود. دندانپزشک پیش از انجام دادن عمل جراحی لازم است از وضعیت اسکلتی بیمار اطلاع دقیق حاصل کند.

عوارض احتمالی دیگر

پس زدن ایمپلنت: بدن ممکن است ایمپلنت را نپذیرفته و با ترشح پادتن آن را پس زند. در این شرایط بدن با ایمپلنت مانند یک شی خارجی رفتار می کند.

واکنش آلرژیک: پایه ی اغلب ایمپلنت ها ترکیبی از تیتانیوم و نیکل است. در موارد نادر، ممکن است تیتانیوم موجب واکنش آلرژیک و التهاب شود. نشانه های این واکنش طیفی گسترده از خارش لثه تا سندروم خستگی مزمن را دربر می گیرند. پس از انجام جراحی، باید از عدم بروز واکنش اطمینان حاصل کرد.

درحالی که لیست مشکلات ناشی از ایمپلنت طولانی به نظر می رسد، باید در نظر داشت آمار ایمپلنت موفقیت‌آمیز بالای 95% است و مشکلات جدی تنها در موارد نادر بروز پیدا می کنند.

برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است دندانپزشک خود را با دقت انتخاب کرده و پس از انجام جراحی، درصورت بروز هرگونه مشکلات بلافاصله به وی مراجعه کرده و از انجام هرگونه عمل خودسرانه خودداری کنید.

درصد عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالاست اما گاهی اوقات در برخی افراد با شکست مواجه می شود. تخمین زده شده که عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی حدود ۵ تا ۱۰ درصد است که ممکن است در فاصله زمانی کوتاه یا چند ماه بعد است کاشت ایمپلنت مشاهده شود.

بیشتر بخوانید
هزینه درمان‌های دندانپزشکی کودکان در سال 1403 + فیلم روش های مختلف فلوراید تراپی دندان

پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان

حتما مصرف کلسیم روزانه خود را افزایش دهید تا از استخوان های محکم و مقاومی برخوردار شوید و هنگام جوش خوردن ایمپلنت با استخوان های فک به مشکلی بر نخورید و این اتفاق به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان مهم ترین نکته ای است که از بسیاری عوارض کاشت جلوگیری می کند.

با مشورت پزشک تان از ایمپلنت مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و قبل از انجام این کار پزشکتان را از تمامی داروهایی که استفاده می کنید و از بیماریها و حساسیت های خود مطلع سازید. بیماری هایی مانند دیابت و قند خون بالا و پوکی استخوان و یا انجام شیمی درمانی.

رعایت کردن چندین مورد می تواند از بروز عوارض کاشت دندان جلوگیری کند: اولین مورد بر عهده ی بیمار است و آن هم، اینکه حتما ایمپلنت دندان را به دکتر جراح متخصص و باتجربه بسپارید، اگر این نکته را رعایت کنید آنگاه پزشک متخصص و مجرب نکات زیر را رعایت خواهد کرد و از بروز عوارض کاشت دندان جلوگیری خواهد کرد:

  • بررسی های بسیار دقیق بر روی لثه و فک از نظر وجود استخوان کافی و مناسب،
  • بررسی فضای عرضی کافی( مزیو دیستالی)،
  • بررسی فضای کافی با دندان های فک مقابل،
  • بررسی وجود و یا عدم وجود لثه چسبنده.
پیشگیری از عوارض ایمپلنت
  • حتما برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان، پزشک تان را از وجود هر گونه بیماری و یا هرگونه حساسیتی مطلع سازید، قبل از ایمپلنت حتما و به طور جدی دو عادت بسیار خطرناک سیگار کشیدن و دندان قروچه کردن را برای همیشه ترک کنید زیرا این دو عادت تاثیر مستقیمی بر کاشت دندان و عوارض بعد از آن دارند.
بیشتر بخوانید
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ | دلایل عفونت ایمپلنت چیست؟

سخن پایانی

در این محتوا درباره‌ی عوارض ایمپلنت دندان خواندیم. به یاد داشته باشید پایه ایمپلنت دندان که جنسی از تیتانیوم دارد، کاملا در برابر پوسیدگی مقاوم بوده و خطر پوسیدگی به هیچ عنوان آن را تهدید نمی کند. اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تاج دندانی که روی پایه ایمپلنت قرار دارد، باید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا