بیماری های دنداندندانپزشکی نوین

ارتودنسی دندان کج “علل کج شدن دندان ها چیست؟” | فیلم ارتودنسی دندان کج

گاهی ارتودنتیست ها در معاینه بیماران خود می‌بینند که تمامی دندان های بیمار صاف بوده و تنها یک دندان کج ، زیبایی وی را به شدت متاثر کرده است. علت کج شدن دندان ها چیست؟ دندان هایی که شلوغ، کج و یا بیرون زده اند می توانند شما را از شکل ظاهری که دارید ناراضی کنند. البته این امکان وجود دارد که کج بودن دندان در قسمت عقبی فک رخ داده و در زمان صحبت کردن و خندیدن دیده نشود. با این وصف، کج بودن دندان ها سبب تحمیل فشار بر دندان های دیگر و بسیاری مشکلات بهداشتی دیگر می‌شود. اگر دندان های کجی دارید و باعث مشکلی برای سلامتی یا گفتار شما می شود، می توانید با ارتودنسی دندان کج این مشکلات را برطرف کنید. آیا درباره مراحل ارتودنسی و طول درمان با این روش آگاهی دارید؟ یکی از روش‌های بسیار موثر و بدون نیاز به جراحی و کشیدن دندان، ارتودنسی کاموفلاژ است. چنانچه مایل به مطالعه درباره‌ی ان هستید لینک رنگی را دنبال کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی دلایل کج شدن دندان ها و ارتودنسی دندان کج بیشتر بخوانیم. تا پایان همراه ما باشید.


دلایل کج شدن دندان ها

هم دندان‌های شیری و هم دندانهای دائمی قابلیت کج شدن به مرور زمان را دارند. در کودکان به دلیل کمبود فضا یا کوچک بودن فک های بالا و پایین فضای کافی برای رشد دندان ها وجود ندارد. بنابریان دندان از مسیرهای نامتعارف بیرون آمده و به شکل نامناسبی به رشد خود ادامه می‌دهند.

داشتن برخی از عادات نامناسب مثل مکیدن انگشت یا وسایل و اسباب بازی ها در سنین کودکی می تواند باعث کج شدن دندان شیری در کودک شوند. وراثت و ژنتیک نیز ممکن است نقشی در کج بودن دندان داشته باشند.

بیشتر بخوانید
لکه گیری دندان چیست؟ + معرفی روش‌های لکه گیری دندان

داشتن دندان های شیری کج به این معنا نیست که کودک شما دارای دندانهای دائمی کجی خواهد شد. با این حال، اگر فضای کافی برای رشد دنداند در اختیار نباشد باید منتظر کج در آمدن دندان های دائمی کودک خود باشید.

سایر مواردی که میتوانند روی کج یا ناصاف شدن دندان ها تاثیر بگذارند عبارتند از:

اندازه فک (Jaw size)

رژیم غذایی مدرن و غذاهای نرم و فرآوری شده ای که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند، به جویدن کمتری نسبت به غذاهایی که اجداد اولیه ما می‌خورده اند نیاز دارد. این تغییر باعث شده است که اندازه فک بشر به مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی شده و بصورت عمومی انسان ها امروزه فک های کوچکتری دارند. دانشمندان بر این باورند که ممکن است فک کوتاه و تکامل یافته ما، مسئول کراودینگ، نامرتبی و کج شدن دندان های ما باشد.

عادات عملکردی ضعیف (Poor myofunctional habits)

عادت های عملکردی رفتارهای تکراری هستند که بر روی عضلات یا عملکردهای دهان یا صورت تأثیر می گذارند. برخی از این عادات عبارتند از:

  • مکیدن انگشت شست
  • استفاده بیش از حد از پستانک یا شیشه شیر
  • تماس زبان به دندان ها
  • تنفس دهانی

مال اکلوژن (Malocclusion)

مال اکلوژن اشاره به نامرتب بودن دندان ها و عدم هماهنگی آن ها در فک های بالا و پایین دارد. زمانی که تراز طبیعی دندان ها و فک ها به هم بریزد اصطلاحا میگویند که شخص دچار مال اکلوژن است.

علت کج شدن دندان ها

رایج ترین انواع مال اکلوژن شامل اوربایت و اندربایت است. اگر شما اوربایت داشته باشید، دندان‌های جلوی در فک فوقانی شما با فاصله نسبتا زیادی از دندان های جلویی در فک پایین شما جلو می‌زنند. و چنانچه آندربایت داشته باشید، این قضیه برعکس خواهد بود و دندان های فک پایینی شما جلوتر از فک بالایی شما قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید
اصلاح طرح لبخند و آنچه باید بدانید

ژنتیک و وراثت (Genetics and heredity)

اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آن‌ها داری دندان ‌های کج و شلوغ هستند، به احتمال زیاد شما نیز از این مشکل رنج خواهید برد. در صورت به ارث بردن کجی دندان ها، حتی ممکن است شما نسبت به والدین خود بیشتر مشکل کج بودن دندان داشته باشید.

مراقبت ضعیف از دندان (Poor dental care)

زمانی که شما به صورت مرتب به یک دندانپزشک مراجعه کنید، تمام مشکلات احتمالی دندان های شما در اسرع وقت تشخیص داده خواهد شد. و درمان آن ها نیز به راحتی در همان ابتدای ظاهر شدن حل خواهند شد. اما چنانچه به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ندهید و به دندانپزشک مراجعه نکنید، باید شاهد بروز مشکلات دندانی متعددی در آینده باشید.

تغذیه ضعیف (Poor nutrition)

داشتن تغذیه ضعیف، به ویژه در کودکان، می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها و رشد ضعیف آن ها شود. تمام این مشکلات میتواند منجر به کج در آمدن دندان های کودکان شما شود.

آسیب دیدگی صورت (Facial injury)

وارد شدن ضربه به صورت یا دهان می تواند دندان‌ها را از جای خود حرکت دهد و در نتیجه باعث کچ شدن یک یا چند دندان شود.

عوارض داشتن یک دندان کج شده

گاهی اوقات، یکی از دندان ها بر اثر علل مختلفی کج میشود و همین دندان به راحتی روی لبخند شما تاثیر میگذارند. زمانی که شما یک دندان کج مابین تعداد زیادی دندان صاف و زیبا دارید، فقط همان یک دندان به چشم می آید. و نه تنها اعتماد به نفس شما را کاهش میدهد بلکه باعث بروز مشکلات زیر نیز خواهد شد:

  • بد فرم شدن سایز دندان ها (یک دندان کج میتواند باعث حرکت دندان های اطراف شود و به تدریج سایز دندان ها را کج کند)
  • مشکل در حرف زدن یا ادای برخی حروف و کلمات
  • مشکل در جویدن
  • آسیب زدن به لثه، لب ها و لپ ها از داخل
  • تهدید بهداشت دهان و دندان
  • دشواری در نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن
  • تسریع رشد پلاک در دندان ها
بیشتر بخوانید
لمینت کریستالی چه کاربردی دارد؟

روش های ارتودنسی دندان کج کدامند؟

زمانی که برای درمان دندان کج خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید در ابتدا باید عکس برداری های لازم از دندان و فک شما به عمل آید تا صلاحیت ارتودنسی یک دندان کج تایید گردد. متاسفانه و البته به ندرت در برخی از بیماران به دلیل شرایط نامناسب فک و دندان ها نمی توان درمان ارتودنسی را انجام داد. پس از تایید متخصص ارتودنسی، بیمار می تواند از یکی از روش های زیر برای ارتودنسی یک دندان کج کمک بگیرد. البته قبل از هر چیز لازم است بیمار بداند که حتی در درمان ارتودنسی یک دندان کج هم باید براکت ها بر روی همه دندان ها قرار گیرد چرا که تمامی دندان ها باید برای صاف شدن دندان کمک کنند:

ارتودنسی یک دندان کج به روش ثابت

در این روش دستگاه ارتودنسی تا پایان درمان به طور ثابت بر روی دندان ها قرار می گیرد و بیمار قادر به برداشتن آن نخواهد بود. تغییر وضعیت ارتودنسی ثابت و برداشتن و گذاشتن این نوع از ارتودنسی تماما توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود.

ارتودنسی ثابت

مراجعه منظم و به موقع در این نوع درمان ارتودنسی بسیار کمک کننده و مهم است. به یاد داشته باشید که مراقبت های دوران ارتودنسی ساده اما با اهمیت هستند و تاثیر بسزایی در کیفیت نتایج خواهند داشت . در صورت تمایل به آگاهی بیشتر، لینک رنگی را دنبال نمائید.

ارتودنسی یک دندان کج به روش متحرک

اما بعضا دیده می شود که بیمار نمی تواند ارتودنسی ثابت را تحمل کرده و تا جایی که امکان دارد تمایل به استفاده از ارتودنسی متحرک دارد. در این صورت اگر ارتودنتیست تایید کند، از این روش برای درمان استفاده خواهد شد. همانطور که از نام این روش پیداست ارتودنسی متحرک را می توان در هر زمان که مایل باشید بگذارید و بردارید. دقت کنید برای استفاده از ارتودنسی متحرک تنبلی نکنید و طبق زمانبندی های اعلام شده توسط متخصص ارتودنسی از دستگاه ارتودنسی متحرک خود استفاده کنید. در این صورت درمان موفق و رضایت بخشی را طی خواهید کرد.

بیشتر بخوانید
مینای دندان چیست؟

هزینه ارتودنسی یک دندان کج

هزینه ارتودنسی تک دندان مانند قیمت سایر روش های ارتودنسی ثابت نیست و از فاکتورهای مختلفی تأثیر می پذیرد.هزینه ارتودنسی تک دندان بستگی به این دارد که فرد از چه روشی برای درمان استفاده می کند.از دیگر فاکتورهایی که بر روی قیمت ارتودنسی یک دندان کج تأثیر می گذارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول درمان(هرچه درمان پیچیده تر باشد، زمان درمان نیز طولانی تر و هزینه نیز افزایش پیدا می‌کند.)
  • سابقه متخصص
  • شهری که در آن زندگی می کند
  • نوع براکت انتخاب شده
  • روند آماده سازی دندان جهت ارتودنسی

بعضی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ارتودنسی یک دندان کج را می توان کنترل کرد اما بعضی دیگر به وضعیت دندان های شما بستگی دارد.بهترین روش برای اطلاع از هزینه ارتودنسی یک دندان کج مراجعه به مطب یا کلینیک مدنظر است.بعد از این که متخصص ارتودنسی وضعیت دندان های شما را دقیق بررسی کرد می تواند قیمت را اعلام کند.

سخن پایانی

در این محتوا درباره دندان کج و درمان ارتودنسی دندان کج خواندیم. یادتان باشد در حالی که ممکن است وسوسه شوید تا صبر کنید و بچه شما به سن نوجوانی برسد سپس برای شروع درمان ارتودنسی اقدام کنید، اما درمان زودرس ارتودنسی کودک در بسیاری از موارد می تواند مفید باشد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا