بیماری های دندان

از فلوئوروزیس دندان چه می‌دانید؟

 فلوئوروزیس دندانی یک وضعیت مرتبط با زیبایی دندان است که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید رخ می دهد. این مشکل بیشتر در هشت سال اول زندگی افراد به وجود می‌ آید؛ در زمانی که دندان‌ ها در حال شکل‌ گیری هستند. شاید نتوان این مشکل را بیماری نامید، ولی تاثیرات منفی آن در حالت خفیف بر روی روان افراد دیده می‌ شود. شما درباره علائم این بیماری چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره فلوئوروزیس دندانی بدست آورید.


فهرست مطالب:


برای مطالعه بیشتر: اختلال مکیدن انگشت + عوارض و درمان


فلوئوروزیس چیست؟

بروز لکه های سفید تا قهوه ای روی دندان ها را فلوئوروزیس می خوانند. این عارضه یک بیماری نیست، بلکه مشکلی به لحاظ زیبایی است. گاهی این عارضه به قدری خفیف است که تنها متخصص دندانپزشکی می تواند آن را تشخیص دهد. در اغلب موارد فرد زمانی به این مشکل دچار می شود که در کنار مصرف آب غنی شده با فلوراید، از مکمل فلوراید نیز استفاده کند.

فلوئوروزیس

یا خمیردندان حاوی فلوراید را قورت دهد. این عارضه بیشتر در کودکانی دیده می شود که برای مسواک زدن از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده می کنند. آن‌ها هر روز مقداری از خمیردندان را می بلعند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: همه چیز درباره لمینت کریستالی


عوامل مسبب ابتلا به فلوئوروزیس

• فلوراید اضافی موجود در آب آشامیدنی هنگام تشکیل مینای دندان در کودکان بر روی سلول‌های مینا ساز تأثیر گذاشته و مرحله معدنی شدن مینا را دچار اختلال می‌کند به گونه‌ای که بافت زیر سطحی مینا دچار مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

• فلوراید اضافه شده به آب و خمیر دندان‌ها برای کاهش پوسیدگی نیز ممکن است باعث فلوئوروزیس شوند.

• فلوئوروزیس طي تشكيل دندان (يعني حدود شش ماهگي تا پنج سالگي) رخ مي‌دهد. البته اين زمان در افراد متعدد مي‌تواند تا چند ماه زودتر يا ديرتر نيز متغير باشد. به نظر مي‌آيد نيمه نخست اولين سال زندگي كودك، مهم‌ترين زمان براي ايجاد فلوئوروزيس در دندان‌هاي شيري (براساس دريافت فلورايد پيش از تولد و طي سال اول زندگي) باشد.

• فلوئوروزيس دنداني بيشتر در دندان‌هاي دائم ديده مي‌شود، اما در دندان‌هاي شيري نيز مشاهده گرديده است.


حتما بخوانید: سیر تا پیاز حفره خشک دندان


علائم فلوئوروزیس دندانی

معمولا لکه های سفید ریز و یا رگه هایی وجود دارد که ممکن است قهوه ای تیره باشند و هنگام لمس زمخت تر از سایر نقاط دندان هستند. دندان هایی که تحت تأثیر فلوئوروزیس قرار نمی گیرند صاف و براق هستند.

فلوئوروزیس

از سال ۱۹۳۰، دندانپزشکان با استفاده از دسته بندی زیر، شدت فلوئوروزیس دندانی را ارزیابی کردند:

  • سوال برانگیز: مینای دندان تغییرات جزئی را نشان می دهد؛ در حد چند لکه سفید گاه به گاه.
  • خیلی خفیف: نواحی کوچک مات مانند با بیش از ۲۵٪ پراکندگی در سطح دندان ها.
  • خفیف: نواحی مات گسترده تر است اما هنوز هم کمتر از ۵۰٪ سطح را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • در حد متوسط: مناطق مات بیش از ۵۰٪ سطح مینا را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • شدید: تمام سطوح مینای دندان تحت تأثیر قرار می گیرند. دندان ها همچنین دارای سوراخ هایی هستند که ممکن است به هم بپیوندد.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: فلوراید تراپی دندان کودکان


چگونه می توان از بیماری فلوئوروزيس جلوگیری کرد؟

اولین گام برای جلوگیری از بیماری فلوئوروزيس در کودکان مراجعه به دندانپزشک اطفال و مشاوره با او است. دندانپزشک اطفال از مقدار فلوراید موجود در آب مطلع بوده و در صورتی که کودک به فلوراید اضافی نیاز داشته باشد میزان و نحوه استفاده از آن را تعیین کرده و به والدین می گوید.

بیشتر بخوانید
"دندان قروچه" از عوارض تا درمان

گام دوم در جلوگیری از بیماری فلوئوروزيس بررسی مقدار استفاده از خمیر دندان فلوراید دار می باشد. والدین باید توجه داشته باشند که مقدار کمی خمیر دندان بر روی مسواک بگذارند. والدین به کودکان خود آموزش دهند که خمیر دندان را نخورند. کودکان باید بدانند که بعد از شستن دندان ها آب آن را بیرون بریزند.


جهت آگاهی: از ارتودنسی کاموفلاژ چه می‌دانید؟


روش‌های درمانی رایج

در صورتی که فلوئوروزیس ایجاد شود، تنها با درمان های زیبایی می توان به بهبود شرایط کمک کرد و ظاهر دندان ها را زیبا ساخت. برای درمان فلوئوروزیس روش هایی وجود دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

سفید کردن یا بلیچینگ

در صورتی که فلوئوروزیس خفیف باشد، به کمک بلیچینگ دندان به طور کامل درمان می شود و تمام لکه های زرد رنگ ایجاد شده، همرنگ بقیه قسمت ها می شوند. فلوئوروزیس در حالت متوسط تنها ظاهری بهتر پیدا می کند و به طور کامل درمان نمی شود و اگر این اختلال شدید باشد، می توان گفت تقریبا هیچ کمکی به بهبود لکه ها نخواهد کرد. اما به طور کلی فلوئوروزیس در هر سطحی که باشد، قبل از هر درمانی برای کمرنگ تر شدن لکه ها، از روش بلیچینگ استفاده می گردد.

باندینگ کامپوزیت

برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان و بهبود رنگ دندان، روش باندینگ کامپوزیت کاربرد دارد که در این روش مواد کامپوزیتی که همرنگ دندان می باشند به کمک باندینگ روی مینای دندان قرار می گیرند.

درمان فلوئوروزیس

قبل از انجام این روش برای درمان فلوئوروزیس، ابتدا بلیچینگ انجام شده تا لکه ها کمی کمرنگ تر شوند، زیرا مواد ترمیمی به دلیل اینکه کمی حالت شفاف دارند تا حدودی سبب نمایان شدن رنگ دندان زیری می شوند.

بیشتر بخوانید
اختلال مکیدن انگشت + عوارض و درمان

روکش چینی

در مواقعی که فلوئوروزیس شدید باشد، برای اینکه درمان بهترین نتیجه را در پی داشته باشد، روکش چینی بهترین انتخاب می باشد. برای این کار دندانپزشک بخش کمی از مینای دندان را می تراشد و لایه ای از جنس چینی را جایگزین آن می کند. این روش نسبت به روش های دیگر قیمت بالاتری دارد، اما فلوئوروزیس شدید تنها به کمک بلیچینگ به همراه روکش چینی درمان می گردد.


درباره‌ی فرآیند درمان ارتودنسی چه می‌دانید؟


درمان های خانگی فلوئوروزیس چیست؟

در سطوح ابتدایی علائم فلوئوروزیس، می‌توانید راه‌حل‌های خانگی زیر را بکار بگیرید:

قطع کافئین

اگر با رنگ دندان های خود مشکل دارید سعی کنید مصرف چای، قهوه، شراب قرمز و نوشابه را قطع کنید. محتوای بالای کافئین در این نوشیدنی ها می تواند باعث تشدید لکه های دندان شما شود. برخی افراد تصور می کنند مصرف این نوشیدنی ها از طریق نی مانع از تشدید فلوئوروزیس می شود، اما این درست نیست. مایع با ورود به محیط دهان باز هم با دندان در تماس قرار می گیرد. به جای این نوشیدنی ها می توانید از چای سبز، قهوه بدون کافئین و شیر استفاده کنید.

قطع فلوراید

از عدم مصرف آب حاوی فلوراید اطمینان حاصل کنید. می توانید آب معدنی بنوشید یا از فیلتر تصفیه آب استفاده کنید. همچنین میزان مصرف خمیر دندان حاوی فلوراید را کم کنید.

فلوئوروزیس

از سوی دیگر، میزان مصرف غذاهای ارگانیک را افزایش دهید تا از مصرف غذاهای فرآوری شده حاوی فلوراید دور بمانید.

جوش شیرین

از جوش شیرین دیگر فقط برای پخت و پز استفاده نمی شود. یکی از درمان های خانگی این عارضه استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان هاست. می توانید یک خمیردندان فاقد فلوراید تهیه کنید و آن را با یک قاشق جوش شیرین مخلوط کنید، سپس این مخلوط را بر روی مسواک خود بمالید و دندان های خود را با آن تمیز کنید. به علاوه می توانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید و با آن دندان های خود را مسواک کنید.

بیشتر بخوانید
پریودنتیت چیست؟

پراکسید هیدروژن ۳٪

به عنوان یکی از دیگر درمان های خانگی فلوئوروزیس می توانید ۲ قاشق چای خوری پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با ۲ قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. محلول را یک دقیقه در دهان خود قرقره کنید و سپس دهان خود را بشویید. محلول در دهان شما کف می کند که طبیعی است. تا رسیدن به نتیجه مطلوب این روش را هر چند روز یک بار ادامه دهید. برای پیشگیری از مشکلات جدی، از ۳ درصد بودن محلول اطمینان حاصل کنید.

مصرف برخی مواد غذایی

برخی میوه ها و سبزیجات برای دندان شما مفید هستند. مهم ترین آنها عبارتند از سیب، کرفس و هویج. این مواد دارای ویتامین C هستند که باکتری ها را می کشد و موجب تحریک تولید بزاق می شوند. در صورت ابتلا به فلئوروزیس از مصرف برخی مواد اسیدی مانند سس گوجه فرنگی، ترشی، سرکه و پرتقال دوری کنید. حتی ثابت شده است که سس سویا نیز رنگ دندان را تغییر می دهد.


این محتوای مفید را هم از دست ندهید: روکش دندان شیری کودکان، یک ترمیم خلاقانه


سخن پایانی

در این محتوا درباره‌ِ عارضه‌ی دندانیِ فلوئوروزیس سخن گفتیم. به یاد داشته باشید اگر فرزند شما خمیر دندان حاوی فلوراید را ببلعد یا مکمل فلوراید را بیش از حد مصرف کند، ممکن است در آینده دچار فلوئوروزیس شود. بنابراین بر مسواک زدن و مصرف مکمل فرزند خود نظارت دقیق داشته باشید. اگر دچار عارضه خفیف تا متوسط شده باشید، روش های خانگی معرفی شده، می توانند تا حدی به شما کمک کنند. اما برای عارضه شدید باید از متخصص دندانپزشکی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید
مینای دندان چیست؟

سوالات متداول

تقسیم‌بندی فلوئوروزیس بر حسب شدت مشکل کدام است؟

دندان پزشکان شدت مشکل فلوئوروزیس را به پنج بخش مختلف تقسیم کرده‌ اند:
● مشکوک به ابتلای فلوئوروزیس
 در این مورد بر روی مینای دندان فرد لکه‌ های سفید کوچکی دیده می‌ شود که می‌ تواند نشان‌ دهنده بروز این مشکل باشد.
● خیلی ضعیف
 حدود یک چهارم سطح دندان به صورت نواحی کوچک مات دیده می‌ شود.
● ضعیف
 حدود نصف سطح دندان را نواحی مات تشکیل داده است که ابعاد این لکه‌ ها از حالت خیلی ضعیف بزرگتر است.
● در حالت تعادل
 بیشتر از نصف سطح مینای دندان را نواحی سفید مات تشکیل داده‌ اند.
● شدید
 در این حالت کل سطح مینای دندان دچار عارضه فلوئوروزیس شده و زیبایی دندان فرد و همچنین سلامت آن را به شدت دچار مشکل می‌ کند.شدت فلوئوروزیس

برای محافظت از دندان کودکان، چه میزان فلوراید بدون خطر ابتلا به فلوئوروزیس وجود دارد؟

در صورت استفاده از آب آشامیدنی حاوی فلوراید، محصولات بهداشتی دهان و دندان حاوی فلوراید و داشتن رژیم غذایی مناسب، میزان فلوراید مورد نیاز برای کودکان تامین می گردد. البته امروزه دریافت مقدار کافی فلوراید بیشتر از طریق خمیر دندان و دهانشویه می باشد که والدین باید بسیار مراقب باشند تا کودک آن ها این مواد را قورت ندهد، زیرا در این صورت احتمال ابتلا به فلوئوروزیس افزایش می یابد.

آیا مصرف فلوراید را باید کنار گذاشت ؟

خیر! مصرف فلوراید از پوسیدگی دندان های کودکان شما جلوگیری می کند و نقش بسیار مهمی در سلامت دندان های آن ها دارد. باید به این نکته توجه کرد که کودکان باید فلوراید را به میزان مناسب استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا