تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

قالب گیری ایمپلنت دندان چگونه است ؟

ایمپلنت دندان دارای مراحل مختلفی است که یکی از این مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان نام دارد. در این مرحله حالت روکش ایمپلنت شما به وسیله قالب گیری تعیین و به لابراتور جهت ساخت ارسال می شود. اگر قصد آشنایی بیشتر با قالب گیری ایمپلنت دندان را دارید با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های جایگزینی دندان های خراب یا از دست رفته ی افراد است که یک جایگزین بسیار پر مزایا و پر کاربرد شناخته می شود که در سرتاسر جهان نیز به عنوان بهترین و برترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته به شمار می رود. در این روش درمان یک قطعه پیچ مانند از جنس تیتانیوم در یک جلسه جراحی در استخوان فک بیمار کاشته می شود که جایگزین ریشه دندان است و همانند ریشه دندان عمل می کند تا روکش ایمپلنت بر روی آن بسته شود.

روکش ایمپلنت توسط یک قطعه رابط به نام اباتمنت بر روی فیکسچر یا همان پایه ایمپلنت بسته می شود، روکش ایمپلنت دندان که معمولا جنسی چینی یا سرامیکی دارد و توسط لابراتور ساخته می شود قالب گیری ایمپلنت دندان در این بخش از فرایند ایمپلنت دندان قرار دارد.

یکی از حساس ترین بخش های ایمپلنت دندان قالب گیری ایمپلنت است به همین دلیل است که در هنگام این کار باید دقت و حساسیت زیادی به خرج داد تا بتوان بهترین نتیجه ممکن را رقم زد و تخصص در این کار بسیار اهمیت دارد، اگر در قالب گیری ایمپلنت دقت و تخصص کافی وجود نداشته باشد می تواند نتیجه پایانی ایمپلنت را با مشکلاتی روبرو کند.

بیشتر بخوانید
کراودینگ چیست؟ + بررسی دلایل و درمان نامرتبی دندان

چرا قالب گیری ایمپلنت بسیار مهم است:

هدف اصلی از قالب گیری ارسال دقیق اطلاعات موقیعت ایمپلنت برای لابراتوری که ساخت روکش ایمپلنت به آن سپرده شده است می باشد، تا لابراتور بتواند به بهترین دقت روکش یا پروتز دندان را بسازد که به خوبی بر روی جای خود قرار بگیرد.

اجزای مختلف قالب گیری ایمپلنت

برای قالب گیری ایمپلنت از اجزای مختلف استفاده می شود که در ادامه به معرفی این مواد می پردازیم :

سینی قالب گیری

تکیه گاه های فلز یا پلاستیک هستند که مواد قالبگیری درون آنها ریخته می شوند، و آنها به انوان تکیه گاه عمل می کنند. می توان سینی ها قالب گیری را به صورت سفارشی تولید کرد یا از قالب استوک استفاده کرد سینه های قالب گیری در دو نوع باز و بسته وجود دارند.

مواد قالب گیری

مواد قالب گیری موادی هستند که برای قالبگیری از روکش ایمپلنت استفاده می شود که معمولا از موادی از جنس وینیل پلی سیلوکسان یا پلی اتر برای این کار استفاده می کنند. مواد قالب گیری را درون سینی قالب گیری تزریق می کنند و باید مراقب باشند که سفتی این مواد به اندازه باشد چون اگه این مواد زیادی سفت باشند جزیات را به خوبی ثبت نمی کنند و اگر شل باشند ممکن است در زمان خروج از دهان شکسته شوند.

انواع روش ها قالب گیری ایمپلنت دندان

برای قالب گیری از دهان دو روش وجود دارد که یکی از این روش ها به تشخیص متخصص پروتز با توجه به نوع اباتمنت و دیگر شرایط موجود برای شما انتخاب می شوند، هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

  1. تری بسته (سینی بسته)
  2. تری باز (باز)
انواع روش های قالب گیری ایمپلنت

مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان

انتخاب تری (سینی) قالب گیری: 

تری ها همانند تکیه گاه هستند وانتخاب مناسب تری برای قرار گیری بر روی قوس دندانی بسیار مهم است، تری ها سینی هایی از جنس فلز یا پلاستیک هستند.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

انتخاب مواد قالب گیری: 

بعد از انتخاب تری نوبت به انتخاب مواد قالب گیری می رسد یکی از مواد قالب گیری پر استفاده آلژینات است که خود دارای چندین نسخه است. این ماده برای بیماران حساس توصیه می شود و سریع تنظیم می شود که خود این موضوع یکی از مزیت های بزرگ این ماده است.

تهیه خمیر قالب گیری دندان:

 در این مرحله دنداپزشک با اضافه کردن آب به مواد قالب گیری و هم زدن آن به کمک یک وسیله کاردک شکل شروع به تهیه خمیر قالب گیری می کند و برای یک دقیقه آن را به خوبی مخلوط می کند، بعد از این که محتویات به حالت شکل پذیری در امدن آن را در سینی قالب گیری قرار می دهد و با دقت در دهان بیمار می گذارد.

خارج کردن: 

پس انجام مراحل بالا و قرار دادن قالب در دهان بیمار چند دقیقه صبر میکند تا مواد سفت شود و شکل لثه،دندان و فک بیمار روی آن نقش ببند سپس به آرامی آن را خارج می نماید.

نکات مهم درقالب گیری دندان

چن عدد از نکات مهمی که دنداپزشکان باید در قالب گیری ایمپلنت دندان در نظر داشته باشند به شرح زیر است:

برای ساخت روکش های یا پروتز های خوب لابراتور باید تصویر و تصور درستی از دندان ها و لثه و حتی فک شما داشته باشد به همین دلیل نیاز است که قالب گیری به درستی انجام شود تا بهترین نتیجه برای شما به ارمغان آید.

دندانپزشک متناسب با نیاز شما باید از یکی از روش های قالب گیری دندان استفاده کند.

بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

اگر شما در باز کردن دهان به حد کافی دچار محدویت هستید دندانپزشک باید از روش سینی بسته برای قالب گیری استفاده کند.

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید و میخواهید درباره قیمت انواع ایمپلنت دندان بیشتر بدانید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید. 

منبع : Impression techniques for implant dentistry

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا