دندانپزشکی کودکان

بررسی عفونت دندان در کودکان از علل و علائم تا درمان آن

بهترین روش برای درمان عفونت دندان شیری کودکان چیست؟ چگونه می توان از عفونت ریشه دندان شیری کودکان جلوگیری نمود؟ مهمترین نقش دندان های شیری، الگوی رویشی مناسب برای جوانه های دندان های دائمی است. لذا حفظ و نگهداری دندان شیری از اهمیت بالایی برخوردار است و این در حالیست که برخی والدین به دلیل موقتی بودن دندان های شیری، اصراری به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک خود ندارند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از اصلی ترین دلایل ابتلا به بسیاری از بیمای های دهان و دندان به ویژه پوسیدگی و عفونت دندان می باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی علل ابتلا به عفونت های دندانی تا تشخیص و درمان آن بپردازیم، برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


عفونت دندان چیست؟

از بزرگترین مشکلات دندان کودکان ، باید به عفونت دندان اشاره کنیم ؛ که در میان کودکان بسیار شایع می باشد و در صورتی که نسبت به درمان آن اقدام نشود ،امکان پخش شدن عفونت به سایر قسمت های صورت وجود دارد ؛ بنابراین در صورتی که کودک شما دچار عفونت و آبسه دندان شده است ، نسبت به آن بی توجه نبوده و برای درمان عفونت دندان کودکان خود به متخصص دندانپزشک اطفال ، مراجعه نمایید.

پوسیدگی دندان ، سبب بروز حفره بر روی مینای دندان می شود ؛ بدین ترتیب بافت های مرده درون ساختار دندان تجمع کرده و بدین ترتیب ساختار داخلی دندان تحریک و ملتهب می شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فلوراید تراپی دندان کودکان را بخوانید.

عفونت موجود در دندان ، به سمت ریشه دندان ها رفته و در صورتی که به موقع درمان نشود ، منجر به بروز آبسه و عفونت دندان مى شود.

عفونت و آبسه دندان ، دو نوع اصلی دارد ؛ که عبارت اند از :

  1. عفونت و آبسه پریودنتال ( لثه ای )
  2. عفونت و آبسه پری اپیکال ( ریشه دندان )
بیشتر بخوانید
بوی بد دهان (هالیتوزیس) چیست؟ + بررسی 12 علت مهم بوی بد دهان در کودکان+ معرفی 6 راه درمان آن

علل ابتلا به عفونت های دندانی چیست؟

دلایل و عوامل متعددی می توانند زمینه ساز ابتلا به عفونت‌دندان در کودکان شوند ، اما از میان این عوامل دو علت بسیار مهم وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

پوسیدگی دندان

یکی از مهمترین علل ابتلا به عفونت‌دندان در کودکان، پوسیدگی های دندانی می باشد. در صورتی که پوسیدگی های دندانی بدون درمان رها شده و تشدید یابند، پوسیدگی از مینا و عاج دندان عبور کرده و به عصب دندان می رسد. اگر در این وضعیت با وجود درد های شدید دندانی همچنان درمان انجام نشود، عفونت های دندانی رخ می دهند. بیشتر بخوانید: فیشور سیلانت دندان کودکان

به طور طبیعی زمانی که عفونت های دندانی اتفاق می افتد با علائمی همچون دردهای بسیار شدید، بوی بد دهان، تورم و بسیاری از نشانه های دیگر قابل تشخیص و مشاهده خواهد بود.

شکستگی دندان

دومین علت مهم ابتلا به عفونت های دندانی در کودکان شکستگی دندان در پی ضربه، غذاهای بسیار سفت، دندان قروچه و… می باشد. شکستگی ناشی از هر کدام از علل مذکور، از عواملی هستند که سبب درگیر شدن عصب دندان شده و همین امر سبب نشت مواد غذایی، بزاق، باکتری های داخل دهان و … به داخل دندان شده که نهایتا منجر به عفونت های دندانی می گردد. درباره هزینه درمان‌های دندانپزشکی کودکان در سال 1401 را بخوانید.

علائم عفونت‌دندان در کودکان چیست؟

علائم عفونت‌دندان در کودکان با توجه به علت ایجاد این عارضه متفاوت است. گاهی اوقات یک کودک با تمامی علائم و گاهی دیگر با تعدادی از آن ها مواجه می شود. درباره تروما دندان چیست را بخوانید. اما مهمترین علائم و نشانه های ابتلا به عفونت‌دندان عبارتند از:

  • بوی بد دهان
  • تب
  • دردهای نامشخص داخل دهان که شدید بوده که کودک قادر به مشخص کردن دقیق منشا درد نمی باشد.
  • تورم داخل دهانی
  • تورم خارج دهانی که به دلیل احتمال گسترش عفونت‌دندان به فضاهای گردنی، سر و صورت می تواند بسیار خطرناک باشد. نکته بسیار مهم که نباید فراموش کرد، محل قرارگیری دندان ها در فضای سر و صورت می باشد. گفتنی است که این نواحی به دلیل آنکه بافت های عروقی و عصبی زیادی دارند، یک عفونت ساده دندانی در صورت عدم پیگیری و مبتلا شدن بافتهای مذکور می تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
  • خروج ترشحات چرکی از لثه و …
  • عدم تمایل به غذا خوردن
بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

از دیگر علائم و نشانه های عفونت‌ دندان تمایل نداشتن کودک به غذا خوردن می باشد. معمولا کودک بسیار بی اشتها شده که همین امر سبب می گردد تا به تدریج با کاهش وزن مواجه شود.البته باید متذکر شد، از آنجا که غذا خوردن در کودکانی که دارای عفونت حاد دندانی هستند، بسیار دردناک می باشد، کودک تمایلی به صرف غذا ندارد.

لزوم چکاپ های دوره ای دندانپزشکی کودکان:

گفتنی است، رعایت بهداشت دهان و دندان و چکاپ های دوره ای و منظم دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است، زیرا این امر سبب می گردد که کوچک ترین مشکلات دندانی نظیر پوسیدگی دندان به موقع تشخیص داده شده و درمان مناسب انجام گردد تا از پیشرفت مشکلات و ایجاد بیماری های دهانی – دندانی پیچیده پیشگیری شود.

لازم به ذکر است چکاپ های دوره ای بسته به نظر دندانپزشک کودکان، هر سه تا شش ماه یکبار بایستی انجام گیرد. از آنجا که کودکان بسیاری از اوقات درک درستی از دندان درد ندارند، بسیاری از مواقع از غذا خوردن اجتناب می ورزند زیرا تصور می کنند که جویدن و خوردن غذا دلیل دندان درد آن ها شده است. لذا چکاپ های دوره ای کمک می کند تا تمام مواردی که حتی از دید والدین پنهان مانده است و کودک قادر به بیان آن نبوده، مشخص گردد.

معرفی انواع عفونت های دهانی و دندانی در کودکان

عفونت های دهانی و دندانی دارای انواع خاصی می باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

عفونت بافت های دهان

عفونت های بافت های دهانی و دندانی به دو دسته عفونت بافت های نرم و عفونت بافت های سخت تقسیم بندی می شوند. در این مبحث فقط به عفونت های بافت نرم خواهیم پرداخت. عفونت های بافت نرم بیشتر مواقع شامل تبخال های داخل دهانی و آفت می باشد، که این دو عارضه جزو متداول ترین و شایع ترین عفونت های بافت نرم دهانی در کودکان است.

به طور طبیعی علت اصلی ابتلا به این نوع عفونت ها، ویروسی است که درمان خاصی ندارند. اما می توان با درمان های علامتی نسبتا سوزش زخم ها و ضایعات ناشی از آفت و تبخال را کاهش داد تا کودک راحت بتواند به راحتی غذا میل کند.

بیشتر بخوانید
اختلال مکیدن انگشت + عوارض و درمان

درمان عفونتهای بافت های نرم دهانی

در صورت ابتلا کودک به عفونت های بافتهای نرم دهانی همچون آفت و تبخال، رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از پیش ( حتی در صورت امتناع کودک به دلیل درد ) توصیه می شود. زیرا این روند از عفونی شدن زخم ها پیشگیری می نماید.

به طور معمول زخم ها و آفت های دهانی یک دوره ده الی چهارده روزه دارند که پس از این زمان رو به بهبودی می روند. لازم به ذکر است در طول این مدت باید مراقب تغذیه کودک خود بوده و نیز مواد غذایی مفید و سودمند، پر ویتامین و نیز عاری از ادویه جات و ترشی جات، مصرف بالای مایعات گرم در اختیار کودکان قرار گیرد.

در بعضی از مواقع مشاهده می شود که عفونت های بافت های نرم دهانی، پس از گذشت دو هفته هنوز بهبود نیافته اند و زخم ها ملتهب و دردناک هستند. صرف نظر از بیماریهای نقص سیستم ایمنی و… این عارضه می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت دهانی و تشدید عفونت های دهان، پایدار شده است.

عفونت های دندانی

از مهمترین دلایل ابتلا به عفونت های دندانی، پوسیدگی های شدید و شکستگی های دندان می باشند. در صورتی که موارد فوق الذکر درمان نگردد، عصب دندان درگیر شده و عفونت های دندانی را شاهد خواهیم بود. عفونت های دندانی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم بندی می شود:

عفونت های حاد دندان

عفونت های حاد دندان به صورت تورم اطراف دندان، تورم فک و تورم صورت نمایان می شود. گفتنی است این نوع عفونت ها بایستی هر چه سریعتر توسط دندانپزشک کودکان درمان گردد. درمان به صورت دارو درمانی و خارج نمودن ضایعات و عفونت ها خواهد بود.

لازم به ذکر است درمان تنها به صورت دارو درمانی موثر نخواهد بود و بایستی همراه با خارج نمودن ضایعات و عفونت ها انجام شود.

عفونت های مزمن دندان

عفونت های حاد درمان نشده، به مرور زمان تبدیل به عفونت های مزمن می شوند. در صورتی که عفونت حاد در ریشه دندان، درمان نشده باقی بماند، شاهد عفونت مزمن در ناحیه خواهیم بود. نکته بسیار مهم که بایستی بدان توجه شود این است که در انتهای ریشه دندان شیری، جوانه دندان دائمی قرار دارد و نباید اجازه داده شود که هر نوع عفونتی، در محل باقی مانده و به جوانه دندان دائمی آسیبی وارد نماید.

بیشتر بخوانید
تروما دندان چیست؟ + تروما دندان چگونه به وجود می‌آید؟

بررسی روش های درمان عفونت‌دندان کودکان

برای درمان عفونت‎‌دندان در کودکان روش های ذیل را توصیه می نماید :

  • استفاده از آنتی بیوتیک

یک متخصص دندانپزشک کودکان زمانی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می نماید که کودک دچار دندان درد شدیدی شده باشد. همچنین ، در این دوره درمانی آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن جرم ها و باکتری های موجود در دهان و دندان کودک می شود و معمولا پس از ۵ روز استفاده از این دارو  عفونت‌دندان بر طرف می شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اختلال مکیدن انگشت را بخوانید.

  • عصب کشی دندان

هنگامی که عفونت دندان های دائمی ایجاد شده باشد ، متخصص دندانپزشک کودکان برای حفظ دندان در دهان کودکان و درمان عفونت دندان کودکان ، اقدام به عصب کشی و روکش می کنند. در این روش درمانی ابتدا پوسیدگی دندان ها با استفاده از وسایل مخصوصی برداشته شده و پس از آن دندان ها با کامپوزیت و آمالگام و غیره پر می شود. عصب کشی باعث نگه داشتن دندان در دهان کودک می شود.

  • کشیدن دندان

متخصص دندانپزشک اطفال ، تنها در صورتی اقدام به کشیدن دندان می کنند که به شدت آسیب دیده باشد و امکان درمان و حفظ دندان ، وجود نداشته باشد. پس از کشیدن دندان ، فضای خالی ایجاد شده با استفاده از فضا نگه دارنده ها تا رویش دندان های دائمی ، حفظ می گردد.

  • استفاده از دهانشویه با آب نمک گرم

استفاده از دهانشویه و آب نمک گرم بسيار توصیه می شود ؛ استفاده از این محلول باعث تسکین درد و تمیز شدن دهان و خارج شدن عفونت می شود.

عوارض عفونت‌دندان در کودکان چیست؟

عوراض ناشی از عفونت دنـدان و لثه در کودکان عبارت است از :

  1. افتادن دندان
  2. لق شدن دندان
  3. تحليل لثه ها
  4. بوی بد دهان در کودکان
  5. خونریزی لثه
  6. و غیره

تشخیص عفونت‌دندان کودکان چگونه است؟

مهمترین روش تشخیص عفونت های دهانی – دندانی، بررسی دقیق بافتهای نرم و سخت دهان و نیز دندانهای کودک در چکاپ های منظم دندانپزشکی می باشد.به طور معمول با یک معاینه ساده و بررسی های لازم، همچنین گرفتن شرح حال از والدین در خصوص علائم کودک همچون: تب، بی اشتهایی، بوی بد دهان، تورم لثه، تورم صورت و… می توان به وجود یا عدم وجود عفونت‌دندان پی برد.

تروما دندان چیست

در صورت لزوم و همزمان با انجام معاینات کامل داخل دهانی ، دندانپزشک کودکان اقدام به انجام رادیوگرافی های دندانی می نماید.

بیشتر بخوانید
هزینه درمان‌های دندانپزشکی کودکان در سال 1401 + فیلم روش های مختلف فلوراید تراپی دندان

مراقبت های بعد از درمان عفونت‌دندان در کودکان چگونه است؟

پس از درمان عفونت‌ دندان توسط دندانپزشک کودکان، توصیه هایی به والدین ارائه می گردد که رعایت هر کدام از این توصیه ها به شدت ضروری است. بدیهی است همکاری بین والدین، کودک و دندانپزشک کودکان سبب می شود تا پروسه درمانی به درستی انجام گردد. زمانی که توصیه های پزشکی به طور کامل رعایت نشود، مطمئنا درمان با شکست روبرو می شود. لذا رعایت این گونه توصیه ها پس از درمان ضروری خواهد بود.

برخی از توصیه های دندانپزشک کودکان پس از درمان عفونت‎‌دندان عبارتند از:

  • استفاده از داروهای تجویز شده به صورت منظم در زمان مقرر …
  • همچنین استفاده از دهانشویه و نخ دندان طبق دستور دندانپزشک کودکان …
  • عدم مصرف برخی مواد غذایی به دلیل سفتی یا چسبندگی بیش از حد آنها و …

سخن پایانی

شما در این مقاله با عفونت‌دندان در کودکان آشنا شدید. همچنین از علل و علائم آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چکاپ منظم دندان ها چگونه از ایجاد عفونت در دندان کودکان جلوگیری می کند؟

با مراجعه منظم به دندانپزشک ، آسیب های دندانی در مراحل اول شناسایی می شود ؛ از این رو سد دفاعی دندان آسیب نمی بیند و عفونت اتفاق نمی افتد. اگر تمایل دارید ، کودکتان دندان های سالمی داشته باشد ، علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان ، چکاپ منظم داشته باشید. فراموش نکنید که اصلی ترین دلیل عفونت دندان ها ، پوسیدگی است. دندانپزشک اطفال با معاینه دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری کرده و هرگز عارضه عفونت ایجاد نخواهد شد.

آیا کودکان نیز می توانند اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نمایند ؟

امکان استفاده کودکان از آنتی بیوتیک و دیگر داروها جهت آبسه های حاد دندانی تنها با اجازه متخصص دندانپزشک اطفال ، وجود دارد ؛ بنابراین ، از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک و مسکن ها اجتناب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا