بیماری های دندان

حفره خشک دندان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ + بررسی راه‌های درمان سریع حفره خشک

در بعضی از موارد ممکن است در جای خالی دندان کشیده شده مشکلاتی به وجود آید. به عنوان مثال یکی از این مشکلات حفره خشک دندان یا درای سوکت است که ممکن است در جای دندان کشیده شده به وجود می‌آید. در صورتی که دندان به خوبی خارج نشود و یا از آن مراقبت نشود، درای سوکت مخصوصا یکی از رایج‌ترین عوارض کشیدن دندان عقل خواهد بود. چیزی که در این موارد ممکن است رخ داده باشد، شکل گیری حفره خشک است. دقت نکردن به علائم حفره خشک پیامد های بدی را در پی خواهد داشت. با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و مفیدی راجع به این عارضه کسب کنید.


فهرست مطالب


حفره خشک دندان چیست؟

حفره خشک یا درای ساکت (dry socket) یکی از عوارض جانبی کشیدن دندان بوده و به وضعیتی اشاره دارد که در آن پس از کشیدن دندان، لخته خون که وجودش برای ترمیم استخوان و لثه در ناحیه دندان کشیده شده ضروری است، تشکیل نمی شود. یا اگر تشکیل شود بر اثر عواملی از جایگاه خود تکان خورده و می افتد. در نتیجه جای دندان کشیده شده خالی مانده و به دلیل برخورد هوا به استخوان فک و لثه درد شدیدی ایجاد می شود.

حفره خشک دندان

لخته خون ایجاد شده در جای دندان پس از کشیدن، به عنوان یک محافظ از استخوان، اعصاب و بافت عمل می‌کند و در صورتی که این محافظ از بین برود عارضه حفره خشک دندان ایجاد می‌شود. این بیماری دردناک بوده و باعث آسیب به عصب و استخوان می‌شود. زمانی که حفره با باقی مانده غذاها پر شده و یا به صورت التهابی شود دردناک‌تر می‌شود. (لوازم دندانپزشکی)

حفره خشک چگونه ایجاد می شود؟

حفره خشک یا درای ساکت زمانی رخ میدهد که لخته خونی که در محل دندان کشیده شده برای بهبود زخم و محافظت از استخوان و اعصاب ایجاد شده، جا به جا یا در محل مورد نظر جذب بدن شود. در این مواقع فرد درد شدیدی را در قسمت دندان کشیده شده احساس میکند که این درد به علت آسیب دیدن اعصاب و استخوان قسمت مربوطه است. در این مواقع فرد باید با دندانپزشک خود تماس بگیرد و موضوع را با اون در میان بگذارد.

حفره خشک دندان، یک عارضه‌ دردناک دندانپزشکی است که گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان دائمی بزرگسالان رخ می‌دهد. در واقع این عارضه، زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌ خون، در محل خالی دندان کشیده شده رشد نکند یا قبل از بهبودی زخم، خارج و یا در ترشحات دهان حل شود.

به طور معمول، بعد از عمل کشیدن دندان؛ یک لخته‌ خون در محل کشیدن آن شکل می‌گیرد که این لخته‌ خون، به عنوان یک لایه‌ محافظ بر روی قسمت انتهایی استخوان و عصب، در حفره خالی دندان عمل می‌کند. لخته‌ خون همچنین پایه و اساس رشد استخوان جدید را نیز فراهم می‌کند. از بین رفتن و جابه‌جایی لخته‌ خون تشکیل شده بعد ازکشیدن دندان، باعث می‌شود استخوان و اعصاب زیرین در معرض هوا قرار بگیرند و این مورد، منجر به درد شدید دندان می‌شود. (هزینه پریو دندان)

بیشتر بخوانید
آیا دیابت تاثیری بر بیماریهای دهان و دندان دارد؟ + بررسی رابطه‌ی دیابت با بیماری‌های لثه و دهان

درد شدید‌ نه تنها درحفره‌، بلکه در امتداد اعصاب به سمت صورت شما حرکت می‌کند که حفره، ملتهب می‌شود و ممکن است با مواد غذایی باقی‌مانده، پر شود و بر درد، افزوده شود. قابل ذکر است؛ اگر حفره‌ خشک دندان ایجاد شود، درد به طور معمول یک تا سه روز پس از برداشتن دندان شما آغاز می‌شود.

عکس حفره خشک دندان

درمان حفره خشک

حفره خشک دندان چند روز طول میکشد؟

حفره خشک کی خوب میشه؟ حفره خشک یا درای ساکت عارضه ای دردناک است که پس از کشیدن دندان رخ می دهد که معمولاً 3 تا 5 روز بعد از جراحی دندان اتفاق می افتد. حفره خشک باعث درد شدید می شود زیرا در این شرایط اعصاب و استخوان های موجود در لثه بدون حفاظ باقی می مانند ( دندان در حالت عادی حفاظی برای عصب ها و استخوان های موجود در لثه می باشد، در صورت عدم وجود دندان این اعصاب بدون حفاظ باقی می مانند، که باعث ایجاد درد شدیدی می شود ) .

در جواب حفره خشک کی خوب میشه میتوان گفت که حفره خشک یا استئیت آلوئولار می تواند حداکثر 7 روز پایداری داشته باشد. اگر ذرات غذایی وارد حفره شوند ، می توانند درد را تشدید کنند ، خطر عفونت را افزایش داده و بهبود را کندتر کنند. به دنبال کشیدن دندان خصوصا کشیدن دندان عقل، یک لخته خون بر روی محلی که دندان کشیده شده است برای محافظت از استخوان ها و اعصاب زیر آن ایجاد می شود. در برخی از موارد حفره خشک ، این لخته خون شکل نمی گیرد ، یا قبل از بهبود زخم توسط فرد با انجام کارهایی همچون نوشیدن و تف کردن و… از بین می رود. (نخ دندان مناسب کامپوزیت)

چه کسانی دچار حفره ی خشک می شوند؟

احتمال تشکیل درای ساکت در افرادی که قبلا دچار آن شده باشند، بیشتر است. اگر سابقه ی ابتلا به حفره خشک دارید باید حتما دندانپزشک را در جریان بگذارید. اگرچه دندانپزشک نمی تواند اقدامی برای جلوگیری از تشکیل حفره خشک انجام بدهد، اما در صورت تشکیل آن، می تواند روند درمان را سریع تر آغاز کند.

احتمال ایجاد درای ساکت در افراد زیر نیز بیشتر است:

  • مصرف سیگار و سایر انواع تنباکو: نه تنها این نوع از مواد شیمیایی روند بهبود زخم را کند می کنند و باعث آلودگی آن می شوند بلکه استنشاق آن ها می تواند لخته ی خون را هم از جای خود خارج کند.
  • قرص های ضد بارداری: بعضی از این قرص ها حاوی مقادیر بالایی از استروژن هستند که می تواند در فرآیند بهبود زخم اختلال ایجاد کند.
  • عدم مراقبت از زخم: نادیده گرفتن دستورالعمل های دندانپزشکی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به تشکیل حفره ی خشک شود.

نشانه های حفره خشک چیست؟

علائمی که نشان می دهد فرد به حفره خشک دندان مبتلا شده است در روزهای اولیه بین ۳ الی ۴ روز اول درد بسیار شدیدی برای فرد شروع می شود و در برخی از موارد به سمت چشم ؛گردن و گلوی فرد نیز این درد قابل احساس خواهد بود اما به طور کلی عواملی هستند برای تشخیص این نوع عارضه که در مطالب پایین به آن اشاره و بررسی کرده ایم شما می توانید برای تشخیص این عارضه به کلینیک دندانپزشکی کوآراد زیر نظر بهترین متخصصان دندانپزشکی مراجعه نمایید و از هر نوع  خدمات دندانپزشکی در این کلینیک دندانپزشکی کوآراد بهره مند شوید.

  • اولین واکنش بدن نسبت به ایجاد این عارضه درد بسیار ناگهانی و دردناک است که برای شما ایجاد می کند.
  • پس از گذشته چند روز و بهبود یافتن زخم و از بین رفتن لخته خون شما مشاهده‌گر یک حفره توخالی در محل کشیده شدن دندان باشید.
  • هنگامی که این درد به سمت گردن چشم و گلوی شما انتقال پیدا کند و دردی قابل تحمل برای شما باشد.
  • تغییراتی که در بدن ایجاد می شود مانند تورم لثه و غدد و یا تب که فرد به آن دچار می شود.
  • بد طعم شدن مزه دهان و بو گرفتن دهان به دلیل تجمع باکتری ها در حفره خشک دندانی.
حفره خشک
اگر حفره خشک درمان نشود

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید وجود هر نوع درد و ناراحتی پس از کشیدن دندان ها در بین یک یا چند روز اولیه طبیعی می باشد که دکتر متخصص برای کاهش این نوع درد برای شما از مسکن های آرامبخش استفاده می کند اما اگر با گذشت زمان این درد و ناراحتی و با مصرف به موقع و صحیح مسکن ها از بین نرود شما باید سریعاً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید. (فروش تجهیزات و مواد دندانپزشکی)

بیشتر بخوانید
تأثیر سیگار بر دندان و بیماری‌های لثه و پوسیدگی!

آیا حفره خشک خطرناک است؟

معمولا بعد از کشیدن دندان احتمال بروز عارضه ای به نام حفره خشک دندانی وجود دارد که تشکیل آن همراه با درد و ناراحتی زیادی برای بیمار است. به مرور زمان این عارضه روند درمان را کاهش داده و می تواند منجر به بروز عفونت های جدی تر دندان و لثه شود. بنابراین در صورتی که افراد دچار این عارضه شدند، باید سریعا به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام نمایند.

درمان سریع حفره خشک

دارو های بدون نسخه و درمان های خانگی اغلب برای درمان درد حفره‌خشک کافی نیستند. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً برای معالجه باید به دندان پزشک خود مراجعه کنند. گاهی اوقات چندین ملاقات با دندانپزشک برای معالجه، نیز ضروری می باشد.

تحقیقات درباره ی این شرایط نشان می دهد که حدودا 45 درصد مردم که مبتلا به حفره خشک شده اند نیاز دارند که چندین بار برای از پیش روی بردن این وضعیت به دندانپزشک خود مراجعه کنند. دردی که بوجود آمده پس از درمان شروع به کاهش می کند و می بایست طی چند روز از بین برود. در غیر این صورت ، دندانپزشک امکان دارد معالجات بیشتری را انجام دهد تا عوارض ایجاد شده را درمان کند. (فیلم برداشتن لمینت دندان)

تمیز کردن حفره خشک با فشار آب محلول نمکی یا مایعات دیگر:

دندانپزشک با محلول نمکی یا مایعات دیگری که به تمیز کردن زخم ها کمک می کند ، حفره خشک را بیرون می آورد. این عمل ذرات غذایی یا میکروب هایی را که می توانند باعث درد یا عفونت شوند ، از بین می برد.

بیشتر بخوانید
19 روش عالی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از گاز استریل:

پانسمان حفره خشک با گاز استریل می تواند باعث تسکین سریع درد شود. بسته به شدت علائم درد، ممکن است لازم باشد چندین بار پانسمان تغییر داده شود.

دارو

مراقبت از محلی که منشاء درد است تا زمانی که حفره خشک بهبود یابد ، ضروری است. برای اینکه درد به مقدار کافی تسکین داده شود ، بسیاری از افراد به داروهایی که دندانپزشک تجویز می کند نیاز دارند. اگر علائم درد خفیف باشند داروهای مسکن بدون نسخه نیز می توانند موثر واقع شوند. افراد باید در مورد گزینه های تسکین درد موجود با دندانپزشک خود صحبت کنند. استفاده از آنتی بیوتیک، اگر حفره خشک عفونت کرده باشد و این عفونت شروع به شیوع در سایر مناطق دهان کرده باشد، نیز ضروری است.

علائم عفونت عبارتند از :

  • از حفره خشک عفونت بیرون بیاید
  • تورم و قرمزی در اطراف محل کشیدن دندان
  • تب و لرز
  • ضعف یا در کل احساس ناخوشایندی

خود درمانی و درمان های خانگی

علاوه بر درمان دندانپزشکی ، درمان های خانگی ( خود درمانی ) می توانند تسکینی مضاعف برای درد حفره خشک باشند. خود درمانی و درمان های خانگی شامل موارد زیر است :

تمیز کردن حفره خشک با فشار آب :

شست و شوی مرتب حفره خشک با یک محلول آب نمکی تا زمانی که بهبود یابد، می تواند است کمک کند. برای انجام اینکار، دندانپزشک شما می تواند یک سرنگ پلاستیکی به شما داده و نحوه ی انجام آن را برای شما توضیح دهد. (درمان پری کرونیت)

به آرامی مسواک زدن :

افراد می توانند دندانهای اطراف حفره خشک را با احتیاط تمیز کنند تا از تحریک و سوزش لثه ها جلوگیری شود.

دوری از استعمال دخانیات یا مصرف تنباکو :

سیگار کشیدن باعث کاهش سرعت بهبودی پس از کشیدن دندان یا سایر جراحی های دندانپزشکی می شود.

انتخاب محتاطانه غذاها و نوشیدنی ها :

افراد باید از هر چیزی که باعث تحریک حفره خشک شود ، از جمله غذاهای پرادویه یا اسیدی و نوشیدنی های گازدار خودداری کنند.

استفاده از کمپرس گرم یا سرد

افراد می توانند یک کمپرس گرم یا سرد را در برابر صورت خود قرار دهند تا تورم و درد در آن ناحیه کاهش یابد. برای 24 ساعت اول بعد از جراحی، آنها باید از کمپرس سرد استفاده کنند تا التهاب آن کاهش یابد. بعد از این مدت ، گرما ممکن است باعث تسکین بهتر درد شود.

حفره خشک ( درای ساکت ) یک عارضه ی نسبتا غیر معمول پس از کشیدن دندان می باشد. وقتی که این عارضه اتفاق می افتد، می تواند به شدت دردناک باشد. اگرچه، یک دندانپزشک می تواند وضعیت را برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض آن مانند عفونت، درمان کند.

با رسیدگی و درمان، حفره خشک معمولا بیشتر از چند روز دوام نمی آورد. در طول این مدت، روش های خود درمانی و درمان های خانگی می تواند به افراد در رفع ناراحتی و ترغیب بهبودی کمک کند. (هزینه ریشه درمانی دندان)

بیشتر بخوانید
هزینه درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در سال 1401

پانسمان حفره خشک دندان

پانسمان حفره خشک با خمیر پانسمان دندان هم امکان پذیر است و باعث تسکین درد می‌شود و از ورود باکتری هم جلوگیری می‌کند، همراه با پانسمان دندان میتوان از گاز استریل هم جهت پانسمان استفاده کرد و شاید نیاز باشد چند بار گاز استریل را در طول درمان تعویض کرد.

درمان درای ساکت چند روز طول میکشد؟

بعد از سه یا چهار روز که از کشیدن دندان می گذرد امکان به وجود آمدن حفره خشک است و اصولا حفره خشک به مدت 7 روز طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. درد شدید آن عموما 24 ساعت و یا 72 ساعت بیشتر طول نمیکشد. اگر بعد از گذشت این مدت درد ادامه داشت و حفره خشک بهبود نیافت حتما به دکتر متخصص مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از حفره خشک دندان چیست؟

پیشگیری همواره بهتر از درمان است و یکی از بهترین روش‌‌های پیشگیری از حفره خشک، ایجاد یک برنامه مراقبت شخصی برای افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از نفوذ باکتری، غذا و هوا به محل زخم است. موارد بعدی اقداماتی هستند که باید بعد از کشیدن دندان انجام شوند:

حفره خشک
درمان سریع حفره خشک
  • کنترل درد. کشیدن دندان می‌تواند دردناک شود و احساس کوفتگی در صورت شخص ایجاد کند. بسته‌‌های یخ می‌توانند برای کاهش ورم به کار روند، در عین حال داروهای مسکن نیز می‌توانند به مدیریت درد کمک کنند. پک‌‌های حرارتی نیز می‌توانند چند روز اول برای ایجاد جریان خون بهتر و کاهش درد استفاده شوند.
  • استراحت کنید. در روز کشیدن دندان، شما باید برای یک استراحت ۲۴ ساعته برنامه ریزی کنید. از فعالیت‌‌های شدید در زمان بهبود محل کشیدن دندان خودداری کنید. این استراحت به شما کمک می‌کند از جابجایی لخته خونی عامل حفره خشک پیشگیری کنید.
  • غذاهای آبکی بخورید. برای چند روز از غذاهای آبکی و نیمه آبکی استفاده کنید و از جویدن در سمتی که دندان شما کشیده شده است خودداری کنید. به مدت ۲۴ ساعت از مصرف غذاهای گرم و سرد پرهیز کنید.
  • به آرامی دهان خود را تمیز کنید. بر وسوسه شستشوی شدید دهان خود بعد از کشیدن دندان غلبه و از این کار پرهیز کنید. در عوض به آرامی به شستشوی دهان خود با ترکیب آب ولرم و نمک بپردازید. همچنین به آرامی دندان‌‌های خود را مسواک کنید. از مسواک کردن داخل محل کشیدگی دندان پرهیز کنید.

جلوگیری با کمک متخصص

دندانپزشکان نیز می‌توانند با انجام اقداماتی از ایجاد حفره‌خشک پیشگیری کنند. برای مثال:

  • استفاده از مواد آنتی باکتریال: تجویز استفاده از دهانشویه یا ژل، قبل و بعد از جراحی می‌تواند خطر ابتلا به حفره خشک را کاهش دهد. به طور مشابه استفاده از محلول‌‌های ضد التهاب یا پانسمان نیز می‌تواند به کاهش خطر حفره خشک کمک کنند.
  • مصرف آنتی بیوتیک پیش از کشیدن دندان: بعضی از بررسی‌‌ها نشان می‌دهند، آنتی بیوتیک‌‌ها به میزان قابل توجهی خطر حفره خشک در کشیدن دندان‌‌های آسیا را کاهش می‌دهند. با این حال، استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان اقدام پیشگیرانه، روشی بحث برانگیز است. با این اوصاف، تجویز آنتی بیوتیک برای بعضی از افراد ضرورت دارد.
انتی بیوتیک حفره خشک
پانسمان حفره خشک دندان

برای مثال ممکن است برای افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند آنتی بیوتیک تجویز شود.

بیشتر بخوانید
عاج دندان چیست و کجا قرار دارد؟ + ساختمان دنتین دندان چگونه است؟

معالجه حفره خشک دندان

قرص های مسکن که معمولاً بدون نسخه از داروخانه تهیه می شوند و درمان‌‌های خانگی معمولا برای درمان درد حفره‌خشک کافی نیستند. افراد مبتلا به این بیماری معمولا باید برای درمان به سراغ دندانپزشک بروند. در بعضی موارد به چندین جلسه درمانی دندانپزشکی نیاز خواهد بود. در واقع بررسی‌‌ها نشان می‌دهند ۴۵ درصد افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، باید چند جلسه به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا بتوانند مشکل خود را برطرف کنند. (فیلم بریج دندان جلو)

  • پاکسازی حفره: دندانپزشک با محلول آب نمک یا مایعات دیگر به پاکسازی حفره و محل زخم می‌پردازد. در این روش، دندانپزشک تکه‌‌های غذا یا باکتری‌‌هایی که می‌توانند موجب درد یا عفونت شوند را از محل زخم پاکسازی می‌کند.
  • پانسمان حفره خشک: بستن محل حفره با پانسمان‌‌های دارویی می‌تواند موجب کاهش درد سریع آن شود. بسته به شدت علائم، ممکن است به تعویض چند باره پانسمان نیاز باشد.
  • استفاده از دارو: کنترل درد حفره خشک تا زمان بهبودی اهمیت زیادی دارد. افراد زیادی از داروهای تجویزی برای کاهش درد استفاده می‌کنند. اگر علائم خفیف باشند، مسکن‌‌های بدون نسخه نیز ممکن است قادر به کاهش علائم باشند. افراد باید در مورد گزینه‌‌های کاهش درد در اختیار خود با دندانپزشک مشورت کنند. آنتی بیوتیک نیز ممکن است در صورت وجود عفونت در درون حفره و احتمال گسترش آن به بخش‌‌های دیگر دهان، نیاز باشد.

اگر حفره خشک درمان نشود؟

حفره خشک به ندرت موجب مشکلات بعدی می‌شود، با این حال اگر حفره‌خشک درمان نشود، مشکلات بعدی امکان پذیر هستند. مسائلی که ممکن است رخ دهند عبارتند از:

  • کند شدن زمان بهبود
  • عفونت حفره دندان
  • عفونتی که به استخوان گسترش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با حفره خشک‌دندان آشنا شدید. همچنین از راههای پیشگیری و درمان حفره خشک آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

دندانپزشک چگونه حفره خشک دندانی را تشخیص می دهد؟

اولین سوالی که از شما دکتر متخصص دندانپزشک خواهد پرسید مدت زمان درد شما پس از کشیدن دندان می باشد و پس از آن با انجام عکس برداری اشعه ایکس از تشخیص درست اطمینان حاصل می کند و به درمان آن می پردازد.

راه‌ های درمان حفره‌ خشک دندان، کدام ‌اند؟

برای درمان حفره‌ خشک دندان، ممکن است دندانپزشک شما در ابتدا حفره‌ دندان را با آب نمک گرم یا یک محلول ضدعفونی کننده‌ رقیق، شستشو دهد و پس از آن، حفره‌ خشک، برداشته می‌شود تا آلودگی‌های موجود در آن از بین بروند. سپس دندانپزشک، حفره را با یک خمیر ضدعفونی کننده، پر می‌کند.
این درمان هر ۳-۲ روز تکرار می‌‌شود تا زمانیکه حفره‌ خشک دندان، شروع به ترمیم کند. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما پیشنهاد دهد تا در منزل با آب نمک داغ، دهان خود را شستشو دهید تا التهاب، کاهش یابد.
پس از انجام تمام این مراحل؛ رفته رفته، حفره‌ خشک دندان طی چند روز شروع به ترمیم خواهد کرد و ترمیم آن، طی چند هفته تکمیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا