دندانپزشکی نوین

از ارتودنسی کاموفلاژ چه می‌دانید؟

شاید شما هم جزو کسانی باشید که بدنبال درمانی برای بهبود ظاهر نامرتب دندان‌ها و فک خود باشید. اما چه راه درمانی برای این مال اکلوژن‌ها وجود دارد؟ بله درست است، ارتودنسی دندان بهترین درمان است. ارتودنسی به کمک تکنولوژی دندانپزشکی توانسته روش های متعددی برای انواع نیازها و سلایق بیماران فراهم آورد. ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی رنگی و … از این انواع هستند. اگر مایلید درباره مراحل ارتودنسی و طول این درمان بیشتر بدانید، لینک رنگی را دنبال نمائید. آیا شما هم به ناهنجاری اسکلی در فک و دهان خود مبتلا هستید؟ از راههای درمانی برای این ناهنجاری چه می‌دانید؟ کاموفلاژ یک اصطلاح جامع است که به استفاده از براکت‌های ارتودنسی و دیگر روش‌های درمانی برای حرکت دندان‌ها در محل خودشان به منظور پنهان کردن ناهنجاری‌های موجود در استخوان‌بندی اشاره می‌کند. بسیاری از افراد دارای درجات مختلفی از ناهنجاری‌های فک هستند که در آنها فک بالا یا پایین بزرگتر یا کوچکتر از فک دیگر است. کاموفلاژ نوعی روش ارتودنسی دندان بسیار رایج بوده و معمولا بدون استفاده از ابزارهای جراحی می‌تواند نتایج مطلوبی فراهم کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره این نوع ارتودنسی بدست آورید.


فهرست مطالب:


ناهنجاری‌های هدف در ارتودنسی کاموفلاژ

ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی جبرانی، برای اصلاح کردن مشکلات فکی، یعنی مشکلات مربوط به ساختارهای اسکلتی و استخوانی به وسیله جابه‌جا کردن دندان‌ها، کاربرد دارد. البته در صورتی که شدت این ناهنجاری و مشکلات اسکلتی در بیمار زیاد باشد ممکن است متخصص ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری فک او از روش‌هایی مانند جراحی فک نیز استفاده کند. در ادامه به بررسی برخی از مواردی که به کمک ارتودنسی کاموفلاژ می‌توانیم آنها را اصلاح کنیم می‌پردازیم:

  • اگر فک بالا یا فک پایین قدری جلوزده‌تر از حالت ایده‌آل خود باشد.
  • برای اصلاح مشکلات مربوط به تنگی فک و کمبود فضا در فک بالا یا فک پایین
ارتودنسی کاموفلاژ
  • جهت بهبود انحرافات فک به یک سمت
  • برای ایجاد یک ارتفاع نرمال و ایده‌آل در صورت یا کم و زیاد کردن ارتفاع صورت بیمار
  • برای اصلاح و بهبود عقب ماندگی فک بالا یا فک پایین بیمار
بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

ارتودنسی کاموفلاژ دقیقا چه می‌کند؟

ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی، مشکلات فکی را بر طرف نمی کند اما موقعیت دندان ها را به گونه ای کنار یکدیگر قرار می دهد که مشکلات فکی پوشش داده می شود و در موارد بسیاری به چشم دیده نمی شود. اهداف درمان کاموفلاژ را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  • اصلاح عملکرد دندان های نیش در اکلوژن کلاس ۱ و رساندن به حالت اورجت مثبت
  • عدم انجام درمان سخت جراحی فک
  • حفظ زیبایی بافت های نرم صورت
  • مرتب کردن شلوغی دندان های فک بالا و پایین
  • هم محور کردن دندان ها و روی هم قرار گرفتن صحیح آن ها

اصلاح ارتفاع صورت با ارتودنسی  کاموفلاژ

یکی از مسائل رایج در بین بسیاری از افراد کم یا زیاد بودن ارتفاع صورت است که در سال های اخیر بسیار فراگیر شده است. از انجایی که این اختلال تاثیر بدی بر روی ظاهر فرد می گذارد، باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. برای انجام این کار معمولا دندان‌های ردیف جلو تغییر حالت داده می شوند تا ارتفاع صورت به حالت استاندارد نزدیک شود. در بعضی از شرایط خاص دندان های عقبی نیز در این روش درمانی دچار تغییرات خواهند شد.

این روش درمانی پس از انجام معاینه های اولیه لازم برای درمان به کار می رود. در حال حاضر امکان ارتودنسی قسطی نیز فراهم شده است که این مورد برای کسانی که شرایط سختی مالی دارند مناسب خواهد بود. خوشبختانه سایر موارد همچون هزینه کشیدن دندان نیز شامل همین قوانین می شود و می توان با قیمت ارزان و مناسب این خدمات ویژه را دریافت کرد. امیدواریم که با ارتودنسی کاموفلاژ بتوانید تمامی مسائل مربوط به فک را حل کنید.

بیشتر بخوانید
بریج دندان، روشی برای زیبایی لبخند شما

عارضه عقب افتادگی فک و ارتودنسی کاموفلاژ

عقب بودن فک پایین همان مال اکلوژن (Malocclusion) کلاس دو در اصطلاح دندانپزشکی است. این عارضه بیانگر وضعیتی است که در آن فک و دندان‌های ردیف بالا جلوتر و پیشرو نسبت به دندان‌ها و فک پایینی هستند. کوچکی فک پایین یا شکل گیری فک بالا بصورت نامتوازن (جلو بودن فک بالا) از جمله نشانه‌هایی است که در مال اکلوژن نوع دو باعث محدب جلوه دادن صورت بیمار می‌شود.

ارتودنسی کاموفلاژ

اگر این عقب افتادگی فک پایین خفیف یا متوسط باشد می‌توان با روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی آن را برطرف نمود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیمارن مواجهه با این عارضه میزان رضایت افراد از انتخاب روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی در حد رضایت آنها در رفع عارضه ناهنجاری فک با عمل جراحی بوده است.

نحوه درمان عقب ماندگی فک پایین توسط ارتودنسی کاموفلاژ

در انجام ارتودنسی کاموفلاژ، تلاش ارتودنتیست بر این است که با عقب بردن قوس دندانی بالا و جلو کشیدن قوس دندانی پایین, فاصله موجود بین فک پایین و فک بالا را از بین ببرد. کاموفلاژ برای جبران عقب ماندگی فک پایین می تواند به سه صورت زیر باشد:

  • همراه با کشیدن بعضی از دندانها

هنگامی که کشیدن دندان ها مورد نیاز است ، معمولا این کار در قوس دندانی بالایی و برای اصلاح جلوزدگی دندان های پیش (Incisor) انجام می شود. توصیه می شود که اولین دندان های آسیای کوچک (Premolar), به تعداد 4 عدد خارج شوند. این کار باعث عقب رفتن و جمع شدن دندانهای پیش بالا از طریق رانده شدن آنها به فضایی است که کشیدن دندان های آسیاب کوچک ایجاد کرده است. این یک راه ساده و مستقیم برای رفع فاصله افقی بین دندانهای بالا و پایین است. به مرور زمان, جلوزدگی قوس بالایی دیگر به چشم نمی آید.

  • بدون کشیدن دندان
بیشتر بخوانید
ارتودنسی نامرئی چیست؟ | هزینه ارتودنسی نامرئی سال 1401

در این روش، نیازی به کشیدن دندان نیست. ناهنجاری اسکلتی می تواند با استفاده از الاستیک های بین فکی تصحیح شود. در این صورت، حرکت رو به جلوی دندانهای فک پایین و جمع کردن دندانهای فک بالا، فاصله موجود بین دو فک را برطرف و ظاهر طبیعی و زیباتری ایجاد می کند.

  • حرکت دیستال دندانهای فوقانی

در این روش می توان دندان های آسیاب (molar) بالایی را به صورت پشتی جابجا کرد. این جابجایی باعث می شود که فضای لازم برای دندانهای دیگر که باید جمع شوند، فراهم شود. همچنین رابطه دندانهای آسیاب نیز اصلاح شود (دندان های آسیاب بالا روی دندان های آسیاب پایین قرار گیرند).

بهترین سن برای ارتودنسی کاموفلاژ

بیماران دارای ناهنجاری های فکی که در سنین رشد به سر می برند، می توانند با کمک ابزار های فانکشنال و دیگر روش های ارتودنسی دندان به راحتی درمان خود را انجام دهند. اما افرادی که با وجود اینگونه مشکلات سن رشد خود را پشت سر گذاشته اند، نمی توانند به راحتی با کمک دستگاه های ارتودنسی بهبودی کامل خود را به دست بیاورند، زیرا موقعیت فک در جایگاه خود تثبیت شده و امکان جا به جایی آن وجود ندارد. در این شرایط ارتودنسی کاموفلاژ برای رفع این بدفرمی ها گزینه های بسیار مناسبی می باشد. بنابراین سن مناسب این ارتودنسی بعد از اتمام دوران رشد است.

انواع ارتودنسی کامفولاژ

ارتودنسی کاموفلاژ

ارتودنسی کامفولاژ چند نوع دارند که عبارت اند از:

· کاموفلاژ کلاس ۲

· کاموفلاژ کلاس ۳

· کاموفلاژ عدم تقارن

· کاموفلاژ اپن بایت اسکلتی

چه افرادی نمی‌توانند درمان کاموفلاژ انجام دهند؟

  • ناهنجاری های اسکلتی شدید کلاس ۲، متوسط یا شدید کلاس ۳ و ناهنجاری اسکلتی عمودی
  • بیماران مبتلا به نامرتبی شدید یا بیرون زدگی دندان ها
  • نوجوانان با پتانسیل رشد خوب یا بزرگسالان با ناهنجاری های بیشتر از حد خفیف. ( در این افراد آنها جراحی ارتوگناتیک معمولاً نتایج طولانی مدت بهتری به همراه دارد)
  • بیماران بزرگسال که عمر کمتری در پیش دارند
  • بیمارانی که از نظر پزشکی در خطر هستند.
  • بیماران کم توان ذهنی
  • بیمارانی که از نظر مشکلات لثه در خطر هستند.
  • نیاز به نتایج فوری باشد (بیمارانی که قصد رفتن به خارج، ازدواج و غیره را دارند)
بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان ها با دندانپزشکی دیجیتال

نکات مهم در ارتودنسی کاموفلاژ

چند نکته مورد توجه در جبران عقب افتادگی فک با روش ارتودنسی کاموفلاژ وجود دارد که در این قسمت برای تکمیل مطالب بررسی شده در این مقاله ارائه می‌شود. در واقع استخراج دندان‌های آسیای کوچک یک روش درمانی مناسب برای رفع مال اکلوژن نوع دو در شیوه درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی است که با تمام مزیت‌هایی که دارد گاها با عوارض زیر مواجه است:

  • اگر ناهنجاری مال اکلوژن کلاس دو بر روی فک پایین باشد، جمع کردن و عقب کشیدن دندان‌های پیش ردیف بالایی ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.
  • خارج کردن دندان در کمان دندانی پایین باعث جلو آمدن دندان های آسیاب شده و دقت به این مساله که فضای ایجاد شده در کمان پایین به نوعی بسته شود. تا از جمع شدن دندان های نیش پایین جلوگیری شود از اهمیت بالایی برخوردار است.
ارتودنسی کاموفلاژ
  • هنگام استفاده از الاستیک دندان‌های پیش بالایی کشیده و جمع می‌شوند، پیامد این عملکرد ایجاد لبخند لثه‌ای در افراد است.

سخن پایانی

در این مطلب درباره‌ی ارتودنسی کاموفلاژ خواندیم. دانستیم که ارتودنسی کلاموفلاژ یک راه حل درمانی ست که برای افرادی تجویز می شود که ناهنجاری های اسکلتی داشته باشند و قصد دارند که ارتودنسی را بدون جراحی انجام دهند. باید گفت که این روش درمانی یکی از بهترین روش ها به منظور دستیابی به نتایج عالی در کمترین زمان ممکن و با کمترین عوارض جانبی است. امید است این محتوا برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

معنای کلمه کاموفلاژ چیست؟
بیشتر بخوانید
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ بررسی 5 تفاوت لمینت و کامپوزیت

این لغت به معنای مخفی کردن و پوشاندن می باشد. در واقع هر کجا که نیاز به استتار نوعی عیب باشد، از این واژه استفاده می گردد. این اصطلاح جامع با کمک براکت ها و دیگر روش های درمانی، به حرکت دندان ها به سمت موقعیت درست خود پرداخته و مشکلات و ناهنجاری موجود در استخوان بندی را پنهان می کند.

معایب ارتودنسی کاموفلاژ چیست؟

– سرعت نسبتا زیاد حرکت دندان ها
– بی حسی موضعی در زمان ارتودنسی
– هزینه بالای درمان

آیا جراحی کاموفلاژ وجود دارد؟

بله، منظور از این جراحی استفاده از سایر روش های جراحی می باشد که برای پوشش و استتار مشکل اصلی، یعنی ناهنجاری فکی و دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع جراحی ها همانند جراحی بافت های نرم از جمله بینی و چانه وجود دارند که با کمک آن ها تا حدی تناسب چهره فرد به آنچه که باید نزدیک تر خواهد شد.

پرکاربردترین درمان ارتودنسی کاموفلاژ کدام اند؟

اصلاح و درمان جلوزدگی فک پایین در بزرگسالان و همچنین عقب ماندگی فک پایین از مهترین و پرکاربرد ترین مواردی هستند که با کمک ارتودنسی جبرانی درمان می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا