تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

زیبایی صورت و انواع جراحی های مربوط به آن

انسان به دلیل میل به آراستگی، زبیایی و جلب نظر دیگران همواره در پی رسیدن به ظاهری زیبا بوده است و در این راه روش های مختلفی را برای جراحی زیبایی صورت ابداع کرده است که گاهی قدمت برخی به هزاران سال پیش باز میگردد.امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های بساری برای جوانسازی صورت و از بین بردن ناهمگونی ها و ناهنجاری های صورتابداع شده اند. آیا میدانید عاج دندان چیست؟

زیبایی هر فرد به دلایل مختلفی ممکن است کاهش یابد یا به طور کلی از بین رود.  از جمله: افزایش سن و کاهش فعالیت کلاژن سازی در پوست، تصادف، جراحت، نقص مادرزادی و … بسیاری هم هستند که هیچ مشکلی ندارند و تنها به دلایل شخصی دوست دارند سراغ جراحی‌های زیبایی بروند .آشنایی با روش های جراحی زیبایی صورت و چگونگی انجام آن برای هرفردی جالب توجه است پس با ما همراه باشید.

جراحی های زیبایی صورت  مربوط به دهان و دندان

زیبایی صورت با دندان مصنوعی

دندان مصنوعی جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که از پلاستیک یا فلز ساخته  می‌شود تا به خوبی روی لثه‌ها قرار بگیرد. در صورت از دست دادن تمامی دندان ها از دندان مصنوعی کامل و در صورت افتادن یا کشیده شدن چند دندان از نوع تکه ای آن استفاده می شود. فرد با استفاده از انواع دندان مصنوعی از عملکرد طبیعی دندان‌های خود برخوردار می شود و افتادگی گونه و لب‌ها از بین می رود.

بیشتر بدانید: عکس وسایل دندانپزشکی همراه با اسم

انوع دندان مصنوعی

  1. دندان مصنوعی متحرک یا سنتی
  2. دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت

دندان مصنوعی سنتی

اگر دندان مصنوعی را به صورت متحرک سفارش دهید و با قالب گیری از دندان ها و با مواد اولیه ارزان تهیه شود، نوع سنتی را سفارش داده اید. این نوع دندان ها را هم می توان به صورت یک ست کامل و هم برای دو یا سه دندان سفارش داد.

سابقه استفاده از دندان مصنوعی متحرک بسیار طولانی است و به قرن ها پیش باز می گردد. در زمان های قدیم جایگزین کردن دندان از دست رفته با دندان حیوانات نیز متداول بود.

بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه دندان های مصنوعی کاملا شبیه دندانهای طبیعی ساخته می شوند.

دندان های مصنوعی نسبت به ایمپلنت دندان ارزانتر و ساده تر هستند اما بزرگترین عیب آن همان متحرک بودن است که گاهی باعث بیرون پریدن از دهان و دردیر افراد می شود. همچنین باید در طول شب آنرا از دهان بیرون آورد و به خوبی بهداشت دهان را رعایت کرد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. در مقاله بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت با بهترین ها آشنا شوید.

 با جراحی ، دندانپزشک  ایمپلنت را در داخل استخوان فک قرار داده و با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد.

 فرآیند جوش خوردن معمولا 3 تا 4 ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.

زیبایی صورت با ایمپلنت

از مزایای جراحی ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به علت جنس مناسب ایمپلنت، این دندان هیچگاه پوسیده نمی شود.
  2. یکبار برای آن هزینه می کنید زیرا چیزی به اسم عصب در ایمپلنت وجود نداد تا مانند دندان های دیگر هزینه پر کردن و عصب کشی پرداخت کنید.
  3. درمانی مادام العمر است.

لیفت لثه

لبخند زیبا صورت زیبا را به همراه دارد. لبخند زیبا یکی از جذابیت های صورت هر فرد است که بسیار حائز اهمیت است. افرادی  هستند که به طور مادرزادی لثه آنها در هنگام خندیدن بیش از دندان ها خودنمایی میکند و ظاهری نامطلوب به لبخند فرد می دهد. برای رفع این مشکل از جراحی لیفت لثه استفاده می شود. درباره مواد و تجهیزات دندانپزشکی بیشتر بدانید.

لیفت لثه یک نوع عمل جراحی برای افرادی است که هنگام لبخند زدن لثه‌ی آنها بیشتر از حالت معمول نمایان می‌شود. به این حالت لبخند لثه ای می‌گویند که باعث می‌شود در زیبایی لبخند افراد تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید
آشنایی با تجهیزات نوین در دندانپزشکی نوین + لیست پرکاربرد ترین تجهیزات دندان پزشکی + عکس

این روش به دو صورت جراحی لثه و یا افزایش طول تاج دندان (Crown-Lengthening) انجام می‌شود که بسته به نوع بیماری لثه، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که کدام روش را انجام دهد.

مدت زمان جراحی لیفت لثه 2 تا 3 ساعت است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. از عوارض لمینت چه میدانید؟

 اگر چه بی حسی موضعی برای این عمل کافیست اما برای برخی بیماران که اضطراب زیادی دارند ممکن است برای راحتی بیشتر آرام بخش نیز استفاده شود.

جراحی لیفت لثه به زیبایی صورت کمک شایانی می کند. این جراحی زخم جزئی در فاصله بین لثه ها و دندان به همراه دارد که با رعایت بهداشت و مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده، پس از مدتی کوتاه دردآن برطرف می شود و در فاصله بین 10 تا 14 ماه به طور کلی فاصله بین دنداها پر می شود و اثری از جراحی به جا نمی ماند. آیا می دانید حفره خشک کی خوب میشه؟

جراحی زیبایی صورت و فک

به طور کلی جراحی دهان، فک و صورت تخصصی است که بر روی جراحی ترمیمی صورت، جراحی تروما صورت، حفره دهان، سر و گردن، فک و همچنن زیبایی صورت تمرکز دارد.

جراحی فک و صورت ممکن است به دنبال مشکلات زیر انجام شود:

  1. جلو بودن فک پایین
  2. عقب بودن شدید فک پایین
  3. انحراف فک بالا
  4. انحراف فک پایین
  5. نقایص و سندرم های مادزادی
  6. عدم وجود چانه
  7. تنگی شدید فک بالا
  8. عوارض ناشی از ضربه به فک وصورت

این عمل به طور کلی برای رفع مشکلات حرکتی فک و صورت انجام می شود اما پس از آن زیبایی صورت رابه همراه دارد. این تغیر چهره باعث می شود افراد از سختی نسبی این عمل چشم پوشی کنند.

این نوع جراحی نیز خود شامل دو نوع است:

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

افرادی که چانه های بزرگ، فک های عقب رفته یا جلو آمده دارند یا فاصله بین دندان هایشان زیاد است اگر در سن کودکی اقدام به جراحی کنند ممکن است تنها با ارتودنسی این مشکلات بر طرف شود. در این صورت به آن ارتوگناتیک می گویند.

اما در صورتی که ارتودنسی به تنهایی جوابگو نباشد و درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک صورت گیرد به آن ارتوسرجری می گویند.

مزایای جراحی فک و صورت

اصلاح مشکلات مربوط به فک‌ها می‌تواند به این موارد منجر شود:

راحت‌تر شدن فرآیند جویدن و به طور کلی بهبود عملکرد دندان‌هاتقارن اجزای صورت

بهتر شدن اختلالات گفتاری

بهبود خواب و تنفس

زیبایی صورت و افزایش اعتماد به نفس

جراحی های زیبایی مربوط به صورت

جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی

این جراحی برای فرم دهی و زیبایی به بینی و به طور کلی زیبایی صورت به کار می رود و به دو روش باز و بسته قابل انجام است.

تنها مزیت روش بسته برش ندادن پره وسط بینی است ولی دقت و نتیجه عمل با روش باز بیشتر است و در تصحیح انحراف بینی تنها روش باز از کارایی کافی برخوردار است.

برای جراحی بینی،  پسران بعد از ۱۸سالگی و دختران بعد از ۱۶سالگی  می توانند این جراحی را انجام دهند.

نکته: باید حدود یک سال زمان ببرد تا فرم نهایی بینی مشخص شود. درباره ایمپلنت دندان جلو بیشتر بخوانید.

عوارض

 از عوارض احتمالی جراحی بینی می توان به احتمال به وجود آمدن اشكال در ظاهر بینی و نیاز به جراحی مجدد، احتمال تشدید علایم آلرژیک در کوتاه‌ مدت ، احتمال عارضه هایی مثل خونریزی،تنگ شدن راه بینی، آبریزش یا اشكال در بویایی اشاره کرد.

جراحی برجسته سازی گونه

در این روش از مواد طبیعی یا مصنوعی برای افزایش برجستگی گونه‌ها استفاده می شود. پس از این مواد، گونه ها برجسته شده و زیبایی صورت را به همراه دارد.

این جراحی برای کسانی که نقص مادرزادی دارند یا به دلیل پیری چربی‌های طبیعی زیر پوست آن‌ها کاهش یافته، مناسب است.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی فانکشنال | "هر آنچه درباره‌ دستگاه فانکشنال ارتودنسی نمی دانید"

عوارض

برای افرادی که دارای بیماری‌های حاد مثل سینوزیت و عفونت‌های دندانی و بیماری‌های مهمی همچون دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا و اختلالات انعقادی دارند، تجویز نمی شود.

در این جراحی ممکن است خونریزی، عفونت یا پس زدن پروتز پیش آید و یا پروتز جابه جا شده و عدم تقارن پیش بیاید.

لیفت صورت

لیفتینگ سورت یا کشیدن پوست صورت برای جوان تر کردن پوست و زیبایی صورت انجام می شود .

بهترین کاندید این عمل فردی است که ساختار استخوانی صورت وی خوب باشد و فقط نسج نرم صورت او خود را ول کرده باشند.

بابر این بهترین سن برای انجام این عمل سن بین ۴۰ تا ۶۵ سالگی است اما در سنین بالاتر هم می توان نتایج مطلوبی را به دست آورد .

معمولا این عمل با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن ، بلفاروپلاستی ، لیفتینگ ابرو و پیشانی به طور همزمان انجام می شود .

جراحی زیبایی صورت

عوارض

در این روش به ندرت جمع شدگی زیر پوست و آسیب به اعصاب صورت را شاهد هستیم که با مراجعه به متخصصین با تجربه زیبایی صورت می توان این عوارش را به حداقل رساند.

لیفت پیشانی و ابرو

این روش برای بالا بردن ابرو که معمولا در بین خانم های جوان طرفداران بیشتری دارد استفاده می شود. همچنین برای رفع چین و چروک های پیشانی و رفع شل شدگی و افتادگی پوست پیشانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش برای افراد بین 40 تا 60 سال مناسب است.

عوارض

این روش نتایج دائمی ندارد و معمولا بین 2 تا 10 سال است. همچنین برای کسانی طاسی (بیشتر در آقایان) دارند روش مناسبی نیست .

زیبایی صورت با تزیق بوتاکس

بوتاکس ماده ای است که از باکتری هایی که باعث بوتولیسم می شوند، ساخته شده است.

جراحان زیبایی صورت با استفاده از یک سوزن بسیار نازک برای تزریق مقدار کمی از بوتاکس به داخل عضلات صورت، بهره می برند.

بیشتر بخوانید
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ | دلایل عفونت ایمپلنت چیست؟

تعداد دفعات تزریق بستگی به شدت از چین و چروک صورت دارد. این روش حدود 15 دقیقه طول می کشد و به بیهوشی یا بهبود زمان نیاز ندارند. نتایج بوتاکس بر روی صورت برای چند ماه باقی می ماند.

زیبایی صورت با بوتاکس

جراحی زیبایی پلک

در این نوع جراحی مشکلات ظاهری پلک های پف آلود یا برجسته یا پلک‌هایی که افتادگی و پوست اضافی دارند، برطرف می شود. همچنین می‌توان پلك‌های فوقانی و تحتانی را به طور مجزا یا همزمان مورد عمل قرار داد.

به کمک این روش نمی توان سیاهی دور چشم‌ها و نیز تورم پلك‌هایی که به دلیل بیماری‌های متابولیكی ایجاد شده را برطرف کرد.

 این روش ممکن است عوارضی چون باقی ماندن جای برش، افتادگی پلک یا آسیب به قرنیه را به دنبال داشته باشد.

زیبایی  صورت با پروتزهای گونه و چانه

افرادی که گونه های فرو رفته ای دارند یا خطوط گونه ی آن ها نا مشخص است، می توانند با به کارگیری ایمپلنت های گونه به صورت زیبا و دلخواه خود برسند.

همچنین افرادی که گونه هایشان ساختار ضعیفی دارد یا صورت باریک و تختی دارند می توانند از فواید پروتز های گونه استفاده کنند.

از پروتز چانه برای بهبود حاشیه های صورت و ایجاد یک نیم رخ زیباتر استفاده می شود.

جراحی چانه یا پروتز چانه یک جراحی ساده است که برای تغییر ساختار زیرین صورت و ایجاد تعادل برای اجزای صورت از ایمپلنت استفاده می کند.

گاهی افراد با همزمان قرار دادن جراحی پروتز چانه با جراحی زیبایی بینی و ترکیب این دو جراحی، می توانند به نیم رخ زیباتر و متعادل تری  برسند.

جراحی افتادگی صورت با لیزر

در این روش با تابش لیزر به سطح پوست و گرم شدن لایه ی درم ، تولید کلاژن و الاستین افزایش می یابد، در نتیجه ترمیم افتادگی پوست و بازسازی آن توسط سلول های پوستی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد .

بهترین سن برای انجام عمل زیبایی رفع افتادگی پوست، ۴۰ الی ۶۰ سالگی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا