دندانپزشکی کودکاندندانپزشکی نوین

فلوراید تراپی دندان کودکان

دندان‌ها دارای سخت‌ترین پوشش محافظتی در سزتاسر بدن هستند. مینای دندان، آن را از پوسیدگی و نفوذ باکتری‌ها محافظت می‌کند. اما در صورتی که سلامت مینا تداوم نیابد دندان‌ها به پوسیدگی دچار خواهن شد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل آن است. کودکان به دلیل شیطنت‌ها و بی‌حوصلگی‌های کودکانه در انجام مستمر بر خی امور، معمولا کمتر به رعایت بهداشت دهان و دندانشان می‌پردازند. در اینصورت والدین باید فکری برای پیشگیر از پوسیدگی دندان‌ها کنند. شما برای سلامت دندان فرزند دلبندتان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با فلوراید تراپی بعنوان روشی پیشگییرانه بیشتر آشنا شوید.


فهرست مطالب


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: همه چیز درباره لیمنت کریستالی


فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده طبیعی موجود در آب و بسیاری از مواد غذایی است. این ماده در پوسته زمین و کل طبیعت نیز وجود دارد. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان فلوراید به صورت منظم به سیستم آب شهری و خمیردندان‌ها اضافه می‌شود. تا به این ترتیب بتوان از دندان‌های کودکان و افراد بزرگ‌سال به نحو مناسب در برابر پوسیدگی محافظت کرد.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: ایمپلنت فوری چیست؟


فلوراید تراپی دندان چیست؟

فلورایدتراپی یعنی اینکه به‌صورت موضعی یا سیستماتیک به دندان هایمان فلوراید برسانیم تا بتوانیم دربرابر پوسیدگی از آن ها مراقبت کنیم. فلورایدتراپی دندان ها را ترمیم می کند، به این صورت که فلوئور آپاتیت موجود در فلوراید مینای آسیب دیده دندان را بازسازی می کند.

فلوراید تراپی دندان کودکان

در فلوراید تراپی موضعی فلوراید را مستقیم (و معمولا به وسیله خمیردندان حاوی فلوراید) به سطح دندان ها می زنند. از دیگر روش های فلورایدتراپی موضعی می توان به دهان‌شویه، قرص های لوزی‌شکل بزاق ساز، ژل، فوم و وارنیش حاوی فلوراید اشاره کرد.
در فلوراید تراپی سیستماتیک، فلوراید مانند آب نوشیدنی، نمک خوراکی، شیر و افزودنی یا به شکل قرص، کپسول و قطره مصرف می شود. در مناطقی که آب آشامیدنی شهر حاوی فلوراید باشد، مصرف خوراکی های حاوی فلوراید دیگر توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید
آشنایی با بهترین مسواک، نخ و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان + ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان

برای مطالعه بیشتر: اوردنچر بر پایه ایمپلنت


فواید فلوراید تراپی

  • به بدن کمک می کند موادی مانند کلسیم و فسفات را بهتر استفاده کند. دندانها این مواد معدنی را می توانند دوباره جذب کنند و ضعفهای ایجاد شده در مینا را ترمیم نمایند.
  • فلوراید وارد ساختار دندانها می شود و مینا را تقویت می کند. در نتیجه دندان در مقابل باکتریها کمتر آسیب پذیر می شود.
  • فلوراید فرایند ایجاد پوسیدگی دندان را کند کرده و یا حتی خنثی می کند.
  • با جلوگیری از رشد باکتریها، از عفونت لثه نیز پیشگیری می شود و احتمال دندان درد و از دست دادن زود هنگام دندان کمتر می شود.

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: از ارتودنسی کاموفلاژ چه می‌دانید؟


انواع روش‌های دریافت فلوراید

فلوراید معمولاً در دهان وارد شده و به‌طور مستقیم بر مینای دندان تاثیر می‌گذارد. روش‌های مختلف تامین فلوراید مورد نیاز برای دندان‌ها به شرح زیر هستند:

استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید

در کودکان بالاتر از ۶ سال که دچار مشکلات شدید پوسیدگی دندان هستند، استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید می‌تواند نقش موثر در کمک به حفظ مینای دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد. این دهان‌شویه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها قابل تهیه هستند.

فلوراید تراپی دندان کودکان

علاوه بر این دندان‌پزشک ممکن است از ژل‌ها و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید برای افزایش سطح فلوراید قرار گرفته در معرض مینای دندان در مواقع لازم استفاده نماید.

مکمل‌های فلوراید

مکمل‌های حاوی فلوراید معمولاً توسط دندان‌پزشک یا پزشک متخصص کودکان برای کودکان گروه سنی ۶ تا ۱۶ سال که دسترسی به آب آشامیدنی حاوی فلوراید ندارند، تجویز می‌شود. این مکمل‌ها به صورت قرص یا مایع موجود بوده و با توجه به سن فرد برای مصرف وی تجویز می‌شوند.

بیشتر بخوانید
فیشور سیلانت دندان کودکان

روش‌های درمان کلینیکی با فلوراید(فلوراید تراپی)

در صورتی که کودک در معرض خطر بالای ایجاد پوسیدگی دندان باشد، احتمالاً لازم است از مقدار فلوراید بیشتری برای وی استفاده شود. به این ترتیب استفاده از این روش‌های درمان می‌تواند به حمایت از فرآیند بازیابی مواد کانی در مینای دندان کمک کند. 


درباره‌ی کاربردهای لیزر در دنیای دندانپزشکی چه می‌دانید؟


نحوه انجام فلوراید‌ تراپی

  • ابتدا سطح کلیه دندانها با برس مخصوص تمیز می شود ( چیزی شبیه مسواک برقی )
  • سطح تمام دندانها به ژل فلوراید آغشته می شود ( گاهی اوقات یکطرف هر دو فک در یک مرحله و نیم دیگر در مرحله بعد به ژل آغشته می شود)
  • ژل فلوراید حدود ۴ دقیقه در مجاورت دندان قرار می گیرد.
فلوراید تراپی دندان کودکان
  • در تمام مراحل پشت کودک حالت عمودی داشته سر کمی به سمت جلو خم می شود و ساکشن ( بزاق کِش ) در دهان کودک قرار میگیرد تا از بلع فلوراید ممانعت به عمل آید .
  • پس از گذشت ۴ دقیقه اضافات ژل با گاز استریل یا پنبه برداشته می شود. در این مرحله کودک آب دهان خود را بطور کامل خارج می کند.
  • کودک نباید بعد از فلوراید تراپی دهانش را بشوید و تا نیم ساعت باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. و طی این مدت در صورت جمع شدن بزاق در دهان ، آنرا خارج کند.

جهت آگاهی بیشتر بخوانید: ارتودنسی سرامیکی چیست؟


عوارض و خطرات مصرف زیاد فلوراید چیست؟

فلوراید تراپی زمانی که بطور صحیح انجام شود، بی خطر است و نتایج مناسب برای بیمار به همراه دارد. به هر حال، همواره هنگام فلوراید تراپی خطر مصرف بیش از حد فلوراید وجود دارد. امروزه تمام سیستم های آب رسانی بطور روزانه در ارتباط با وجود مقدار بی خطر فلوراید در آب شهری کنترل می شوند. علاوه بر این لازم است والدین استفاده از تمام محصولات حاوی فلوراید مثل خمیر دندان را در خانه تحت کنترل خود داشته باشند. به این منظور لازم است این محصولات دور از دسترس کودکان نگهداری شوند.

بیشتر بخوانید
فرآیند درمان ارتودنسی "گام به گام" | طول درمان ارتودنسی دندان

در صورتی که کودکان بیش از حد فلوراید مصرف کنند، ممکن است دچار حالت تهوع شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد فلوراید می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی مینا در مرحله رشد دندان ها شود. این لکه ها هنگام کامل شدن رشد دندان در دهان قابل مشاهده خواهند بود. در صورت وجود نگرانی درباره این مشکلات شما می توانید با یک دندان پزشک حرفه ای مشورت کنید. دندان پزشک می تواند محصولات حاوی فلوراید مناسب برای مصرف کودک به شما پیشنهاد دهد.


برای مطالعه: همه چیز درباره ریتینر دندان


باورهای نادرست درباره فلوراید تراپی!

مخالفان فلورایدتراپی بر این باورند که فواید فلوراید از خطرات آن خیلی کمترند. بنابراین فلوراید راه‌ حل غلطی است و ارزش ریسک کردن را ندارند. بنابراین باید به جای استفاده از فلوراید، سعی کنند غذاهای باکیفیت تری به بچه هایشان بدهند، به شستشوی دهانشان توجه کنند و از محصولات بدون فلوراید و آب آشامیدنی معمولی استفاده کنند.

فلوراید تراپی دندان کودکان

با توجه به این نکات، این شمایید که درنهایت برای خودتان و خانواده‌تان تصمیم می گیرید. مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هر روشی را انتخاب کنید (شستشو با فلوراید یا بدون فلوراید)، پیوستگی حرف اول را می زند، یعنی باید همیشه آن را انجام دهید. کودکانتان باید حداقل روزی دوبار مسواک بزنند و فرقی نمی کند خمیردندانشان فلورایدی باشد یا بدون فلوراید، همچنین باید بعد از مسواک زدن حتما نخ دندان بکشند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره فلوراید تراپی دندان کودکان سخن گفتیم. باید خاطرنشان کرد که فلوراید تراپی فقط برای کودکان نیست. این روش برای افراد بزرگسال نیز می تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد. همچنین حد فاصل انجام فلوراید تراپی را پزشک تعیین می کند که معمولا بین ۴ الی ۶ ماه برای کودکان مناسب می باشد. امید است این محتوا برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید
آیا ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟ + بررسی مراحل مختلف درمان ارتودنسی

سوالات متداول

آیا فلورایدتراپی برای همه کودکان ضروری است؟

بله، کاربرد موضعی فلوراید در مطب دندان‌پزشکی برای تمامی کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌شود حتی اگر کودکی پوسیدگی دندان نداشته باشد، فلوراید موضعی به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش مقدار فلوراید مینای دندان تازه رویش یافته و افزایش مقاومت این دندان‌ها در برابر پوسیدگی توصیه می‌شود.

آیا ممکن است فلورایدتراپی باعث مسمومیت شود؟

نه، در فلورایدتراپی موضعی که در مطب دندان‌پزشکی انجام می‌شود، فلوراید به میزان مشخص و با رعایت اصول خاصی استفاده می‌شود بنابراین بلع فلوراید به حداقل می‌رسد و هیچ‌گونه احتمال مسمومیتی وجود ندارد. مسمومیت فلوراید در استفاده سیستمیک آن هم در صورت بلع مقادیر بسیار بالا ایجاد می‌شود که بسیار نادر است.

فلورایدتراپی در چه فواصلی باید انجام شود؟

معمولا دندان‌پزشک برحسب وضعیت دندان‌های کودک فواصل انجام فلورایدتراپی را تعیین می‌کند. فواصل بین ۴ تا ۶ ماه برای بیشتر کودکان مناسب است.

آیا فلوراید موجود در خمیردندان کافی‌است؟

خمیردندان‌ها حاوی مقادیری از فلوراید هستند، ولی این فلوراید به‌تنهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک کافی نیست و بهتر است دندان‌پزشک برحسب وضعیت کودک فلورایدتراپی را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا