دندانپزشکی نوین

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ | دلایل عفونت ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از برترین دستاورهای دانپزشکی نوین است. به این ترتیب چنانچه فرد به هر دلیلی دندان طبیعی خود را از دست دهد یک جایگزین مادام‌العمر برای آن خواهد داشت. اما مانند سایر جراحی های دهان و دندان، ایمپلنت دندان نیز به عنوان یک روش جراحی میزان کمی از عوارض ایمپلنت را به همراه دارد. عفونت ایمپلنت دندان از شایعترین عوارض ایمپلنت دندان می باشد. از سویی این درمان پیچیده برای بیماران دردهایی کوتاه‌مدت و گاهاً بلندمدت بدنبال دارد. برای اینکه درمانی با کمترین درد و عارضه را داشته باشید باید بهترین متخصص را انتخاب کنید. ما با گردآوری بهترین‌ها در مقاله‌ی “9 متخصص برتر پروتزهای دندان به انتخاب دانشنامه دندانپزشکی نوین آریا” به شما برای دستیابی سریع به لیست برترین‌ها کمک کرده‌ایم. لینک رنگی را دنبال کنید. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی دردهای ناشی از کاشت ایمپلنت و عفونت ایمپلنت دندان بیشتر بخوانیم. تا پایان همراه ما باشید.

چه مدت زمانی پس از عمل درد ایمپلنت آغاز می‌شود؟

پس از ترک مطب دندانپزشک در روز جراحی، می توانید انتظار داشته باشید که کمی ناراحتی و حساسیت بافت در دهان خود را تجربه کنید. در بیشتر موارد، دندانپزشک شما توصیه می کند که ایبوپروفن بدون نسخه را برای کاهش دردتان مصرف کنید، زیرا معمولاً درد ایمپلنت دندان بدون نیاز به داروهای تجویزی کاملا قابل تحمل نمی باشد.

درد پس از کاشت ایمپلنت

علاوه بر مسکن‌های خفیف، باید حداقل برای چند روز یا حدود یک هفته پس از دریافت ایمپلنت از مصرف غذاهای سفت پرهیز کنید. تورم خفیف گونه‌ها، چانه یا زیر چشم‌ها نیز در برخی بیماران رخ می‌دهد و با استفاده از کمپرس یخ می‌توان آن را به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی فانکشنال | "هر آنچه درباره‌ دستگاه فانکشنال ارتودنسی نمی دانید"

بیشتر تورم و ناراحتی معمولاً پس از چند روز اول از بین می رود و پس از دو هفته کاملاً از بین می رود. اگر بیش از دو هفته درد دارید، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه ای وجود ندارد.

دلایل درد ایمپلنت دندان بعد از حدود 3 ماه پس از کاشت

اگر بعد از گذشت 3 یا 4 ماه از عمل کاشت ایمپلنت دندان درد داشتید، دلیل این درد را باید در موارد زیر جستجو کنید:

  • احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی که اجازه بهبود را به دهان نمیدهند
  • کاهش خونرسانی به اطراف ایمپلنت
  • تاثیرات منفی برخی از داروها
  • عدم توجه به سلامتی و بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • بروز عفونت مزمن
  • مشکل اضافه بار
  • شکست ایمپلنت
  • بروز واکنش آلرژیک در پاسخ به ایمپلنت
  • وارد شدن آسیب به عصب

عوامل افزاینده‌ی درد ایمپلنت دندان

شل شدن هیلینگ‌گپ (یک قطعه کوچک روی ایمپلنت که فلزی است): این امکان وجود دارد که پیچ ایمپلنت شل شود. دندانپزشک در این مواقع باید کلاهک ایمپلنت را بردارد، آن را تمیز کرده و دوباره نصب کند. اگر اینکار انجام نشود بیمار درد ایمپلنت دندان را تجریه خواهد کرد.

بروز عفونت ایمپلنت: چنانچه کوچکترین عفونتی در بافت لثه ایجاد شود بیمار میتواند درد زیادی را تجربه کند. بنابراین بیمار باید با احساس یا مشاهده علایم عفونت لثه، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کند.

عفونت ایمپلنت دندان

اگر عفونت زود تشخیص داده نشود احتمال شکست نتیجه عمل بالا است و بیمار به شدت درد ایمپلنت را احساس خواهد کرد.

پس‌زدن جزئی تا کامل ایمپلنت بکار رفته: اگر عمل به درستی صورت گیرد پایه ایمپلنت به راحتی به استخوان فک می‌چسپد و محکم می‌شود. اما اگر چنین نشود ممکن است استخوان اجازه چسپیدن ایمپلنت را به خود ندهد. درنتیجه ایمپلنت شل شده و بسیار دردناک خواهد شد.

بیشتر بخوانید
دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

شل بودن ایمپلنت: کسانی که قصد کاشت ایمپلنت دارند باید دارای بافت استخوانی مناسبی باشند. اگر فک بیمار از تراکم استخوانی خوبی برخوردار نباشد ایمپلنت میتواند به فک آسیب بزند و شل شود. این میتواند باعث بروز درد دندان و فک شود.

صدمه دیدن عروق عصبی: اینکه عصب یا عروق عصبی طی این عمل آسیب ببینند بسیار نادر است. بروز این اتفاق به جراح و متخصص ایمپلنت بستگی دارد. اگر او حین دریل کردن به عصب آسیب بزند، بیمار درد زیادی را تجربه میکند و احتمالا باید ایمپلنت دندان برداشته شود.

دلایل عفونت ایمپلنت دندان

  • باقی ماندن بخشی از سطح زبر ایمپلنت ( غیر پولیش ) خارج از استخوان در هنگام جراحی قرار دادن ایمپلنت در فک
  • قرار دادن ایمپلنت در موقعیت غلط توسط دندانپزشک ناوارد
  • نبودن لثه چسبنده کراتنیزه کافی اطراف ایمپلنت
  • کشش عضلانی یا فرنومی لثه از روی سطح ایمپلنت
  • دندان قروچه یا براکسیسم
  • تنظیم نبودن اکلوژن و بلند بودن قسمتی از روکش ایمپلنت
عفونت دندان
  • روکش ایمپلنت غیر صحیح و نا مرغوب
  • ایمپلنت دندان بی کیفیت
  • مشکلات سیستمیک و بعضی از بیماری ها
  • کمبود ویتامین D  و بالا بودن چربی خون
  • مصرف برخی از داروها
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن غلط
  • مصرف زیاده از حد مشروبات الکلی و سیگار و دخانیلت
  • شل شدن مداوم روکش یا اباتمنت ایمپلنت
  • عدم رعایت مراحل ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

روند بهبود و عملکرد ایمپلنت های دندانی به شرایط استخوان فک بیمار و نوع دندان کاشت شده بستگی دارد. هنگامی که هر عمل دندانپزشکی را انجام می دهید باید به عوارض احتمالی ناشی از آن اطلاع داشته باشد. برخی از خطرات و علائم عفونت ایمپلنت که ممکن است بعد از کاشت دندان رخ دهد، عبارت اند از:

بیشتر بخوانید
ارتودنسی دندان کج "علل کج شدن دندان ها چیست؟" | فیلم ارتودنسی دندان کج

عفونت دندان

عفونت بعد از انجام مراحل کاشت دندان یکی از خطرات و عوارض احتمالی بعد از ایمپلنت دندان است، زیرا ممکن است عفونت در همان محلی که توسط دستگاه سوراخ شده است اتفاق بیفتد. این امر با ظهور آبسه، چرک یا علائم التهاب در محل کاشت نشان داده می شود. لازم به ذکر است که ممکن است عفونت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد و باعث عفونت سیستماتیک نیز بشود.

ظهور یک واکنش آلرژیک

برخی از افراد ممکن است هنگام یا بعد از انجام کاشت دندان، به دلیل حساسیت به تیتانیوم، فلزی که در اکثر ایمپلنت های دندانی وجود دارد و به عنوان پایه و ریشه دندان در استخوان فک قرار می گیرد، اذیت شوند و احساس ناراحتی کنند.

شکستگی پایه دندان

شکستگی پایه ایمپلنت یا شکستگی خود ایمپلنت یکی دیگر از عوارض احتمالی است که ممکن است باعث از بین رفتن و غیر قابل تعویض شدن دندان شود و این یک خطر بسیار جدی برای ایمپلنت دندان است، زیرا استخوان باقیمانده آنقدر قوی نیست که بتواند یک ایمپلنت جدید را پوشش دهد.

مشکل در سینوس ها

ایمپلنت های دندانی ممکن است گاهی اوقات در سینوس ها مشکلاتی ایجاد کنند، این امر زمانی اتفاق می افتد که ایمپلنت های دندانی در فک بالا قرار داشته باشند، که منجر به ضربه حفره سینوس و بروز مشکلات در آن می شود.

سایر خطرات کاشت دندان

کاشت دندان ممکن است منجر به خطرات دیگری شود که ممکن است تاثیر آن طولانی مدت باشد، از جمله موارد زیر:

  • آسیب عصبی که با احساس بی حسی یا گزگز در لب ها، لثه ها یا زبان قابل احساس است.
  • تورم در محل کاشت یا قرمزی و درد شدید
  • عقب رفتن لثه، زیرا لثه های مجاور ایمپلنت ممکن است بعد از مدتی براکت فلزی که به دندان متصل است را نشان دهند.
  • مرگ سلول در اطراف ایمپلنت
دلایل عفونت ایمپلنت دندان
  • عدم التیام زخم ناشی از پیوند استخوان
  • خونریزی شدید
  • آسیب به ساختارهای اطراف ایمپلنت، مانند دندانها یا سایر رگهای خونی
  • آسیب عصبی، که می تواند باعث درد، بی حسی یا گزگز شدن دندان های طبیعی، لثه ها و لب ها شود
بیشتر بخوانید
ارتودنسی دیمون چیست؟ چرا ارتودنسی دیمون در میان مردم محبوب است؟

درمان نکردن عفونت ایمپلنت چه عوارضی بدنبال دارد؟

بسیاری از افراد خطرناک بودن عفونت را جدی نمی‌گیرند. عارضه های بدی که عفونت به همراه خود دارد را باید جدی بگیرید. حتماً زمانی که دچار درد و عفونت شدید، سریعاً برای درمان آن اقدام کنید در غیر این صورت، مجبورید درد زیادی را تحمل‌کنید.
یکی از خطرناک بودن عفونت ایمپلنت دندان آنجایی است که باکتری های زیادی استخوان فک شما را خراب می‌کنند و مجبور می‌شوید تا قسمتی از فک که دچار عفونت شده‌اند را بردارید. همچنین بخشی از ریشه های دندان فک بالا به سینوس ها ارتباط دارد و باکتری ها توانایی رسیدن به بافت های نرم سینوس ها را دارند در نتیجه عفونت سینوس‌ها را به وجود می‌آورند.
از دیگر خطر های درمان نکردن عفونت ایمپلنت، از دست دادن دندان های دیگرتان است. اما اگر به موقع به درمان بیماری تان برسید، دچار این اتفاقات ناگوار نمی‌شوید.

چگونه از عفونت ایمپلنت دندان پیشگیری کنیم؟

اکثر افراد به دلیل رعایت نکردن بهداشت دچار عفونت ایمپلنت دندانی می‌شوند. اگر پزشک متخصص برای شما دارو هایی را تجویز کرده است باید آن‌ها سر زمان مشخص، مصرف کنید. سه بار مسواک زدن در روز، استفاده از خلال دندان و دهان‌شویه‌های مخصوص می‌تواند شما را از عفونت دهانی، حفظ نگه دارند.
هر جراحی که در دنیا صورت می‌گیرد، ممکن است بیمار بعد از آن دچار عفونت هایی شود که لازم است قبل از عمل شدن، پزشک به او این علائم را گوشزد کند. شما نیز با رعایت بهداشت، می‌توانید از به وجود آمدن عفونت ایمپلنت دندان جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید
آیا ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟ + بررسی مراحل مختلف درمان ارتودنسی

سخن پایانی

در این محتوا درباره‌ی درد پس از کاشت ایمپلنت دندان و عفونت ایمپلنت دندان خواندیم. فراموش نکنید عمل کاشت ایمپلنت نیز مشابه سایر اعمال دیگری که بر روی بدن انجام میشود نیازمند طی کردن دوره نقاهت است. تا مدتی بعد از عمل باید به خودتان و البته دهان و فک خود استراحت بیشتری بدهید. هرچه آرامش و استراحت شما بیشتر باشد بازیابی و بهبودی شما زودتر اتفاق خواهد افتاد. همچنین برای کاهش درد ایمپلنت دندان حتما هر روز حداقل 3 بار دندان های خود را با مسواک نرم بشویید اما از دو روز بعد عمل ایمپلنت دندان شروع به مسواک زدن کنید. به این ترتیب از عوارض ایمپلنت تا حد زیادی در امان خواهید بود. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا