دندانپزشکی نوین

اصلاح طرح لبخند و آنچه باید بدانید

لبخند زیبا می‌تواند جذابیت چهره ما را چند برابر کند. گاه افراد به دلایل مختلفی عمدتا مادرزادی و ژنتیکی و یا بر اثر تروما این زیبایی را از دست می‌دهند. البته که تمام لبخند ها زیبا هستند. امروزه اکثر افراد با صرف هزینه اصلاح طرح لبخند به دنبال دستیابی به آن می‌باشند. اما کدام لبخند ها را زیباتر می‌دانیم؟ لبخندهایی با طول و عرض متناسب و مقدار مناسب از نمایان شدن لثه؟ فکر می‌کنید چه راه‌هایی برای اصلاح طرح لبخند وجود دارد؟ در نهایت این اصلاح جه مزایایی بدنبال خواهد داشت؟

اصلاح طرح لبخند وابسته به حوزه های مختلفی از دندانپزشکی چون ارتودنسی، جراحی فک و صورت و دندان، دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی و درمان های پریو است. برای اینکه به سراغ هر یک از درمان ها در حوزه های مذکور بروید؛ نیاز است تا دو مسئله مهم را مد نظر قرار دهید. ابتدا اینکه بهترین ها را در حوزه بشناسید تا درمان موفقی را پشت سر بگذارید و زیباترین لبخند را نصیب خود کنید. دوم آنکه از هزینه های هریک از درمان ها باخبر باشید تا بهترین درمان برای شرایط مالی خودتان را انتخاب نمائید. به این منظور به شما پیشنهاد می کنیم تا سری به مقالات جامع و مفید زیر بزنید تا با چند و چون کار آشنایی یابید:

برای یافتن پاسخ سوالات خود درباره اصلاح طرح لبخند تا پایان مقاله همراه ما باشید.


افراد واجد شرایط اصلاح طرح لبخند

  • افرادی که دارای فواصل بین دندانی هستند. به ویژه فواصل مربوط به دندان های جلویی.
  • افرادی که از نامرتبی و کجی دندان هایشان رنج می برند.
  • افرادی که به طور مادرزاد برخی از دندان هایشان نروییده است
  • افرادی که به هر دلیلی یک یا چندین دندان خود را از دست داده اند.
  • افرادی که دندان های مرتب و سالمی دارند اما برخی از دندان هایشان دچار لب پریدگی شده است.
  • افرادی که دندان های زرد رنگ و یا سفید مایل به زرد دارند.
بیشتر بخوانید
ارتودنسی دندان های جلو؛ روش‌ها و هزینه‌ها

راه های اصلاح طرح لبخند

روش های درمانی و زیبایی برای اصلاح طرح لبخند می تواند یکی یا چند مورد از روش های زیر باشد:

  • لمینیت سرامیکی 
  • کامپوزیت 
  • لیفت لثه 
  • روکش دندان 
  • ارتودنسی 
  • بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها 

در ادامه به بررسی و توضیح مختصر و جامعی از این موارد می پردازیم.

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی دندان 

یکی از متداول ترین روش های برای مرتب و منظم کردن دندان ها از قدیم تا به امروز ارتودنسی دندان ها بوده است. این درمان بسته به نوع دندان ها حداقل یک سال زمان می خواهد. ارتودنسی در سنین بالا پیشنهاد  نمی شود.

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی

اما نوجوانان و جوانان می توانند برای مرتب و منظم کردن دندان هایشان از این روش استفاده کنند. قیمت ارتودنسی دندان ها بسته به نحوه قرار گرفتن دندان ها و مدت زمان درمان دارد. این درمان فوری نیست و باید برای منظم شدن دندان ها صبور باشید.

لمینیت دندان 

یکی از درمان های زیبایی که در سال های اخیر در بسیاری از کشور ها باب شده است، لامینیت دندان می باشد. دیگر کسی نیست که با این درمان زیبایی آشنا نباشد. لمینیت دندان انواع مختلفی دارد و برای همه افراد مناسب نیست. اگر دندان های نا مرتب دارید، فاصله زیادی بین دندان هایتان وجود دارد می توانید از این درمان زیبایی استفاده نمایید. لمینیت از لایه های نازک از جنس های مختلف تشکیل شده است. که برای چسباندن آنها روی دندان باید از دندان ها قالب تهیه شود.

روکش ها بر اساس قالب در لابراتوار ساخته می شوند. برای قرار گرفتن روکش لمینیت روی دندان ها بسته به نوع آنها مقداری از دندان باید تراشیده شود. لمینیت ها به طور کلی دو نوع هستند. که هر کدام از آنها انواع مختلفی دارند. لمینیت سرامیکی، کامپوزیت. لامینیت به هیچ عنوان برای دندان های سالم و مرتب پیشنهاد نمی شود. 

بیشتر بخوانید
بروساژ دندان + ناگفته های آن که کسی به شما نمی گوید!

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت

همانطور که در بالا گفته شد، کامپوزیت نوعی از لامینیت دندان می باشد. با این تفاوت که استحکام و عمر آن کمتر است و همچنین میزان تراش دندان برای کامپوزیت کم می باشد. برای چسباندن کامپوزیت نیازی به قالب گیری نیست و در همان جلسه اول می توانید دندان های خود را کامپوزیت کنید.

لیفت لثه 

این روش که گاهی روش درمانی نیز محسوب می شود جز جراحی های پریودنتال است. در این روش لثه به بالا کشیده می شود. دندانپزشکان گاهی برای افزایش طول تاج دندان مجبور هستند لیفت لثه انجام دهند. مثلا اگر طول تاج دندان برای چسباندن روکش کوتاه باشد، باید جراحی لیفت لثه انجام شود.

اصلاح طرح لبخند با روکش دندان 

وقتی ریشه دندان سالم باشد اما تاج دندان از بین رفته باشد بهترین روش برای احیای دندان روکش دندان است. در برخی از افراد استفاده از لامینیت دندان و کامپوزیت مناسب نیست به همین دلیل دندانپزشک ترجیح می دهد برای حفظ ظاهر دندان ها از روکش استفاده کند. با آنکه اغلب از روکش برای دندان های نیش استفاده می کنند اما برای دندان های جلویی نیز می توان از روکش دندان استفاده نمود.

روکش دندان

روکش دندان انواع مختلفی دارد و قیمت ها بر اساس جنس آنها محاسبه می گردد. بهترین نوع روکش دندان، روکش زیرکونیا می باشد.

بلیچینگ دندان 

برخی از افراد از دندان های منظم و مرتبی برخوردار هستند اما به دلیل بد رنگی دندان هایشان لبخند زیبایی ندارند. اصلاح طرح لبخند در این افراد بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها می باشد. در این روش با موادی خاص سطح رویی دندان های صیقل داده می شود. بلیچینگ همراه با جرم گیری می باشد و هیچ ضرری برای دندان ها ندارد.

اصلاح طرح لبخند لثه ای

طرح درمانی اصلاح لبخند لثه‌ای مبتنی بر دلیل بروز مشکل و معمولاً با هدف کاهش میزان لثه مشخص و طبیعی‌تر کردن لبخند تهیه می‌شود. هر چند متخصص پس از بررسی لازم بهترین درمان را توصیه می‌کند، اما پرکاربردترین و موثرترین روش‌های اصلاح طرح لبخند به شرح زیر است:

درمان ارتودنسی

اگر دلیل اصلی لبخند لثه‌ای جزئی و نشأت گرفته از فک‌ها یا دندان‌ها باشد، مشکل را می‌توان با درمان ارتودنسی حل کرد. ارتودنسی بایت را به سمت موقعیت صحیح حرکت می‌دهد و وضوح لثه‌ها را کمتر می‌کند. متخصصین کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت غالباً استفاده از بریس یا ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی در کنار وسایل انکوریج موقت (TADS) را برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای توصیه می‌کنند. انکوریج موقت ایمپلنت‌های تیتانیومی کوچکی است که در استخوان بالای دندان ثابت می‌شود تا تکیه گاه پایدار و ثابتی را برای اعمال نیرو به دست دهد. این وسایل تقریباً شبیه به هدگیری هستند که داخل دهان قرار می‌گیرد. شاید انکوریج موقت به نظرتان ترسناک برسد، اما این عمل بسیار ساده و همان طور که از نام آن برمی‌آید موقتی است.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت فوری چیست؟

اصلاح طرح لبخند لثه ای با جراحی فک

بهترین روش درمان جلو بودن متوسط تا شدید فک انجام جراحی ارتوگناتیک یا جراحی فک در کنار ارتودنسی است. جراح دهان و دندان فک بالا را به گونه‌ای دستکاری می‌کند و شکل می‌دهد که به اندازه مناسب دربیاید، سپس فک را به سمت بالا و موقعیت ایده‌آل حرکت می‌دهد و در نهایت آن را با پیچ (اسکرو) و صفحه ثابت می‌کند.

 جراحی لثه

اگر مشکل وجود بافت بیش از حد لثه باشد، متخصص لثه عمل جراحی لثه (جینجیوکتومی) را انجام می‌دهد. بافت اضافی لثه در این عمل برداشته و به گونه‌ای شکل داده می‌شود که بخش بیشتری از دندان‌ها مشخص شود و لبخند زیباتر شود.

اصلاح طرح لبخند لثه ای با جراحی لثه با لیزر

بافت اضافی لثه در عمل جراحی لثه با لیزر برداشته می‌شود، بدون این که لازم باشد برای اصلاح لثه‌های پوشش دهنده دندان از تیغ تیز جراحی استفاده شود.

اصلاح لبخند لثه ای با لیزر

جراحی لثه با لیزر سریع‌ترین و راحت‌ترین درمان اصلاح لبخند لثه‌ای است که دوران بهبود آن نیز بسیار کوتاه است. درد، خونریزی و ورم حداقل است و دوران بهبود معمولاً بسیار سریع است. ما در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت ترجیح می‌دهیم که برای درمان موارد شدید از لیزرهای دیود پیشرفته به منظور شکل‌دهی سریع بافت اضافی لثه با حداقل درد استفاده کنیم.

جراحی افزایش طول تاج

اگر دندان‌ها کامل درنیامده باشد، جراحی بلند کردن تاج دندان توصیه می‌شود. در این عمل بافت لثه و یا استخوان برداشته می‌شود تا بخش بیشتری از دندان مشخص شود و لبخند با عقب‌تر رفتن لثه‌ها اصلاح شود.

بیشتر بخوانید
تاج دندان چیست؟ + بررسی انواع تاج های دندانی

اصلاح طرح لبخند لثه ای با جراحی تغییر موقعیت لب

ا گر مشخص بودن مقدار زیادی از لثه نتیجه کوتاه یا بیش فعال بودن باشد، می‌توان به جای جراحی فک ابتدا ارتودنسی و پس از آن جراحی تغییر موقعیت لب را انجام داد.

مزایای اصلاح طرح لبخند

اطلاح طرح لبخند می تواند مزیت های زیر را داشته باشد:

  • ایجاد طرح لبخند، با سفید و روشن تر نشان دادن دندان ها، سبب جوان تر نشان داده شدن چهره می گردد.
  • بسیاری از بیماری ها و مشکلات دهان و دندانی، به کمک اصلاح طرح لبخند رفع می گردد.
مزایای اصلاح طرح لبخند
  • این روش می تواند بسیاری از پوسیدگی های دندانی، عفونت ها و بیماری های لثه را کمتر کند.
  • ایجاد طرح لبخند، با بهبود ساختار دهان و دندان می تواند نسبت لثه را تنظیم کند.

پارامتر های مهم در طراحی لبخند

  • نسبت طول و عرض دندان‌ ها با هم: توازن میان دندان‌ها که شامل شکل و رنگ آن‌ها و همچنین اندازه دندان‌ها هستند. 
  • خطوط لثه‌ای: قرینه بودن و هماهنگی لثه‌های اطراف دندان (بیش از حد مشخص بودن لثه یا عدم تناسب خط لثه دور دندان) 
  • نامرتب بودن دندان‌ها: این نکته مهمترین عضو لبخند است و عواملی مانند کج یا نامرتب بودن دندان‌ها. بدفرمی و بد رنگی آن‌ها. دندان‌های فاصله‌دار.
  • همتراز نبودن لبه دندان‌ها: شامل پریدگی ناشی از جویدن خوراکی‌های سفت یا دندان قروچه. با درمان‌های روکش سرامیکی، لمینت یا کامپوزیت توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

تاثیر عامل سن در اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی

برای به دست آوردن یک طرح لبخند با ارتودنسی و شروع درمان مسائل مربوط به دندان ‌های نامرتب، بهترین سن برای مراجعه به متخصص ارتودنسی سنین قبل از بلوغ است. سن مناسب برای شروع معاینه و بررسی مشکلات دندان‌های نامرتب و ناهنجاری فک بالا و پایین ۸ سالگی است و نکته مهم در مورد آن، مراجعه به متخصص ارتودنسی در سنین پایین است. اما افراد در هر زمانی که نیاز به ایجاد یک طرح لبخند با ارتودنسی داشتند، می‌توانند از درمان ارتودنسی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید
ونیر کامپوزیت دندان

البته، دلیل اهمیت مراجعه به متخصص ارتودنسی در سنین پایین امکان اصلاح ناهنجاری ‌ها با موفقیت بیشتر است و معمولا بیماران نیاز به جراحی فک در این سنین ندارند در حالیکه در مورد بزرگسالان برای اصلاح فکین نیاز به جراحی فک خواهد بود.

توصیه های مراقبتی بعد از اصلاح طرح لبخند

از هر روشی از طرح لبخند که استفاده کردید، برخی نکات و توصیه های یکسان و البته بسیار ضروری وجود دارند که علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان، در افزایش ماندگاری طرح لبخند نیز موثرند:

  • به طور منظم مسواک بزنید و همواره از نخ دندان برای از بین بردن پلاک های بین دندانی استفاده نمایید.
  • استفاده از دهانشویه را فراموش نکنید.
مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند
  • مواد غذایی سفتی که به دندان هایتان آسیب وارد می کنند را مصرف نکنید و یک رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید.
  • مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه را به حد زیادی کاهش دهید و بعد از نوشیدن آن ها، حتما دهان خود را با آب بشویید.
  • به منظور چکاپ دندان های خود به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  • اگر ورزش های رزمی انجام می دهید، حتما آن را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید تا در صورت لزوم از نایت گارد استفاده کنید.
  • برخی از عادت های رفتاری نامناسب مانند دندان قروچه می تواند آسیب هایی جدی به دندان های شما وارد کنند که باید آن ها را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید.

سخن پایانی

در این محتوا درباره ی اصلاح طرح لبخند و روش های آن خواندیم. باید ذکر نمود که اینکه اصلاح طرح لبخند چقدر زمان نیاز دارد، به موارد متعددی بستگی دارد. نوع روش درمانی مورد نظر و شرایط بیمار از مهمترین آن می باشد. هر کدام از روش های طرح لبخند به زمان خاص خود نیاز دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا بعد از مشخص شدن نوع درمان، حدود مدت زمان آن مشخص گردد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا