دندانپزشکی نوین

ارتودنسی و عمل بینی | ارتودنسی بعد از عمل بینی یا همزمان؟

انجام ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی امکان دارد؟ اگر نه، کدام را باید زودتر انجام داد؟ ارتودنسی قبل از عمل بینی یا عمل بینی قبل از ارتودنسی؟ برای بهترین مشاوره باید به برترین ارتودنتیست مراجعه نمائید. محتوای “ 10 متخصص برتر ارتودنسی به انتخاب دانشنامه دندانپزشکی نوین آریا” را دنبال کنید. قابل ذکر است ارتودنسی تخصصی است که برای حفظ و تامین فانکشن و سلامت حفره دهان به کار میرود. نقش اصلی ارتودنسی حفظ سلامت قسمت اولیه لوله گوارش که همان دهان است؛ می باشد. با حفظ سلامت دهان سلامت لوله گوارش هم تامین می شود.

وقتی سلامت حفره دهان تامین شود زیبایی هم ایجاد می شود. با حرکت دادن فکین و محل قرار گرفتن دندان ها در جای مناسب، زیبایی قسمت تحتانی صورت  تامین می گردد و بدین ترتیب خط لبخند، فرم لب، فاصله بینی تا چانه اصلاح می گردد. برای اینکه به پاسخ این سوال خود برسید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

دلایل لزوم ارتودنسی

بر خلاف تصور عموم مردم، انجام ارتودنسی تنها به زیبایی بر نمی‌گردد؛ بلکه جهت افزایش بهداشت دهان و دندان نیز لازم و ضروری است. هر فردی برای افزایش سلامتی خود،  نیاز به داشتن دندان‌های سالم خواهد داشت. پس شما با انجام آن موجب بهداشت دهان و دندان و در نتیجه آن‌ها سلامت لوله گوارش خود خواهید شد.

در کنار آن زیبایی دهان و دندان در کنار لبخندی زیبا، موجب افزایش روحیه مثبت و اعتماد به نفس فرد نیز خواهد شد. درمان بوسیله براکت‌های ارتودنسی که بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، علاوه بر ردیف کردن دندان‌ها بر روی فک از بروز مشکلات بزرگ سلامتی برای دهان و دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید
انواع لمینت دندان و تاثیر آن بر زیبایی لبخند | مزایا و عوارض آن

بهترین زمان انجام ارتودنسی و عمل بینی چه زمانی‌ست؟

انجام ارتودنسی برای گرفتن بهترین نتیجه بیشتر در سنین کودکی، به دلیل بافت نرم تر لثه در آن زمان، توصیه می‌شود؛ که در آن صورت تا رسیدن به سن بزرگسالی برای انجام عمل بینی (راینوپلاستی) فک‌ها و لب فرم خود را گرفته‌اند. اما اگر در سن بالا به فکر انجام همزمان این دو عمل بر‌آمدید؛ بهتر است ابتدا از پایان گرفتن روند ارتودنسی خود جهت تثبیت دندان‌ها، لب و فک اطمینان حاصل کنید.

عمل بینی و ارتودنسی همزمان

 سپس به دنباله انجام عمل بینی بروید؛ چرا که یکی از مهم‌ترین مواردی که جراح بینی در نظر می‌گیرد، فرم لب‌ها و فک شما می‌باشد. در صورتی که نمی‌توانید تا زمان پایان گرفتن روند ارتودنسی خود صبر کنید، حتماً با یک متخصص ارتودنسی مجرب جهت مشاوره و انتخاب زمان مناسب برای انجام عمل بینی مشورت کنید.

معایب ارتودنسی همزمان با عمل بینی چیست؟

پر واضح است که انجام انواع ارتودنسی متحرک، ثابت و یا نامرئی در افراد می تواند تغییراتی هرچند جزئی در صورت و چهره افراد ایجاد کند. برخی از مهم ترین تغییراتی که حین این درمان ممکن است در افراد ایجاد شوند عبارتند از:

  • تغییر موقعیت لب ها
  • بر هم خوردن تعادل بین لب و بینی
  • تغییر زاویه بینی و لب

اما شاید از خودتان بپرسید که تغییر شکل لب چه تاثیر روی عمل بینی دارد و اصلا لب ها به عمل بینی چه ارتباطی دارند. در پاسخ باید گفت که رابطه لب و فرم نهایی بینی یکی از گزینه های مهمی است که جراح زیبایی بینی برای شکل و فرم نهایی بینی شما در نظر می گیرد. بنابراین با هر گونه ایجاد تغییر در فرم لب ها، زاویه بین بینی و لب ها نیز به هم می خورد، که در نهایت باعث تغییر فرم و شکل بینی می شود.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت دندان به روش All On 4

ارتودنسی و عمل بینی همزمان

با درمان ارتودنسی تغییراتی در موقعیت لب ها و فاصله بین لب و بینی و زاویه بینی و نیم رخ فرد، صورت می گیرد. در جراحی بینی ، رابطه بین لب و فرم بینی از نکات مهمی است که جراح بینی به آن اهمیت بسیاری می دهد. بنابراین تغییرات حاصله از درمان ارتودنسی در نحوه جراحی بینی فرد و تصمیم نهایی جراح بسیار تاثیر گذار می باشد.

اگر فردی ابتدا جراحی بینی انجام دهد و بعد از آن قصد درمان ارتودنسی را داشته باشد، در این حالت، در زمان جابه جایی و تنظیمات براکت ها و حتی در هنگام انجام معاینات، احتمال وارد شدن فشار بر روی بینی و صورت فرد بسیار زیاد است. به همین دلیل  بهتر است، که فرد ابتدا جراحی زیبایی بینی انجام دهد و بعد از آن اقدام به درمان ارتودنسی نماید. زیرا هم موقعیت و فرم لب و فاصله بین بینی و لب مشخص می شود و از سوی دیگر بعد از جراحی برای فرد مشکلی به وجود نمی آید و فرد بدون نیاز به براکت های ارتودنسی می تواند جراحی بینی موفقی را داشه باشد. بنابراین به هیچ وجه جراحی بینی همزمان با ارتودنسی توصیه نمی شود.

ارتودنسی بعد از عمل بینی

پس از گذشت یک سال از عمل بینی و جا افتادن بینی آن شما می‌توانید نسبت به ارتودنسی اقدام کنید. چنانچه متخصص به شما پیشنهاد جراحی فک داد، ممکن است بر روی فرم بینی شما تاثیر بگذارد.

در صورت انجام عمل بینی قبل از ارتودنسی ممکن است که پس از پایان یافتن ارتودنسی، شما نیاز به انجام عمل ترمیمی بینی یا یک عمل رویژن شوید. در این حالت با اولویت به انجام ارتودنسی نسبت به عمل راینوپلاستی، تنها یک بار برای عمل بینی خود هزینه کنید و موجب صرفه جویی در انجام هزینه‌ها شوید.

بیشتر بخوانید
معرفی انواع برند ایمپلنت + بررسی بهترین برندها و انتخاب بهترین نوع ایمپلنت

انحراف بینی و ارتودنسی

اگر بیمار دچار گرفتگی و انحراف بینی باشد، بهتر است قبل از انجام ارتودنسی ابتدا انحراف بینی خود را اصلاح کند. گرفتگی بینی می تواند بر روند رشد تدریجی فک تاثیر منفی بگذارد و شکل فک بالا و پایین را تغییر دهد.

عمل بینی و ارتودنسی

گرفتگی بینی باعث تنفس دهانی می شود. در این حالت با گذشت زمان باعث حرکت فک بالا به جلو و فک پایین به سمت عقب می شود. به این ترتیب و تحت تاثیر این شرایط، دندان ها بصورت نامرتب و کج رشد می کنند و در یک ردیف بصورت منظم قرار نخواهند گرفت. در این صورت، جراحی بینی نمی تواند زیبایی قسمت های پایینی صورت را تضمین کند.

بنابراین بهتر است که در این افراد ابتدا گرفتگی و انحراف بینی درمان شود. سپس به جراحی های فک و پروتز چانه برای رفع عقب رفتگی فک پایین یا ارتودنسی به عنوان آخرین راهکار ممکن و در صورت کج بودن دندان ها پرداخته شود. به این ترتیب خط لبخند، فرم لب ها و فاصله ی بینی تا چانه فرد نیز اصلاح خواهد شد.

تاثیر جراحی فک بالا بر بینی

فک بالا در موقعیتی نزدیک به بینی قرار دارد و هرگونه تغییر در این فک می تواند روی بینی تاثیر بگذارد. اگر پیش از جراحی بینی این فک عمل شود، می تواند انتظارات و اهداف شما از عمل بینی را به طور کلی تغییر دهد. شاید حتی در مواردی، بعد از جراحی این فک، نیاز به جراحی بینی نداشته باشید. بنابراین در خصوص تاثیر جراحی فک بالا بر بینی بیشتر با پزشکان و مخصوصا متخصص جراحی فک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید
علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

جلوزدگی فک در اثر حوادث

دلیل دیگر جلو زدگی فک پایین اکتسابی است و پس از تولد کودک و در اثر برخوردهای فیزیکی، سقوط از ارتفاع و سوانح رخ می دهد.

جلوزدگی فک پایین

اما این افراد هم نباید ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی داشته باشند.

فک پایین عقب رفته

اگر با این مشکل روبرو هستید، ابتدا باید فک عقب رفته خود را اصلاح کنید و سپس به فکر جراحی زیبایی بینی باشید. اگر دندان های مرتبی دارید و تنها مشکل شما عقب بودن فک پایینتان است، می توانید از پروتز چانه برای جلو آوردن فک عقب رفته استفاده کنید.

در این صورت است که جراحی زیبایی بینی شما بعد از اصلاح مشکل عقب رفتگی فک، اثر مطلوبی خواهد داشت. دیگر احساس بزرگ بودن بینی یا روی فرم نبودن آن به شما دست نمی دهد. همچنین اگر فک بالا دچار اشکال باشد، باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد و سپس یک سال صبر کرد و به فکر جراحی بینی افتاد.

سخن پایانی

در این محتوا درباره تداخلات انجام ارتودنسی و عمل بینی بصورت همزمان خواندیم. قابل ذکر است که فاصله بین عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی و ارتودنسی، حداقل باید ۶ ماه باشند، اما باز هم بهتر است با جراحی بینی و ارتودنتیست خود در این باره مشورت کنید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا