تکنولوژی دندانپزشکی

بررسی مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی + آیا مواد ترمیمی دندانپزشکی عوارض دارند؟

دندانپزشک زیبایی بنا به وضعیت دندانی بیمار می تواند انواع مواد ترمیمی کامپوزیت یا آمالگام را انتخاب کند. دندانپزشک گاهی درمان ترمیمی را در یک مرحله و گاهی ترمیم را در دو مرحله انجام می دهد. نوع ترمیم اول شامل استفاده مواد ترمیمی مانند آمالگام، مواد کامپوزیتی و… و در نوع دوم ساخت روکش های دندانی، بریج و اینله و آنله پس از آماده سازی و قالب گیری اولیه برای بیمار ایجاد می شود.


فهرست مطالب


چه زمانی نیاز به ترمیم دندان داریم؟

هرگاه دندانتان آسیب ببیند به نحوی که آسیب آن برگشت پذیر نباشد، باید آن را ترمیم کنید. برای ترمیم کردن دندان به مواد مخصوص دندانپزشکی نیاز است تا سوراخها، ترکها و حفره های دندان را پر کند.

مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: بهترین جراح فک و صورت در تهران

  • گاهی دندانی که نیاز به ترمیم دارد، علائمی مثل درد یا حساسیت به سرما و گرما ایجاد می کند اما گاهی هم هیچ علائمی ندارد. حتی گاهی اوقات تنها در معاینه دندانپزشکی مشخص می شود دندانتان نیاز به ترمیم دارد.
  • هنگامی که دندانتان پوسیدگی یا کرم خوردگی دارد، به این معنی است که بخشهایی از آن تخریب شده و از دست رفته اند. برای این که دوباره دندان به استحکام، مقاومت، زیبایی و عملکرد اولیه خود برگردد باید بخشهای تخریب شده و پوسیده آن برداشته شده و با مواد ترمیم کننده دندان جایگزین شود.
  • همچنین در مواردی که دندانتان ضربه دیده و لب پر شده است یا در اثر فشارهای مداوم یا ناگهانی، ترک خورده است نیاز به ترمیم پیدا می کند. گاهی اوقات دندان آسیب دیده باید عصب کشی شود و پس از آن، ترمیم صورت گیرد.

ترمیم های دندانی به دو نوع کلی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند:

1- ترمیمهای مستقیم:

در یک جلسه، بلافاصله پس از تراش و آماده سازی حفره، در محل قرار داده می شوند، مثل آمالگام، گلاس آینومر، رزین آینومر و بعضی ترمیمهای رزین کامپوزیت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله متخصص دندانپزشکی ترمیمی را بخوانید.

بیشتر بخوانید
لیست مواد و تجهیزات دندانپزشکی + معرفی برترین برندهای تولید کننده تجهیزات و مواد دندان پزشکی

2- ترمیمهای غیر مستقیم:

معمولاً نیاز به دو یا چند جلسه درمان دارند. در جلسه اول، دندانپزشک دندان را تراش داده و آماده می سازد و از ناحیه ای که باید ترمیم شود، قالبی تهیه می کند، قالب به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود که ترمیم را در آنجا می سازد. در جلسه بعدی، دندانپزشک ترمیم آماده شده را به حفره با سمان می چسباند و در صورت لزوم آن را تصحیح می نماید. مثل اینله، انله، ونیرها، روکشها و بریج های ساخته شده از طلا، آلیاژ های فلزی، سرامیک یا کامپوزیت.

دندان با چه موادی ترمیم می شود؟

ترمیم های دندانی مستقیم – یک جلسه ای

1- ترمیم آمالگام

معمول ترین ماده ترمیمی است که بیش از صد سال است که استفاده می شود. ماده ای با دوام، با کاربرد آسان، بسیار مقاوم به سایش و نسبت به سایر مواد ارزانقیمت می باشد. به دلایل مذکور، سالها است این ماده، بعنوان انتخاب اول در بسیاری از موارد، چه از نظر دندانپزشک و چه از نظر بیمار باقیمانده است. آمالگام بر اساس نظر بسیاری سازمانهای معتبر جهانی که در رابطه با سلامت افراد کار می کنند، ماده ای بی خطر، قابل اطمینان و مؤثر در ترمیم دندان می باشد. به دلیل تحمل بسیار بالای آمالگام نسبت به نیروهای قوی جویدن، بویژه در ترمیم دندانهای آسیا در خلف دهان که نیروهای جویدن به شدت اعمال می شوند، توصیه می شود. موارد بسیار اندکی از حساسیت افراد نسبت به آمالگام تاکنون گزارش شده است.

مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی

معایب آمالگام عبارتند از: حساسیت کوتاه مدت دندان نسبت به سرما و گرما پس از ترمیم دندان، رنگ نقره ای ترمیم که از نظر زیبایی مطلوب نیست (بویژه هنگامی که دندان ترمیم شده در ناحیه قدامی دهان باشد)، مشهود بودن ترمیم هنگام خندیدن و صحبت کردن شخص و بالاخره تراش دندان، دندانپزشک ممکن است در ترمیمهای آمالگام نسبت به سایر مواد ترمیمی میزان بیشتری از ساختمان دندان را بردارد تا آمالگام با دندان تطابق یابد. درباره تجهیزات دندانپزشکی بیشتر بخوانید.

2- ترمیم کامپوزیت

کامپوزیت ترکیبی از یک رزین آکریلیک و ذرات نرم شبیه شیشه می باشد که ترمیمی همرنگ دندان را به ما می دهد. دوام و مقاومت به شکستگی کامپوزیت در حفرات کوچک تا متوسط با نیروهای جویدن متوسط خوب است. میزان کمتری از ساختمان دندان، در طی تراش دندان برای ترمیم با کامپوزیت برداشته می شود و این امر منجر به داشتن ترمیمی کوچکتر نسبت به آمالگام می شود. کامپوزیت ها با مواد چسبنده به ساختمان دندان متصل می شوندو دندان پزشک می تواندترمیم محافظه کارانه تری انجام دهد.

در دندانهای تحت نیروهای مضغی شدید، ترمیمهای کامپوزیت مقاومت متوسطی نسبت به سایش دارند که میزان آن کمتر از مقاومت آمالگام است. قیمت آن متوسط است و به سایز حفره ترمیمی و تکنیکی که دندانپزشک برای جایگزینی آن در حفره انتخاب می کند، بستگی دارد. زمان لازم برای قرار دادن یک ترمیم کامپوزیت معمولاً بیشتر از آمالگام است. در ترمیم کامپوزیت باید بتوان حفره را در طی انجام ترمیم، خشک و تمیز نگهداشت. این نوع ترمیم ممکن است به مرور زمان دچار تغییر رنگ شود.

بیشتر بخوانید
علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

3- نیومرها

گلاس آینومرها موادی همرنگ دندان هستند که از مخلوط اسید آکریلیک و پودر شیشه نرم تهیه می شوند و برای ترمیم حفرات بویژه در سطح ریشه دندانها استفاده می شوند. گلاس آینومرها مقادیر اندکی فلوراید آزاد می سازندکه برای بیماران در معرض خطر بالای پوسیدگی ممکن است مفید باشد. میزان تراش دندان و در نتیجه وسعت ترمیم نهایی در ترمیم با گلاس آینومر کوچکتر از آمالگام است. گلاس آینومر در ترمیم های کوچک که تحت فشارهای مضغی قوی نیست، استفاده می شود، چون مقاومت اندکی نسبت به شکستگی دارند، اغلب در حفرات کوچکی که تحت فشار نیستند(بین دندانها) یا روی ریشه دندانها استفاده می شوند.

رزین آینومرها هم از فیلر شیشه و اسیدهای آکریلیک و رزین آکریلیک تشکیل شده اند. آنها نیز مقاومت کم تا متوسطی نسبت به شکستگی داشته و در ترمیم هایی که تحت فشار نیست( بین دندانها) بکار می روند. آینومرها در سطوح اکلوزال دچار سایش زیادی می شوند. هم گلاس و هم رزین آینومرها رنگ طبیعی دندان را تقلید می کنند ولی شفافیت مینا را ندارند. هردو بخوبی توسط بیماران تحمل می شوند و به ندرت واکنش آلرژیک دیده شده است.

ترمیم های دندانی غیر مستقیم(دو یا چند جلسه ای)

گاهی بهترین درمان برای یک دندان، استفاده از ترمیمی است که در یک لابراتوار از یک قالب ساخته شده است. روکش تمام سطوح جونده و سطوح طرفی دندان را می پوشاند. اینله کوچکتر است و داخل دندان قرار می گیرد. انله بزرگتر از اینله ولی مشابه آن می باشد و قسمتی یا تمام سطح جونده دندان را می پوشاند.
قیمت ترمیم های غیر مستقیم معمولاً بالاتر از ترمیم های مستقیم است که این امر به دلیل تعداد و طول مدت جلسات کاری و هزینه لابراتوار می باشد.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت لیزری چیست؟ + کاشت ایمپلنت با لیزر چه مزایایی دارد؟

1- کامپوزیت غیر مستقیم

روکش، اینله و انله ممکن است در لابراتوار از کامپوزیت ساخته شوند. این مواد مشابه ترمیم های مستقیم کامپوزیت و به رنگ دندان می باشد. مزیت کامپوزیت های غیر مستقیم این است که آنها باعث سایش دندانهای مقابل نمی گردند. مقاومت و دوام آنها به اندازه پرسلن یا ترمیم های فلزی نیست و بیشتر مستعد سایش و تغییر رنگ می باشند. درباره بند گذاری در ارتودنسی بیشتر بدانید.

2- ترمیم های همرنگ دندان

عمده پرکردگیهای همرنگ دندان از مواد پلاستیکی سختی بنام رزین های کامپوزیتی ساخته شده اند که رنگ و ظاهری شبیه به دندان دارند. این مواد ترمیمی کمتر به چشم آمده و بسیار مورد علاقه و درخواست بیماران می باشند. از دیگر مواد همرنگ دندان، از گلاس اینومرها می توان نام برد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تجهیزات نوین در دندانپزشکی نوین را بخوانید.

از کجا بدانیم دندانمان نیاز به ترمیم دارد؟

بهتر است منتظر علائم نیاز به ترمیم دندان نمانید و هر شش ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. در معاینه کلی دندانپزشکی، دندانها ارزیابی می شوند و در صورت لزوم از آنها عکس گرفته می شود تا مشخص شود پوسیدگی در داخل آنها وجود دارد یا نه و وضعیت ریشه های آنها چگونه است. در این صورت حتی پیش از بروز علائم، میتوان آسیب دیدگی را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: عاج چیست

دندانی که به شکلی آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارد ممکن است علائمی مثل درد، حساسیت به غذاهای سرد یا داغ یا جریان هوا و یا حساسیت به فشار جویدن را نشان دهد. در این صورت حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت بروز این علائم مشخص شود.

مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی

یکی از روشهای ترمیم دندانها، اینلی و آنلی هستند. این انواع ترمیم، بر خلاف پر کردن معمولی دندان، بر اساس قالب تهیه شده از دندان در آزمایشگاه ساخته می شوند و بعدا روی دندان قرار می گیرند. جنس اینلی و آنلی معمولا از سرامیک بسیار مقاوم است. در مواردی از این ترمیم ها استفاده می شود که دندان به حدی آسیب دیده است که پر کردگی زیادی نیاز دارد اما این حجم از پرکردگی را نمی تواند پشتیبانی کند. اگر آسیب از حد توان آنلی هم فراتر باشد، از روکش دندان استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
کامپوزیت دندان چیست؟ + همه چیز در مورد کامپوزیت دندان

معایب انواع روشهای پر کردن دندان

با وجود اینکه هر کدام از مواد پر کننده دندان می‌توانند معایبی به همراه داشته باشند، اما باید در نظر داشته باشید که این معایب نمی‌توانند مانعی برای انجام درمان شما باشند. در ادامه به بررسی معایب انواع مواد پر کننده دندان می‌پردازیم:

معایب پر کردن دندان با آمالگام

  1. استفاده از آمالگام دارای محدودیت سنی بوده و برای افراد زیر 6 سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  2. یکی از مهم‌ترین معایب آمالگام تیره رنگ بودن آن است که ظاهری نازیبا به دندانها می‌دهد.
  3. برای قرار دادن آمالگام در حفره دندانی، لازم است تا بخش بیشتری از دندان برداشته شود.

معایب پر کردن دندان با کامپوزیت

  1. کامپوزیت‌ها دوام کمتری نسبت به مواد آمالگامی دارند.
  2. هزینه بالاتری را شامل می‌شوند.
  3. به دلیل داشتن دوام و مقاومتی کمتر، احتمال دارد تا به مرور زمان دچار ترک‌هایی شود.
  4. احتمال بروز حساسیت با کامپوزیت بیشتر است.

معایب پر کردن دندان با سرامیک

  1. هزینه بسیار بالا و نزدیک به قیمت پر کردن دندان با طلا دارند.
  2. مانند آمالگام نیاز به برداشتن مقدار بیشتری از دندان دارند.

معایب پر کردن دندان با رزین گلس آینومر

  1. احتمال شکنندگی و ساییده شدن آنها بیشتر است.
  2. طول عمر و دوام پایین‌تری نسبت به دیگر روشها دارند.

معایب پر کردن دندان با طلا

  1. گران قیمت‌ترین روش پر کردن دندان هستند.
  2. با وجود اینکه برخی از افراد ظاهر آن را دوست دارند، اما به طور کلی طلا جلوه ی ظاهری خوبی نسبت به دیگر روشها ندارد.
  3. پر کردن دندان با طلا می‌تواند درد بسیار بیشتری به همراه داشته باشد.

عوارض پر کردن دندان چیست؟

به طور معمول روش درمانی پر کردن دندان، عوارضی به همراه ندارد. اگر دندانپزشک شما مهارت کافی را نداشته باشد، این احتمال وجود دارد تا در حین پر کردن دندان پوسیده، دهان زخمی شود و یا دندان‌های پوسیده آسیبی ببینند. اما این احتمالات بسیار نادر هستند. در صورتی که به بیماری‌های قلبی دچار باشید، دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

آیا دندان ترمیم شده را میتوان سفید کرد؟

باید توجه داشته باشید ترمیم های دندانی در درمان سفید کردن دندانها، تغییر رنگ پیدا نمی کند و سفید نمی شوند. پس اگر تصمیم دارید دندانهای خود را سفید کنید، این کار را حتما قبل از ترمیم کردن دندان انجام دهید تا بتوانید رنگ روشنتری برای ترمیم انتخاب کنید. در غیر این صورت پس از سفید کردن دندانها، رنگ دندانهای طبیعی تان سفیدتر می شود در حالی که رنگ ترمیم تغییری نمی کند و این باعث می شود ترمیم مشخص شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مهمترین برندهای کامپوزیت دندان را بخوانید.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

مراقبت از دندان ترمیم شده چگونه است؟

  • مهمترین کاری که برای دندان ترمیم شده می توانید انجام دهید، حفظ بهداشت دهان است.
  • حتما دست کم روزی دو بار مسواک بزنید. حتما هر روز نخ دندان بکشید. از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید.
  • از جویدن چیزهای سختی مثل یخ خودداری کنید و به دندانهای خود فشار نیاورید.
  • اگر دندان قروچه دارید، برای روشهای محافظت از دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است وسیله ای به نام محافظ دهان (نایت گارد) به شما داده شود که شبها روی دندانهایتان بگذارید.
  • هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه کلی انجام دهد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با انواع مواد ترمیمی دندان آشنا شدید. همچنین از نحوه انجام ترمیم و مراقبت های آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا یک نوع مواد پر کننده برای همه ی دندانها وجود دارد؟

خیر. مواد متفاوتی برای پر کردن دندانها وجود دارد که معمولا هر کدام هدف خاص و مشخصی دارند. نکته ای که دندانپزشک برای انتخاب مواد پر کننده مد نظر قرار می‌دهد، ماده ای که برای پرکردن دندان‌های آسیاب مورد استفاده قرار می گیرند، باید مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشند. همچنین اگر دندان های جلویی به پر کردن نیاز داشته باشند، دندانپزشک به منظور زیبایی دندان ها از مواد کامپوزیتی که همرنگ دندان هستند، استفاده می کند.

آیا جیوه ای که در آمالگام موجود است، مضر است؟

جیوه موجود در آمالگام برای بسیاری از افراد نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. اما باید گفت با توجه به تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا، هیچ خطری در این باره وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا