بیماری های دندان

عفونت ریشه دندان چیست؟ + هزینه درمان ریشه دندان در سال 1402 چقدر است؟

انجام مراقبت از دندان‌ها در طول روز اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که سالم بودن آن باعث زیبایی چهره افراد می‌شود و همچنین در صورت وجود خرابی برای افراد مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند. در این صورت برای از بین بردن درد دندان دکتر اقدام به درمان ریشه دندان یا عصب کشی خواهد کرد. فرایند انجام عصب کشی شامل معاینه، بی‌حسی، عصب کشی، پرکردن دندان و روکش دندان است. البته که این خدمات درمانی توسط متخصص روکش دندان هم انجام میشود. در ادامه مقاله قصد داریم بدانیم عصب کشی دندان چگونه است و هزینه درمان ریشه‌دندان چگونه است؟ با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


درمان ریشه‌ی دندان و نحوه انجام آن

در داخل کانال‌های ریشه دندان هرکدام از دندان‌های ما بافت نرمی وجود دارد که اعصاب و عروق اصلی دندان در این بافت قرار گرفته‌اند. اگر این بافت که پالپ نامیده می‌شود دچار آسیب یا عفونت شود، دندانپزشک به شما استفاده از درمان ریشه را توصیه می‌کند. درواقع زمانی که یکی از دندان‌های شما دچار پوسیدگی یا عفونت شدید شده است، چاره‌ای به‌جز درمان ریشه وجود ندارد. در این روش دندانپزشک بافت آسیب‌دیده را خارج کرده، کانال‌های ریشه دندان را تمیز می‌کند و سپس حفره ایجادشده را با استفاده از مواد مخصوص پر می‌کند. (دنتین دندان)

درمان ریشه دندان
درمان ریشه‌ی دندان

پالپ مجموعه ای از رگهای خونی و اعصاب است که به ساخت دندان اطراف کمک میکند. عفونت پالپ می تواند در اثر آسیب دیدگی، پوسیدگی عمیق، ترک و … ایجاد شود. علائم عفونت را میتوان به صورت تخریب واضح دندان، تورم صورت، تغییر ناگهانی حساسیت به دما یا درد و تورم در دندان و لثه تشخیص داد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، دندانپزشک متخصص ممکن است برای از بین بردن پالپ بیمار درمان ریشه را توصیه کند. این پالپ آسیب دیده برداشته شده و سیستم کانال ریشه کاملا تمیز، ضد عفونی و مهر و موم می‌شود.

روش جراحی و درمان ریشه‌دندان همراه با دوز مؤثر بی حسی موضعی است و بسته به نوع درمان مورد نیاز، ممکن است در یک یا چند بار ویزیت انجام شود. موفقیت در این نوع درمان در حدود 90٪ موارد اتفاق می افتد. اگر دندان شما قابل درمان با درمان ریشه دندان  نیست یا احتمال موفقیت آن مطلوب است، در زمان مشاوره یا هنگامی که عارضه ای در حین یا بعد از درمان آشکار میشود، به شما اطلاع داده میشود. (تجهیزات ارتودنسی نوین)

عکس ریشه دندان

ریشه دندان

درمان ریشه در چه مواردی الزامی‌ست؟

درصورتیکه دندان شما به یکی از علت‌های زیر دچار آسیب و خرابی شد، حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید و از تخصص ایشان برای درمان دندان‌هایتان استفاده کنید. موضوعی که درباره دندان‌ها مهم است رسیدگی به موقع توسط متخصص می‌باشد که زودتر از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. عدم توجه به هر یک از موارد زیر ممکن است آسیب‌های فراوانی به دندان و ریشه شما برساند.

  • پوسیدگی شدید دندان
  • شکستگی دندان اگر خط ترک از عصب دندان گذشته باشد
  • وارد شدن ضربه به دندان که باعث التهاب در قسمت انتهایی و ریشه دندان شده باشد
  • خراب شدن زیاد تاج دندان
بیشتر بخوانید
باندینگ زیبایی دندان چیست؟ + بررسی انواع درمان های زیبایی دندان
درمان ریشه دندان

عفونت ریشه دندان چیست؟

عفونت و التهاب ریشه های دندان پدیده ای بسیار خطرناک است که نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشکی دارد. واقعیت این است که در صورت عدم درمان عفونت ریشه دندان، عفونت نه تنها شروع به ایجاد بیماری پریودنت می کند، بلکه به بافت استخوان و سپس به طور همزمان به چندین دندان مجاور نیز آسیب می زند.

التهاب و عفونت در ناحیه ریشه‌دندان می تواند به صورت حاد و مزمن و یا به طور خفیف اتفاق بیفتد: در حالت اول، بیمار با درد شدید در ناحیه عفونت، روبرو می شود که متخصص باید سریعا درمان را آغاز کند ولی در حالت دوم، علائم و روند گسترش عفونت کندتر است. (فیلم جراحی لثه تحلیل رفته)

معرفی انواع عفونت ریشه دندان

همانطور که گفتیم، آبسه دندان جیب چرکی است که می‌تواند در قسمت‌های مختلف دندان در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد شود و گاهی اوقات دندان آبسه شده نیز نامیده می‌شود. یک دندان آبسه‌دار، باعث دردی متوسط تا شدید می‌شود که ممکن است گاهی به گوش یا گردن شما تابانده شود.

در صورت عدم درمان، دندان آبسه شده می‌تواند به یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی تبدیل شود. سه نوع رایج آبسه عبارتند از: آبسه پری اپیکال، آبسه پریودنتال و آبسه لثه که در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف عفونت ریشه دندانی و چگونگی شناختن آن‌ها، ادامه مطلب را بخوانید.

  • آبسه پری اپیکال:  آبسه پری اپیکال، یک آبسه در انتهای ریشه‌دندان است. باکتری‌ها معمولا از طریق یک حفره وارد پالپ که قسمت نرم دندان است، می‌شوند
  • آبسه پریودنتال: این یک آبسه روی لثه و کنار ریشه دندان است. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف نیز گسترش پیدا کند. بیماری لثه معمولا این نوع عفونت را ایجاد می‌کند.
  • آبسه لثه: یک عفونت روی لثه است. بدنه خارجی آن به صورت پوسته پوسته در لثه‌های شما جاسازی می‌شود.

علائم اصلی آبسه دندان، درد تپنده نزدیک دندان و لثه است یا درد معمولا به صورت ناگهانی بروز می‌کند و با گذشت زمان شدت می‌یابد. علاوه بر این، درد ممکن است به گوش برسد. علائم دیگر عبارتند از: دردی که به گوش و گردن شما تابیده می‌شود، دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود، درد در هنگام جویدن یا گاز گرفتن، قرمزی و تورم صورت، لثه‌های متورم و قرمز، تغییر رنگ یا شل شدن دندان‌ها، حساسیت دندان، طعم ناخوشایند دهان و بوی بد آن و تب.

عکس عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان

چه اتفاقی می‌افتد که عفونت ریشه ی دندان گسترش پیدا می‌کند؟

اگر عفونت دندان درمان نشود، می‌تواند به صورت و گردن هم برسد. دهان پر از باکتری‌های موجود در غذاها، بزاق و پلاک است. گاهی اوقات این باکتری‌ها می‌توانند وارد دندان یا زیر خط لثه شوند و در نتیجه باعث عفونت و آبسه دندان شوند. آبسه یک اصطلاح پزشکی برای جیب چرک و باکتری است که در بافت‌های بدن تشکیل می‌شود. در بیشتر موارد، عفونت دندان به راحتی قابل درمان است. با این حال، فردی که درمان را به تعویق می‌اندازد، در معرض خطر ابتلا به عوارض زیر است:

  • استئومیلیت: عفونت استخوان اطراف دندان است.
  • ترومبوز سینوس غاری: عفونت‌های رگ‌های خونی داخل سینوس‌ها است.
  • سلولیت: عفونت پوست و چربی مستقیم در زیر پوست است.
  • آبسه پارافارنکس: آبسه‌ای در پشت دهان است.
  • سپسیس: یک بیماری پزشکی جدی که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت نسبت به عفونت در خون واکنش نشان می‌دهد.

بدون درمان، عفونت دندان می‌تواند به صورت و گردن هم برسد. عفونت‌های شدید حتی ممکن است به نقاط دور دست بدن نیز گسترش پیدا کند. در بعضی موارد، ممکن است سیستمیک شوند و بر روی چند بافت و سیستم بدن تأثیر بگذارند. (بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان)

بیشتر بخوانید
هزینه درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در سال 1401

علائم و نشانه‌ها:

معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد که عفونت دندان به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند. با این حال، اگر این اتفاق بیفتد، عواقب آن می‌تواند بسیار شدید باشد. علائم زیر می‌تواند نشان دهنده گسترش عفونت دندان به قسمت دیگری از بدن باشد. فردی که مشکوک به عفونت دندان است و دچار هریک از علائم زیر می‌شود، باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

  • – زبان و دهان دردناک
  • – تورم صورت گردن و گونه‌ها
  • – احساس خارش یا سوزش روی پوست
  • – حالت تهوع و استفراغ
  • – تب و سردرد شدید
  • – دو دید شدن یا از دست دادن بینایی
  • – افتادگی پلک‌ها
  • – تنفس دشوار
  • -گیجی

مراقبت از دندان پس از روت کانال چگونه است؟

نگهداری از دندانی که ریشه آن درمان شده است، از شیوه درمان آن مهم‌تر است. چراکه در صورت نگهداری نادرست ممکن است بافت‌های دندان آسیب‌دیده مجددا دچار عفونت شوند. پس از خارج شدن از مطب متخصص درمان ریشه حتما این موارد را رعایت کنید و از توجه به این نکات غفلت نکنید تا روند کامل درمان و بهبودی شما صورت گیرد.

  • داروهای تجویزشده توسط پزشک/ متخصص دندان را به‌موقع مصرف کنید.
  • حتی‌الامکان تا قبل از انجام ترمیم نهایی دندان از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • در صورت وجود درد از مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک خود استفاده کنید.
  • درصورتی‌که علائمی نظیر آبسه، بی‌حالی، تب، درد شدید و طولانی و مشکل در بلع را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و سرخود دارویی مصرف نکنید.
  • مسواک زدن پس از درمان ریشه مشکلی نداشته و لازم نیز هست. تنها باید تا زمان خارج کردن پانسمان از نخ دندان کشیدن خودداری کنید.
مراقبت از دندان پر شده
هزینه درمان ریشه

پس از تکمیل فرایند درمان ریشه دندان برای حفظ نتایج و جلوگیری از بروز درد یا عفونت مجدد در دندان باید به‌خوبی از دندان خود مراقبت کنید. مثل همیشه باید دندان‌ها را به‌صورت روزانه مسواک کرده و از نخ دندان استفاده کنید. در این زمان دیگر نیازی به مصرف داروی خاصی وجود نداشته و تنها برای بررسی وضعیت دندان‌ها به متخصص مراجعه کنید. (تولیدکنندگان دندانپزشکی)

روند کار درمان ریشه دندان چگونه است؟

در صورت عفونت ریشه های دندان باید مراحل انجام درمان ریشه دندان اجرا شود و بافت‌های آسیب دیده و عصب به طور کامل از بین برود. از طریق عصب کشی می‌توان دندان را در دهان نگه داشت اما در غیر این صورت باید دندان را کشید و از طریق پروتز‌های مصنوعی مجدداً دندان دیگری در داخل دهان کاشت. در صورتی که از طریق عصب کشی دندان درمان نشود، با مشورت از دکتر متخصص ایمپلنت، باید به سراغ کاشت دندان بروید.

در ادامه به مراحل انجام عصب کشی دندان اشاره می‌کنیم.

مراحل انجام عصب کشی دندان

پس از انجام فرآیند عصب کشی یا درمان ریشه دندان باید بررسی هایی توسط دندانپزشک انجام شود و سپس مراحی که در ادامه توضیح داده‌ایم انجام شوند. (برداشتن لمینت دندان)

  • انجام معاینه و تشخیص بیماری

در صورتی که برای انجام عصب کشی به دندانپزشک مراجعه کنید، ابتدا دندان مورد نظر توسط پزشک معاینه می‌شود و با استفاده از اشعه ایکس و تصویر رادیوگرافی عصب دندان مشاهده می‌شود. در نهایت دکتر تشخیص خود را درباره عصب کشی ارائه می‌دهند و ممکن است در صورت وجود عفونت در دندان به مدت ۱۰ یا ۱۵ روز نیاز به مصرف آنتی ‌بیوتیک نیز باشد.

  • بی حسی موضعی

بعد از انجام معاینات و تصویربرداری هنگام شروع درمان و دندان مورد نظر و اطراف آن با استفاده از دارو‌های بی‌حسی، به صورت موقت بی‌حس می‌شود تا بیمار در هنگام انجام روند درمان دردی احساس نکند. بی‌حسی بر اساس میزان عفونت موجود در دندان عمل می‌کند و در صورت وجود عفونت زیاد زمان زیادی برای بی‌حس شدن دندان نیاز است.

  • انجام عصب کشی دندان
بیشتر بخوانید
بریج دندان، روشی برای زیبایی لبخند شما

پس از اینکه دندان مورد نظر به طور کامل بی‌حس شد، متخصص با استفاده از ابزار‌های خاصی عاج دندان را سوراخ می‌کند تا از این طریق بتواند به عصب آسیب‌ دیده برسد و آن‌ها را مشاهده کند. پس از آنکه شرایط دسترسی دندان پزشک به عصب فراهم شد از طریق فایل تمام عصب‌های موجود در دندان تخلیه می‌شود و همه کانال‌ها پاکسازی می‌شوند و دیواره‌های عصبی موجود تا نوک ریشه‌دندان به طور کامل تمیز می‌شود.

  • پر کردن پس از درمان ریشهدندان

پس از تخلیه کامل عصب‌های دندان، مدت زمانی مورد نیاز است تا عفونت‌های دندان به طور کامل از بین بروند و تخلیه شوند. سپس سوراخ‌های ایجاد شده در دندان با استفاده از مواد مخصوص پر کردن، به صورت لایه لایه پر می‌شود تا ظاهر طبیعی دندان حفظ شود و راهی برای ورود باکتری یا آلودگی به ریشه‌دندان وجود نداشته باشد. (عکس حفره خشک دندان)

  • انجام روکش دندان

در نهایت پس از پر کردن دندان، با استفاده از روکش تمام منافذ و درز‌های موجود بر روی دندان پوشش داده می‌شود تا کانال و ریشه‌دندان در برابر بزاق دهان و آلودگی‌ها محافظت شود. پس از انجام عصب کشی دندان، باید قبل از انتقال عفونت به قسمت‌های داخلی دندان به پزشک مراجعه کنید تا دیگر نیازی به انجام عصب کشی دندان نداشته باشید

عوامل موثر در تعیین هزینه درمان ریشه

به میزان تخصص دندانپزشک نیز در تعیین قیمت و هزینه ریشه درمانی دندان موثر است. البته دندانپزشک عموی مانند یک متخصص تمام تلاش خود را برای ارائه درمانی مناسب و اصولی  انجام می‌دهد. اما آنچه که موجب افزایش قیمت درمانی دندانپزشک متخصص می‌شود، تجربه کاری و ارائه خدماتی است که پزشک عمومی قادر به انجام آن نیست.

دندانپزشک متخصص قادر به انجام خدماتی مانند موارد زیر است که قطعا در دستمزد او تاثیر گذار خواهد بود:

  • درمان اولیه ریشه (عصب کشی)
  • درمان آبسه‌ها و فیستول های داخل و خارج دهانی
  • درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)
  • تشخیص و درمان دردهای ناحیه دندان‌ها و درد فک و صورت با تمرکز بر دندان‌ها
  • جراحی پری آپیکال
  • جراحی قطع ریشه
  • جراحی جداسازی ریشه‌ها
  • عصب کشی دندان‌ها برای بیماران خاص و کم توان ذهنی، کودکان و نوجوانان
  • درمان و جراحی کیست دندان و ضایعات مجاور ریشه دندان‌ها
  • درمان دندان ضربه دیده
  • درمان بیمارانی که از عصب کشی وحشت دارند. (بیماران اندوفوبیک)

هزینه درمان ریشه دندان چقدر است؟

عصب کشی دندان(درمان ریشه) زمانی انجام می‌شود که پالپ دندان از بین رفته باشد. جدول قیمت عصب کشی دندان ذکر شده است. باید بدانیم که که هزینه عصب کشی دندان متناسب با تعداد کانال است و با افزایش تعداد آن، قیمت نیز بیشتر می‌شود.

درمان ریشه دندان های 1 تا 5عمومی ( تومان)تخصصی ( تومان)
درمان ریشه یک کانال950,0002,500,000
درمان ریشه دو کانال1,600,0003,000,000
درمان ریشه دندان های 6 و 7عمومی ( تومان)تخصصی ( تومان)
درمان ریشه یک کانال1,200,0002,500,000
درمان ریشه دو کانال1,700,0003,000,000
درمان ریشه سه کانال2,600,0003,500,000
درمان ریشه چهار کانال3,000,0004,000,000

هزینه درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشهتخصصی ( تومان)
درمان ریشه یک کانال3,000,000
درمان ریشه دو کانال3,500,000
درمان ریشه سه کانال4,000,000
درمان ریشه چهار کانال4,500,000
درمان ریشه دندان های 8عمومی ( تومان)تخصصی ( تومان)
درمان ریشه یک کانال1,200,0003,000,000
درمان ریشه دو کانال1,700,0003,500,000
درمان ریشه سه کانال2,600,0004,500,000
درمان ریشه چهار کانال3,000,0004,500,000

هزینه درمان ریشه دندان عفونی به چه میزان است؟

هزینه ریشه درمانی دندان عفونی بستگی به میزان عفونت و یا اینکه دندان نیاز به عمل باز داشته باشد یا نباشد فرق می کند. هزینه درمان ریشه دندان عفونی بستگی به عوامل مختلفی دارد که می تواند هزینه ها را بالا ببرد و یا کاهشی باشد.

بیشتر بخوانید
تاج دندان چیست؟ + بررسی انواع تاج های دندانی

مواردی از فبیل تعداد کانال های ریشه دندان که خراب هستند و یا این که کلینیک دندانپزشکی در کجا واقع شده باشد و یا ریشه عفونی باشد و یا پوسیدگی ریشه ساده باشد. هزینه درمان ریشه دندان عفونی می تواند هزینه های بیمار را افزایشی کند. وقتی متخصص دندانپزشکی بخواهد ریشه دندان عفونی را جراحی کند، نیاز به اتاق عمل و گاهاً متخصص بیهوشی و تجهیزات پیشرفته پزشکی برای جراحی می باشد. این مراحل جراحی می تواند در درمان و هزینه ریشه درمانی دندان عفونی ، تاثیر زیادی بگذارد. (دندان عقل و تورم غدد لنفاوی)

عوامل موثر در هزینه ریشه درمانی دندان چیست؟

هزینه درمان ریشه می تواند بسته به عوامل مختلفی متفاوت باشد. در اینجا برخی از عواملی که می تواند بر هزینه تأثیر بگذارد آورده شده است:

 متخصص درمان ریشه در مقابل دندانپزشک عمومی

به طور کلی درمان ریشه هم توسط دندانپزشکان عمومی و هم توسط متخصصین درمان ریشه قابل انجام است. اندودنتیست ها معمولاً آموزش های پیشرفته ای گذرانده اند، و بیمار بسته به شرایط دندان و محل قرار گیری و میزان پوسیدگی آن به متخصص درمان ریشه ارجاع داده می‌شود. و طبعا متخصص درمان ریشه هزینه های بیشتری را برای خدمات تخصصی خود دریافت کنند.

چنانچه دندانی که نیاز به عصب کشی دارد، دچار عفونت و آسیب گسترده ای شده باشد؛ نیاز به ارجاع به متخصص درمان ریشه داشته تا از کشیدن و از دست رفتن دندان جلوگیری شود. و نیاز به مدت زمان بیشتری جهت درمان دارد ( دو جلسه درمانی) و طبعا هزینه بیشتری نیز در بر خواهد داشت.

دسترسی سخت و دندان های انتهایی

از دیگر عوامل تفاوت در هزینه درمان ریشه دندان  می توان به دسترسی سخت در برخی از دندان ها اشاره کرد، اعم از دندان های انتهایی (خلفی)  چرا که اغلب هزینه درمان ریشه دندان های 1،2،3 مشابه بوده و دندان هایی خلفی به علت دسترسی سخت و اینکه اغلب چند کاناله هستند و ریشه های کرو (منحنی) دارند، هر کدام  هزینه ریشه درمانی متفاوتی دارند. والبته در میان هزینه درمان ریشه دندان 7  بیشتر از سایر دندان ها می‌باشد، که علت اصلی آن دسترسی سخت و مدت زمان بیشتری است که جهت درمان ریشه دندان 7 صرف می‌شود.

هزینه درمان ریشه دندان چند کاناله

یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه درمان ریشه، همانطور که ذکر شد در تعدد تعداد کانال ها و دندان های چند کاناله است؛ که به دلیل صرف وقت و نیاز به دقت و پاکسازی تمامی کانال ها است. هر دندان می‌تواند بین 1 تا 5 کانال داشته باشد که این عدد در هر دندان متفاوت است ؛ بنابراین قیمت درمان ریشه دندان سه کانله با هزینه درمان ریشه دندان چهار کاناله متفاوت است. (فیلم ایمپلنت)

هزینه درمان ریشه مجدد

هزینه درمان ریشه مجدد که توسط متخصص درمان ریشه انجام می‌گیرد، متفاوت و مقداری بیشتر از سایر درمان ها می‌باشد، با توجه به حساسیت این درمان و نیاز به دقت ویژه و مهارت بالا در برداشت روکش و مواد ترمیمی اولیه و درمان مجدد ریشه که باید توسط متخصص درمان ریشه انجام گردد،جزو درمان های مهم دندان پزشکی جهت حفظ دندان است، و تقریبا آخرین مرحله جهت حفظ دندان است.

متریال و ابزار های مورد استفاده

استفاده از به روز ترین ابزار،  تجهیزات و متریال با کیفت، در نهایت در کیفت درمان و کاهش درد و عوارض ناشی از درمان تاثیر گذار است؛ علاوه بر تاثیر در هزینه درمان ریشه دقت در استفاده متریال مورد نیاز،  یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب کلینیک دندان پزشکی و مرکز تخصصی درمان ریشه  مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید
حفره خشک دندان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ + بررسی راه‌های درمان سریع حفره خشک

این ابزار شامل دستگاه رادیوگرافی دیجیتال، دستگاه روتاری، دستگاه اپکس (که امکان درمان برای خانم‌های باردار را بدون عکس رادیوگرافی فراهم می‌کند)، میکروسکوپ‌های دندان پزشکی و…هستند که حین درمان ریشه استفاده میشوند. و طیف گسترده ای از کیفیت درمانی مطلوب را شامل می‌شود. مواد و متریال مورد استفاده حین درمان از جمله مواد مورد استفاده جهت پاکسازی کانال، پرکردن دندان و روکش دندان می‌باشد، که یکی از گزینه های مهم و موثر در کیفیت و ماندگاری درمان خواهد بود. و طبعا مواد و متریال با کیفیت و یا روکش ساخته شده در لابراتور های معتبر هزینه های بیشتری را در بر خواهند داشت و در نهایت در هزینه درمان ریشه دندان نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت. علاوه برموارد ذکر شده، لیزر دندان پزشکی که جهت بی حسی دندان بیش از تزریق آمپول بی حسی و کاهش درد و عوارض  ناشی از درمان بعد از اتمام فرایند درمان استفاده می گردد. از جمله موارد موثر در کیفیت درمان و قیمت عصب کشی دندان می‌باشد. 

 استریلیزاسیون محیط کلینیک دندانپزشکی دریای نور 

 استریلیزاسیون و ضدغفونی محیط کلینیک دندانپزشکی نیز یکی از موارد اساسی و مهم در تعیین کیفیت درمانی و نشان از حرفه ای بودن کلینیک دندان پزشکی می‌باشد. چرا که عدم رعایت بهداشت در مراکز درمانی عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت. از این تهیه مواد با کیفیت و به روز ترین دستگاه های ضدعفونی مواد و ابزار دندان پزشکی جهت ضدعفونی هرروزه و مستمر کلینیک دندان پزشکی، یونیت های درمانی، ابزار مورد استفاده در بخش CSR از مهمترین موارد و خط مشی ما در کلینیک دندان پزشکی دریای نور است.

راهکار های کاهش درد بعد از درمان ریشه دندان چیست؟

معمولاً برای رفع درد‌های کوتاه مدت پس از انجام درمان ریشه‎‌دندان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. می‌توانید از کمپرس سرد بر روی دندان عصب کشی شده استفاده کنید و آنرا در روز چند مرتبه تکرار کنید تا درد و التهاب دندان تسکین پیدا کند. می‌توان از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرد که باعث کاهش درد در ناحیه دندان تحت درمان می‌شود. برخی از مواد غذایی خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و در نتیجه باعث کاهش درد دندان می‌شوند. مصرف مواد غذایی مثل آب نمک، سیر، روغن درخت چای، گل میخک، استفاده از زنجبیل، پیاز و مواردی از این قبیل در رفع درد بعد از درمان ریشه دندان تأثیرگذار خواهند بود.

هزینه درمان ریشه دندان عفونی

به دلیل انجام درمان ریشه ممکن است مقداری تورم در اطراف دندان مورد نظر ایجاد شود که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد تا زمان بهبود آن به حداقل برسد. به همین دلیل بهتر است پس از انجام درمان ریشه به مدت چند روز از ورزش پرهیز کنید؛ چرا که باعث افزایش درد دندان شده و روند بهبودی کندتر خواهد شد. پس از انجام درمان تا چند روز از مصرف سیگار پرهیز کنید چرا که مواد شیمیایی موجود در آن باعث اختلال در روند بهبودی درمان ریشه دندان خواهد شد. بهتر است پس از انجام درمان ریشه دندان استراحت کافی داشته باشید تا مدت زمان بهبودی شما سریع تر شود دوره درمان کوتاه‌تری داشته باشید. هنگام مصرف غذا به نحوه جویدن و چیزی که می‌خورید دقت داشته باشید. در صورت وجود هر نوع درد غیر عادی بهتر است آن‌ها را بررسی کنید تا دلیل اصلی آن مشخص شود. توصیه های دندان پزشک را به طور کامل رعایت کنید و در صورت وجود درد‌های طبیعی از مراقبت‌های پیشگیرانه کمک بگیرید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با عفونت ریشه دندان آشنا شدید. همچنین از هزینه درمان ریشه دندان در سال 1402 آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تفاوت هزینه درمان ریشه دندان عفونی با عصب کشی معمولی چقدر است؟

این تفاوت را میزان عفونت و خرابی دندان مشخص می‌کند و باید دندانپزشک بررسی های لازم را انجام دهد و سپس هزینه درمان را تعیین کند.

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

ریشه دندان عضو اصلی دندان می باشد و هنگامی که عفونت می کند و نیاز به ترمیم دارد با هر چه سریعتر اینکار را انجام داد. برای ترمیم دندانها و جلوگیری از آسیب دیدن آنها باید از آنها مراقبت کرد. فرآیند درمان ریشه دندان بدین صورت می باشد که ابتدا باید عصب کشی انجام شود و سپس ریشه دندان تمیز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا