تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟ آیا بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

بسیاری از افراد در مورد تفاوت بلیچینگ و جرمگیری سوالاتی را مطرح می نمایند. در ادامه ی مطلب به بررسی این دو تکنیک مهم در دندانپزشکی و اهمیت آن در حفظ سلامت و زیبایی دندان ها می پردازیم. با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟

هر دو روش جرمگیری و بلیچینگ دندان باعث روشن تر شدن دندان‌ها می‌شود ولی در هر کدام از این روشها نوع و میزان سفید کردن دندانها متفاوت است. روش جرمگیری یا (اولتراسونیک) باعث پاکسازی دندانها از املاح رسوب کرده که باعث بوی بد دهان، بدرنگی و زبری دندانها می‌شود. خود بزاق دهان انسان به طور طبیعی با میکروبها و مواد غذایی و باکتریهای دهان ترکیب شده و ایجاد لایه‌‌ای به نام پلاک بر روی دندانها می‌کند. اصولاً پلاکها در قسمتهای پایینی لثه و نواحی که دسترسی به آنها برای تمیز کردن دشوار است بیشتر میشوند که به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شوند پس برای از بین بردن این پلاکهای ایجاد شده باید جرمگیری دندان انجام شود که طی این فرآیند پلاکها و رسوباتی که در بین دندان و لثه ها ایجاد شده از بین می‌رود که همین امر گاهی سبب روشنتر شدن لثه و دندان افراد می‌شود.

روش بلیچینگ دندان صرفا یک روش برای سفید کردن دندانهاست. بلیچینگ دندان در واقع راه درمانسیت برای از بین بردن لکه ها و رنگدانه های روی دندان که در اثر مرور زمان و به صورت ژنتیکی به وجود آمده این روش صرفاً برای زیبایی است و روش درمانی ای نیست. بلیچینگ دندان یکی از بهترین و کم آسیب ترین روشهای سفید کردن دندان است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان را بخوانید.

بیشتر بخوانید
پیوند استخوان و لثه چیست؟ + بررسی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

در جرم گیری:

جرمهای روی دندانها و رنگدانه های خارجی از روی دندانها برداشته می شوند.در صورتیکه فرد سیگاری و یا چای خور قهار باشد.

بلیچینگ و جرمگیری دندان

(تفاوت قابل چشمگیری با جرم گیری برای او ایجاد می شود.)ولی جرم گیری رنگ خود دندان را روشنتر نمیکند بلکه جرمها و رنگدانه ها را برمیدارد و در نتیجه رنگ واقعی دندان آشکار می شود.

در بلیچینگ:

ماده بلیچ به داخل دندان نفوذ میکند و رنگ دندان را از داخل روشنتر میکند.رنگ دندان در طول زمان با گذر سن زردتر میشود. مقداری از آن به علت سایش مینا و دیده شدن بیشتر عاج دندان است و علت دیگر نفوذ مواد رنگی موجود در مواد غذایی به دندان.کدام روش بلیچینگ را انتخاب کنیم؟

بلیچینگ و جرمگیری دندان

ماده بلیچ توسط فعال شدن اکسیژن نوزاد موجود در آن و برداشت رنگهای نفوذ کرده در دندان، دندان را سفید میکند. اگر بخواهید بلیچ به صورت سریع انجام شود ، روش office را انتخاب کنید، اما اگر عجله ای ندارید از روش homeاستفاده کنید که با سرعت کمتر در مدت زمان بیشتر سفید میکند.

 بلچینگ دندان به طور کلی به دو روش انجام می‌شود:

1) بلیچینگ در خانه 2) بلیچینگ در مطب

بلیچینگ در مطب با سرعت بیشتری نسبت به بلیچینگ در خانه انجام می‌شود ولی بلیچینگ در خانه ماندگاری بالاتری دارد. اگر در نهایت هر دو روش با هم انجام شوند بسیار بهتراست زیرا روش بلیچ در مطب شما را به هدف یعنی سفیدی دندان نزدیک می‌کند و روش بلیچ درخانه باعث سفید ماندن طولانی دندانها می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ارتودنسی نامرئی چیست را بخوانید.

آیا بلیچینگ بهتر است یا جرمگیری؟

شاید با خود فکر کرده باشید که کدام یک از روش های مورد نظر کارایی بیشتری در حفظ سلامت و زیبایی دندان ها دارند. با اطلاع پیدا کردن از ویژگی های منحصر به فرد روش های مذکور می توانید به پاسخ سوال فوق دست پیدا کنید.جرمگیری مقوله ای اجتناب ناپذیر در حفظ بهداشت دهان و دندان می باشد. رنگ دندان ها در هر فرد متفاوت می باشد.

بلیچینگ و جرمگیری دندان

شاید در اطراف خود اشخاصی را دیده باشید که برخلاف انتظار با رعایت کردن بهداشت دهانی، دارای دندان های زردرنگ می باشند و یا بالعکس ممکن است فردی دارای دندان های خوش رنگ اما پوسیده و آسیب دیده باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ایمپلنت فوری چیست را بخوانید.

بیشتر بخوانید
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ بررسی 5 تفاوت لمینت و کامپوزیت

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

بلیچینگ هیچ ضرری ندارد و به هیچ وجه به نسج سالم دندان آسیب نمی زند. مکانیسم عمل بلیچینگ به این ترتیب است که ماده بلیچ دارای اکسیژن نوزاد است و با فعال شدن ماده بلیچ ،اکسیژن نوزاد آن، مواد رنگی نفوذ کرده در نسج دندان را از آن جدا میکند. لازم به ذکر است ماده بلیچ هیچ نسجی از دندان را برنمی دارد و در نتیجه آسیبی به دندان نمی زند.

تنها عارضه قابل برگشت آن حساس شدن دندانها در برخی افراد هست. ماده بلیچ ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، که به علت نفوذ ماده و ایجاد پروزیتی برای برداشت رنگدانهاست. حساس شدن دندانها در افراد مختلف متفاوت است. راه حل آن استفاده از مواد ضد حساسیت دندان است که در صورت حساس بودن دندان، دندانپزشک برای شما تجویز میکند.

عوارض و مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان هم مانند سایر عمل‌ها عوارض خاص خود را دارد. در زیر چند مورد از این عوارض و همچنین مزایای آن را آورده‌ایم:

مزایای آن شامل سفیدی و زیبا شدن دندان، جایگزین مناسبی برای لمینت و کامپوزیت ونیرو روشی با ریسک پایین و سریع برای سفید کردن دندان ها است.

عوارض آن شامل حساسیت دندان‌ها، معلوم نبودن درصد سفید شدن دندان‌ها‌ست و همچنین بلیچینگ دندان روشی دائمی نیست و باید هر چند وقت یکبار تمدید شود.

بلیچینگ دندان هیچ گونه دردی ندارد و جزو روش‌های کم خطر سفید کردن دندان به حساب می‌آید. شاید دیده باشید که برخی افراد این درمان را خودشان در منزل انجام می‌دهند اما ما این را توصیه نمی‌کنیم چون شیوه‌ای خطرناک است و باید توسط دندان پزشک انجام شود.بلیچینگ دندان شیوه‌ای نیست که تنها برای افرادی که در سن خاصی هستند قابل انجام باشد. هیچ محدودیت سنی ای وجود ندارد. اما معمولا کسانی که بیشتر از 18 سال سن دارند علاقه‌مند به استفاده از این روش هستند.

بیشتر بخوانید
انواع لمینت دندان و تاثیر آن بر زیبایی لبخند | مزایا و عوارض آن

مراقبت های لازم پس از بلیچینگ دندان ها چیست؟

در این مدت از دخانیات، چای یا قهوه و همچنین نوشیدنی‌های تیره رنگ حاوی کولا استفاده نکنید. چون این مواد می‌توانند روی عمل بلیچینگ تاثیر منفی بگذارند و حتی دوباره رنگ دندان‌ها را تیره کنند.

  • بهداشت دهان و دندان را در این دوره جدی بگیرید و حتما آن را رعایت کنید.
  • فاصله زمانی میان نوبت‌های استفاده از ژل سفید کننده را رعایت کنید، حداقل بیشتر از یک ساعت

سخن پایانی

شما در این مقاله با بلیچینگ و جرم گیری دندان آشنا شدید. همچنین از تفاوتهای آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

قبل از بلیچینگ چه اقداماتی لازم است؟

دندان های آسیب دیده قبل از سفید کردن باید ترمیم شوند. باید بدانید که بلیچینگ روی پرکردگی و روکش تاثیری ندارد. قبل از فرآیند سفید کردن، اگر پلاک های دندانی وجود داشته باشد، برداشتن آنها به نتیجه بهتر کمک می کند.

آیا تغییر رنگ ناشی از سیگار و نیکوتین با بلیچینگ قابل درمان است؟

از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ ناشی از سیگار و نیکوتین کار آسانی نیست. این لکه ها در ابتدا سطحی هستند و در صورت عدم درمان به دندان ها نفوذ کرده و به تغییر رنگ داخلی تبدیل می شوند. لکه های نیکوتین را می توان با پراکسید کاربامید ۱۰ درصد در طول شب به مدت ۱ تا ۳ ماه پاک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا