دندانپزشکی نوین

نخ دندان ناجی سلامت دندان + فیلم روش درست استفاه از نخ دندان

آیا شما هم در زمره افراد زیادی هستید که تنها مسواک زدن را برای سلامت دندان کافی می‌دانید؟ آیا نخ دندان در اولویت روزمره شما برای اقدامات سلامت دهانی نیست؟ درباره‌ی فلاس چه می‌دانید؟نخ دندان در اصل رشته‌ای از جنس نایلون و یا تفلون است که به منظور پاک‌سازی و برداشتن ریزه‌های غذا، پلاک دندانی و یا گاهاً برای از بین بردن پوسیدگی‌های خیلی سطحی بین دندانی از آن‌ها استفاده می‌شود. مشخصاً با استفاده از فلاس، سطوح دندانی مجاور لثه تمیز می‌شود، زیرا فلاس قسمت‌هایی از دندان را که با مسواک قابل دسترسی نیست تمیز می‌کند. اگر مایلید درباره نخ دندان و اهمیت استفاده از آن بیشتر بدانید، این مقاله را از دست ندهید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله وسایل دندانپزشکی را بخوانید.


فهرست مطالب:


انواع فلاس

  • دنتال فلاس حاوی فلوراید
  • دنتال فلاس نازک تر برای دندان هایی که تماس دندانی زیادی دارند
  • دنتال فلاس مخصوص ارتودنسی و بریج های دندانى و ایمپلنت
  • دنتال فلاس های موم دار برای تسهیل عبور دنتال فلاس از تماس دندانی و فلاس هاى طعم دار(نعنا)

چند نکته فنی در استفاده از نخ دندان

۱- بهتر است به محض عبور نخ از ناحیه تماس آنرا به دور یکی از دندان ها حلقه کنید.حلقه کردن نخ به دور دندان سبب جلوگیری از برخورد نخ با لثه و آسیب آن می شود.

۲- پس از نخ زدن دندان اول بدون آنکه نخ را از لای دندان ها خارج کنید بلافاصله آنرا به دور سطح جانبی دندان مجاور حلقه کرده و حرکات ذکر شده را مجددا تکرار نمایید.

۳- پشت دندانن آخر هر فک را فراموش نکنید. (عاج دندان)

بیشتر بخوانید
معرفی انواع برند ایمپلنت + بررسی بهترین برندها و انتخاب بهترین نوع ایمپلنت

۴-  بهتر است با هر نوبت مسواک زدن از فلاس نیز استفاده کنید.اگر این کار امکان ندارد حداقل یکبار در شبانه روز این عمل را انجام دهید.

۵- برای تمیز کردن دندان ها باید از نخ های مخصوصی که در داروخانه ها به فروش می رسد استفاده نمود.نخ های معمولی از سویی تمیز و بهداشتی نبوده و از سوی دیگر استحکام، ضخامت، ظرافت و خصوصیات ضروری دیگر را ندارند.

۶- در اوایل استفاده از نخ دندان ممکن است مقداری خون از لثه ها جاری گردد اگر لثه ها سالم و طبیعی باشند این خونریزی در روزهای بعد متوقف می شود.اما در مواردی که این خونریزی در روزهای بعد نیز ادامه پیدا می کند بعلت بیمار بودن لثه ها و یا غلط بودن روش نخ زدن است که برای رفع آن باید به جرمگیری و اصلاح روش نخ زدن پرداخت.

۷- افرادی که لثه های سالم و طبیعی دارند نباید از خلال، سوزن، چوب کبریت… جهت نظافت لای دندان استفاده کنند.این گونه لوازم از طرفی قادر به تمیز کردن کامل بین دندان ها نبوده و از طرف دیگر باعث آسیب لثه می شوند.

نخ دندان

۸- پاره شدن یا ریش ریش شدن نخ هنگام استفاده دلیل بر وجود پوسیدگی، جرم یا پر کردگی غلط در ناحیه بین دندانی است.جهت رفع کردن این مشکل لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید.

۹- بسیاری از مردم فقط هنگامی که گوشت یا غذایی لای دندانهایشان گیر می کند از نخ دندان استفاده می کنند.در حالیکه وظیفه اصلی نخ دندان خارج کردن پلاک دندانی از لابلای دندان هاست.پلاک دندانی لایه نازک ،چسبنده و بی رنگی است که خود به خود بر روی تمام قسمت ها از جمله لا به لای دندان ها تشکیل می شود.قسمت اعظم پلاک از میکروب ساخته شده است.هر چه در برداشتن پلاک سهل انگاری شود تعداد میکروب ها زیادتر شده آسیب بیشتری به دندان ها و لثه وارد میکند.

بیشتر بخوانید
لکه گیری دندان چیست؟ + معرفی روش‌های لکه گیری دندان

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

۱۰- استفاده از فلاس می تواند سبب کاهش بوی بد دهان شود.

۱۱- اگر نخ از لای دندان های شما رد نمی شود نباید باعث گردد که استفاده از نخ را منتفی بدانید. جهت بررسی و یافتن علت این مساله لازم است حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. (هزینه جراحی لثه ۱۴۰۲)

انواع نخ دندان مخصوص ارتودنسی و اهمیت فلاس در این دوران

دلیل دشوار بودن کشیدن نخ با بریس وجود سیم‌هایی است که از هر براکت عبور کرده و آن‌ها را به هم متصل می‌کند که به سیم کمانی معروف است. این سیم از نخ دندان کشیدن به روش سنتی جلوگیری می‌کند زیرا تمام فلاس بین دندان‌های شما بالا نمی‌رود. خوشبختانه روشی برای دور زدن این مشکل وجود دارد.

هنگام استفاده از فلاس ارتودنسی، نخ را از طریق هر شکاف پشت سیم بریس عبور دهید، مطمئن شوید که سیم را با نخ نخواهید کشید. پس از اینکه نخ را گرفتید، آن را به آرامی بین دندان‌های خود حرکت دهید. این کار را تکرار کنید تا زمانی که بین تمام دندان‌های خود نخ دندان بکشید. (ریشه ی دندان)

فلاس معمولی با عبور دهنده 

نخ دندان سنتی را می‌توان به صورت چند رشته‌ای (چند لایه‌ای) یا تک رشته‌ای (تک لایه‌ای) خریداری کرد. شما همچنین می‌توانید فلاس مومی یا غیر مومی تهیه کنید (توصیه می‌کنیم از فلاس مومی استفاده کنید)

هرچند هنوز هم با وجود بریس در دهان خود می‌توانید از فلاس معمولی استفاده کنید، اما کمی کمک اضافی از عبوردهنده نخ (تریدر) استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند. شما به کمک این وسیله می‌توانید به راحتی نخ دندان بکشید. می‌توانید نخ را دور سیم و بین دندان‌ها بکشید و این کار را برای دندان‌های بعدی نیز تکرار کنید. این روند ممکن است کمی وقت‌گیر باشد، اما ارزان و موثر است. (نخ دندان کامپوزیت)

بیشتر بخوانید
انواع لمینت دندان و تاثیر آن بر زیبایی لبخند | مزایا و عوارض آن

سوپر فلاس 

سوپر فلاس به طور ویژه برای ارتودنسی طراحی شده و یک قدم جلوتر از نخ دندان با عبوردهنده است. سوپر فلاس از یک تکه نخ معمولی ساخته شده است. در یک انتهای آن یک پلاستیک سفت وجود دارد. این پلاستیک بزرگتر از نخ نیست، اما به اندازه کافی سفت و محکم است که می‌تواند بین دندان‌های شما قرار گیرد. این انتهای پلاستیکی به شما امکان می‌دهد فلاس را به راحتی و بین دندان‌ها و اطراف سیم بریس حرکت داده و سپس به قسمت بعدی بروید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله رنگ بنفش ارتودنسی را بخوانید.

سوپرفلاس

این محصول همچنین شامل یک منطقه کوچک از نخ “اسفنجی” بین نخ پلاستیکی و نخ معمولی است که به شما امکان می‌دهد زیر خط لثه و اطراف براکت‌ها و سیم‌ها را تمیز کنید تا پلاک‌ها و ذرات مواد غذایی بیشتری قبل از مسواک زدن پاک شود. (فیلم بریج دندان)

ایر فلاس 

ایر فلاس یک انتخاب عالی برای کودکان (یا بزرگسالان!) است که در وقت گذاشتن برای نخ دندان کشیدن مشکل دارند. این نوع فلاس می‌تواند در حدود 60 ثانیه کل دهان شما را با انفجار هوا تمیز کند و هیچ رشته‌ای وجود ندارد که در بریس شما گیر بیفتد. این نخ دندان‌ها به اندازه نخ دندان‌های معمولی یا سوپر فلاس‌ها ارزان نیستند، اما اگر از نخ دندان کشیدن ترس دارید، به شما کمک می‌کند زمان کمتری را در مقابل آینه دستشویی صرف کنید، بدون اینکه سلامت دهان و دندان خود را به خطر بیندازید. (معرفی تجهیزات دندانپزشکی)

فواید نخ کشیدن دندان

• استفاده از نخ‌دندان می‌تواند سبب کاهش بوی دهان گردد.

• بسیاری از دندان‌هایی که به مرحله کشیدن می‌رسند، به علت استفاده‌نکردن از فلاس است.

• حتی هنگامیکه بطور منظم از نخ‌دندان استفاده می‌کند، لازم است هر شش ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نمائید.

بیشتر بخوانید
مراقبت‌های دوران ارتودنسی، ساده اما با اهمیت!

• استفاده از نخ‌دندان جهت تامین سلامت لثه‌ها امری ضروری می‌باشد. کسانیکه از نخ‌دندان جهت نظافت بین دندان‌ها استفاده نکنند، ممکن است دیر یا زود دچار بیماری لثه شوند. همچنین کسانی که در حال درمان بیماری لثه خود می‌باشند، لازم است جهت تسریع و بهبودی و جلوگیری از بروز مجدد بیماری همواره از نخ‌دندان استفاده نمایند.

فواید نخ دندان

• یکی از دلائل عدم توانایی در نخ‌زدن دندان‌های آسیا آن است که نخ را بطور صحیح بر روی ناحیه تماس دندان‌ها قرار نمی‌دهند توجه داشته باشید در صورت عدم رعایت این مطلب قادر به انجام سایر مراحل نخواهد بود. جالب توجه آنکه اغلب کسانی که روی عدم و نخ به لای دندان‌هایشان می‌باشند، در واقع دچار این مشکل می‌باشند (البته به جز مواردی که این امر بدلیل وجود جرم یا پرکردگی غلط بر روی دندان‌هاست). (لمینت چیست)

• اگر نخ دندان از لای دندانهای شما رد نمی‌شود، نباید باعث آن گردد که استفاده از نخ را منتفی بدانید جهت بررسی و یافتن علت این مسئله لازم است حتما با دندانپزشک خود مشورت نمائید.

اهمیت زمان استفاده از نخ دندان

بهتر است نخ دندان قبل از مسواک استفاده شود ولی جالب است بدانید که دندان‌پزشکان بزرگ دنیا روش جالبی را برای استفاده از آن توصیه می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که باید درست در زمان استفاده از مسواک کشیده شود. یعنی درست موقعی که نیمی از کار مسواک زدن را انجام داده‌اید نخ را بکشید و دوباره مسواک زدن را ادامه دهید. در واقع اصل مهمی که باعث نگرانی برخی از افراد هم می‌شود زمان استفاده از نخ است که به نظر می‌رسد با این ادعا همه چیز حل شود. اما با این حال این کار برای همه آسان نیست. اگر دوست ندارید در چنین وضعیتی نخ دندان بکشید همان روش قبلی یعنی ابتدا کشیدن نخ و بعداً مسواک را پیش بگیرید. این مقاله را بخوانید: pericoronitis چیست

بیشتر بخوانید
روش انجام ایمپلنت فوری + قیمت ایمپلنت 1402

سخن پایانی

در این محتوا درباره نخ دندان و اهمیت استفاد ه از آن خواندیم. به یاد داشته باشید اگر بار اول است از فلاس استفاده می‌کنید، ممکن است مقداری خونریزی در لثه ها داشته باشید. این کاملا طبیعی است که شما برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می کنید و باید بعد از چند روز از بین برود. اگر بعد از 3-5 روز استفاده از فلاس مداوم ،لثه های شما خونریزی می کند ، بهتر است برای اطمینان از سلامت لثه ها به دندانپزشک مراجعه کنید. به احتمال زیاد هیچ مشکلی وجود ندارد ، اما بهتر است مطمئن شوید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید. (پانسمان حفره خشک دندان)

سوالات متداول

نخ دندان را قبل از مسواک زدن استفاده کنیم یا بعد از آن؟

بطور کلی بهتر است قبل از مسواک زدن از فلاس استفاده کنیم، البته اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم و صحیح انجام شود تفاوت چندانی در زمان انجام این مورد ایجاد نمی‌کند.

نکات مهم در استفاده از نخ دندان چیست؟

به هیچ وجه اجازه ندهید فلاس به صورت ناگهانی و با شدت با لثه برخورد کند. زیرا باعث آسیب به لثه و‌خونریزی می شود. برای هر دندان از ناحیه فلاس استفاده کنید تا آلودگی های خارج شده مجددا به میان دندان ها وارد نشوند.

آیا با وجود مسواک زدن استفاده از نخ دندان ضروری است؟

حتی با صرف وقت و دقت فراوان برای مسواک زدن صحیح، مسواک به تنهایی نمی تواند تمامی سطوح دندان به خصوص سطوح بین دندانی را پاکیزه و تمیز نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا