تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام میشود؟ + ایمپلنت دندان راه حلی گران اما مطمئن برای ترمیم دندان‌های از دست رفته

علیرغم پیشرفت‌های دندان‌پزشکی، هنوز هم بسیاری از افراد با مشکل از دست دادن دندان‌های خود مواجه هستند، دلیل این مسئله اغلب به دلیل پوسیدگی، بیماری‌های دندانی یا جراحت و تصادفات است. اگر دندان شما صدمه دیده و یا اگر یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، گزینه‌های بسیاری پیش روی شما قرار دارد. ایمپلنت دندان یک راه حل عالی اما پرهزینه است که مزایای بسیار زیادی دارد.

امروزه روش‌های متنوعی برای ترمیم دندان پیشنهاد می‌شود. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، اصلاً جای نگرانی نیست در سرتاسر جهان بسیاری از افراد بزرگسال ۲۰ تا ۶۵ سال حداقل سه دندان پوسیده دارند یا حداقل یک دندان خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه چندین راه برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد، بریج‌ها، دندان‌های مصنوعی متحرک یا ایمپلنت‌ها می‌توانند به خوبی جایگزین دندان از دست رفته ‌شوند. در صورتی که با تکنولوژی دندانپزشکی آشنا نیستید که اکثریت مردم از آن شناخت کافی ندارند، با مطالعه این مقاله اطلاعات مناسبی در رابطه با ایمپلنت‌ها یکی از شایع‌ترین روش‌های جایگزین دندان از دست رفته مطالعه خواهید کرد.

در ایام قدیم تنها درمان موجود برای افرادی که دندان خود را از دست داده بودند استفاده از دندان مصنوعی متحرک یا بریج‌ها بود؛ اما با کشف ایمپلنت‌ دندانی، راه‌های قدیمی‌تر کمتر مورد توجه قرار گرفتند. قبل از شرح ایمپلنت دندان و مراحل ایمپلنت دندان بهتر است ابتدا کمی با دیگر روش شایع در این حوزه آشنا شویم.


فهرست مطالب


معرفی و بررسی بریج‌های دندان (Bridges)

بریج‌های دندانی به شکل پل عمل کرده و فضای خالی به جا مانده در اثر از دست دادن دندان را پر می‌کنند. یک بریج حداقل از ۲ تاج دندان برای دندان‌های واقع شده در دو طرف فضای خالی مذکور تشکیل شده است. به عبارت دیگر دو دندان کناری این فضای خالی، تراشیده شده و تاج دندان روی آن‌ها قرار می‌گیرد، آن‌ها تکیه‌گاهی برای دندان مصنوعی می‌شوند که جایگزین دندان از دست رفته شده است (تصویر۲). بریج‌ها توسط دندان‌های طبیعی پشتیبانی می‌شوند. این دندان مصنوعی ممکن است از جنس طلا، آلیاژ، پورسلین یا ترکیبی از این مواد باشد. به طور کلی ۴ نوع بریج وجود دارد، بریج‌های سنتی، بریج‌های معلق (کانتی لور)، مریلند بریج‌ها (یا بریج پیوند شده با استفاده از رزین) و بریج‌های حمایت شده توسط ایمپلنت که بسته به شرایط دندانی شما پیشنهاد می‌شوند. با تجهیزات دندانپزشکی بیشتر آشنا شوید.

بریج‌ها حتی با مراقبت حداکثر ۱۵ سال عمر می‌کنند و سپس باید تعویض گردند. به همین دلیل روش‌ دائمی برای دندان از دست رفته به شمار نمی‌رود. ضمن اینکه دندان زیر تاج ممکن است دچار پوسیدگی شود. در صورتی که ساختار دندان‌های پایه قوی نباشند، روند درمان با شکست مواجه خواهد شد.

بدیهی است که هیچ جایگزینی برای دندان طبیعی وجود ندارد، اما برای جایگزین کردن فضای خالی ایجاد شده در اثر از دست دادن دندان، اغلب مردم به دنبال درمان‌های طولانی‌تر و دائمی هستند. به همین دلیل از زمان کشف ایمپلنت‌ دندان تا به حال این حوزه با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه شده است. درباره هزینه جراحی لثه تحلیل رفته بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید
اباتمنت دندان چیست + مزایا و معایب آن

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت‌ دندانی جایگزین ریشه‌های دندان هستند. ایمپلنت یک ساختار قوی برای دندانی که جایگزین دندان طبیعی شده را فراهم می‌آورد. ایمپلنت‌ها از جنس تیتانیوم (مشابه ریشه دندان) هستند و از طریق جراحی در داخل استخوان فک و زیر خط لثه قرار می‌گیرند. اکثر ایمپلنت‌ها شبیه به دندان طبیعی هستند.

این جایگزین‌های دندانی بر خلاف دندان‌های مصنوعی متحرک، حالت خود را از دست نمی‌دهند و باعث از بین رفتن ظاهر صورت هم نمی‌شوند. بر خلاف بریج‌ها نیازی به تکیه‌گاه برای اتصال ندارند. اساساً ایمپلنت‌ دندان جایگزین خود دندان یا دندان‌های از دست رفته می‌شوند و دارای دندان و ریشه مصنوعی هستند، ضمن اینکه به سایر دندان‌های طبیعی آسیبی نمی‌رسانند. ایمپلنت‌ها گزینه‌ای بسیار مناسب‌تر و مساعدتر از سایر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته به شمار می‌روند، هرچند که هزینه بسیار بالاتر از دیگر روش‌ها دارند.

جایگذاری ایمپلنت دندان تنها قرار دادن دندان‌ مصنوعی در دهان نیست، بلکه شبیه به یک جراحی کوچک است. ایمپلنت‌ها درمانی ایمن و نسبتاً مطمئن به شمار می‌روند. آن‌ها شبیه دندان‌های طبیعی بوده و مادامی که از آن‌ها مراقبت شود در دهان شما باقی خواهند ماند.

روند درمانی چگونه ادامه می یابد؟

ایمپلنت‌ها با قرار گرفتن در داخل استخوان فک، باعث می‌شوند دندان جایگزین شده از همان احساس، ظاهر و عملکرد دندان طبیعی برخوردار گردد. به طور کلی ایمپلنت‌ دندان زمانی به کار می‌روند که مراجعه‌کننده حداقل یک دندان از دست رفته داشته باشد؛ استخوان فک به طور کامل رشد کرده باشد. برای آشنایی بیشتر با مواد دندانپزشکی روی لینک رنگی کلیک کنید.

مقدار کافی استخوان برای ثابت نگه داشتن ایمپلنت وجود داشته باشد یا امکان پیوند استخوان وجود داشته باشد؛ بیماری خاصی نداشته باشد که بر بهبود استخوان تأثیر گذارد؛ قادر یا خواهان استفاده از دندان‌های مصنوعی متحرک نباشد؛ بتواند چندین ماه پروسه طولانی درمان را تحمل کند. هر فردی که از سلامت کافی برای انجام عمل جراحی دهانی یا کشیدن دندان برخوردار باشد و دارای لثه‌های سالم و مقدار کافی استخوان برای نگه داشتن ایمپلنت باشد، می‌تواند از ایمپلنت دندان استفاده کند.

انواع ایمپلنت دندان چیست؟

در گذشته دو نوع اصلی ایمپلنت دندان عبارت بود از:

  1. ایمپلنت داخل استخوانی یا اندوستیل (Endosteal )
  2. ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریوستیل (subperiosteal)

ایمپلنت داخل استخوانی به انواع ایمپلنت گفته می‌شود که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند . و کاشت روی استخوانی به انواع ایمپلنت گفته می‌شود که بر روی استخوان سوار می‌شوند اما در زیر لثه قرار می‌گیرند. این نوع ایمپلنت دیگر چندان مورد استفاده نیست چرا که نتایج آن در بلند مدت در مقایسه با ایمپلنت داخل استخوانی ضعیف‌تر است.

هدف اصلی کاشت ایمپلنت، جایگزینی دندان‌ها است اما گاهی اوقات نیز از آن برای کمک به درمان‌های دیگر استفاده می‌شود. به علت ثبات بالای ایمپلنت از آن می‌توان برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده کرد. علاوه ‌بر این در درمان ارتودنسی از مینی ایمپلنت به عنوان تکیه گاه یا لنگر موقتی ارتودنسی (TAD) استفاده می‌شود تا دندان‌ها حرکت کنترل ‌شده ای در جهت مطلوب داشته باشند. آیا حفره خشک خطرناک است؟

ایمپلنت دندان

این انواع مینی ایمپلنت کوچک بوده و موقتاً در داخل استخوان فک ثابت می‌شوند و پس از پایان درمان از استخوان خارج می‌شوند. برای بیمارانی که همه دندان‌های خود را به علت پوسیدگی و یا بیماری لثه از دست داده ‌اند، یک روش جایگزینی دندان‌ها که راحت و ثابت باشد و هزینه کمتری از ایمپلنت تکی داشته باشد، استفاده از حداقل تعداد آن است. آیا می دانید پری کرونیت چیست؟

یکی از نمونه ‌های آن، تکنیک چهار ایمپلنتی است که در آن از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از ست کامل دندان مصنوعی یک فک استفاده می‌شود. به این معنی که تنها با چهار ایمپلنت دندانهای ثابت در یک فک خواهید داشت.

بیشتر بخوانید
لکه گیری دندان چیست؟ + معرفی روش‌های لکه گیری دندان

ایمپلنتها در جایی از استخوان جایگذاری می‌شود که بهترین عملکرد را داشته باشند و پشتیبانی مناسبی از استخوان فک دریافت کنند. سپس ست کامل دندان مصنوعی نازک با کمک پیچ به ایمپلنتها وصل می‌شود. در این روش به علت ثابت شدن پروتز مصنوعی، دیگر مشکل تکان خوردن و حرکت کردن دندان مصنوعی وجود ندارد و همانند دندان‌های خودتان می‌توانید با آنها راحت باشید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ریشه دندان را بخوانید.

بررسی مراحل ایمپلنت دندان

اولین مراحل ایمپلنت دندان انجام آزمایش‌های تخصصی است. با توجه به اینکه ایمپلت‌های دندانی نیازمند حداقل یک پروسه جراحی هستند، لازم است ارزیابی کاملی از بیمار انجام شود، این رویه از طریق انجام آزمایش‌های کامل دندانی صورت می‌گیرد. قبل از انجام ایمپلنت آزمایش سی‌تی‌اسکن و رادیوگرافی (عکس‌برداری با اشعه ایکس) از دندان و فک بیمار انجام خواهد شد. به علاوه با توجه به شرایط استخوان فک بیمار، ممکن است دندان‌پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین مقدار استخوان فک در نظر بگیرد. (فیلم ایمپلنت دندان)

انجام این آزمایش‌ها برای جراحی ایمپلنت ضروری است و بدون این آزمایش‌ها جراحی ایمپلنت آغاز نمی‌شود. دندان‌پزشک پس از مشاهده جواب آزمایش‌ها یک برنامه درمانی مختص بیمار و با توجه به شرایط استخوان فک تعیین خواهد کرد. افزون بر این بیمار قبل از آغاز مرحله اصلی ایمپلنت دندان باید تمامی مشکلات مربوط به سلامت جسمانی خود را به دندان‌پزشک اطلاع دهد و تمامی داروها و مکمل‌های مصرفی را اعلام کند.

ایمپلنت دندان

اگر مشکل قلبی داشته یا دارای ایمپلت‌های ارتوپدی است دندان‌پزشک ممکن است قبل از آغاز درمان برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز کند. پس از انجام اقدامات فوق، مراحل ایمپلنت دندان آغاز خواهد شد. در اینجا به طور خلاصه نشان می‌دهیم بیمار در طول درمان چه مراحلی را باید سپری نماید:

سپس استخوان فک برای جراحی آماده می‌شود، این مرحله ایمپلنت دندان ممکن است شامل پیوند استخوان باشد. در صورتی که استخوان فک از ضخامت کافی برخوردار نباشد یا بسیار نرم باشد، قبل از انجام جراحی ایمپلنت، پیوند استخوان انجام خواهد شد. دهان در زمان جویدن فشار زیادی را به استخوان فک وارد می‌کند، اگر استخوان قادر به پشتیبانی از ایمپلنت نباشد، جراحی با شکست مواجه خواهد شد. پیوند استخوان باعث می‌شود، پایه‌ای محکم مانند ریشه دندان اصلی برای ایمپلنت ایجاد شود؛

چه کسانی می توانند کاشت دندان را انجام دهند؟

برای برخی از افراد استفاده دندان مصنوعی یا بریج های دندانی معمول به دلیل لغزش در دهان و عدم راحتی در جویدن غذا پسندیده نیستند. علاوه بر این استفاده از بریج دندان باعث می شود تا دندان های سالم کناری تراش بخورند و این امر سبب پوسیدگی دندان های سالم کناری می شود . مزیت ایمپلنت دندان این است که برای جایگزینی یک یا چند دندان نیاز به تراش دندان های کناری و از بین بردن آن ها نیست . در واقع اکثر افراد می توانند از مزایای ایمپلنت دندان بهره مند شوند و از کاشت دندان استفاده کنند . به طور معمول اگر شما دارای شرایط زیر باشید ایمپلنت گزینه ای مناسب برای شما می باشد :

  • یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید
  • استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان داشته باشید یا بتوانید پیوند استخوان برای ایمپلنت انجام دهید
  • لثه و بافت دهانی سالم داشته باشید
  • بیماری خاصی که به ایمپلنت آسیب برساند نداشته باشید
  • از دندان مصنوعی به دلیل لغزیدن در دهان خسته شده باشید و خوشتان نیاید
  • قدرت جویدن و گفتار خود را به دلیل بی دندانی از دست داده باشید

در چه شرایطی باید ایمپلنت دندان بکاریم؟

کاشت دندان برای پر کردن جای خالی یک دندان، چند دندان و یا تمامی دندانهای از دست ‌رفته یک قوس دندانی استفاده می‌شود. هدف از جایگزینی دندان‌ها در دندانپزشکی، بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دهان است. به طور کلی هنگامی که سخن از جایگزینی دندان‌ها به میان می‌آید، سه روش اصلی برای این منظور مطرح می‌شود:

  • پروتز مصنوعی غیر ثابت مانند دندان مصنوعی کامل یا نیمه
  • بریج دندان ( با چسب چسبانده و ثابت می‌شود)
  • ایمپلنت دندان
بیشتر بخوانید
ارتودنسی دیمون چیست؟ چرا ارتودنسی دیمون در میان مردم محبوب است؟

دندان مصنوعی از نظر هزینه، ارزان‌ترین روش است و برای بیشتر افراد قابل تهیه می‌باشد اما از نظر زیبایی و عملکردی ضعیف‌ترین نتیجه را در بین این سه روش دارد چرا که مشکلات زیادی به دنبال دارد. علاوه بر این دندان مصنوعی بر حس چشایی تأثیر می‌گذارد.

میزان موفقیت در درمان ایمپلنت چقدر است؟

نرخ موفقیت ایمپلنت‌ دندان به محلی که ایمپلنت در فک قرار می‌گیرد بستگی دارد، به طور کلی ایمپلنت‌ دندان از نرخ موفقیت بالای ۹۸ درصد برخوردار هستند. با مراقبت‌های پس از جراحی، ایمپلنت‌ها می‌توانند تا پایان عمر فرد دوام آورند. اکثر ایمپلنت‌ دندانی موفقیت‌آمیز هستند. هرچند گاهی استخوان به قدر کافی با ایمپلنت‌ فلزی جوش نمی‌خورد. در این حالت ایمپلنت‌ بیرون آورده می‌شود، استخوان تمیز می‌شود و سپس می‌توان پس از ۲ تا ۳ ماه دوباره این مرحله را انجام داد.

ایمپلنت‌ دندان به همان مراقبت نیاز دارند که برای دندان حقیقی ضروری است، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دها‌‌ن‌شویه‌های آنتی باکتریال و ویزیت‌های منظم توسط دندان‌پزشک همگی برای ایمپلنت‌ها هم باید انجام شوند. سیگار کشیدن باعث عدم موفقیت جراحی شده و عوارضی را همراه دارد. برخی دندان‌پزشکان برای افراد سیگاری جراحی ایمپلنت را‌ انجام نمی‌دهند. هرچه بهتر از ایمپلنت‌های خود مراقبت کنید، مدت طولانی‌تری آن‌ها را نگه خواهید داشت.

ادامه روند به چه صورتی است؟

چنانچه از ایمپلنت‌ها مراقبت نشود، مانند دندان طبیعی جرم می‌گیرند و اگر این جرم‌ها برطرف نشوند ممکن است باعث عفونت، لثه، خونریزی، درد و احساس ناخوشایند شوند. تمامی مشکلاتی که برای دندان طبیعی پیش می‌آید در ایمپلنت‌ها هم مشاهده خواهد شد. اما اگر از ایمپلنت‌ها به خوبی مراقبت شود و استخوان از سلامت و استحکام بالایی برخوردار باشد، انتظار می‌رود تا پایان عمر برای بیمار حفظ شوند.

افزون بر مراقبت‌های ضروری درطول جراحی و پس از جراحی، دو فاکتور اساسی در موفقیت ایمپلنت‌ دندانی، مهارت و تجربه متخصص و برند ایمپلنت مورد استفاده در این پروسه است. همان طور که تمامی برندها با یکدیگر نیستند، تمامی دندان‌پزشکان هم از مهارت لازم برای انجام ایمپلنت برخوردار نیستند. البته مهارت و دانش دندان‌پزشک حتی از برند ایمپلنتی که استفاده شده مهمتر است.

به عنوان مثال اگر یک دندان‌پزشک از برترین برند ایمپلنت دندان‌ استفاده کند، اما از مهارت و تجربه کافی برای این جراحی برخوردار نباشد، احتمال شکست جراحی بسیار بالا است. این مسئله جبران‌پذیر نیست. برای انتخاب نوع برند بهتر است که از دانش و تجربه دندان‌پزشک استفاده کنید، ایشان با توجه به شرایط دهان و دندان شما می‌تواند مناسب‌ترین گزینه را معرفی کند.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندانی چگونه است؟

دندان کاشته شده شبیه دندان های طبیعی شما است و همانند آن ها و حتی بیشتر باید مراقبت شود. استفاده از مسواک و نخ دندان به طور همواره و مستمر نباید فراموش شود

از نکته های دیگری که در چند روز بعد از جراحی باید مد نظر داشته باشید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. پس از کاشت ایمپلنت دندان به مدت 1 روز از مسواک زدن در ناحیه ی اطراف جراحی خود داری کنید.
  2. از شستن دهان تا 8 ساعت بعد از جراحی خودداری کنید.
  3. بهتر است روز بعد از جراحی از دهان شویه استفاده کنید. بهترین محلول برای این منظور ( کلرهگزیدین ) می باشد که بهتر است روزی سه مرتبه از آن استفاده شود.
  4. نوشیدن مایعات بعد از جراحی بلا مانع است. اما در مورد خوردن باید محتاط تر باشید و دقت کنید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.
  5. از کشیدن سیگار, خوردن قهوه و چای در سه روز اول بعد از جراحی خود داری کنید. به طور کلی استفاده از سیگار ومواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را کاهش می دهد.
  6. و نکته ی آخر اینکه بیماریهای لثه باعث کاهش طول عمر ایمپلنت دندان می شوند. پس در مورد مراقبت و نگهداری و رعایت بهداشت دهان و دندان خود کوشا باشید.
بیشتر بخوانید
دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

معایب و مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • مزیتهای ایمپلنت

کاشت دندان مزیت‌های زیادی به روش‌های دیگر دارد. مهم‌ترین مزیت آن از نظر سلامتی این است که نه تنها سلامت دندان‌های مجاور را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه از تحلیل رفتن استخوان فک پیشگیری می‌کند.همچنین جویدن غذا و صحبت کردن برای بیمار راحت شده و همانند زمانی که از دندان‌های طبیعی و سالم خود استفاده می‌کرد، می‌تواند از دندان ایمپلنتی استفاده نماید.

بر خلاف دندان مصنوعی دیگر بیمار نگران تکان خوردن دندان و درآمدن آن نخواهد بود. بنابراین اعتماد به نفس او در حضور جمع و ارتباط با دیگران، تضعیف نمیشود. از نظر ظاهری نیز دندان ایمپلنتی بسیار شبیه دندان واقعی است و کسی متوجه تفاوت آن نمی‌شود.

  • معایب ایمپلنت

یکی از معایب کاشت دندان، احتمال عفونت، التهاب و درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورت وقوع، اگر به موقع آن رسیدگی شود به سادگی درمان می‌شود. یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان ، هزینه بالای آن است که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند از این روش استفاده کنند. به خصوص در شرایطی که بیش از یک دندان خود را از دست داده ‌اید، قیمت ایمپلنت تکی بسیار بیشتر از روش‌های دیگر خواهد بود.

یکی از معایب کاشت ایمپلنت این است که در صورتی که استخوان کافی برای پشتیبانی فیکسچر نداشته باشید، نمی‌توانید این روش را انتخاب کنید مگر این که پیش از آن، پیوند استخوان انجام دهید که بر هزینه درمان و طول دوره درمان می‌افزاید.    

آیا کاشت دندان درد دارد؟

کاشت دندان معمولاً تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود بنابراین هیچ دردی در حین عمل احساس نمی‌کنید. پس از برطرف شدن تاثیر ماده بی ‌حسی، درد و ناراحتی شروع می‌شود که شدت آن در هر فردی متفاوت است. به طور کلی بیشتر افراد درد آن را شبیه درد پس از کشیدن دندان، گزارش می‌کنند. برای کنترل درد می‌توانید از کمپرس یخ بر روی پوست ناحیه عمل جراحی بلافاصله پس از کاشت استفاده کنید تا تورم و درد کاهش پیدا کند. دقت داشته باشید هرگز نباید قطعات یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار دهید بلکه آن را داخل دستمال بپیچید.

معمولا با استفاده از مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانید درد را برطرف کنید. در صورتی که عمل جراحی کاشت، تهاجمی‌تر باشد ممکن است نیاز به مسکن های نسخه ‌ای وجود داشته باشد و همچنین احتمالاً طول دوره بهبودی طولانی‌تر خواهد بود. علاوه بر مسکن ممکن است آنتی ‌بیوتیک و دهان‌شویه تجویز شود تا التیام بافت‌ها تسریع شده و از عفونت جلوگیری شود.

عملهای جراحی پیش از کاشت دندان چیست؟

معمولاً این عمل تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود. در صورتی که دندان آسیب دیده که قرار است جایگزین شود، هنوز در دهان باشد ابتدا باید کشیده شود. در بسیاری از موارد در محل کاشت دندان، هنوز دندان صدمه دیده وجود دارد. برای آماده کردن محل کاشت، باید دندان کشیده شود و در صورت عفونت لثه، باید ابتدا عفونت درمان شود. گاهی اوقات برای این که قاعده محکمی برای پشتیبانی ایمپلنت ایجاد شود، پیوند استخوان آلوئولار انجام می‌شود.

در این صورت باید دو تا شش ماه صبر کنید تا استخوان جوش خورده و التیام یابد. در مواردی که در مرحله کاشت ، دندانی وجود ندارد و مدت‌هاست دندان کشیده شده و استخوان فک تحلیل رفته است، نوع متفاوتی از پیوند استخوان انجام می‌شود که به آن پیوند استخوان آنلی گفته می‌شود. در این روش که پیچیده‌ تر است معمولاً شش ماه یا حتی بیشتر باید صبر کنید تا استخوان التیام یابد.

بیشتر بخوانید
معرفی تولید کنندگان لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

در برخی موارد در صورتی که استخوان فک شرایط لازم برای کاشت دندان را داشته باشد و نیازی به پیوند استخوان نباشد، بلافاصله پس از کشیدن دندان می‌توان آن را جایگذاری کرد. به این روش کاشت دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان یا ایمپلنت فوری گفته می‌شود. در شرایطی که کاشت دندان در فک بالا در ناحیه عقب دهان کاشته می‌شود ، گاهی اوقات مقدار استخوان موجود برای کاشت محدود است و ممکن است فیکسچر ایمپلنت از استخوان گذشته و وارد حفره ‌های سینوسی بالای آن شود.

در چنین شرایطی عمل بزرگ کردن سینوس یا لیفت سینوس انجام می‌شود که در طی آن کف سینوس بالا کشیده می‌شود و مواد پیوند استخوان به استخوان کف سینوس اضافه می‌شود تا ارتفاع آن بیشتر شود. به این ترتیب استخوان بیشتری برای پشتیبانی از کاشت دندان فراهم می‌شود. اکنون این محل آماده کاشت دندان است.  

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت برخلاف دندان طبیعی دچار پوسیدگی نمی‌شود اما ممکن است بافت‌های پیرامون آن دچار التهاب و عفونت شوند که در صورت طول عمر آن را کاهش می‌یابد. با مراقبت مناسب می‌توانید طول عمر و دوام ایمپلنت دندان را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. به طوری که ممکن است تا آخر آن نیازی به تعویض آن نداشته باشید. به طور متوسط طول عمر ایمپلنت 25 سال برآورد می‌شود.  

در صورت آلرژی به فلز، آیا می‌توان ایمپلنت کاشت انجام داد؟

برای افرادی که به فلز آلرژی دارند و یا افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند فیکسچر فلزی داشته باشد، روش‌های جایگزین وجود دارد. فیکسچر زیرکونیا از مواد زیست ‌سازگار غیر فلزی ساخته می‌شود که علاوه بر استحکام و مقاومت بالا، از مزیت زیبایی بیشتر برخوردار است چرا که رنگ آن سفید بوده و برخلاف پایه تیتانیومی، در صورت پس‌روی لثه با مشکل نمایان شدن قاعده فلزی دندان مواجه نمی‌شوید.  

هزینه کاشت دندان چقدر است؟

هزینه کاشت دندان بسته به شرایط متفاوت است. عواملی که تعیین‌ کننده هزینه درمان کاشت دندان هستند عبارتند از:

تعداد دندان‌هایی که قرار است با ایمپلنت جایگزین شود.

  • نوع ایمپلنت
  • روش درمانی
  • یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای بودن جراحی کاشت دندان
  • نوع روکش نصب ‌شده بر روی ایمپلنت
  • مواد مورد استفاده
  • درمان‌های جانبی مانند پیوند استخوان یا درمان لثه برای کاشت ایمپلنت دندان
  • عوامل دیگری مانند مرحله کلینیک دندانپزشکی و تخصص دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت

سخن پایانی

شما در این مقاله با ایمپلنت دندان آشنا شدید. همچنین از مراحل انجام ایمپلنت و انواع آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا برای هر دندان از دست رفته یک ایمپلنت لازم است ؟

خیر مگر اینکه فقط یک دندان از دست رفته باشد. در غیر این صورت به ازای هر دو دندان می توان از یک ایمپلنت استفاده کرد و برای تمامی دندان های از دست رفته ی یک فک از 6 الی 8 ایمپلنت می توان استفاده کرد.

طول عمر ایمپلنت دندانی چقدر است ؟

این سوال بسیاری از داوطلبانی است که می خواهند این جراحی را انجام دهد. ایمپلنت دندان در اصطلاح یک درمان مادام العمر است اما باز هم در مواردی داریم که ایمپلنت لق شده و یا نیاز به تعمیر پیدا کرده است . میزان طول عمر هر ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند سن بیمار, روش گذاشتن ایمپلنت, مهارت دندان پزشک که این کار را برای شما انجام می دهد, طرز مراقبت ونگه داری شما, نوع ایمپلنت دندان و…

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا