تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

آشنایی با بهترین مسواک، نخ و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان + ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان

انتخاب خمیر دندان مخصوص کامپوزیت به همراه مسواک و نخ دندان کامپوزیت استاندارد کمک زیادی به طول عمر بیشتر کامپوزیت ها می کند. خمیر دندان مخصوص کامپوزیت می بایست حتماً خاصیت غیر ساینده داشته باشد و به طور کلی سفیدکننده نباشد. از سوی دیگر بهتر است مدل های ژلی استفاده شود. در خصوص نوع مسواکی که برای کامپوزیت‌دندان استفاده می شود بهتر است بدانید که فرچه های سر گرد نیز وجود دارند. مسواک های سرگرد معمولاً برای دندان های عقبی مناسب هستند. در خصوص نخ‌دندان باید در نظر داشته باشید که حرکت نخ دندان لابلای دندان می بایست به صورتی باشد که به بافت لثه و دندان ها هیچ آسیبی وارد نشود. شما در انتخاب نوع خمیردندان و مسواک و همینطور خمیردندان مخصوص کامپوزیت باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. در این مقاله با ما همراه باشید که بهترین نخ دندان و خمیردندان مخصوص کامپوزیت را معرفی خواهیم کرد.


فهرست مطالب


کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌دندان یک روش ترمیمی است که با استفاده از مواد شبیه و همرنگ دندان کار ترمیمی دندان انجام می‌شود. توجه زیاد افراد به زیبایی و ظاهرشان، سبب شده است که روش‌ها ترمیمی زیبایی بتوانند جایگزین بدشکلی و نامرتبی دندان‌ها شوند. این روش ترمیمی برای اصلاح طرح لبخند کاربرد بسیار زیادی دارد.

خمیر دندان مخصوص کامپوزیت
کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیردندان یک لایه نازک از جنس کامپوزیت است که همرنگ دندان است و اصلا قابل تشخیص با دندان خود فرد نیست. یعنی کاملا همرنگ هم  هستند. کامپوزیت وینر در حقیقت یک روکش  خمیری شکل است، که به صورت آماده وجود دارد و پزشک با توجه به رنگ دندان بیمار، رنگ کامپوزیت را انتخاب کرده و شروع به کار می کند. (تجهیزات دندان پزشکی)

کامپوزیت چگونه انجام می ‌شود؟

شاید زمانی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید تا بتوانید مشکلاتی همانند ترک، لب‌پریدگی و یا حتی غیر همسطح بودن دندان‌های خود را درمان کنید، متخصص به شما پیشنهاد دهد که از روش کامپوزیت ونیر استفاده نمایید.

مراحل کامپوزیت ونیر به شرح زیر است:

  • در اولین قدم باید جرم‌گیری دندان‌ها انجام گیرد چون سطح دندان باید کاملاً تمیز و بدون هر گونه لک باشد.
  • سپس دندان‌ها به طور کامل شسته شده و خشک می‌شوند تا در حین کامپوزیت کردن، مشکلی در کار به وجود نیاید.
  • برای چسباندن کامپوزیت ونیر باید سطح روی دندان به حالت متخلخل در بیاید. بنابراین متخصص از مواد اسیدی استفاده می‌کند تا سطح دندان برای چسباندن کامپوزیت، مناسب شود.
  • در مرحله آخر، کامپوزیت ونیر با استفاده از چسب‌های مخصوص‌، بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید بهترین مارک کامپوزیت ونیردندان ، برندهای معتبر دنیا با هم در رقابت هستند تا بتوانند کامپوزیت‌ها را با بالاترین کیفیت به عرضه عموم برسانند. در این بخش به معرفی بهترین برندهای کامپوزیت وینر خواهیم پرداخت. بهترین برندهای کامپوزیت ژاپنی با نام‌های Genial، Gradia Direct، Kuraray هستند. از برندهای آمریکایی می‌توان به 3M، Bisco، Cosmedent اشاره کرد. از دیگر برندهای خوب کامپوزیت‌ها به برند سوییسی سارمکو می‌وان اشاره کرد.

در کنار استفاده کردن از اجناس مرغوب و باکیفیت بهتر است از تبحر دندانپزشک خود نیز اطمینان حاصل کنید. زیرا کارکرد این دو عامل در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند. مهارت دندانپزشک استفاده او از جدیدترین تکنیک‌ها تکمیل کننده هم هستند و می‌توان یک نتیجه الی را انتظار داشت. اگر از بهترین و گران‌قیمت‌ترین برند کامپوزیت استفاده کنید، اما دندانپزشک از تکنیک درستی استفاده نکند. ممکن است نتیجه‌ای برعکس آن‌چیزی که مورد انتظار است را شاهد باشیم. (هزینه جراحی لثه با بیمه تامین اجتماعی)

در صورتیکه کامپوزیت به‌خوبی روی لثه سوار نشود، آسیب‌های جدی به لثه و فک وارد می‌شود. پس حتما در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید تا از آسیب وارد شدن به لثه و دندان خود جلوگیری شده باشد. در مرکز سلامت آفرینش تهران همه این کارها با جدیدترین متد روز دنیا و بهره‌گیری از کادر پزشکان مجرب آماده انجام هرگونه خدمت‌رسانی در زمینه دندانپزشکی و زیبایی است. با کمی تحقیق در این رابطه و خواندن نظرات مراجعه کنندگان محترم این مرکز به‌خوبی متوجه این امر خواهید شد.

بیشتر بخوانید
لمینت کریستالی چه کاربردی دارد؟

چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟

مهم‌ترین کارکرد کامپوزیت پوشاندن عیوب ظاهری دندان است. بنابراین می‌توان گفت استفاده‌های زیبایی آن بیشتر از استفاده‌های درمانی است. به همین دلیل برای حفظ زیبایی آن لازم است که مراقبت از آن‌ها را جدی بگیرید. رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه لازم است و به ارتقای سلامت دهان و دندان کمک می‌کند؛ اما برای کسانی که کامپوزیت انجام داده‌اند این اهمیت دوچندان است. زیرا روکش‌های کامپوزیت نسبت به سطح طبیعی دندان‌ها آسیب‌پذیرتر هستند و نمی‌توان با هر خمیردندانی آن را تمیز کرد. برای مراقبت بهتر از کامپوزیت‌ها بهتر است که سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شما از لحاظ جرم‌گرفتگی، ایجاد پلاک، التهاب لثه و لق شدن کامپوزیت‌ها بررسی شود.

خمیردندان و نخ دندان مناسب کامپوزیت
مراقبت از کامپوزیت دندان

با انجام این مراحل، کامپوزیت‌دندان شما برای سال‌های طولانی از دندان‌های شما محافظت خواهد کرد. متوسط ​​طول عمر روکش‌های کامپوزیت بسته به میزان مراقبت شما بین ۷ تا ۱۵ سال خواهد بود. اما اگر مراقبت‌های مناسب و روش‌های بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، ممکن است در معرض خطر آسیب جدی به روکش‌ها، مینای‌دندان و ساختاردندان خود باشید. به طور مثال اگر از خمیردندان نامناسب استفاده کنید ممکن است روکش‌های شما نازک شوند یا با التهاب لثه مواجه شوید. اگر به طور منظم نخ‌دندان نکشید، باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند می‌توانند بین دندان‌ها تجمع کنند.

آیا همه افراد می‌توانند از کامپوزیت و لمینت سرامیکی استفاده کنند؟

لمینت و کامپوزیت‌دندان امروزه از روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی هستند و مخاطب‌های زیادی دارند. می‌دانیم که لمینت و کامپوزیت‌دندان از ونیرهای پرمخاطب هستند که زیبایی را به دندان‌های شما بازمی‌گردانند. اما آیا همه افراد کانید مناسبی برای لمینت و کامپوزیت‌دندان هستند؟ (لیست شرکت های وارد کننده تجهیزات دندانپزشکی)

در پاسخ باید بگوئیم کسانی می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند که دندان‌های نسبتاً سالمی داشته باشند و بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنند.اگر دندان‌های شما سالم نباشند و یا از آن دسته افرادی باشید که مسواک نمی‌زنند و یا نخ‌دندان نمی‌کشند و استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، نمی‌توانید کاندید مناسبی برای ونیرها باشید. کسانی که دندان‌های سالمی دارند اما از نظر زیبایی دندان‌هایشان ضعف‌های دارد، می‌توانند کاندید مناسبی برای این روش باشند.

درصورتی‌که دندان‌های شما بدرنگ باشند، شکستگی داشته باشند و یا اندازه‌ی آن‌ها برابر نباشد و کوتاه و بلند باشند، ‌می‌توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر و لمینت زیبایی را به دندان‌های خود باز گردانید. ونیرها پوشش‌های سطحی نازکی هستند که بر روی سطح بیرونی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و ظاهری زیبا به لبخند شما می‌دهند.

چه خمیردندانی برای کامپوزیت ونیر و لمینت مناسب است؟

خمیردندان‌ها انواع مختلفی دارند و برندهای مختلفی از خمیردندان در بازار وجود دارد. اما کدام یک از این انواع برای دندان‌هایی که ونیر کامپوزیت و یا لمینت دارند، مناسب است؟ در ادامه به ویژگی‌های یک خمیردندان خوب برای کامپوزیت و لمینت اشاره می‌کنیم. (لمینت دندان چگونه است)

خمیردندانی برای و کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی مناسب است که دارای ویژگی‌های زیر باشد؛

  • بهتر است خمیردندانی را انتخاب کنید که بدون رنگ باشد و یا به رنگ سفید نزدیک باشد. هر چه ماده‌ی رنگی خمیردندان کمتر باشد، برای سلامت و ماندگاری کامپوزیت و لمینت بهتر است.
  • اگر خمیردندان شما حاوی هیدروژن پراکساید باشد، برای کامپوزیت و لمینت بهتر است و محافظت بیشتری از آن‌ها به عمل خواهد آمد. همچنین رنگ این ونیرها با وجود خمیردندان حاوی هیدروژن پراکساید، روشن‌تر خواهد ماند و کم‌تر در معرض تغییر رنگ خواهد بود.
  • خمیردندان باید از نوع ضد حساسیت باشد.
  • سعی کنید از خمیردندان‌های ذغالی استفاده نکنید. شاید برخی فکر کنند که این خمیردندان‌ها به روشن‌تر شدن رنگ ونیر و دندان‌ها کمک می‌کنند. اما نباید از این نوع خمیردندان برای دندان‌های ونیر دار استفاده کرد.
  • خمیردندانی را تهیه کنید که سایندگی کمی داشته باشد. سایندگی همان RDA موجود در اطلاعات خمیردندان است.
  • خمیردندانی که حاوی مواد سیلیکا باشد، انتخاب خوبی برای دندان‌های واجد ونیر است. برای این که بدانید خمیردندان سیلیکا دارد یا نه می‌توانید اطلاعات روی خمیردندان را به‌دقت مطالعه کنید.
  • خمیردندانی را تهیه کنید که فاقد مواد سدیم کربنات و یا جوش شیرین باشد. این مواد می‌توانند به لمینت و کامپوزیت ونیر آسیب برسانند.
بیشتر بخوانید
ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام میشود؟ + ایمپلنت دندان راه حلی گران اما مطمئن برای ترمیم دندان‌های از دست رفته

کدام مسواک برای لمینت و کامپوزیت مناسب است؟

کسانی که لمینت سرامیکی‌دندان و کامپوزیت ونیر دارند، این نگرانی برایشان وجود دارد که چه مسواکی برای آن‌ها مناسب است. برای انتخاب بهترین مسواک با دندان‌پزشک مشورت کنید. توجه داشته باشید که بهترین و مناسب‌ترین مسواک برای کسانی که ونیر بر روی دندان‌های خود دارند، مسواکی است که فرچه‌های نرمی داشته باشد.

خمیردندان و نخ دندان مناسب کامپوزیت
مسواک مناسب برای لمینت و کامپوزیت

مسواک زبر می‌تواند به ونیر و لثه‌ها آسیب برساند. از طرفی، لثه‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند از دندان‌ها به‌خوبی مراقبت کنند و دندان آسیب‌دیده هم نمی‌تواند میزبان خوبی برای ونیر باشد؛ بنابراین انتخاب بهترین مسواک در حفظ سلامت دندان‌ها، ونیرها و لثه‌ها مؤثر است.مسواکی که انتخاب می‌کنید، بیشتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. زیرا ممکن است فرچه‌هایش از کار بیفتد و به‌خوبی به تمیزکردن دندان‌ها نینجامد. (درمان سریع حفره خشک)

نحوه‌ی مسواک زدن هم به اندازه‌ی نوع مسواک در حفظ سلامت دندان‌هایی که ونیر دارند، ‌مؤثر است. اگر مسواک خوبی داشته باشید اما به روشی اشتباه مسواک بزنید، دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب خواهند دید؛ بنابراین حتماً از دندان‌پزشک متخصص بخواهید که به شما نحوه‌ی صحیح مسواک زدن را بیاموزد.خوشبختانه برخی از شرکت‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده‌ی مسواک، مسواک‌های مخصوص کامپوزیت و لمینت طراحی کرده‌اند که می‌توانند در حفظ طول عمر ونیر شما مؤثر باشند.

نخ‌دندان برای کامپوزیت و لمینت‌دندان:

معمولاً کسانی که لمینت و کامپوزیت ونیر دارند، از استفاده از نخ‌دندان برای دندان‌های خود واهمه دارند. این مسئله باعث می‌شود که از نخ‌دندان کشیدن پرهیز کنند. اما حقیقت این است که نخ دندان کامپوزیت نه تنها باعث آسیب رسیدن به کامپوزیت و لمینت نمی‌شود، بلکه باعث افزایش طول عمر آن‌ها نیز می‌گردد.

کسانی که از نخ‌دندان استفاده نمی‌کنند، سریع‌تر به پوسیدگی‌های بین دندانی مبتلا می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که ونیرهای آن‌ها از بین برود و یا طول عمر آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. علائم و درمان پوسیدگی عمیق ریشه دندان را بشناسید و برای درمان سریع اقدام کنید. (پری چیست)

نخ دندان کامپوزیت

نکته‌ای که در نخ‌دندان کشیدن برای کسانی که کامپوزیت و لمینت دارند، نحوه‌ی کشیدن آن است. کسانی که از نخ‌دندان استفاده می‌کنند، معمولاً این کار را اشتباه انجام می‌دهند. بالا و پایین کردن نخ‌دندان در میان دندان‌ها به تنهایی، به طور کامل از پوسیدگی‌های بین دندانی جلوگیری نمی‌کند و کافی نیست. برای این که به درستی نخ‌دندان بکشید، باید با دندان‌پزشک مشورت کنید و روش صحیح نخ‌دندان کشیدن را از او بیاموزید.

یک نکته‌ی دیگر در رابطه با نخ‌دندان کشیدن وجود دارد و آن استفاده از نخ‌دندان برای یک دندان است. نباید از بخشی از نخ دندان که برای یک دندان استفاده کرده‌اید، برای دندان دیگر هم استفاده کنید. زیرا این کار باعث باقی‌ماندن برخی از مواد غذایی در میان دندان می‌شود. پس قسمتی از نخ‌دندان را که یک بار استفاده کردید، پاره کنید و دور بریزید و از قیمت جدید برای دندان دیگر استفاده کنید.

آشنایی با بهترین مسواک، نخ و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان

انتخاب خمیردندان مخصوص کامپوزیت به همراه مسواک و نخ‌دندان استاندارد کمک زیادی به طول عمر بیشتر کامپوزیت ها می کند. خمیردندان مخصوص کامپوزیت می بایست حتماً خاصیت غیر ساینده داشته باشد و به طور کلی سفیدکننده نباشد. از سوی دیگر بهتر است مدل های ژلی استفاده شود. در خصوص نوع مسواکی که برای کامپوزیت‌دندان استفاده می شود بهتر است بدانید که فرچه های سر گرد نیز وجود دارند. مسواک های سرگرد معمولاً برای دندان‌های عقبی مناسب هستند. در خصوص نخ‌دندان باید در نظر داشته باشید که حرکت نخ‌دندان لابلای دندان می بایست به صورتی باشد که به بافت لثه و دندان ها هیچ آسیبی وارد نشود. شما در انتخاب نوع خمیردندان و مسواک و همینطور خمیردندان مخصوص کامپوزیت باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. (عکس عفونت ریشه دندان)

بهترین مسواک برای کامپوزیت

نوع فرچه ای که برای مسواک انتخاب می شود بسیار مهم است. فرچه نرم، متوسط و سخت هستند. فرچه های سخت اصلاً انتخاب خوبی برای کامپوزیت نیستند. بهتر است از فرچه های متوسط استفاده کنید. فرقی نمی کند از مسواک دستی استفاده می کنید یا مسواک برقی، به هر حال باید به نوع فرچه آن دقت داشته باشید. برخی از افراد تصور می کنند که دندان های محکمی دارند اما حقیقت این است که غذاهای قندی و نوشیدنی های اسیدی مشکلات زیادی برای دندانها استفاده می شود. نیاز است که مسواک شما به طور کلی دارای فرچه های استاندارد باشد تا پاکسازی به صورت کامل صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی سرامیکی چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی معمولی دارد؟

بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت

انتخاب خمیردندان مخصوص کامپوزیت قطعاً باید با دقت و حساسیت بالایی صورت بگیرد در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که نتیجه کار خوب باشد. خمیردندانی که برای مسواک زدن پس از کامپوزیت انتخاب می کنید نباید شامل مواد ساینده باشد چون در نهایت سبب می شود که علاوه بر جرم و پلاک های روی دندان، کامپوزیت ها نیز به تحلیل بروند و مساله ساز شوند. به طور کلی استفاده مکرر از خمیردندان هایی که مواد ساینده ندارند سبب می شود که مینای‌دندان فرسوده شود و ساختار آن دچار مشکل شود. به طور کلی این خمیردندان ها سبب بروز خراش نیز روی دندانها می شوند و کامپوزیت ها تغییر رنگ می دهند.

وضوع دیگر در خصوص خمیردندان مخصوص کامپوزیت، این است که خاصیت سفیدکنندگی نداشته باشد. در خمیردندان های سفیدکننده، پراکسید هیدروژن وجود دارد که سبب سفید شدن دندانها می شود. این ماده نقش مهربی روی کامپوزیت ها دارد. در نهایت طول عمر کامپوزیت کاهش می یابد. اگر فکر می کنید که خمیردندان حاوی سفید کننده سبب شفافیت بیش از حد دندان‌های شما می شود در اشتباه هستید. از یاد نبرید که به طور کلی این خمیردندان ها بر اساس سبک اجرایی که دارند دسته بندی می شوند. (نحوه ایمپلنت دندان جلو)

معرفی بهترین برند‌ خمیر دندان برای کامپوزیت

شرکت‌های زیادی اقدام به تولید خمیر دندان‌های غیرساینده و ضدحساسیت کرده‌اند که در این قسمت به معرفی بهترین برند‌های آن در بازار ایران می‌پردازیم.

خمیردندان سنسوداین برای کامپوزیت

این خمیردندان انواع گوناگونی دارد و مدل‌هایی برای دندان‌های کامپوزیت شده نیز تولید کرده است که فاقد مواد ساینده است. برای استفاده از این خمیردندان می‌توانید مدل‌ «اکسترا فرش سنسوداین» را انتخاب کنید.

خمیردندان کلگیت (Colgate)

این خمیردندان نیز از نمونه‌های مرغوب بازار است. البته این برند نیز در انواع مختلف تولید می‌شود و هنگام خرید باید دقت کنید که روی جلد آن به مناسب بودن برای دندان‌های روکش شده اشاره شده باشد.

خمیردندان مریدنت برای کامپوزیت

این خمیردندان یک برند ایرانی است و اگر قصد دارید از یک خمیردندان داخلی استفاده کنید، خمیردندان مریدنت برای کامپوزیت بسیار مناسب است. این برند نمونه‌های ضد حساسیت و ضد ساییدگی دارد که می‌توانید خرید کنید. به علاوه این برند تاثیر خوبی در باکتری‌زدایی و پیشگیری از پوسیدگی دارد.

خمیردندان کرست (Crest)

این خمیردندان به صورت ژله‌ای وجود دارد و برای دندان‌های کامپوزیت شده بسیار مناسب است. حاوی مواد ساینده نیست و ضد حساسیت است.

اورال بی (Oral-B)

این مارک یکی از بهترین انواع خمیردندان برای لمینت و کامپوزیت است. این خمیردندان برای کاهش التهاب لثه و رفع حساسیت بسیار مناسب است.

هنگام خرید خمیر دندان به دنبال چه ویژگی هایی باشیم؟

پس از نصب روکش های کامپوزیت، مهم است که افراد خمیردندانی را انتخاب کنند که دندان‌ها و لثه‌ها را بدون آسیب رساندن به روکش‌ها تمیز کند. خوشبختانه، پیدا کردن خمیردندان مناسب خیلی سخت نیست. هنگام انتخاب خمیردندان برای کامپوزیت به ویژگی‌های زیر دقت کنید:

بهترین خمیر دندان
  • از خمیر دندان‌های حاوی مواد ساینده مانند جوش شیرین و پراکسید هیدروژن اجتناب کنید.
  • به جای خمیردندان به دنبال ژل دندان باشید.
  • یک خمیردندان ضدپوسیدگی انتخاب کنید.
  • از خمیردندان‌های سفید کننده دوری کنید.

مزایا و معایب خمیر دندان های ساینده چیست؟

خمیردندان ها غالبا با استفاده از یک عنصر ساینده دندان‌های شما را تمیز می‌کنند. متداول‌ترین عناصر مورد استفاده در آن‌ها شامل کربنات کلسیم، سیلیس، هیدروکسید آلومینیوم و فسفات‌های آلومینیوم یا کلسیم است. آن‌ها پلاک و جرم را تمیز می‌کنند و در نتیجه دندان‌هایی تمیزتر و سفیدتر به شما ارائه می‌دهند.

خمیردندان و نخ دندان مناسب کامپوزیت
خمیر دندان های ساینده

اما با این حال خراش دادن و ساییدن، قسمتی از لایه‌های خارجی دندان شما را نیز از بین می‌برد. این لایه بیرونی محافظ، که مینای‌دندان نامیده می‌شود، در معرض خطر آسیب دائمی است. وقتی شما لمینت انجام می‌دهید، پزشک مقداری از سطح مینای‌دندان شما را می‌تراشد. این باعث می‌شود که دندان‌های شما بیش از پیش آسیب‌پذیرتر شوند. به همین دلیل خمیردندان برای کامپوزیت باید فاقد مواد ساینده باشد تا به دندان‌های شما آسیب نزند. به علاوه در طول زمان این خمیر دندان‌ها روکش‌های شما را نازک می‌کنند و می‌تواند باعث شکسته شدن یا ترک برداشتن آن‌ها شوند.

بیشتر بخوانید
اسپلینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

نخ دندان مخصوص کامپوزیت

حالا که خمیردندان مخصوص کامپوزیت را شناسایی کردیم وقتش رسیده تا در مورد نخ‌دندان مخصوص کامپوزیت و نحوه کشیدن آن صحبت کنیم. حقیقت این است که مسواک زدن به تنهایی نمی توانند آلودگی های موجود در درزهای دندان را از بین ببرد. در این راستا نیاز است که از نخ‌دندان استفاده شود. نخ‌دندان ها ذرات ریز غذا را نیز از بین می برند. ذرات ریز غذا در هر وعده غذایی بین دندان ها پنهان می شوند.

استفاده از نخ دندان پس از کامپوزیت سبب می شود که از بیماری های لثه جلوگیری شود. در واقع پلاک های روی دندانها را نیز از بین می برد. کامپوزیت ها گاهی با واکنش های التهابی همراه هستند که در نهایت در بیماری لثه نقش دارند. استفاده از نخ‌دندان سبب می شود که از خونریزی لثه جلوگیری شود. تحلیل رفتن لثه ها به حداقل برسد و همینطور دندان ها و استخوان ها نیز از دست نروند. نخ‌دندان مخصوص کامپوزیت مدل های متنوعی دارد.

نخ دندان مناسب کامپوزیت چه ویژگی هایی دارد؟

نخ دندان ها مدل های متنوعی دارند. مثلاً نخ‌دندان مومی در بازار عرضه می شود که در لیست نخ‌دندان های نایلونی قرار دارد و یک روکش مومی نیز روی آن دیده می شود. این روکش به موم کمک می کند تا راحت تر بین دندان های شما سر بخورد. نوع دیگری از نخ دندان ها بدون موم هستند. چسبندگی این مدل بیشتر است و به طور کلی سبب می شود که ذراتی که لابلای دندان ها وجود دارد از بین برود و پاکسازی شود. برخی از نخ دندان های کامپوزیت نیز طعم دار هستند که عطر خوبی در زمان استفاده ایجاد می کنند اما به هر حال برای کامپوزیت پیشنهاد نمی شوند. نخ دندان کامپوزیت مونوفیلامنت نیز در بازار عرضه می شود که از ماده فوق العاده تفلون در آن استفاده شده است که به صورت رشته ای است. این مدل نخ‌دندان بسیار محکم است.

نخ دندان مناسب کامپوزیت

مزایای نخ دندان مومی این است که بین دندان‌ها راحت تر تکان می خورد. ضخامت آن نیز بیشتر است. در صورتی که دندان های شلوغی دارید این مدل از نخ دندانها گزینه خوبی است و برای کامپوزیت نیز اجرا می شود. البته شما می توانید بر اساس مدل دندان های خود انواع نخ دندان ها را استفاده کنید.

معرفی بهترین نخ دندان برای کامپوزیت

1- نخ دندان اورال بی: بهترین نخ دندان

نخ دندان اورالی بی یکی از بهترین مارک نخ‌دندان بوده که با داشتن قابلیت پاکسازی و از بین بردن پلاک ها، جرم های دندان و ذرات غذا توانسته است به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین انواع نخ دندان ها تبدیل شود. لازم است بدانید که در خرید این محصول حتما توجه زیادی را داشته باشید چرا که بسیاری از نخ‌دندان های تقلبی با چسباندن برند و مارک اورال بی منتظر فروش خود هستند. امروزه نخ دندان اورال بی در کل جهان یکی از پرفروش ترین نخ دندان ها بوده و در سطح کشور ما نیز به میزان قابل توجهی مورد استفاده واقع شده است.

2- نخ دندان مینا: بهترین نخ دندان

از دیگر بهترین مارک نخ دندان کامپوزیت می توان به نخ‌دندان مینا اشاره کرد که این برند ایرانی بوده و اگر قصد دارید تا یکی از بهترین و بینظیرترین نخ‌دندان را تهیه و مورد استفاده قرار دهید می توانید به جای خرید برندهای خارجی از همین برند داخلی استفاده داشته باشید و از این طریق نیز سهم بزرگ خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا کنید. نخ‌دندان مینا با استراتژی قیمت گذاری مناسب جهت خرید راحت مصرف کنندگان توانسته است حجم بالایی از نیاز جامعه را پوشش داده و امروزه در سبد خرید بسیاری از افراد جامعه واقع شود. همچنین در نظر داشته باشید که این نخ‌دندان از پوشش مومی و به مقدار فراوان فلوراید تشکیل شده است که می توانید تضمنی خوبی برای سلامت دندان و دهان شما داشته باشد. با استفاده از نخ دندان مینا به مدت چند بار در روز، دندان های بسیار سالم و زیبایی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید
بررسی مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی + آیا مواد ترمیمی دندانپزشکی عوارض دارند؟

3- نخ دندان کامپوزیت جی یو ام

از دیگر بهترین مارک نخ‌دندان می توان به نخ‌دندان جی یو ام اشاره کرد که بسیاری از افراد آن با بازیگر معروف کشورمان، محمدرضا گلزار می شناسند که در تبلیغ این برند حضور داشته بود. امروزه یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین انواع نخ دندان ها مربوط به نخ‌دندان اجی یو ام می باشد که با داشتن حالت کمان مانند خود می تواند تمام دندان ها را مورد پاکسازی قرار داده و از مقاوم بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.

توجه داشته باشید که طراحی و شکل منحصر به فرد این مدل از نخ‌دندان سبب شده است تا کودکان نیز بتوانند به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهند. نخ‌دندان مذکور حاوری ویتامین e و فلوراید می باشد که می تواند علاوه بر پاکسازی دندانها می تواند سبب تقویت آنها نیز باشد. توجه داشته باشید که برای استفاده و خرید این محصول بایستی بودجه بیشتری را در نظر بگیرید چرا که قیمت این محصول کمی بیشتر از رقبای خود می باشد.

4- نخ دندان اورکلین

نخ دندان اورکلین از منحصر به فردترین و بهترین کارایی برای تمیز کردن دندان ها برخوردار می باشد که شما نیز می توانید استفاده از آن را در اولویت های خود قرار دهید. تنوع بسیار بالا در نخ‌دندان های اورکلین سبب شده است که هر فردی با توجه به سلیقه و علاقه خود یکی از بهترین آن را تهیه و مورد استفاده قرار دهید. ساختار و شکل متفاوت آن سبب شده است که با سایر رقیبان خود متمایز لازم را داشته باشد. قیمت این مدل از نخ‌دندان نیز بسیار ارزان و مناسب بوده و شما می توانید با توجه به بودجه در اختیار خود، یکی از بهترین مدل ها آن را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

پوشش مومی و استفاده از فلوراید نیز از دیگر ویژگی های بسیار مهم این مدل به شمار می آید که کمبود فلوراید موجود در خمیر شما را می تواند پوشش داده و زیبایی و سفیدی بی نظیری را برای دندان های شما به ارمغان آورید. توجه داشته باشید که استفاده از این مارک نخ دندان کامپوزیت هیچ گونه حساسیتی را در دندان‌های شما به وجود نخواهد آورد و شما می توانید به راحتی آن را مورد استفاده قرار دهید.

دندان پوسیده چگونه کامپوزیت شما را خراب می‌کند؟

پوسیدگی دندان در اثر فعالیت باکتری‌ها روی سطح خارجی دندان اتفاق می‌افتد و بعد از کامپوزیت به علت نازک شدن مینای دندان این اتفاق امکان بیشتری پیدا می‌کند. باکتری‌ها می‌توانند به مینای‌دندان طبیعی در انتهای روکش حمله کنند. باکتری‌ها می‌توانند مینای دندان را خورده و باعث ایجاد حفره شوند. حفره‌های زیر کامپوزیت غالبا از چشم دور می‌مانند و تا زمانی که احساس ناراحتی نکنید متوجه پوسیدگی خود نمی‌شوید. بنابراین لازم است که سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شما را بررسی کند.

حفره‌ها باعث شل شدن کامپوزیت شما می‌شوند و اگر یک حفره برای مدت طولانی شناسایی نشود، ممکن است به قدری پیشرفته شود که برای حفظ دندان مجبور به عصب‌کشی شوید. در این صورت دندانپزشک مجبور است روکش را خارج کند.

اگر به کامپوزیت کردن دندان‌های خود فکر می‌کنید، مهم است که به یاد داشته باشید ماندگاری روکش‌های شما تا حد زیادی به این بستگی دارد که تا چه حد به رعایت بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با بهترین نخ دندان، خمیردندان و مسواک مناسب کامپوزیت آشنا شدید. همچنین از ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا استفاده از دهانشویه نیز برای مراقبت از کامپوزیت‌ها مفید است؟

بله بسیار می‌تواند مفید باشد. البته در انتخاب دهانشویه مناسب نیز باید دقت کنید. دهانشویه مناسب برای کامپوزیت‌ها باید فاقد مواد حساسیت‌زا باشد.

اگر دندان زیر کامپوزیت بپوسد چه اتفاقی می‌افتد؟

سوراخ شدن دندان می‌تواند باعث لق شدن روکش شود. به علاوه اگر نیاز به درمان پیدا کنید دندانپزشک مجبور است روکش رو جدا کند و پس از درمان دوباره روکش بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا