دندانپزشکی نوین

درمان ایمپلنت دندان جلو چقدر طول می‌کشد؟ + فیلم ایمپلنت دندان جلو

دندان های قدامی یا اصطلاحا دندان جلو نقش مهمی در تامین زیبایی و تکلم و بریدن غذا دارند. بنابراین امکان بسیار کمی وجود دارد که در این دوران که زیبایی صورت اهمیت زیادی پیدا کرده است کسی را بدون دندان جلو ببینیم. بهترین راه جایگزینی این دندانها ایمپلنت دندان جلو است. ایمپلنت دندان جلو سبب می‌شود که دندان‌های شما طبیعی جلوه کند؛ زیرا ایمپلنت دقیقا زیر خط لثه شما قرار می‌گیرد و شبیه دندان‌های طبیعی شما است، در نتیجه، هیچ کس نمی‌داند که آیا این دندان طبیعی است یا از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنید. برای اینکه با کیفیت ترین درمان را پشت سر بگذارید نیاز به یک متخصص پروتزهای دندانی با تجربه و ماهر دارید.


فهرست مطالب


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت جایگزین مصنوعی دندان است که امروزه به عنوان درمان استاندارد برای پر کردن جای خالی دندانها در نظر گرفته میشود. ایمپلنت دندان یک میله کوچک پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک فرو میرود تا به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود.

ایمپلنت دندان

در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل میکند و روکش دندان به عنوان تاج دندان. بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندانهای اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می ماند. فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را یکپارچگی استخوان (osseointegration) میگویند. (ادونتوبلاست)

فیلم ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان جلو چیست؟

ایمپلنت دندان جلو از روش های بهبود سلامت و بالاخص ظاهر فرد و بالا بردن اعتماد به نفس فرد میباشد. نبود دندان های قدامی می تواند صورت و ظاهر شما را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. کسانی که دندان های جلویی خود را از دست داده اند، از لبخند زدن دوری میکنند.

ایمپلنت دندان جلو

افرادی که با فقدان دندان قدامی مواجه هستند، علاوه بر مشکلات ظاهری در تغذیه و گفتار هم با مشکلات دیگری روبرو می شوند. (معرفی تجهیزات دندانپزشکی)

علت نیاز به ایمپلنت دندان جلو چیست؟

ایمپلنت دندان جلویی، جایگزینی مصنوعی برای ریشه دندان است. به طور مستقیم در استخوان فک قرار می گیرد و یک تاج یا دندان مصنوعی را در جای خالی دندان از دست رفته می چسباند ، به همین ترتیب ریشه ها از دندان های طبیعی پشتیبانی می کنند. اگر دندان خود را از دست داده اید یا به دلیل بیماری لثه در حال از دست دادن دندان هستید ، ممکن است به ایمپلنت دندان جلو نیاز داشته باشید. با این حال ، طبق گفته دندانپزشکان ، ایمپلنت دندان های جلو راه حل خوبی برای موارد زیر است:

  • متوجه شدید که درحال از دست دادن دندان هستید.
  • تاج دندان شکسته شده یا آسیب دیده دارید.
  • دندان شما کاملا شکسته یا ترک خورده است.
  • دندان هایتان کاملا پوسیده است.
  • دندان خود را در اثر تصادف یا به علت آسیب دیدگی از دست داده اید.
بیشتر بخوانید
تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟ آیا بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

در مورد هر یک از شرایط پزشکی که در بالا به آن اشاره شد ، شما مسئول ایمپلنت دندان جلوی خود هستید و برای راهنمایی های بیشتر و درمان باید به نزدیکترین متخصص ایمپلنت دندان خود مراجعه کنید. پس از معاینه اولیه ، دندانپزشک شما مناسب ترین زمان و نحوه درمان را به شما توصیه می کند.

شرایط نیاز به ایمپلنت دندان جلو با جراحی باز چیست؟

استخوان فک در ناحیه قدامی بعد از کشیدن دندان به شدت تحلیل می رود. در سالیان گذشته چون جایگزینی دندان های جلو به روشی غیر از ایمپلنت دندان صورت می گرفت و از بریج دندان جلو و دندان مصنوعی متحرک استفاده می‌شد تحلیل استخوان مسئله مهمی نبود. استخوان از دست رفته بصورت مصنوعی با اکریل و یا پرسلن صورتی جبران می شد. اما از زمانیکه درمان ایمپلنت دندان رایج گردید و بیماران خود راضی به انجام درمانهای سنتی نشدند پیوند استخوان ایمپلنت نیز در ایمپلنت دندان جلو واجب شد. (فیلم کورتاژ لثه)

نحوه ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان‌ جلو در زیبایی لبخند شما و دندان های شما بسیار تاثیرگذار می باشد زیرا ایمپلنت دندان جلو به صورت کاملا طبیعی و زیبا طراحی می شوند. ایمپلنت دندان جلو در زمانی که به هر دلیلی دندان های جلوی خود را از دست داده اید یک اقدام بموقع و مناسب است. کاشت ایمپلنت دندان‌ جلو به دلیلی حساس بودن و تاثیر در زیبایی فرد بصورت ایمپلنت دندان جلو یکروزه (ایمپلنت دندان فوری) انجام می شود و متخصص ایمپلنت بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت دندان جلو نسبت به چسباندن روکش دندان موقت می‌‌پردازد و شما بصورت فوری و یکروزه صاحب ایمپلنت دندان جلو می شوید.

نحوه ایمپلنت دندان جلو

پس از آنکه فرآیند ترمیم لثه و استخوان شما به اتمام رسید تاج و روکش دائمی و ثابت شما آماده شده است و بر روی ایمپلنت دندان قرارداده می شود.

همان طور که بالاتر بیان کردیم ایمپلنت مراحل خاص خود را دارد که اگر روش ایمپلنت فوری را استفاده کنید مراحل ایمپلنت دندان در یک جلسه برای شما انجام خواهد شد در غیر این صورت مراحل ایمپلنت دندان در چند جلسه و چند ماه انجام خواهد شد. به هرحال باید مواردی را که در ادامه شرح میدهیم در مراحل ایمپلنت دندان رعایت کنید.

پس از آن که پزشک تمامی بررسی های لازم را بر روی لثه و استخوان توسط عکس رادیوگرافی انجام داد، اقدام به کشیدن دندان و به احتمال زیاد نصب همزمان پایه ایمپلنت می نماید. در سومین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان پزشک به بازسازی استخوان فک پرداخته و با نصب پایه، اقدام به قالبگیری می نماید. (بهترین نخ دندان)

برای قالب گیری باید ابتدا تمام فک اندازه گیری شود، و پس از تعیین اندازه و زاویه دندان ها، طرحی زیبا از لبخند را در دهان ایجاد نمود. پزشک پس از آماده نمودن قاب، شاسی را در دهان قرار داده و آن را امتحان می کند. در انتها نیز باید روکش مناسب بر روی ایمپلنت دندان کشیده شود.

بیشتر بخوانید
تروما دندان چیست؟ + تروما دندان چگونه به وجود می‌آید؟

مراحل ایمپلنت دندان جلو چگونه است؟

1- مشاوره و مراجعه به پزشک متخصص ایمپلنت

اولین کاری که باید برای کاشت ایمپلنت دندانی انجام دهید این است که به مرکز ایمپلنت مراجعه کنید و با متخصص ایمپلنت مشاوره‌ای حضوری داشته باشید. در این مراجعه حضوری تمامی بررسی‌ها و معاینات مورد نیاز برای شما به صورت جامع انجام خواهد شد. در همین جلسه یک عکس رادیوگرافی اشعه ایکس از دهان و دندان شما گرفته میشود و سپس پزشک با بر رسی پاسخ آن در رابطه با پروسه درمان با شما گفت و گو خواهد کرد. اگر نیاز باشد جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس انجام دهید پزشک به شما اطلاع داده و وقت درمان تعیین خواهد کرد.

2- پیوند استخوان و کشیدن دندان

در صورتی که نیاز به پیوند استخوان داشته باشید پیش از آنکه فک شما را برای کاشت ایمپلنت اماده کنند باید انجام شود که البته در صورت انجام پیوند استخوان حداقل 4 ماه و حداکثر 12 ماه برای بهبودی لازم است و تا پایان بهبودی این دوره نمیتوان ایمپلنت انجام داد. گذشت این مدت زمان این امکان را به شما میدهد تا استخوان فک شما به درستی و به خوبی ترمیم شود.

3- قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک بیمار

در این مرحله پس از بهبودی کامل در پیوند استخوان به مرحله کاشت ایمپلنت میرسید که در این مرحله پیچ فلزی که از جنس تیتانیوم است جایگاهی در استخوان فک شما مشخص میشود و در استخوان فک شما کاشت میشود تا به عنوان ریشه و پایه دندان از دست رفته شما عمل کند. البته این بخش ممکن است 1 الی 2 ساعت به طول انجامد و زمان بهبودی این مرحله ایمپلنت دندان برای فک پایین ممکن است 5 ماه و برای فک بالا به صورت تقریبی ممکن است تا 7 ماه بهبودی شما به طول انجامد. پس از آنکه این مرحله را به صورت کامل گذراندید و با موفقیت روبرو شد سراغ مرحله بعد میروید.

4- قرار دادن هیلینگ کپ بر روی ایمپلنت

پس از آنکه مرحله قبل را با موفقیت و به خوبی گذراندید و ایمپلنت به استخوان فک شما کاملا جوش خورد آماده میشوید تا مرحله بعدی برای شما آغاز شود. کهن این مرحله از کاشت ایمپلنت قرار دادن هیلینگ کپ یا تاج موقت بر روی پایه ایمپلنت است. (خرید مواد دندانپزشکی)

متخصص ایمپلنت هیلینگ کپ را روی ایمپلنت بیمار قرار میدهد که این کار باعث میشود بافت لثه به صورت مناسب ترمیم یافته و بهبود یابد. بهتر است بدانید هیلینگ کپ شامل یک قطعه فلزی است که لثه بیمار را از ایمپلنت دورتر نگه مید ارد و باید به مدت 10 الی 14 روز باقی بماند. پس از آنکه مدت زمان قید شده پایان یافت متخصص ایمپلنت آن را حذف کرده و مرحله بعدی ایمپلنت را انجام میدهد.

5- قرار دادن اباتمنت بر روی ایمپلنت

در واقع اباتمنت یک بخشی است که بر روی ایمپلنت دندانی پیچ میشود و از تاج دندان بیمار حمایت میکند. پس از آنکه اباتمنت را روی ایمپلنت پیچ کردند تاج موقت را کار میگذارند و در مدت زمانی که بافت لثه شما درحال ترمیم و بهبودی است این بافت لثه در اطراف ناحیه ایمپلنت همانند دندان طبیعی شکل میگیرد. تاج دندانی به مدت 4 الی 6 هفته در دهان بیمار نگه داشته میشود تا در این مدت زمان تاج دائمی را طراحی کرده و بسازند.

بیشتر بخوانید
علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

6- قرار دادن تاج دائمی برروی ایمپلنت دندان

در این مرحله که تقریبا اخرین مرحله ایمپلنت دندان است تاج دائمی طراحی و ساخته شه استکه باید روی ایمپلنت شما سوار شود. تاج دندان مهمترین و اصلی‌ترین بخشی از دندان است که زیبایی در گرو آن است. در واقع تاج دائمی را به داخل اباتمنت پیچ میکنند یا میچسبانند. البته که اگر بچسبانند قطعا بسیار طبیعی و زیباتر به نظر می آید زیرا سوراخی که برای پیچ کردن استفاده میکنند ممکن است از زاویهن‌های مختلف قابل دیدن باشد و زیبایی خاص خود را نداشته باشد.

پس از آنکه همه مراحل ایمپلنت دندان به اتمام رسید حال نوبت شماست که با مراقبت و نگهداری خوب از آن طول عمر ایمپلنت خود را طولانی تر کنید  و موفقیت کاشت ایمپلنت را با درصد بالاتری روبرو کنید. از ایمپلنت مانند دندان طبیعی مراقبت کنید. (عکس لمینت دندان)

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

به طور معمول ایمپلنت دندان در 5 جلسه انجام می شود که شرح جلسات شامل: 1- مشاوره و ارائه طرح درمان 2- جراحی ایمپلنت و قرار دادن پایه ایمپلنت 3- بستن هیلینگ ایمپلنت 4- قالب گیری 5- نصب روکش ایمپلنت. مدت زمان جراحی وابسته به تعداد پایه، شرایط و نوع ایمپلنت ها متفاوت است اما طول مدت جلسه جلسه ایمپلنت در حدود 10 الی 40 دقیقه است.

ایمپلنت دندان جلو چه مزایایی دارد؟

در گذشته، وقتی فرد یکی از دندانهای جلو را از دست میداد، گزینه های جایگزین او به پل دندانی یا بریج دندان یا دندان مصنوعی یا flipper محدود میشد.

مزایای ایمپلنت دندان جلو
ایمپلنت دندان جلو چگونه است

اما امروزه ایمپلنت دندان به شما مزایایی خواهد داد که هیچ کدام از موارد قبل در اختیار شما قرار نمی دهند.

مزایای ایمپلنت دندان جلو شامل:

  1. پل دندانی یا بریج به تعدادی از دندان‌ها در همان سمتی که فضای خالی ایجاد شده نیاز دارد تا تاج دندان به خوبی در آن بخش قرار بگیرد. مشکلی که این حالت ایجاد میکند این است که پل دندانی سایر دندان ها را به شکلی دائمی تغییر می دهد. اما ایمپلنت دندان به سایر دندانها در این موارد اصلا آسیبی نمی رساند.
  2. ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان فک و لثه های شما پیشگیری میکند و سطح سلامت دهان و دندان شما را بالاتر میبرد و البته ظاهری جوانتر را برای شما به ارمغان می آورد.
  3. ایمپلنت دندان جایگزین هم ریشه و هم تاج دندان شما می شود و در نتیجه علاوه بر پایداری بیشتر از قدرت جویدن بیشتری نیز برخوردار خواهید شد.
  4. ایمپلنت های دندان در صورتی که بهداشت دهانی را رعایت کرده و عادات غذایی سالمی داشته باشید به خوبی دوام می آورند.
  5. از آنجایی که ظاهر دندانهای ایمپلنت بسیار طبیعی است شما در لبخند زدن و غذا خوردن از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید بود و طرح لبخند زیبا تری خواهید داشت.
بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

فیلم ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد؟

مدت زمان در هر ناحیه از دهان تفاوتی ندارد و ایمپلنت دندان جلو در حدود 1 الی 6 ماه طول می کشد اما برای کاهش این زمان می توانید از ایمپلنت فوری دندان جلو استفاده کنید. (حفره خشک دندان)

ایمپلنت فوری دندان جلو چگونه است؟

به این روش ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه یا Fresh Socket گفته می شود. کاربرد این روش شرایطی را می طلبد که مهمترینش نبودن عفونت فعال و آبسه در محل کاشت دندان است.قبلا هم گفتیم که در این حالت بهتر است از روش ایمپلنت بدون جراحی استفاده شود . اما بعضی مواقع تخریب استخوان سطح خارجی ریشه دندان به حدی است که برای بازسازی و پیوند استخوان در این محل بایستی لثه از روی آن کنار برود . وقتی که دید جراح کامل شد پس از پاکسازی حفره دندان کشیده شده از ضایعات گرانولیشن همزمان با قرار دادن ایمپلنت پیوند استخوان نیز صورت می گیرد.

نکته ای که در موفقیت این روش بسیار مهم است بستن کامل لثه پس از جراحی با بخیه های کافی می باشد. در صورتی که بخیه کم بوده یا لثه تحت کشش باز شود و مواد پیوند استخوان در معرض محیط دهان قرار گیرد احتمال شکست درمان زیاد است.در این صورت باید جراحی پیوند استخوان و پیوند لثه دوباره انجام گیرد.

آیا ایمپلنت بهتر از بریج است؟

به گفته دندانپزشکان،  روش ایمپلنت دندان بهترین روش درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است. احتمالاً شما می توانید گزینه ای از پل های دندانپزشکی داشته باشید، اما ایمپلنت ها راه حل طولانی مدت را تضمین می کنند. در مقایسه با سایر روشهای دندانپزشکی ، ایمپلنت دندان مزایای مختلفی دارد.

  • ایمپلنت طبیعی به نظر می رسد
  • ایمپلنت به اندازه دندانهای طبیعی عملکرد خوبی دارد
  • عوارض ایمپلنت دندان از سایر گزینه های دندانپزشکی کمتر می باشد.
  • ایمپلنت بسیار راحت است
  • برخلاف پل ها ، ایمپلنت ها می توانند چندین دندان را جایگزین کنند.

مراقبت از ایمپلنت

دقیقا به همان شکلی که از دندان‌های واقعی خود مراقبت می‌‌کنید از ایمپلنت نیز مراقبت نمایید. پس از کاشت ایمپلنت باید بافت اطراف آن را تمیز نگه دارید و هر روز دهان خود را با دقت مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و برای مسواک زدن باید مسواک تان را با زاویه ۴۵ درجه قرار بدهید تا مسواک بتواند به خوبی به خارج کردن پلاک بین دندان‌ها بپردازد.

مراقبت از ایمپلنت
مراقبت از ایمپلنت

استفاده از نخ دندان را به هیچ عنوان فراموش نکنید و از تمیز شدن همه سطوح دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید. برای تمیز کردن دندان و لثه خود از نخ دندان مناسب استفاده کنید. در صورتی که شما دچار هرگونه مشکلی شدید قبل از آنکه زمان مراجعه بعدی فرا برسد بهتر است به مطب دندان پزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه نموده و در صورت نیاز به درمان، اقدامات لازم را انجام دهد. (درمان خانگی پری کرونیت)

نکاتی برای زیباتر شدن ایمپلنت دندان جلو

شکی نیست که اولین تقاضای بیماران در مورد ایمپلنت دندان جلو تامین زیبایی بعد از اتمام درمان است. متخصص ایمپلنت به روش های گوناکونی سعی می کند که این دندان کاشته شده فرفی با دندان طبیعی نکند. از مواردی که متخصص ایمپلنت باید در ایمپلنت دندان جلو رعایت کند عبارتند از:

  • قرار دادن ایمپلنت بیشتر به سمت داخل تا سمت خارج
  • قرار دادن ایمپلنت با قطر کوچک
  • فاصله ایمپلنت با دندان های مجاور
  • قرار گرفتن لبه فیکسچر حداقل نیم میلی متر زیز استخوان
  • قرار دادن پیوند استخوان در فضای خالی دور ایمپلنت
  • کاربرد ایمپلنتهای Bone level  به جای ایمپلنتهای Tissue level
  • قرار دادن روکش موقت در محل
زیبایی ایمپلنت
ایمپلنت دندان جلو
  • در صورت امکان کاربرد Customized healing abutment
  • در صورت امکان کاربرد Customized Abutment
  • در صورت امکان استفاده از اباتمنت هیبریدی
بیشتر بخوانید
تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟ کدام بهتر است؟

بریج دندان چیست؟

بریج دندانی یک روش دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که از دست رفته یا کشیده شده اند.

بریج دندان

یک پل شامل یک یا چند عدد دندان مصنوعی ساده است که به راحتی در کنار سایر دندان ها قرار گرفته و مانع از به وجود آمدن مشکلاتی مثل خراب شدن طرح لبخند، مشکل در تکلم، کج شدن سایر دندان ها و .. می‌شود.

فیلم بریج دندان جلو

بریج دندانی چگونه جای خالی را پر میکند؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک پل دندانپزشکی شکاف و فاصله ای که بین دو دندان وجود دارد را میبندد و به مانند پلی بین دو دندان عمل میکند. به دلیل اینکه این دندان های مصنوعی نوعی رابط بین دندانی و پر کننده جای خالی هستند به آن ها بریج میگویند. (بریج در انگلیسی یعنی پل به همین دلیل ما در فارسی به آن ها پل های دندانی هم میگوییم.) (عفونت ریشه دندان)

بریج دندانی شامل یک یا چند دندان مصنوعی است که به هم متصل شده و در جای خالی دندانی که دیگر وجود ندارد قرار میگیرد. پل ها معمولا به دندان های مجاور متصل میشوند (از پشت) یا اینکه بر روی ایمپلنت ها دندانی سوار می شوند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با ایمپلنت دندان جلو آشنا شدید. همچنین از مدت زمان انجام درمان ایمپلنت دندان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

بریج دندان مناسب چه کسانی است؟

مطمئنا همه افراد برای انجام بریج دندان مناسب نیستند. اما برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، دندان های سالم و قوی برای کارگذاشتن بریج را دارند، مناسب انجام این کار هستند. با مراجعه به دندانپزشک و انجام بررسی های دقیق سلامت دهان و دندان بررسی می شود و به شما گفته م یشود که آیا مناسب انجام این کار هستید یا خیر.

معایب بریج دندانی چیست؟

مسلما انجام هر کاری می تواند با تاثیرات مثبت و منفی همراه باشد. بریج دندانی ممکن است دندان های پایه را دچار مشکلاتی کند. اگر این دندان ها به اندازه کافی قوی نباشند ممکن است در اثر این امر فرو بریزند. در این صورت باید با ایمپلنتهای دندانی جایگزین شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا