بیماری های دندانتکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

بریج دندان، روشی برای زیبایی لبخند شما

بریج دندان یا پل دندانی یکی از رایج‌ترین روش‌هاییست که برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته استفاده میشود. در استفاده از این روش دندان‌های مجاور را آماده حمایت از دندان جدید کرده و از آنها به عنوان پایه دندان جایگزین جدید استفاده میشود. اگر یک دندان از دست رفته را بخواهیم جایگزین کنیم با استفاده از این روش یک پل سه دندانی ساخته شده و در ناحیه دندان خالی قرار داده میشود. با استفاده از بریج دندان میتوانید طرح لبخند خود را اصلاح و یک ترکیب زیبا برای چهره خود ماندگار کنید. روش‌های متفاوتی برای جایگزین کردن جای خالی دندان شما وجود دارد که عبارت است از: بریج دندان یا پل دندانی، کاشت ایمپلنت دندان و استفاده از دندان مصنوعی متحرک. هر یک از این سه روش مزایا و معایبی دارند که در این مقاله به بررسی روش پل دندان یا بریج‌دندانی بپردازیم.


فهرست مطالب


بریج دندان چیست؟

یکی از خدمات دندانپزشکی خوب برای پرکردن جای خالی دندان ازدست‌رفته استفاده از روش بریج است. بریج‌دندان فضای خالی را پر کرده و از دو طرف توسط دندان‌های پایه ثابت می‌شود. این دندان مصنوعی یا پونتیک می‌تواند از جنس‌های مختلف باشد. بریج معمولا از جنس چینی درست می‌شود تا با دندان‌های طبیعی یکسان دیده شود. ممکن است برخی افراد دوست داشته باشند، از پونتیک طلا استفاده کنند.

بریج دندان

برای متصل کردن این دندان مصنوعی به دو دندان کناری، از دو یا چند روکش برای دندان‌های کناری استفاده می‌شود. بریج می‌تواند توسط دندان طبیعی یا ایمپلنت در جای خود محکم شود.

معرفی انواع بریج‌دندان

بریج‌های دندان به‌طورکلی به چهار نوع تقسیم می‌شوند.

  • سنتی: محبوب‌ترین روش بریج‌دندان، روش سنتی است. اگر دو طرف شکاف دندان طبیعی وجود داشته باشد، از این روش استفاده می‌شود. بریج سنتی یک دندان مصنوعی است که به‌وسیله روکشی که روی دندان‌های پایه می‌چسبد، در جای خود محکم می‌شود.
  • کنسولی: برای بریج کنسولی فقط باید یک دندان طبیعی کنار شکاف باشد. روکشی که روی دندان طبیعی قرار می‌گیرد، دندان مصنوعی را در جای خود محکم نگه می‌دارد.
  • مریلند: مشابه بریج سنتی برای انجام این روش باید دو طرف شکاف دندان طبیعی وجود داشته باشد. اما در این روش به‌جای روکش روی دندان‌های طبیعی یک چارچوب فلزی یا چینی پشت دندان‌های طبیعی چسبیده می‌شود.
  • اتصال با ایمپلنت: در روش ایمپلنت باید پایه فلزی به‌جای دندان طبیعی در فک قرار بگیرد. زمانی که برای تمامی دندان‌های ازدست‌داده نتوان ایمپلنت انجام داد، از روش بریج با اتصال ایمپلنت استفاده می‌شود. در این روش دو فضای خالی با ایمپلنت پر شده و مابین این دو پونتیک بریج قرار می‌گیرد. پونتیک تحت حمایت این دو ایمپلنت در جای خود محکم می‌شود.
بیشتر بخوانید
علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

چه کسانی به بریج دندان نیاز دارند؟

در صورت کشیدن یا افتادن دندان‌ها می‌توانید از پل‌های دندان استفاده کنید. شایع‌ترین دلایل از دست دادن دندان‌ها پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب دیدگی است. یا ممکن است به دلیل بیماری مادرزادی، بدون دندان به دنیا آمده باشید. برای تهیه‌ی یک پل دندان، به دندان‌های سالم در دو طرف دندان‌های افتاده نیاز دارید.

بریج دندان فک بالا چگونه انجام است؟

به طور کلی بریج‌دندان دارای مدل های مختلفی می‌باشد که این مدل ها شامل موارد زیر هستند:

  • سنتی
  • معلق یا کانتی لِوِر
  • مریلند
  • پشتیبانی شده با ایمپلنت

پل دندانی ساده و مرسوم

به این پل ها در روش بریج سنتی در اصطلاح تردیشنال بریج هم گفته می‌شود و از زمان های قدیم به عنوان یک شیوه جایگزین دندان از دست رفته نیز شناخته شده می‌باشد و همچنان نیز کاربرد دارد.

نحوه بریج دندان فک بالا به صورت سنتی در بیمار به این صورت است که این پل اعم از تعدادی دندان مصنوعی است که بایستی به دندان های طبیعی کناری متصل گردد. جهت اینکه بتوانید این پل را نصب کنید الزامی است که دندان های مجاور شما از استحکام بالایی برخوردار باشند.

همچنین در این روش جهت قرار دادن این پل ها بایستی مینای دندان های مجاور شما کمی تراش داده شود تا به فرمی در بیایند که بتوان پل را به آن ها متصل کرد.

پل دندانی کانتی لور

به این پل، بریج معلق هم گفته می‌شود. نحوه بریج‌دندان فک بالا در روش کانتی لور اغلب به این صورا است که این روش تنها جهت پر کردن فضای خالی یک دندان در فک نیز کارآیی دارد. جهت انجام پل کاتنی لور بایستی ابتدا یک دندان طبیعی در یک طرف (چپ یا راست) فضای خالی دندان وجود داشته باشد. در این روش متخصص جهت قرار دادن پل بایستی دندان پایه یا پانتیک را تراش داده و بعد پل را جای گذاری و تثبیت کند.

بریج دندانی مریلند

این پل ها هم مانند پل های ساده و سنتی نصب می‌شوند. به معنای دیگر جهت نصب آن ها احتیاج به دو دندان طبیعی مجاور است. یعنی طرف چپ و راست دندانی که افتاده است، باید دندان طبیعی وجود داشته باشد.

اما با این فرق که در این شیوه، متخصص احتیاجی به برش دادن مینای دندان ندارد. بلکه به وسیله بالهایی از جنس فلز یا پرسلین، پل را به پشت دندان های طبیعی چپ و راست وصل می‌کند.

بریج پشتیبانی شده با ایمپلنت

همانگونه که از اسم این بریج ها مشخص است، جهت استفاده از این روش بایستی از ایمپلنت کمک گرفته شود. بیمار برای اینکه واجد شرایط این روش بریج گذاری باشد بایستی بیشتر از یک دندان خود را از دست داده باشد. متخصص دندانپزشک در این شیوه اصلا با دندان های اطراف برخوردی نداشته و مینای آن ها را برش نمی‌دهد. چرا که ایمپلنت ها می‌توانند به صورت مناسب از پل پشتیبانی کنند.

بیشتر بخوانید
هزینه درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در سال 1401

پل دندانی که به کمک ایمپلنت دندان صورت می‌گیرد، اغلب احتیاج به دو عمل جراحی دارد:

  • عمل اول جهت کاشت دندان و قرار دادن واحدهای ایمپلنت درون استخوان فک بیمار
  • و عمل دوم هم جهت نصب بریج یا قرار دادن پل

از آن جهت که هر دو شیوه ی عمل (به خصوص عمل ایمپلنت زمان بر هستند، چند ماه طول خواهد کشید تا این نوع پل ها نصب شوند.)

بریج دندان چگونه کار می کند؟

در این روش زیبایی دندان باید دندان‌های کنار فضای خالی برای تکیه کردن پونتیک بریج آماده شوند. معمولا پل دندان در دو جلسه انجام می‌شود.

بریج دندان

روکش آن می‌تواند از جنس چینی، آلیاژ یا طلا باشد. اگر یکی از دندان‌های جلویی نیاز به بریج داشته باشد، معمولا از ماده‌ای به نام پرسلن استفاده می‌شود. رنگ این ماده کاملا با دندان طبیعی مطابقت دارد.

مراحل بریج‎‌دندان

برای انجام بریج معمولا باید دو جلسه به مطب مراجعه کنید. در این دو جلسه مراحل زیر انجام می‌شوند.

  1. آماده‌سازی دندان‌های پایه: در جلسه اول دندانپزشک باید دندان‌های پایه اطراف فضای خالی را تغییر شکل دهد. بخشی از مینا و عاج دندان حذف شده تا جا برای روکش باشد.
  2. قالب دندان: از ناحیه موردنظر قالب‌گیری یا اسکن دیجیتال گرفته می‌شود. در آزمایشگاه باتوجه‌به این قالب مدل بریج مشخص شده و دندان مصنوعی به همراه روکش تهیه می‌شود. در مدت‌زمان آماده‌شدن بریج اصلی، یک بریج موقت در آن ناحیه قرار می‌گیرد.
  3. قراردادن بریج: در جلسه دوم بریج موقت از دهان خارج شده و بریج اصلی قرار می‌گیرد. دندان‌پزشک به‌خوبی آن را بررسی کرده تا کاملا با دندان‌های کناری سازگار باشد.

تفاوت بریج با ایمپلنت چیست؟

در روش درمانی ایمپلنت دندان با استفاده از پروتز و پایه در فضای خالی فک با توجه به سازگاری استخوان فک و لثه جایگذاری میشود و به عنوان یک دندان دائمی و اصلی خواهد بود که به دندان های طرفین نیز کاری ندارد.

بریج دندان

در روش بریج، دندان های مجاور و به عبارتی ۳ تاج دندان درگیر هستند که بهداشت و مسواک زدن در روش بریج کمی سخت تر خواهد بود و به عنوان دندان طبیعی در دهان عمل خواهد کرد.

آیا بریج دندان جلو بهتر است یا ایمپلنت؟

قطعا ترجیح اول برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان است . مراحل ایمپلنت دندان در مقاله دیگر در همین وبسایت توضیح داده شده است.

بریج دندان

اما بعضی از حالات و موقعیت ها هستند که دندانپزشک متخصص توصیه به بریج‌دندان جلو به شما می دهد. این موارد عبارتند از:

دندان عصب کشی شده:

تمام دندان های مجاور ناحیه بی دندانی عصب کشی شده اند و همانطور که می دانیم یکی از مراحل عصب کشی دندان قرار دادن روکش بر روی تاج این دندانهاست. پس حالا که قرار است بر روی دندان های مجاور فضای بی دندانی روکش قرار دهیم یک پونتیک هم به میانشان متصل نموده و فضای بی دندانی را بدین وسیله پر می کنیم.

بیشتر بخوانید
تروما دندان چیست؟ + تروما دندان چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس دندان‌هایی که بیشتر دچار تروما میشوند

استخوان به شدت تحلیل رفته:

در دندان های جلو پس از کشیدن دندان و درمان آبسه دندان بسیار احتمال تحلیل استخوان و تحلیل لثه وجود دارد.برای جبران آن نیاز به پیوند استخوان ایمپلنت و پیوند لثه می باشد. بسیاری از افراد تمایلی به این کارها نداشته و در صورتی تن به ایمپلنت می دهند که ایمپلنت بدون جراحی برایشان صورت گیرد . ایمپلنت بدون جراحی در این ریج های به شدت تحلیل رفته امکانپذیر نیست.در این اشخاص بریجهای دندان جلو بهترین گزینه هستند.

زیبایی:

گاهی اوقات برای حصول به زیبایی و اصلاح طرح لبخند بریج‌دندان جلو نتایج زیبایی بهتری تا ایمپانت دندان دارد. در درمان ایمپلنت دندان جلو ایجاد مثلث سیاه بین دندان ها ممکن است بوجود آید که درمان زیبایی دندان ها را به مخاطره می اندازد.

دندان نهفته:

گاهی اوقات نداشتن دندان به علت نروییدن آن است.این اتفاق بسیار رایج بوده و دندان نهفته در زیر استخوان مدفون می باشد . جراحی خارج کردن این دندان نهفته خود کاری بس مشکل و طاقت فرساست. بنابراین چون امکان قرار دادن ایمپلنت در این مکان وجود ندارد بهترین گزینه همانا بریج‌دندان می باشد.

شرایط سلامتی فرد:

بیماری های سیستمیک که با قرار دادن ایمپلنت منافات دارد. دیابت کنترل نشده از مهمترین آنهاست.مصرف برخی داروها نیز با قرار دادن ایمپلنت مغایرت دارد. در این افراد شاید بریجهای دندانی گزینه مناسبتری باشد.

هزینه درمان:

مسلما هزینه درمان یکی از مهمترین فاکتور ها در انتخاب طرح درمان هر شخصی می باشد. در بعضی شرایط ممکن است درمان بریج‌دندان جلو ارزانتر از درمان ایمپلنت و پیوند استخوان و … باشد.

زمان:

درمان بریج‌دندان جلو بسیار تا بسیار زمان کمتری تا درمان ایمپلنت دندان می برد. برای حصول اطمینان از گرفتن پیوند ایمپلنت با استخوان نگاهدارنده اش سه ماه زمان لازم است . حال در صورتی که به پیوند استخوان نیز احتیاج باشد گاها تا شش ماه زمان لازم است. در صورتیکه درمان جایگزینی دندان جلو با بریج‌دندان یک هفته زمان لازم دارد. بعضی افراد نمی توانند مدت طولانی صیر کنند . برای این افراذ بریج دندان جلو گزینه مناسبتری است.

بریج دندان بدون تراش چگونه است؟

در روشهای نوین بریج دندان بدون تراش انجام می‌شود. به این صورت که دندان از دست رفته به وسیله دو حلقه فلزی به دو دندان کناری وصل خواهد شد. بریج‌دندان بدون تراش در مقایسه با دیگر انواع بریج‌دندان، طول عمر کمتری داشته و معمولاً به عنوان یک روش درمانی موقتی در نظر گرفته می‌شود.

برای دندان های ردیف جلو و دندان های ردیف عقب کدام پل دندان (بریج) مناسب تر است؟

گفته می شود برای دندان های جلویی بریج کاملا ثابت، بریج معلق و بریج رزین نگهدار گزینه های مناسبی می باشند. همچنین گفته می شود برای دندان های عقبی که فشار بیشتری را نیز تحمل می کنند, با اینکه می توان از تمامی بریج های دندانی استفاده کرد, اما معمولا بریج رزین نگهدار یا بریج مریلند مناسب نمی باشند.

روش‌های مراقبت از بریج‌دندان چگونه است؟

اگر دندان‌های اطراف یا پشتی فک در اثر بیماری دندان آسیب ببینند، بریج می‌تواند خراب شود.

بریج دندان

برای حفظ سلامتی دهان و دندان و مراقبت از بریج‌دندان باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • روزانه دو بار مسواک بزنید و حتماً از نخ دندان استفاده کنید.
  • همیشه بین دندان‌ها و زیر بریج را تمیز کنید. برای انجام این کار، دندان‌پزشک تهیه‌ی مسواک یا برس مخصوصی را به شما توصیه خوهد کرد.
  • برای بررسی وضعیت بریج‌دندان و همچنین دریافت پاکسازی حرفه‌ای، به‌طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • محصولاتی که برای مراقبت از دهان خود استفاده می‌کنید، باید حتماً نشانه‌ی تأیید سلامت داشته باشند.
  • برای استفاده از دهان‌شویه‌ی مناسب با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.
بیشتر بخوانید
تحلیل لثه چیست؟ | بررسی کامل علت و درمان تحلیل لثه

مزایای بریج دندان چیست؟

مهمترین مزیت بریج‌دندان این است که معمولاً بیمار بعد از مدت کوتاهی به بریج دندان عادت می‌کند، زیرا بریج بخشی از ساختار دهان می‌شود. همچنین بریج دندان برخلاف دندان مصنوعی برای تمیز کردن برداشته نمی‌شود و می‌توان آنها را دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی با مسواک تمیز کرد. دندان بریج شده تغییرات مثبت عمده‌ای را به‌وجود می‌آورد که عبارتند از:

  • لبخند زدن بدون استرس و نگرانی در مورد ظاهر
  • بازگشت توانایی جویدن مناسب و درست
  • اصلاح گفتار و تلفظ کلمات
  • حفظ شکل صورت

معایب بریج دندان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید هر روش درمانی ممکن است معایب خاص خود را داشته باشد. بریج‌دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای معایب زیر است:

  • در موارد نادر ممکن است پل‌هایی که به دندان‌های طبیعی زده شده‌اند، باعث خرابی دندان سالم شوند.
  • گاهی اوقات ممکن است دندان‌های طبیعی استحکام کافی برای نگه داشتن پل نداشته باشند؛ به‌همین دلیل بعد از گذشت مدتی •دندانها تخریب می‌شوند و بیمار مجبور به استفاده از ایمپلنت خواهد شد.
  • گاهی اوقات ممکن است بعد از انجام بریج دندان باقی دندان‌‌ها دچار حساسیت شوند.
  • بیشتر اوقات یک تا دو هفته بعد از عمل بریج، دندان‌ها بعد از خوردن مواد خوراکی سرد و گرم واکنش نشان خواهند داد.
  • تاجی که برای بریج دندان استفاده می‎‌شود ممکن است ساختار دندان‌ها را تغییر دهد.

سایر معایب

  • بریج دندان ممکن است منجر به آسیب دیدن عصب دندان شود و باعث شود که دندان در آینده نیاز به عصب‌کشی داشته باشد.
  • برای انجام بریج ، دندان‌های اطراف فضای خالی، باید با وجود سالم بودن تراشیده شوند تا پل بر روی آن‌ها قرار گیرد.
  • لثه و دندان‌ها ممکن است بعد از مدتی به دلیل مشکل در تمیز کردن بریج دندان (به دلیل جمع شدن پلاک‌ها)، دچار عفونت شوند.
  • ممکن است در صورت درست قرار نگرفتن بریج، به‌مرور زمان بریج‌دندان شل شود و بیفتد.
  • در برخی مواقع ممکن است موادی که دندان‌پزشک برای محکم کردن بریج دندان استفاده می‎‌کند، بریزد و پل دندان شل شود. در این حالت نفوذ باکتری به داخل دندان‌ها بسیار زیاد می‌شود و خطر پوسیدگی را به‌همراه خواهد داشت.

آیا بریج دندان مانع تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود؟

هنگامی که دندان خود را از دست می‌دهید ریشه آن نیز از دست می‌رود. بنابراین به مرور زمان شکل استخوان فک تغییر کرده و استخوان پیرامون دندان از دست رفته توسط بدن باز جذب می‌شود. در صورتی که جای خالی دندان را با بریج کنید، نمی‌توانید جایگزینی برای ریشه دندان داشته باشید بنابراین تحلیل رفتن استخوان فک ادامه یافته و به مرور استخوان کاهش می‌یابد. تنها راه پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان ایمپلنت است.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

به جای بریج دندانی از چه چیزی می‌توانید استفاده کنید؟

برخی از افراد پروتزهای جزئی را انتخاب می‌کنند که درواقع دندان‌های کاذب متحرک هستند. شما می‌توانید آنها را بیرون آورده و تمیز کنید. همچنین ممکن است شما داوطلب کاشت دندان باشید. یک ایمپلنت با جراحی در فک شما قرار داده می‌شود. دندانپزشک می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند.

پل‌های دندان چه مدت دوام می‌آورند؟

پل‌های دندان می‌توانند حداقل پنج تا هفت سال دوام داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیزکاری‌های منظم و حرفه‌ای، پل ممکن است بیش از 10 سال دوام پیدا کند.

بریج محافظه کارانه

بریج ها نوعی روکش برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته به کمک پایه‌های دندانی مجاور فضای بی دندانی می‌باشد. از دست دادن دندان می‌تواند سبب بروز تغییراتی در نحوه جفت شدن دندان‌ها، کج شدن دندان‌های مجاور به سمت ناحیه بی دندانی، ناراحتی‌های مفصل فکی، مشکلات تکلمی، افزایش ریسک بیماری‌های لثه و احتمال بیشتر بروز پوسیدگی دندانی شود.

هزینه بریج‌دندان چقدر است؟

متغیرهای زیادی وجود دارد که می توانند قیمت بریج‌دندان را تعیین کنند، از جمله این موارد عبارت اند از:

  • تعداد دندانهای از دست رفته برای کاشت و یا بریج‌دندان
  • مواد استفاده شده مانند رزین کامپوزیت، زیرکونیا یا آلیاژ فلزهای مختلف مانند تیتانیوم و …
  • پیچیدگی و دشواری قرارگیری بریج‌دندان
  • درمان های اضافی برای سایر مسائل دندانی، مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و …
  • تجربه و تخصص دندانپزشکی که قصد درمان دندان های شما را دارند.
  • هزینه های ناشی از نوع کاشت و نوع پل دندانی که انتخاب می کنید.

قیمت بریج دندان در ۱۴۰۲

قیمت بریج‌دندان در سال ۱۴۰۲ برای هر واحد حدود ۲ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان است. هزینه‌ی نهایی با مشاوره و ویزیت تعیین می‌شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با بریج دندان آشنا شدید. همچنین از انواع روشهای انجام بریج آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

فواید بریج دندان چیست؟

بریج دندان عملکرد و زیبایی از دست رفته را بازمی‌گرداند. جای خالی دندان باعث می‌شود دندان‌های مجاور به سمت جای خالی انحراف پیدا کرده و یا کلاً جابه‌جا شوند. این وضعیت باعث ایجاد مشکل بایت و نامناسب بودن سطح تماس دندان‌های فک پایین و فک بالا می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به ساییدگی بیش از حد و حتی از دست دادن دندان شود. بریج‌دندان در پیشگیری از این مشکلات مؤثر است.

آیا بریج دندان ارزان ترین راه برای جایگزینی دندان از دست رفته است؟

اگر دندان خود را از دست داده و به دنبال روشی ارزان هستید، بریج می‌تواند گزینه خوبی باشد. مزایای ایمپلنت از بریج بیشتر است؛ اما قیمت ایمپلنت دندان به نسبت پل دندان بسیار بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا