بیماری های دندانتکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

تاج دندان چیست؟ + بررسی انواع تاج های دندانی

دندان ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند، که تاج قسمتی از دندان می باشد. در این مقاله ما سعی نداریم تا در ارتباط با قسمتی از دندان به نام تاج صحبت کنیم . در این بحث منظور از تاج روکشی است که روی دندان قرار می گیرد. از تاج برای پوشش دندان استفاده می شود. تاج روی قسمت بیرونی دندان که دیده می شود، قرار می گیرد. اما چه زمانی از این روکش برای پوشش دادن به دندان استفاده می شود؟ در ادامه بیشتر با تاج دندان آشنا خواهید شد.

تاج دندان چیست؟

در واقع تاج‌دندان بخش ظاهری دندان است که از لثه بیرون زده و ما توسط آن می توانید عمل جویدن را انجام دهیم. در علم دندانپزشکی تاج‌دندان مصنوعی پوششی است که بر روی دندان شکسته و با پوسیده قرار می گیرد، و از آسیب های بیشتر به دندان جلوگیری خواهد کرد، این پوشش کاملا شبیه دندان اصلی انسان است و می تواند ظاهر دندان را به صورت کلی پوشش دهد.

تاج دندان

تاج‌دندان کاربرد های مختلفی دارد، برخی از افراد برای رفع ظاهر ناخوشایند دندان های خود از آن استفاده می کنند، اما برخی دیگر به صورت موقت برای جلوگیری از مشکلات بیشتر دندان ها آن را بر روی دندان آسیب دیده خود قرار می دهند.

اگر پس از ترمیم دندان خود ظاهر آن را دوست ندارید و می خواهید علاوه بر ظاهر طبیعی دندان از ریشه آن نیز محافظت کنید می توانید از تاج دندان استفاده نمایید.

یکی دیگر از کاربرد های رایج تاج دندان مصنوعی، زمانی است که شما از ایمپلنت دندان استفاده می کنید، در این هنگام دندانپزشک پس از قرار دادن پایه های ایمپلنت درون استخوان فک تاج دندان را به عنوان پروتز بر روی آن فیکس می کند، تا عملکرد دوباره دندان های خود را به دست آورید.

تاج دندان کجاست؟

همان­طور که می­دانید ریشه دندان در قسمت زیر آن و درون لثه قرار دارد. تاج‎‌دندان به روکشی مصنوعی گفته می­شود که بدنه (قسمت قابل رؤیت دندان) آسیب دیده دندان را پوشش داده و از آن محافظت می­کند.

وظیفه تاج دندان چیست؟

وظیفه تاج محافظت از دندان می باشد. در کودکان نیز از تاج های ضد زنگ استفاده می کنند تا زمان رویش دندان های دائمی روی دندان ها قرار می گیرد.

معرفی انواع تاج های دندانی

تاج های دائمی را می توان از جنس استیل ضد زنگ ، فلز (مانند طلا یا آلیاژ دیگر) ، پرسلن بر پایه فلز ، رزین یا سرامیک ساخت. تاج و روکش دندان انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و با توجه به کلیه ی عوامل از قبیل کاربردها، دوام، زیبایی، قیمت و غیره یکی از آنها توسط بیمار انتخاب می گردد هر چند که میتوانید از دندانپزشک خود نیز بخواهید بهترین گزینه را برای شما مشخص کند.

با یکدیگر انواع تاج دندان را بررسی می کنیم:

طلا و آلیاژ آن

برخلاف گذشته که از طلای خالص به عنوان تاج دندان استفاده می شد امروزه برای افزایش مقاومت و در عین حال کاهش هزینه در ترکیب با فلزاتی مثل پالادیوم یا کروم به صورت آلیاژ استفاده می کنند. معمولا از تاج طلایی دندان برای دندان های عقبی استفاده می کنند که مقاومت بسیار زیادی داشته و تا سالیان طولانی بدون ساییدگی و ترک خوردگی کار خواهند کرد.

سرامیکی

جنس دیگر تاج دندان، سرامیکی است که ظاهری بسیار شبیه به دندان های طبیعی دارد و به همین دلیل به عنوان تاج دندان جلو استفاده می شود. البته با اینکه این دسته از تاج های دندانی قدرت کافی دارند اما به علت آسیب پذیر بودن آنها در مقابل ساییده شدن و حتی شکسته شدن، برای دندان های آسیاب توصیه نمی شود.

زیرکونیا

یک دسته از تاج‌دندان نیز از فلز بسیار مقاوم و محکمی به نام زیرکونیوم (Zr) ساخته شده اند که هم شفافیت و درخشندگی شبیه به دندان های اصلی دارند و هم قدرت بسیار بیشتری نسبت به جنس سرامیکی دارند اما بهتر است بدانید که عمل های زیبایی دندان مثل بلیچینگ این دندان ها را نسبت به دندان های تازه سفید شده، تیره تر نشان دهد.

تمام رزینی

تاج‌دندان رزینی یا چسبی دارای دانه های شیشه ای غیر سمی به رنگ طبیعی دندان هستند و نسبت به نوع سرامیکی هزینه ی کمتری دارند ولی قدرت آنها کمتر است. بیشتر دندانپزشکان این دسته از تاج های دندانی را به صورت موقت پیشنهاد می دهند.

استیل ضد زنگ

تاج‌دندان از جنس استیل، در واقع لایه ی فلزی است که به صورت پیش ساخته بر روی دندان قرار می گیرند و چون به صورت موقت هستند، دندانپزشکان بر روی دندان های شیری قرار می دهند تا زمانی که دندان دائمی شروع به رشد کند.

بیشتر بخوانید
فرآیند درمان ارتودنسی "گام به گام" | طول درمان ارتودنسی دندان

ایمکس

یک نوع تاج دندان که بسیار جدید بوده و قیمتی به مراتب بالاتر از نمونه های دیگر دارد. روکش Emax مقاومت بسیار زیادی داشته و شباهت بسیار زیادی به دندان های اصلی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای ترمیم دندان های جلویی محسوب می شود. البته توجه داشته باشید که برای استفاده از این نوع تاج‌دندان باید زیر نظر پزشک متخصص و کاملا حرفه ای باشید.

تاج دندان ایمپلنت چیست؟

بدون شک ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین دندان های از دست رفته می باشد. کاشت ایمپلنت در اعتماد به نفس افراد و زیبایی چهره تاثیر بسیار زیادی دارد. تاج‌دندان ایمپلنت در واقع یک روکش دندانی است که در قسمت خارجی ایمپلنت قرار می گیرد. این نوع از تاج‌دندان ها با پیچ و چسب بر روی ایمپلنت قرار می گیرند.

کاربرد تاج دندان ایمپلنت

تاج‌دندان در واقع یک سرپوش همانند دندان می باشد که بر روی دندان قرار می گیرد. از تاج‌دندان برای باز گرداندن شکل و اندازه دندان استفاده می شود. زمانی که تاج‌دندان بر روی دندان ایمپلنت قرار می گیرد تمامی نواحی دندان را می پوشاند؛ برای انجام این کار بهتر است به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

تاج دندان

همانطور که می دانید رنگ تاج‌دندان سفید می باشد و ساختار بسیار سفتی نیز دارد. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که پس از نصب تاج دندان برای دوام و ماندگاری بیشتر تاج باید برخی نکات مهم و اساسی را در نظر داشته باشید.

معرفی انواع تاج ایمپلنت

به طور کلی می توان گفت دو نوع تاج دندان ایمپلنت وجود دارد. که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با انواع تاج‌دندان آشنا خواهید شد.

تاج ثابت شده با پیچ

برای اتصال تاج ثابت شده با پیچ به ایمپلنت از یک پیچ ثابت کننده استفاده می شود. این مدل از روکش های ایمپلنت دوام بیشتری را به همراه دارند. همچنین جزو بهترین انتخاب ها برای روکش دندان می باشند. چرا که به راحتی می توان تاج ها را برای تعمیر و یا کنترل های لازم از ایمپلنت جدا کرد.

  • استفاده از پیچ برای تاج ایمپلنت

در بیشتر موارد از پیچ برای ثابت کردن تاج دندان ایمپلنت استفاده می شود. احتمال افتادن تاج ایمپلنت در این روش بسیار کمتر است. اما ممکن است در برخی موارد با وجود پیچ نیز تاج ایمپلنت کنده شود. این موارد شامل استفاده از پیج نامناسب در تاج‌دندان، انتخاب پزشک بی تجربه و نداشتن تخصص کافی در این زمینه و همچنین مشکل در نحوه نصب پیچ در تاج دندان در این موارد ممکن است این مشکل به وجود آید.

تاج ثابت شده با چسب

در واقع تاج ثابت شده با چسب روکش هایی هستند که با استفاده از چسب مخصوص بر روی ایمپلنت قرار می گیرند. که مراحل نصب این تاج ها بسیار راحت و ساده می باشد و می توان گفت جزو بهترین تاج ها برای ایمپلنت دندان نیز محسوب می شوند.

  • چسب به کار رفته در تاج ایمپلنت

در برخی موارد پزشک از چسب برای نصب تاج‌دندان ایمپلنت استفاده می کند. که ممکن است در ابتدا کار از چسب موقت استفاده کند. سپس در صورت بررسی و نبود هیچ مشکل از چسب دائمی برای چسباندن تاج‌دندان استفاده می کند. در بیشتر موارد ممکن است چسب موقت کنده شود و تاج دندان شما جا به جا شود.

اما زمانی که از چسب دائمی استفاده می شود. در صورت افتادن تاج‌دندان باید پزشک شما بررسی های لازم را انجام دهد. چرا ممکن است چسب کیفیت پایین و نامناسبی را داشته باشد. همچنین ممکن است مشکل ایجاد شده به علت نحوه چسباندن تاج ایمپلنت باشد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است پزشک متخصص و با تجربه ای را انتخاب کنید.

علت افتادن تاج‌دندان چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افراد به وجود بیاید افتادن تاج دندان ایمپلنت می باشد. تاج ایمپلنت در واقع آخرین مرحله کاشت می باشد، که تاج بر روی اباتمنت قرار می گیرد. همانطور که گفته شد برای قرار دادن تاج بر روی ایمپلنت پزشک از دو روش چسباندن تاج و یا پیچ برای سفت کردن تاج استفاده می کند.

انتخاب این دو روش با توجه به بررسی و تشخیص پزشک می باشد. مراقبت از تاج‌دندان نقش مهمی در پر کردن جای خالی دندان دارد. در برخی موارد ممکن است تاج دندان ایمپلنت شما کنده شود. در ادامه با علل به وجود آمدن این مشکل آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید
آیا دیابت تاثیری بر بیماریهای دهان و دندان دارد؟ + بررسی رابطه‌ی دیابت با بیماری‌های لثه و دهان

کاربرد تاج دندان مصنوعی چیست؟

تاج‌دندان (Dental Crown) یک کلاهک (Cap) دندان شکل است که برای پوشش و ترمیم سایز و شکل دندان ها، همچنین استحکام و بهبود ظاهر آنها روی دندان قرار می گیرد. تاج دندان زمانی که در مکان مورد نظر نصب می شود ممکن است بسته به هدف کاربرد آن و یا سلامت دندان به طور کامل یا جزئی قسمت مرئی دندان را تا امتداد خط لثه بپوشانند. 

کاربرد تاج‌دندان ممکن است برای بهبود ظاهر دندان هایی که در اثر پُرشدگی دچار تغییر رنگ شده اند و یا برای استحکام دندان مصنوعی باشد. از تاج‌دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت نیز استفاده می شود که در این حالت به آن پروتز دندان مصنوعی می گویند. این نوع تاج دندان باید روی اباتمنت با پیچ یا چسب، محکم شود.

گاهی اوقات برای اصلاح طرح لبخند دندانپزشک مجبور است پیش از نصب لمینت یا کامپوزیت برخی از دندان های پوسیده را ترمیم کند. درصورتیکه، پوسیدگی بسیار شدید باشد یا دندان روت کانال شود، جهت هماهنگی دندان عصب کشی شده با سایر دندانهایی که قرار است لمینت یا کامپوزیت شود، تاج دندان مصنوعی همرنگ سایر لمینت ها روی دندان ترمیم شده قرار می گیرد.

تاج دندان ممکن است در شرایط زیر برای بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد:

  • محافطت از دندان های ضعیف در برابر شکستگی یا برای نگه داشتن قسمت های ترک خورده یک دندان
  • ترمیم دندانی که شکسته و یا دندانی که به شدت پوسیده شده است.
  • به منظور پوشش و حمایت از دندانی که دارای یک پُرکردگی عمیق است و دیگر چیزی از دندان باقی نمانده است.
  • برای نگه داشتن یک بریج دندانی در مکان
  • به منظور پوشش دندان های بد شکل و یا دندان هایی که دچار تغییر رنگ زیادی شده اند.
  • برای پوشش دهی ایمپلنت دندان
  • برای ترمیم های زیبایی

تاج گذاشتن روی دندان و روکش دندان چه کاربردی دارد؟

تاج یا روکش دندان، در مواقع متعددی به کار می­رود:

  • گاهی برای حفاظت از دندان ضعیف و پوسیده از تاج یا روکش دندان استفاده می­شود. در مواردی که دندان ضعیف و شکننده شده­ و بیم شکستگی و ترک­ خوردگی وجود دارد، از تاج‌دندان استفاده می­ شود.
  • در مواقعی که دندان شکسته شده­ و یا به سختی آسیب دیده­ باشد، برای کنار هم نگه­ داشتن تکه­ های شکسته­ شده، از روکش یا تاج‌دندان استفاده می ­شود.
  • برای آراستگی و حفاظت از دندان­هایی با پرشدگی زیاد (به طوری که مقدار زیادی از عاج دندان باقی نمانده­ باشد) از روکش دندان استفاده می­شود.
  • برای نگه داشتن بریج یا پل دندانی در جای خود، ممکن است از روکش یا تاج دندان استفاده شود.
  • برای آراستگی و پوشش دهی دندان­هایی با تغییر شکل شدید و تیرگی غیرقابل درمان، از تاج دندان استفاده می­شود. (به عنوان مثال برای ترمیم دندان­هایی که بر اثر عادت دندان قروچه ساییده و کوتاه شده­اند، تاج‌دندان جلو به کار می­رود)
  • برای پوشش دهی ایمپلنت دندانی یا دندان مصنوعی از روکش استفاده می­ شود.
  • گاهی فقط به منظور زیبایی بیشتر دندان­ها و ایجاد آرایش جدید در آنها، از روکش دندان استفاده می­کنند.

کودکان در چه مواردی به تاج دندان نیاز دارند؟

گاهی اوقات دندانپزشک روی دندان­های شیری کودکان روکش یا تاج نصب می­کند. موارد زیر از جمله کاربردهای تاج‌دندان شیری هستند:

  • حفاظت از دندان شیری که به شدت دچار پوسیدگی شده­ و قابلیت پر کردن نداشته­باشد.
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان به خصوص در کودکانی که قادر به رعایت بهداشت دهانی نیستند.(کودکانی با معلولیت جسمی یا ذهنی)
  • حفاظت از سلامت دندان در کودکانی که قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند و برای اعمال دندانپزشکی ناچار به بیهوشی عمومی هستند. در این موارد برای کاهش دفعات بیهوشی و عوارض ناشی از آن از روکش دندان (ترجیحا استیل) استفاده می­شود.

اقدامات قبل از کارگذاری تاج‌دندان چیست؟

در این قسمت مبحث تاج‌دندان چیست به اقدامات پیش از تاج‌گذاری می‌پردازیم. پیش از آغاز فعالیت کارگذاری تاج دندان، دندان‌پزشک شما دندان و بافت لثه پیرامون آن را بی حس خواهد نمود.

در مرحله بعدی، دندان و سطح و لبه‌های آن که تاج روی آن قرار می‌گیرد تا مقدار معینی تراشیده خواهد شد تا محیطی برای تاج فراهم آید. میزان تراش بستگی به مدل تاج به‌کاربرده شده دارد.

از سمت دیگر، اگر بخش بزرگی از دندان از بین رفته باشد (به علت پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی)، دندان‌پزشک شما از ماده ترمیم‌کننده‌ای برای تولید دندان برای حمایت از تاج مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر تاج دندان دچار آسیب شود، چه باید کرد؟

دندانپزشک برای ترمیم تاج‌دندان شکسته، روش­های مختلفی را به کار می­برد. اگر تاج‌دندان دچار ترک­ خوردگی جزئی شده ­باشد، دندانپزشک با استفاده از مقداری رزین مخصوص (همرنگ دندان)، آن را ترمیم می­کند. اگر آسیب­ دیدگی تاج دندان شدید باشد، باید مجددا شکل­ دهی و ترمیم شود.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی دندان کج "علل کج شدن دندان ها چیست؟" | فیلم ارتودنسی دندان کج

بازسازی تاج دندان چیست؟

در شرایطی که میزان پوسیدگی و شکستگی تا حد زیادی مینای دندان را دچار آسیب کرده دندان پزشک به درمان تاج‌دندان با مواد مختلف می کند. گاهی این روش های ترمیمی با بهره گیری از روکش کامل دندان است و یا ممکن است با استفاده از دیواره‌های باقی مانده دندان از مواد مختلفی برای ترمیم استفاده کند. همه این موارد نیازمند معاینه دندانها توسط دندانپزشک و بررسی شرایط فرد است.

نحوه بازسازی تاج‌دندان در دندانپزشکی ترمیمی چگونه است؟

روش های مختلفی برای بازسازی تاج‌دندان در دندان پزشکی ترمیمی وجود دارد. بسته به اینکه کدام یک از دندانهای جلویی یا پشتی دچار آسیب شده اند دندان پزشک یکی از روش های زیر را برای بازسازی تاج دندان مورد توجه قرار می دهد. از مهمترین روش ها:

  • روکش دندان
  • بیلداپ

آیا ترمیم دندان بدون تاج با بیلداپ دندان امکانپذیر است؟

در شرایطی که مینای دندان به دلیل پوسیدگی، ساییدگی یا شکستگی دچار آسیب شده باشد بسته به میزان تخریب دندان پزشک روش درمانی لازم را انتخاب می کند. در شرایطی که آسیب به مینای دندان کم باشد پس از درمان ریشه ها، برای پرکردن دندان از بیلداپ با مواد مختلف مثل آمالگام کامپوزیت می کند. اما در شرایطی که مینای دندان ها کاملا از بین رفته و تنها بخش ریشه آن باقی مانده باشد دندان پزشک از پست و کور برای روکش دندان استفاده می کند و نمی توان از بیلداپ استفاده کرد.

ترمیم کردن دندان با کامپوزیت یا روش باندینگ رزین

لب پر شدن دندان ها که زیبایی ظاهری دندان ها را به همراه دارد روشی ساده برای ترمیم دارد. دندان پزشک برای ترمیم این دندان ها اگر در ناحیه جلویی باشد با اسید خراشی سطح دندان را برای قرار دادن ماده رزین کامپوزیت که همرنگ دندان است آماده می کند. پس از آن مواد مورد نظر را برای باندینگ روی دندان قرار می دهد و با تاباندن نور خاصی این کار را انجام خواهد داد.

بررسی نکات مهم در بازسازی تاج دندان

تاج‌دندان بخش اصلی دندان است که هم نمای ظاهری دندان را به نمایش می گذارد و هم مسئول جویدن و خرد کردن مواد غذایی را عهده دارد است. در شرایطی که تاج‌دندان دچار لب پریدگی، شکستگی، پوسیدگی یا آسیب شده باشد دندان پزشک تا حد امکان برای ترمیم و بازسازی آن تلاش می کند.

تاج دندان

گزینه هایی که دندان پزشک برای ترمیم و بازسازی تاج دندان با توجه به میزان آسیب به تاج پیش رو دارد، متفاوت است. در نظر داشته باشید که ترمیم و بازسازی تاج دندان چند مرحله دارد:

جلسه اول: آماده سازی، تغییر شکل و تراشیدن دندان برای جایگذاری تاج دندان و قرار دادن تاج دندان موقت تا زمان آماده شدن تاج دائم.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید، اینکه تا زمان آماده سازی تاج دائمی دندان باید از تاج موقت جایگذاری شده روی دندانتان به خوبی مراقبت کنید.

  • نخوردن غذاهای چسبنده و جویدنی مثل آدامس و کارامل
  • استفاده کمتر از دندان دارای تاج موقت
  • استفاده از نخ دندان به سمت بیرون

جلسه دوم: جایگذاری تاج دندان دائمی به جای نمونه موقت آن

مواد مورد استفاده برای بازسازی تاج‌دندان چیست؟

در بسیاری از موارد که افراد تاج دندان خود را به علل مختلف اعم از پوسیدگی یا شکستگی و… از دست داده باشند، از تاج دندان موقت یا دائمی می توان برای آن ها استفاده کرد.

از مواد مختلفی برای بازسازی تاج‌دندان استفاده می شود که در ادامه به مهمترین موارد آن اشاره می می شود.

استیل ضد زنگ: این مواد رنگی نقره ای داشته و کاملا رنگ آن متفاوت با رنگ دندان های خود فرد است. از مواد عمدتا برای دندان های شیری کودکان استفاده می شود. استفاده از این مواد کمک می کند در زمان افتادن دندان شیری فضا برای دندان های دائمی وجود داشته باشد. مزیت استفاده از تاج دندان استیل ضد زنگ:

  • عدم مراجعه مکرر به دندان پزشکی
  • مقرون به صرفه
  • مناسب برای دندان های فاقد تاج

آلیاژهای فلزی مثل طلا، پلاتین و…: این فلزات بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود و پایه رنگی متالیک دارند. از این آلیاژها عمدتا در قیمت دندان های آسیا استفاده می شود.

مزایای استفاده از آلیاژهای فلزی پایه:

  • مقاومت بالا در برابر ساییدگی یا شکستگی
  • عمر طولانی

ترکیب لمینت و فلز: همرنگی این نوع تاج دندان با دندان های فرد این فرد را به گزینه‌ای قابل تامل تبدیل می کند. از مهمترین ویژگی‌های این جنس تاج‌دندان:

  • شباهت بیشتر به دندان های اصلی
  • مناسب برای بریج های طولانی
  • استحکام بیشتر تاج دندان
بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

این نوع تاج‌دندان اما معایبی همچون ضعیف تر از نوع رزینی در برابر ساییدگی  و احتمال شکستگی قسمت لمینتی دارد.

تمام رزین: مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی را می‌توان مهمترین ویژگی این نوع دانست. با این وجود تاج دندان تمام رزینی کاملا مستعد شکستگی و نیز فرسودگی طی زمان است. از همین رو برای انتخاب حتما با دندان پزشک باید مشورت شود.

کامپوزیت یا لمینت: این جنس خاصیت همرنگ بودن با دندان ها را دارد. همچنین به علت آلرژی به فلزات، جایگزین مناسبی برای سایر انواع موارد تاج دندانی است. از این جنس برای دندان های جلویی استفاده می‌شود. برای دندان‌های پشتی نیز قابلیت استفاده دارد.

جراحی افزایش طول تاج دندان به چه منظور انجام می شود؟

یکی از اقدامات ترمیمی در دندانپزشکی، افزایش طول تاج دندان است. این افزایش در اصل یک نوع جراحی می باشد که در طی آن طول تاج‌دندان افزایش می یابد. این جراحی به بسیاری از افراد توسط دندانپزشکان توصیه می شود. همانطور که گفته شد، این اقدام نوعی جراحی است که در دسته جراحی های لثه قرار دارد. این جراحی سر پایی و با بی حسی موضعی انجام می شود.

بسیاری از افراد با شنیدن نام جراحی از این اقدام می ترسند، اما باید گفت جراحی افزایش طول تاج‌دندان یک جراحی ساده است و در زمان کوتاهی ( حدود یک ساعت) توسط دندانپزشک جراح انجام می شود. جراحی لثه بهتر است توسط متخصص پریودنتیست انجام گیرد اما با این حال بسیاری دیگر از متخصصین دندانپزشک قادر به انجام آن هستند. در این جراحی قسمتی از بافت لثه که روی دندان قرار دارد برداشته می شود تا قسمت بیشتری از دندان نمایان شود البته در برخی از مواقع برای افزایش طول بیشتر قسمتی از استخوان فک نیز ممکن است برداشته شود.

عوارض احتمالی داشتن تاج دندان چیست؟

کراون می­تواند یک راه حل بسیار مفید برای مشکلی قابل توجه در یکی از دندان­های شما باشد. اما خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد که ممکن است بعد از نصب و گرفتن کراون تجربه کنید:

حساسیت دندان

این موضوع عجیب نیست که دندان­های روکش ­دار به گرما یا سرما حساس باشد. اما اگر دندان شما به فشار در زمان هنگام گاز زدن چیزی حساس است، ممکن است برای دندان­هایتان متناسب نباشد و دچار حساسیت دندان شوید. با دندانپزشک خود در مورد امکان تغییر محل قرار دادن تاج‌دندان یا پرکردن قسمت بالای کراون صحبت کنید.

تکه تکه شدن روکش

انواع خاصی از روکش­ها، به ویژه روکش­های تمام پرسلن، در برابر تراش آسیب پذیر هستند. ممکن است دندانپزشک شما بتواند تراشه ­های کوچک را برطرف کند. پرسلینی که برای روکش­های ترکیبی پرسلن_ فلزی استفاده می­شود ممکن است از بین برود و ساختار فلزی زیر را آشکار کند. در صورتی که فلز هنوز دست نخورده باشد ممکن است نیازی به تعمیر این تراشه ­ها نباشد.

تکان خوردن و لق شدن روکش

اگر سمنت و چسب کافی برای نگه داشتن روکش در محل وجود نداشته باشد، ممکن است تاج دندان شما شل شود و یا از بین برود. اگر فکر می­کنید کراون شما سست و یا شل شده است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک

هر چند که این موضوع شایع نیست، اما برخی از افراد نسبت به فلز استفاده‌شده در بعضی از روکش­ها می‌توانند واکنش آلرژیک داشته باشند.

بیماری لثه

اگر متوجه شدید لثه ­های اطراف تاج‌دندان شما درد می­کند یا تحریک می­شود، یا اگر این ناحیه شروع به خونریزی کرد ممکن است دچار التهاب لثه یا بیماری لثه شوید.

تاج دندان چه مدت دوام دارد؟

طول عمر یک روکش می­تواند بین 5 تا 15 سال متغیر باشد. بعضی از کروان‌ها از بقیه محکم‌تر هستند، بنابراین ممکن است بیشتر دوام بیاورند.

به عنوان مثال، یک منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2016 سه نوع مختلف از کراون­های یکپارچه را در معرض نیروی گازگرفتگی زیاد قرار داد و دریافت که روکش­های زیرکونیای یکپارچه کمترین احتمال شکسته شدن یا ترک خوردن را دارند. یک کراون یکپارچه، روکشی است که از یک تکه مواد جامد، مانند زیرکونیا، ساخته شده‌است.

تاج دندان

با این حال، محققان از مدل‌هایی برای آزمایش‌های خود استفاده کردند. آن‌ها همچنین هشدار دادند که تغییرات در جای گذاری تاج‌دندان و عوامل دیگر می‌تواند بر نتایج یک شخص واقعی تاثیر بگذارد.

به عنوان یک قاعده کلی، روکش­های طلایی و روکش­های پرسلنی ترکیب شده با فلز  دارای ماندگاری طولانی ­تری هستند.

بیشتر بخوانید
لکه گیری دندان چیست؟ + معرفی روش‌های لکه گیری دندان

روکش­های تمام سرامیکی و تمام پرسلن ممکن است طبیعی­تر به نظر برسند، اما معمولاً به اندازه نسخه­ های فلزی یا پرسلن ­های ترکیب شده با فلز مقاوم نیستند. کراون­ های تمام رزینی سریعتر از بین می­روند. اگر از روکش­های دندان مراقبت شود  این روکش­ها می­توانند چند سال دوام بیاورند.

مراقبت از تاج‌دندان موقت چگونه است؟

با محافظت صحیح و مرتب از تاج‌های دندانی می‌توانید دوام و طول عمر آن‌ها را تا سال‌های زیادی تضمین کنید:

اجتناب از خوردن غذاهای چسبنده و سخت

درست است که پایداری و استحکام تاج‌های دندانی زیادی است ولی باوجوداین  می‌توانند درست مثل دندان‌های طبیعی دچار مشکل شوند. جویدن یخ یا آب‌نبات‌هایی که سفت هستند می‌توانند تاج دندان شمارا خرد کند و یا آن‌ها را بشکنند.

غذاهای چسبنده و یا غذاهایی که احتیاج به جویدن به مقدار بالا را دارند هم می‌توانند موجب شل شدن یا ضعیف شدن تاج‌ها شوند. به همین خاطر بهتر است که تا جای ممکن از خوردن این غذاها خودداری کنید.

مسواک زدن و به‌کارگیری از نخ دندان

در این قسمت از مقاله تاج‌دندان چیست به اهمیت مسواک و نخ دندان خواهیم پرداخت. تاج‌دندان امکان دارد مصنوعی باشد ولی دندان‌های پشتی آن طبیعی است و حتماً به بهداشت روزانه احتیاج دارند.

حتی اگر تاج تمام سطح دندان را بپوشاند شما بازهم باید دندان را به شکل دقیق مسواک بزنید تا پلاک و جرم روی آن را نگیرد. به‌کارگیری از نخ دندان هم بسیار ضروری بوده زیرا با استفاده از نخ دندان می‌توانید ذرات مواد غذایی میان تاج و لثه را در دندان پیرامونی خود از بین ببرید.

برخی اوقات امکان دارد که با خوردن غذاهای داغ یا سرد دچار آلرژی شوید که در این صورت بهتر است خمیردندان‌های تولیدشده برای دندان‌های حساس را مورداستفاده قرار دهید.

دوری نمودن از عادت‌های بد

آیا شما نیز عادت دارید ناخن‌هایتان را بجوید؟ یا برای مثال سر مداد و اشیاء سخت؟ این عادات بد نه‌فقط می‌توانند تاج‌های دندانی را از بین ببرند بلکه دندان‌های طبیعی را هم دچار شکستگی و صدمه می‌کنند.

افزون بر این اشیاء سفت می‌توانند میان لثه‌های شما قرارگرفته و به آن‌ها صدمه بزنند. پس اگر تابه‌حال موفق به ترک این عادات نادرست نشده‌اید تلاش کنید بعد از دریافت تاج‌های دندانی این عادات را کنار گذاشته و سلامتی دندان‌های طبیعی و دوام تاج‌های دندانی را تضمین کنید.

هزینه تاج دندان چقدر است؟

هزینه تاج به عوامل بسیاری بستگی دارد و نمی توان پاسخ دقیقی ارائه کرد چرا که این هزینه در شهرهای مختلف متغیر است . هم چنین نوع تاجی که مدنظر فرد می باشد هم بر روی قیمت آن تاثیرگذار است.

کل مراحل انجام تاج شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اشعه ایکس دندانی
  • معاینه فیزیکی
  • خود تاج
  • کاربرد تاج دندان
  • حداقل یک جلسه ویزیت برای بررسی

سخن پایانی

شما در این مقاله با تاج دندان آشنا شدید. همچنین از انواع تاج های دندانی و مزایای آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تاج دندان مصنوعی چه کاربردی دارد؟

کاربرد تاج دندان ممکن است برای بهبود ظاهر دندان هایی که در اثر پُرشدگی دچار تغییر رنگ شده اند و یا برای استحکام دندان مصنوعی باشد.
از تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت نیز استفاده می شود که در این حالت به آن پروتز دندان مصنوعی می گویند. این نوع تاج دندان باید روی اباتمنت با پیچ یا چسب، محکم شود.
گاهی اوقات برای اصلاح طرح لبخند دندانپزشک مجبور است پیش از نصب لمینت یا کامپوزیت برخی از دندان های پوسیده را ترمیم کند. درصورتیکه، پوسیدگی بسیار شدید باشد یا دندان روت کانال شود، جهت هماهنگی دندان عصب کشی شده با سایر دندانهایی که قرار است لمینت یا کامپوزیت شود، تاج دندان مصنوعی همرنگ سایر لمینت ها روی دندان ترمیم شده قرار می گیرد.

تفاوت بین روکش دندان و تاج دندان چیست؟

روکش دندان یک لایه بسیار نازک از پرسلن یا مواد دیگر مثل کامپوزیت به ضخامت حدود ۱ میلی متر است که روی سطح دندان چسبانده می شوند در حالی که ضخامت تاج حدود ۲ میلی متر است و کل اطراف دندان را می پوشاند.
تاج ها می توانند از جنس پرسلن، پرسلن ذوب شده و ترکیب شده با آلیاژ فلزی یا یک آلیاژ تمام فلزی باشد. روکش ها و تاج ها هر دو با دندان های طبیعی مطابقت دارند، به جز تاج های تمام فلزی. اینکه کدام روش برای شما گزینه مناسب است به وضعیت دندان‌ها و آنچه می‌خواهید اصلاح کنید بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا