تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

پیوند استخوان و لثه چیست؟ + بررسی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

کسانی که دچار تحلیل لثه میشوند در حقیقت ارتفاع استخوان فک آنها کوتاه میشود و برای آن که بتوانند عمل ایمپلنت را انجام دهند باید از عمل پیوند استخوان کمک بگیرند. عمل ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته یکی از بهترین انتخاب ها برای این دسته از بیماران است. پیونداستخوان فک موضوع بسیار مهمی است که عدم انجام آن میتواند موجب نگرانی بسیاری از بیماران شود. تا انتهای مطلب با ما باشید تا همه چیز را در مورد ضرورت پیوند استخوان و ارتباط آن با ایمپلنت دندان را برای شما شرح دهیم تا اگر دچار این مشکل هستید با استفاده از مشاوره ما به بهترین پزشک متخصص مراجعه کنید.


فهرست مطالب


پیوند استخوان چیست؟

پیونداستخوان فک عملی است که توسط جراح فک و دندان بر روی استخوان فک بیمار انجام میشود و هدف از انجام این عمل جراحی، ترمیم و بازسازی استخوان فک است. بیمارانی که نواقصی در استخوان فک آنها وجود دارد و یا دچار تحلیل لثه میشوند تنها با انجام این جراحی است که میتوانند به ترمیم استخوان فک خود بپردازند و نواقص آن را برطرف کنند. معمولا برای انجام این جراحی از استخوان طبیعی و یا مواد معدنی که در آزمایشگاهها آماده شده است استفاده میکنند و اینگونه به ترمیم استخوان میپردازند. نخ دندان ناجی سلامت دندان انجام عمل ایمپلنت به بعد از گذشت مدت زمان بهبودی این جراحی موکول میشود و تا زمانی که پیونداستخوان به طور کامل انجام نشود امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود ندارد.

پیوند استخوان فک چگونه انجام میشود؟

ابتدا برای انجام این عمل جراحی لازم است که یک متخصص پریودنتال خوب را شناسایی کنید و برای حل مشکل خود به آن مراجعه کنید؛ برای آشنایی بیشتر با بیماریهای دهان و دندان مقاله درمان بیماری لثه پریودنتال را مطالعه نمایید. پزشک قبل از هرگونه اقدامی از استخوان فک با پرینتر سه بعدی دندانپزشکی دیجیتال یک اسکن داخل دهانی تهیه میکند تا بتواند به طور دقیق وضعیت استخوان فک و موقعیت دندانها و ریشه شما را بررسی کند.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت

پس از انجام بررسی های لازم و شرح مراحل درمانی برای بیمار، یک وقت برای انجام عمل جراحی تعیین می شود. زمانی که بیمار برای انجام جراحی مراجعه می کند قبل از آنکه هرگونه عملی صورت بگیرد با استفاده از داروهای بیحسی موضعی ناحیه فک و صورت به طور کامل بی حس می شود تا بیمار چیزی از عمل جراحی متوجه نشود. برای دسترسی به ریشه دندان و استخوان فک نیاز است که بافت لثه شکاف داده شود و کنار کشیده شود که جراح این کار را با استفاده از ابزار مخصوص انجام می دهد.

پیوند استخوان و لثه

زمانی که دسترسی به ریشه و استخوان امکان پذیر شد باید ریشه دندان کاملا تمیز شود تا بتوان با استفاده از موادی که برای پیونداستخوانی استفاده می شود نواقص و ضایعات ایجاد شده در استخوان فک را بازسازی کرد. اگر روی این مواد پیوندی بسته نشود ممکن است که استخوان فک رشد کند و به داخل آن ورود کند به همین دلیل برای جلوگیری از رشد استخوان درون این مواد از غشای سلولی برای پوشاندن روی این مواد استفاده میشود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مینای دندان کجاست را بخوانید. بافت شکاف داده شده لثه را باید سر جای خود بر گرداند و از بخیه برای بستن آن استفاده کرد. اگر در هنگام انجام این جراحی اتفاقات ناخواسته به وجود نیاید ۱ ساعت زمان برای انجام آن پیش بینی می شود.

بیشتر بخوانید
نحوه انتخاب بهترین مواد دندانپزشکی برای ترمیم دندان

انواع پیوند‌های استخوان دندان:

  • اتوگرافت‌ها: این پیوند شامل استخوان از بدن خود فرد، مانند مفصل ران یا فک است.
  • آلوگرافت‌ها: این پیوند از استخوان شخص دیگری، معمولاً جسد استفاده می‌کند.
  • زنوگرافت‌ها: این پیوند شامل استخوان گونه‌ی دیگر مانند گاو، خوک یا مرجان است.
  • آلوپلاست‌ها: این پیوند با مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم یا فسفوسیلیکات سدیم کلسیم (بیوگلاس) سروکار دارد.

یک تحلیل در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که ما هنوز مواد ایده‌آل بازسازی استخوان را تعیین نکرده‌ایم، اما مواد امیدوارکننده‌ی پیوند استخوان با استفاده از سلول‌ها، فاکتورهای رشد و داروهای اصلاح کننده‌ی ژن تحت بررسی قرار دارند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع لمینت دندان  را بخوانید.

مواد مورد استفاده برای پیوند استخوان ایمپلنت چیست؟

تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه پیوند استخوان و موادی که در آن مورد استفاده قرار میگیرد انجام شده است زیرا نتیجه این جراحی بسیار حساس است. موادی که برای حفظ و باز سازی استخوان فک استفاده میشود معمولا از منابع مختلفی تامین میشود که تمامی آنها مورد بررسی دقیق علمی قرار گرفته‌اند.

پیوند استخوان و لثه

منابعی که پایین تر ذکر شده است همگی در این جراحی مورد استفاده قرار میگیرند و معمولا بدن با آنها سازگاری بالایی دارد و ایجاد مشکل نمیشود.

زنو گرافت:

زنو گرافت یک روش بسیار مطمئن و مناسب برای پیونداستخوان است که در طی سالیان طولانی که مورد استفاده قرار میگیرد، هیچ گونه مشکلی خاصی برای بیماران به وجود نیاورده است و این به آن دلیل است که زنو گرافت را از منابع طبیعی استخوانی تامین می کنند. زنو گرافت مواد معدنی طبیعی هستند که در آزمایشگاه از استخوان گاو تهیه میشود و تا زمان استفاده به صورت فریز نگهداری میشود.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: بهترین متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در تهران

روش زنو گرافت مزیت‌ها و ضعف‌هایی برای درمان بیماران دارد. همانطور که گفته شد این مواد قبلا در آزمایشگاه‌‍ها به صورت استریل تهیه و نگهداری میشوند پس برای تامین مواد مورد استفاده در جراحی نیازی به عمل دیگری وجود ندارد. در این روش شانس انتقال بیماری بسیار پایین است و تنها ضعفی که در این روش وجود دارد آن است که برای ترمیم هایی با سطح وسیع غیر قابل استفاده هستند.

آلوگرافت:

آلو گرافت یک روش بسیار موفقیت آمیزی است که برای انجام جراحی پیونداستخوان مورد استفاده قرار می گیرد. آلو گرافت روشی است که در آن از استخوان طبیعی استفاده میشود اما این استخوان از بدن یک فرد فوت شده تهیه میشود. قبل از انجام پیونداستخوان به این روش، استخوانها را در یک آزمایشگاه مورد بررسی قرار میدهند و در صورت امکان برای استفاده، آنها را استریل و تا زمان استفاده آنها را فریز میکنند.

روش آلوگراف هم مانند روش زنو گرافت دارای مزیت آماده بودن مواد استخوانی مورد استفاده است و نیازی به عمل جراحی دیگر برای تامین استخوان و مواد مورد استفاده ندارد. با اینکه این استخوانها مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرند اما باز هم امکان انتقال بیماری وجود دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست را بخوانید.

اتو گرافت:

اتو گرافت یک روش بسیار خاص برای انجام جراحی پیونداستخوان است زیرا در این روش بر خلاف روش آلو گرافت استخوانی را که برای پیوند مورد استفاده قرار میدهند با انجام یک عمل جراحی دیگر از بدن خود فرد بیمار آن را تهیه میکنند.

بیشتر بخوانید
آیا دیابت تاثیری بر بیماریهای دهان و دندان دارد؟ + بررسی رابطه‌ی دیابت با بیماری‌های لثه و دهان

استخوانی که در این روش مورد استفاده قرار میگیرد میتواند از ران، ساعد، ساق پا ، زانو و … تهیه شود. اتو گرافت یک روش تضمینی و بسیار مطمئن است پس ضعفی در آن وجود ندارد اما انجام ۲ عمل جراحی است که میتواند نظر بیماران را تغییر دهد. شانس موفقیت در این روش بسیار بالا است زیرا امکان انتقال بیماری در این روش وجود ندارد.

آلو پلاست:

آلوپلاست یک روش متفاوت با سایر روشهای پیونداستخوان است زیرا در این روش مواد مورد استفاده برای پیونداستخوان به طور طبیعی و از استخوان تهیه نمیشود. در روش آلو پلاست هیچ استخوانی برای پیوند وجود ندارد و مواد سنتزی استفاده میشود. سلولهای بدن زمانی که در مجاورت مواد سنتزی قرار میگیرند شروع به تشکیل دوباره استخوان میکند.

در میان تمام روشهای پیوند استخوان آلوپلاست کم تهاجمی ترین عمل جراحی است. آلوپلاست به گونه‌ای تهیه و انجام میشود که امکان انتقال بیماری در آن بسیار پایین است.

چرا نیاز به پیوند استخوان داریم؟

ایمپلنت علم نوینی در رشته دندانپزشکی است که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده است. وقتی دندانی کشیده می‌شود، استخوان‌های باقیمانده در فک بر اساس عملکردهای فیزیولوژی رو به تحلیل می‌روند. زمانی که استخوان فک تحت قدرت جوندگی نباشد، یعنی دندانی در داخل استخوان نباشد، سلول‌های استخوان‌ساز کمتر فعالیت دارند و سلول‌هایی که استخوان را تحلیل می‌دهند بیشتر فعالیت می‌کنند.

در نتیجه، جایی که دندان وجود ندارد، حجم استخوان چه از لحاظ ارتفاع و چه از لحاظ عرض، کم می‌شود. در واقع علت اصلی پیشنهاد انجام ایمپلنت در فضاهای بی‌دندانی در ناحیه استخوان فکی، علاوه بر برگرداندن کارایی قدرت جویدن و زیبایی این است که تحلیل استخوان ادامه پیدا نکند و استخوان در آن نواحی از بین نرود؛ پس جلوگیری از تحلیل استخوان یکی از عملکرد‌های ایمپلنت است. در مرحله بعدی، اهمیت ایمپلنت این است که به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و با توجه به قطر استخوان و فضایی که وجود دارد، می‌توان ایمپلنت‌هایی با سایزهای مختلف و قطرهای مختلف انتخاب کرد.

محدودیت های آناتومیک

در فک بالا و پایین فضاهای آناتومیکی وجود دارند، برای مثال، در فک پایین کانال عصب دندانی تحتانی وجود دارد که به تمام دندانها عصب می‌دهد. اگر استخوان فک پایین تحلیل رفته باشد، این کانال در فضایی قرار می‌گیرد که اگر ایمپلنت را بدون در نظر گرفتن این فضا کار بگذاریم، آسیب به عصب وارد می‌شود و بیمار دچار بی حسی لب تحتانی می‌شود.

در فک بالا سینوس‌هایی وجود دارد که در واقع فضاهایی خالی هستند که به استخوان‌های فک بالا چسبیده‌اند. وقتی استخوان فک بالا تحلیل رفته باشد و یا سینوسها در اثر کشیدن دندان رشد کنند، فضای استخوانی به سینوس‌ها نزدیک می‌شود و ارتفاع لازم برای گذاشتن ایمپلنت وجود نخواهد داشت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اوردنچر بر پایه ایمپلنت را بخوانید.

پیوند لثه

لازم است اطراف دندان و ایمپلنت با لثه سالم و چسبنده احاطه شود. در صورتیکه لثه کافی وجود نداشته باشد و یا از چسبندگی لازم به دندان و ایمپلنت برخوردار نباشد، خطرات جدی دندان و ایمپلنت را تهدید می‌کند و می‌بایست از نواحی دیگر دهان مخصوصا کام، لثه با کیفیت را به اطراف ایمپلنت پیوند زد.

چه کسی داوطلب مناسبی برای پیوند استخوان دندان است؟

در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایلِ نیاز به پیونداستخوان دندان وجود دارد. ایمپلنت برای دندان‌های از دست رفته (کشیده شده یا افتاده) افرادی که قرار است به جای دندان‌های از دست رفته‌ی خود ایمپلنت دریافت کنند، داوطلب رایج پیوند استخوان دندان هستند. ایمپلنت‌های دندانی در واقع ریشه‌های مصنوعی مانند پیچ هستند که در استخوان فک قرار می‌گیرند. یک تاج که با دندان‌های اطراف مطابقت داشته باشد، در قسمت بالای کاشت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان ها با دندانپزشکی دیجیتال

غالباً پیوند استخوان برای ایجاد پایه‌ی کافی برای ایمپلنت ضروری است. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ بر روی حدود ۸۰۰ نفری که ایمپلنت دریافت کرده بودند، مشخص شد که بیش از نیمی از محل‌های کاشت ابتدا به پیونداستخوان نیاز داشتند.

از دست دادن دندان یا بیماری لثه

حتی اگر ایمپلنت دریافت نمی‌کنید، پیوند استخوان دندان می‌تواند برای پشتیبانی از بخشی از فک که استخوان خود را به دلیل افتادن دندان یا بیماری لثه از دست داده لازم باشد.

از دست دادن استخوان می‌تواند روی دندان‌های اطراف و بافت لثه تأثیر بگذارد. تثبیت فک با پیوند استخوان می‌تواند به جلوگیری از کاهش بیشتر استخوان و عوارض طولانی مدت برای سلامتی کمک کند. اگر بیماری لثه به طور موثر کنترل نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن تعداد بیشتری دندان و حتی بیماری قلبی شود.

از دست دادن استخوان

از دیگر داوطلبان پیوند استخوان دندان می‌توان به کسانی اشاره کرد که ظاهر آنها تحت تأثیر ریزش استخوان قرار گرفته است. از دست دادن توده‌ی استخوان در فک باعث می‌شود صورت کوتاهتر از گذشته به نظر برسد. اگر استخوان فک پایین توده‌ی استخوانی خود را از دست بدهد، به نظر می‌رسد که به سمت جلو بیرون زده است. بدون ساختار استخوان سالم در زیر آنها، لب‌ها و عضلات اطراف آنها ممکن است از نظر ظاهری تغییر کنند. پوست ناحیه‌ی فک می‌تواند چروکیده‌تر به نظر برسد.

از دست دادن استخوان فک در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود، همانطور که با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان و نازک شدن استخوان افزایش می‌یابد. اما فرد در هر سنی که از ناحیه‌ی فک آسیب دیده یا مشکلات مربوط به بهداشت نادرست دندان یا سایر مشکلات بهداشتی مانند عفونت‌های اساسی را تجربه کرده باشد، ممکن است به پیوند استخوان دندان نیز نیاز داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری چیست؟

روند پیوند استخوان دندان چگونه انجام می‌شود؟

در اینجا نحوه‌ی انجام پیونداستخوان دندان به شرح زیر می‌باشد:

  • قبل از عمل، بیهوشی دریافت خواهید کرد و علائم حیاتی شما در کل کنترل می‌شود.
  • تکنسین دندانپزشکی ناحیه‌ی آسیب دیده را تمیز می‌کند.
  • جراح شما یک برش در لثه ایجاد می‌کند تا آن را از استخوانِ محل قرار دادن پیوند جدا کند.
  • جراح مواد استخوانی را بین دو قسمت استخوان قرار می‌دهد که باید در کنار هم رشد کنند.
  • پیوند استخوان با یک ماده‌ی ادهزیو (چسبنده) قابل‌حل یا غشا یا با پیچ‌های مخصوص محکم می‌شود.
  • سپس محل برش دوخته می‌شود تا بهبود یابد.
پیونداستخوان و لثه

سه روش اصلی برای پیونداستخوان دندان وجود دارد. هر یک برای شرایط مختلفِ موثر بر فک مفید است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ابزار دندانپزشکی و کاربرد انها را بخوانید.

انسداد پیوند استخوان

استخوان معمولاً از پشت استخوان فک، نزدیک دندان عقل (یا همان جایی که دندان عقل شما قرار داشته) گرفته می‌‌شود.

این کار معمولاً در مواردی انجام می‌شود که از دست دادن استخوان در جلوی فک قابل‌توجه باشد.

لیفت سینوس

هنگامی که از بین رفتن استخوان در نزدیکی دندان‌های مولر فوقانی اتفاق افتاده باشد و باعث پایین آمدن سینوس شده باشد، پیونداستخوان برای بازگرداندن ثبات فک فوقانی انجام می‌شود در حالی که سینوس‌ها نیز به موقعیت مناسب خود باز می‌گردند.

پیوند سوکت

Dental bone grafting همزمان با کشیدن دندان انجام می‌شود تا از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کند که در غیر این صورت ممکن است پس از کشیدن یا افتادن دندان اتفاق بیفتد.

پیوند استخوان دندان چقدر دردناک است؟

پیونداستخوان دندان که شامل برداشت مواد استخوانی از بدن خود بیمار نیست، روشی نسبتاً جزئی است. در حین انجام عمل آرامبخش دریافت خواهید کرد، بنابراین تا قبل از اینکه اثر بیهوشی از بین برود دردی احساس نخواهید کرد. سپس، درد معمولاً در چند روز آینده با مسکن‌های بدون نسخه قابل‌تحمل است.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی نامرئی چیست؟ | هزینه ارتودنسی نامرئی سال 1401

داروهای ضد درد با نسخه نیز ممکن است مناسب باشند. بسته به اینکه چه مقدار کار انجام شده است، ممکن است در طول دوره نقاهت چند هفته احساس ناراحتی کنید. اما اگر مواد استخوانی از بدن خود شما به دست بیاید، روند بهبودی می‌تواند دردناک تر باشد، زیرا جراحی در دو مکان انجام می‌شود – به عنوان مثال مفصل ران و فک شما. مقدار استخوانی که برداشته و سپس پیوند می‌شود معمولاً بسیار کم است، بنابراین دوره‌ی ناراحتی باید کوتاه باشد.

عوارض احتمالی پیوند استخوان چیست؟

بعد از انجام پیونداستخوان فک، احتمال بروز عوارضی وجود دارد که بسیاری از آنها با انجام مراقبتهای خاصی که پزشک به شما آموزش میدهد قابل کنترل است. برای مطالعه بیتشتر درباره عوارض پیونداستخوان به همراه کاشت ایمپلنت دندان این مقاله را از دست ندهید.

  1. ناحیه‌ای که جراحی صورت گرفته است کبود و متورم میشود همچنین ممکن است تا کمی پس از عمل جراحی شاهد خونریزی و درد باشید.
  2. با اینکه شانس موفقیت در انجام این جراحی بسیار بالا میباشد اما در مواردی هم عدم موفقیت و پس زدن بدن مشاهده شده است.
  3. حساسیت دندانها به گرما و سرما یکی از عوارضی است که میتواند بروز کند و تا مدتها بعد از بهبودی ادامه داشته باشد.
  4. ریشه دندانها بسیار حساس هستند و ممکن است که دچار پوسیدگی دندانی شوند.

مزایای پیوند استخوان دندان چیست؟

افرادی که می‌خواهند عمل پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهند این سؤال را می‌پرسند که آیا عمل پیوند استخوان مزایایی به همراه دارد؟ از جمله مهم‌ترین مزایایی که این عمل با خود به همراه دارد محکم و پایدار کردن استخوان‌های فک است. وقتی عمل با موفقیت انجام شود، ایمپلنت دندان نیز بدون مشکلی در استخوان قرار خواهد گرفت.

وقتی استخوان فک شما قوی باشد و این عمل از طریق پیوند استخوان انجام شود، به این ترتیب مراحل ایمپلنت و بهبودی بعد از آن با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. فرد با پیونداستخوان و بعد از آن با کمک کاشت دندان می‌تواند به صورت مادام‌العمر از دندانی دائمی برخوردار شود و مثل سایرین از خوردن غذا بدون نگرانی لذت ببرد.

مراقبتهای پس از پیوند استخوان چگونه است؟

این عمل جراحی به مراقبتهای خاصی نیاز دارد و سعی کنید به همگی آنها عمل کنید تا نتیجه مطلوب از انجام آن کسب شود. هر گونه نوشیدنی داغ و غذای سفت مخصوصا در ۲۴ ساعت اول عمل ممنوع میباشد پس سعی کنید از نوشیدنیهای سرد، طبیعی، بدون افزودنی و غذاهای لطیف و سرد استفاده کنید. عامل اصلی اجتماع باکتری در محل جراحی استفاده از هر گونه دخانیات به خصوص سیگار است. از اجتماع باکتری و ایجاد عفونت و حفظ سلامت جراحی انجام شده حداقل به مدت ۲ هفته از سیگار و دخانیات استفاده نکنید.

برای آگاهی بیشتر بخوانید: بهترین فوق تخصص لثه در تهران

اگر بر روی قسمت جراحی شده فشاری وارد شود ممکن است موجب جا به جایی استخوان و موادی پیوندی شود برای جلوگیری از بروز این مشکل سعی کنید از سرفه کردن شدید، عطسه شدید، وارد کردن فشار بر محل جراحی بپرهیزید. آنچه باید در مورد پیوند استخوان بدانید این است که این عمل جراحی برای افزایش حجم و ارتفاع استخوان فک بیمارانی است که در اثر عوامل مختلف دچار تحلیل لثه شده‌اند و قصد استفاده از ایمپلنت دندان را دارند اما توجه کنید که تمام کسانی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند نیازی به این عمل ندارند.

پیوند استخوان و لثه

استخوانی که برای پیوند مورد استفاده قرار میگیرد از منابع مختلف که میتواند منابع حیوانی، انسانی و مواد سنتزی ساخته شده باشد. بهبودی و پیوند استخوان به عوامل مختلفی مثل محل ترمیم، میزان و سطحی که ترمیم میشود، میزان و نوع استخوانی که مورد استفاده قرار میگیرد و رعایت توصیه‌های پزشک برای بهبودی بسیار تاثیر گذار خواهند بود. اگر به پیوند استخوان برای ایمپلنت نیاز دارید بهتر است به پزشک متخصصی مراجعه کنید که هم تخصص در عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت و هم تخصص در عمل ایمپلنت داشته باشد تا زیر نظر یک پزشک مراحل درمانی شما انجام شود.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت دندان به روش All On 4

توصیه ما برای کسانی که دندانهای خود را از دست میدهند جایگزین کردن هرچه سریعتر آنها است زیرا با گذشت زمان احتمال از بین رفتن استخوان فک و انجام هزینه بیشر برای کاشت دندان وجود دارد.

عوامل موثر بر هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت چیست؟

پیوند استخوان یک عمل جراحی مهم محسوب می‌شود که عوامل مهمی در قیمت این عمل تأثیر می‌گذارند. مهم‌ترین این عوامل به شرح زیر هستند:

  • بیماری‌های دهان و دندان: اگر فردی با داشتن بیماری‌های دهان و دندان بخواهد که پیوند استخوان انجام دهد، ضمن پیوند باید درمان‌ها و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند را مصرف کند. این مهم هزینه‌های پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد.
  • عکس‌برداری: قبل و بعد از عمل جراحی بیمار باید چند بار عکس‌های مختلفی از دهانش و ناحیه جراحی شده را تهیه کند. اگر پزشک عکس‌های بسیار تخصصی را بخواهد این موضوع باعث افزایش قیمت پیوند استخوان برای ایمپلنت می‌شود.
  • دستمزد جراح دندان‌پزشک: برخی از دندان‌پزشکان با توجه به مهارت‌های بالا و ابزارهای بسیار به روزی که دارند دستمزد بیشتری را از بیمار می‌گیرند. هزینه جراحی‌هایی که این متخصصان انجام می‌دهند نیز بیشتر خواهد بود.
  • مواد مورد استفاده: یکی از فاکتورهای مهمی که روی افزایش قیمت عمل پیوند استخوان تأثیر می‌گذارد، استفاده از مواد مناسب است. برندهای مختلفی توسط دندان‌پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید استفاده از برندهای ارزان‌تر به صرفه‌تر به نظر برسد، اما باید بدانید که بهترین متخصصان همواره بهترین مواد را از بهترین برندها برای پیوند استخوان در نظر می‌گیرند.
  • پس زدن پیوند استخوان: گاهی اوقات ضمن موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی، بعد از مدتی بدن بیمار، پیوند را پس می‌زند. در این شرایط باید از استخوان فرد دیگری برای پیوند استفاده کرد. این مهم هزینه‌های پیوند را به دلیل انجام آزمایش‌های مختلف، افزایش می‌دهد.
  • داشتن بیماری‌های خاص: افرادی که بیماری‌های خاصی دارند و دارو مصرف می‌کنند، باید آزمایش‌های بیشتری را قبل از عمل‌های پیوند استخوان انجام دهند. آزمایش‌های مختلف، گرفتن عکس‌های گوناگون و مصرف داروهایی که جراح دندان‌پزشک تجویز می‌کند روی قیمت تمام شده پیوند استخوان تأثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با پیوند استخوان آشنا شدید. همچنین از مراحل پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت ضروری است؟

درصورتی که ارتفاع استخوان فک بیمار در اثر تحلیل لثه کوتاه شده باشد؛ برای انجام جراحی کاشت ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان خواهد داشت. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که زمان زیادی میان از دست‌رفتن دندان و انجام عمل کاشت ایمپلنت فاصله افتاده باشد. عمل پیوند استخوان موجب می‌شود که فضای کافی جهت نصب پایه ایمپلنت فراهم شود و احتمال موفقیت جراحی ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد.

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت چقدر است؟

هزینه انجام عمل پیوند استخوان علاوه‌بر دستمزد جراح دندان‌پزشک به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. به‌عنوان مثال، استفاده از مواد اولیه باکیفیت برای پیوند استخوان، هزینه عمل را تا حدودی افزایش می‌دهد. همچنین داشتن بیماری‌های دهان و دندان یا بیماری‌های خاص موجب می شود که بیمار پیش از انجام پیوند استخوان، هزینه‌های مازادی برای آزمایش‌های بیشتر و درمان آن‌ها متحمل شود. پس زدن پیوند استخوان نیز یکی از عواملی است که موجب افزایش هزینه‌های این عمل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا