بیماری های دندان

جراحی فرنوم چیست؟

ناهنجاری‌هیا بافت فرنوم جزو مشکلات نسبتا رایج به شمار می‌رود که علت‌های مختلفی دارد. عمل فرنکتومی یکی از متدهای درمانی است که برای  رفع این ناهنجاری‌ها و ایجاد فرم عادی برای فک و دندان‌ها انجام می‌شود. ر دهان ما چند بافت فرنوم وجود دارد. در برخی موارد این بافت کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد ممکن است. به همین دلیل مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود. به عنوان مثال فرنوم بزرگ‌تر لب بالایی ممکن است بین دو دندان جلویی قرار بگیرد و باعث ایجاد فاصله بین آن‌ها شود. یا فرنوم کوتاه زبان، مانع از حرکت کامل این عضو در دهان می‌شود. آیا شما خود با این اختلال مواجه هستید؟ دکتر شما جراحی فرنوم را بعنوان راه حل با شما عنوان کرده؟ در این مقاله با ما باشید تا همه چیز را درباره جراحی فرنوم بدانیم. درباره بیماری های دندان بیشتر بخوانید.

فرنوکتومی چیست؟

فرنکتومی، به عنوان عمل فرنوتومی نیز شناخته می‌شود. فرنوم یا بند لب و زبان، بافت نرمی است که که به لب و لثه متصل می‌شود. این قسمت بند سفت و کشیده‌ای است که در زیر زبان قرار می‌گیرد. این بخش حرکت زبان را در حالت استراحت و قرارگرفتن روی کف دهان محدود می‌کند. اگر فرنوم خیلی کوتاه باشد، می‌تواند در مکیدن شیر، بلع یا رشد و گفتار نوزاد اختلال ایجاد کند. در این هنگام بیمار باید عمل فرنکتومی انجام دهد. در این عمل، فرنوم برش‌هایی روی فرنوم ایجاد می‌شود تا اختلال آن برطرف گردد.

مشکلات ناشی از وجود فرنوکتومی زبانی

فرنوم زبانی می‌بایست حرکت آزادانه زبان را به خصوص در هنگام بلع، صحبت کردن و رشد فک و زبان امکان‌پذیر نماید. در شرایطی که مشکل شدید باشد، در اصطلاح به این شرایط «گره خوردگی زبان» گفته می‌شود. علاوه بر این به کودک دچار مشکل فرنوم محکم زبانی در اصطلاح فرد مبتلا به مشکل چسبندگی زبان نیز گفته می‌شود. یکی از علائم این مشکل ظاهر شبیه به قلب زبان کودک در هنگام باز کردن زیاد دهان و جهت خاص سر زبان به سمت بالا است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین جراح فک ایران را بخوانید. پیامدهای ناشی از این وضعیت به شرح زیر هستند:

  • موقعیت پایین زبان: در این شرایط موقعیت زبان پایین‌تر از حالت عادی در دهان قرار می‌گیرد و در نتیجه این شرایط فرد ممکن است با رشد غیرعادی فک پایین و رشد ناکافی فک بالا مواجه شود. این شرایط می‌تواند مشکلات جدی ارتودنسی و نیز مشکلات خواب برای فرد در آینده ایجاد کند.
  • عملکرد نامناسب بلع: در هنگام بلع، زبان می‌بایست در کنار سقف دهان یا کام قرار گیرد. به هر حال اگر فرنوم زبانی به شدت محکم باشد، موقعیت قرارگیری زبان در دهان پایین‌تر از حالت عادی بوده و بین دندان‌ها قرار می‌گیرد.در اصطلاح به این مشکل فشار دادن زبان به دندان‌ها گفته می‌شود. تاثیرات ناشی از این شرایط می‌تواند با رشد نامناسب فک بالا برای فرد همراه باشد.
فرنوم زبان
  • مشکلات مربوط به تکلم و نوک زبانی صحبت کردن: به خاطر موقعیت نامناسب زبان در دهان در این شرایط، اغلب افراد با مشکل صحبت کردن نوک زبانی در این رابطه مواجه می‌شوند. معمولاً این شرایط باعث می‌شود بیمار بعضی از حروف را نتواند به نحو صحیح بیان کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ابزار دندانپزشکی و کاربرد انها را بخوانید.
بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

مشکلات ناشی از وجود فرنوکتومی لب

تقریباً ۱۰% کودکان دچار مشکل چسبندگی فرنوم هستند که به بافت موجود در این ناحیه نفوذ کرده یا باعث ایجاد بافت لثه مثلثی بین دندان‌های نیش مرکز دهان می‌شود. این شرایط معمولاً نیاز به استفاده از روش‌های درمان مناسب داشته و با افزایش سن به خودی خود برطرف نمی‌شوند. نتایج و پیامدهای ناشی از چسبندگی فرنوم به شرح زیر هستند:

مشکلات مربوط به مکیدن شیر در بین نوزادان:

یکی از مشکلات جدی در این رابطه است که می‌تواند باعث ایجاد محدودیت برای مکیدن سینه مادر یا حتی ایجاد مشکلات مربوط به سوء تغذیه شود.

ایجاد فاصله بین دندان‌ها:

به خاطر کشیدگی فیبری رباط‌هایی که به سمت پایین در ناحیه بین دندان‌های جلو امتداد یافته‌اند، ممکن است فاصله بین این رباط‌ها بسته نشده و در نتیجه این شرایط فرد دچار مشکل فاصله بین دندان‌ها شود.

وضعیت دائمی در ارتباط با باز بودن دهان:

رباط‌های محکم باعث ایجاد محدودیت در عملکرد و جلوگیری از تطبیق شرایط با لب پایین یا ایجاد مشکل قرارگیری نامناسب لب‌ها بر روی یکدیگر می‌شود. در واقع باید توجه داشت قرارگیری مناسب لب‌ها بر روی یکدیگر یک بخش مهم از فرآیند تنفس عادی می‌باشد. بنابراین، کودکان دچار این مشکل در معرض خطر بالاتر حالت دهان باز و تنفس دهانی قرار گرفته و این شرایط می‌تواند بر فرآیند رشد فک و نیز رشد سیستم تنفسی آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد. درباره بند گذاری در ارتودنسی بیشتر بدانید.

پلاک، پوسیدگی و ژنژیویت:

بالاتر قرار گرفتن لب بالا به خاطر سفت بودن فرنوم می‌تواند با تشکیل بیشتر پلاک، ایجاد پوسیدگی و التهاب لثه همراه باشد. هنگامی که اتصال فرنوم به لثه در ناحیه پایین‌تر از موقعیت عادی قرار داشته باشد، موقعیت لب باعث ایجاد یک حفره اطراف دندان‌های جلو در دهان میشود. در عمل می‌تواند به محلی برای گیر افتادن شیر و سایر مواد غذایی تبدیل شود. این شرایط باعث می‌شود مواد قندی در اطراف دندان‌ها جمع شود. در نتیجه باعث ایجاد پوسیدگی و سایر مشکلات مربوط به آن در نواحی تماس لثه‌ها با دندان‌ها شود.

پوسیدگی دندان بر اثر فرنوم

وجود فرنوم محکم بین دندان‌ها همچنین باعث می‌شود مشکلات خاص در ارتباط با مسواک زدن دندان‌ها و نیز سطح دسترسی موهای مسواک با خط لثه ایجاد شود. این شرایط نیز می‌تواند خطر ایجاد پوسیدگی دندان را به‌طور مشخص افزایش دهد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فوق تخصص جراحی لثه را بخوانید.

بیشتر بخوانید
تحلیل لثه چیست؟ | بررسی کامل علت و درمان تحلیل لثه

نکاتی که قبل از جراحی فرنکتومی باید انجام شود:

قبل از جراحی بسیار مهم است که اطلاعاتی را در اختیار جراح خود قرار دهید این اطلاعات عبارت است از:

  • داروهایی که مصرف می کنید.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده مثل وارفارین، مکمل های گیاهی، آسپرین و..
  • سابقه خونریزی غیر عادی در سوابق پزشکی خود یا یکی از اعضای خانواده
  • حساسیت به دارو خاص
  • داشتن بیماری های خاصی مثل فشارخون، دیابت، حمله قلبی و..

نحوه انجام عمل جراحی

در ابتدا، جراح دهان بیمار را با استفاده از بی حسی موضعی، بی حس می کند. تا بیمار هیچ ناراحتی و دردی را حس نکند. اگر بیمار کودک باشد، بیهوشی عمومی الزامی است. جراحی فرنکتومی با استفاده از تیغه جراحی یا لیزر با طول موج های مختلف صورت میگیرد. مزایا جراحی با استفاده از لیزر اینست که خونریزی کمتر صورت میگیرد و تا پایان کار لخته به سرعت شکل می گیرد. از دیگر مزایا این روش عدم نیاز بخیه، بهبود سریع، کاهش درد پس از جراحی است.

جراحی فرنوکتومی

این نوع فرنوم ممکن است خیلی عریض یا خیلی بلند باشد. این امر ممکن است بین دندان های جلو فاصله بیندازد. که سبب نامرتبی و زشتی دندان شود یا ممکن است به دلیل محدود شدن لب بالا، کودک نتواند دهان خود را کامل ببندد. بدین ترتیب دهان همیشه باز به نظر می رسد. مشکلی که این ناهنجاری به وجود می آورد اینست که همیشه کودک از دهان تنفس می کند. این ممکن است باعث شود رشد فک به خوبی صورت نگیرد. همچنین ممکن است تحلیل لثه صورت بگیرد. برای برطرف کردن مشکل باید از جراحی فرنکتومی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
"دندان قروچه" از عوارض تا درمان

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

مزایای درمان

  • بهبود در غذا خوردن
  • مرتب شدن دندان ها
  • به دلیل ایجاد فاصله بین دندان ها اعتماد به نفس فرد کاهش پیدا می کند، با درمان باعث  مرتب و زیبا شدن دندان می شود.
  • بهبود در مشکلات تکلمی
  • جلوگیری از تحلیل لثه

سخن پایانی

در این مقاله درباره‌ِ فرنوکتومی لب و زبان خواندیم. دانستیم که این ناهنجاری می‌تواند مشکلاتی در گفتار و تغذیه و تنفس ایجاد کند. در صورتی که پزشک گره فرنوم زبانی یا لب را برای نوزاد شما تشخیص داده است، نگران نباشید! با یک عمل ساده می‌توان این مشکل را حل کرد. امکان عمل با لیزر، امروزهساده‌ترین راه حل را در اختیار ما گذاشته است. تجربیات خود درباره‌ی فرنوکتومی را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا