دندانپزشکی نوین

بلیچینگ دندان چیست؟ + بررسی روشها و مراحل سفید کردن دندان + مزایا و معایب

بلیچینگ دندان، یکی از تخصصی‌ترین روشهای سفید کردن دندان می‌باشد. بسیاری از افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک، از این موضوع شکایت دارند که زردی و غیر طبیعی بودن دندانهایشان حتی با مسواک زدن و روش های خانگی سفید کردن دندان هم از بین نمی‌رود.چنین تغییر رنگ‌هایی با روش‌های ساده قدیمی و خانگی درمان نمی‌شود و صرفا تاثیرات این روشها موقتی هستند، بهترین روش در چنین مواقعی، استفاده از بلیچ دندان و کمک گرفتن از مواد شیمیای می‌باشد. با بلیچینگ دندان یا اصلاح طرح لبخند، می توان دندان‌هایی درخشان‌تر و جذاب‌تر داشت. ما در این مقاله به بررسی انواع بلیچینگ دندان ها و اینکه بلیچینگ دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد و اینکه چه زمان نیاز به بلیچینگ دندان داریم.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رنگدانه‌های غیرطبیعی که بر روی سطح دندانها چسبیده‌اند را از بین می‌برند. این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. در واقع دندانپزشک به کمک مواد شیمیایی که غلظت زیادی دارند در مطب و در یک مدت زمان کوتاه دندان های شما را سفید می‌کند. نکته جالبی که درباره بلیچینگ دندان وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت دندان با کمک این روش، سفید نمی‌شوند. درباره بهترین جراح فک و صورت در تهران بیشتر بدانید.

بلیچینگ دندان

در روش بلیچ دندان، چیزی به ساختار دندانها اضافه نمی‌شود و فقط از مواد شیمیایی مخصوص برای سفید کردن دندان استفاده می‌کنند. تاثیر بلیچینگ دندان، بسته به جنس دندان‌ها و همچنین میزان تغییر رنگ و زردی آنها دارد، اما قبل از هر چیز، بهتر است با عوامل موثر بر زردی دندان و دلایل نیاز به بلیچ دندان آشنا شویم.

آیا شما هم می‌توانید دندانهای خود را بلیچینگ کنید؟

همه افراد می‌توانند برای سفید کردن دندان‌های خود از روش بلیچینگ استفاده نمایند. البته گاهی احتمال دارد که در موارد خاصی، این تکنیک موثر واقع نشود. دندانپزشک با معاینه دقیق، مشخص می‌کند که بلیچینگ دندان برای فرد قابل انجام است یا خیر. در واقع این روش بیشتر برای افرادی که دندان‌های سالم دارند و قصد سفیدتر و درخشان‌تر کردن دندان‌های خود را دارند، کاملا مناسب است.

در نظر داشته باشید که اگر دندانهایی کج و یا به شدت بدرنگ دارید، باید از دیگر روشهای اصلاح طرح لبخند استفاده کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله متخصص دندانپزشکی ترمیمی را بخوانید.

چه زمانی به بلیچینگ دندان نیاز دارید؟

به بلیچینگ دندان نیاز دارید در شرایطی که:

  • به دنبال بر طرف کردن زردی دندان‌های خود هستید.
  • می‌خواهید دندان‌های سفیدتری داشته باشید.
  • بعد از برداشتن براکت‌های ارتودنسی خود، قصد دارید رنگدانه‌های باقی مانده روی دندان‌هایتان که ناشی از دستگاه‌های ارتودنسی است را بردارید.
  • قصد دارید تا فقط یکی از دندان‌های جلوی خود را کامپوزیت کنید. در این شرایط لازم است رنگ دندان‌های مجاور را با کامپوزیت تطبیق دهید.
بیشتر بخوانید
ارتودنسی نامرئی چیست؟ | هزینه ارتودنسی نامرئی سال 1401

انواع روشهای بلیچینگ دندان چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما در حقیقت این دو، هر چند که به منظور سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است که با روشهای خانگ هم انجام می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تجهیزات دندانپزشکی را بخوانید.

اما بلیچینگ دندان، فرآیندی پیچپیده تر و کاربردی‌تر از سفید کردن دندان ها است. به طور کلی دو مدل سفید کردن دندان ها با بلیچینگ وجود دارد که عبارتند از:

  • آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی
  • هوم بلیچینگ یا بلیچ دندان در خانه
  • پاور بلیچینگ یا بلیچ فوری دندان

آفیس بلیچینگ (در مطب دندانپزشکی)

بلیچینگ دندان در مطب ( Office Bleaching ) این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. آنچه که بلیچینگ دندان در مطب را محبوب کرده سفید شدن کافی دندان ها در کوتاه ترین زمان با بیشترین ماندگاری است. درباره بند گذاری در ارتودنسی بیشتر بخوانید.

این پروسه معمولا توسط متخصص بلیچینگ، در ایمن ترین شرایط ممکن انجام می شود. در آفیس بلیچینگ برای اینکه دندان ها سفید شوند از مواد شیمیایی خاصی مانند هیدروژن پراکسید با غلظت بالا استفاده می کنند. میزان زمان مورد نیاز برای بلیچینگ دندان در مطب، 2 الی 3 جلسه و هر جلسه حدود 60 دقیقه می‌یاشد. در ادامه با مراحل این پروسه آشنا خواهید شد.

پاور بلیچینگ

یکی دیگر از انواع روشهای بلیچ کردن دندان، انجام آن به صورت سریع و فوری است که اصطلاحا به آن پاور بلیچینگ می‌گویند و یک روش جدید و نوین است. در این روش از هیدروژن پراکسید بسیار غلیظ استفاده می‌شود و در یک جلسه در مطب دندانپزشکی، دندانهای شما را سفید می‌کنند.

از معایب ای روش نسبت به دو روش دیگر، ماندگاری کم آن است. در واقع شما بعد از حدود 3 سال نیاز به بلیچ مجدد دندان دارید.

بلیچینگ دندان در خانه

بلیچینگ دندان در منزل (Home bleaching) یکی دیگر از روش‌های بلیچ دندان است، فرض کنید خودتان قرار است از این روش استفاده کنید. یک جلسه با مطب ارتودنسی خودتان هماهنگ می‌کنید. طی این جلسه متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین شما با دقت یک قالب می‌گیرد.

بلیچینگ دندان

بر اساس این قالب ها، تری های پلاستیکی نازک و شفاف برای بلیچ دندان در خانه ساخته می‌شود. دفعه بعدی که به مطب برگردید، متخصص ارتودنسی به شما قالبی که در جلسه پیش گرفته بود را تحویل خواهد داد. او به شما می‌گوید که چگونه و از چه طریقی به بلیچینگ دندان های خود بپردازید.

بیشتر بخوانید
اباتمنت دندان چیست + مزایا و معایب آن

مواد بلیچینگ را به اندازه ای که متخصص ارتودنسی به شما می‌گوید، درون قالب گذاشته، سپس دقیقا به همان مدت زمانی که او گفته است استفاده کنید. بلیچینگ دندان در خانه، نیاز به صبر و حوصله دارد زیرا غلضت مواد مصرفی کمتر است و در هر بار استفاده نیاز است که چندین ساعت قالب روی دندان شما بماند. بلیچینگ دندان در خانه، نیاز به یک مدت زمان دو هفته‌ای دارد.

مراحل بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی چگونه است؟

بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک یک فرآیند نسبتا سریع دارد و از آنچه که تصورش را می کنید ساده تر است. شما تنها کافیست به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و روی صندلی دراز بکشید تا دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی طی دو الی سه جلسه و بدون اینکه هیچ مشکلی برای شما ایجاد شود دندان هایتان را سفید کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مینای دندان کجاست را بخوانید.

مراحل بلیچینگ دندان معمولا به این شکل است:

  1. تمیز کردن دندان‌ها و انجام فرآیند جرم گیری (در صورتی که دندان ها جرم داشته باشند ابتدا باید جرم ها برداشته شود و دندان ها کاملا تمیز به نظر برسند)
  2. گذاشتن یک وسیله دندانپزشکی برای باز کردن دهان به منظور ایجاد دسترسی به تمام سطوح دندانی.
  3. محافظت از بافت لثه با کمک مواد مخصوص (مطابق تصویر بالا). پوشاندن لثه با این ماده به این منظور انجام می شود که مواد سفید کننده دندان به لثه آسیب نزنند.
  4. اعمال یک ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن بر روی دندان ها به مدت 15 تا 30 دقیقه.
  5. در طی مدت زمانی که ژل سفید کننده بر روی دندان ها قرار می گیرد، برای فعال کردن مواد سفید کننده موجود در آن از دستگاه لایت کیور یا لیزر استفاده می شود. به این شکل نور را به ژل میتابانند و نور نیز باعث فعال شدن هیدروژن پراکسید می شود. به همین دلیل به این روش، بلیچینگ دندان با لیزر هم، می‌گویند.
  6. ممکن است چند بار نیاز باشد تا به دندان ها ژل زده شود و هر بار 15 تا 30 دقیقه زمان اختصاص میابد. پس از، هر بار ساکشن کردن ژل، میزان سفیدی دندان ها چک می شود تا ببینند آیا دندان ها آنطور که خواسته شده، سفید شده اند یا خیر.
  7. اگر دندان ها بیش از حد دچار تیرگی، زدی و خلاصه تغییر رنگ باشند ممکن است در یک جلسه با کمک بلیچینگ دندان در مطب سفید نشوند و نیاز به یک یا دو جلسه دیگر باشد. اگر چنین باشد شما یک روز  دیگر برای سفید کردن دندان ها باید مراجعه کنید.
  8. در نهایت پس از اتمام درمان، یک کیت بلیچینگ در منزل برای استفاده در خانه و بیشتر شدن مدت زمان سفید بودن دندان ها به بیمار داده می شود.
بیشتر بخوانید
ارتودنسی یا کامپوزیت؟ | کدام یک بهتر است؟

مراحل بلیچینگ در خانه چگونه است؟

بعد از دریافت قالب و مواد بلیچینگ از دندانپزشک مورد نظر، باید مراحل زیر را برای بلیچ دندان انجام دهید:

  1. ابتدا دندان ها را با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کنید (در نظر داشته باشید که در صورت نیاز دندان ها به جرمگیری، باید این کار را از قبل در مطب انجام دهید)
  2. ماده سفید کننده بلیچینگ را درون تری‌ها قرار دهید. (میزان این مواد باید به اندازه یک قطره از بلیچ در هر فضای دندان باشد)
  3. سپس قالب ها را روی دندان قرار دهید.
  4. اگر مواد سفید کننده از قالبها بیرون آمد، سریع آن را با دستمال پاک کنید.
  5. مدت زمان قرار دادن تری‌ها روی دندان، حداقل 2 ساعت می‌باشد. بعد از خارج کردن قالب ها، دندانهایتان را با مسواک بشویید.

لازم است که این روند به مدت دو هفته انجام شود، در نظر داشته باشید که در هر بار استفاده از تری‌ها، فقط برای یکی از فکها روند بلیچینگ دندان انجام می‌شود، یا فک بالا یا فک پایین.بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: فوق تخصص جراحی لثه

در بلیچینگ دندان از چه موادی استفاده می‌شود؟

روند بلیچینگ دندان کاملا علمی و عملی است که در آن از دو ماده، هیدروژن پراکساید و کارباماید پراکساید، برای اکسید کردن رنگ دانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسپیده اند، استفاده می‌شود.

بلیچینگ دندان

در واقع از هیدروژن پراکساید برای بلیچینگ دندان در مطب و زیر نظر پزشک استفاده می‌شود و از ماده کارباماید پراکساید برای انجام بلیچینگ دندان در خانه استفاده می‌شود که هر دو این روش‌ها باید زیر نظر پزشک و با تجویز او انجام شود.

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش های سفید کردن دندان است که در ادامه شما را با مزایای آن آشنا می‌کنیم:

  1. کمک به افزایش اعتماد به نفس داشتن دندان‌هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می‌کنند. بلیچینگ با از بین بردن لکه‌های پایدار، دندان‌ها را بسیار روشن‌تر و درخشان‌تر کرده و به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی‌کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
  2. به دست آوردن نتیجه درمان در مدت زمانی کوتاه نتیجه نهایی این روش بسیار بهتر از سایر روش‌های سفید کردن دندان است و انجام آن بسیار کوتاه و معمولاً بین یک تا دو جلسه می‌باشد.
  3. روشی محافظه کارانه بودن بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می‌باشد، زیرا همانند دیگر روش‌های درمانی نیازی به آماده سازی دندان‌ها، تغییر در ساختار دندان و در واقع تراش مینای دندان است و در نهایت بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی آنها می‌شود.
  4. مقرون به‌صرفه‌تر بودن نسبت به دیگر روش‌های درمانی مشابه هزینه این روش نسبت به دیگر روش‌های سفید کردن دندان ارزان‌تر است.
بیشتر بخوانید
کراودینگ چیست؟ + بررسی دلایل و درمان نامرتبی دندان

بلیچینگ دندان چقدر ماندگاری دارد؟

یکی از سؤالات بسیار رایج مراجعین، این است که دوام این روش چقدر است و تا چه مدت زمانی دندان‌های سفید خود را خواهند داشت.
شما باید بدانید که ماندگاری این روش بستگی به رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های بعد از آن دارد. هرچه نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی کمتری مصرف کنید و درست‌تر از مسواک و نخ دندان در طول روز استفاده داشته باشید، ماندگاری سفیدی دندان‌هایتان بیشتر خواهد بود. با توجه به این موارد و همچنین جنس دندان هر فرد، می‌توان دوام بلیچینگ‌دندان را در حدود 6 ماه تا 2 سال در نظر گرفت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پروستودانتیکس چیست را بخوانید.

آیا سفید کردن دندان با بلیچینگ عوارضی دارد؟

به طور کلی سفید کردن دندان با این روش، معمولا عوارضی برای فرد به دنبال نخواهد داشت. با این وجود از جمله رایج‌ترین عوارض کوتاه مدتی که برای افراد ایجاد می‌شوند، عبارت‌اند از:

حساسیت و سوزش دندانها

این موضوع کاملا طبیعی است که با گذاشتن مواد سفید کننده روی دندان، تا حدودی دچار حساسیت و سوزش شوید. البته این شرایط به آستانه تحمل شما بستگی دارد. بهتر است اگر آستانه تحمل پایینی دارید، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در این صورت می‌توانید علامتی را با دندانپزشک هماهنگ کرده که با نشان دادن آن، ایشان متوجه حساسیت و ناراحتی شما شوند.
بعد از اتمام کار نیز این حساسیت به مرور و در زمانی کوتاه از بین خواهد رفت.

سوزش بافت لثه

از آنجایی که مواد بلیچینگ حاوی پروکاسید می‌باشند، سوزش بافت دهان در حین این درمان طبیعی است، اما دندانپزشک برای جلوگیری از این سوزش، مانعی در بین دندانها و لثه‌های شما قرار می‌دهد و این درمان را با دقت بالایی به انجام می‌رساند تا از ایجاد این سوزش جلوگیری کند.

چه عواملی باعث زردی دندانها می شوند؟

عوامل متعددی در زرد شدن دندان ها موثر هستند که از بین آنها برخی بیشتری تاثیر را در تغییر رنگ دندان ها خواهند گذاشت. در ادامه شما را با اصلی ترین و مهمترین مواردی که سبب زرد شدن دندان ها می شوند، آشنا می کنیم:

  1. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  2. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی ها و غذاهای رنگی
  3. استعمال دخانیات و سیگار کشیدن
  4. از بین رفتن مینای دندان با افزایش سن
  5. بروز برخی از بیماری های خاص
  6. مصرف برخی داروهای خاص مانند تتراسایکلین
  7. ژنتیک
بیشتر بخوانید
فلوراید تراپی دندان کودکان

بعد از بلیچینگ دندان چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از بلیچ دندان هم مثل هر کار دیگر، باید مراقبت‌هایی را انجام دهید تا بهارین نتیجه را بگیرید. در ادامه چند مورد مهم بعد از بلیچینگ دندان را برایتان شرح داده‌ایم.

  • از مصرف موادغذایی و انجام کارهایی که باعث ایجاد زردی و لکه روی دندانهایتان می‌شوند پرهیز کنید، مانند مصرف قهوه، نوشابه و یا کشیدن سیگار.
  • در ساعات اولیه بعد از بلیچینگ‌دندان، بهتر است که دندانها و لثه هایتان را با آب گرم بشویید.
  • یک هفته بعد از درمان بلیچ دندان، برای معاینه به مطب دندانپزشک بروید.
  • از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید.
  • برای خوردن میوه‌هایی مثل سیب، حتما پوست آنها را بگیرید.
  • از خوردن برنج، ماکارونی، نان و سیب زمینی پخته که سخت جویده می‌شوند تا مدتی خودداری کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با بلیچینگ دندان آشنا شدید. همچنین از نحوه انجام م مزایای آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

کدام روش بلیچینگ دندان بهتر است؟

انتخاب نوع روش بلیچ دندان، بستگی به انتخاب و شرایط شما دارد. اما به طور کلی، بلیچینگ دندان در خانه بیشتر از بلیچینگ در مطب طول می‌کشد، همچنین ممکن است به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، دندان‌ها حساس شوند اما در مطب این کار با ابزار حرفه‌ای صورت می‌گیرد.
اگر می‌خواهید که در مدت زمان کمی، دندانهایتان سفید شود بهتر است این کار را در مطی انجام دهید، بیشتر متخصصین،
پیشنهاد میدهند که اولین بار این کار را در مطب انجام دهید و برای ماندگاری تاثیر بلیچینگ دندان، آن را در خانه انجام دهید.

بليچ كردن دندان برای خانم‌های باردار مضر است؟

تمامی متخصصین بر این باورند که مواد شیمیایی می‌توانند روی شیر مادر و بعد از آن روی سلامت کودک تاثیر بگذارند؛ حال از آنجایی که در تمامی این روش‌ها برای سفید کردن دندان از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، متخصصین بلیچ کردن دندان را برای بانوان باردار ممنوع کرده و پیشنهاد می کنند که این کار را بعد از گرفتن نوزاد از شیر انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا