دندانپزشکی نوین

کانتورینگ دندان یا تراشیدن دندان ها چیست؟ + کانتورینگ زیبایی دندان چگونه انجام می شود؟

کانتورینگ دندان، یک تکنیک دندانپزشکی است که برای بهبود لبخند افراد استفاده می شود. اگر به دهان چندین سلبریتی نگاه کنید، ممکن است متوجه شده باشید که چقدر عالی به نظر می رسند و این فقط رنگ سفید درخشان نیست که چشمگیر است بلکه تراز بی عیب و نقص است، بدون بی نظمی یا ناهمواری بین دندان ها و درمانی که امروز به شما خواهیم گفت بر لبخند تمرکز دارد. کانتورینگ دندان فرآیندی است که بی نظمی در شکل ظاهری هر دندان را از بین می برد. به این ترتیب باعث می شود که دندان های جلو به خوبی تراز شوند. در ادامه شما را با سایر مزایایی که ارائه می دهد و چگونه انجام می شود آشنا می کنیم.


فهرست مطالب


کانتورینگ زیبایی دندان چیست؟

اکثر افراد در لبه های دندان خود ناهنجاری های کوچکی دارند. این بخشی از آناتومی هر دندان است و یک وضعیت طبیعی است که بر عملکرد یا سلامت دهان تأثیر نمی گذارد. با این حال، می تواند زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از افراد در مورد ظاهر دندان های خود بسیار حساس هستند. از بین بردن این عیوب جزئی منجر به بهبود ظاهر دندان و دستیابی به لبخند زیبا و کامل می شود. برای این منظور، یک روش دندانپزشکی به نام “کانتورینگ دندانی زیبایی” توسعه یافته است.

کانتورینگ دندان

مهمتر از همه، این روشی است که باعث می‌شود دندان‌های جلویی یکنواخت، تراز و در یک سطح به نظر برسند. همچنین به عنوان “آملوپلاستی” شناخته می شود. این یک روش کم تهاجمی در نظر گرفته می شود، اگرچه شامل سایش جزئی مینای دندان است.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: تجهیزات دندانپزشکی همراه عکس

دندانپزشک تغییرات جزئی در لبه های دندان ها انجام می دهد تا زمانی که ظاهر مورد نظر به دست آید. طول، شکل و حتی سطح دندان شکل داده شده و به طرز ظریفی اصلاح می شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین متخصص ریشه دندان در تهران نی نی سایت را بخوانید.

بیشتر بخوانید
تاج دندان چیست؟ + بررسی انواع تاج های دندانی

این کار عیوب جزئی مانند بی نظمی در خط انسیزال، دندان های نوک تیز یا دندان های خیلی بلند را اصلاح می کند. علاوه بر این، تمام دندان ها به گونه ای ساخته شده اند که یکدست به نظر برسند. به خودی خود یک فرآیند سریع، ساده و بدون درد است. این فقط روی دندان هایی با حداقل نیازهای زیبایی اعمال می شود. نتایج به دست آمده دائمی است. بنابراین هنگام اجرا به دقت فنی بالایی نیاز دارند. پس از انجام، هیچ اصلاحی امکان پذیر نیست.

هدف از تراشیدن دندان ها چیست؟

کانتورینگ دندان، تغییر شکل دندان، باریک سازی دندان یا تراشیدن دندان . اینها چند نام برای روشی است که برای کاهش اندک اندازه دندان برای بهبود ظاهر یا نحوه قرارگیری آن در داخل دهان شما انجام شده است. بسیاری از افراد همچنین از این روند به عنوان “تراشیدن دندان” یاد می کنند.

کانتورینگ دندان

نام فنی این فرآیند ، جراحی زیبایی مینای دندان است ، وقتی مقدار کمی مینای دندان از روی دندان برداشته می شود تا شکل آن تغییر کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت را بخوانید.

این فرایند را می توان به دلایل زیبایی مانند صاف کردن ظاهر دندان از دست رفته یا بریده شده انجام داد. دندانپزشکان می توانند لبه های پوسته پوسته شده دندان ها را برداشته و یکدستی دندان ایجاد کنند. یک دندانپزشک همچنین ممکن است به دلایل پزشکی ، از جمله بهبود دندان نیش شما یا آماده سازی دندان آسیب دیده برای تاج ، تراشیدن دندان را پیشنهاد دهد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اصلاح طرح لبخند و آنچه باید بدانید را بخوانید.

هدف و فواید کانتورینگ دندان چیست؟

بعد از معاینه دقیق دندان ها ، فک و عکسبرداری با اشعه ایکس دندان ، یک دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که یک یا چند دندان شما می توانند از اصلاح یا کانتورینگ:

تغییر شکل دندان های آسیب دیده

ممکن است یک تراشه کوچک در دندان شما چیز بزرگی به نظر نرسد ، اما ممکن است هر بار که به آینه نگاه می کنید متوجه آن شوید. تراشیدن آن دندان یا پر کردن آن برای ایجاد لبه یکنواخت تر می تواند از نظر بهبود لبخند شما معجزه کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ادنتوبلاست را بخوانید.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام میشود؟ + ایمپلنت دندان راه حلی گران اما مطمئن برای ترمیم دندان‌های از دست رفته

ایجاد فضای بیشتر در دهان

ممکن است فک کوچک یا دندانهای بزرگ داشته باشید. یا ممکن است دندانهای شما خیلی نزدیک در دهان جمع شده باشند. شلوغی و فشردگی دندان ها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند ، از جمله درد در فک ، نامناسب قرار گرفتن دندان ها و کج شدن دندان ها. تراشیدن بعضی از آن دندان ها می تواند فضای کافی را برای کاهش ازدحام و هر مشکلی که ایجاد می کند آزاد کند.

هنگام افزودن تاج

تاج ، کلاهی است که روی دندان آسیب دیده یا دندان دارای عصب کشی قرار می گیرد. به طور معمول ، دندانپزشک باید دندان شما را قبل از استفاده از تاج کوتاه کند (معروف به آماده سازی دندان). در این شرایط ، تاج دندان را می پوشاند ، بنابراین شواهدی از روند اصلاح یا پر کردن واقعی نمی بینید.

اصلاح روکش دندان

روکش دندان از این نظر که آسیب دندان را می پوشاند شبیه تاج است. با این حال ، روکش معمولاً فقط قسمت جلویی دندان را می پوشاند.

بعضی اوقات ، ممکن است دندانپزشک برای تهیه روکش به آرامی کمی از دندان شما را بتراشد ، اما کاهش آن بسیار کمتر از تاج است . یک دندانپزشک ممکن است لازم باشد برخی از دندانهای مقابل روکش را تراشیده و یا برش دهد تا فقط از مطابقت صحیح آنها مطمئن شود. علاوه بر پوشاندن دندانهای آسیب دیده ، می توان از روکش برای تغییر اندازه ، رنگ ، طول و شکل دندان ها و همچنین بستن شکاف ها استفاده کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین فوق تخصص لثه در تهران را بخوانید.

اصلاح دندان برای ارتودنسی

ارتودنسی برای حل مسائلی مانند شلوغی یا نامرتب بودن دندان ها طراحی شده است. مهاربندها و نگهدارنده ها می توانند به حرکت دندانها در موقعیتهای بهتر کمک کنند که می تواند ازدحام یا جای نادرست را کاهش دهد. با این حال ، گاهی اوقات ممکن است به عنوان بخشی از روند عمل ، یک متخصص ارتودنسی نیاز به کمی تراشیدن یک یا دو دندان داشته باشد. درباره فلوراید تراپی دندان کودکان بیشتر بخوانید.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

دندان نیش خود را تنظیم کنید

دهان خود را باز کنید . حالا دهان خود را ببندید تا دندان های بالایی شما روی دندان های پایینی شما قرار بگیرند. آیا آنها به درستی مطابقت دارند؟ در غیر این صورت ، ممکن است دندانپزشک تراشیدن دندان یا ایجاد کانتور را در مورد دندان هایی که از راحتی آنها در برابر یکدیگر جلوگیری می کند ، پیشنهاد کند.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: از ارتودنسی کاموفلاژ چه می‌دانید؟

به عنوان مثال ، دندان های نیش شما ممکن است کمی بلند باشد و این ممکن است در گزش شما تأثیر بگذارد. دندان هایی که نامرتب هستند می توانند روی عملکرد شما تأثیر بگذارند. در نتیجه ، آنها می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند ، از درد در عضله فک گرفته تا شلی دندان و سردرد. تحقیقات نشان می دهد مکه رفع این مشکل می تواند مشکلاتی مانند حساسیت دندان و درد را کاهش داده یا از بین ببرد. این می تواند به شما اجازه دهد فک شما به درستی بسته شود.

کانتورینگ زیبایی دندان چگونه انجام می شود؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، عمل زیبایی کانتورینگ دندان سریع، ساده و بدون درد است. اجرای آن را می توان به مراحل زیر تقسیم کرد.

1. تشخیص

قبل از اقدام لازم است وضعیت دهان و دندان بیمار به طور کامل بررسی شود. سلامت دندان ها و نیازهای زیبایی مورد را می توان با معاینه دهان، عکس برداری با اشعه ایکس ارزیابی کرد. علاوه بر این، اهداف بیمار نیز در نظر گرفته می شود.

2. برنامه ریزی

پس از مشخص شدن نیاز و امکان انجام کانتورینگ زیبایی، دندانپزشک و بیمار برنامه ریزی می کنند که کانتورینگ در کجا انجام شود. در این مرحله نتایجی که می توان به دست آورد به بیمار ارائه می شود تا از او تایید شود و از سوء تفاهم جلوگیری شود.

3. صیقل دادن مشهودترین عیوب و بی نظمی ها

با ابزارهای چرخشی با دقت بالا، سنگ زنی / کانتورینگ برنامه ریزی شده انجام می شود.مینا را کم کم جلا می دهند تا شکل دلخواه را به آن بدهد.

نوک های اغراق آمیز، سطوح بیرون زده و لبه های نامنظم یا ناهموار اصلاح می شوند. از آنجایی که روی سطحی ترین قسمت دندان کار می کند، نیازی به استفاده از بی حسی نیست.

بیشتر بخوانید
درمان ایمپلنت دندان جلو چقدر طول می‌کشد؟ + فیلم ایمپلنت دندان جلو

4. ارزیابی نتایج

پس از اصلاح قابل توجه ترین عیوب، نتایج به همراه بیمار تجزیه و تحلیل می شود. مشخص می شود که آیا کار بیشتری باید انجام شود یا اینکه اهداف مورد نظر محقق شده است.

5. پرداخت نهایی

برای بهبود پوشش، قطعات با یک خمیر الماس بسیار ریز دانه جلا می‌شوند. این ظاهر سطح دندان را بهینه می کند و درخشش طبیعی آن را بازیابی می کند.

آیا در کانتورینگ دندان عوارض جانبی یا خطری وجود دارد؟

به طور کلی ، این نوع روش دندانپزشکی بسیار خطرناک در نظر گرفته نمی شود. در حقیقت ، کانتورینگ دندان اغلب یک روش محافظه کارانه تلقی می شود. با این حال ، برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است انجام عمل جراحی زیبایی دهان و دندان بر روی یک دندان شکننده از قبل خطرناک تر باشد. اگر دندانپزشک مجبور باشد دندان شکسته یا آسیب دیده را برای آماده سازی تاج آن تغییر شکل دهد ، می توان از مواد برای ساختن دندان استفاده کرد تا بتواند از تاج حمایت کند.

چه کسی باید کانتورینگ دندان را در نظر بگیرد؟

اگر تا به حال روی دندانی با کمی لبه دندانه دار یا تراشه خسته شده اید ، مخصوصاً اگر در یک نقطه کاملاً قابل مشاهده باشد ، ممکن است کاندیدای کانتورینگ دندان باشید.

کانتورینگ دندان

اگر در دندان نیش خود مشکلی دارید ، ممکن است بخواهید کانتورینگ دندان ، تغییر شکل یا تعادل دندان را نیز در نظر بگیرید. اگر دندان های شما به طور صحیح روی هم قرار نگیرند ، می تواند باعث درد در فک و سر شما شود ، حتی ممکن است منجر به بیماری مفصلی شود که فک پایین شما را به جمجمه متصل می کند که اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نامیده می شود.

توصیه هایی که باید بعد از کانتورینگ زیبایی دندان در نظر گرفت:

هنگامی که کانتورینگ زیبایی دندان انجام شد، بیمار می تواند بلافاصله یک زندگی عادی داشته باشد. با این حال، متخصصان برخی نکات مراقبتی را برای حفظ اثرات به دست آمده توصیه می کنند.

  • غذاهای خیلی سفت نخورید، زیرا می توانند روی سطح دندانی که روی آن کار شده است، تأثیر بگذارند.
  • از نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.
  • ناخن ها یا اشیاء سفت دیگر را نجوید.
  • برای حساسیت دندان از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان مناسب و کامل را رعایت کنید. سه بار در روز مسواک بزنید و با نخ دندان و شستشوی دهان تکمیل کنید.
  • در معاینات برنامه ریزی شده دندانپزشکی شرکت کنید تا بر تکامل این روش نظارت کنید و هر گونه مشکل را به موقع تشخیص دهید.
  • سیگار نکشید.
  • بهداشت دهان و دندان مناسب همراه با عادات غذایی خوب می تواند به حفظ نتایج زیبایی شناختی این مداخله کمک کند.
بیشتر بخوانید
پری کرونیت چیست؟ + چه عواملی باعث پریکورونیت می شود؟

سخن پایانی

شما در این مقاله با کانتورینگ دندان یا تراشیدن دندان آشنا شدید. همچنین از مراحل انجام کانتورینگ آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا کانتورینگ دندان درد دارد؟

جواب کوتاه، نه است.. دندانپزشک فقط در حال تراشیدن کمی از مینای سطح دندان شما و لمس پالپ یا ریشه دندان است. برای از بین بردن کمی مینای دندان حتی نیازی به ماده بیهوشی ندارید.

آیا می توانید دندان های خود را در خانه اصلاح کنید؟

با یک گردش سریع در یوتیوب ، تعداد بیشماری از فیلم ها با افرادی که ادعا می کنند دندانهای خود را در خانه با استفاده از ناخن یا کاغذ سنباده تراشیده اند روبرو خواهید شد. ممکن است وسوسه شوید که آن را امتحان کنید ، مخصوصاً اگر فقط یک تراشه کوچک یا لبه تیز دارید که می خواهید به آن بپردازید.
اما فقط به این دلیل که می توانید این کار را انجام دهید به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. متخصصان می گویند در عوض به دندانپزشک مراجعه می کنید. اگر می خواهید دندان های خود را در خانه پر کنید یا اصلاح کنید ، می توانید به مینای دندان آسیب برسانید ، که می تواند منجر به یکسری مشکلات دیگر شود.
نمی توانید مینای دندان را دوباره رشد دهید ، بنابراین هرگونه آسیب قابل جبران نیست. اگر آسیب به اندازه کافی شدید باشد حتی ممکن است به روکش یا تاج نیاز داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا