تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

لکه گیری دندان چیست؟ + معرفی روش‌های لکه گیری دندان

لک دندان یا تغییر رنگ دندان به وضعیتی اطلاق می شود که لکه هایی زرد یا قهوه ای یا لکه هایی پر رنگ تر از مینا بر روی دندان مشاهده می شود. این وضعیت ممکن است بر اثر تغییر رنگ لایه رویی دندان یا همان مینای دندان باشد. یا به دلیل وجود مشکلی اساسی تر و عمقی تر در لایه های زیرین باشد. بخش مهمی از زیبایی صورت بدون شک دهان و دندان است از این رو اگر دندان ها مشکلی داشته باشند کل زیبایی صورت را زیر سوال می برند. یکی از مشکلات دندانی مربوط به زیبایی دندانی لک های آن است. عوامل مختلفی مسبب لکه ها هستند و راه های مختلفی هم برای رفع آنها وجود دارد که در ادامه این مقاله به راههای لکه گیری دندان اشاره می شود.


فهرست مطالب


لکه گیری دندان چیست؟

لکه‌های ایجاد شده بر روی دندان ها را می توان به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می کرد. لکه‌ها زیبایی دندان ها را خدشه دار می‌ نمایند.، اما سیاه شدن یک دندان نشان دهنده مردن دندان و یا فاسد شدن بافت دندان خواهد بود، مخصوصا اگر دندان سابقه آسیب دیدن و یا عفونت کردن را از قبل داشته باشد. لکه شدن دندان صرفا برای مصرف خوراکی‌های رنگی نمی باشد. بعضی از افراد به دلایلی مانند: مصرف دارو، فلوراید، توتون، بالا رفتن سن یا آسیب دیدن دندان مستعد لکه شدن دندان ها می باشند. دندانپزشک باید دندان تغییر رنگ داده را معاینه و نحوه درمان را مشخص نماید. معمولا رفع لکه‌های داخلی دندان ممکن نمی باشد و این نوع لکه‌ها را باید با روش هایی مانند: لمینت و یا باندینگ، سفید کردن یا بلیچینگ دندان در طولانی مدت شاید بتواند لکه‌های داخلی را کم‌ رنگ‌ تر کند.

لکه گیری دندان

تشخیص علت و جلوگیری از پیشرفت و بروز مجدد ایجاد لک بر روی دندان اولین و مهم‌ترین گام در درمان و رفع لک‌های دندان می باشد. پس از تشخیص علت ایجاد لکه بر روی دندان، مهمترین بخش، رفع مشکل دندان خواهد بود.

فیلم لکه گیری دندان

انواع لک دندان کدامند؟

لک‌های دندان به سه نوع اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

لکه‌های خارجی:

زمانی که از موادغذایی رنگی مانند چایی، قهوه یا نوشیدنی های گازدار برای مدت طولانی استفاده شود لکه هایی در دندان شکل می گیرند. توت‌ها، ادویه‌های کاری و سس سویا از جمله موادی هستند که در ایجاد لکه دندانی سهیم هستند. از طرفی غذا یا نوشیدنی با دمای بالا هم می تواند رنگ دندان را تحت تاثیر قرار دهد. گرما و سرما، باز . بسته شدن منافذ دندانی و… می تواند از عوامل تغییر رنگ باشد زیرا در این صورت مواد خارجی با قدرت بیشتری به بافت دندان حمله می کنند. 

لکه گیری دندان

سیگار کشیدن به شدت رنگ دندان را زرد می کند، از طرفی جویدن تنباکو هم می تواند رنگ دندان را تحت تاثیر قرار دهد، به طورکلی هر محصولی که تنباکو داشته باشد می تواند بر دندان تاثیر منفی بگذارد. 

به طورکلی عادات غلط و صحبت کردن سلامت دندان را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. زرد شدن دندان‌ ها فقط یک بخش کوچک از تأثیرات منفی ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهانی است.

بیشتر بخوانید
کامپوزیت دندان چیست؟ + همه چیز در مورد کامپوزیت دندان

لکه ‌های داخلی:

دندان های کودکان که درحال شکلگیری هستند می توانند با آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین تحت تاثیر قرار بگیرند. از طرفی داروهای دیگری مانند آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد فشارخون و داروهای مسکن هم می توانند لکه های دندانی ایجاد کنند. برخی از دهان‌شویه‌ها نیز در ایجاد لکه‌های دندانی نقش دارند.

از طرفی فلوراید می تواند از پوسیدگی جلوگیری کند و استفاده بیش از اندازه آن منجر به فلوروسیس خواهد شد. فلوروسیس دندانی شرایطی است که لکه و خطوط سفیدرنگی روی سطح دندان پدید می آید، البته باید توجه کرد که نباید تنها به استفاده از فلوراید اکتفا کرد یا آن را کاهش داد. برای این کار باید با یک دندانپزشک مشورت کنید تا مقدار دقیق فلوراید را برایتان مشخص کند. 

از آنجایی که به مینای دندان های شکسته یا لب پر شده، آسیب وارد شده همچنین عصب های آنها از بین رفته در معرض تغییر رنگ قرار دارند. همچنین اگر جراحی های اصلی دندان مانند عصب کشی صورت بگیرد امکان تغییر رنگ وجود دارد. درصورتی که یکی از دندان های شما تغییر رنگ داد به پزشک مراجعه کنید تا علت تشخیص داده شود. 

پوسیدگی دندان غالبا با شکل لکه های قهوه ای یا مشکی دیده می شود از طرفی استفاده زیاد از آمالگام دندانی برای پر کردن دندان می تواند سطح خارجی مینا را خاکستری کند. 

افزایش سن و ژنتیک هم از جمله عوامل تاثیرگذار برای تغییر رنگ دندان هستند. برخی از افراد به صورت مادر زادی با ژن تغییر رنگ به دنیا می آیند. از طرفی در بیشتر افراد سلامت دندان با افزایش سن کاهش پیدا می کند. هرگونه آسیب طبیعی در طول زمان باعث تیره شدن و تغییر رنگ دندان می‌شود.

لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن: 

علت ایجاد این نوع لکه ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی است.

علت ایجاد لکه‌های مختلف روی دندان چیست؟

دلایل مختلفی برای لکه و بد رنگ شدن دندان‌ها وجود دارد. در زیر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لکه‌های خارجی

۱- لکه‌های زرد رنگ

غذا و آشامیدنی: قهوه، چای و بعضی از میوه‌ها و سبزیجات می تواند در ایجاد لکه های خارجی بر دندان نقش داشته باشند.

استعمال دخانیات: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو باعث ایجاد لکه خارجی بر روی دندان ها خواهد شد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: اگر به حد کافی و به طور صحیح از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید. پلاک ها و موادی که می توانند ایجاد لکه بر روی دندان کنند مانند قهوه و توتون روی دندان باقی خواهد  می‌ماند و  بر روی دندان لکه ایجاد  می‌شود.

دارو: لکه شدن دندان می تواند از عوارض جانبی برخی از داروها باشد مانند:

  1. آنتی بیوتیک‌ها تتراسایکلین و داکسی سایکلین باعث تغییر رنگ دندان‌های کودکانی زیر ۸سال خواهد شد.
  2. دهان شویه های حاوی کلروهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید نیز باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌ ها  خواهد شد شود.
  3. آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد روان پریشی و داروهای فشار خون نیز باعث ایجاد لکه بر روی دندان  ها خواهد شود.

بالا رفتن سن: با افزایش سن لایه بیرونی مینای دندان ساییده می‌شود و رنگ زرد عاج دندان را نمایش می دهد.

۲- لکه‌های قهوه‌ای

پوسیدگی دندان: کوتاهی در مسواک زدن و نخ کشیدن منجر به پوسیدگی دندان خواهد شد. پوسیدگی دندان ها نیز باعث ایجاد لکه‌های سفید، زرد یا سیاه روی دندان ها خواهد شد.

فلوروسیس: دریافت زیاد از حد فلوراید از منابع محیطی یا زیاده روی در مصرف آن نیز می تواند باعث لک شدن دندان شود.

بیماری: بیماری‌هایی که تاثیر بر تشکیل مینا و عاج دندان دارند نیز لکه شدن دندان را در پی خواهند داشت.

ترمیم‌های دندان: بعضی از ترمیم ها مانند روکش و لمینت همیشه موفقیت‌آمیز نمی باشد و می تواند لکه‌های زرد، قهوه‌ای، خاکستری و حتی سیاهی روی دندان‌ها ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید
لمینت کریستالی چه کاربردی دارد؟

لکه‌های داخلی

۱- ژنتیک: در برخی افراد مینای دندان‌هایشان به طور طبیعی سفیدتر یا ضخیم‌تر می باشد.

۲- آسیب دیدن: لب پر شدن دندان و شکستن یا ترک خوردن دندان به دلیل آسیب رساندن به مینا دندان یا از بین بردن عصب دندان باعث تغییر رنگ دندان می‌ شود.

۳- مواد دندانپزشکی: بعضی از مواد به کار برده شده در دندانپزشکی  رنگ سیاه به دندان ها می‌دهد.

روش‌های لکه گیری دندان

روش‌های لکه گیری دندان به علت ایجاد لکه و نوع لکه‌ها بستگی دارد:

از بین بردن لکه‌های خارجی

لکه‌های خارجی دندان لکه‌هایی روی لایه خارجی دندان می باشند، این لکه ها ساده‌ترین نوع لکه‌های دندانی می باشند. این لکه ها با روش‌های مختلفی مانند بلیچینگ دندان قابل برطرف کردن می باشند. برای دندان‌ های با لک های بیشتر باید از روش بلیچینگ حرفه‌ای در کلینیک دندانپزشکی برای لکه گیری دندان استفاده کرد.

لکه گیری دندان از طریق سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یا همان روش بلیچینگ دندان یکی از درمان‌های رایج برای لکه گیری دندان می باشد. موادی مانند  پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید در روشن کردن سایه افتاده شده روی دندان کاربرد دارند؛ این مواد رنگدانه‌هایی که باعث ایجاد لکه در سطح مینای دندان می شوند را سفید می‌کند. اکسیداسیون در مینای دندان نفوذ می‌کند و لکه‌های درخشان داخلی را نیز سفید می‌کند. عاج لایه زیر مینا نیز به مرور زمان سفید خواهد شد.

از بین بردن لکه‌های داخلی دندان

تغییر رنگ داخلی دندان به دلیل تغییرات در ساختار درونی دندان می باشد، و از بین بردن  این لکه های ذاتی،  تقریبا غیر ممکن می باشد. دو روش برای رفع این مشکل وجود دارد.

  • سفید کردن دندان مرده یا سفید کردن دندان از داخل می باشد. این روش در مواردی استفاده می شود  که دندان عصب کشی شده باشد و ماده آمالگام باعث  تیرگی رنگ دندان شده باشد.
  • روکش زیبایی و لمینت روی دندان از دست رفته.

لکه گیری با خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان سفید کننده، یکی دیگر از موارداز بین بردن زردی دندان با روش خانگی می باشد. مواد موجود در این خمیر دندان دارای ترکیباتی است که در از بین بردن پلاک دندان و جرم گیری موثر می باشند. از جمله این مواد می توان به پراکسید هیدروژن و پراکسید کاربامید اشاره کرد که به روشن شدن رنگ دندان ها کمک می کند.

لکه گیری دندان با سفید کردن دندان مرده

روش بلیچینگ از داخل می‌تواند برای سفید کردن درون یک دندان مرده مورد استفاده قرار گیرد. برای انجام این کار مخلوطی از مواد سفید کننده را به مدت زمان کوتاهی درون فضای ریشه دندان تیره شده قرار می دهیم واکنش شیمیایی این مواد می توان  دندان را از داخل سفید نماید.

لکه گیری دندان با روکش زیبایی لمینت

لکه‌های ذاتی، لکه‌هایی در ساختار درونی دندان می باشند. لمینت ها روکشی نازک و دست ساز از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی هستند که برای پوشش سطح خارجی دندان های که تغییر رنگ داده اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای قرار دادن لمینت بر روی دندان، بخشی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا لمینت که از روی قالب دندان د ر آزمایشگاه تهیه می شود روی آن قرار گیرد.

آیا می‌توان دندان مصنوعی را سفید کرد؟

دندان‌های مصنوعی نوعی پروتزهای دندانی هستند که جایگزین دندان‌های اصلی از دست رفته افراد می‌شوند. زمانی این اتفاق می‌افتد که امکان انجام ایمپلنت وجود ندارد. این دندان‌ها نیز همانند دندان‌های طبیعی فرد نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارند. با این حال برخی افراد نسبت به این موضوع بی توجه هستند.

لکه گیری دندان

یکی از عوارضی که برای این دندان‌ها به وجود می‌آید، این است که دچار تغییر رنگ می‌شوند. دندان‌های مصنوعی تغییر رنگ می‌دهند و زرد یا لکه دار می‌شوند. در چنین مواقعی، نمی‌توان آنها را با استفاده از روش‌های خانگی و یا حتی وسیله‌های حرفه‌ای دندانپزشکی سفید کرد. علاوه بر این، بر خلاف دندان‌های طبیعی به محلول‌ها و خمیر دندان‌های سفید کننده واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آنها را به طور مرتب شستشو دهید. چرا که از تغییر رنگ و تجمع جرم و پلاک بر روی آنها پیشگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

علت تغییر رنگ دندان مصنوعی چیست؟

این دندان‌ها از جنس اکریلیک، ماده‌ای که به راحتی رنگ را به خود می‌گیرد، ساخته می‌شوند. به همین دلیل با گذشت زمان، مایعات و غذاهایی که می‌خورید به طور طبیعی می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌های مصنوعی شما شوند.

قهوه، انواع توت‌ها، سس گوجه فرنگی، شراب قرمز و … جزء مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی هستند؛ این مواد از اصلی‌ترین عواملی هستند که موجب تغییر رنگ این دندان‌ها می‌شوند. علاوه بر این عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز یکی از مهم‌ترین موارد در ایجاد این تغییر است. به همین دلیل باید همواره بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. روزی 2 بار مسواک بزنید و از دهانشویه‌های مناسب استفاده نمایید. با این کار، از تجمع جرم و پلاک بر روی دندان‌های مصنوعی که موجب تغییر رنگ آنها شما می‌شوند، جلوگیری می‌کنید.

لکه گیری دندان مصنوعی چگونه انجام می شود؟

افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، ممکن است با خود فکر کنند که این نوع دندان‌ها نیاز به شستشوی خاصی ندارند و آسیب نمی‌بینند. اما لازم است بدانید که همانند دندان‌های طبیعی، این دندان‌ها نیز نیاز به مراقبت دارند. در غیر این صورت نه‌ تنها تغییر رنگ می‌دهند، بلکه می‌توانند سلامت دهان و دندان فرد را نیز به خطر بیندازند.

در ادامه این مطلب بهترین روش‌های سفید کردن دندان مصنوعی و همچنین از بین بردن جرم را بیان کرده‌ایم:

شستشوی دندان مصنوعی با استفاده از مسواک

اغلب افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، از مسواک زدن آنها غافل می‌شوند. در صورتی که انجام این کار از اهمیت زیادی برخوردار است و به سفید شدن و حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند.

دندان‌های مصنوعی متحرک را هم می‌توان داخل دهان و هم خارج از آن مسواک زد. بهتر است افراد برای مسواک زدن این نوع دندان‌ها آنها را از دهان خارج کنند. چرا که با این کار، می‌توانند به درستی و کامل تمام سطوح آنها را تمیز کنند.
برای تمیز کردن دندان مصنوعی از مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. استفاده از مسواک‌های زبر و خمیر دندان‌های حاوی مواد ساینده می‌تواند به این دندان ها آسیب برساند. چنین محصولاتی می‌توانند به مرور زمان موجب ساییده شدن آنها شوند.

استفاده از محلول شیمیایی تمیز کننده دندان مصنوعی

محلول‌های شیمیایی که برای شستشوی دندان‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای خاصیت آنتی باکتریال هستند. این محلول‌ها که یکی از راه‌های سفید شدن دندان مصنوعی هستند را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. برای استفاده از این محلول سفید کننده دندان مصنوعی باید مقداری از آن را درون یک ظرف بریزید و دندان‌ها را درون آن قرار دهید. سپس با استفاده از مسواک و آبکشی آنها را شستشو دهید.

به طور کلی شستشوی دندان‌های مصنوعی با استفاده از این محلول شیمیایی، 3 دقیقه کافی است؛ اما می‌توان آنها را برای چند ساعت هم درون این محلول قرار داد. توجه داشته باشید که محلول‌های سفید کننده قوی به دلیل حاوی بودن غلظت بالای آب اکسیژنه برای انجام این کار مناسب نیستند. به همین دلیل غوطه‌‌ور کردن دندان‌ها برای مدت زمان طولانی در این محلول به آنها آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید
ضرورت کشیدن دندان عقل، عوارض و مراقبت های بعد از کشیدن

استفاده از سرکه برای تمیز کردن دندان مصنوعی

سرکه ماده‌ای است که به دلیل دارا بودن خاصیت ضد عفونی کننده در مصارف مختلف خانگی برای ضد عفونی کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موارد کاربرد سرکه، جرم گیری دندان مصنوعی است. علت استفاده از آن این است که به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، رسوبات موجود بر روی این دندان را حل می‌کند.

برای شستن دندان مصنوعی با سرکه باید محلولی از آب و سرکه را به نسبت برابر سرکه و آب تهیه کنید. سپس دندان مصنوعی خود را برای مدت زمان کوتاهی درون آن قرار دهید. در صورتی که میزان جرم موجود زیاد باشد، باید دندان مصنوعی را برای مدت زمان طولانی‌تری درون این محلول قرار دهید. به طور مثال از شب تا صبح باید آن را در محلول قرار دهید. سپس آن را مسواک زده و آبکشی کنید.

استفاده از قرص‌های مخصوص برای شستشوی دندان مصنوعی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای سفید شدن دندان مصنوعی به کار برده می‌شود، استفاده از قرص‌های مخصوصی است که از داروخانه‌ها قابل تهیه هستند.

پرسولفات‌ها یکی از ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده قرص سفید کننده دندان مصنوعی هستند که بی‌خطر هستند و خاصیت سفید کنندگی و آنتی باکتریال دارند. برای تمیز شدن این دندان‌ها توصیه می‌شود که به طور روزانه از این قرص‌ها استفاده شود.

توجه داشته باشید که استفاده از این روش به افرادی که به مواد شیمیایی تشکیل دهنده قرص سفید کننده دندان حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود.

عوارض تمیز نکردن دندان مصنوعی چیست؟

برخی افراد ممکن است از اهمیت تمیز کردن دندان‌های مصنوعی مطلع نباشند و یا آن را جدی نگیرند و نسبت به انجام آن بی توجه باشند. لازم است بدانید که تمیز نکردن این دندان‌ها عوارضی را به وجود می‌آورد که در ادامه این مطلب آنها را بیان کردیم:

ایجاد عفونت‌های خطرناک

تمام دندان‌های مصنوعی به مرور زمان با بیوفیلم پوشانده می‌شوند. بیوفیلم توسط باکتری‌های خطرناکی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و MRSA تشکیل می‌شود.

این باکتری‌ها به آرامی راه خود را به معده باز می‌کنند و ممکن است باعث عفونت‌های خطرناک شوند.

ایجاد بیماری‌های مختلف

تجمع بیوفیلم روی دندان مصنوعی برای مدت طولانی می‌تواند باعث بیماری‌های جدی مانند مشکلات تنفسی، بیماری قلبی و ذات‌الریه آسپیراسیون شود. اگر فردی در حین داشتن بیوفیلم روی پروتزهای دندانی خود دچار بریدگی در داخل دهان شود، منجر به عفونت و بیماری سیستمیک خواهد شد.

خراب و بد بو شدن دندان‌های مصنوعی

تمیز نکردن دندان‌های مصنوعی نه تنها برای بهداشت دهان و دندان مضر است، بلکه می‌تواند باعث خراب شدن سریع‌تر پروتزهای شما نیز شود. اگر دندان مصنوعی خود را به طور مرتب تمیز نکنید، می‌تواند حاوی میکروب‌ها و باکتری‌هایی باشد؛ این میکروب‌ها در طول زمان به رشد خود ادامه می‌دهند و باعث فرسودگی و بدبو شدن دندان‌های مصنوعی می‌شوند.

درمان های طبیعی از بین بردن زردی دندان در خانه

رفع زردی دندان با روش خانگی دارای دو مرحله است. مرحله اول مربوط به روش های طبیعی و استفاده از مواد طبیعی است. مرحله بعد مربوط به روش های دندانپزشکی است که میتوان آنها را در خانه انجام داد و زردی دندان ها را تا حد زیادی از بین برد.

لکه گیری دندان

جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

 استفاده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن بر روی خمیر دندان یکی از موارد رفع زردی دندان با روش خانگی می باشد. مطالعاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که خمیر دندان هایی که دارای پراکسید هیدروژن هستند، باعث کاهش لکه و زردی دندان ها می شوند. همچنین به مرور موجب سفید تر شدن دندان ها می گردند.

 ویتامین C و رفع زردی دندان با روش خانگی

ویتامین سی یکی از ویتامین های مهم  و ضروری برای سلامت لثه به شمار می رود. کمبود ویتامین سی موجب بروز بیماری اسکوربوت می گردد که در آن لثه ها دچار خونریزی و عفونت می شوند. عفونت لثه ها موجب ایجاد پلاک و جرم روی دندان ها می گردد و به مرور موجب زرد شدن آنها می شود. در نتیجه مصرف ویتامین سی می تواند در کاهش زردی دندان موثر باشد و جز موارد رفع زردی دندان با روش خانگی به شمار رود.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت فوری چیست؟

 آنزیم های میوه

مصرف آنزیم های میوه، یکی دیگر از موارد از بین بردن زردی دندان با روش خانگی محسوب می شود. آنزیم ها با خواص پاک کنندگی که دارند موجب از بین رفتن پلاک و جرم های دندانی شده و زردی آنها را تا حدی زیادی کاهش می دهند. از جمله آنزیم های مفید در این زمینه می توان به آنزیم پاپائین از میوه پاپایا و آنزیم بروملین موجود در آناناس اشاره کرد که  به از بین بردن لکه های دندان کمک می کنند.

سرکه سیب

تحقیقات در این مورد نشان میدهد که سرکه سیب دارای  اثرات سفید کنندگی می باشد. استفاده از سرکه در مقادیر کم، یکی از مورد های رفع زردی دندان با روش خانگی محسوب می شود. اما نکته مهمی که در این مورد باید به آن توجه کرد این است که استفاده زیاد از سرکه ممکن است باعث آسیب به مینای دندان ها شود.

روغن نارگیل

مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن نارگیل به صورت چرخاندن در دهان یا کشیدن آن روی دندان ها، موجب سفید تر شدن دندان ها می گردد. ترکیبات موجود در روغن نارگیل موجب کاهش پلاک دندان ها شده و زردی آنها را کاهش می دهد.

روش های پیشگیری از لک دندان

برای این که دوباره دندان شما لک نشود و از لک شدن مجدد آنها جلوگیری کنید به موارد زیر توجه کنید:

  • بعد از نوشیدن چای و قهوه و نوشیدنی های لک کننده دندان دهان خود را با آب یا دهان شویه مناسب بشورید.
  • روزانه به طور مرتب و بعد از مصرف غذاهای اصلی مسواک بزنید.
  • از خمیر دندان های حاوی فلوراید بیش از اندازه مصرف نکنید.
  • از وارد شدن ضربه به دندان ها جلوگیری کنید. دندان ها را به هم فشار ندهید.

قیمت لکه گیری دندان چقدر است؟

به طور کلی قیمت جرمگیری دندان و بروساژ، مطابق با تعرفه های اعلام شده توسط وزارت بهداشت در بخش دولتی و آزاد لحاظ می شود و مقدار ثابتی است. چه شما به اندازه کمی جرم دندانی داشته باشید و چه جرم زیاد باشد شما میبایست هزینه کامل جرمگیری را پرداخت کنید. اما اگر جرم منجر به بیماری پیشرفته لثه شده باشد ممکن است قیمت و هزینه جرمگیری دندان شما کمی بیشتر از حالت معمولی شود.

جدول قیمت جرم گیری دندان در سال ۱۴۰۲

نوع پروسهقیمت عمومیقیمت متخصص
هزینه جرم گيرى دندان برای يک فکاز ۴۰۰از ۶۰۰
هزینه بروساژ يک فکاز ۱۰۰از ۱۵۰
هزینه جرمگیری دندان و بروساژ دوفکاز ۱ میلیوناز ۱.۵ میلیون

سخن پایانی

شما در این مقاله با لکه گیری دندان آشنا شدید. همچنین از روش‌های لکه گیری دندان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

علت ایجاد لکه های سیاه روی دندان چیست؟

بارزترین علت لکه های سیاه روی دندان ها عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. پلاک و اسیدهای موجود در غذاهای شیرین می تواند به پوشش محافظ مینای دندان آسیب برساند که منجر به پوسیدگی دندان می شود.

پوسیدگی و لکه های دندان به چه صورت تمیز می شود؟

دندانپزشک ابتدا پوسیدگی را معاینه می کند و در صورت احساس درد، با تزریق بی حسی موضعی دندان پوسیده را تراش می دهد و در نهایت از پر کردن و روکش دندان استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا