تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

عوارض لمینت دندان چیست؟ + فیلم عوارض لمینت دندان و برداشتن لمینت دندان

یکی از دغدغه‌های فکری برای کاندیدای لمینت دندان این است که آیا می‌تواند هر زمان که خواست، لمینت را از سطح دندان بردارد؟ در اینجا به شما توصیه می‌کنیم که برای ایجاد استحکام دندان‌های خود به دنبال این روش نباشید، زیرا لمینت دندان بسیار حساس بوده و برای موارد زیبایی کاربرد دارد. طول ماندگاری لمینت دندان در افراد متفاوت است، زیرا مراقبت‌ها و نحوه نگهداری از آنها بسیار مهم است. در برخی مواقع شخص علاقه‌ای به برداشتن لمینت دندان ندارد، اما بنا به دلیلی ناچار به انجام این کار است. در این مقاله در رابطه با نحوه برداشت لمینت، عوارض لمینت دندان و سایر موارد اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.


فهرست مطالب


لمینت چیست؟

لمینتها پوسته‌هایی با ضخامت نازکی هستند که متناسب با شکل و ویژگی های دندانی هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته میشوند. در ساخت این پوسته های نازک از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده میشود. لمینت ها را در بخش جلویی دندان ها متصل میکنند. تا مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول دندان ها را تغییر داده و برای فرد لبخندی گیراتر و زیباتر ساخته شود. (ادنتوبلاست)

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به انگلیسی (Dental laminate) که به علت جنس آن برخی از دندانپزشکان آن را ونیر (Veneer) نیز می‌نامند، یک روکش همرنگ دندان و در عین حال نازک و با دوام است که روی سطح بیرونی دندان‌های بالا و پایین را می‌ پوشاند و ظاهر دندان‌هایتان را از لحاظ رنگ، اندازه و شکل تغییر می‌دهد.

لمینت دندان

لمینت دندان، پوسته‌ بسیار نازکی است که از طریق مواد همرنگ دندان ساخته شده است و دارای استحکام و طول عمر بالایی است که برای پوشاندن و بهبود سطح دندان‌ها به کار می‌رود. این روش، ایرادهای مختلف دندان مانند شکل ظاهری و فاصله زیاد بین آن‌ها را از بین می‌برد. دندانپزشکان‌ از لمینت برای اصلاح طرح لبخند، تغییر رنگ دندان‌ها (سفید و براق کردن دندان) و تغییر اندازه آن‌ها استفاده می‌کنند. لمینت دندان به دو صورت انجام می‌شود که هرکدام کارایی، مزایا و معایب مختص به خود را دارند. عوارض بعد از لمینت نیز در هر یک وجود دارد و ممکن است مقداری متفاوت باشد.

  1. لمینت کامپوزیتی دندان: لمینت کامپوزیتی روش دیگری از لمینت است که در آن به دندان تراش کمتری داده می‌شود و حتی در مواردی که شرایط دندان مناسب باشد، لمینت بدون تراش انجام می‌شود. در لیمنت کامپوزیتی تنوع رنگ بیشتری برای انتخاب کامپوزیت همرنگ دندان وجود دارد.
  2. لمینت سرامیکی دندان: در این روش مینای دندان به میزان بسیار کمی تراش می‌خورد و لمینتی از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه از جنس چینی روی دندان‌ها قرار می‌گیرید. لمینت‌های سرامیکی دارای ظاهری زیباتر و ثبات رنگ بیشتری هستند و همچنین از استحکام بیشتری نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی برخوردارند.
بیشتر بخوانید
معرفی انواع برند ایمپلنت + بررسی بهترین برندها و انتخاب بهترین نوع ایمپلنت

عکس لمینت دندان

لمینت دندان

فیلم لمینت دندان

لمینت دندان چگونه است؟

فرآیند ساخت و اعمال لمینت دارای مراحل مختلفی است که با توجه به تعداد دندان، تشخیص دندانپزشک، نوع لمینت درخواستی می‌تواند مراحل طولانی‌تر شود، مراحل لمینت دندان به شرح زیر است. (دستگاه دندانپزشکی)

مرحله اول: قالب‌گیری

بعد از انجام مشاوره، عکس برداری و حل کردن مشکلات دیگر دندان مثل پوسیدگی، اولین مرحله از مراحل لمینت دندان قالب گیری است. دندانپزشک در این جلسه روی سطح دندان را با توجه به ضخامت لمینت تراش می‌دهد تا سطح دندان صاف شود.

دندان را طوری تراش می‌دهند تا سطح دندان‌ها صاف شود و آسیبی به مینای دندان وارد نشود. برای اینکه بیمار دردی حس نکند، قبل از تراش دندان از بی حسی استفاده می‌شود. بعد از تراش دندان، دندانپزشک قالب گیری از دندان را انجام می‌دهد و سپس قالب مورد نظر را به لابراتوار می‌فرستد.

معمولا آماده شدن لمینیت ها 2 تا 4 هفته طول می‌کشد، تراش دندا‌ن‌ها را حساس می‌کند، به همین علت در طول این مدت دندانپزشک از پوشش‌های موقت برای محافظت از دندان‌ها استفاده می‌کند.

مرحله دوم: اتصال لمینت به دندان

قبل از دائمی کردن لمینت‌ها، دندانپزشک لمینت‌های آماده شده را به صورت موقت روی دندان فرد قرار می‌دهد تا فرم و اندازه آن را بررسی کند. سپس دندان را مقدار بسیار کمی تراش می‌دهد تا سطح دندان زبر شود و چسبندگی دندان برای اعمال لمینت‌ها بیشتر شود. با کمک یک رزین مخصوص و حساس به نور، لمینت را روی دندان قرار می‌دهد و با تاباندن پرتوهای لیزری لمینیت را روی دندان محکم می‌کند. چند هفته پس از نصب لمینت‌ها باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بهترین جنس لمینت دندان کدام است؟

لمینت‌های سرامیکی دندانپزشکی ۴ جنس مختلف دارند:

  • سرامیک توده‌ای
  • سرامیک فشرده
  • دی سیلیکات لیتیوم
  • زیرکونیم

هر کدام از این جنس‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برای مثال لمینت‌های جنس سرامیک توده‌ای اگر چه جلوه بسیار زیبایی دارند، اما ماندگاری آن‌ها بسیار کم است. در مقابل لمینت‌های جنس دی سیلیکات لیتیوم، استحکام بسیار خوبی دارند و به افرادی که استرس زیادی دارند توصیه می‌شوند. (قیمت جراحی لثه)

اما لمینت‌های جنس زیرکونیم، هم مقاومت خوب و هم ظاهر بسیار زیبایی دارند، به همین دلیل هم بیشتر از آن‌ها برای ترمیم نواقص دندانی استفاده می‌کنند. علاوه بر این لمینت جنس زیرکونیا، کاملا سازگار با بدن بوده و باعث حساسیت و بوی بد نمی‌شود.

عوارض لمینت دندان چیست؟

باید گفت که هر روند درمانی دارای برخی عوارض کوتاه مدت و برخی عوارض بلند مدت است. در ادامه بهب ررسی برخی از شایع‌ترین عوارض احتمالی لمینت دندان می‌بپردازیم:

1- صدمه دیدن لمینت

یکی از مشکلات اصلی لمینت این است که ممکن است لب پر شده یا ترک بردارد و یا از دندان جدا شود. اگر از دندانتان برای باز کردن در بطری یا شکستن فندق یا جویدن یخ و از این چیزها استفاده کنید، لمینت ممکن است صدمه ببیند.

شکستن لمینت
عوارض لمینت دندان

لمینت ها مقاومت دندان را ندارند و صدمه می بینند. با این حال گاهی اوقات قابلیت ترمیم دارند، به خصوص لمینت کامپوزیتی. اما اگر نتوان لمینت را ترمیم کرد باید تعویض شود.

2- صدمه دیدن دندان

یکی از عوارض لمینت دندان صدمه دیدن دندان است. برای لمینت کردن دندانها باید یک لایه نازک از مینا تراشیده شود چرا که در غیر این صورت با اضافه شدن ضخامت لمینت، دندان حجیم می شود. به همین علت دندانی که لمینت شده، مینای نازکتری دارد و دیگر بدون لمینت یا روکش دندان نمیتوان آن را رها کرد. فرایند لمینت کردن برگشت پذیر نیست بنابراین باید با توجه بیشتری تصمیم بگیرید. مینای از دست رفته دیگر رشد نمیکند و برنمیگردد. اگر میخواهید لمینت کنید باید بدانید این درمان زیبایی باید مادام العمر ادامه داشته باشد. (خمیر دندان سنسوداین برای کامپوزیت)

بیشتر بخوانید
هزینه جراحی دهان و دندان در سال 1401

3- احساس درد بعد از نصب لمینت

به صورت کلی نصب لمینت دندان درد یا ناراحتی به همراه نخواهد داشت. اما ممکن است برای بیمارانی که حساسیت بسیار بالایی دارند کمی ناراحتی پیش آید. به همین علت اغلب دندان پزشکان برای یک الی دو روز پس از نصب لمینت مسکن تجویز میکنند تا اگر احساس ناراحتی یا درد در نواحی دندانی خود داشتید با مصرف مسکن بهتر شوید. البته ممکن است این مشکل تا یک هفته به طول بیانجامد که کاملا طبیعی است.

البته افرادی که دارای عیوب ظاهری بیشتری هستند برای نصب لمینت دندان نیاز به تراشیدن بیشتری از  مینای دندان دارند. همین باعث می شود دندان فرد کمی بیشتر احساس ناراحتی یا درد را حس کند.

4- حساسیت دندان

حساسیت دندان یکی دیگر از عوارض لمینت دندان است. به دلیل تراشیده شدن دندان ممکن است دندانتان به دمای سرد یا گرم حساس شود. با این حال این وضعیت معمولا گذرا است و پس از مدتی برطرف می شود.

حساسیت دندان یعد از لمینت

در برخی افراد هم اصلا چنین چیزی تجربه نمی شود. کسانی که مینای دندانشان نازک است پیش از لمینت کردن بهتر است معایب و مزایای آن را از دندانپزشک بپرسند.

راه حل برای حساسیت و درد دندان:

برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان و مدیریت حساسیت دندان، باید اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام‌داد؛ مانند استفاده از خمیردندان‌های حساسیت‌زدا، پرهیز از دمای شدید غذا و نوشیدنی‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان. در برخی موارد، برای پیشگیری از خطرات لمینت دندان، ممکن‌است دندانپزشک درمان‌های خاصی مانند استفاده از ژل فلوراید یا استفاده از عوامل باندینگ دندان را جهت کاهش حساسیت توصیه‌کند. (محصولات دندانپزشکی)

5- تغییر رنگ لمینت

یکی از مشکلات و عوارض لمینت، تغییر رنگ و لکه است. لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ مقاومت بیشتری دارد اما باز هم در صورتی که نکات گفته شده مانند مسواک زدن و محدود کردن مصرف خوراکی های پر رنگدانه را رعایت نکنید، ممکن است لمینت تان دچار لکه شود.

راه حل برای تغییر رنگ لمینت دندان:

گزینه‌های درمانی برای تغییر رنگ لمینت دندان ممکن‌است شامل روش‌های حرفه‌ای سفیدکردن دندان، باندینگ رزین کامپوزیت برای پوشاندن ناحیه لکه‌شده یا در موارد شدید، جایگزینی خود لمینت باشد.

6- ایجاد پوسیدگی دندانی در صورت عدم نصب صحیح لمینت

در صورتی که به صورت صحیح اصول و قواعد نصب لمینت دندان رعایت نشود ممکن است در بلند مدت موجب ایجاد پوسیدگی دندانی شود. برای نصب لمینت دندان باید از پزشکانی بهره برد که دارای تجربه و مهارت بسیار بالایی هستند.

عوارض لمینت دندان
مضرات لمینت دندان

در کنار تجربه پزشک که تاثیر بسیاری دارد تجهیزات و روش هایی که پزشک برای نصب لمینت استفاده می کند اهمیت بسیار بالایی دارد.

7- ایجاد بیماری های پریودنتال در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی

منظور از بیماری های پریودنتال همان بیماری های لثه ای است. این بیماری ها عبارتند از عفونت در بافت لثه، تحلیل رفتن بافت لثه، لق شدن دندان ها و … به همین علت توصیه می شود از پزشکانی کمک بگیرید که دارای تجربه بسیار بالایی در نصب صحیح لمینت دندان باشند. در صورتی که نصب لمینت به خوبی انجام شود باعث می شود هرگز با مشکلات پریودنتال مواجه نشوید. (اگر حفره خشک درمان نشود)

بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

فیلم عوارض لمینت

لمینت کردن دندانها برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که عادت به دندان قروچه دارند.
  • کسانی که مواد غذایی ترش یا مواد اسیدی را زیاد مصرف می‌کنند.
  • کسانی که بیماری‌های مفصلی دارند.
  • مهمتر از همه افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند، نباید دندان‌های خود را لمینت کنند. (زیرا پس از لمینت حتماً باید به طور منظم از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.)
  • افرادی که دچار سایش شدید مینای دندان هستند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست نباید لمینت دریافت کنند. (این افراد به جای لمینت دندان می‌توانند انواع روکش دندان را در نظر بگیرند.)

دلایل برداشتن لمینت دندان چیست؟

  • برداشتن لمینت دندان، تنها یک یا دو دلیل ندارد، بلکه موارد زیادی وجود دارند که می توانند زمینه ساز برداشتن لمینت دندان هاش شوند. یکی از این دلایل که اتفاقا خیلی هم مهم است، پوسیده شدن دندان زیر لمینت است. این موضوع باعث می شود که فرد برای برداشتن لمینت اقدام کند تا بتواند ترمیم دندان آسیب دیده را انجام دهد.
  • موضوع بعدی که می تواند از دلایل برداشتن لمینت دندان باشد، آسیب رسیدن به خود لمینت بر اثر خوردن چیزها سفت و غیره است. مثلا گیر کردن یک هسته به صورت کاملا ناگهانی در لمینت؛ این موضوع هم می تواند کاملا تمام نظم و زیبایی لمینت شما را به هم بزند و شما را ناچار به برداشتن لمینت کند.
  • مواردی مانند تصادف، افتادن و ضربه ی شدید به دندان ها هم می تواند به کل لمینت ها را از بین ببرد و باعث شود که برای برداشتن لمینت دندان به صورت کلی، اقدام گردد.

آیا برداشتن لمینت دندان امکان پذیر است؟

چیزی که برداشتن لمینت دندان را با مشکل مواجه می کند، مسئله ی تراشیدن مینای دندان هاست. این کار به دلیل اینکه لمینت بر روی دندان ها به خوبی قرار گیرد، انجام می شود. تراشیدن میزان مینای دندان، کاملا به روش کار خود پزشک بستگی دارد. البته هستند دندان هایی که به دلیل پوسیدگی خیلی زیاد، پزشک مجبور به تراشیدن کامل مینای دندان می شود. وقتی مینای دندان تراشیده شود، طبیعتا راه برای برداشتن لمینت باز نیست و اگر هم باز باشد، نیاز است که از یک روش دیگر برای محافظت از مینای دندان استفاده شود. چرا که قرار گرفتن مینای دندان بدون محافظ می تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود آورد. (پریکورونیت)

عوارض لمینت دندان
برداشتن لمینت دندان

بعضی از پزشکان هم هستند که شرایط را برای برداشتن لمینت با تراش خیلی کم مینای دندان، مهیا می کنند. یعنی دندان را طوری تراش می دهند که در آینده برداشتن لمینت امکان پذیر باشد. پس پاسخ این سوال که آیا برداشتن لمینت دندان، کار امکان پذیری است یا خیر، تماما به روش کار پزشک و مشاوره ای که قبل از انجام لمینت به فرد می دهد، بستگی دارد.

فیلم برداشتن لمینت دندان

روش برداشتن لمینت دندان چگونه است؟

در مرحله اول، دندانپزشک برای برداشتن لمینت دندان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و ایمن، شیار‌هایی ظریف بر سطح لمینت ایجاد کرده و با استفاده از سایر تجهیزات به راحتی لمینت را از سطح دندان جدا می‌کند. تجربه دندانپزشک برای برداشتن لمینت به اندازه انجام این تکنیک اهمیت دارد، زیرا در صورت عدم مهارت، به مینای دندان آسیب وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید
ایمپلنت لیزری چیست؟ + کاشت ایمپلنت با لیزر چه مزایایی دارد؟

برداشتن لمینت دندان با جنس کامپوزیت

برداشتن لمینت دندان کامپوزیتی اندکی تفاوت با برداشتن لمینت دندان سرامیکی دارد و نیاز است که سطح لمینت اندکی سمباده شود، سپس از پولیش و ورقه‌های نرم و تکنولوژی پیشرفته، لمینت کامپوزیتی را از سطح دندان جدا می‌کنند. گاهی در صورت لزوم از دستگاه مخصوص کاربیدی برای برداشتن لمینت دندان کامپوزیتی استفاده می‌کنند. (هزینه درمان مجدد ریشه دندان)

ایر ابریژن یکی دیگر از روش‌های پیشرفته برداشتن لمینت دندان است که سطح جریان هوا بر روی دندان‌ها را مدیریت می‌کند.

لازم است بدانید که برداشتن لمینت دندان از نوع کامپوزیتی بسیار ساده‌تر از برداشتن لمینت دندان از نوع سرامیکی است و مینای دندان نیز در این نوع لمینت، کمتر تراشیده می‌شود و گاهی حتی اصلا تراشیده نمی‌شود به همین دلیل دندان طبیعی فرد نیز سالم‌تر می‌ماند.

عوارض بعد از برداشتن لمینت دندان چیست؟

یکی از سوالاتی که در مورد انواع لمینت‌ها پرسیده می‌شود این است که لمینت‌ها بعد از نصب قابلیت برداشتن یا جدا شدن را دارند یا نه؟ یا اینکه اگر برداشته شوند عوارضی خواهند داشت یا خیر؟ در این بخش از مطلب می‌خواهیم به عوارض بعد از برداشتن لمینت بپردازیم که ممکن است متفاوت با عوارض بعد از لمینت باشند، چون در این شرایط دیگر لمینت به عنوان یک لایه محافظ روی دندان قرار ندارد.

با اینکه استفاده از لمینت می‎تواند بدون هیچ مشکلی انجام شود ولی برداشتن آن ممکن است دارای عوارضی باشد که بهتر است قبل از لمینت دندان‌های خود، نسبت به این موارد آگاهی پیدا کنید:

1- عوارض بعد از برداشتن لمینت سرامیکی

در لیمنت سرامیکی تا حدودی شکل ظاهری دندان تغییر می‌کند، شما همیشه به روکش نیاز دارید. در واقع لمینت سرامیکی یک روش برگشت ناپذیر است که امکان برداشت یا حذف آن وجود ندارد.

عوارض لمینت دندان
عوارض بعد از برداشتن لمینت

یکی از عوارض بعد از لمینت دندان به این روش این است که در صورت آسیب دیدن لمینت باید آن‌ها را ترمیم یا تعویض کنید.

2- عوارض بعد از برداشتن لمینت کامپوزیتی

در بسیاری از موارد در لمینت‌های کامپوزیتی، هیچ گونه برداشتن و تراشیدنی روی دندان‌های طبیعی انجام نمی‌شود و کامپوزیت مستقیما روی دندان‌ها ساخته می‌شود. به همین دلیل برداشتن لمینت‌ کامپوزیتی نسبت به لمینت سرامیکی راحت‌تر انجام می‌شود اما با این حال برداشتن کامپوزیت دارای عوارضی است که آگاهی نسبت به آن‌ها به شما در تصمیم گیری کمک می‌کند.

پوسیدگی

از مهم‎ترین عوارض بعد از لمینت کامپوزیتی که در صورت برداشتن لمینت ایجاد می‌شود، پوسیدگی دندان است. در زمان برداشتن کامپوزیت احتمال حساس‌تر شدن دندان‌ها بیشتر خواهد شد که در این حالت احتمال پوسیدگی دندان‌ها نیز بیشتر می‌شود. در واقع پوسیدگی یکی از عوارض بعد از برداشتن لمینت دندان است. برای حفظ زیبایی دندان‌ها بهترین اقدام بعد از برداشتن لمینت، قرار دادن لمینت جدید است. (ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد)

از بین رفتن شفافیت دندان‌ها

یکی دیگر از عوارض بعد از برداشتن لمینت کامپوزیتی از بین رفتن شفافیت دندان اصلی بعد از برداشتن کامپوزیت است. همانطور که گفته شد در بسیاری از موارد برای نصب کامپوزیت بر روی دندان، مینای دندان تراش داده نمی‌شود و همین موضوع سبب این باور غلط شده است که بعد از برداشتن کامپوزیت دندان اصلی مانند پیش از نصب کامپوزیت بر روی آن خواهد بود. با توجه به این که هنگام گذاشتن کامپوزیت، باندینگ به درون مینای دندان نفوذ می‌کند و سبب کاهش شفافیت دندان‌ها می‌شود و دندان اصلی مانند دندان پیش از نصب نخواهد شد.

بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

چگونه جلوی پوسیدگی دندانهای لمینت شده را بگیریم؟

  • پس از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید.
  • هر بار مسواک زدن حداقل دو دقیقه باید زمان ببرد.
مراقبت از لمینت دندان
لمینت دندان چگونه است
  • از مسواکی استفاده کنید که موهای نرم دارد (سافت) وگرنه به مرور باعث ساییدگی دندانها و لمینت می شود.
  • حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

مضرات لمینت دندان چیست؟

یکی از بزرگترین معایب لمینت دندان این است که به علت تراش دادن مینای دندان، شخص باید تا پایان عمر خود از روکش‌های دندانی استفاده کند. مینای دندان قابلیت رشد ندارد و در صورتی که تراش داده شود، شخص نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد.

گاهی اوقات روکش‌های لمینتی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌شوند. بعد از انجام لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان کاملا الزامی است. در غیر اینصورت ممکن است مواد غذایی نامناسب باعث آسیب رسیدن به لمینت دندان شوند. لمینت دندان ضخامت کمی دارد و نازک است. به همین دلیل کوچکترین آسیب یا فشار به لمینت، باعث ترک برداشتن یا جدا شدن لمینت از سطح دندان می‌شود.

لمینت‌های سرامیکی حدود ۷ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند و شخص مجبور است به صورت مداوم برای انجام لمینت دندان هزینه پرداخت کند.

مراقبت بعد از لمینت دندان چگونه است؟

مراقبت از لمینت دندان علاوه بر حفظ زیبایی و دوام آن‌ها، برای حفظ سلامت دهان و دندان شما اهمیت دارد. اگر بعد از تعویض و برداشتن لمینت دندان، اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نکنید احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این مراقبت نکردن از لمینت دندان می‌تواند سلامت لثه‌ها را نیز به خطر بیاندازد. از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از مسواک و خمیردندان مناسب روکش لمینتی استفاده کنید. مسواک شما باید پرزهای نرمی داشته باشد. خمیردندان هم باید فاقد مواد ساینده و دارای خواص ضد پوسیدگی باشد.
  • به طور منظم برای چکاپ سلامت دندان‌ها به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • از جویدن خوراکی‌های سفت بپرهیزید.
  • از دندان‌هایتان به عنوان ابزار بازکردن، شکستن و .. استفاده نکنید.
  • از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های دفاعی مثل کاراته خودداری کنید.
  • از محافظ دهان استفاده کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با لمینت دندان و عوارض های آن آشنا شدید. همچنین از نحوه برداشتن لمینت دندان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

در صورت افتادن لمینت، آیا می توان مجددا از آن استفاده نمود؟

بله. لمینت جدا شده را می توان مجددا بر روی دندان نصب کرد و نیاز به قالب گیری و ساختن روکش جدید وجود ندارد. به این نکته توجه کنید که نصب مجدد آن باید توسط دندانپزشک صورت گیرد، پس سعی نکنید این کار را در منزل انجام دهید، زیرا ممکن است هم به روکش و هم به دندانتان آسیب وارد کنید.

هزینه ترمیم لمینت دندان چقدر است؟

گاهی ممکن است بتوان از لمینت قبلی استفاده نمود و مجددا آن را بر روی دندان نصب کرد که در این صورت نیاز به پرداخت هزینه ساخت لمینت جدید وجود نخواهد داشت. علاوه بر این مواردی مانند تعداد لمینت هایی که نیاز به تعویض دارند و همچنین دستمزد دندانپزشک بر قیمت نهایی این درمان تاثیر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا