تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

ارتودنسی دیمون چیست؟ چرا ارتودنسی دیمون در میان مردم محبوب است؟ + هزینه ارتودنسی در سال 1403 چقدر است؟

ارتودنسی دیمون (Damon) یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین روش های ارتودنسی ثابت است که مشکلات سایر روش ها را تا حد زیادی رفع کرده است. این روش شباهت زیادی به بریس های فلزی دارد، با این تفاوت که بریس های خود تنظیم ارتودنسی دیمون بر خلاف ارتودنسی فلزی بعد از نصب روی دندان برای رفع ناهنجاری دندان ها نیازی به تنظیم و سفت شدن مداوم ندارند. این بریس ها توسط یک مکانیسم کشویی به سیم های ارتودنسی وصل شده و به آرامی و بدون فشار زیاد موجب حرکت دندان ها به سمت جایگاه اصلی خود می شوند. به همین دلیل ارتودنسی دیمون راحت تر و زیباتر است و در مدت کوتاه تری به نتیجه مطلوب دست پیدا می کند. بریس های سلف لیگیتینگ از جنس سرامیک یا فلز هستند. نوع سرامیکی بریس های دیمون به صورت شفاف ساخته می شوند به طوری که کمتر روی دندان قابل رویت بوده و بسیار شبیه به ارتودنسی سرامیکی است . البته بریس های سرامیکی دیمون را می توان در یک طیف رنگی گسترده نیز سفارش داد.

سیستم دیمون نیازی به استفاده از کش های ارتودنسی در اطراف براکت ها ندارد. در نتیجه تمیز کردن دندان ها و دستگاه ارتودنسی در این روش راحت تر است. همچنین معضل تغییر رنگ کش های ارتودنسی را ندارد. طراحی و عملکرد بریس های دیمون به گونه ای است که می تواند با توجه به نوع مشکل و ناهنجاری موجود به سمت جلو یا عقب هدایت کند. در عملکرد ارتودنسی دیمون از فشار ملایم و نیروهای بیولوژیکی حساس بدن برای حرکت دندان ‌ها استفاده می‌ شود. در ادامه بیشتر با ارتودنسی دیمون آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب



ارتودنسی دیمون چیست؟

همانطور که می دانید در ارتودنسی ثابت ، ما از وسایل مختلفی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می کنیم. این وسایل معمولا از ابتدا تا انتهای درمان به دندان ها متصل هستند. تقریبا مهمترین جزء ارتودنسی ثابت “براکت” است. این ها لنگر هایی هستند که دقیقا روی سطح جلوی دندان ها قرار می گیرند و از میان آن ها سیم ارتودنسی عبور می کند.

بر اساس اینکه براکت ها از چه جنس و مدلی هستند ما ارتودنسی ثابت را به چند روش تقسیم بندی می کنیم. مثلا اگر براکت شفاف یا همرنگ دندان باشد گفته می شود که ارتودنسی سرامیکی است. اگر براکت فلزی معمولی باشد می گوییم ارتودنسی معمولی (یا به قول قدیمی ها سیم کشی دندان) و اگر براکت از نوعی موسوم به دیمون باشد، گفته می شود ارتودنسی دیمون انجام شده.

بیشتر بخوانید
کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ بررسی 5 تفاوت لمینت و کامپوزیت

ارتودنسی دیمون چند نوع دارد؟

ارتودنسی دیمون از نظر جنس و آلیاژهای خود می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد؛ ارتودنسی دیمون شفاف و ارتودنسی سرامیکی از میان تمام انواع ارتودنسی دارای محبوبیت بیشتری هستند، شاید شما نخواهید که کسی متوجه داشتن ارتودنسی روی دندان های شما شود، این نوع ارتودنسی همان چیزی است که شما دنبال آن هستید.

بررسی تفاوت ارتودنسی دیمون با ارتودنسی معمولی

ارتودنسی دیمون و معمولی هردو یک هدف را دنبال می کنند و سعی میکنند که از طریق اعمال نیرو به دندان ها، آن هارا در حد میلی متر جا به جا کنند که در نتیجه به مرور زمان دندان ها در جای درست خود قرار میگیرند. این دو روش ارتودنسی در نحوه ی عملکرد و چگونگی انجام تغییرات باهم تفاوت دارند. در اینجا منظور عملکرد براکت هاست. در ارتودنسی دیمون با براکت ها ی خود بازشونده، طراحی براکت و سیم اتصال به گونه ای است که با حرکت دندان، بریس هم حرکت می کند و بدین گونه نیاز به تنظیم دستی سیم و براکت ها به صورت دوره ای نیست. تفاوت دیگر این دو در این است که براکت ها در ارتودنسی دیمون کوچکتر هستند.

ارتودنسی دیمون

طول درمان پارامتر دیگر در موضوع تفاوت ارتودنسیِ دیمون با ارتودنسی سنتی است، گفته شده است که براساس عملکرد براکت های دیمون که فشار های منظمی که به دندان ها وارد می کند، سبب می شود که نسب به ارتودنسی سنتی، طول درمان کوتاه تری داشته باشد. البته این فاکتور هم با توجه به سن بیمار، نوع وشدت ناهنجاری می تواند متفاوت باشد و حتی در موارد ممکن است در مورد یک بیمار، ارتودنسیِ دیمون و معمولی طول درمان یکسانی داشته باشند.

بررسی فواید ارتودنسی دیمون

این ارتودنسی، توانسته با حذف کش ‌های کوچک که در روش های ثابت ارتودنسی دندان استفاده می شد، بسیار کاربرد خود را ارتقا دهد. در واقع در ارتودنسی ‌های سنتی کش‌های کوچکی وجود دارند که باید سیم‌ها را به براکت ها متصل سازد، اما در ارتودنسیِ دیمون از این کش‌ها که گاهی بسیار دردسرزا بودند؛ خبری نیست و فرد بسیار راحت‌ تر می‌تواند دوره ارتودنسی خود را بگذراند.

بیشتر بخوانید
بررسی مواد ترمیمی در دندانپزشکی زیبایی + آیا مواد ترمیمی دندانپزشکی عوارض دارند؟

حذف کش های دردسرزا

در این نوع ارتودنسی با حذف کش‌ های ارتودنسی یا همان لیگاتورهای الاستیکی و بجای آن استفاده از مکانیسم قفل و بستی که تعبیه شده است توانسته بسیاری از مشکلات دیگر را نیز حل کند. علاوه بر این، با حذف کش ها، اصطکاک، سایش و درد کش های ارتودنسی نیز حذف می شوند.

بهداشت بیشتر دهان

این نوع ارتودنسی برای کودکان بسیار مناسب است: از آنجایی که رعایت بهداشت در ارتودنسی برای سنین پایین مشکل تر است، ارتودنسی دیمون برای سنین پایین بسیار مناسب تر بنظر میرسد و می‌تواند به کودکان کمک نماید.

درمان ارتودنسی

در نتیجه این روش کار را برای بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی و بعد از آن نیز آسان تر می کند.

عدم تغییر رنگ

عدم تغییر رنگ: تغییر رنگ کش‌های ارتودنسی یکی از معضلات فردی است که برای هر کسی که از ارتودنسی‌های سنتی استفاده می‌نماید؛ ایجاد می‌شود، اما در این نوع ارتودنسی به دلیل حذف این کش ها توانسته این معضل را نیز حل نماید.

کاهش تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی

کاهش تعداد مراجعات به مطب: در ارتودنسی های سنتی فرد برای تنظیم لیگاتورهای الاستیکی مجبور بود تا به طور مرتب به دکتر مراجعه نماید، اما با آمدن ارتودنسی های دیمون این دفعات به حداقل خود رسید و دیگر نیازی نیست که فرد به طور مرتب به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نماید و این موضوع بسیار می‌تواند در دقت و هزینه ها صرفه جویی شود.

ظاهر زیباتر و روشن ارتودنسی

این ارتودنسی به گونه ای طراحی شده است که بیمار می‌تواند دندان های خود را در شیوه صحیح راحت‌تر حرکت دهد.همچنین طراحی زیبا این ارتودنسی‌ها باعث شده است که فرد در دوره ارتودنسیِ خود نگرانی تغییر در چهره و آسیب به زیبایی خود نباشد، زیرا ارتودنسیِ دیمون با طراحی زیبا توانسته مورد تایید افراد بسیاری قرار بگیرد.

معایب ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسیِ دیمون با تمام برتری ها و امتیازات، معایبی نیز دارد که ما در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم:

عدم مناسب بودن برای همه مراجعه کنندگان

این نوع ارتودنسی نمیتواند برای همه مناسب باشد و این موضوع را حتما متخصص ارتودنسی شما باید تشخیص دهد، شرایطی مانند سن و نیاز بیمار به درآوردن دندان و طول مورد نیاز هر بیمار برای درمان ، متفاوت است.

ارتودنسی

تشخیص متخصص بعد از معاینات تعیین کننده این موضوع است که بهتر است شما را چه روشی برای درمان استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی سرامیکی چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی معمولی دارد؟ + هزینه درمان با ارتودنسی سرامیکی در سال 1403چقدر است؟

احساس درد در روزهای ابتدایی

این ارتودنسی در روزهای ابتدایی استفاده ممکن است باعث ایجاد ناراحتی جزئی در فرد شود که البته این درد و ناراحتی دائمی نیست و تنها در روزهای ابتدایی ایجاد می‌شود.

هزینه بالای این روش

یکی دیگر از معایب این نوع ارتودنسی را می‌توان، بالا بودن هزینه آن دانست که البته این هزینه در ابتدا بالا تر از روش های دیگر بنظر میرسد، اما در مجموع روش مقرون به صرفه ای است؛ زیرا شما با این روش دفعات مراجعه به دندانپزشکی خود را کاهش می دهید.

ارتودنسی دیمون چگونه انجام می شود؟

در ارتودنسی دیمون که براکت ها خود باز شونده هستند و در مقایسه با سایر روش ها، به تنظیم کمتری احتیاج دارند و به همین سبب نیاز به مراجعات مکرر به ارتودنتیست احساس نمی شود. مراحل انجام ارتودنسی دیمون به شرح زیر است:

معاینه اولیه

معاینات اولیه صورت گرفته و عکس های لازم در رادیوگرافی (با استفاده از اشعه ایکس) تهیه می شود. ارتودنتیست با بررسی این عکس ها دقیقا تشخیص می دهد که ساختار دندان ها به چه نوع درمانی نیاز دارد. در این مرحله دندانپزشک باید سایر مشکلات دندانی مانند؛ پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و… را در صورت وجود تشخیص داده و پیش از ارتودنسی، درمان نماید. چرا که ممکن است عدم درمان این مشکلات، اختلالاتی را در درمان ارتودنسی وارد کند.

نصب براکت بر روی دندان

پس از درمان سایر مشکلات دندانی و تعیین روش درمان که ارتودنسی دیمون است، براکت ها با استفاده از چسب های مخصوص روی سطح دندان ها نصب می شود.

تفاوت ارتودنسی دیمون با معمولی

بعد از نصب براکت ها، نوبت به اتصال سیم ارتودنسی می رسد که از طریق آن، براکت ها به هم وصل شده و سیستم قوسی شکل ایجاد می شود.

جلسات مراجعه به دندانپزشک

درست است که ارتودنسیِ دیمون به اندازه سایر روش ها نیاز به مراجعه به دندانپزشک جهت تنظیم براکت ها ندارد، با این حال لازم است که جلسات دوره ای تنظیم شود تا روند پیشرفت درمان توسط ارتودنتیست کنترل و بیمار هم سوالات خود را بپرسد.

بیشتر بخوانید
اوردنچر بر پایه ایمپلنت

برداشتن براکت

پس از به پایان رسیدن روند درمان به صورت کامل، بریس دیمون برداشته می شود و از دندان های بیمار قالب گیری شده و جهت ساخت ریتینر (پلاک نگهدارنده) به لابراتوار ارسال می شود. استفاده از ریتینر جهت جلوگیری از بازگشت درمان و حفظ ساختار جدید دندان ها لازم است.

طول درمان ارتودنسی دیمون چقدر است؟

درمان ارتودنسی حداقل 1 تا 3 سال زمان می برد اما این حداقل زمانی در ارتودنسیِ دیمون می تواند تا 6 ماه هم کاهش پیدا کند.

انواع ارتودنسی

توجه داشته باشید که در درمان ارتودنسی، نوع روش انتخابی یکی از عوامل موثر در مدت درمان است و علاوه بر آن سن بیمار هم تاحدی می تواند تعیین کننده باشد. در سنین کودکی ایجاد تغییر در بافت و ساختار دندان ها راحت تر است و بالطبع طول درمان ارتودنسی کوتاه می شود.

مراقبت های لازم در زمان درمان

  • حتما روزانه حداقل دوبار از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
  • از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه تکمیل کننده روند بهداشت شما خواهد بود.
  • مراجعات دوره ای را جدی بگیرید تا روند درمان تحت کنترل باشد و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل انجام شود.
  • غذاهای سفت و سخت که جویدنشان به دندان های فشار زیادی وارد میکند را از رژیم غذایی خود حذف کنید
  • اگر فعالیت های سنگین انجام می دهید که امکان وارد آمدن آسیب به ارتودنسی دندان وجود دارد، از قالب ها محافظ که در دهان قرار می گیرند، استفاده کنید. در صورت وارد شدن ضربه، وضعیت دندان و ارتودنسی را کنترل و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در آن ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه ارتودنسی در سال 1403 چقدر است؟

ارتودنسی، راه حلی ایده‌آل برای مرتب کردن دندان‌ها و خلق لبخندی زیبا است. هزینه ارتودنسی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. با مراجعه به کلینیک دکتر مبینا ملایی، می‌توانید از مشاوره رایگان متخصص ارتودنسی بهره‌مند شده و از قیمت دقیق ارتودنسی برای خودتان مطلع شوید.

نوع ارتودنسیقیمت تقریبی (تومان)
ارتودنسی ثابت فلزی15 تا 30 میلیون
ارتودنسی سرامیکی20 تا 40 میلیون
ارتودنسی لینگوال30 تا 50 میلیون
ارتودنسی نامرئی (Invisalign)40 تا 70 میلیون

هزینه ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع ارتودنسی: ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی دیمون و ارتودنسی سرامیکی هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند.
  • شدت مشکل: پیچیدگی و مدت زمان درمان ارتودنسی بر هزینه آن تاثیر می‌گذارد.
  • موقعیت جغرافیایی: هزینه ارتودنسی در شهرهای بزرگ و کلانشهرها معمولاً بیشتر از شهرهای کوچک است.
  • تجربه و تخصص دندانپزشک: دندانپزشکان متخصص ارتودنسی با تجربه و مهارت بیشتر، معمولاً دستمزد بالاتری دارند.
بیشتر بخوانید
همه چیز درباره لمینت کریستالی

هزینه ارتودنسی دیمون:

قیمت ارتودنسی دیمون در مقایسه با سایر انواع روش های ارتودنسی گرانتر است. البته اگر مزایای بی بدیل آن و عملکرد منحصر به فرد براکت ها در این نوع ارتودنسی را درنظر بگیرید متوجه خواهید شد که ارتودنسی دیمون مقرون به صرفه است به خصوص که در این روش طول درمان کوتاه تر می شود. طول درمان در کنار فاکتورهایی چون نوع و شدت ناهنجاری، بیمه، موقعیت مکانی مرکز درمانی و … یک عامل تعیین کننده در برآورد هزینه ارتودنسیِ دیمون است. با این وجود می‌توان گفت که هزینه ارتودنسیِ دیمون در سال 1401 برای هر فک 13 میلیون تومان به بالا می‌باشد.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شده اید، ارتودنسی دیمون یکی از روش های جدید ارتودنسی است و به دلیل آنکه دارای مزیت‌ های بیشماری در رفع فاصله بین دندانی و ردیف کردن دندان ها است مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. یادتان باشد قبل از انجام ارتودنسیِ دیمون از مشاوران دندانپزشکی مشورت بگیرید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

ارتودنسیِ دیمون چقدر سریعتر از ارتودنسی ثابت سنتی کار می کند؟

قرار نیست از ارتودنسی دیمون توقع معجزه داشته باشید. اما آنچه که درباره این نوع ارتودنسی مهم است کارایی و سرعت بالاتر آن نسبت به روش های سنتی است. زیرا نیازی به مراجعات مکرر به ارتودنتیست ندارد. سرعت حرکت دادن دندان ها در طول هر ماه محدودیت هایی دارد و با ارتودنسی دیمون نمی توان طول درمان ارتودنسی را به کمتر از 6 ماه تغییر داد.

آیا سیستم دیمون نیز نیاز به کش ارتودنسی دارد؟

خیر در این روش ارتودنسی نیازی به کش و الاستیک ارتودنسی نیست زیرا براکت ها طوری طراحی شده اند که بی نیاز از الاستیک هستند.

برای ویزیت ارتودنسی دیمون هر چند وقت یک بار باید به ارتودنتیست مراجعه کرد؟

معمولا هر 6 الی 10 هفته یک بار نیاز است که برای ارتودنسی دیمون به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. این در حالی است که برای ویزیت ارتودنسی ثابت سنتی باید هر ماه به ارتودنتیست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا