دندانپزشکی نوین

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ بررسی 5 تفاوت لمینت و کامپوزیت

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ یکی از سوالات همیشگی افرادی است که می‌خواهند دندان‌های خود را ترمیم کنند. لمینت و کامپوزیت هر دو از پرطرفدارترین روش‌های زیبایی در دندانپزشکی هستند که به افزایش زیبایی ظاهری دندان‌ها کمک می‌کنند. کامپوزیت و لمینت همچنین برای اصلاح خط لبخند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت، بستگی به شرایط شما دارد. در ادامه این مقاله 5 تفاوت لمینت و کامپوزیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

مواد کامپوزیتی، مواد خمیری و چسبنده‌ای هستند که می‌توانند با پیوندی فوق‌العاده قوی به مینا و عاج دندان متصل شوند. کامپوزیت دندان هم برای اهداف درمانی شامل پرکردن دندان و هم برای اهداف ترمیمی و زیبایی کاربرد دارد. به کمک کامپوزیت می‌توان شکستگی‌ها و نواقص جزئی دندان را برطرف کرد. اگر می‌خواهید تغییری اساسی در ظاهر دندان‌هایتان ایجاد کنید، کامپوزیت دندان می‌تواند روش مناسبی برای شما باشد. در مورد ماندگاری و اینکه کامپوزیت دندان چیست باید بدانید که ترمیم‌های کامپوزیتی بین 5 الی 7 سال دوام دارند. همچنین اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید می‌توانید زمان طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید.

از مزایای کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش بدون درد
  • با کمترین میزان تراش
  • تنوع رنگبندی
  • استحکام قابل قبول
  • قابل ترمیم
  • مقرون به صرفه
  • ماندگاری تقریبا بالا

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک پوسته نازک از مواد سرامیکی است که روی دندان قرار می‌گیرد. این پوسته سرامیکی می‌تواند نواقص ظاهری دندان‌ها مثل فاصله، تغییر رنگ، لکه و بدشکلی آن‌ها را ترمیم کند. برخلاف باور عموم مردم، برای نصب روکش‌های لمینتی نیازی به خردکردن دندان‌ها نیست. برای لمینت دندان دندانپزشک ابتدا یک قالب از دندان‌ها تهیه کرده و سپس این قالب را برای ساخت روکش دندان به لابراتوار می‌فرستد. برای نصب روکش‌های لمینتی، سطح خارجی مینای دندان تراش داده می‌شود. لمینت دندان مزایای زیادی دارد:

  • ظاهر طبیعی
  • تنوع رنگبندی
  • دوام عالی
  • بدون درد و خونریزی
  • مناسب برای اکثر افراد
  • نگهداری راحت
  • استحکام بالا
بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان ها با دندانپزشکی دیجیتال

باید بدانید که لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت، مدت زمان بیشتری عمر می‌کند. روکش‌های لمینتی بین 10 الی 15 سال دوام دارند. البته یک نکته منفی درباره روکش‌های لمینتی، غیرقابل بازگشت بودن آن‌ها است. برای نصب این روکش‌ها مقدار زیادی از مینای دندان تراشیده می‌شود. همین مساله باعث می‌شود که مینای دندان ضعیف شده و آسیب‌پذیر باشد.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

با وجود کامپوزیت و لمینت دندان دیگر داشتن دندان‌های سفید و زیبا یک آرزو نیست. همه افراد می‌توانند دندان‌هایی سفید و درخشان داشته باشند. بسیاری از افرادی که به دنبال ترمیم دندان‌های خود هستند، به دنبال جواب این سوال هستند که کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ 

در رابطه با فرق لمینت و کامپوزیت باید بگوییم که بین کامپوزیت و لمینت، هیچ کدام بر دیگری ارجیح نیست. اینکه کامپوزیت بهتر است یا لمینت، بستگی به نظر دندانپزشک و همچنین شرایط خود فرد دارد. برای مثال برخی از افراد به دلیل شرایطی که دارند نمی‌توانند از کامپوزیت استفاده کنند. برای این دسته از افراد لمینت دندان روش مناسب‌تری است. یا به عنوان مثال اگر به دنبال روشی مقرون به صرفه و اقتصادی برای ترمیم دندان‌هایتان هستید، روش کامپوزیت برای شما بهتر است.

هر دو روش کامپوزیت و لمینت دندان، روش‌هایی بسیار عالی برای بازیابی زیبایی دندان‌ها هستند. اگر از ظاهر دندان‌های خود رضایت ندارید، می‌توانید همین الان با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر نصیری برای ترمیم دندان‌ها و انتخاب روش مناسب این کار اقدام کنید.  

بررسی 5 تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

در این جا 5 تا از تفاوت‌های بین لمینت و کامپوزیت دندان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. هزینه درمان.
بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره انجام میناکاری دندان‌ها + هزینه میناکاری دندان چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین لمینت و کامپوزیت دندان، هزینه درمان است. هزینه درمان با لمینت‌های سرامیکی بیشتر از هزینه درمان کامپوزیت است. پس اگر می‌خواهید با روشی کم هزینه‌تر دندان‌هایتان را ترمیم کنید، کامپوزیت دندان روش مناسب‌تری است.

  1. استحکام و مقاومت

روکش‌های لمینتی در مقایسه با کامپوزیت دندان استحکام بیشتری دارند. با این حال روکش‌های لمینتی و کامپوزیت هر دو در برابر فشار و لب‌پرشدگی مقاومت ندارند. بعد از کامپوزیت یا نصب روکش‌های لمینتی باید بیش از پیش مراقب دندان‌های خود باشید.

  1. دوام و ماندگاری

روکش‌های لمینتی بین 10 الی 15 سال ماندگاری دارند. اما روکش‌های کامپوزیتی بین 5 تا 7 سال عمر می‌کنند. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری از ترمیم دندان‌هایتان لذت ببرید، روکش‌های لمینتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  1. برگشت‌پذیری

از دیگر تفاوت‌های مهم لمینت و کامپوزیت دندان، برگشت‌پذیری این روش‌ها است. برای نصب روکش‌های لمینتی مینای دندان به مقدار قابل توجهی تراش داده می‌شود. این تراش به قدری است که استفاده از دندان‌ها بدون روکش را غیرممکن می‌کند. یعنی شما بعد از یک بار نصب روکش لمینتی، دیگر نمی‌توانید بدون روکش از دندان‌هایتان استفاده کنید. این در حالی است که در روش کامپوزیت دندان مقدار تراش مینای دندان بسیار کمتر است. شما می‌توانید در صورت نارضایتی کامپوزیت دندان را حذف کنید.

  1. ترمیم مجدد

بعد از لمینت و کامپوزیت دندان باید حتما مراقب آن‌ها باشید که دچار شکستگی و لب‌پرشدگی نشوند. در صورت بروز شکستگی روکش‌های لمینتی، باید آن‌ها را حتما تعویض کرد و امکان ترمیم آن‌ها وجود ندارد. اما در رابطه با روکش‌های کامپوزیتی، امکان ترمیم روکش‌ها بعد از شکستگی یا لب‌پرشدگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید
علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

کلینیک دکتر نصیری، جایی برای زیباترشدن دندان‌های شما

در هر دو روش کامپوزیت و لمینت، یک لایه نازک از مواد لمینت یا کامپوزیتی روی دندان‌ها قرار گرفته و به این طریق نواقص دندان‌ها را پوشش می‌دهند. تفاوت اصلی لمینت و کامپوزیت دندان در جنس این مواد است. برای اینکه ظاهر دندان‌هایتان را به صورت کاملا طبیعی، تغییر دهید لازم است ابتدا به یک دندانپزشک متخصص و کاربلد مراجعه کنید. کلینیک دکتر نصیری، یکی از مجهزترین کلینیک‌های دندانپزشکی در تهران است که می‌توانید برای خدمات زیبایی دندان شامل کامپوزیت و لمینت به آن مراجعه کنید.

دکتر نوشین نصیری ندوشن جراح و دندانپزشک زیبایی و عضو آکادمی دندانپزشکی زیبایی در آمریکا، بیش از 20 سال سابقه در زمینه دندانپزشکی زیبایی دارند. در کلینیک دکتر نصیری همچنین می‌توانید از به روزترین خدمات دندانپزشکی دیجیتال مثل کاشت ایمپلنت دیجیتال دندان استفاده کنید. برای آشنایی با خدمات کلینیک دکتر نصیری و گرفتن نوبت به آدرس dr-nassiriclinic.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا