تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

ارتودنسی دندان های جلو؛ روش‌ها و هزینه‌ها


ارتودنسی دندان جلو ضمن اینکه طول درمان کوتاه‌تری نسبت به ارتودن سی کامل دارد، با هزینه کمتر تاثیر خیره‌کننده‌ای روی چهره و زیبایی طرح لبخند افراد دارد. 
چنانچه مایل‌اید درباره شرایط نیاز به ارتودنسی دندان جلو (به ویژه دو و چهار دندان جلویی)، گزینه‌های موجود برای این درمان‌ها و همچنین حدود هزینه‌شان نزد متخصص ارتودنسی بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید. 

 ارتودنسی دندان های جلویی

تعداد افرادی که تنها چند دندان کج دارند اصلا کم نیست؛ افرادی برای رسیدن به لبخندی جذاب معمولا به درمان‌های طولانی و یا پیچیده احتیاج ندارند. در چنین شرایطی معمولا با اصلاحات کوچک و تمرکز روی دو یا چهار دندان جلویی، لبخند ایده‌آل افراد به واقعیت تبدیل می‌شود.
مثلا ممکن است دندان‌های پیشین (چهار دندان جلویی در هرفک) یا تنها دوتا از آنها کمی بیرون‌زدگی داشته باشند، یا فاصله بین آنها زیاد باشد. در این حالت، یک بریس برای ارتودنسی دو دندان جلو آنها را در مدت نسبتا کوتاهی به موقعیت صحیح‌شان برمی‌گرداند. پس از آن هم با استفاده از نگهدارنده در جای خود تثبیت می‌شوند و لبخندی زیبا و مادام‌العمر به فرد می‌دهند.
در برخی موارد، هم دو دندان بالا و هم دو دندان پایین نامرتب هستند. اینجا نیز می‌توان با ارتودنسی چهار دندان جلو موقعیت آنها را تصحیح کرد. بنا به تشخیص متخصص می‌توان دندان‌های بالا و پایین را همزمان صاف کرد، یا اینکه بهتر است روی صاف کردن دندان‌های هرفک به طور مستقل تمرکز کرد.

شرایط نیاز به ارتودنسی دو دندان جلو یا چهار دندان جلویی

بریس‌ها برای درمان و مرتب کردن دندان‌های بیرون زده، آندربایت، نامرتبی و کج بودن دندان‌ها و … کاربرد دارند، تا آنها به دندان‌هایی صاف، ردیف و استاندارد تبدیل شوند. ناهنجاری‌هایی که نام برده شدند صرفا برای توصیف دندان‌ها به صورت کلی استفاده نمی‌شود، و اکثرا وضعیت دندان‌های جلویی را توصیف می‌کنند.
ارتودنسی چهار دندان جلو یا تنها دوتای آنها اکثرا به دلایل زیر است:

بیشتر بخوانید
فلوراید تراپی دندان کودکان

نامرتبی دندان‌های پیشین

زمانی که دو دندان پیشین در قوس رشد نمی‌کنند و روی هم قرار می‌گیرند یا با موقعیت دندان‌های دیگر تداخل دارند، نه تنها زیبایی صورت به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد بلکه عملکرد جویدن دندان‌های جلویی هم دچار افت محسوس می‌شود.

بیرون‌زدگی دندان‌های پیشین

دو دندان جلویی بیشتر از سایر دندان‌های فک بالا دچار بیرون‎زدگی می‌شوند. در صورت بیرون‌زدگی شدید، دندان‌های پیشین بالا و پایین هنگام جویدن به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند که منجر به بهم‌ریختگی بایت و مشکل در جویدن می‌شود. بیرون زدگی دندان‎های جلویی همچنین باعث می‌شود طرح لبخند جذابیت کمتری داشته باشد.

وجود فاصله بین دندان‌های جلویی

فاصله بین دندان‌های جلویی هم می‌تواند یکسان باشد، هم می‌تواند به صورت زاویه‌دار باشد؛ به این صورت که پایین دندان‌های فاصله بیشتری نسبت به بخش بالایی‌شان دارد. این وضعیت نه تنها زیبایی بصری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احتمال گیر کردن غذا در شکاف و آسیب به لثه‌ها را به شدت بالا می‌برد؛ مخصوصا هنگام جویدن غذاهای سفت.

این مشکلات گذشته از تاثیراتی که روی ظاهر دارند می‌توانند منجر به مشکلات هضم (به دلیل درست جویده نشدن غذا)، بیشتر شدن و سرعت گرفتن پوسیدگی دندان‌ها، کاهش مقاومت دندان‌ها و افزایش احتمال آسیب، نامرتب شدن سایر دندان‌ها، بیماری لثه و مشکلات گفتاری شوند.

هزینه ارتودنسی دندان جلو

مشابه ارتودنسی کامل، هزینه ارتودنسی برای تنها چند دندان هم به وضعیت بیمار و ناهنجاری دهانی-دندانی، نوع درمان انتخاب‌شده، طول درمان و گروه سنی بیمار بستگی دارد.
هزینه موارد جانبی را هم باید هنگام محاسبه هزینه در نظر گرفت، مثلا گاهی بیمار شرایط سلامتی ویژه‌ای دارد که باید پیش از آغاز درمان به طور کامل برطرف شود، یا هزینه‌های مربوط به عکس‌برداری، قالب‌گیری، جرم‌گیری دندان‌ها و …
به دلیل تعدد همین فاکتورهای موثر بر هزینه، نمی‌توان رقم دقیقی را نه برای هزینه ارتودنسی دو دندان جلو و نه برای قیمت ارتودنسی چهار دندان جلو اعلام کرد. هزینه‌های اعلام‌شده برای ارتودنسی حداقل برای یک فک بالا یا پایین اعلام می‌شود، که آنهم بسته به فاکتورهای یادشده متغیر است.
طبق آخرین اعداد و ارقام اعلام‌شده، هزینه ارتودنسی دندان جلو فک بالا یا پایین به تنهایی با بریس ثابت (فلزی) حداقل حدود 10 میلیون تومان و بالاتر است. این هزینه برای ارتودنسی نامرئی، با توجه به استفاده از چندین پلاک، می‌تواند این عدد را تا 3 برابر هم افزایش دهد. ارتودنسی لینگوال هم دست کم حدود 2 برابر گران‌تر از بریس‌های سنتی است.
با این وجود، ارتودنسی دو یا چهار دندان جلو به دلیل کم بودن تعداد دندان‌ها می‌تواند تا حد خوبی اقتصادی باشد؛ به ویژه اگر سراغ گزینه‌های رایج مانند بریس‌های فلزی بروید. برای تخمین دقیق‌تر هزینه چاره‌ای به جز ویزیت نزد متخصص نیست.

بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان ها با دندانپزشکی دیجیتال

گزینه‌های موجود برای ارتودنسی چهار دندان جلو یا دوتا از آنها

چند گزینه برای ارتودنسی دندان جلو وجود دارد، و ارتودنتیست‌های مجرب بیماران را برای انتخاب متد راهنمایی می‌کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

روش های ارتودنسی دندان جلو

بریس‌های شش‌ماهه

اگر لازم باشد هردو فک را همزمان با تمرکز روی دندان‌های جلو اصلاح کرد، یک بریس شش‌ماهه انتخاب خوبی است. این روش ارتودنسی نه تنها با براکت‌ها و سیم‌های هم‌رنگ دندان قابل نصب است، بلکه سبک‌وزن و کم‌حجم هم است. بنابراین، می‌توان ارتودنسی دندان جلو فک بالا و پایین را به طور همزمان نصب و ناهنجاری‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تری مرتب کرد.
همان‌طور که از نام آن پیداست، دندان‌ها را می‌توان به طور متوسط در مدت 6 ماه صاف کرد. با این حال، برخی از درمان‌ها می‌توانند سریع‌تر باشند؛ برخی درمان‌ها هم بسته به شلوغی یا فاصله دندان‌های کمی بیشتر زمان می‌برند.

الاینرهای شفاف

معمولا زمانی که فرد مایل است تنها دندان‌هایی که هنگام لبخند زدن مشخص هستند را اصلاح کند و نمی‌خواهد از بریس ثابت استفاده کند، ترازکننده‌های شفاف و متحرک پیشنهاد می‌شوند که معروف‌ترینِ آنها اینویزالاین یا اینویزیلاین (Invisalign) معروف به ارتودنسی نامرئی است.
این پلاک‌های متحرک پلاستیکی علاوه بر ارتودنسی چهار دندان جلو (یا تنها دوتا از آنها) برای درمان هردو فک به صورت کامل هم کاربرد دارند، البته به شرطی که ناهنجاری خفیف باشد. هنگامی که دندان‌ها به سمت موقعیت جدید خود حرکت می‌کنند، هر دو تا سه هفته یک‌بار الاینرها تعویض می‌شوند تا زمانی که دندان‌ها در جای درست قرار بگیرند.
با حرکات ملایم، الاینرها به تدریج بدون نیاز به سیم و براکت دندان‌ها را جابه‌جا می‌کنند. به دلیل آنکه تقریبا نامرئی هستند، الاینرهای شفاف بین بزرگسالانی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند بسیار محبوب‌اند.

بیشتر بخوانید
معرفی انواع برند ایمپلنت + بررسی بهترین برندها و انتخاب بهترین نوع ایمپلنت

بریس‎های زبانی یا لینگوال (پشت دندانی)

گزینه دیگر برای ارتودنسی دو دندان جلو بریس لینگوال است. این بریس‌ها هم از نوع ثابت هستند، منتها پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند. به این ترتیب، هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن دیده نمی‌شوند.
برخی معتقدند که این مدل مزیت بیشتری نسبت به بریس‌های سنتی دارد که راحت‌تر هستند، چون سیم‌ها و براکت‌ها با داخل لب یا گونه‌ها برخورد ندارند و به آنها آسیب نمی‌زنند. هرچند که عادت کردن به آنها و مانند گذشته صحبت کردن کمی زمان می‌برد.
بیشتر ارتودنتیست‌ها از بریس‌های لینگوال برای ارتودنسی دندان جلو و اصلاح دندان‌هایی که هنگام لبخند زدن دیده می‌شوند، استفاده می‌کنند. هرچند می‌توان موارد مهم و پیچیده‌تر را هم با آنها درمان کرد.

 آیا ارتودنسی دو دندان جلو به تنهایی توصیه می‌شود؟

اگر فک، بایت و لثه‌ها دچار مشکل نباشند، معمولا فرد کاندید مناسبی برای این نوع درمان است. در غیر اینصورت، پاسخ عمومی این است که بهتر است اینکار انجام نشود. چون در بهترین حالت، درمان تنها از نظر بصری موثر خواهد بود و بی‌نظمی در فک و مشکلات بایت برطرف نخواهند شد.
اینها به این دلیل است که هرفک بالا یا پایین مانند یک واحد به‌هم‌پیوسته و یکپارچه است. به همین خاطر، حرکت دادن تنها برخی از دندان‌ها روی تمام آنها تاثیر می‌گذارد. بنابراین، متخصص‌ها برای کسب بهترین نتیجه و زیبایی صورت معمولا نصب بریس برای کل فک توصیه می‌کنند.
علاوه بر این، وقتی کسی لبخند می‌زند، معمولا 8 تا 10 دندان جلویی او دیده می‌شود. بعضا ممکن است تمام دندان‌های بالایی نیز در معرض دید قرار بگیرند. بنابراین، حتی ارتودنسی چهار دندان جلو خط لبخند را کاملا اصلاح نخواهد کرد. نهایتا این هم موضوعی است که با مراجعه به متخصص می‌توان پاسخ دقیق آن را یافت.

چرا باید ارتودنسی دندان جلو را جدی گرفت؟

نامرتب بودن تعداد کمی از دندان‌ها معمولا نتیجه ازدحام آنها یا کوچک بودن فک است. یک دلیل دیگر از دست دادن زودهنگام دندان‌های شیری است. اگر بیمار پیش از رشد کامل دهان و فک برای جا دادن دندان‌های بالغ، دندان‌های شیری خود را از دست بدهد، دندان‌های اصلی در موقعیت‌های نامطلوب قرار خواهند گرفت.
علاوه بر این، دندان‌های جلویی ممکن است به دلیل رفلاکس ضعیف بلع یا بر اثر فشار زبان نامرتب شوند. عادات نادرست بلع باعث می‌شود که زبان به دندان‌های جلویی فشار بیاورد و به مرور آنها را جابه‌جا کند.
شاید چند دندان کج مشکلی سطحی به نظر برسد، اما این می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند درست تمیز نشدن دندان‌ها، افزایش باکتری‌ها و نهایتا پوسیدگی آنها شود. همچنین اگر دندان‌های جلویی به شکلی نامرتب باشد که فقط یک دندان بیشترین نیروی گاز گرفتن را تحمل کند، احتمال ترک‌خوردگی آن وجود دارد که فوق‌العاده دردناک است.

بیشتر بخوانید
هزینه جراحی دهان و دندان در سال 1401

در پایان
امیدواریم اکنون که دید واضح‌تری از ارتودنسی دو دندان جلو و چهار دندان جلو، گزینه‌های موجود برای اینکار و هزینه آنها دارید، هرچه سریع‌تر برای رفع مشکل‌تان اقدام کنید. کوچکترین مشکلات دهان و دندان می‌تواند زمینه‌ساز عارضه‌های جدی‌تر باشد و هزینه‌های حتی بیشتری را به شما تحویل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا