تکنولوژی دندانپزشکی

کاشت دندان با ایمپلنت فرق می‌کند؟

آیا کاشت دندان با ایمپلنت فرق می‌کند؟ پاسخ این پرسش منفی است. فرق کاشت دندان و ایمپلنت فقط در روش بیان آنها است. ایمپلنت یا کاشت دندان پیشرفته‌ترین روشی است که تاکنون برای پر کردن جای خالی دندان شما با دندانی شبیه به دندان‌های طبیعی اختراع شده است. اما روش‌های دیگری هم برای جایگزین کردن دندان از‌دست‌رفته وجود دارد که سابقه آنها به پیش از پیدایش فناوری ایمپلنت می‌رسد.

با ما در مرکز ایمپلنت دکتر قادری همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

فرق کاشت دندان و ایمپلنت در چیست؟

کاشت دندان همان‌طور که از نامش هویدا است، بیانگر یک تکنیک پزشکی است که در آن، دندانی در فک شما کاشته می‌شود. دندانی که متخصصان در ساخت آن از دندان‌های طبیعی شما الهام گرفته‌اند. این دندان از سه بخش اصلی تشکیل شده است. ریشه که درون فک شما کار گذاشته می‌شود. بخش میانی که به نام‌های اباتمنت یا فیکسچر معروف است و ریشه را به تاج دندان وصل می‌کند. در نهایت، تاج دندان که بر روی ریشه و فیکسچر قرار می‌گیرد و در معرض دید است.

البته با کار گذاشتن پایه یا ریشه دندان در استخوان فک شما، کار کاشت دندان به پایان نمی‌رسد. پایه فلزی دندان باید به استخوان فک شما جوش بخورد و برای این کار هم چند ماهی زمان نیاز دارد. پس از جوش خوردن پایه پروتز به استخوان فک شما، روند کاشت دندان به پایان می‌رسد. در این زمان، پزشک متخصص شما تاج دائمی دندان را بر روی پایه و فیکسچر آن قرار می‌دهد. در واقع، فرق کاشت دندان و ایمپلنت با روش‌های دیگر جایگزین کردن دندان فرقی اساسی است.

آشنایی با روش‌های جایگزین کردن دندان و فرق کاشت دندان و ایمپلنت با آنها:

سه روش پرکاربرد برای جایگزین کردن دندانی که از دست داده‌اید، وجود دارد. بد نیست نگاهی به هریک از این روش‌ها داشته باشیم و تفاوت آنها را با کاشت دندان بدانیم:

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره ریتینر دندان

1- کاشت دندان یا ایمپلنت:

کاشت دندان یک روش شناخته‌شده است که پیش‌تر به معرفی آن پرداختیم و گفتیم تفاوت کاشت دندان با ایمپلنت تنها در نوع بیان آن است. ایمپلنت دندانی به شما می‌دهد که مشابه دندان طبیعی شما است. بدون حرکت است و نمی‌توانید آن را جابه‌جا کنید. با این دندان همانند دندان طبیعی خود می‌توانید بخورید و بیاشامید. بدون نگرانی حرف بزنید و بخندید، و حتی فراموش کنید ایمپلنتی در دهان شما است.

2- فرق کاشت دندان و ایمپلنت با بریج دندان:

بریج یا پل دندان روش دیگری برای جایگزین کردن جای خالی دندان شما است. فرق کاشت دندان و ایمپلنت با بریج دندان در این است که ایمپلنت هیچ آسیبی به دندان‌های دیگر شما وارد نمی‌کند. اما برای به‌کارگیری بریج دندان، دندان‌پزشک باید روی یک یا دو دندان سالم شما را بتراشد و برای آنها روکشی تهیه کند. این یک یا دو روکش به دندانی متصل هستند که جای خالی دندان شما را پر می‌کند. روکش‌ها هم بر روی دندان‌های کناری شما چسبانده می‌شوند.

بریج یا پل دندان به‌طور کلی با کاشت دندان متفاوت است. کاشت دندان هیچ آسیبی به دندان‌های سالم شما وارد نمی‌کند. اما پس از بریج دندان، شما دیگر نمی‌توانید از دندان‌های تراشیده‌شده خود بدون روکش استفاده کنید.

3- فرق کاشت دندان و ایمپلنت با پروتز دندان مصنوعی:

پروتز دندان مصنوعی نیازی به معرفی ندارد. دندان‌های مصنوعی را همه مردم دیده‌اند و می‌شناسند. این دندان‌ها متحرک هستند و داخل دهان و روی فک و لثه‌های شما قرار می‌گیرند. در زمان شستن هم می‌توانید آنها را از دهان خود درآورید و بشویید. دندان‌های مصنوعی حس ناخوشایندی برای بسیاری از افراد ایجاد می‌کنند. اگر سن کسانی که از دندان‌مصنوعی استفاده می‌کنند، بالا نباشد، این حس ناخوشایندتر هم می‌شود. کاشت دندان با ایمپلنت متفاوت نیست اما کاشت دندان تفاوت بسیار زیادی با پروتز دندان مصنوعی دارد.

برتری‌های کاشت دندان و ایمپلنت بر روش‌های دیگر جایگزینی دندان:

همان‌طور که اشاره کردیم، تفاوت کاشت دندان با ایمپلنت تنها در لفظ است. البته ممکن است برخی از مردم به روش‌های دیگر جایگزینی دندان هم کاشت دندان بگویند. اما کاشت دندان ارتباطی با روش‌هایی مانند پل یا بریج دندان ندارد. مهم‌ترین برتری‌ها و فرق کاشت دندان و ایمپلنت نسبت به بریج و پروتز دندان مصنوعی را بدانید:

بیشتر بخوانید
لکه گیری دندان چیست؟ + معرفی روش‌های لکه گیری دندان

1- فرق کاشت دندان و ایمپلنت در زیباتر نشان دادن چهره شما نسبت به روش‌های دیگر جایگزینی دندان:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایمپلنت طبیعی بودن و زیبایی آنها است. کمتر کسی است که در سال‌های جوانی یا میان‌سالی یک یا چند دندان خود را از دست نداده باشد. پوسیدگی، تصادف و دلایل دیگر باعث می‌شوند تا افراد زیادی یک یا چند دندان خود را از دست بدهند.

جایگزین کردن این دندان‌ها با ایمپلنت دندانی شبیه به دندان طبیعی خودتان به شما می‌بخشد. با این دندان راحت و آسوده غذا می‌خورید، حرف می‌زنید و در زمان خندیدن نیازی نیست جلوی دهان خود را بگیرید. به‌این‌ترتیب، باز هم باید تکرار کنیم تفاوت کاشت دندان با ایمپلنت در هیچ چیزی نیست.

* فرق کاشت دندان و ایمپلنت در غذا خوردن و جویدن با روش‌های دیگر جایگزینی دندان:

نداشتن دندان بزرگ‌ترین مشکل برای خوردن و حتی آشامیدن است. کاشت دندان و ایمپلنت دندان‌هایی به شما می‌دهد که غذا خوردن با آنها مانند دندان‌های طبیعی شما است. دیگر در زمان خوردن غذا، مواد غذایی زیر پروتز دندان شما نمی‌رود و غذا خوردن شما را دچار مشکل نمی‌کند. با وجود این ایمپلنت‌ها غذا خوردن شما شبیه گذشته می‌شود و به راحتی غذا را می‌جوید و از غذا خوردن خود لذت می‌برید.

* فرق کاشت دندان و ایمپلنت در بالاتر بردن کیفیت زندگی شما نسبت به روش‌های دیگر جایگزینی دندان:

با بهره‌مندی از ایمپلنت کیفیت زندگی شما بهتر می‌شود. اعتماد‌به‌نفس شما به روال گذشته بازمی‌گردد. همچنین تفاوتی میان خود و دوستان، همکاران یا بقیه افرادی که از نعمت داشتن دندان برخوردارند، احساس نمی‌کنید. بسیاری از افرادی که دندان خود را از دست داده‌اند، در زمان صحبت کردن با دیگران احساس ناراحتی و شرم دارند. کم می‌خندند یا در زمان خندیدن با دست جلوی دهان خود را می‌گیرند. اما با وجود ایمپلنت در دهان شما همه این شرایط و محدودیت‌ها تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید
باندینگ زیبایی دندان چیست؟ + بررسی انواع درمان های زیبایی دندان

کاشت دندان مناسب چه کسانی است؟

فرق کاشت دندان و ایمپلنت با راه‌های دیگر جایگزین کردن دندان در این است که محدودیت‌هایی در افرادی که می‌توانند از این درمان بهره ببرند، وجود دارد. افراد گوناگونی می‌توانند با کاشت دندان از دندان‌هایی زیبا بهره‌مند شوند:

  • کسانی که یک یا همه دندان‌های خود را از دست داده باشند.
  • کسانی که از سلامت لثه و استخوان‌های فک برخوردار باشند.
  • افرادی که رشد فک آنها کامل شده باشد.
  • کسانی که استخوان لازم برای محکم شدن پیوند استخوان داشته باشند.
  • کسانی که در مراقبت از دندان‌های خود جدی و کوشا باشند.

روش‌های دیگر جایگزینی دندان مناسب چه کسانی است؟

  • کودکان و نوجوانانی که به رشد کامل نرسیده‌اند.
  • افرادی که به عفونت لثه مبتلا هستند.
  • کسانی که سیگار می‌کشند و نمی‌توانند آن را برای مدتی کنار بگذارند.
  • افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند.
  • اشخاصی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند.
  • کسانی که مشغول پرتودرمانی و شیمی درمانی هستند، یا تازه این درمان‌ها را به پایان رسانده‌اند.
  • افرادی که به برخی بیماری‌هایی مانند دیابت کنترل‌نشده، هموفیلی و نقص ایمنی دچار هستند.
  • زنانی که باردار هستند.

پرسش‌های متداول:

1- تفاوت کاشت دندان با ایمپلنت در چیست؟

کاشت دندان هیچ تفاوتی با ایمپلنت ندارد و تنها دو بیان مختلف برای یک روش درمانی است.

2- فرق کاشت دندان و ایمپلنت در درصد موفقیت با بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی چیست؟

درصد کمی از موارد ایمپلنت ممکن است با شکست روبه‌رو شود. درصد موفقیت ایمپلنت‌ها حدود 98 درصد برآورد شده است. همین مشکل برای پروتزهای دندان مصنوعی و بریج دندان هم وجود دارد. امکان شکست بریج دندان یا مشکلاتی در پروتز دندان مصنوعی هم همواره بوده و هست.

بیشتر بخوانید
نحوه انتخاب بهترین مواد دندانپزشکی برای ترمیم دندان
3- آیا اگر چند سال از کشیدن دندان من گذشته باشد، می‌توانم اقدام به ایمپلنت کنم؟

بله، شما هم می‌توانید از ایمپلنت دندان بهره‌مند شوید. کافی است تراکم استخوان خود را از دست نداده باشید که این نکته در معاینه شما مشخص می‌شود.

4- هزینه کاشت دندان چقدر است و چه تفاوتی با هزینه بریج و پروتز دندان مصنوعی دارد؟

هزینه ایمپلنت به عوامل گوناگونی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها نام و کیفیت برند دندان مورد استفاده شما است. هزینه ایمپلنت برای همه دندان‌ها بسیار بالاتر از هزینه پروتز دندان مصنوعی است. هزینه ایمپلنت بالاتر از هزینه بریج دندان نیز هست.

جهت دریافت قیمت های ایمپلنت دندان کلیک کنید.

https://drmortezaghaderi.com/implant-price/

سخن پایانی:

فرق کاشت دندان و ایمپلنت با روش‌های دیگر جایگزینی دندان بسیار است. ایمپلنت برتری‌های زیادی نسبت به روش‌های درمانی دیگر دارد. مهم‌ترین تفاوت کاشت دندان با روش‌های دیگر این است که ایمپلنت مانند دندان طبیعی شما است. با داشتن ایمپلنت راحت و آسوده غذا می‌خورید. با دوستانتان به گفت‌وگو می‌پردازید و از ته دل می‌خندید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا