دندانپزشکی کودکاندندانپزشکی نوین

لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

آیا لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟ لمینت دندان نوعی خدمات دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است که عیوب جزئی و سطحی دندان‌ها را برطرف می‌کند. دندان‌های کج، نامنظم یا نامرتب در کودکان می‌تواند نگران‌کننده باشد و به همین دلیل والدین به‌دنبال راهی برای حل این مشکل هستند. اما چاره کار لمینت دندان نیست چرا که کودکان گزینه مناسبی برای این کار نیستند. در ادامه با ما باشید تا ببینیم که آیا لمینت دندان برای کودکان انجام می‌ شود یا خیر و روش جایگزین برای حل عیوب ظاهری دندانی در کودکان چیست؟


فهرست مطالب


لمینت دندان برای کودکان انجام می شود؟

لمینت جز کارهای دندانپزشکی بسیار پرطرفدار است. کودکان معمولا اهمیتی به مراقبت و نگهداری از دندان‌های خود نمی‌دهند، به‌همین دلیل دندان کودکان بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی، پوسیدگی، کجی یا منظمی قرار دارد. ورم لثه در کودکان هم مشکل شایع دیگری است که باید به آن توجه داشت. لمینت دندان برای کودکان انجام می‌شود اما باید مراقب بود که این خدمات دندانپزشکی را پیش دندانپزشک متخصص انجام دهید تا از عوارض لمینت دندان مصون بمانید.

مزیت لمینت دندان برای کودکان در مقایسه با ارتودنسی بدون درد بودن و پروسه درمانی کوتاه‌مدت آن است. اما موضوع مهم نصب این ونیرهای دندانی برای کودکان، مراقبت‌های ثانویه بعد از نصب است؛ چرا که عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها را بیشتر می‌کند. البته تشخیص انجام این کار و استفاده از این خدمات دندانپزشکی برای کودکان به دندانپزشک و شرایط دهان و دندان کودک بستگی دارد.

برخی از دندانپزشکان لمینت را برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌کنند، چرا که تا قبل ۱۸ سالگی همچنان رشد استخوانی فک صورت می‌گیرد و موقعیت دندان و لثه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است مدتی پس از نصب، لمینت‌ها با لثه ناهماهنگ شوند.

بیشتر بخوانید
کراودینگ دندان چیست؟ + معرفی انواع مشکلات کرادینگ دندان

معرفی انواع لمینت دندان برای کودکان

انواع لمینت دندان برای کودکان عبارتند از لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی.

لمینت سرامیکیلمینت کامپوزیتی
به آن ونیر لمینت یا پرسلن ونیر هم می‌گویند.
لمینت سرامیکی قیمت بالاتری دارد.
برای نصب لمینت سرامیکی نیاز به تراشیدن ۱ تا ۲ میلی‌متر مینای دندان است.
طول‌عمر لمینت سرامیک بیشتر است.
برای نصب نیازی به تراشیدن میانی دندان نیست.
از لمینت سرامیکی ارزان‌تر است.
طول‌عمر کمتر برای حفظ رنگ و درخشندگی
سالی یک‌بار باید پولیش شود.

لمینت متحرک برای کودکان

طبق نظر و تشخیص دندانپزشک، می‌توان از لمینت متحرک دندان یا اسنپ اسمایل برای کودکان استفاده کرد. اما بسته به سن، ممکن است کودک با مشکلات و عوارض لمینت دندان روبه‌رو شود. شاید مزیت لمینت متحرک‌‌ برای کودک این باشد که قابل برداشتن است، اما بازهم با‌توجه‌به سن پایین، تصور کودکی که از لمینت متحرک استفاده کند کمی غیرواقعی است.

کاربردهای لمینت دندان برای کودکان

از کاربردهای ونیر لمینت‌ دندان برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اصلاح دندان های فرسوده

استرس و اختلال گیجگاهی-فکی گاهی دلیل دندان قروچه در خواب برای کودکان و نوجوانان است. که به‌شدت به دندان‌ها آسیب می‌رساند. در چنین مواردی لمینت دندان می‌تواند از آسیب دندانی ناشی از دندان‌قروچه بکاهد.

۲. اصلاح دندان های زرد یا تغییر رنگ یافته

مصرف برخی داروها، قطره تراسایکیلن یا برخی خوراکی‌ها باعث زردی یا تغییر رنگ دندان‌های کودکان می‌شود.

۳. دندان شکسته و لب پر شده

یکی از بهترین روش‌های رفع شکستگی‌ها یا لب‌پرشدگی کوچک دندان‌های کودکان استفاده از لمینت دندان است. اما برای بهره‌مندی از این خدمات دندانپزشکی برای کودکان حتما پیش از هر اقدامی ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید.

۴. دندان های نامرتب و نامنظم

کج درآمدن دندان‌ها در کودکان زیاد دیده می‌شود. گاهی برای جلوگیری از بی‌نظمی جزئی در رشد دندان‌ها، دندانپزشک لمینت دندان را تجویز می‌کند.

۵. فاصله بین دندان ها

دیگر کاربرد لمینت دندان برای کودکان رفع فاصله بین دندان‌ها است که باید با مشورت دندانپزشک انجام شود تا فاصله غیرطبیعی بین دندان‌ها برطرف شود.

بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره انجام میناکاری دندان‌ها + هزینه میناکاری دندان چقدر است؟

از جمله کاربردهای این روش ترمیمی و زیبایی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- روشن کردن دندان‌ها

از جمله مهم‌ترین مواردی که افراد برای آن به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، سفید کردن دندان‌ها است. به طور کلی موارد متعددی از جمله افزایش سن، مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی، استعمال سیگار و دخانیات، مصرف برخی داروهای خاص، ابتلا به برخی بیماری‌ها و … می‌توانند به مرور سبب زرد شدن و بدرنگ شدن دندان‌ها گردند. در این شرایط در صورت تشخیص دندانپزشک، لمینت می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار خوب و کارآمد برای رفع این مشکل باشد و لبخند زیبا و درخشانی را برای فرد به ارمغان آورد.

2- درمان دیاستم یا بستن فاصله بین دندان‌ها

وجود فاصله بین دندان‌ها که می‌تواند زیاد و یا کم باشد، برای بسیاری از افراد از نظر زیبایی مورد پسند نیست. البته باید بدانید که دیاستم تنها زیبایی را تحت تأثیر قرار نداده و می‌تواند مشکلات متعددی را برای سلامتی دهان ایجاد نماید.
لمینت یکی از روش‌های مؤثر و رایجی است که برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- رفع نامرتبی و نامنظمی دندان‌ها

یکی دیگر از کاربردهایی که لمینت به همراه دارد، درمان و رفع برخی از نامرتبی‌های دندانی است. لازم به ذکر است که میزان این ناهماهنگی و نامرتبی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، زیرا در صورت زیاد بودن این میزان احتمالاً لمینت و دیگر روش‌های زیبایی دندانپزشکی نمی‌توانند به درمان اصولی و دائمی این مشکل بپردازند. در این شرایط درمان تخصصی ارتودنسی پیشنهاد می‌شود. اما اگر میزان نامنظمی دندان‌ها اندک باشد، امکان ترمیم آن با استفاده از لمینت کامپوزیتی و یا لمینت سرامیکی وجود خواهد داشت.

4- تغییر دادن فرم دندان‌ها

از دیگر کاربردهای رایج و اصلی لمینت این است که می‌تواند به اصلاح فرم دندان‌ها بپردازد. به‌عنوان‌مثال دندان‌هایی که اندازه‌ای ناهماهنگ داشته و کوتاه و بلند هستند، با استفاده از این روش قابلیت اصلاح دارند.

5- ترمیم دندان‌های شکسته و یا لب پر شده

یکی از مشکلات بسیار رایجی که به دلایل مختلفی برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، لب پر شدن و یا شکستگی دندان‌ها می‌باشد. شاید شما نیز با این عارضه روبرو شده‌اید و به دلیل یک ضربه به صورت و یا جویدن یک غذای سفت دچار این عارضه گشته‌اید؛ بنابراین اگر دندان‌های جلویی شما با این مشکل مواجه شدند، می‌توانید برای اصلاح این مشکل از لمینت کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید
معرفی انواع برند ایمپلنت + بررسی بهترین برندها و انتخاب بهترین نوع ایمپلنت

6- اصلاح بد شکل بودن لبه دندان‌ها

گاهی اوقات مواردی از جمله ژنتیک، دندان‌قروچه و … می‌توانند سبب ساییده شدن دندان‌ها و ایجاد حالت دندانه دار در لبه آنها شوند که این مشکل نیز با استفاده از لمینت قابل رفع خواهد بود.

چه کودکانی می توانند از لمینت استفاده کنند؟

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ هرچند سن پایین معمولا محدودیتی برای استفاده لمینت در کودکان نیست، اما بیشتر دندانپزشک‌ها با این روش برای کودکان مخالفند؛ چرا که کودکان در سنین پایین معمولا دندان شیری دارند و هنوز دندان‌های دائمی به‌طور کامل رشد نکرده‌اند.

درصورتی‌که شرایط غیرعادی باشد و هیچ راهی برای درمان مشکل دندانی کودک نباشد، دندانپزشک متخصص بنابه تشخیص و شرایط می‌تواند علیرغم وجود دندان‌های شیری، از روکش ونیر لمینت برای کودکان استفاده کند. کودکانی که مشکلات دندانی جزئی مثل نامرتبی، ناهمواری یا بدشکلی، دندان‌های زاویه‌دار و فاصله بین دندانی کمی دارند، می‌توانند از لمینت استفاده کنند.

چه کودکانی نباید از لمینت استفاده کنند؟

استفاده از ونیرهای پرسلین برای همه مناسب نیست. کودکان با شرایط زیر نباید از لمینت استفاده کنند. زیرا هر کدام از موارد زیر می‌توانند از علل افتادن لمینت دندان باشند.

  • بیماری‌های دهان و دندان
  • عفونت لثه‌ای یا بیماری پریودنتال
  • رشد بیش‌ازاندازه دندان
  • کودکانی که عادت دندان‌قروچه دارند.
  • سلامت عمومی ضعیفی دارند.

لمینت دندان برای چه سنی است؟

حداقل سنی که دندانپزشکی برای این کار مجاز می‌داند ۱۴ سالگی است. البته باز هم تاکید بر نصب بعد از رسیدن به ۱۸ سالگی است. اگر تا قبل این سن کودک لمینت کار گذاشت باید تا رسیدن به بزرگسالی یک تا دوبار لمینت‌ها عوض شوند. دندانپزشکان برای دختران سن ۱۶ سالگی و پسران سن ۱۸ سالگی را مناسب برای این روش می‌دانند.

بیشتر بخوانید
پریودنتیت چیست؟

مزایای لمینت دندان برای کودکان چیست؟

مزایای لمینت دندان برای کودکان عبارتند از:

  • رفع مشکلات دندانی جزئی مثل زردی، لب‌پرشدگی، شکستگی سطحی، کج و نافرم بودن دندان‌ها
  • نصب سریع و طول درمان کوتاه
  • ظاهر طبیعی شبیه دندان‌های واقعی

آمادگی برای لمینت دندان کودکان

از آنجایی که رشد استخوان و دندان‌ها در سن پایین همچنان ادامه دارد این روش را نمی‌توان جزء خدمات دندانپزشکی مفید برای کودکان دانست. اما اگر بنا به دلایل، دندانپزشک تشخیص داد که باید از ونیر لمینت برای دندان کودک استفاده کند ابتدا باید پوسیدگی‌های اولیه و التهاب لثه‌ای را کامل برطرف کند و بعد سراغ تراشیدن مینای دندان و کارگذاشتن روکش‌ها برود.

مراقبت های بعد از لمینت کودکان

یکی از اصول مهم برای افزایش طول عمر و ماندگاری ونیر لمینت، مراقبت بعد از لمینت دندان است. کودکان به‌تنهایی اهمیتی به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌دهند. اگر برای کودک خود لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی نصب کرده‌اید باید شیوه مراقبت از این ونیرها را هم به کودک آموزش دهید.

لمینت دندان برای کودکان

مسواک‌زدن، استفاده مرتب از دهان‌شویه و نخ‌دندان برای این کودکان لازم و ضروری است. نوع خمیردندان و جنس مسواک هم بسیار مهم است تا باعث فرسایش ونیرها نشوند. نخ‌دندان از تجمع آلودگی و میکروب در فواصل بین دندانی و عفونت و التهاب لثه جلوگیری می‌کند.

عوارض و خطرات لمینت دندان برای کودکان چیست؟

اما معایب و عوارض لمینت دندان برای کودکان را نباید نادیده گرفت. کودکان در سن رشد هستند و فک و لثه‌ها هم به‌خاطر رشد تغییر می‌کنند. این اتفاق باعث اختلال در لمینت‌ها می‌شود. به‌علاوه اینکه کودکان معمولا توجهی به مراقبت از دندان‌ها ندارند، و روکش‌های لمینتی مراقبت ویژه می‌طلبند. بنابراین احتمال بروز عفونت و خونریزی لثه و آسیب لثه‌ای در کودکان زیاد می‌شود و حساسیت دندان‌ها بالا می‌رود. زیرا پوسیدگی دندان و لمینت دندان با هم مرتبط هستند. این را هم درنظر بگیرید که برخلاف لمینت متحرک، این نوع لمینت‌ها ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را برداشت. معمولا در کودکان دوام لمینت دندان کاهش پیدا می‌کند. برای اطلاع از عوارض این روش زیبایی برای کودکان باید با دندانپزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

قیمت لمینت دندان برای کودکان

بسته به وضعیت سلامت دهان و دندان کودک، نوع لمینت سرامیکی یا لمینت کامپوزیتی که انتخاب می‌کنید، دندانپزشک و کلینیک دندانپزشکی و تجیهزاتی که دندانپزشک برای ارائه این خدمات دندانپزشکی استفاده می‌کند، قیمت لمینت دندان برای کودکان متفاوت خواهد بود و به‌طور معمول قیمت از ۳ میلیون تومان برای هر دندان شروع می‌شود.

استفاده از لمینت در کودکی خطرناک است؟

استفاده از لمینت در کودکی بیشتر از آنکه فایده داشته باشد عوارض دارد، چرا که دندان و لثه‌های کودک همزمان با سن رشد تغییر می‌کنند و احتمال آسیب لثه‌ای، عفونت و مشکلات دندانی را بیشتر می‌کند.

در سن کم لمینت دندان ماندگاری دارد؟

طول‌عمر لمینت دندان بسته‌به روش مراقبتی دارد. اما از آنجایی که کودکان چندان به مراقبت دهان و دندان توجه ندارند، ماندگاری لمینت در سن پایین در کودکان کمتر می‌شود.

لمینت دندان برای کودکان بهتر است یا ارتودنسی؟

ارتودنسی و لمینت دندان دو روش درمانی و ترمیمی برای رفع اختلالات دندانی هستند. دندانپزشک بسته‌به شرایط روش مناسب را تشخیص می‌دهد اما معمولا ارتودنسی را برای کودکان بیشتر از لمینت تجویز می‌کنند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با انجام لمینت دندان برای کودکان آشنا شدید. در نتیجه استفاده از لمینت برای کودکان مسئله‌ای است که بسیاری از والدین به آن توجه می کنند. حال آنکه قبل از انجام هرکاری و به منظور حفاظت از سلامت دهان فرزندتان لازم است با دندان پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا لمینت برای دندان‌های سیاه کاربرد دارد؟

برای پاسخ این سؤال در ابتدا باید دلیل سیاه شدن دندان مشخص گردد. به‌عنوان‌مثال اگر این سیاهی به دلیل اندو و یا عصب کشی ایجاد شده باشد، معمولاً لمینت نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. در این شرایط به احتمال زیاد دندانپزشک روکش را پیشنهاد خواهد کرد.

آیا ناهنجاری فکی با لمینت قابل درمان است؟

درمان تخصصی و اصلی ناهنجاری‌های فکی، ارتودنسی می‌باشد و هیچ‌کدام از روش‌های زیبایی دندانپزشکی از جمله لمینت نمی‌توانند گزینه مناسبی برای این مشکل باشند. در شرایطی که بیمار با ناهنجاری فکی روبرو است، در ابتدا باید تحت درمان ارتودنسی و یا ارتودنسی به همراه جراحی فک قرار گرفته و بعد از اتمام دوره درمان و طی کردن دوره نقاهت خود، در صورت تمایل برای سفیدتر کردن و یا درخشان‌تر کردن لبخند خود از لمینت استفاده داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا