دندانپزشکی نوین

آیا ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟ + بررسی مراحل مختلف درمان ارتودنسی

لمینت دندان بهتر است یا ارتودنسی این سوال به طور مداوم بین افرادی که به دنبال داشتن یک وضعیت مطلوب برای دندان‌هایشان هستند مطرح است. آشنایی با ماهیت ارتودنسی و لمینت تا حدودی بعنوان یک راهنما برای تشخیص اینکه لمینت بهتر است یا ارتودنسی پیشنهاد می‌شود. از طرفی داشتن اطلاعات کافی در خصوص مناسب بودن لمینت یا ارتودنسی برای داشتن یک لبخند زیبا و ظاهر مناسب دندان‌ها در انتخاب یک روش ترمیمی مناسب نقش موثری دارد. می‌توان با مراجعه به یک دندانپزشک و بررسی وضعیت دندان‌ها تشخیص اینکه ارتودنسی یا لمینت کدامیک برای بهبود شرایط دندان‌ها مناسب است را به یک متخصص سپرد.

در این میان برخی افراد تمایل دارند قبل از مراجعه به پزشک با کسب اطلاعات در خصوص اینکه لمینت بهتر است یا ارتودنسی برای انجام عمل ترمیمی و زیبایی دندان یکی از این دو روش را انتخاب کنند. در این مقاله برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در خصوص زیبایی دندان‌ها که نقش مهمی در چهره افراد دارند به بررسی روش‌های تشخیص اینکه ارتودنسی‌بهتر است یا لمینت می‌پردازیم.


فهرست مطالب


آیا لمینت دندان بهتر است یا ارتودنسی؟

معمولا بین افرادی که تصمیم به انجام عمل زیبایی و ترمیمی روی دندان‌های خود را دارند سوالاتی مثل از روش ارتونسی استفاده کنیم یا لمینت؟ مطرح است. بنابراین رسیدن به یک جواب مطلوب در این خصوص که لمینت دندان بهتر است یا ارتودنسی‌در وهله اول یک عمل تخصصی است که وابسته به شرایط دندان‌های هر بیمار با تشخیص دندانپزشک تعیین می‌شود. در این میان داشتن اطلاعات در خصوص اینکه لمینت بهتر است یا ارتودنسی در انتخاب یک روش مناسب ترمیمی قبل از مراجعه به دندان پزشک تاثیر مثبتی دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت را بخوانید.

این دو روش به دلیل داشتن جایگاه مناسب در عمل‌های زیبایی و ترمیمی دندان ممکن است گاها با هم اشتباه گرفته شوند. اما بهتر بودن هر کدام از این راهکارها ارتباط مستقیم با شرایط دندان‌های بیمار دارد. بعنوان مثال در مواردی که بیمار با بی نظمی و بهم ریختگی ترتیب دندان‌ها مواجه است بطور حتم پیشنهاد اولیه ارتودنسی‌دندان زیر نظر یک متخصص ارتودنسی است. در مقابل معمولا برای بیمارانی که با مشکل کوچکی دندان‌ها، نامتوازن بودن برخی دندان‌ها نسبت به دیگر دندان‌ها مواجه هستند و دندان‌های نیش آنها ظاهری نا نتعارف دارد، انتخاب لمینت دندان بهترین راهکار به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید
تروما دندان چیست؟ + تروما دندان چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس دندان‌هایی که بیشتر دچار تروما میشوند

لمینت دندان چیست؟

یکی از مواردی که در داشتن یک پاسخ منطقی و مناسب درباره اینکه لمینت دندان بهتر است یا ارتودنستی نقش دارد، آشنایی کامل با عمل زیبایی- ترمیمی لمینت دندان است. لمینت دندان یک عمل زیبایی به شمار می‌آید که برای رفع برخی مشکلات ظاهری دندان توسط متخصصان دندانپزشک پیشنهاد می‌شود. درباره فوق تخصص اندودنتیست را بخوانید. بطور معمول بیمارانی که دارای دندان‌های کوچکی در لابه لای دیگر دندان‌های خود هستند و یا اینکه وضعیت دندان‌های نیش آنها منجر به ایجاد لبخند لثه‌ای شده است از لمینت برای بهبود وضعیت ظاهری دندان‌ها استفاده می‌کنند.

علاوه بر موارد بیان شده در زمانی که تغییر رنگ دندان‌ها و اصلاح شکل دندان‌ها مطرح است لمینت دندان بعنوان یک روش درمانی توصیه می‌شود.روش انجام لمینت دندان به این صورت است که متخصص با تراشیدن سطح مینای دندان شرایط را برای قرار گرفتن سطح جدید و یا روکش نازک ایجاد شده در کلینیک‌های دندانپزشکی فراهم می‌کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مهمترین برندهای کامپوزیت دندان را بخوانید. این روکش‌ها زیبا و ظاهری مناسب را برای دندان‌ها بوجود می‌آورند. طول دوره ی درمان لمینت دندان بین یک تا دو هفته بوده و پس از آن بیمار می تواند به راحتی به عادات غذایی خود مانند قبل ادامه دهد.

از جمله معایب لمنیت دندان می‌توان به این نکته اشاره داشت که در این روش مینای دندان ها تراشیده می شود که همین امر ممکن است باعث شود دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار گیرند. در واقع لمینیت یک روش درمان موقت بوده و دندان لمینت شده پس از مدتی دچار مشکلات مختلفی مانند پریدگی لمینیت و یا تیره شدن رنگ لمینیت‌ها می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تجهیزات دندانپزشکی همراه عکس را بخوانید.

هزینه این روش بستگی به تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید درمان کنید دارد. بنابراین ممکن است ونیر بسیار ارزان‌تر از براکت و یا گران‌تر از آن باشد. توجه داشته باشید مشکلات شدید ارتودنسی را نمی‌توانید با این روش درمان کنید. درباره بند گذاری در ارتودنسی را بخوانید.

آشنایی با ارتودنسی دندان

پس از آشنایی با لمینت دندان برای داشتن یک تصویر ذهنی مناسب از اینکه ارتودنسی بهتر است یا لمینت به بررسی ویژگی‌ها و شرایط انجام این عمل زیبایی می‌پردازیم. ارتودنسی دندان یک روش پیشنهادی و مناسب برای افرادی است که با دندان‌های نامرتب و نا منظم مواجه هستند. شکل‌گیری و جای‌گیری مناسب دندان‌ها با روش‌های ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و شیوه نوین آن به نام ارتودنسی دیمون در این نوع عمل زیبایی دندان تحت نظر متخصص صورت می‌گیرد.

در روش ارتودنسی، دندان‌ها با نیروی فیزیکی کافی که توسط براکت‌ها و نگه‌دارنده‌ی ارتودنسی وارد می شود به جای درست خود هدایت می‌شوند. طول دوره درمان ارتودنسی در افراد مختلف با توجه به وضعیت دندان‌ها متفاوت بوده و معمولا بین شش ماه تا دو سال طول می کشد. گاها برخی متخصصان انجام ارتودنسی را قبل از دیگر روش‌های زیبایی و ترمیمی دندان مثل لمینت برای سهولت انجام این کار پیشنهاد می‌کنند. از طرفی متخصصان ارتودنسی لمینت کردن برای افرادی که دندان‌هایشان به ارتودنسی‌نیاز دارند را تنها پنهان کردن مشکل دندان‌ها می‌دانند.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی دندان کج "علل کج شدن دندان ها چیست؟" | فیلم ارتودنسی دندان کج

بررسی مراحل مختلف درمان ارتودنسی

معمولاً تکمیل درمان ارتودنسی به شش تا سی ماه زمان نیاز دارد. این روش درمانی به میزان زیادی به طبقه‌بندی مال اکلوژن (عدم قرارگیری دندان‌های بالا و پایین به شکل صحیح)، نوع ابزار ارتودنسی مورد نیاز و پیگیری بیمار بستگی دارد.

در این قسمت سه مرحله مختلف درمان ارتودنسی شرح داده می‌شوند:

مرحله 1- برنامه‌ریزی

تشخیص دقیق مشکل دندانی به متخصص ارتودنسی در تنظیم راستای دندان‌ها به موثرترین و مناسب‌ترین شیوه ممکن کمک می‌کند. امکان دارد چند جلسه اول مراجعه بیمار به موارد زیر اختصاص داده شود:

  • ارزیابی پزشکی و دندانی – معمولاً مشکلات دندانی و عارضه‌های جسمانی با یکدیگر مرتبط هستند. مشکلات مربوط به دهان و دندان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های دیگر شوند. هدف از این ارزیابی، اطمینان از تحت کنترل بودن مشکلات دندانی و جسمانی پیش از آغاز درمان می‌باشد.
  • قالبگیری از دندان‌های بیمار – در این مرحله بیمار دندان‌های خود را درتری (tray) قالبگیری قرار می‌دهد. در این تری، ماده ژلاتینی وجود دارد که به دور دندان‌ها محکم می‌شود. سپس‌تری از دندان‌های جدا شده و برای قالبگیری و ایجاد مدل از دندان‌های بیمار از آن استفاده می‌شود. این مدل به متخصص ارتودنسی‌در ارزیابی موقعیت هر دندان و ارتباط آن با دندان‌های دیگر کمک می‌کند.
  • تصویربرداری با اشعه ایکس پانورامیک – تصویربرداری با اشعه ایکس روش بسیار مناسبی برای بررسی مشکلات دندانی و یا آسیب‌دیدگی‌های مفصل فک محسوب می‌شود. متخصص ارتودنسی از این روش جهت بررسی موقعیت دقیق هر دندان و ریشه‌های آن‌ها استفاده می‌کند.
  • تصاویر ایجاد شده توسط کامپیوتر – این تصاویر در طرح‌ریزی برنامه درمانی و بررسی میزان تأثیر درمان بر شکل ظاهری صورت و تقارن و تناسب فک به متخصص ارتودنسی کمک می‌کند.
  • عکس‌برداری – بسیاری از متخصصین ارتودنسی تمایل دارند که از صورت و دندان‌ها در زمان‌های مختلف جهت ارزیابی روند پیشروی درمان و تأثیر درمان بر فرم ظاهری صورت بیمار عکس تهیه کنند.

مرحله 2- فاز فعال ارتودنسی

تمامی روش‌ها و ابزار فوق جهت تشخیص و طرح‌ریزی برنامه درمانی برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس متخصص ارتودنسی از ابزار مخصوص ارتودنسی جهت حرکت دادن دندان‌ها در راستای صحیح استفاده می‌کند. امکان دارد ابزار ارتودنسی‌ثابت و یا متحرک باشند. در بیشتر موارد از بریس‌های ثابت استفاده می‌شود. بریس‌های لینگوال نیز ثابت می‌باشند ولی در قسمت داخلی دندان‌ها قرار می‌گیرند و کمتر قابل مشاهده می‌باشند.

بیشتر بخوانید
آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ | دلایل عفونت ایمپلنت چیست؟

ابزار متحرک ارتودنسی جایگزینی برای بریس‌های ثابت محسوب می‌شوند. نمونه ابزار متحرک ارتودنسی‌شامل اینویزیلاین، هدگیر (سربند) و فیس ماسک می‌باشند. این ابزار بایستی برای مدت زمان چند ساعت در هر روز جهت تسریع روند درمان مورد استفاده قرار گیرند.

صرف نظر از نوع ابزار ارتودنسی، متخصص  به طور مداوم این ابزار را تنظیم می‌کند تا از فشار کافی وارد بر دندان‌ها اطمینان حاصل کند. مراجعه به متخصص ارتودنسی در فواصل منظم الزامی است. هر گونه شکستن یا آسیب ‌دیدن ابزار ارتودنسی بایستی به متخصص اطلاع داده شود.

مرحله 3 – فاز نگهداری و تثبیت

پس از تنظیم راستای دندان‌ها، بریس ثابت و متحرک خارج شده و استفاده از آن‌ها متوقف می‌شود. در این قسمت دشوارترین بخش درمان ارتودنسی به پایان می‌رسد. سپس متخصص ارتودنسی‌یک ریتینر مخصوص بیمار را می‌سازد. ریتینر باعث می‌شود که دندان‌ها به وضعیت قبلی خود باز نگردند. ریتینر بایستی برای مدت زمان خاص در طول روز و در یک دوره زمانی تعیین شده استفاده شود. در طول فاز نگهداری، استخوان فک در اطراف دندان‌هایی که هم‌راستا شده‌اند، بازسازی می‌شود. در نتیجه وضعیت دندان‌ها در راستای مناسب تثبیت می‌شود.

مزایا و معایب ارتودنسی چیست؟

مزایا ارتودنسی:

ارتودنسی به منظور رفع مشکلات مرتبط با زیبایی ظاهری صورت و همچنین بهبود نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر بهترین گزینه درمانی محسوب می‌شود. در صورتی که وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها به گونه‌ای باشد که به لمینت سرامیکی (پرسلن) آسیب برساند، ارتودنسی به رفع این مشکل کمک می‌کند.

با بررسی وضعیت دندان‌ها می‌توان به وجود مشکلات فوق پی برد. در صورتی که دندان‌ها دچار ساییدگی یا لب‌پریدگی شده‌اند و یا ترک در آن‌ها وجود داشته باشد، شخص کاندیدای مناسبی برای استفاده از لمینت پرسلن نمی‌باشد. البته در برخی از مواقع نیز درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی می‌تواند سودمند باشد.

معایب ارتودنس:

بزرگ‌ترین ایراد استفاده از روش ارتودنسی، طولانی بودن روند درمان و همچنین مدت زمان مورد نیاز جهت اقدامات مراقبتی به منظور تثبیت نتایج درمان می‌باشد. پس از استفاده از بریس معمولاً بایستی از ریتینر جهت جلوگیری از حرکت دندان‌ها به وضعیت قبلی‌شان استفاده کرد. بیمار عموماً باید ریتینر را به طور مداوم برای مدت چندین ماه پس از خارج کردن بریس (و شب‌ها برای مدت چندین سال) استفاده کند.

تفاوت ارتودنسی با لمینت دندان در چیست؟

مهمترین تفاوت لمینت و ارتودنسی استفاده از روش‌های درمانی تدریجی بدون ایجاد هر گونه تغییر در سطح و شکل دندان‌ها با روش‌های مختلف ارتودنسی است. بطور حتم وضعیت دندان‌ها برای اینکه تشخیص دهیم ارتودنسی یا لمینت کدامیک بهترین تاثیر را روی دندان‌هایمان می‌گذارند، بیشترین تاثیر را دارد. ارتودنسی‌دندان یک روش بیشتر درمانی تا زیبایی است که با تاثیر مناسب بر روی فک به مرور زمان در تغییر وضعیت دندان‌ها از شرایط نامناسب به جایگاهی مطلوب نقش بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره انجام میناکاری دندان‌ها + هزینه میناکاری دندان چقدر است؟

بنابراین می‌توان عمده ترین تفاوت ارتودنسی و لمینت دندان برای رسیدن به نتیجه نهایی در خصوص اینکه لمینت بهتر است یا ارتودنسی در قالب نکات زیر جمع بندی کرد:

  • حفظ سلامت دندان‌ها در کنار ایجاد زیبایی و تناسب عمده ترین تفاوت لمینت با ارتودنسی‌دندان است. در واقع متخصص دندانپزشک در روش لمینت با تراشی که بر سطح دندان ایجاد می‌کند، بافت مینای آن را از بین می‌برد. این امر در گذر زمان و برای ترمیم لمینت ممکن است با تراشیده شدن قسمت دیگری از دندان تکرار شود. این موارد در ارتودنسی‌دندان دیده نمی‌شود.
  • در روش لمینت دندان هر قدر هم که پولیش و روکش دندان شبیه به دندان طبیعی باشد، به مرور زمان به علت تجمع میکرو ارگانیسم‌ها منجر به بروز بیماری‌های التهاب لثه، خونریزی لثه و تخریب استخوان الوئول می‎شود.
  • در عمل ارتودنسی بی نظمی دندان‌ها از ریشه حل می‌شود ولی در عمل لمینت دندان تنها زیبایی ظاهری حاصل می‌شود.

نحوه اصلاح طرح لبخند چگونه است؟

نظارت کامل و همه‌جانبه بر بیمار در طول روند درمان جهت دستیابی به نتیجه مورد نظر از اهمیت به سزایی برخوردار است.

ارتودنسی

روند اصلاح طرح لبخند  معمولاً شامل مراحل زیر می‌باشد:

  • جلسه مشاوره جهت بررسی شرایط، تقاضا و انتظارات بیمار از روند درمان
  • ارزیابی وضعیت دندان‌ها جهت اطمینان از سلامت کامل دندان‌ها و لثه‌ها به منظور آغاز روند درمان و دستیابی به نتیجه بلندمدت و رضایت‌بخش
  • طرح‌ریزی برنامه مقدماتی درمان. در این مرحله گزینه‌های مختلف جهت کسب نتیجه دلخواه بررسی می‌شوند. به غیر برنامه درمانی، هزینه درمان نیز ارزیابی می‌شود.
  • استفاده از آزمایش‌های تشخیصی مانند اسکن، تصویربرداری با اشعه ایکس و تهیه مدل‌های از دندان‌های بیمار
  • طرح‌ریزی برنامه جامع درمانی. با استفاده از مدل دندان بیمار، دندان‌پزشک وضعیت فعلی دندان‌ها و بهترین روش ایجاد نتیجه مورد نظر بیمار را ارزیابی می‌کند.
  • لبخند آزمایشی- در برخی از موارد استفاده از طرح لبخند آزمایشی یا ارزیابی نمونه کارهای لمینت به اشخاص در تصمیم‌گیری در ارتباط با بهبود و اصلاح طرح لبخند کمک می‌کند. این روش همیشه امکان‌پذیر نمی‌باشد و معمولاً فقط زمانی انجام می‌شود که از روکش ونیر استفاده شده باشد.
  • مدل تکمیل شده دندان. امکان دارد اشخاص دارای طرح لبخند آزمایشی نباشند ولی می‌توانند مدل تکمیل شده دندان‌های خود را مشاهده کنند. در صورتی که شخص از اینویزیلاین استفاده کند، مدل دندان از طریق نرم‌افزار Clincheck قابل مشاهده و بررسی است.
  • آماده‌سازی دندان – امکان دارد دندان‌ها به آماده‌سازی توسط دندان‌پزشک نیاز داشته باشند. ممکن است در این مرحله از لمینت یا روکش موقتی استفاده شود.
  • ساخت لمینت یا روکش دندان
  • قرار دادن روکش لمینت در محل مورد نظر
  • بازبینی و ارزیابی روند درمان
بیشتر بخوانید
آشنایی با نخ دندان که ناجی سلامت دندان است + فیلم روش درست استفاه از نخ دندان

آیا می‌توان لیمیت را جایگزینی برای ارتودنسی دانست؟

متخصصان دندانپزشک انتخاب لمینت را بعنوان یک جایگزین برای ارتودنسی تنها سرپوشی بر ایرادات و نامتوازن بودن دندان‌ها می‌دانند. بنابراین ارتودنسی همانند گذشته بهترین و تاثیرگذار ترین روش برای رفع نامظمی وعدم توازن دندان‌ها و فک به شمار می‌آید. در واقع در مقایسه نهایی اینکه ارتودنسی بهتر است یا لمینت می‌توان به این مورد اشاره داشت که ارتودنسی روشی درمانی دندان است و زمانی که شما از این روش استفاده می کنید در واقع وضعیت دندان های خود را به شکل طبیعی و درست آن‌ها تبدیل می‌کنید.

روش ارتودنسی دندان انتخاب بهتری برای رفع مشکلات زیبایی دندان است چون این روش بر اساس طبیعت دندان ها صورت گرفته و معمولا دارای نتیجه مطمئن تری می‌باشد. لمینت همانطور که گفته شد بیشتر یک عمل زیبایی بوده و شکل و طبیعت دندان‌ها را تغییر می دهد. به همین دلیل ممکن است نتیجه اولیه رضایت بخش باشد اما در آینده‌ی نزدیک برای افراد مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. در نهایت مراجعه به دنانپزشک بهترین راهکار برای تشخیص لمینت دندان بهتر است یا ارتودنسی می‌باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با تفاوت ارتودنسی و لمینت دندان آشنا شدید. همچنین از مزایا و معایب آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا درمان با روش ارتودنسی محدودیتی به همراه دارد؟

یکی از نقطه ضعف های موجود در درمان ارتودنسی که از مهم ترین محدودیت ها و نقطه ضعف های مربوط به براکت ها می باشد، مدت زمان درمان و همچنین نیاز به مراقبت ها و مراجعات مکرر و طولانی مدت است. در درمان ارتودنسی بعد از اتمام و پایان دوره درمانی به طور معمول براکت های ارتودنسی توسط نگهدارنده یا ریتینر بر روی دندان ها فیکس شده و مانع بازگشت دندان ها به حالت قبل خود می شوند. استفاده از این نگهدارنده ها در شبانه روز حدود چند ماه و در طول شب حدود چندین سال طول می کشد.

آیا ارتودنسی به دندان‌های ما آسیب می‌زند؟

اگر مراقبت کافی از دندان‌های خود داشته باشید خیر. به دلیل وجود پلاک‌های ارتودنسی پاک‌سازی طبیعی دندان با آب دهان کاهش می‌یابد بنابراین لازم است بعد از هر وعده غذایی سریعا مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا