دندانپزشکی کودکان

فیشور سیلانت دندان کودکان

اکثر اوقات دندان های آسیای شیری و دائمی شیارهای بسیار عمیق و باریکی دارند که دسترسی برای تمیز کردن این شیارها بسیار کم و گاها غیر ممکن می باشد. از طرفی دیگر کودکان به دلیل شیطنت‌های کودکانه، اکثرا تمایلی به استمرار بر رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند. شما برای پوسیده نشدن دندان‌های آسیای کودک دلبندتان چه اقدامی انجام داده‌اید؟ در این مقاله با یک اقدام پیشگیرانه‌ی ساده و بدون درد آشنا می‌شویم که تا حد زیادی احتمال پوسیدگی را کاهش می‌دهد. تا پایان با همراه و با فیشور سیلانت سلامت دندان کودکتان را حفظ کنید.


فهرست مطالب


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: از فلوئوروزیس دندان چه می‌دانید؟


فیشورسیلانت چیست؟

فیشورسیلانت یک راه بدون درد و بی خطر برای محافظت از پوسیدگی دندان های دائمی اطفال است. سیلانت یا شیار پوش یک روکش نازک است که روی شیارهای عمیق موجود بر روی سطوح جونده دندان‌های خلفی (آسیای اول و آسیای دوم) قرار داده می‌شود. وقتی سیلانت به خوبی روی شیارهای عمیق دندان قرار بگیرد، می‌تواند از سطوح حساس دندان در برابر اسیدی که باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود محافظت کرده  و به میزان قابل توجهی از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند. معمولا برای دندان‌های شیری از سیلانت استفاده نمی‌شود بلکه روی مینای دندان‌های دائمی قرار داده می‌شود.

با رعایت چه نکاتی بی‌نیاز از انجام فیشورسیلانت برای دندان کودکانمان هستیم؟

  • در صورتی که کودک و والدین نسبت به بهداشت دهان و دندان کودک کاملآ آگاه باشند
  • تغذیه کودک مناسب باشد
  • مصرف شیرینی و شکلات کودک کم باشد
فیشور سیلانت دندان کودکان
  • با مراجعه به دندان پزشک خوب چک آپ شش ماهه کودک صورت گیرد
  • در معاینه مشخص شود دندان های کودک سالم هستند
بیشتر بخوانید
روکش دندان شیری کودکان، یک ترمیم خلاقانه

این محتوای مفید را از دست ندهید: روکش دندان شیری کودکان، یک ترمیم خلاقانه


مراحل درمان فیشورسیلانت

در ابتدا سطح دندان هایی که بصورت کامل روییده شده است توسط دندانپزشک شست و شو داده میشود بعد از آن با قرار دادن ماده ای روی دندان های کودک سطح دندان ها با آن ترکیب آغشته می شود پس از حدود پانزده تا بیست ثانیه دندان ها دوباره شست و شو داده می شوند .در مرحله بعد روی دندان ها خشک می شود. بعد از آن از مایعی دیگری برای مایع زمینه استفاده می شود.

فیشور سیلانت دندان کودکان

در این مرحله با استفاده از اشعه مخصوصی  مایع روی دندان سفت می شود و پس از آن است که ماده فیشور سیلانت را با استفاده از سرنگ بر روی سطوح دندانی قرار داده می شود و در آخر مجددا از اشعه استفاده می شود . فرآیند فیشور سیلانت در دوره های شش ماه یا یک ساله چک می گردد. چنانچه به ترمیم مجدد احتیاج داشته باشد این ترمیم انجام می شود.


درباره‌‌ی فلوراید تراپی دندان کودکان چه می‌دانید؟


فیشور سیلانت برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه همه دندان‌های آسیا بطور طبیعی دارای شیار و شکاف هستند، اما عمق شیارها هم برای انجام این روش مهم است. گاهی عمق شیارها آنچنان زیاد نیست که نیاز به سیلانت داشته باشد. دندانپزشک معاینه لازم را انجام داده و در صورت لزوم این روش پیشگیرانه را توصیه می‌کند.

به محض رشد دندان‌های دائمی کودکان می‌توان دندان‌های آسیا را سیلانت کرد. معمولا برای کودکان با شرایط زیر سیلانت دندان توصیه می‌شود:

  • دندان‌های شیری آن‌ها پوسیدگی داشته باشد.
  • در صورتی که به نظر برسد دندان‌ها در معرض خطر بالای پوسیدگی هستند.
فیشور سیلانت دندان کودکان

اغلب، به محض ظاهر شدن دندانهای آسیا دائمی، فیشور سیلانت دندان انجام می‌شود. این کار تقریبا در سن 6-7 سالگی برای دندان‌های آسیای کوچک و سپس تا 14 سالگی برای بقیه دندان‌های آسیای بزرگ توصیه می‌شود. با این وجود، تا زمانی که دندان‌ها هنوز سالم هستند، می‌توان این روش را به کار گرفت. اگر دندان مقدار کمی پوسیدگی داشته باشد، هنوز هم می توان پوسیدگی را برطرف کرد. دندان را پر کرده و سپس مناطق آسیب پذیر دیگر دندان را با سیلانت در برابر پوسیدگی محافظت نمود.

بیشتر بخوانید
اختلال مکیدن انگشت + عوارض و درمان

برای مطالعه بیشتر: ایمپلنت فوری چیست؟


مزایای فیشور سیلانت

  1. راهی آسان برای تمیز کردن بهتر فیشور های عمیق است.
  2. ۷۱ _ ۳۳ درصد از پوسیدگی دندان ها را جلوگیری می کند.
  3. موجب می شود تا مراحل اولیه پوسیدگی معکوس شود.
  4. از دندان های دائمی کودکان که به تازگی درآمده اند محافظت می کند.
  5. دیگر نیاز به پر کردن دندان کودک نیست. این امر معمولاً موجب ترس کودک می شود.
  6. به راحتی بر روی دندان ها قرار می گیرد.
  7. فیشورسیلانت ؛ از سلامت دندان های تازه درآمده کودکان ، محافظت می کند.
  8. رعایت بهداشت دهان و دندان، آسان تر است.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: کاربردهای لیزر در دنیای دندانپزشکی


معایب فیشور سیلانت

از معایب فیشور سیلانت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در اغلب موارد سیلانت ها در می آیند یا فرسوده می شوند زیرا در حین قرار دادن سیلنت ها دندان باید خشک  و بدون بزاق باشد و این کار در کودکان با توجه به بزاق زیادی  که دارند مشکل است.
  • ۵۰ درصد از سیلانت ها ۵ سال دوام می آورند.
  • اگر سیلانت به خوبی روی دندان را پوشش ندهد و یا بخشی از آن جدا شود دندان دچار پوسیدگی می شود و قسمت زیادی از آن باید پر شود .به طور میانگین، شیار پوش روی دندان‌ها هر ۶ ماه یکبار باید توسط دندانپزشک کودک معاینه شود تا در صورت افتادن جایگزین شود.
  • برای انجام موفقیت آمیز فیشور سیلانت دندان باید کاملا بدون بزاق باشد با توجه به این کودکان دندان های کوچک و بزاق زیادی دارند این کار مشکل است.
  • در صورتی که سیلانت دربیاید، دندان به وضعیت اولیه خود برمی گردد و سیلانت را می توان تعویض کرد.
بیشتر بخوانید
تروما دندان چیست؟ + تروما دندان چگونه به وجود می‌آید؟

ماندگاری فیشور سیلانت

دقیقا مانند پر کردن، سیلانت دندان باید سالها دوام بیاورد. با این وجود، انجام معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که فیشور سیلانت در جای خود باقی است و مشکلی ندارد. اگر سیلانت ترک خورده باشد، باکتری ها می توانند به دندان نفوذ کرده و باعث پوسیدگی شوند.

فیشور سیلانت دندان کودکان

فیشور سیلانت ممکن است در طول زمان آسیب ببیند اما می‌توان آن را ترمیم یا جایگزین کرد. مراقبت از دندان هایی که با سیلانت پر شده‌اند بسیار مهم است. قطعا این روش، جایگزینی برای مسواک زدن و بهداشت مناسب دهان و دندان نیست.


جهت آگاهی: سیر تا پیاز حفره خشک دندان


از چه موادی برای فیشور سیلانت استفاده می‌شود؟

ماده‌ای که برای سیلانت دندان استفاده می‌شود معمولا یک ماده رزین پلاستیکی به رنگ دندان است. ممکن است این ماده دقیقا با رنگ طبیعی دندان مطابقت نداشته باشد، اما همانطور که گفتیم این روش در دندان‌های آسیا استفاده می‌شود و در نتیجه معمولا این تفاوت رنگ قابل توجه نیست. برای پوشاندن شیارها می‌توان از یک ترکیب شیشه‌ای نیز استفاده کرد اما در برخی از تحقیقات مشخص شده است که این ترکیب نسبت به رزین مقاومت کمتری دارد.


درباره‌ی ارتودنسی سرامیکی بیشتر بخوانید.


مراقبت از فیشور سیلانت

  • کودکان ، بلافاصله پس از انجام فیشور سیلانت، می توانند غذا میل کرده و آب بنوشند.
  • کودکان، باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه نشان داده و به هیچ عنوان، در این باره سهل انگاری نکنند. ( مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. )
  • به طور منظم؛ به متخصص دندانپزشک اطفال، مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرید.
  • کودکان، باید رژیم غذایی سالم داشته و از مصرف بیش از اندازه شیرینی جات، تنقلات و از این قبیل موارد خودداری نمایند.
بیشتر بخوانید
پریودنتیت چیست؟

سخن پایانی

در این نوشتار در مورد فیشورسیلانت دندان کودکان خواندیم. با استفاده از فیشورسیلانت شیارهای دندان های آسیا که به شدت مستعد پوسیدگی هستند، مسدود می شوند تا مانع از انباشت شدن مواد غذایی و پلاک های میکروبی شود. در صورتی که دندان های آسیای شیری زودتر از موعد از دست بروند، علاوه بر اینکه کودک نمی تواند به راحتی غذا بخورد و روند رشد کودک تحت تاثیر قرار می گیرد، راهنمای رویش دندان ای دائمی نیز از دست خواهد رفت . نتیجتاً دندان های دائمی در مسیر رویشی صحیح خود قرار نگرفته و دچار بی نظمی می شوند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا فیشور سیلانت دردناک است؟

فیشور سیلانت عملی غیرتهاجمی است. کودک در طول عمل کوچکترین دردی حس نمی‌کند و سطح و عملکرد دندان نیز پس از درمان کوچکترین تغییری نمی‌کند.

پس از درمان فیشورسیلانت باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در صورتی  پس از دریافت این درمان متوجه جدا شدن بخشی از ماده سفید روی دندان فرزندتان شدید، حتما در اولین فرصت جهت اصلاح آن به متخصص نمایید.حتی در صورتی ظاهرا دندان درمان شده هیچ مشکلی ندارد، بهتر است هر ۶ ماه یکبار جهت بررسی دندان مورد نظر و معاینه سایر دندانهای فرزندتان به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

فیشور سیلانت معمولاً سال‌ها دوام دارد، اما چون به مرور ساییده می‌شود، بهتر است به طور منظم بررسی و در صورت لزوم ترمیم یا تجدید شود تا اطمینان حاصل شود که پوسیدگی زیر آن نفوذ نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید
بررسی عفونت دندان در کودکان از علل و علائم تا درمان آن
کدام دندان‌های کودک باید شیارپوشی شود؟

فقط دندان‌های آسیا و آسیای کوچک، دندان‌های عقبی، کودک به دلیل وجود شیار و حفره روی سطوح جونده شیارپوشی می‌شود. متخصصین کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیمادنت ابتدا وضعیت دهان و دندان‌ها را به دقت معاینه و بررسی می‌کنند که آیا شیارها آن‌قدر عمیق است که فیشور سیلانت آن ضرورتی باشد یا خیر. شیارهای دندان برخی کودکان به طور طبیعی عمیق و مناسب درزبندی است، حال آن که شیارهای دندان‌های تعدادی دیگر از کودکان سطحی است و نیازی به شیاربندی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا