بیماری های دنداندندانپزشکی کودکان

هزینه درمان‌های دندانپزشکی کودکان در سال 1401 + فیلم روش های مختلف فلوراید تراپی دندان

پدر و مادرها همواره در صدد محافظت از سلامت کودک دلندشان هستند. در حوزه ی دهان دندان این مراقبت باید از همان سنین پایین جدی در نظر گرفته شود. سخت ترین و پیچیده ترین درمان دندانپزشکی، مربوط به نوزادان است. زیرا در اولین برخورد گریه می کنند و برای باز کردن دهانشان جهت معاینه مقاومت می­کنند، ولی دندانپزشک اطفال این تخصص و مهارت ها را دارد که بتواند در چنین شرایطی مشکل را حل کرده و معاینه و درمان را آغاز کند. پس اگر به یک متخصص اطفال مراجعه میکنید از این بابت خیالتان راحت باشد. شما بهترین متخصص دندانپزشکی کودکا را برای کودکتان انتخاب کرده اید؟ در این مقاله می‌خواهیم هزینه دندانپزشکی کودکان در سال 1401 و خدمات این حوزه را بررسی کنیم. تا پایان همراه ما باشید.


خدمات مختلف در دندانپزشکی کودکان کدامند؟

از جمله خدماتی که در بخش دندانپزشکی انجام میگیرد، شامل موارد زیر است:

ترمیم دندانهای شیری و دائمی

دندان های کودکان به دلایل مختلفی مانند خرابی و پوسیدگی، شکستگی و عدم رشد صحیح ممکن است نیاز به پر کردن داشته باشند. پر کردن دندان ها مختص به دندان دائمی نیست و برای دندان شیری نیز قابل انجام است.

سلامت دندان شیری به اندازه دندان دائمی اهمیت دارد. وجود درد یا عفونت در دندان شیری باعث امتناع کودک از غذا خوردن یا نجویده غذا خوردن و ایجاد دل درد برای او می‌شود. در این صورت غذا به صورت کامل جذب نشده و باعث اختلال در رشد کودک و ضعیف شدن او می‌شود.

فلوراید درمانی (فلوراید تراپی) + فیلم روش های مختلف فلوراید تراپی دندان

فلوراید یکی از عناصر موجود در طبیعت است که توانایی خاصی در تقویت مینای دندان دارد. قرار دادن فلوراید در معرض مینای دندان باعث می‌شود مواد مغذی از دست رفته در طول زمان جایگزین شده و از پوسیدگی جلوگیری شود. فلوراید تراپی دندان باعث افزایش مقاومت دندان و پیشگیری از پوسیدگی در کودکان می‌شود.

بیشتر بخوانید
بریج دندان، روشی برای زیبایی لبخند شما

دندانپزشکی کودکان: درمان پالپوتومی و پالپکتومی دندان

در مواقعی که کودک با درد شدید و مداوم به دندانپزشک مراجعه می کند، دندانپزشک متخصص مجبور است که به معالجه عصب دندان اقدام کند. اگر در حین درمان دندانپزشک متوجه شود که آلودگی میکروبی فقط محدود به ناحیه تاجی است و ریشه ها درگیر نشده اند، در این صورت وی فقط عصب ناحیه تاجی را حذف نموده و اعصاب ناحیه ریشه را حفظ میکند، به این روش پالپوتومی یا حذف مقطعی پالپ ناحیه تاجی دندان می گویند.

درمان پالپوتومی و پالپکتومی دندان

ولی اگر عفونت به ریشه ها هم رسیده و دندانپزشک مجبور به تخلیه کانال های عصبی ناحیه ریشه هم می باشد، وی می بایست با وسایل خاصی داخل کانال های ریشه دندان ها را نیز تمییز و عاری از عفونت کند، به این روش پاپکتومی و یا حذف کلی پالپ ناحیه تاجی و ریشه ای دندان می گویند.

فیشور سیلانت تراپی

دندان های کرسی یا آسیای تازه رویش یافته دایمی در کودکان، در غالب موارد دارای شیارهای عمیقی است که سبب می شود به علت توانایی محدود کودکان در تمییز نگهداشتن آنها، شانس و احتمال پوسیدگی بالایی داشته باشند. در اینگونه موارد دندانپزشک متخصص کودکان، با آماده کردن این سطوح شیار دار و عمیق و اضافه کردن موادی به این سطوح، آنها را به سطحی صاف و فاقد شیار تبدیل نمایند. این کار منجر به مهر و سیل نمودن سطوح جونده دندانها شده و در نتیجه ماده غذایی از روی این سطوح لیز خورده و گیر نکند. این عمل را فیشور سیلانت دندان می‌نامند.

لازم بذکر است مهمترین نکته قابل ملاحظه در این فرایند، چکاپ دوره ای(شش ماهانه) این سیلانت هاست، چرا که به علت نازکی این موتد شیارپوش، احتمال تکت تکه شدن آنها وجود دارد. از آنجا که دیده شده در بعضی مواقع بزاق و مواد غذایی از کنار این محل های لب پریده به زیر شیارپوش نشت کرده و باعث پوسیدگی های بزرگ بعدی شده است، بنابراین به والدین توصیه اکید می شود که پس از انجام این خدمت، حتما کودک را برای اطمینان از سلامت سیلانت دندانش هر چند هرازگاهی در طی سال برای معاینه مجدد نزد دندانپزشک معالج بیاورند.

بیشتر بخوانید
حفره خشک دندان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ + بررسی راه‌های درمان سریع حفره خشک

دندانپزشکی کودکان: روکش دندان شیری

در صورتیکه پوسیدگی دندان شیری شدید باشد دیگر با پر کردن نمی‌توان از آن در برابر شکستگی و پوسیدگی مجدد محافظت کرد.

ssc

در چنین مواردی، روکش مخصوص فلزی ساخته شده و بر روی دندان چسبانده می‌شود. این روکش هنگام افتادن دندان شیری همراه با آن از دهان خارج می‌شود. روکش دندان شیری یک ترمیم خلاقانه است. درباره آن بیشتر بخوانید.

کودکان مستعد پوسیدگی دندان

  • کسانی که مینای دندانشان ضعیف است.
  • کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نمی کنند.
  • کسانی که خشکی دهان دارند.

عوامل موثر بر هزینه های دندانپزشکی کودکان

به صورت کلی هزینه دندانپزشکی برای کودکان را در سال 1401 متاثر از فاکتور های ذکر شده در قسمت زیر دانست:

مشکل دندانی ایجاد شده برای کودک

از اصلی ترین فاکتور های موثر در هزینه دندانپزشکی کودک، نوع مشکل ایجاد شده برای کودک است. زیرا هر کدام از روش های درمانی در شاخه دندانپزشکی مانند: پر کردن دندان، کشیدن دندان، ارتودنسی و … هزینه مخصوص به خود را دارند.

هزینه دندانپزشکی کودک را تا زمانی که مشکل دندان کودک مشخص نشود، نمی توان تعیین کرد.

عوامل موثر بر هزینه دندانپزشکی کودکان: تعداد دندان های آسیب دیده کودک

تعداد دندان های کودک که دچار آسیب شده اند نیز مساله مهمی در افزایش هزینه دندانپزشکی کودک به شمار می آید. زیرا هزینه خدمات دندانپزشکی برای هر یک دندان محاسبه می شود و اشخاصی که تعداد بیشتر از یک دندان را بخواهند درمان کنند باید هزینه بیشتری پرداخت نمایند که در خصوص کودکان نیز این مساله صدق می کند.

بیشتر بخوانید
دلایل خروپف چیست؟ درمان خانگی و پزشکی خروپف در خواب

روش درمانی تشخیص داده شده توسط دندانپزشک

تشخیص پزشک در خصوص راه درمان کودک و از بین بردن مشکل دندانی ایجاد شده برای کودک بسیار مهم است. پزشک با بررسی وضعیت دندان ها و مشکل کودک، تعیین می کند که از چه نوع درمانی برای کودک باید استفاده کند.

به عنوان مثال: در صورتی که دندان کودک دلبند شما خراب شده باشد، پزشک با بررسی های لازم تعیین می کند که آیا امکان پر کردن دندان کودک وجود دارد و یا اینکه با پر کردن دندان مشکل حل نمی شود و باید دندان را به صورت کلی بکشد.

درنتیجه در چنین مواقعی روش درمانی تعیین کننده هزینه دندانپزشکی کودک خواهد بود و باید حتما در این خصوص به نظر دندانپزشک اهمیت دهید و با آن مخالفت نکنید.

عوامل موثر بر هزینه دندانپزشکی کودکان: دارو ها و درمان های جانبی

در صورتی که برای برطرف کردن مشکل دندان های کودک به دارو و یا درمان های جانبی نیاز باشد، باید هزینه آنها را نیز در هزینه دندانپزشکی کودک  در سال 1401 موثر دانست زیرا این عوامل باعث افزایش هزینه دندانپزشکی کودک می شوند.

دندانپزشکی کودکان

به عنوان مثال: اگر برای درمان دندان فرزند شما به عکسبرداری از لثه و دندان نیاز باشد و پزشک عکسبرداری را تجویز کند، به هزینه دندانپزشکی افزوده خواهد شد.

مراقبت های بعد از درمان کودک

گاهی اوقات مراقبت های بعد از درمان کودک نیز می توانند باعث افزایش هزینه دندانپزشکی شوند که به همین دلیل این مساله را نیز از فاکتور های موثر در هزینه می دانند.

در صورتی که برای مراقب های بعد از دندانپزشکی به دارو و یا محصول خاصی نیاز باشد مسلما بر هزینه ها افزوده می شود و این مساله را می توان از هزینه های جانبی دندانپزشکی کودک در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

عوامل موثر بر هزینه دندانپزشکی کودکان: میزان تخصص و تجربه دندانپزشک

دندانپزشکان از تخصص و تجربه متفاوتی برخوردار هستند. اگر برای درمان دندان کودک خود به دندانپزشک متخصص کودک مراجعه کنید، نتیجه بسیار بهتری را دریافت خواهید کرد اما در عوض باید هزینه بیشتری را نیز بپردازید. زیرا دستمزد یک متخصص دندانپزشکی کودک با دستمزد یک دندانپزشک عمومی متفاوت است.

قیمت خدمات درمانی دندانپزشکی کودکان سال 1401

هزینه دندانپزشکی کودکان قیمت به ريال
کشیدن قدامی (شیری)4/5۰/۰۰۰
کشیدن خلفی (شیری)5/۰۰۰/۰۰۰
پالپوتومی شیری8/۰۰۰/۰۰۰
پالپکتومی شیری10/۰۰۰/۰۰۰
فلوراید تراپی وبروساژهر فک4/۰۰۰/۰۰۰
فیشور سیلانت هر دندان6/۰۰۰/۰۰۰
استریپ هردندان3/۰۰۰/۰۰۰
بند و لوپ15/۰۰۰/۰۰۰
اس اس کراون9/5۰۰/۰۰۰
ترمیم دندان شیری با امالگام9/۰۰۰/۰۰۰
ترمیم دندان شیری با کامپوزیت10/۰۰۰/۰۰۰

سخن پایانی

در این محتوا درباره‌ی دندانپزشکی کودکان و درمان‌های مورد ارائه در آن خواندیم. هزینه‌ی هر یک از این درمان‌ها را با تعرفه سال 1401 نیز بررسی نمودیم. یادآور می‌شود که طبق تحقیقات انجام شده، در حال حاضر پوسیدگی های دندانی و بیماریهای عفونی در اطفال و کودکان، 5 برابر بیشتر از بیماری آسم و 7 برابر از تب یونجه شایع تر است. امید است این مطلب برایتان جالب بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پدر و مادرها همواره در صدد محافظت از سلامت کودک دلندشان هستند. در حوزه ی دهان دندان این مراقبت باید از همان سنین پایین جدی در نظر گرفته شود. سخت ترین و پیچیده ترین درمان دندانپزشکی، مربوط به نوزادان است. زیرا در اولین برخورد گریه می کنند و برای باز کردن دهانشان جهت معاینه مقاومت می­کنند، ولی دندانپزشک اطفال این تخصص و مهارت ها را دارد که بتواند در چنین شرایطی مشکل را حل کرده و معاینه و درمان را آغاز کند. پس اگر به یک متخصص اطفال مراجعه میکنید از این بابت خیالتان راحت باشد. شما بهترین متخصص دندانپزشکی کودکا را برای کودکتان انتخاب کرده اید؟ در این مقاله می‌خواهیم هزینه‌ها و خدمات دندانپزشکی کودکان در سال 1401 را بررسی کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید
پریودنتیت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا