دندانپزشکی نوین

ایمپلنت فوری چیست؟

زمانی که به هر دلیلی شخصی دندان خود را از دست می دهد، باید بلافاصله برای کاشت دندان و جایگزین کردن دندان از دست رفته، به جراح فک و صورت مراجعه کند. چرا که خالی ماندن جای دندان، علاوه بر مشکلات بهداشتی که ایجاد خواهد کرد، میتواند باعث تغییر شکل فک و صورت شود. این جایگزینی به دو روش انجام می شود: ایمپلنت معمولی و ایملپنت فوری.

بسیاری از افراد پس از اینکه دندان خود را از دست می‌دهند، به دلیل طولانی بودن دوره کاشت ایمپلنت به سراغ آن نمی‌روند. در این مقاله درباره نوعی از ایمپلنت می‌خوانیم که یک روزه انجام می‌شود. شما تا کنون چیزی درباره ایمپلنت فوری دندان شنیده‌اید؟ در این مقاله با دندانپزشکی نوین همراه ما باشید تا با یک راه‌کار سریع برای رسیدن به زیبایی لبخندتان آشنا شوید.


فهرست مطالب:


ایمپلنت دندان فوری یا یک روزه

معمولا دوره درمان و مدت زمانی که طول می کشد تا بیمار به هدف خود که همان کسب سلامتی است برسد هم برای بیمار و هم برای پزشک مهم می باشد . هر چه طول دوره درمان کوتاه تر باشد طرفداران آن روش درمانی هم بیشتر خواهد بود. ایمپلنت دندان فوری یکی از درمان هایی است که این ویژگی را دارد و بیمار به سرعت می تواند نتیجه ی مطلوب خود را به دست آورد. در واقع ایمپلنت دندان روشی موثر برای جایگزینی دندان هایی است که به هر دلیلی از دست رفته اند. برای این کار پایه هایی از جنس تیتانیوم را در استخوان فک جای می دهند. بعد از ثابت کردن این پایه ها تاج دندانی را بر روی آن قرار می دهند.

ایمپلنت فوری دندان

حال تفاوتی که بین ایمپلنت دندان فوری و ایمپلنت دندان سنتی وجود دارد این است که دوره بهبود روش فوری بسیار کمتر از روش سنتی می باشد. به طوری که می توان مدت زمان انجام آن را یک روز بیان کرد. البته ذکر این نکته ضروری می باشد که تاج قرار داده شده بر روی پایه ایمپلنت دندان در این روش موقتی بوده و حتما باید با تاج اصلی و دائمی تعویض گردد. درباره بهترین جراح فک و صورت در تهران بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی دیمون چیست؟ چرا ارتودنسی دیمون در میان مردم محبوب است؟

در چه مواقعی از ایمپلنت دندان فوری استفاده می کنند؟

برای تشخیص این که چه کسانی می توانند در چه مواقعی از ایمپلنت دندان فوری استفاده کنند دریافت مشاوره از پزشک متخصص می تواند بهترین پاسخ را در اختیار شما قرار دهد. اما اگر بخواهیم به طور کلی در رابطه با این موضوع صحبت کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره ای داشته باشیم:

1_ افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند و می خواهند زیبایی دندان های خود را در کوتاه ترین زمان به دست آورند. به خصوص در رابطه با دندان های جلویی استفاده از این مورد بیشتر می باشد.

2_ زمانی که استخوان فک بعد از قرار دادن پایه ایمپلنت تراکم کافی را داشته باشد می توان از ایمپلنت فوری دندان استفاده کرد.

ایمپلنت فوری دندان

3_ در صورتی که هیچ گونه بیماری لثه نداشته باشید و بافت دهان و دندان شما سالم باشد می توانید از این روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کنید.

4_ افرادی که نمی خواهند از بریج های دندانی و یا دندان های مصنوعی سنتی استفاده کنند نیز می توانند از این روش استفاده کنند.

5_ داشتن سلامتی عمومی و استفاده نکردن از داروهای خاص یکی دیگر از مواردی است که در رابطه با افرادی که تمایل به استفاده از ایمپلنت فوری دندان دارند باید مورد بررسی قرار گیرد.

مزایای ایمپلنت فوری دندان

جایگزینی سریع‌تر دندان به جای دندان از دست رفته می‌تواند مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد. زیرا در اینصورت در مدت زمان کوتاه‌تری سلامت دهان و دندان خود را بازمی‌یابید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نام وسایل دندانپزشکی را بخوانید. برخی از اصلی‌ترین مزایای ایمپلنت دندان فوری به شرح زیر می‌باشد:

  • در صورتی که دندان از دست رفته شما در خط لبخدتان قرار داشته باشد، ایمپلنت دندان فوری سبب می‌گردد که هر چه سریع‌تر زیبایی لبخند خود را بازگردانید.
  • ایمپلنت‌های فوری جای خالی دندان را در مدت زمانی کوتاه، پر می‌کنند. همین موضوع نیز سبب می‌گردد که دندان‌های دیگر جایگزین دندان از دست رفته نشده و ناهماهنگی میان دندان‌ها ایجاد نگردد.
ایمپلنت فوری دندان
  • از دست دادن دندان می‌تواند موجب از دست رفتن قدرت تکلم و جویدن صحیح غذا باشد. ایمپلنت فوری سبب می‌گردد که فرد در مدت زمانی کوتاه قدرت جوین غذا و تکلم خود را بدست آورد.
  • ایمپلنت‌های دندان دارای مقاومت و طول عمر بسیار بالایی هستند و همین موضوع آن‌ها را از سایر روش‌های درمانی مشابه، برتر خواهد کرد.
  • خالی ماندن جای دندان می‌تواند سبب تحلیل استخوان شود. ایمپلنت فوری از این عارضه جلوگیری می‌کند.
بیشتر بخوانید
قالب گیری ایمپلنت دندان چگونه است ؟

طول عمر ایمپلنت دندان

جنس تیتانیومی پایه ایمپلنت در کاشت دندان یک روزه بصورت خنثی در بدن عمل میکند. بنابراین با مراقبت درست و بهداشت مناسب ماندگاری بسیار طولانی دارد. در صورت رعایت و مراقبت اصولی عمر ایمپلنت دندان دائمی است. با استفاده درست از مسواک و نخ دندان و همچنین مراجعه هر ۶ ماه به دندانپزشکی میتوانید به ماندگاری ایمپلنت دندان کمک کنید.

میزان موفقیت ایمپلنت فوری چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت در یک جلسه بالا است. این میزان موفقیت برای فک بالا کمتر از فک پایین گزارش می‌شود. علت این تفاوت آن است که تراکم استخوان فک بالا کمتر از فک پایین است. این اتفاق جایگیری بدون حرکت ایمپلنت را مشکل می‌کند.

به دنبال انجام ایمپلنت در یک جلسه از فرد خواسته می‌شود 24 ساعت استراحت کند. در صورت مشاهده هریک از علائم خونریزی غیرطبیعی، درد بیش از حد و غیره بعد از ایمپلنت، حتماً به پزشک خود مراجعه کند. اگرچه ایمپلنت‌ها نسبت به فساد و یا سوراخ شدن، مقاوم هستند، با این‌ وجود افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند باید نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان مقید باشند. به این ترتیب سلامت لثه و استخوان‌ها در کل دهان و همچنین نواحی اطراف ایمپلنت حفظ می‌گردد.

در چه مواردی نمیتوان از درمان کاشت دندان فوری استفاده کرد؟

  • وجود عفونت یا پاتولوژی پری اپیکال
  • وجود بیماری های سیستمی مانند دیابت
  • استفاده از دخانیات
  • دندان قروچه شدید و بیش از حد
  • استفاده از داروهایی که اثرات منفی بر روی بهبود رشد استخوان دارند.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری دندان چیست؟

حتما برایتان جای سوال دارد که مراحل این روش درمانی به چه صورت می باشد:

بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

مشاوره و ویزیت

در این جلسه، دندانپزشک قبل از هر چیزی به بررسی عکس رادیوگرافی و سی تی اسکن می پردازد تا مطئن شود که ایمپلنت فوری برای بیمار مناسب است و یا خیر. در این مرحله ارزیابی میزان مناسب حجم و تراکم کافی استخوان فک بسیار اهمیت دارد که یک دندانپزشک متخصص به خوبی آن را در نظر می گیرد. بعد از بررسی ها و مشاوره ای که صورت می گیرد، اگر بیمار برای این روش درمانی، کاندیدای مناسبی بود، دندانپزشک زاویه و موقعیت دقیق ایمپلنت را تعیین و توضیحات لازم را به بیمار خواهد داد.

کشیدن دندان

در این مرحله دندان آسیب دیده کشیده شده و شما حدود یک الی دو هفته بعد باید برای عمل جراحی ایمپلنت به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید. البته این مورد برای همه ی افراد یکی نیست و گاها برخی از افراد با داشتن شرایط خاصی می توانند در یک جلسه این کار را انجام دهند.

مراحل ایمپلنت فوری دندان

کاشت ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت می تواند با استفاده از بی حسی موضعی، بیهوشی عمومی و یا تزریق داروی آرامبخش صورت بگیرد که با توجه به شرایط بیمار، مورد مناسب انتخاب می گردد. بعد از بی حسی کامل، عمل جراحی شروع می شود و پایه ایمپلنت دندان دورن استخوان فک قرار می گیرد. در ادامه با کمک طراحی های کامپیوتری، تاح دندان موقتی برای بیمار ساخته شده و روی ایمپلنت قرار داده می شود.

ایمپلنت معمولی با ایمپلنت فوری چه تفاوت‌هایی دارد؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، اصلی‌ترین تفاوت ایمپنت‌های معمولی با ایمپلنت فوری در قرار گرفتن بلافاصله‌ی روکش موقتی روی پایه ایمپلنت است. در نتیجه آن، فرد در مدت زمان کوتاهی زیبایی دندان خود را به صورت موقتی بدست می‌آورد. تا زمانی که روکش دائمی دندان او ساخته شده و روی فیکسچر قرار گیرد. درباره مراقبت‌های دوران ارتودنسی بیشتر بخوانید.

ایمپلنت فوری دندان

یکی دیگر از تفاوت‌های ایمپلنت معمولی با ایمپلنت فوری دندان در این است که در برخی موارد ایمپلنت‌های فوری دندان به روش‌های دیجیتال انجام می‌پذیرند. بدین ترتیب درد و خونریزی بسیار کمتری را با خود به همراه دارند. البته روش‌های دیجیتالی برای ایمپلنت‌های معمولی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما پاسخ‌دهی آن‌ها در روش‌های فوری بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید
عوارض لمینت دندان چیست؟ + فیلم عوارض لمینت دندان و برداشتن لمینت دندان

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: کاربردهای لیزر در دنیای دندانپزشکی

معمولا ایمپلنت فوری دندان، به دلیل قرار دادن روکش موقت روی پایه ایمپلنت، دارای هزینه‌های بیشتری خواهد بود. اما در عوض درد و التهاب ناشی از روش فوری ایمپلنت دندان کمتر خواهد بود. نتیجتاً بیمار سلامت دهان و دندان خود را سریع‌تر بازخواهد یافت.

سخن پایانی

در این مطلب درباره ایمپلنت فوری یا یک‌روزه دندان خواندیم. فهمیدیم که در روش کاشت ایمپلنت فوری، تاج دندان موقتی تا زمانی که تاج دندان اصلی برای نصب آماده شود، بر روی پایه قرار می‌گیرد. این نوع ایمپلنت زیبایی سریع را به شما می‌بخشد و دیگر در انتظاری طولانی نخواهید بود. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

مزایای ایمپلنت فوری دندان چیست؟

داشتن دوره درمانی کوتاه تر
سریع تر بودن دوره بهبودی
کاهش تعداد جراحی های مورد نیاز
هماهنگی بیشتر بین تاج و لثه
ایجاد بار روانی کمتر و افزایش اعتماد به نفس
نتیجه نهایی بهتر
داشتن عوارض محدودتر
درد و تورم کمتر

ایمپلنت دندان از چه اجزائی تشکیل می شود؟

تاج دندان: این قطعه شبیه دندان طبیعی است که معمولاً از مواد سرامیکی ساخته شده و به نحوی طراحی می شود که به شکل دندان طبیعی به نظر برسد.
کانکتور: کانکتور گاهی اوقات اباتمنت نامیده می‌شود و ابزاریست که برای ثابت نگه داشتن تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً به شکل شش وجهی یا هشت وجهی است.
پایه ایمپلنت: پست یا فیکسچر یک پیچ تیتانیومی است که به استخوان فک جوش خورده و یک پایه مستحکم، ایمن و پایدار برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی به وجود می آورد.

بیشتر بخوانید
تفاوت بلیچینگ و جرمگیری دندان چیست؟ آیا بلیچینگ دندان ضرر دارد؟
طول عمر ایمپلنت فوری دندان چقدر است؟

در صورتی که بعد از کاشت ایمپلنت فوری، بهداشت دهان و دندان خود را به درستی و به طور منظم، رعایت کنید، هر چند وقت یک بار برای چکاپ به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید و تمام توصیه های دندانپزشک خود را انجام دهید، می توان ماندگاری و طول عمری بین 15 تا 20 سال برای ایمپلنت فوری در نظر گرفت.

ایمپلنت فوری بیشتر برای کدام دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند؟

از کاشت ایمپلنت فوری بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می شود، زیرا دندان های جلو در ظاهر فرد اهمیت بسیار بیشتری دارند. در صورتی که چند دندان عقبی به شکل گروهی به ایمپلنت نیاز داشته باشند نیز، می توان از این روش استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا