دندانپزشکی نوین

بررسی 2 مقاله از راهنمای دندانپزشکی

دندانپزشکی شاخه ای از علوم پزشکی است که به تشخیص و درمان در ارتباط با مشکلات دهان و دندان و لثه ها می پردازد. در این مقاله به بررسی 2 موضوع که از علم دندانپزشکی هستند را بررسی می کنیم.

پوسیدگی ریشه دندان ها چگونه رخ می دهد؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مینای دندان توسط باکتری‌ها با تولید اسید، آسیب می‌بیند. بهداشت نامناسب دهان، مصرف غذاهای شیرین یا اسیدی و میان وعده‌های مکرر در کنار خشکی دهان می‌تواند در پوسیدگی نقش داشته باشد. روش‌های درمان شامل پرکردن دندان، روکش، عصب کشی کانال ریشه و در موارد شدید کشیدن دندان است. بهترین راه پیشگیری نیز مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و معاینه دندانپزشکی است. پوسیدگی بخش های سطحی تر دندان مانند تاج، همیشه جزء شایع ترین شکایات دندانپزشکی است و اغلب افراد با این نوع خرابی روبرو هستند. اما برخی افراد ممکن است بیشتر مستعد خرابی و پوسیدگی ریشه های دندانی باشند که در زیر خط لثه واقع شده اند. این نوع پوسیدگی های دندانی علائم چندان مشخصی ندارند و اغلب زمانی رخ می دهند که تاج هیچ آسیبی ندیده و علائم خرابی ندارد. در این صفحه با خرابی ریشه ها و روش درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به انگلیسی tooth decay از آن دست مشکلات دندانی است که می‌تواند فارغ از هر سن، جنسیت و شرایط جسمانی بروز پیدا کند. این مشکل که با عنوان خرابی دندان نیز شناخته می‌شود، در بیشتر مواقع با درد و عفونت همراه است و اگر مورد توجه قرار نگیرد، اصول بهداشتی دهان و دندان به خوبی انجام نشود و همین‌طور، پروسه درمانی صورت نگیرد، به‌مرور زمان شدت بیشتری می‌یابد و به لایه‌های عمیق‌تری از دندان‌ها نفوذ پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید
از ارتودنسی کاموفلاژ چه می‌دانید؟

به همین دلیل معمولا درد دندان و همین‌طور عفونت، با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کند و در صورت شدیدتر شدن هم در نهایت به از دست دادن دندان منجر خواهد شد. به‌طور کلی پوسیدگی و خرابی دندان‌ها از وجود باکتری‌هایی ناشی می‌شود که در دهان وجود دارند و با تولید اسید، مینا و سطح دندان را مورد حمله قرار می‌دهند. به همین دلیل حفره‌های ناشی از این معضل روی دندان شکل می‌گیرند.

علت پوسیدگی و خرابی ریشه ها چیست؟

این فرآیند با گذشت زمان و کم کم اتفاق می‌افتد. پوسیدگی در اصل با لایه‌ای چسبناک به نام پلاک شروع می‌شود که وقتی باکتری‌های موجود در دهان شما از قند و نشاسته باقی مانده از غذاهایی که می‌خورید تغذیه می‌کنند، روی دندان‌ها ایجاد می‌شود.پلاک دندان ابتدا نرم و لزج است و با مسواک زدن برداشته می شود اما اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود همین پلاک می تواند به جرم سفت و سختی تبدیل شود که اسید و باکتری های موجود در آن می توانند سطح مینای دندان شما را از بین ببرند.

با فعالیت باکتری ها و وجود اسید سوراخ‌های ریزی روی مینا ایجاد می‌شود و باکتری‌ها می‌توانند مسیر خود را به سمت سوراخ‌ها باز کند تا به لایه عاج دندان شما برسند. اگر این باکتری متوقف نشود، حتی می تواند به مرکز دندان شما، جایی که عصب در آن قرار دارد، راه پیدا کند. به طور کلی، پوسیدگی دندان بیشتر در دندان‌های عقب شما رخ می‌دهد، زیرا تمیز نگه داشتن آن‌ها سخت‌تر است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که پوسیدگی ریشه دندان دو برابر سریع‌تر از پوسیدگی های روی سطوح دیگر دندان‌ها ایجاد می‌شود اگر باکتری ها راهی برای نفوذ به زیر خط لثه و ریشه پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پوسیدگی ریشه دندان ها چگونه است؟ را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید
پیوند استخوان و لثه چیست؟ + بررسی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

لمینت دندان چیست؟

وقتی در آینه به خودتان لبخند میزنید، چه چیزی میبینید؟ اگر اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب میکند دندان های شکسته یا لب پر شده، زرد و لکه دار، نامرتب و کج است، پس شما به لمینت دندان نیاز دارید. این روش میتواند با برطرف کردن ایرادهای ظاهری و سفید کردن دندان ها باعث بهبود لبخند شما بشود. لمینت دندان یکی از بهترین روش های درمانی برای رفع ناهنجاری های دندانی، برطرف کردن ایرادات جزئی مانند تغییر رنگ و فاصله های بین دندانی و روشی برای پوشش دادن دندان های شکسته و ترک خورده است. لیمینت دندان در مقایسه با روشی مانند کامپوزیت از طول عمر بیشتری برخوردار است. این روش همچنین برای طراحی خط لبخند نیز استفاده می شود.

یکی از روش‌های اصلاح و درمان طرح لبخند و ترمیم ناهنجاری‌های ظاهری دندان‌ها، لمینت دندان است. با پیشرفت علم دندانپزشکی می‌توان بسیاری از ایرادات ظاهری دندان مانند بدرنگی دندان‌ها، فاصله‌های بین دندانی و پوشش دندان‌های شکسته و نامرتب را برطرف کرد. لمینت روی سطح جلویی دندان‌ها به کار می‌رود و با پوششی زیبا و یکدست باعث بالا بردن اعتماد به نفس افراد می‌شود تا همیشه لبخندی زیبا و دندان‌هایی سفید داشته باشند، بهتر است بدانید که دندانپزشکان انجام لمینت دندان را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌ کنند.

درباره لیمینت دندان

لمینت یا لمینیت دندان یکی از پرطرفدارترین روش های زیباسازی دندان هاست که هنگام اجرای آن، دندان ها پوسته نازک مخصوصی به تن می کنند و ظاهر تک تک آن ها از نظر رنگ، اندازه و طول تغییر کرده و زیباتر می شود. این روش در کنار خلق زیبایی هرچه بیشتر طرح لبخند، موجب افزایش استحکام و قدرت دندان ها نیز می شود. پس با نصب این لایه نازک و زیبا در اصل این با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم از زیبایی دندان ها لذت می برید و هم خیالتان بابت استحکام آن ها راحت می شود.

بیشتر بخوانید
بهترین و رایج ترین روش سفر از مشهد به شیراز کدام است؟

لمینت ها در اصل دسته ای از ونیرهای دندانی هستند. خود ونیر نیز لایه یا پوششی همرنگ دندان است که به سطح دندان متصل می شوند. ونیرها دو دسته اند دسته اول همین لمینت هایی هستند که در این صفحه درباره آن ها نوشته ایم و دسته دیگر نیز ونیر کامپوزیت ها هستند.

موارد استفاده لیمینت دندان

لمینت دندان برای اصلاح چه مشکلاتی استفاده می‌شود به‌ طور کلی کاربردهای متداول لمینت دندان عبارتند از:

  • سفید کردن دندان‌هایی که دچار لک و تغییر رنگ شده اند (خواه این تغییر رنگ در نتیجه درمان عصب‌ کشی باشد یا حاصل مصرف داروی آنتی ‌بیوتیک تتراسایکلین یا داروهای دیگر، مصرف فلوراید زیاد و یا عوامل دیگر). عامل آن هر چه که باشد می‌توان با کمک لمینت بدرنگی دندان‌ را پنهان کرده و آنها را زیباتر کرد.
  • اصلاح ساییدگی و کوتاه شدن دندان‌ها
  • اصطلاح لب پر شدگی یا شکستگی دندان‌ها
  • اصلاح موارد خفیف ناهمراستایی، کجی، بدشکلی، هم‌تراز نبودن دندان‌ها و انواع اشکالات ظاهری دندان
  • بستن فاصله بین دندان‌ها
  • برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله را لمینت دندان به چه کسانی توصیه می‌شود؟ را بخوانید.
  • منبع: dentalguide.ir

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا