تکنولوژی دندانپزشکی

درباره دندانپزشکی سازگار با محیط زیست

پایداری جهانی (Global Sustainability)، نگرانی اصلی سلامت به شمار می‌رود که پیش روی کره‌ی زمین قرار دارد و پژوهشگران بر این باورند که خدمات دندانپزشکی در حال حاضر به شیوه‌ی پایدار ارائه نمی‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد، آثار زیست‌محیطی بالقوه‌ی یک معاینه‌ی دندانپزشکی در مقایسه با تأثیری که انسان در هر سال بر محیط زیست می‌گذارد، تأثیری حداقلی است؛ اما تعداد بالقوه‌ی معاینات دندان‌پزشکی و سایر درمان‌های دندانپزشکی که هر سال انجام می‌شود، دورنمای این یافته‌ها را تغییر می‌دهد. باتوجه به اینکه مصرف اب و برق در مطب های دندانپزشکی بالا است و زباله ها و آلودگی های شیمیایی تولید شده در مطب ها باعث افزیش گاز های گلخانه ای می شود، سرمایه‌گذاری روی اقدامات پایدار و برداشتن گام‌هایی به سمت کربن خنثی برای صنعت دندانپزشکی حیاتی است.

این مطالعه به برخی از راه‌هایی اشاره می‌کند که می‌توان به وسیله‌ی آن‌ها بار زیست‌محیطی معاینات دندان‌پزشکی را کاهش داد. دندانپزشکی سازگار با محیط‌ زیست را می توان، دست یافتن به شیوه‌هایی از درمان که با کاهش دادن ضایعات مطب و کاهش هوشمندانه مواد شیمیایی به سلامت بیمار و محیط‌ زیست کمک می‌کنند، به‌صرفه اقتصادی نزدیک هستند و از طرف دیگر می‌توان آن‌ها را بطور پایدار و مداوم مورد استفاده قرار داد، معرفی کرد.


فهرست مطالب


دندانپزشکی سازگار با محیط زیست چیست؟

به مجموعه اقدامات و فرآیندهایی گفته می‌شود که در طراحی و اجرای خدمات دندانپزشکی، به حفاظت از محیط زیست توجه دارد. این رویکرد در دندانپزشکی، با هدف کاهش تاثیرات منفی فعالیت‌های دندانپزشکی بر محیط زیست و ارائه راهکارهایی برای حفظ محیط زیست، ایجاد شده است.

دندانپزشکی سازگار با محیط زیست

برخی از روش‌هایی که در دندانپزشکی سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  1. استفاده از مصالح غیرسمی: در دندانپزشکی سازگار با محیط زیست، از مصالحی استفاده می‌شود که حاوی مواد سمی نیستند و برای سلامت بیماران و حفظ محیط زیست ایمن هستند.
  2. کاهش تولید زباله: در دندانپزشکی سازگار با محیط زیست، از روش‌هایی مانند بازیافت و استفاده مجدد مواد استفاده می‌شود تا تولید زباله کاهش یابد.
  3. استفاده از فناوری‌های پایدار: در دندانپزشکی سازگار با محیط زیست، از فناوری‌های پایدار مانند انرژی خورشیدی، سیستم‌های خنک کننده بازیافتی و سیستم‌های پاکسازی هوا استفاده می‌شود.
  4. آموزش بیماران: در دندانپزشکی سازگار با محیط زیست، بیماران در مورد روش‌های حفاظت از محیط زیست و کاهش تاثیرات منفی فعالیت‌های دندانپزشکی بر محیط زیست آموزش داده می‌شوند.

دندانپزشکی سازگار با محیط زیست، به عنوان یک رویکرد پایدار در دندانپزشکی، به حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها کمک می‌کند.

عناصر دندانپزشکی سازگار با محیط زیست

عناصر خاصی در ساخت بنا و اداره، عملیات اداری و شیوه‌های درمان بیمار به کار می‌رود که دندانپزشکی سازگار با محیط زیست را از دندانپزشکی سنتی متمایز می‌سازد.

ساخت بنا و اداره

  • برنامه ریزی دقیق و ساخت یک ساختمان سبز شامل عضویت در شورای ساختمان سبز ایالات متحده (USGBC) و امکانات ساختمان مطابق با دستورالعمل‌های رهبری در طرح انرژی و محیطی (LEED)، به عنوان یک معیار ملی برای ساخت ساختمان‌های سبز.
  • استفاده از طراحی داخلی، اتمام و منسوجات سبز، از جمله عناصر داخلی که عاری از سموم پایدار زیست باره (PBT) و ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند و از زباله‌های پس صنعتی یا ضایعات پس از مصرف یا از منابع پایدار ساخته شده‌اند.
  • صدور]]گواهینامه]] LEED USGBC برای EBOM (عملیات و تعمیر و نگهداری ساختمان‌های موجود)
بیشتر بخوانید
زیبایی صورت و انواع جراحی های مربوط به آن

عملیات مربوط به دفتر

  • رسم نمودار بیمار بدون کاغذ و ثبت نام، درخواست‌های الکترونیکی، فراخوانی و یادآوری بیمار به صورت الکترونیکی.
  • رادیوگرافی دیجیتال که از بین بردنده تولید فیلم است، پردازنده‌های مواد شیمیاییسمی]] و فیکساتیوها و قرار دادن کمتر بیمار در معرض تشعشعات.
  • خرید زیست محیطی آگاهانه محصولات و خدمات.
  • کاهش قابل توجه در تولید مواد زائد جامد و نسبت بالای بازیافت. خرید محصولات و کالاهای کاغذی تنها از منابع تحت تأیید FSC.
  • استفاده از معیارهای معتبر تعیین شده توسط راهنمای سبز برای بهداشت و درمان (GGHC) و انجمن دندانپزشکی محیط زیست (EDA)
  • استفاده از ۱۰۰٪ انرژی پایدار برای قدرت رساندن به هر وسیله.
  • تهاتر CO2 با کربن تأیید شده و سرمایه گذاری در مبارزات انتخاباتی احیای جنگل.
  • تدوین یک تیم سبز با مسئولیت‌ها و اهداف تعیین شده
  • ضبط و انتشار گفته‌هایی در رابطه با ضایعات به لحاظ زیستی خطرناک،]]زباله‌های جامد]]، مواد قابل بازیافت، مصرف آب و مصرف انرژی به منظور تعیین اهداف سالانه، بهبودسازی و مقایسه آن با معیارهای ملی.
  • اِعمال برنامه رسمی مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) در ساختار همکاری.
  • حذف یا تغییر زباله‌های زیستی خطرناک از طریق واحدهای Demolizer II و/ یا Pella – DRX
  • استفاده از جداکننده آمالگام یا حذف‌کننده جیوه برای جلوگیری از ورود جیوه و آلوده‌سازی سیستم آب شهری.
  • استفاده از سیستم‌های خلاء خشک و سیستم‌های توده‌ای استریلیزه کننده ابزار، علاوه بر شیرآلات کم جریان خودکار و سرویسهای بهداشتی برای حفاظت از آب.
  • خرید رسمی زیست محیطی محصولات و خدمات (EPPS)
  • ایجاد یک بیانیه ماموریت رسمی و وفادار بودن نسبت به اصول پیشگیرانه
  • انجام دندانپزشکی بدون فلز و جیوه، و انجام آن با آمالگام
  • استفاده از مواد غیر سمی، پاکسازی سبز و استریلیزه کردن محصولات و تجهیزات
  • استفاده صرفاً از محصولات و مواد تأیید شده با “مهر و موم سبز”
  • تایید کردن با برنامهGreen DOC EDA
  • استفاده از استریلیزه کردن با حرارت-خشک یا بخار به جای استریلیزه کردن با مواد شیمیایی
  • بازیافت ابزار شکسته یا غیرقابل استفاده در برنامه‌ای مانند Hu-Friedy’s Environdent
  • استفاده از بیس (۲ اتیل هگزیل) فتالات عاری از فتالات (بدون DEHP)، لوله‌های جراحی و کیسه‌های مایع داخل وریدی عاری از پلی وینیل کلرید (بدون PVC)
  • استفاده از پیش بند بیمار بدون سرب و محافظ در برابر پرتوهای اشعه ایکس
  • استفاده از رزین کامپوزیت‌ها و لوازم دهان و دندان بدون BPA

گام هایی به سوی دندانپزشکی سازگار با محیط زیست

1- کاهش ضایعات خروجی

کاهش ضایعات ساده می تواند اولین قدم مهم در جهت کاهش اثرات زیست محیطی باشد. قرار دهی سطل های بازیافت در هر جایی که سطل زباله وجود دارد، اعضای تیم و بیماران را تشویق می کند تا به درستی مواد قابل بازیافت را دور بریزند. علیرغم تلاش‌های بازیافت در مطب، کاهش ضایعات در اپراتور می‌تواند یک مانع باشد، بویژه در مورد محصولات دندان‌پزشکی که به شکل‌های قابل بازیافت و یا قابل استفاده مجدد ارائه نمی‌شوند و یا به صورت یکبارمصرف در دسترس هستند و همچنین در مورد تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) نیز صدق می کند. در نتیجه، کمک‌های مطب‌های دندان‌پزشکی به کاهش زباله‌ها بسیار حائز اهمیت است. دندانپزشکی محیط زیست (EDA) گزارش می‌دهد، مطب‌های دندان‌پزشکی سالانه 680 میلیون قطعه اقلام کنترل عفونت یکبار مصرف (مانند پیش‌بند بیمار، روکش صندلی و روکش‌های دسته) تولید می‌کنند.

دندانپزشکی سازگار با محیط زیست

همچنین دیگر تجهیزات دندانپزشکی به ویژه دستکش، می تواند یک چالش واقعی باشد. در حال حاضر هیچ دستکش پزشکی که قابل بازیافت باشد، وجود ندارد و متاسفانه با شیوع کرونا و افزایش استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی، زباله‌های فراوانی تولید شده است. صاحبان مطب برای مبارزه با افزایش ضایعات ناشی از نیاز به PPE بیشتر، می‌توانند نگاهی دقیق‌تر به گزینه‌های موجود در بازار داشته باشند و در صورت امکان، سبزترین گزینه را انتخاب کنند.
اقداماتی که می‌توان برای کاهش ضایعات PPE انجام داد شامل استفاده از رول‌های استریلیزاسیون پارچه‌ای، تری‌های قالبگیری فولادی ضد زنگ، کاپ‌ها و شیلد های محافظتی‌ قابل استفاده مجدد است.

بیشتر بخوانید
کاشت دندان با ایمپلنت فرق می‌کند؟

2- کاهش ضایعات ورودی

انتقال به پلتفرم‌های دیجیتال می‌تواند به کاهش ضایعات در مطب کمک کند، اما ضایعات ورودی به دفتر را کاهش نمی‌دهد. طبق گفته انجمن دندانپزشکی محیط زیست (EDA)، بسته بندی ها، 33 درصد زباله ها را تشکیل می دهند. برای کاهش آن، مراکز می توانند اقلام رایج مورد استفاده را به صورت عمده خریداری کنند و سفارشات عرضه را برای کاهش تعداد جعبه های ارسالی ادغام کنند. علاوه بر این، جعبه‌هایی ارسالی را می‌توان ذخیره کرده و دوباره استفاده کنند.

3- کاهش مصرف کاغذ

کاهش استفاده از محصولات کاغذی یک راه عالی برای پایداری بیشتر است. نرم‌افزار مدیریت دیجیتال بیمار، نیاز به چارت های بیمار را از بین می‌برد و یادآوری‌های دیجیتالی قرار ملاقات بیمار، کارت‌های یادآوری را کاهش می‌دهد. برای ثبت سوابق دندانپزشکی بیمار به جای کپی کردن اسناد و مدارک بیمار، می توان از آن ها اسکن گرفت و به صورت دیجیتال ذخیره نمود. اما برای شرایطی که استفاده از کاغذ، اجتناب ناپذیر است، باید از محصولات کاغذ بازیافتی استفاده کرد. مطالعات نشان می دهد، حتی کاهش‌های اولیه در مصرف کاغذ نیز می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

4- حذف مواد حاوی جیوه

استفاده از مواد دندانی حاوی جیوه (آمالگام) سالانه 3.7 تن ضایعات جیوه ایجاد می کند. در صورت امکان زمانی که مواد ترمیمی دیگر از نظر بالینی مناسب باشد، از گزینه های جایگزین آمالگام استفاده کنید. مانند کامپوزیت های دندانی فاقد “بیس فنول A “.

هنگام خرید مواد ترمیمی، اطمینان حاصل کنید که در اندازه ی بسته هایی این مواد را خریداری می کنید که هدر رفتن را به حداقل می رساند. در مواردی که آمالگام هنوز لازم است، برای جلوگیری از ورود ذرات جیوه به سیستم فاضلاب، حتما از جدا کننده ی آمالگام استفاده کنید.

5- تصویربرداری دیجیتالی

برای استفاده از سیستم های معمولی اشعه ایکس، سالانه 28 میلیون لیتر مواد ظهور و ثبوت و 4.8 میلیون فویل سربی نیاز است که هر یک خطرات چشمگیری برای محیط زیست دارند. اما استفاده از رادیوگرافی دیجیتال همچون سنسورهای RVG باعث عدم نیاز به فیلم رادیوگرافی و مواد شیمیایی ظهور و ثبوت و در ننتیجه کاهش این آسیب می گردد.

6- کنترل هدر رفتن و آلوده شدن آب

ساکشن های دندانپزشکی می‌توانند روزانه تا 360 گالن آب مصرف کنند که در نتیجه در یک مطب دندانپزشکی تا 57000 گالن آب در سال مصرف می‌شود. بنابراین با حذف ساکشن های آبی می توان به حفط محیط زیست کمک کرد.

عوامل اصلی خطرات زیست‌محیطی معاینات دندانپزشکی شامل صابون‌ها و شوینده‌ها، پیشبند یک‌بارمصرف، ضدعفونی کردن سطوح، ابزار استیل ضدزنگ، لباس‌ها و هدر رفت آب هستند. بنابراین تغییرات کوچکی که می‌توان در درمان‌های روزانه دندان‌پزشکی ایجاد کرد، شامل روشن کردن ماشین‌های شستشو با ظرفیت تکمیل، استفاده از صابون‌هایی که کمتر برای محیط‌زیست خطرناک هستند و پوشیدن لباس‌هایی که پایداری زیست‌محیطی بیشتر دارند می‌شوند.

بیشتر بخوانید
آیا دیابت تاثیری بر بیماریهای دهان و دندان دارد؟ + بررسی رابطه‌ی دیابت با بیماری‌های لثه و دهان

7- عدم استفاده از محصولات تمیزکننده سمی

ضدعفونی كردن كامل اتاق های درمان و مناطق عمومی پس از كاهش محدودیت های مربوط به COVID-19 اکنون نسبت به هر زمان دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما این بدان معنا نیست که هنگام انتخاب تمیزکننده های کف و سطوح، به ارزیابی تأثیرات آنها بر محیط زیست نپردازید. بلکه برای این کار از محصولات با سمیت کمتر و پایدارتر برای کنترل عفونت استفاده کنید و به دنبال پاک کننده ها و اسپری های ضدعفونی کننده زیست سازگار باشید که فاقد مواد مضر شیمیایی همچون آلدئید باشند.

8- ساخت ساختمان پایدارتر

علاوه بر کاهش ضایعات، ساخت یک ساختمان پایدارتر، راهی عالی برای کاهش اثرات زیست محیطی مطب شما است. انجمن دندانپزشکی آمریکا نصب محصولات کم مصرف را برای کاهش اتلاف انرژی ناشی از روشنایی، گرما و آب، توصیه می کند. برخی از مراحل برای انجام این امر شامل موارد زیر است:

  • نور طبیعی را از طریق افزودن پنجره ها به حداکثر برسانید تا مصرف انرژی ایجاد شده توسط نور مصنوعی را به حداقل برسانید.
  • سنسورهای حرکتی را نصب کنید تا فقط زمانی که شخصی در اتاق است چراغ ها را روشن شوند و یا از دیمر برای کنترل نور لامپ ها استفاده کنید.
  • برای کاهش مصرف انرژی از لامپ های LED استفاده کنید.
  • لوازم کم مصرف یا با نشان Energy Star را جایگزین کنید.
  • سرمایه گذاری در پنل های خورشیدی یا سایر منابع انرژی جایگزین را در نظر بگیرید.
  • از شیر آب سنسور دار استفاده کنید.

ویژگی های دندانپزشکی سازگار با محیط زیست

  • بدون فلز و جیوه می باشد و با آمالگام انجام می شود.
  • از مواد غیر سمی، استریلیزه کردن محصولات و تجهیزات استفاده می شود.
  • از محصولات و مواد تایید شده با مهر و موم سبز استفاده می شود.
  • از استریلیزه کردن با حرارت خشک یا بخار به جای استریلیزه با مواد شیمیایی استفاده می شود.
  • از پیش بند بدون سرب و محافظ در برابر پرتوهای اشعه ایکس استفاده می شود.
  • از رزین کامپوزیت ها و لوازم دهان و دندان بدون BPA استفاده می شود.

هدر رفت و آلودگی آب، مهم‌ترین آثار منفی زیست‌محیطی درمان‌های دندان‌پزشکی

نتایج این تحقیقات نشان داد معاینات دندان‌پزشکی اغلب به چند طبقه از آثار زیست‌محیطی از جمله کمبود آب،  خورگی یا اوتریفیکاسیون آب۲ و مسمومیت‌های انسانی (تأثیرات سرطانی) منجر می‌شوند. عوامل اصلی خطرات زیست‌محیطی معاینات دندان‌پزشکی شامل صابون‌ها و شوینده‌ها، پیشبند یک‌بارمصرف، ضدعفونی کردن سطوح، ابزار استیل ضدزنگ، لباس‌ها و هدر رفت آب هستند.

بنابراین تغییرات کوچکی که می‌توان در درمان‌های روزانه دندان‌پزشکی ایجاد کرد، شامل روشن کردن ماشین‌های شستشو با ظرفیت تکمیل، استفاده از صابون‌هایی که کمتر برای محیط‌زیست خطرناک هستند و پوشیدن لباس‌هایی که پایداری زیست‌محیطی بیشتر دارند می‌شوند. لازم به ذکر است تغییر در درمان‌ها و مواد دندانی ممکن است ما را به نتایج دلخواه نرساند و پژوهش‌هایی باید برای مقایسه‌ی بار زیست‌محیطی هر یک از جایگزین‌ها انجام شود.

  • به‌طور کلی پایداری در قرن بیست و یکم، به ظرفیت زیست کره و تمدن بشری در همزیستی در کنار هم اشاره دارد. یکی از جنبه‌های تلاش برای پایداری، بررسی راه‌های کاهش تأثیر منفی انسانی بر اکوسیستم‌ها و محیط‌های سالم است که برای بقای انسان و موجودات دیگر ضروری هستند. (ویکی‌پدیا)
  • هوپرورش، خورگی یا اوتریفیکاسیون (به انگلیسی: Eutrophication) پاسخ اکوسیستم به افزایش بیش‌از حد مواد طبیعی یا مصنوعی در یک محیط آبی است. این مواد می‌توانند در جایگاه مواد مغذی برای ارگانیسم‌ها مانند هومین‌ها یا مواد شیمیایی مانند نیترات یا فسفات باشند که از طریق کود شیمیایی یا پساب وارد آب شده‌اند.
بیشتر بخوانید
کراودینگ دندان چیست؟ + معرفی انواع مشکلات کرادینگ دندان

چگونه لوازم دندانپزشکی سازگار با محیط زیست می توانند میزان انتشار کربن را کاهش دهند؟

با توجه به هدف جهانی برای کاهش میزان انتشار کربن و گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۵، صنعت دندانپزشکی همچنان به بررسی روشهایی می پردازد که بتواند رد پای کربن[۱] خود را کاهش داده و سهم خود را در تحقق این هدف ایفاء کند. با بازگشایی مطبهای دندانپزشکی به سطح قبل از همه گیری COVID-19 ، مراجعه ی بیماران و کارکنان به مطبها اصلی ترین عامل انتشار این گازها از بخش دندانپزشکی خواهد بود.

در حالی که جادوی تماس ویدئویی از راه دور، بسیاری از کارها را در طول سال گذشته برای مشاغل امکان پذیر کرده است، اما پر کردن و کشیدن دندانها از طریق تماس ویدیویی امکان پذیر نیست، بنابراین میزان ردپای کربن ناشی از رفت و آمد به مطبهای دندانپزشکی، احتمالاً ثابت خواهد ماند.

با این حال، شما به عنوان دندانپزشک هنوز هم می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا تأثیرات زیست محیطی کار خود را کاهش دهید. کاهش مصرف انرژی ساختمان از طریق عایق بندی موثر و استفاده از وسایلی که انرژی کمتری مصرف می کنند، می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. همچنین تمرکز خود را بر روی تغییر کالاهای سازگار با محیط زیست در اتاق درمان، معطوف کنید. به یاد داشته باشید که تیم و بیماران خود را در گفتگو در مورد کمک به نجات محیط زیست دخیل کنید. این یک امتیاز عالی برای کار شما خواهد بود.

در اینجا پنج مورد و تجهیزات سبزتر را در دندانپزشکی که می تواند به شما در رسیدن به اهداف توسعه پایدار کمک کند، شرح می دهیم:

یکبار مصرف بازیافت شده

یکی از سریعترین و سرراست ترین تغییراتی که می توانید اعمال کنید، تغییر کاربری خود از اقلام یکبار مصرف به “یکبار مصرف باز یافت شده” است. مواد مصرفی مانند حوله ها و دستمال های بازیافت شده می توانند نرمی و جذب لازم را برای استفاده روزمره اما با هزینه کمتری برای کره زمین، ارائه دهند.

تغییر استفاده به مواد و اقلام یکبار مصرف بازیافت شده، باید بخشی از انتقال بزرگتر بدون کاغذ باشد که ارتباطات و اسناد را به حوزه ی دیجیتال منتقل می کند.

کامپوزیت های بدون  BPA

استفاده از آمالگام به عنوان ماده ی ترمیم کننده مدتی است که به دلیل تأثیرات مضر زیست محیطی جیوه مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه برنامه هایی برای کاهش تدریجی استفاده از آن در دست اقدام است، به دلیل دوام و مقرون به صرفه بودن، آمالگام همچنان به طور گسترده ای برای ترمیم دندانها استفاده می شود.

در صورت امکان زمانی که مواد ترمیمی دیگر از نظر بالینی مناسب باشد، از گزینه های جایگزین آمالگام استفاده کنید. مانند کامپوزیت های دندانی فاقد “بیس فنل A “.

ماده شیمیایی صنعتی Bisphenol A ، یک ماده ی بحث برانگیز است که برخی تولیدکنندگان از آن برای ساخت رزین استفاده می کنند. هنگام خرید مواد ترمیمی، اطمینان حاصل کنید که در اندازه ی بسته هایی این مواد را خریداری می کنید که هدر رفتن را به حداقل می رساند. در مواردی که آمالگام هنوز لازم است، برای جلوگیری از ورود ذرات جیوه به سیستم فاضلاب، حتما از جدا کننده ی آمالگام استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
پیوند استخوان و لثه چیست؟ + بررسی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

محصولات بهداشتی غیر پلاستیکی

ارتقاء سلامت دهان و دندان بیماران برای دندانپزشکی پایدار ضروری است. تلاش فعالانه برای کاهش درمانها در آینده، كلیدی برای كاهش انتشار تمام گازهای گلخانه ای مربوط به رفت و آمد، تداركات، مواد و انرژی است.

با تهیه محصولات دوستدار محیط زیست برای مراقبت از دهان، مانند مسواک و نخ دندان با برندهای Wisdom Re:new  یا Tepe Good ، بیماران را تشویق کنید تا بهداشت دهان و دندان خود را با روشهای دوستدار محیط زیست انجام دهند.

از گزینه های غیر پلاستیکی، مانند مسواک های بامبو استفاده کنید که زیست تجزیه پذیر هستند، و برخلاف مسواک های پلاستیکی ، ۴۰۰ سال در محیط باقی نمی مانند.

تجهیزات کوچک قابل استفاده ی مجدد

در صورت لزوم، با انتخاب گزینه های سازگار با محیط زیست، تکیه ی خود را به مواد و تجهیزات یکبار مصرف کاهش دهید.

از خود بپرسید چه مقدار پلاستیک استفاده می کنید. آیا می توانید استفاده ی خود را تغییر دهید؟ در پایان چرخه عمر این محصول چه اتفاقی می افتد؟ سپس می توانید اجرای یک برنامه استریل سازی سازگار با محیط زیست را شروع کنید که در آن به جای سوزاندن محصولات مصرفی، شما محصولات بیشتری را ضد عفونی و مجددا استفاده می کنید.

به جای گزینه های پلاستیکی، به دنبال گزینه های جایگزین مانند ظروف شیشه ای و تری های قالبگیری با  قابلیت اتوکلاو، باشید. شما می توانید به جای دورانداختن آنها در سطل آشغال، چندین بار از آنها استفاده کنید.

محصولات تمیز کننده کمتر سمی

ضد عفونی كردن كامل اتاقهای درمان و مناطق عمومی پس از كاهش محدودیتهای مربوط به  COVID-19  اکنون نسبت به هر زمان دیگری از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما این بدان معنا نیست که هنگام انتخاب تمیز کننده های کف و سطوح، به ارزیابی تأثیرات آنها بر محیط زیست نپردازید. برای این کار از محصولات کمتر سمی و پایدارتر برای کنترل عفونت استفاده کنید. به دنبال پاک کننده ها و اسپری های ضدعفونی کننده ی زیست سازگار باشید که مواد مضر شیمیایی مانند آلدئید، در آنها نباشد یا کمتر استفاده شده باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با دندانپزشکی سازگار با محیط زیست آشنا شدید. همچنین از ویژگی های دندانپزشکی سازگار با محیط زیست آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا امکان هم‌زمانی عصب‌کشی و پرکردن دندان وجود دارد؟

بله، در مواردی که میزان آسیب به دندان و عفونت سطحی باشد و کانال‌های ریشه درگیر نشده باشند دندان‌پزشک پروسه عصب‌کشی و پرکردن را در یک جلسه انجام می‌دهد و به این ترتیب در وقت و هزینه بیمار صرفه‌جویی می‌شود.

اوزون تراپی چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

برای اینکه بدانید اوزن تراپی چه کاربردی در دندانپزشکی دارد ابتدا باید بدانید که ازن تراپی چیست؟ اوزون درمانی در دندانپزشکی یک درمان جامع است که به طور قابل توجهی وجود باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل های دهان را کاهش می دهد. ازن یک ماده طبیعی است که اغلب می تواند جایگزین مواد شیمیایی سوزاننده و تکنیک های تهاجمی شود. این درمان التهاب را کاهش می دهد و بیماری های پریودنتال، آبسه های دهانی و حساسیت دندان را درمان می کند. این فناوری ابتدا باعث تسریع بهبود، و تقویت پاسخ ایمنی طبیعی شما می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا