تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

هر آنچه درباره انجام میناکاری دندان‌ها + هزینه میناکاری دندان چقدر است؟

سخت ترین و سفت ترین قسمت موجود در بدن، مینای دندان است. مینای دندان از برخی از مواد معدنی ساخته شده است. این مواد معنی موجب محکم شدن و سفت شدن این بخش از بدن شده اند. نقش مینای دندان آن است که از پوسیدگی ها و خطرات احتمالی که برای دندان به وجود می ایند جلوگیری کند. با این حال برخی موارد وجود دارد که باعث میشود مینای دندان از بین برود و یا اسیب ببیند. برای این منظور درمانی به نام میناکاری دندان به وجود امده است. در ادامه به معرفی بیشتر مینا کاری و دلالیل از بین رفتن مینای دندان سخن میگوییم.


فهرست مطالب


میناکاری دندان چیست؟

دندان های طبیعی به صورت عادی پوشش هایی بر روی خودشان دارند تا از سرما و گرما یا بلاهای این چنینی محافظت کند. زمانی که این پوشش از بین برود شما با نوشیدن یا خوردن غذا یا مایعات سرد و گرم درد در ناحیه دندان های خود حس می کند و همچنین بهتر است بدانید که این پوشش دندان قوی ترین ماده معدنی در کل بدن یک انسان است. حال زمانی که شما احساس تغییر رنگ، درد و یا حساسیت کردید باید بدانید که مینا های دندان شما در خطر است و باید به محافظت از مینا های دندان پرداخت، یکی از بهترین روش های ترمیم مینا های دندان، روش میناکاری دندان است.

 میناکاری دندان

دندان ها در سلامت و زیبایی ما نقش بسیار مهمی دارند و اگر از آنها به خوبی مراقبت نشود می تواند در بعضی از موارد ما را از خوردن بعضی از غذاها برای محافظت از سلامتی دندان منع کند. همانطور که گفته شد، میناهای دندان در حفظ سلامت بدن و مقاومت دندان نقش بسیار مهمی دارد، اگر نشانه هایی از خرابی میناهای دندان مشاهده کردید باید به ترمیم آن بپردازید و موثرترین روش میناکاری دندان است.

بیشتر بخوانید
لومینیرز چیست و تفاوتش با لمینت + ( مزایا، معایب، مراحل و عوارض )

این اصطلاح به طور کلی شامل روش هایی است که با توجه به نوع و شدت مشکل بیمار استفاده می شوند. میناکاری دندان در صورت بروز مشکلات سطحی می تواند شامل ایمپلنت یا پر کردن باشد اما در صورت شدید بودن ممکن است پزشکان توصیه کنند از روش هایی مانند تاج دندان یا لمینت برای ترمیم آسیب دیدگی و جلوگیری از انتقال پوسیدگی به سایر دندان ها استفاده کنید.

چه عواملی باعث فرسایش مینای دندان ها خواهد شد؟

زمانی که یک محیط اسیدی و یا یک اسید موجب از بین رفتن مینای دندان شود، فرسایش دندان اتفاق می افتد. این فرسایش میتواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از ان ها عبارت اند از:

  • استفاده بیش از حد از نوشیدنی هایی مانند نوشابه.
  • استفاده از غذا هایی که حاوی قند زیادی است.
  • برخی اب میوه های پر قند.
  • خشکی دهان و کم شدن میزان ترشح بزاق دهان.
  • وجود مشکلات ژنتیکی
  • استفاده از داروهای مانند انتی هیستامین و یا اسپرین به مقدار زیاد.
  • دندان قروچه و سایدن دندان ها با هم دیگر.
  • به وجود امدن مشکلات گوارشی.

علائم فرسایش مینای دندان چیست؟

علائم فرسایش این بخش از دندان بسته به مرحله و شدت فرسایش می‌تواند متفاوت باشد. برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • داشتن حساسیت: به برخی از غذاها (مانند شیرینی ها) و دمای غذاها (گرما یا سرما) ممکن است باعث ایجاد درد در مراحل اولیه فرسایش‌ مینا شود.
  • تغییر رنگ: از آنجا که سطحی ترین لایه دندان مینا است، و زیر آن عاج دندان قرار دارد، یکی از علایم فرسایش مینا میتواند تغییر رنگ دندان و ظاهر شدن عاج باشد.
  • ترک برداشتن دندان و یا شکسته شدن آن: لبه‌های دندان ها به دلیل فرسایش مینای دندان، خشن تر، نامنظم و فشرده‌تر می شوند.
  • حساسیت شدید و دردناک: در مراحل بعدی فرسایش‌مینای‌دندان، دندان ها به دما و شیرینی بسیار حساس می‌شوند.
  • فرورفتگی: ظاهر شدن تورفتگی هایی روی سطح دندان.
بیشتر بخوانید
اوردنچر بر پایه ایمپلنت

دلایل استفاده از مینا کاری دندان چیست؟

همانطور که گفته شد و همه می دانیم، دندان ها یکی از مهمترین اعضای بدن می باشند که نه تنها در زیبایی، بلکه در گوارش ما هم تاثیر دارند. اگر غذایی به خوبی جویده نشود، یا به دلیل عدم سلامت دندان از خوردن ماده غذایی محروم باشیم همگی در سلامت ما اثرگذار خواهد بود.

حفظ مینای دندان، حفظ سلامت و استحکام دندان و سلامت بدنی می باشد از این رو در صورت بروز مشاهده آثار از بین رفتن مینای دندان باید به تقویت آن پرداخت. مینا کاری دندان یکی از موثرترین راهکارها می باشد.

میناکاری دندان چگونه است؟

از آنجایی که دندان ها از مهم ترین اعضای بدن در زیبایی و سلامت شناخته می شوند، متخصصان این رشته نیز با ارائه راه کاری متنوع با میناکاری دندان به مراجعین کمک می کند که عبارتند از:

میناکاری دندان برای مشکلات سطحی

در صورتی که با مشکلاتی سطحی مواجه شوید و تنها بخش کوچکی از مینای دندان شما آسیب دیده باشد؛ متخصصین با ارائه راه کاری هایی به میناکاری دندان می پردازند. از این روش برای اصلاح عیب های جزئی مانند ناهمواری یا روی هم قرار گرفتن دندان ها و غیره استفاده می شود و معمولا بدون درد و سریع است.

معمولا همراه با میناکاری دندان از سایر اقدامات مانند سفید کردن دندان ها، استفاده از کامپوزیت ونیر و باندینگ دندان نیز انجام می شود.

  • کامپوزیت ونیر در میناکاری دندان

کامپوزیت ها که از جنس رزین تولید می شوند به وسیله یک چسب قوی توسط دندان پزشک روی دندان ها قرار داده می شوند. استفاده از این روش مزایا و معایبی دارد اما به طور کلی این روش برای حل مسائلی مانند ساییدگی دندان ها، وجود فاصله میان دندان ها، رفع تراشیده شدن دندان ها، ترمیم کوتاهی یا شکستگی دندان و غیره استفاده کرد. با این حال این روش برای ایجاد تغییرات اساسی در لبخند و شکل دهان مناسب نیست و تنها نقص هایی که در دندان ها وجود دارد پوشش می دهند. 

بیشتر بخوانید
آیا دیابت تاثیری بر بیماریهای دهان و دندان دارد؟ + بررسی رابطه‌ی دیابت با بیماری‌های لثه و دهان

همچنین ممکن است کامپوزیت ونیر با گذشت زمان تیره شده و لکه هایی روی آن ایجاد شود اما به طور کلی هفت الی ده سال عمر می کنند و پس از آن می توانید به راحتی جهت تعویض اقدام کنید.

انجام کامپوزیت و میناکاری دندان با استفاده از موادی بر پایه رزین یا همان ونیر معمولا تنها به یک جلسه دندان پزشکی نیاز دارد و پیوند آن با نور لیزری و چسب مخصوص انجام می شود.

  • باندینگ دندان

باندینگ نیز از دیگر روش های ترمیم یا میناکاری دندان است که در آن برای پر کردن قسمت های خالی از لایه های مینای دندان اقدام می کنند. باندینگ معمولا از جنس کامپوزیت بوده و در کم ترین زمان به دندان ها می چسبد. همچنین از باندینگ برای ترمیم دندان های شکسته شده، دندان های دچار لب پریدگی، نیازمند به تغییر شکل و اندازه یا رفع مشکل در فاصله دندان ها استفاده کرد. این روش در مقایسه با دیگر راه کارها ارزان بوده و برای رفع برخی مشکلات کارآمد است.

استفاده از روکش یا تاج دندان

در صورتی که دندان های شما به شدت آسیب دیده باشند یا با پوسیدگی های شدید مواجه شوید ممکن است دندان پزشکان توصیه کنند از این روش برای ترمیم و میناکاری دندان ها استفاده کنید. از تاج دندان برای ترمیم آسیب های شدید (مثلا پوسیدگی یا از بین رفتن مینای دندان به طور کامل) استفاده می شود.

در این روش پزشکان معمولا به طور کامل مینای دندان را تراشیده و با تهیه قالب یا اسکن از دندان ها، با استفاده از مواد مختلفی مانند طلا یا سرامیک با کمک متخصصان در آزمایشگاه دندان پزشکی تاج دندان را می سازند.

بیشتر بخوانید
علت زرد شدن دندان ها چیست و راه‌های مقابله با آن

عوامل تاثیرگذار در سلامت و خرابی مینای دندان کدامند؟

همانطور که متوجه شدید کاهش پی‌اچ دهان، رژیم غذایی و رعایت بهداشت در بروز مشکلات دندان موثر هستند. برخی از مواردی که باعث آسیب دیدن مینای دندان می شوند عبارتند از:

  • مصرف نوشابه هایی که مقدار زیادی اسید فسفریک و سیتریک دارند
  • مصرف بیش از اندازه برخی آبمیوه ها که قند بالایی دارند
  • خشکی دهان و کاهش تولید و ترشح بزاق
  • استفاده از رژیم هایی با مقدار بالا از قند یا نشاسته
  • داشتن بیماری ریفلاکس اسید معده
  • مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا آنتی هیستامین ها
  • ژنتیک و برخی مشکلات ارثی
  • عوامل محیطی مانند دندان قروچه یا استفاده از دندان جهت شکستن آجیل و…

راه های مراقبت از مینای دندان

در کل مراقبت کردن از دندان ها بسیار مهم است پس باید به رژیم غذایی، مصرف نکردن دخانیات و الکل ها توجه بسیاری داشته باشید. همانطور که مطالب بالاتر ذکر شد یکی از علائمی که باعث می شود شما متوجه بشوید مینای دندان شما در حال ضعیف شدن است، احساس درد هنگام نوشیدن یا خوردن غذاهای گرم یا سرد است. همچنین اگر دندان شما دچار پوسیدگی یا تغییر رنگ شده باشد می توان گفت یکی از نشانه های خرابی و ضعیف شدن میناهای دندان است و بهتره که هرچه سریعتر برای ترمیم آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

چند راه برای مراقبت از میناکاری دندان ها و برخی مشکلاتی که باعث آسیب دیدن آنها می شود، شامل موارد زیر است:

  • مصرف زیاد نوشابه باعث آسیب دیدن مینا های دندان می شود.
  • شکستن پوسته های سخت مانند آجیل با کمک دندان باعث آسیب دیدن دندان ها می شود.
  • ممکن است بعضی از مشکلات دندانی ارثی باشد.
  • بعضی از داروها در خرابی دندان ممکن است نقش بسیار مهمی داشته باشد.
  • اسید معده نیز ممکن است در ضعیف شدن و خرابی میناهای دندان نقش داشته باشد.
  • کاهش بزاق دهان و خشکی یکی دیگر از عوامل است.
  • استفاده زیاد از غذا و نوشیدنی هایی که قند زیادی دارند.
بیشتر بخوانید
درمان ایمپلنت دندان جلو چقدر طول می‌کشد؟ + فیلم ایمپلنت دندان جلو

هزینه میناکاری دندان چقدر است؟

انجام روشهای میناکاری بر روی دندان، نسبت به شدت آسیب وارد شده به مینای دندان متفاوت است. هرچند جغرافیای کلینیک منتخب شما، دستمزد و تجربه ی دندانپزشک مورد نظر و متریال مواد مصرفی که دندانپزشک برای درمان دندان شما در نظر میگیرد نیز در قیمت میناکاری دندان شما بسیار تاثیر گذار می باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با میناکاری دندان آشنا شدید. همچنین از دلایل استفاده از میناکاری و مراقبت های آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

میناکاری در دندانپزشکی برای چه کار یا عملی استفاده می شود؟

این عمل برای ترمیم و محکم کردن دندان ها نقش بسیار خوبی را ایفا می کند.

چگونه باید متوجه شد که میناهای دندان در حال ضعیف شدن است؟

زمانی که غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم خوردید و ناحیه دندان های شما درد گرفت، شما متوجه ضعیف شدن میناهای دندان خود می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا