بیماری های دندان

عاج دندان چیست و کجا قرار دارد؟ + ساختمان دنتین دندان چگونه است؟

تا به حال پیش آمده که نسبت به سلامتی دندان خود وسواس داشته باشید؟ مینا و عاج دندان بخش‌ های مهمی هستند که آخرین لایه دندان‌ های ما محسوب می‌ شوند و وظیفه تامین استحکام و جلوگیری از پوسیدگی آنها را برعهده دارند. ماده‌ ای که مینا و عاج دندان از آن ساخته شده‌ است، سخت ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان محسوب می‌ شود. این بخش از دندان‌ ها علاوه بر این که از نظر استحکام و سلامت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد، روی ظاهر افراد نیز تاثیر به سزایی دارد و بیشتر از بقیه قسمت‌ ها به چشم می‌ آید. این بخش‌ها از قسمت‌ های داخلی دندان در برابر پلاک ها، مواد اسیدی، نوشیدنی‌ ها یا غذاهای بسیار سرد و گرم محافظت می‌ کنند. بنابراین مینا و عاج دندان بیشتر از بقیه قسمت‌ ها در معرض فرسایش و خراب شدن هستند. بعد از این که مینای دندان شما آسیب دید، فرسایش و آسیب دیدگی می‌ تواند به بخش‌ های داخلی دندان برسد و مشکلات زیادی را بوجود بیاورد. در ادامه این مطلب با عارضه‌ های مینا و عاج دندان و راه‌ های پیشگیری و درمان آنها آشنا خواهیم شد.


فهرست مطالب


عاج دندان چیست؟

عاج دندان یا دِنتین (به انگلیسی: Dentin) بافتی مینرالیزه است که تنهٔ اصلی دندان را تشکیل می‌دهد. عاج در ناحیهٔ تاج، به وسیلهٔ مینا، و در ناحیهٔ ریشه، به وسیلهٔ سیمان پوشیده شده‌است. محل اتصال عاج و مینا به صورت حاشیهٔ دندانه داری است و اتصال عاجی-مینایی یا DEJ (Dentino-Enamel Junction) نام دارد. در صورتی که اتصال عاجی-سیمانی یا DCJ (Dentino-Cementum Junction) مشخص و واضح نیست.

عاج دندان چیست

عاج دندان یک لایه سخت و به رنگ زرد روشن است که بافتی متخلخل دارد و مستقیما در زیر مینا و سمنتوم واقع شده است. عاج بزرگ ترین قیمت دندان را تشکیل داده و تقریبا حاوی 70 درصد مواد معدنی و 30 درصد مواد آلی و آب می باشد. مواد آلی آن یون های کلسیم و فسفات هستند که بلورهای هیدروکسی آپاتیت را مشابه مینا تشکیل می دهند اما کریستال ها در حدود 30 برابر کوچکتر هستند و عاج را تا حدی از مینا نرم تر می سازند. (تجهیزات دندانپزشکی)

یکی دیگر از تفاوت های عاج با مینای دندان در این است که آن یک بافت زنده با توانایی رشد و ترمیم مداوم می باشد. توبول های ریز عاجی که بین اتصال دهنده مینای تاج و سمان ریشه یا خط طوق دندان و لایه زیر آن قرار دارند نیز می توانند به این روند بازسازی کمک کنند. فرآیندهای سلولی در لایه پالپ به توبول ها رسیده و با ایجاد یک عاج جدید مواد معدنی را به آن می رسانند. اعصاب نیز از طریق این توبول های عاجی عبور کرده و برعکس مینای دندان باعث انتقال درد به عاج دندان می شوند.

سیمان دندان چیست؟

سیمان یک ماده شبه استخوانی ظریف است. این ماده سطح خارجی عاج ریشه را می‌پوشاند و چون هر دو ماده سخت و نسبتا شبیهند سر حد اتصال انها چندان مشخص نمیباشد. این ماده سیمانی هم از نظر ترکیب و هم از نظر شکل مشابه استخوان است. رنگش از مینا تیره تر و از عاج روشن تر است . قسمتی از سیمان که مجاور عاج قرار دارد ممکن است بدون سلول باشد.

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره حساسیت دندان

عاج دندان کجاست؟

عاج بافت مینرالیزه‌ای شبیه استخوان می‌ باشد که در اطراف مغز دندان هر تاج و ریشه قرار گرفته است. ضخامت عمده دندان را تشکیل می‌ دهد. مواد معدنی عاج عمدتاً از نمک های کلسیم به صورت بلورهای هیدروکسی آپاتیت می ‌باشد. حدود 70 در صد وزن خشک آن را تشکیل می‌ دهند. ماتریکس عاج حاوی الیاف کلاژن نوع I و کیکوز آمینو گلیکان می ‌باشد که توسط سلول های سازنده عاج (ادونتوبلاست) سنتز و ترشح می ‌گردند.

ساختار عاج دندانی
ساختمان دنتین دندان

عاج از نظر فیزیکی سفت تر از استخوان و زرد رنگ می‌ باشد. عاج توسط سلول های ادونتوبلاست ساخته می ‌شود. زاویه این سلول ها به نام زاویه تومز (Tomes Fibr) نامیده می‌ شود. زاویه تومز در عاج، درون لوله‌های باریکی به نام لوله‌های عاجی قرار می‌ گیرند. (هزینه جراحی لثه تحلیل رفته)

  • عاج ساخته شده در حد فاصل سلول های ادونتوبلاست و عاج معدنی شده که فاقد مواد معدنی می ‌باشد، پیش عاج نامیده می ‌شود.
  • عاج بر خلاف استخوان در صورت از بین رفتن سلول های ادونتوبلاستی برای مدت ها باقی می‌ ماند و این امر حفظ دندان های فاقد مغز زنده را امکان پذیر می ‌سازد.
  • عاج به علت حضور زوایای تومز و انتهاهای عصبی آزاد در درون لوله‌های عاجی ، بافتی حساس می ‌باشد و همه تحریکات وارده به عاج به صورت درد دریافت می‌ شود. به همین دلیل سطح عاج در تاج دندان توسط مینا و در ریشه توسط سیمان پوشیده شده است.

ساختمان دنتین دندان چگونه است؟

عاج قسمت عمده و شکل کلی دندان را تشکیل می دهد. عاج محتوی توبول هایی (مجرا های با لوله های میکروسکپی) است که خود حاوی سلول های مخصوصی بنام ادنتوبلاست می باشد. بدنه سلول های ادنتوپلاست درسطح پالپی عاج قرار گرفته اند و سلول های مرفولوژیکی عاج می باشند. سلول های ادنتوبلاست دارای زوائد سیتوپلاسمیکی هستند که داخل توبول های عاجی قرار دارند. خواص فیزیکی و شیمیائی عاج بسیار شبیه استخوان است.

عاج و استخوان هر دو بافت زنده بوده و حاوی پروتوپلاسم زنده هستند. اما از نظر ساختمانی تفاوتی که بین این دو بافت وجود دارد این است که در استخوان، استئوبلاست ها در داخل مادہ بنیادی که خود ساخته اند، محصور شده  در حال استراحت می مانند، ولی در عاج ادنتوبلاست ها در سطح پالپ قرار گرفته و فقط زوائد آنها در ماده بین سلولی عاج قرار می گیرد و همیشه فعال می مانند. (نخ دندان مخصوص کامپوزیت)

بلافاصله پس از تشکیل عاج توسط ادنتوبلاست ها مینا توسط آمیلوبلاست ها تشکیل می شود. داخلی ترین لایه عاج که هنوز کلسیفیه نشده و بین عاج کلسیفیه و تنه سلولهای ادنتوبلاست قرار دارد بنام پره دنتین خوانده میشود. بر خلاف مینا تشکیل عاج، بعد از رویش دندان و در طی حیات پالپ ادامه می یابد.

عاج اولیه کدام است؟

نوعی از عاج که شکل اولیه دندان را تشکیل داده عاج اولیه نامیده می شود که معمولا ساختمان آن ۳ سال بعد از رویش دندان کامل می شود. مسیر توبول های عاجی از پالپ بطرف مینا مستقیم نبوده، بلکه دارای انحنایی S شکل می باشد. مسیر توبولها با زاویه مستقیم از سطح پالپ شروع شده و اولین تحدب این انحنای S شکل به طرف آپکس دندان است.

عاج ثانویه کدام است؟

نوعی از عاج که بعد از عاج اولیه، در اثر رسوب عاج تشکیل می شود، عاج ثانویه نامیده می شود. این نوع عاج حتى بدون تحریکات خارجی نیز بوجود می آید. توبول های عاج ثانویه نسبت به توبول های عاج اولیه مستقیم تر و تعداد توبول های آن کمتر است. این قسمت از عاج اگر چه پیرامون پالپ را فرا گرفته ولی در دندانهای چند ریشه ای در سقف و کف قسمت تاجی اطاقک پالپ ضخیم تر است.

بیشتر بخوانید
کورتاژ لثه چیست؟ + نحوه انجام + فواید + روند درمان

عاج ترمیمی چیست؟

عاج ترمیمی (tertiary dentin) نوعی از عاج است که در اثر جایگزینی ادنتوبلاست ها، در پاسخ به یک تحریک متوسط از قبیل ضربه – پوسیدگی متوسط و برخی از اعمال دندان پزشکی ایجاد میشود. این نوع عاج در دیواره اطاق پالپ در نزدیک به محلی که آسیب دیده ایجاد میشود. بطور مثال عاج ترمیمی، در حفره های تهیه شده در 1.5 میلی متری پالپ، ایجاد می شود. این نوع عاج به صورت میکروسکوپیک یک ماه بعد از آسیب وارد شده، مشاهده می گردد. این نوع عاج از نظر ساختمانی و خصوصیات شیمیایی متفاوت از عاج اولیه و عاج ثانویه می باشد، و تعداد توبول های عاجی آن کم بوده و در مقابل اکثر تحریکات نفوذ ناپذیر می باشد. (مواد دندانپزشکی)

در پاره ای از مواقع تحریکات متوسطی از قبیل پوسیدگی متوسط و اتریشن باعث مرگ زوائد ادنتوبلاستیک و ادنتوبلاست ها می گردد. این نواحی از عاج که از سمت خارجی عاج به سمت پالپ دندان گسترش می یابد، نواحی مرده یا Dead truct نامیده میشود. نواحی مرده توسط عاج ترمیمی که توسط ادنتوبلاست های جایگزین شده بوجود آمده، مسدود می گردد. نواحی مرده اغلب در نواحی شاخک های باریک پالپ به چشم می خورد جایی که تراکم بیشتری از ادنتوبلاست ها دیده میشود.

علائم پوسیدگی عاج دندان چیست؟

در ادامه نشانه های پوسیدگی عاج دندان را بررسی می‌نماییم:

  1. درد دندان به سبب تنفس

هنگامی که تنفس کردن باعث درد در دندان‌ها می‌شود، در واقع یکی از نشانه‌های وجود حساسیت عاج دندانی هویدا شده است. به بیان دیگر واکنشی که دندان‌ها پس از تماس با هوا نشان می‌دهند و دردی که بعد از برخورد هوا با دندان‌ها احساس می‌شود، از علامت‌های وجود حساسیت عاج دندانی است.

  1. حساسیت به سرما و یا گرمای غذا یا نوشیدنی

هنگامی که غذای سرد یا گرم و همچنین نوشیدنی‌های داغ یا خنک را وارد دهان خود می‌کنید و با برخورد آن‌ها به دندان ها، دندان‌هایتان واکنشی دردناک نشان می‌دهند، می‌توانید احتمال دهید که دچار حساسیت عاج دندانی شده اید.

پوسیدگی عاج دندان
پوسیدگی عاج دندان
  1. درد به دلیل کشیده شدن اشیا روی دندان

زمانی که کشیده شدن چیزهای زبر مثل مسواک یا ناخن روی دندان‌ها باعث درد در آن‌ها می‌شوند، نشانه دیگری از تحلیل رفتن مینای دندان و لایه محافظت کننده عاج نمایان می‌شود و ممکن است شما را به وجود حساسیت عاج دندانی مشکوک کند.

  1. چشیدن طعم‌های ترش و شیرین

گاهی نیز چشیدن طعم‌های ترش یا شیرین باعث دندان درد می‌شود؛ این یعنی دندان‌ها دچار تحریکات دردناک شده‌اند و به همین جهت ممکن است به وجود حساسیت عاج دندانی پی ببرید.

خصوصیات شیمیایی و سلولی عاج

وزن عاج بالغ را حدود 70درصد مواد معدنی، 20 درصد مواد آلی و 10 درصد آب تشکیل می‌دهد. عاج به وسیله سلول‌هایی به نام ادنتوبلاست ساخته می‌شود که در محیط پالپ قرار دارند و زواید سلولی آن‌ها درون عاج و در ساختارهایی لوله مانند به نام «توبولهای عاجی» گسترده شده‌اند. این سلول‌ها در ابتدا ماتریکس آلی دنتین را می‌سازند و سپس آن را کلسیفیه می‌کنند. (عوارض لمینت دندان)

خصوصیات فیزیکی عاج دندان

رنگ عاج در مقایسه با رنگ مینا، زرد است. نور به آسانی می‌تواند از مینای مینیرالیزه و نازک عبور کند و به وسیله‌ی عاج، منعکس شود. به همین علت، تاج دندان، تقریباً نمای زردرنگی دارد. از آنجا که ماده معدنی عاج بسیار بالا و تنها مقداری کمتر از میناست، بنابراین می‌توان گفت که عاج از استخوان و سیمان سخت تر، و از مینا سست‌تر است.

سخت ترین قسمت دندان انسان کجاست؟

مینای دندان ( Tooth Enamel) رویی‌ترین قسمت دندان در کالبد دندان انسان است؛ همچنین سخت‌ترین عضو بدن از لحاظ استحکام می‌باشد و بعنوان یک پوشش کل تاج دندان را می‌پوشاند و در واقع چیزی که در دهان از یک دندان سالم مشاهده می‌کنیم همان مینای دندان است. ضخامت این لایه متغیر بوده و در بعضی جاها تا ۳ میلی‌متر می‌رسد. قسمتی از تاج دندان که در دهان قابل مشاهده و لمس است، مینا نامیده می‌شود.

سخت ترین قسمت دندان انسان کجاست

سایر قسمتهای تاج در زیر مینا قرار دارند. مینای دندان همراه با عاج دندان ، ساروجه cementum و پالپ دندان dental pulp یکی از چهار بافت بزرگ تشکیل دهنده دندان که معدنی ترین و سخت ترین عضو در پیکر انسان است. این ماده معمولاً در بافت قابل مشاهده دندان قرار دارد و بیشتر قسمت های پاسداری شده توسط بخش پایه ای عاج و همه قسمت های تشریحی تاج را پوشش می دهد. این ماده همچنین در دندان های کوچک پوستی کوسه نیر یافت می شود.

بیشتر بخوانید
پریودنتیت چیست؟

مینای دندان چیست؟

مینای دندان سخت‌ترین ماده‌ی موجود در نه تنها دهان و دندان، بلکه در کل بدن است. این لایه‌ی بیرونی از مواد معدنی مثل هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است و تمام دندان‌ها را پوشش می‌دهد. مینا نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری دندان‌ها دارد. این لایه می‌تواند دندان را در مقابل عواملی که باعث پوسیدگی می‌شوند حفاظت کند. همچنین از ایجاد پلاک روی دندان‌ها که باعث بروز بیماری لثه خواهد شد، جلوگیری می‌کند. (آیا حفره خشک خطرناک است)

مینای دندان کجاست؟

مینای دندان لایه ای است که قسمت خارجی دندان را می پوشاند. مینا محکم ترین قسمت بدن انسان می باشد. قسمتی از دندان که در خارج از لثه ها مشاهده می شود، تاج دندان نام دارد. مینا تاج دندان را می پوشاند. برخی از عوامل باعث آسیب مینای دندان می شوند که می توان با رعایت چند نکته از آن پیشگیری نمود. با مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت دندان، کاهش مصرف مواد غذایی قندی و مصرف مواد مناسب می توان به سالم ماندن مینای دندان کمک نمود. آنچه به عنوان یک دندان سالم می بینید در حقیقت مینای دندان می باشد که سطح دندان را پوشانده است.

مینای دندان کجاست؟

مینای دندان نقش بسیار مهمی در محافظت از دندان شما در برابر پوسیدگی دارد ، بنابراین مهم است که تمام تلاش خود را انجام دهید تا از فرسایش مینا جلوگیری شود. این یک سد محکم است که از لایه های داخلی دندان شما در برابر اثرات اسیدها و پلاک محافظت می کند. همچنین از لایه های حساس داخلی دندان شما در برابر غذاها و نوشیدنی هایی که بسیار گرم یا بسیار سرد هستند محافظت می کند.

علائم و نشانه های از بین رفتن مینای دندان

از دست دادن مینا همیشه آشکار نیست ، اما برخی از علائم احتمالی آسیب به مینا عبارتند از:

  • شکل و رنگ: اگر دندان های شما زرد یا به خصوص براق به نظر می رسند ، ممکن است دچار از دست دادن مینای دندان شوید.
  • حساسیت: افزایش حساسیت به غذاهای گرم ، سرد یا شیرین ممکن است نشانه اولیه از بین رفتن مینای دندان باشد. مراحل بعدی از دست دادن مینا می تواند حساسیت شدیدتری ایجاد کند. برای تسکین حساسیت سریع ، مسواک زدن با خمیر دندان Crest Gum و Senstivity را امتحان کنید. فرمول منحصر به فرد آن با درمان خط لثه برای تسکین فوری علت اصلی حساسیت را هدف قرار می دهد.
  • ناهمواری: اگر دندان های شما در لبه های شما خشن شده اند ، ممکن است مراحل اولیه از بین رفتن مینا را تجربه کنید. علاوه بر این ، فرورفتگی های سطح دندان ها می تواند نشان دهنده از بین رفتن مینای دندان باشد.

عاج و مینای دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

کلسیم و فسفات گسترده ترین مواد آلی عاج می باشد.  این میزان مواد آلی باعث شباهت ترکیب این ناحیه به مینای دندان و استخوان می گردد. سایز این مواد در عاج کوچکتر از مینای دندان می باشد، بنابراین این ناحیه از دندان ، از مینای دندان نرم تر می باشد. (پری کرونیت)

بیشتر بخوانید
"دندان قروچه" از عوارض تا درمان

تفاوت مهم دیگر بین عاج و مینای دندان می توان به این مورد اشاره نمود که مینای دندان بافت زنده ای نمی باشد. براخلاف مینای دندان عاج یک بافت زنده می باشد که حاوی انواع رگهای خونی، توبولهای عاجی و همچنین اعصاب هست. این قسمت برعکس مینای دندان می تواند باعث انتقال درد دندان می گردد.

راه‌های مراقبت از دندان‌ ها

با مراقبت از دندان‌های خود و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان می‌توانید از بروز بسیاری از شرایط و مشکلات مروبط به دندان پیشگیری کنید. برای قوی و سالم نگه داشتن دندان‌های خود، نکات و توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • دندان‌های خود را به صورت روزانه و برای دو بار با استفاده از خمیردندان مسواک بزنید.
  • روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید
  • هر سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید
مراقبت از عاج دندان
سلامت دندان
  • هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن حرفه ای دندان‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید
  • مصرف غذاهای قندی و نوشیدنی را محدود کنید
  • اگر سیگار می‌کشید، در مورد راه‌های ترک آن با پزشک خود صحبت کنید

علائم حساسیت عاج دندان چیست؟

از جمله علائم شایع در حساسیت عاج دندان را می توان برخورد هوای سرد با دندان یا تغییرات دمای ناشی از غذا های سرد و گرم نام برد و برای مثال وقتی مسواک می زنیم و احساس درد می کنیم و یا زمانی که ناخن روی دندان می کشیم و احساس درد دارد، ناشی از حساسیت های عاج دندان است. تحریکات شیمیایی ناشی از ترکیبات شیرین و ترش در بروز درد دندان و این قبیل تحریکات نیز منجر به ایجاد درد مشخص در دندان می شود. (ریشه دندان)

درمان حساسیت عاج دندان چگونه است؟

مهم‌ترین اقدام برای درمان حساسیت عاج دندانی مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص علت مشکل و بررسی علائم حساسیت دندان است. دندان پزشک با توصیه کردن به بیمار برای درست مسواک زدن و استفاده نکردن ازخمیرهای که باعث ساییدن شدن دندان می شود این مشکل را حل می کند.

اپکس دندان کجاست؟

اپکسیفیکاسیون به دلیل بخشی از دندان که طی آن درمان می شود به این صورت نامگذاری می شود: اپکس. انجمن دندانپزشکان آمریکا اپکس دندان را به عنوان پایه ریشه دندان تعریف می کند. ریشه های دندان های شما زیر لثه و داخل استخوان فک رشد می کنند و حاوی عروق خونی و فیبرهای عصبی هستند که دندان ها را زنده نگه می دارند.

اپکس دندان

در دندان هایی که در حال رشد هستند (نابالغ) و رشد آنها به اتمام نرسیده است، یا دندان هایی که ریشه های آنها در نتیجه فرایندی به نام تحلیل دچار خوردگی شده است، اپکس باز است و تا زمانی که رویش دندان به اتمام نرسیده است یا دندان به صورت طبیعی نیفتاده است باز باقی می ماند. از زمانی که دندان داخل دهان بیرون می آید، معمولاً سه سال طول می کشد تا اپکس کامل بسته شود. گرچه باز بودن اپکس در دندان های در حال رشد کودکان طبیعی است، اما راهی برای دسترسی باکتری ها برای ورود به داخل عصب و دیگر ساختارهای موجود درون پالپ داخلی دندان فراهم می آورد. مجله ایرانی اندودانتیک اشاره کرده است که یک اپکس باز هنگام پر کردن دندان با مواد پر کننده دندان نیز چالش برانگیز است زیرا هیچ سد طبیعی برای متوقف کردن پر شدگی دندان داخل ماده پر کننده وجود ندارد.

بیشتر بخوانید
علت خونریزی از لثه چیست؟ + چگونه باید آن را درمان کرد؟

ادونتوبلاست چیست؟

ادونتوبلاست ها سلول های مزانشیمی تشکیل دهنده دندان هستند دندان دندانی و به اصطلاح predentin ترشح می کند تا دندانها را عاج دهد. پس از تکمیل دندان ، آنها دندان ها را حفظ کرده و در موارد جویدن و پوسیدگی ترمیم می کنند. در آویتامینوزها مانند ویتامین C کمبود ، انحطاط غیر قابل برگشت سلول اغلب رخ می دهد. (فیلم ایمپلنت دندان)

با دندانهای شیری و تغییر دندان ها ، فرایندهای ایجاد دندان دو بار در ارگانیسم انسان اتفاق می افتد. ادونتوبلاست ها نقش مهمی در این فرایندها دارند. اینها سلولهای کاملاً ویژه ای از بافت دندانی هستند. منشا مزانشیمی دارند و از تاج عصبی اکتودرمال رشد می کنند. سلول ها پس از تمایز آنها به طور قابل توجهی در رشد دندان نقش دارند. در طول زندگی خود ، آنها پرونتنتین تولید می کنند که به عنوان ماده اولیه آلی ماده دندان شناخته می شود عاج. از نظر رشد دندان ، تشکیل عاج به عنوان عاج یا عاج دندان شناخته می شود. ادونتوبلاست ها مواد لازم برای این عارضه دندان سازی را فراهم می کنند. به عنوان سلولهای مزانشیمی بافت همبند، آنها مربوط به استئوبلاست ها و فیبروبلاست ها هستند. همانطور که استئوبلاست ها وظایف استخوان سازی را انجام می دهند ، عملکردهای دندان سازی را نیز انجام می دهند. به جز سخت مینای دندان، مزانشیم کلیه اجزای دندان را تأمین می کند. به دلیل ارتباط مستقیم آنها با سیستم عصبی، ادونتوبلاست ها نیز نقشی اساسی در درک از آنها دارند درد در دندان دندانی.

ادنتوبلاست چیست؟

دانشمندان عملکردی جدید برای ادنتوبلاست odontoblast یافته اند. ادنتوبلاست سلولی است که دنتین (پوسته زیر مینای دندان که دربرگیرنده قسمت نرم مغز دندان، حاوی اعصاب و رگ های خونی است) را ایجاد میکند.

ادنتوبلاست ها در حفظ شکل دندان نقش دارند و هم اکنون یافت شده است که این سلول ها، مسئول حس کردن سرما نیز هستند. هرچند که خود این دستاورد و نسبت دادن عملکردی نو به این سلول از دیدگاه علمی بسیار هیجان انگیز است؛ اما نکته مهم تر این است که هم اکنون دانشمندان میدانند که چگونه باید در عملکرد احساس سرما تداخل ایجاد کرد تا از دندان درد جلوگیری شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با عاج دندان آشنا شدید. همچنین از ساختمان دنتین دندان و علائم پوسیدگی آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

اگر پوسیدگی اتفاق بیفتد چه علائمی خواهد داشت و چه باید کرد؟

از آنجاییکه شروع پوسیدگی همیشه همراه با علائم نیست، حتی در بعضی موارد افرادی با وجود پوسیدگی های پیشرفته در دهانشان، هیچ علامتی ندارند، در اینجایت که معاینات مکرر و منظم دندانپزشکی اهمیت پیدا می کند. توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا برای فاصله ی زمانی مراجعه به دندانپزشک است و در این معاینات لازم است رادیوگرافی های خاصی تهیه شود. تا در صورت شروع پوسیدگی در مان های به موقع انجام گیرد.

علائم حساسیت عاج دندان چیست؟

حساسیت پس از برخورد هوای سرد با دندان ها
تغییرات دمایی ناشی از غذاهای سرد و گرم
وجود درد پس از مسواک زدن
احساس درد پس از کشیدن ناخن روی دندان
تحریک شیمیایی ناشی از ترکیبات شیرین و ترش

آیا عاج دندان حساسیت بالایی دارد و باید به آن توجه کرد؟

مهم‌ترین اقدام برای درمان حساسیت عاج دندانی مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص علت مشکل و بررسی علائم حساسیت دندان است.و دندان پزشک با توصیه کردن به بیمار برای درست مسواک زدن و استفاده نکردن ازخمیرهای که باعث ساییدن شدن دندان می شود این مشکل را حل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا