دندانپزشکی نوین

ارتودنسی یا کامپوزیت؟ | کدام یک بهتر است؟

امروزه روکش ها از سویی و بریس های ارتودنسی از سوی دیگر تغییرات بزرگی در علم دندانپزشکی ایجاد نموده اند. درجه کجی دندان‌ها مهم نیست. شما می‌توانید از ونیر یا بریس برای بهبود ظاهر لبخند خود استفاده کنید. اگر از لبخند خود ناراضی هستید، می‌توان با انجام اصلاحاتی ساده اعتماد به نفس را به خود بازگردانید. مشکلات ساختاری می‌توانند باعث فرسودگی غیرطبیعی دندان‌ها شوند. شلوغی دندان‌ها باعث بروز مشکلاتی در مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن می‌شود. ادامه این روند می‌تواند باعث ایجاد پوسیدگی، بیماری لثه یا سایر مشکلات شود. اما ارتودنسی را انتخاب کنیم یا کامپوزیت دندان را؟ معایب هر کدام چیست؟ در هر حالت برای اقدام به این دو درمان باید بهترین متخصصین را انتخاب کنید. ما دستیابی به بهترین ها را با گردآوری دو محتوا ساده نموده‌ایم:

اگر می‌خواهید در این باره بیشتر مطلع باشید، این مقاله را تا پایان دنبال کنید. 

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی دیگر از مواردی که در گرفتن نتیجه مطلوب در خصوص اینکه ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت نتیجه بخش بوده آشنایی با روش کامپوزیت دندان است. کامپوزیت با قرار گرفتن روکش سرامیکی بر روی سطح دندان برای زیبایی بخشیدن با ظاهر آنها می‌باشد.کامپوزیت دندان در واقع یکی از روش‌های لمینت است که بیشتر برای اصلاح طرح لبخند افراد صورت می‌گیرد.

این عمل زیبایی دندان که با قرار گرفتن ماده رزین کامپوزیت بر روی دندان‌ها و فرم دهی آنها توسط دندان پزشکان صورت می‌گیرد امروزه طرفداران زیادی دارد. لایه‌های کامپوزیت با استفاده از نور بر روی دندان محکم می‌شود. تطابق رنگ، خطوط و ضخامت کامپوزیت دندان از مهم ترین نکاتی است که باید در هنگام انجام این عمل وابسته با نوع و مشکل دندان مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید
ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان بر اساس ویژگی‌ها، مواد سازنده و همین طور دوام آنها در چهار روش کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل، کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل، هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید و نانو کامپوزیت‌ها صورت می‌گیرد.

معایب انتخاب ارتودنسی دندان

  • به دلیل اینکه ارتودنسی ریشه دندان ها را جا به جا می کند درد دندان یکی از شایع ترین اتفاقات در هنگام ارتودنسی است که می توان با استفاده از مسکن ها این درد را تسکین داد.
  • خراش افتادن و زخم شدن زبان و لب ها تا وقتی که دهان به وجود ارتودنسی عادت کند از مشکلات و سختی های ارتودنسی دندان است. اما لازم به ذکر است که عادت کردن دهان به ارتودنسی تنها چند روز طول می کشد.
  • یکی از بیشترین مشکلاتی که برای ارتودنسی اتفاق می افتد این است که پزشک معالج در بستن قالب ارتودنسی خطایی انجام دهد که خود این کار باعث بروز مشکلاتی دیگر می شود.
  • مدت زمان طولانی که استفاده از ارتودنسی تا کامل شدن دوره درمان دارد بین هجده تا بیست و چهار ماه است که با توجه به درد دندان مدت زمان طولانی ای است یک ویژگی منفی ارتودنسی به حساب می آید.

معایب استفاده از کامپوزیت

  • کامپوزیت دندان به راحتی می تواند لکه دار شود و رنگ خود را از دست بدهد.
  • اینکه در استفاده از کامپوزیت دندان ها به هیچ گونه ای تراش نمی خوردند باعث می شود که در پایان کار دندان برجسته شوند.
  • کامپوزیت بسیار شکننده است و نسبت به لمینت مقاومت بسیار کمتری دارد و با ضربه های کوچک می شکند بنابراین هر چند وقت یکبار مجبور می شوید برای ترمیم و تعویض کامپوزیت ها اقدام کنید.
شکستن کامپوزیت
  • کامپوزیت نسبت به لمینت ها از براقی کمتری برخوردارهستند. اما با استفاده از روش هایی می توان تا حدودی کامپوزیت ها را براق کرد.
  • در ابتدای دوره درمانی دندان های کامپوزیت شده شما نسبت به دما حساس می شوند که با گذشت زمان این مشکل به طور کامل حل می شود.
  • پس از صرف هر وعده غذایی که دارای رنگدانه هستند باید به سرعت مسواک بزنید تا کامپوزیت دندان ها زرد رنگ نشوند.
بیشتر بخوانید
ایمپلنت فوری چیست؟

شرایط مناسب برای کامپوزیت بجای ارتودنسی

داشتن لبخند زیبا به سه عامل مهم بستگی دارد: رنگ دندان، شکل دندان و موقعیت دندان؛

• رنگ دندان

 اگر رنگ دندان های شما مثل گذشته نیست و تیره شده اند می توانید با بلیچینگ دندان آنها را سفید کنید. اگر یکی از دندان ها نیز به دلیل ترمیم کانال ریشه بسیار تیره شده است می توانید رنگ آن را با سفید کردن داخلی تغییر دهید. اما اگر شرایط دندان های شما طوری است که به دلیل پوسیدگی زیاد بسیار خراب شده اند دیگر بیچینگ جواب نمی دهد و در این صورت می توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر آن ها را ترمیم نمایید. 

• موقعیت دندان ها

اگر موقعیت دندان ها در مورد جابجایی آن هاست و همینطور اگر فک دچار ناهنجاری است بهتر است که از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود استفاده نمایید. ارتودنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و برای اصلاح موقعیت و ناهنجاری فک و دندان ها یک روش عالی محسوب می شود. اما اگر موقعیت دندان وخیم نباشد می توان از کامپوزیت بجای ارتودنسی استفاده کرد.

• شکل دندان

اگر دندان های شما بسیار بلند یا بسیار کوتاه باشند یا دچار شکستگی و ساییدگی شده باشند بهترین روش اصلاح استفاده از کامپوزیت بجای ارتدونسی است. با کامپوزیت ونیر به راحتی می توانید این عیوب ظاهری را برطرف نمایید. به جز این دندان نیز در کامپوزیت ونیر تراش نمی خورد. همچنین از کامپوزیت برای ضخامت و پهنا دادن به دندان های سالم نیز استفاده می شود. صیقل دادن تنها کاری است که برای نصب کامپوزیت ونیر در دندانپزشکی زیبایی استفاده می کنند و از این رو یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود. 

بیشتر بخوانید
ضرورت کشیدن دندان عقل، عوارض و مراقبت های بعد از کشیدن

ارتودنسی همزمان با کامپوزیت

انجام ارتودنسی و کامپوزیت روی دندان های یک بیمار امکان پذیر است. اما در اغلب موارد بیمار باید برای تصحیح موقعیت دندان ها و ناهنجاری های فک ابتدا درمان با ارتودنسی را کامل کرده و سپس از کامپوزیت ونیر استفاده نماید. این امر باعث می شود که ساختار دندان ها بهتر حفظ شود. شفافیت، رنگ، انعکاس نور و به طور کلی زیبایی بی عیب و نقص لبخند شما کامپوزیت پس از اینکه ارتودنسی را کامل کردید خیره کننده است. 

کاربردت کامپوزیت

در این روش با کمک مواد هم رنگ دندان در مطب و تنها طی یک یا دو جلسه می توان انواع بد رنگی ها، فواصل بین دندانی، ترک های دندانی، لب‌پر شدن آنها را برطرف نمود.کامپوزیت ونیر به طور کامل در مطب انجام شده و دیگر نیازی به قالب‌گیری نمی‌باشد. دندانپزشک زیبایی یک ماده خمیری شکل را روی سطح بیرونی دندان قرار داده و آن را فرم می دهد. در انتها با تاباندن نور با طول موج مشخص ماده خمیری شکل سفت می شود و بدین ترتیب مشکلات ظاهری دندان ها رفع می شود. لایه کامپوزیت ونیر که روی دندان ها قرار می گیرد باید نازک و ظریف باشد.  

هزینه ارتودنسی بیشتر است یا کامپوزیت دندان؟

اغلب افراد می گویند که هزینه ارتودنسی بیشتر از کامپوزیت است اما آنچه که واضح است کامپوزیت دندان یک روش کاملا موقتی است و ارتودنسی دائمی است. از سوی دیگر گذاشتن و برداشتن کامپوزیت به دندانها صدمه می زند.  بنابراین بیمار هر چند وقت یک بار لازم است برای تعویض یا ترمیم کامپوزیت دندان هزینه پرداخت کند. هزینه ارتودنسی دندان طی دوره درمانی به طور اقساط دریافت می شود و شما باید هزینه کامپوزیت را یکجا پرداخت نمایید.

بیشتر بخوانید
کاربردهای لیزر در دنیای دندانپزشکی

سخن پایانی

در این محتوا به مقایسه کامپوزیت و ارتودنسی پرداختیم. دانستیم که درمان ارتودنسی زمانی به کار می رود که بیمار دچار ناهنجاری های فک و دندان مثل دندان های نامرتب و فاصله دندانی و … باشد. اما کامپوزیت برای دندان هایی پیشنهاد می شود که نازک و شکننده، پوسیده، بد رنگ یا آسیب دیده می باشند و یا مشکلات ساختاری داشته باشند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا