بیماری های دندان

سیر تا پیاز دندان نهفته

معنای دندان نهفته از اسم آن پیداست اما سوال این است که چرا برخی دندان‌ها رویش نمی‌کنند و نهفته در داخل فک باقی می‌مانند؟ اگر تا کنون طی معاینه دندانپزشک داشتن دندان نهفته در دهانتان تشخیص داده شده، می‌‌دانید که باید با این دندان نهفته چه کنید؟ آیا هر دندان نهفته‌ای را باید از دهان خارج کرد و دور انداخت؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است درباره دندان‌های نهفته بدانیم.


فهرست مطالب:


دندان نهفته چیست؟

دندان خارج نشده ای است که به واسطه یک مانع یا سد فیزیکی در مسیر رویش آن، از رویش باز مانده و درون لثه مانده است. اکثر دندان‌های نهفته به‌ترتیب اهمیت شامل دندان‌های عقل، دندان‌های نیش و دندان‌های آسیاب کوچک هستند. اغلب دندان‌های عقل از آنجایی که آخرین دندان‌های بزرگسالی هستند که رویش می‌یابند، با کمبود فضا در قوس فکی مواجهه می‌شوند و نهفته می‌مانند.

علائم دندان نهفته چیست؟

نهفتگی دندان در برخی موارد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. در موارد دیگر، یک دندان نهفته ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • قرمزی و التهاب لثه
  • ورم لثه
درد دندان نهفته
  • خونریزی از لثه
  • بوی بد دهان
  • طعم بد دهان
  • مشکل در باز کردن دهان
  • درد دندان حین جویدن مواد غذایی

کدام دندانها بیشتر دچار نهفتگی می شوند؟

در کل دو نوع از دندان‌ها بیشتر دچار نهفتگی می‌شوند:

دندان نهفته عقل

دندان عقل که معمولاً آخرین دندانی است که از لثه بیرون میزند بیشتر دچار نهفتگی میشود. این دندان ها به طور معمول در سنین 17 تا 21 سالگی از لثه بیرون میزنند. بنابراین بیشتر اوقات اگر حرفی از دندان نهفته شد منظور دندان عقل است. هرچند که دندان های دیگر نیز ممکن است دچار نهفتگی شوند. درباره تجهیزات دندانپزشکی بیشتر بخوانید.

دندان نهفته عقل

با رویش دندان عقل  (که به آن “دندانهای آسیاب سوم” نیز گفته می شود) رشد فک اغلب متوقف شده است. بنابراین دهان و فک برای جا دادن  به آنها خیلی کوچک است. از آنجا که در این شرایط دیگر واقعاً نیازی به دندان عقل نیست، اگر مشکلی ایجاد شود معمولاً اقدام به کشیدن دندان میکنند. اگر شما فک کوچکی دارید، احتمالاً دندان عقل نهفته دارید. مقاله فوق تخصص جراحی لثه رامطالعه کنید.

بیشتر بخوانید
عوامل مؤثر بر هزینه ی جراحی لثه چیست؟ + هزینه جراحی لثه (درمان های پریو) در سال 1402

دندان نهفته نیش

دومین دندان متداول که ممکن است دچار نفهتگی شود دندان های نیش فک بالا هستند که به آن (canines) نیز گفته می شود. از آنجا که این دندان ها نقش مهمی در دهان شما دارند، به احتمال زیاد پزشک معالجاتی را توصیه می کند که این دندان ها را به جای برداشتن ترغیب به رویش کند. درمان ارتودنسی ثابت یا متحرک میتواند برای در آمدن کامل دندان نیش نهفته مناسب باشد. معمولا راه حل درمانی ارجح برای دندان نیش نهفته ارتودنسی دندان است. شما درباره‌ی بهترین جراح فک و صورت در تهران چه می‌دانید؟

انواع نهفتگی

۱) نهفتگی با بافت نرم- حالتی است که در آن دندان تنها با یک لایه از بافت لثه پوشیده شده است.

۲) نهفتگی جزئی با استخوان- شامل دندان‌هایی است که بخش بالایی آن‌ها نه تنها توسط بافت لثه پوشیده شده بلکه بخشی از استخوان نیز دندان را احاطه کرده است.

۳) نهفتگی کامل با استخوان- در این حالت دندان نهفته به طور کامل توسط استخوان فک احاطه شده است (برداشتن دندان‌های عقل در این حالت سخت‌تر از حالت‌های قبلی است).

خطرات دندان های نهفته

از آنجایی که دندان‌های کاملاً نهفته هرگز سر از لثه بیرون نمی آورند، نمی توانید آن ها را تمیز کرده یا مراقبت کنید. اما اگر دندان یا دندان های شما تا حدی پنهان باشند، تمیز کردن آنها دشوارتر است. این امر آنها را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندانی زیر قرار میدهد:

  • پوشیدگی و ایجاد حفرات
  • از بین رفتن (دندان مرده)
  • عفونت دندان و لثه
  • ازدحام دندانهای اطراف
  • کیست یا آبسه دندان
  • آسیب دیدن ریشه دندان های مجاور
دندان نهفته
  • بیماری های لثه
بیشتر بخوانید
بریج دندان، روشی برای زیبایی لبخند شما

درمان و اصلاح نهفتگی دندان

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صبر کردن و نظارت بر وضعیت دندان

اگر دندان نهفته شما هیچ علامتی ایجاد نمی کند، دندانپزشک ممکن است فعلا دست نگاه دارد و به صورت دوره ای با عکس اشعه ایکس موقعیت و وضعیت دندان را نظارت کند. با استفاده از این روش، دندانپزشک به جای کشیدن دندان با جراحی، آن را مرتباً کنترل می کند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، سریعا مشکل را برطرف کند. برای این منظور باید به طور منظم به مطب دندان پزشک خود مراجعه کنید.

جراحی دندان عقل نهفته افقی

اگر درد و سایر عوارض جانبی ناخوشایند ناشی از نهفتگی دندان را تجربه می کنید، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان با جراحی را به شما توصیه کند. این موضوع به خصوص در مورد دندان عقل نهفته صادق است. اگر دندان پنهان شما روی سایر دندانها تأثیر منفی بگذارد، ممکن است کشیدن را نیز توصیه کنند. یادآور می‌شود این احتمال وجود دارد که پس از این جراحی به عارضه‌ی حفره خشک مبتلا شوید. اگر می‌واهید درباره‌ای عارضه و راه‌های پیشگیری و درمان آن بدانید مقاله‌ی سیر تا پیاز حفره خشک را از دست ندهید.

جراحی دندان نهفته

جراحی دندان نهفته معمولاً به صورت سرپایی در مطب جراح دهان انجام می شود. به این معنی که می توانید همان روزی که عمل را انجام می دهید به خانه بروید. این روش معمولاً 45 تا 60 دقیقه طول می کشد و احتمالاً تحت بی حسی موضعی قرار خواهید گرفت. بهبودی ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد ، اما شما باید بتوانید در طی چند روز پس از انجام عمل ، به محل کار یا مدرسه خود برگردید.

بیشتر بخوانید
جراحی فرنوم چیست؟

کمک به بیرون آمدن دندان

هنگامی که دندان های نیش دچار پنهان شدگی شود، ممکن است از وسایل کمکی جهت رویش دندان استفاده شود تا دندان به خوبی بیرون بزند. دستگاه ها و ابزار کمک رویشی دندان ممکن است شامل بریس ارتودنسی، براکت یا کشیدن دندان های شیری یا دائمی مجاور باشد که مانع از بیرون زدن دندان نیش میشوند. این روش ها وقتی روی افراد جوان تر انجام شود بسیار مثر هستند. در صورت عدم دستیابی به رویش دندان، لازم است دندان نهفته برداشته شود و با ایمپلنت دندان یا بریج و یا دندان مصنوعی جایگزین شود. اگر دندانپزشک هستید و جویای بهترین تولیدکننده‌های مواد و تجهیزات دندانپزشکی در این زمینه میباشید حتما مقاله‌ی لینک شده را دنبال کنید.

دندان نهفته کودکان “تاثیر سن در درمان دندان نهفته”

اگر راه رویش دندان باز باشد و فضای کافی تا سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی ایجاد شده باشد، احتمال بالایی وجود دارد که دندان نیش با کمک فشار طبیعی بیرون بیاید.

اگر رویش این دندان تا ۱۳ یا ۱۴ سالگی طول بکشد، دندان نیش نهفته حتی با وجود جای خالی ایجاد شده برای رویش، بیرون نخواهد آمد. اگر بیمار سن زیادی داشته باشد (بیش از چهل سال)، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که دندان در همان موقعیتی که هست گیر کند. در این موارد با وجود همه تلاش های متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت دندان بیرون نخواهد آمد. متاسفانه تنها انتخاب در این موقعیت خارج کردن دندان نهفته از دهان و در نظر گرفتن درمانی آلترناتیو برای جایگزینی آن در قوس دندان است.

بیشتر بخوانید
حفره خشک دندان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ + بررسی راه‌های درمان سریع حفره خشک

درمان دندان نهفته چقدر اهمیت دارد؟

با توجه به عوارض بالقوه دندان‌های نهفته برای بیمار، تعیین تکلیف آنها حیاتی است. البته با افزایش سن فرد، جراحی این دندان ها مشکل تر خواهد شد. زیرا انعطاف پذیری استخوان فک کاهش یافته، شانس جوش خوردن آنها به استخوان افزایش می یابد. همچنین با ابتلا تدریجی بیمار به انواع بیماری ها مانند فشار خون، بیماری قند و … خطر جراحی بیشتر می شود. بنابراین اگر دندان نهفته ای دارید که پزشکتان دستور خارج کردن آن را داده است، جراحی را به تعویق  نیاندازید. این دندان می تواند در آینده زمینه ساز ایجاد کیست دندانی یا تومور فکی شود.

خطرات دندان نهفته

آسیب به ریشه دندان های مجاور، افزایش خطر شکستگی استخوان فک و … از عوارض دیگر آن است. یکی از بیماری‌های خطرناک بافت نرم نیز همان پریودنتیت لثه است. درباره این بیماری آگاه باشید.

سخن پایانی

دندان‌های نهفته همیشه مشکل ایجاد نمیکنند و در بعضی موارد نیازی به درمان آنها نیست. پس تا جایی که راه دارد آن‌ها را نگهدارید و از آن‌ها محافظت کنید. چرا که بهرحال دندان طبیعی از بریج و ایمپلنت بهتر است. اما در مواقع دیگر باید آنها را برداشته تا از عفونت، آسیب دیدن دندانهای دیگر یا سایر عوارض جلوگیری شود. امید ست این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

نشانه های نهفتگی دندان نیش چیست؟

دندان های نیش اگر به طور کامل از لثه بیرون نزنند، احتمالا فاصله ای بین دندان های جلویی کناری و دندان های آسیاب کوچک باقی می ماند. یکی دیگر از علائم احتمالی آن نیفتادن دندان نیش شیری است.
ممکن است دندان نیش کوتاه یا باریک به نظر برسد. همچنین دندان نیش ممکن است از جای نامناسبی بیرون بزند یا با زاویه نادرستی داشته باشد یا حتی در پشت دندان نیش شیری بیرون بزند.

بیشتر بخوانید
هزینه درمان‌های دندانپزشکی کودکان در سال 1401 + فیلم روش های مختلف فلوراید تراپی دندان
از مهمترین عوارض دندان‌های نهفته چیست؟

دندانهای نهفته می توانند سبب ایجاد پوسیدگی بر روی خود و یا دندانهای مجاور و ایجاد بیماریهای پریودنتال و پاکت در ناحیه تماس خود با دندانهای مجاور شوند موارد دیگری چون التهاب ، درد گوش ، تاری دید می تواند بوجود آید.

در چه صورت به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندانی دارید که بخشی از آن بیرون زده یا اصلا بیرون نزده و جایش خالی است به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر درد در لثه یا دندان دارید یا علائم دیگری را تجربه میکنید برای بررسی آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا