تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟ این روزها اکثر ما با دیدن افرادی که دارای دندان‌های سفید و طرح لبخند دلنشین هستند، به وجد می‌آییم و حتما تمایل به خرج داده‌‌ایم که شاید ما نیز با ایجاد این تغییر در چهرمان بتوانیم بر زیبایی و همینطور جوانی چهره خود بیفزاییم. لمینت دندان یکی از روش های رایج اصلاح طرح لبخند در تکنیک های دنیای وسیع دندانپزشکی است که برخی گمان می‌برند که ونیرهای پرسلن نصب شده بر روی دندان دارای دوام و ماندگاری بوده و از کوچکترین آسیبی در امان خواهند بود.

دلایل افتادن لمینت دندان

اما نیاز است بدانید که لمینت دندان نیز چون هر روند ترمیمی دیگری می‌تواند سلامت ابتدایی خود را از دست دهد و هر لحظه آسیب جزئی یا قابل توجهی را تجربه نماید. البته ناگفته نماند که امکان بروز آسیب به لمینت های سرامیکی دندان در کمترین احتمال ممکن قرار می‌گیرند اما اگر از سال‌های مدیدی از آن عمر آن‌ها بگذرد، امکان افتادگی و شکستن بدور از منطق نخواهد بود. در این مبحث سعی داریم علاوه بر بررسی دلایل افتادن لمینت دندان‌ها، با موارد ممانعت یا پیشگیری از آن آشنا گردیم.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست؟

البته که با کسب آگاهی از دلایلی که موجب افتادن لمینت می‌گردد، بهتر می‌توان دریافت که چگونه برای حفظ و افزایش طول عمر آن تلاش نمود.

بالا رفتن سن و فرسایش لمینت‌ها : 

در ابتدایی و قطعی‌ترین حالت ممکن وابسته به افتادن و یا شکستن لمینت دندان‌ها می‌توان به گذشتن مدت زمان زیادی از عمر لمینت ها اشاره داشت. البته این فاکتور نمی‌تواند استفاده از مواد اولیه‌ی محکم و دقت بسیار بالای در روند ساخت آن که عمری ده ساله را برایش رقم می‌زند را زیر سوال ببرد. اما این امکان وجود دارد که با گذشت مدت قابل توجهی از اجرای آن، چسب نگهدارنده لمینت قدرت ابتدایی خود را از دست بدهد و سبب افتادن آن گردد.

عدم نصب صحیح لمینت :

 مطمئنا عدم بکارگیری متریال صاحب کیفیت برای لمینت دندان و یا کافی نبودن تبحر و تخصص دندانپزشک در این حوزه نمی‌تواند موجب رقم خودن نتیجه مطلوبی برای بیمار وابسته به هزینه و زمانی که پرداخت کرده، باشد‌. به همین سبب به شدت توصیه می‌گردد که در صورت داشتن تصمیم برای انجام این  طرح درمانی از یک فرد ماهر و کاربلد کمک بگیرید.

پوسیدگی‌های دندانی :

 مورد بعدی که می‌تواند استحکام لمینت دندان‌ها را مورد تهدید قرار دهد، انواع پوسیدگی دندان می‌باشد. نا گفته نماند که در یک روند معمول و پیش از اجرای طرح لمینت همه پوسیدگی‌ها و خرابی‌ها به طور کامل درمان و رفع می‌شوند.

اما متاسفانه در برخی از مواقع به سبب عدم تخصص و کاهلی پزشک مرتبط و تجویز قرص‌های متعدد، مجددا بیمار پوسیدگی‌های شدیدتری را تجربه خواهد نمود. بدون شک به هر میزان که این پوسیدگی پیشرفت داشته باشد، از سلامت لمینت به جهت ماندگاری بر سطح دندان کاسته خواهد شد.

عدم مراقبت صحیح از لمینت ها: 

رعایت بهداشت دهان و دندان در هر شرایطی مهم و حیاطی محسوب می‌گردد و می‌تواند تا میزان قابل توجهی از  لمینت‌ها مراقبت نماید. آری! در این شیوه عموما یک روند درمانی بس مقاوم در مقابل هر نوع  آسیب ها خارجی اجرا خواهد گشت. اما شما نیز بعد از اجرای این طرح موظف هستید تا از شرایط صحیح نگهداری لمینت را کاملا جدی بگیرید تا وقت و هزینه‌ای که صرف کرده‌اید را به راحتی از دست ندهید.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی سرامیکی چیست و چه تفاوتی با ارتودنسی معمولی دارد؟ + هزینه درمان با ارتودنسی سرامیکی در سال 1403چقدر است؟

برخورد ضربه مستقیم به دهان:

چنانچه به صورت و یا مشخصا به دهان و دندان ها ضربه و نیروی شدیدی وارد شود احتمال شکستکن لمینت دندان و افتادنش وجود دارد. در واقع این مساله در تصادفات با خودرو، در منازعات و درگیری ها و یا حین انجام ورزش های تماسی بسیار محتمل است.

فرسودگی لیمنت به مرور زمان:

در نهایت آخرین علت محتمل افتادن لمینت دندان، فرسودگی آن به مرور زمان است به نحوی که پس از مثلا ۱۵ سال و یا بیشتر دچار آسیب هایی می شوند که البته طبیعی تلقی می شود. صورت با گذشت زمان، ممکن است آن‌ها به آرامی از دندان جدا ‌شوند زیرا پیوند چسبنده آن‌ها به سطح دندان، پس از چندین سال ممکن است ضعیف شده و باعث افتادن یا جدا شدن جزئی لمینت شود.

نیروهای چندگانه روی لمینت دندان، مانند خم شدن دندان ها:

علاوه‌بر ضربه و آسیب‌های مستقیم ممکن است فشارهای دیگری که به دندان‌ها وارد می‌شود، دلیل افتادن لمینت دندان باشد. این فشارها و نیروهای چندگانه می‌توانند موجب خم‌شدن دندان‌ها شوند. یکی از آنها دندان‌قروچه بوده و مورد بعدی ناهنجاری‌های دندانی است. اگر می‌خواهید بدانید علت دندان قروچه در خواب چیست، حتما با دندانپزشک مشاوره داشته باشید تا این مشکل برطرف شود. 

دندان‌های فک بالا و پایین باید در یک راستا قرار بگیرند تا نیروی گازگرفتن به طور یکنواخت توزیع شود. اگر دندان‌های قوس‌های دندانی بالا و پایین به طور کامل به هم نرسند، بایت غیرطبیعی رخ می‌دهد. به آن مال‌اکلوژن نیز می‌گویند و انواع زیادی دارد؛ مانند اوربایت، آندربایت و کراس بایت. وجود هر نوع ناهنجاری گازگرفتن به دلیل توزیع نامتعادل فشار روی دندان، احتمال جداشدن روکش‌ها را افزایش می‌دهد.

در صورت افتادن لمینت دندان چه باید کرد؟

به عنوان یک قاعده کلی، وقتی لمینت دندان می‌شکند یا می‌افتد یا به هر طریقی آسیب می‌بیند، خودتان سعی نکنید آن را به دندان بچسپانید. تلاش شما برای چسپاندن مجدد لمینت ممکن است باعث وارد شدن آسیب بیشتر به آن شود. این کار را تنها به متخصص ترمیمی و زیبایی خود بسپارید. و به طور کلی در خصوص افتادن لمینت دندان، جدا شدن یا شکستن آن به موارد و نکات زیر توجه کنید. آیا میدانید کاربردهای لیزر در دنیای دندانپزشکی چیست؟

اگر لمینت دچار آسیب فیزیکی شده به این نکته توجه کنید

اگر لمینت دچار شکستگی، لب پر شدن و خلاصه آسیب فیزیکی شده آن را در یک جعبه کوچک قرار داده و به مطب متخصص خود ببرید. او درباره نحوه جایگزینی لمینت توضیحات کاملی ارائه خواهد کرد و وضعیت دهان و دندان پس از این اتفاق را به خوبی بررسی می کند.

بیشتر بخوانید
معرفی تولید کنندگان لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

اگر سن لمینت شما بالا است …

چنانچه برای مدت زمان طولانی است که لمینت انجام داده‌اید و اکنون با گذشت زمان متوجه شل شدن آن شده‌اید به یک متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید. دندان‌های شما باید معاینه شوند و وضعیت آن‌ها پس از تمیز شدن سطح‌شان بررسی شود. سپس اقدام به نصب لمینت جدید کنید و یا درباره نحوه اصلاح مجدد طرح لبخند با دندانپزشک صحبت کنید.

در این موارد احتمالا نیاز به تجدید نظر است

اگر مدت زمان زیادی از نصب لمینت نگذشته و متوجه شل شدن، شکستن و یا افتادن لمینت شده‌اید و خودتان هیچ بی‌ملاحظه‌گی انجام نداده‌اید که باعث بروز این اتفاق شود، احتمالا ایراد از اتصال لمینت به دندان است. اگر قرار است دندانپزشک از همان چسپ و تکنیک برای اتصال مجدد لمینت استفاده کند بهتر است از او درخواست کنید که در نوع مواد و تکنیک مورد استفاده تجدید نظر کند و یا به یک دندانپزشک دیگر مراجعه کنید.

چرا لمینت دندان ممکن است افتاده‌ یا شکسته‌ شود؟

دلایل افتادن لمینت دندان عمدتاً به عدم رعایت نکات مراقبت از لمینت از جمله گازنزدن مواد غذایی سفت یا رعایت بهداشت دهان و دندان مربوط می‌شود. عدم نصب صحیح لمینت و ایراد کار دندانپزشک هم می‌تواند علت افتادن لمینت باشد.

درمان افتادن لمینت دندان چگونه است؟

بعد از مراجعه به دندانپزشک، پزشک ابتدا از دلایل افتادن لمینت مطلع می‌شود و از شما درخصوص مواردی که می‌توانند دلیل افتادن لمینت دندان باشد سوال می‌کند. سپس باید مراحلی را برای درمان افتادن لمینت و بازسازی آنها انجام دهد. درمان این مشکل معمولا شامل موارد زیر می‌شود.

۱. درمان مسائل دهانی، مانند عفونت ها و بیماری های لثه

در اولین قدم دندانپزشک باید وضعیت دهان، دندان و لثه‌های شما را بررسی کرده و لثه عفونت کرده یا بیماری لثه احتمالی را درمان کند. این عفونت‌های دهان و لثه علاوه‌بر این که می‌توانند دلیل افتادن لمینت دندان شوند، برای سلامتی نیز خطرناک هستند و باید حتماً به‌صورت کامل درمان شوند.

۲. جایگزینی لمینت دندان با لمینت دندان جدید

در قدم بعدی دندانپزشک باید روکش‌های قبلی و باقی‌مانده‌های آن را جدا کند و مجدداً مراحل قالب‌زدن دندان‌ها برای ساخت لمینت‌های جدید را انجام دهد. بعد از آماده‌شدن لمینت‌های دندانی جدید آنها را با لمینت‌های قبلی جایگزین می‌کند.

۳. اصلاح و بازسازی دندان ها با پرکردن، ترمیم دندانی و ایجاد تراشیدگی های نیمه ساختاری

یکی از کارهایی که ممکن است دندانپزشک برای درمان افتادن لمینت دندان و جلوگیری از افتادن مجدد آن انجام دهد، اصلاح و بازسازی دندان‌هاست. پوسیدگی دندان‌ها و شکستگی و ناهمواری لبه دندان‌ها به‌نوبه‌خود از دلایل افتادن لمینت دندان است؛ بنابراین شاید نیاز باشد تا قبل از انجام لمینت جدید، دندان‌های قبلی درمان شده‌ و کارهایی مانند پرکردن دندان‌ها، ترمیم دندان یا ایجاد تراشیدگی‌های نیمه ساختاری روی آنها انجام شود. با این کار می‌توان احتمال این که مجدداً لمینت‌ها ریزش داشته باشند، از بین برد.

۴. درمان افتادن لمینت دندان در خانه

در صورت افتادن لمینت‌ها در خانه نباید هیچ اقدام درمانی به‌خصوصی انجام داد. باید قطعات را جمع‌آوری کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید. البته می‌توان با تغییر عادات غذایی و استفاده از شوینده‌های دهان مناسب به درمان افتادن لمینت دندان کمک کرد. به‌هیچ‌عنوان در خانه سعی به چسباندن و قراردادن مجدد لمینت‌ها در جای خود نکنید.

بیشتر بخوانید
تروما دندان چیست؟ + تروما دندان چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس دندان‌هایی که بیشتر دچار تروما میشوند

اگر روکش‌ها بیفتند، نباید سعی کنید آن را به‌تنهایی تعمیر کنید. فرایند اجرای روکش فقط با استفاده از ابزارهای تخصصی انجام می‌شود. برای اتصال مجدد آن نیاز به آماده‌سازی دندان‌ها و حذف هرگونه چسب اضافی از فرایند قبلی است. باندینگ مجدد در خانه قابل‌انجام نیست، چسب معمولی موجود در بازار در این مورد کمکی نمی‌کند و حتی اگر در خانه از آنها استفاده کنید ماندگار نخواهند بود. این کار فقط ضرر بیشتری نسبت به فایده آن خواهد داشت. روکش‌های افتاده‌ یا آسیب‌دیده باید بادقت در یک جعبه کوچک قرار داده شوند. سعی کنید دراسرع‌وقت با دندانپزشک وقت ملاقات بگیرید.

بررسی راه های پیشگیری از افتادن لمینت دندان

در حالی که آسیب های ناشی از گذر زمان و فرسودگی طبیعی، خارج از کنترل ما هستند، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطر لب پر شدگی، ترک خوردگی یا شکستگی لمینت و افتادن آن انجام دهید. بیایید برخی از اقدامات پیشگیرانه در این خصوص را بررسی کنیم:

پیشگیری از ضربات و تروما

اگر درگیر ورزش های تماسی هستید اطمینان حاصل کنید که از محافظ دهان برای محافظت از دندان ها و لمینت های خود در برابر هرگونه ضربه احتمالی استفاده می کنید. همواره مراقب محیط اطراف خود باشید و برای جلوگیری از حوادثی که به لبخند شما آسیب می زند، اقدامات احتیاطی لازن را انجام دهید.

همچنین اگر عادت به دندان قروچه شبانه دارید بسیار مهم است که به فکر مدیریت و کنترل آن باشید. بهتر است برای اینکار از مشاوره یک دندانپزشک بهره مند شوید. تا زمان کنترل مشکل دندان قروچه، بهتر است برای پیشگیری از لب پر شدگی، ترک خوردگی و یا شکستگی لمینت دندان از گارد دهان استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

داشتن روال مناسب بهداشت دهان و دندان برای حفظ کیفیت و طول عمر لمینت دندان شما بسیار مهم است. دندان های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم تمیز کنید و برای اینکار از خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید. همچنین روزانه نخ دندان بکشید و با دهانشویه بدون الکل دهان خود را شستشو دهید تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کرده و به پیشگیری از شکستگن لمینت کمک کنید.

معاینات منظم دندانپزشکی

هرگز قدرت مراقبت های پیشگیرانه دندان را دست کم نگیرید! برای معاینات منظم با دندانپزشک یا متخصص لمینت خود برنامه ریزی کنید تا بتوانید به صورت دوره ای هم دهان و دندان خود را ویزیت کنید و هم با کمک دندانپزشک هر گونه مشکل در خصوص لمینت های خود را در اولین فرصت و حتی پیش از وقوع برطرف کنید.

رژیم غذایی متعادل و بیشتر نرمی در نظر داشته باشید

بیشتر افرادی که دچار شکستگی و افتادن لمینت دندان می شوند معمولا تمایل دارند با دندان هایشان خوراکی ها یا اشیاء سفت و سخت را گاز گرفته یا بجوند. بسیار مهم است که به هیچ عنوان از دندان ها به عنوان وسیله باز کردن چیزی استفاده نشود و تنها غذاهای نرم بخوریم. همچنین اگر تمایل به مصرف خوراکی های سفت و سخت دارید بهتر است آن ها را پوره کرده و یا اینکه قطعه قطعه کنید که بهتر و تحت فشار کمتری جویده شوند. اینکار تا حد زیادی مانع شکستگی از افتادن لمینت دندان می شود.

بیشتر بخوانید
تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

آیا می توان لمینت دندان های شکسته‌ را تعمیر کرد؟

در بیشتر مواقع باید لمینت‌ها با روکش‌های جدید تعویض شوند. اما اگر لمینت‌ها به‌صورت کامل و بدون شکستگی بیفتند شاید دندانپزشک بتواند مجدداً آنها را بچسباند.

آیا لمینت دندان ها به دلیل خوردگی دچار عفونت می شوند؟

لمینت‌های دندان از مواد ترکیبی درست شده‌اند به همین دلیل می‌توانند فرسوده شده یا عفونت کنند. ممکن است عفونت در دندان طبیعی که زیر لمینت قرار دارد مخصوصا در جایی که لمینت به دندان چسبیده است رخ دهد. اگر باکتری‌های دهان در اطراف لمینتی که به دندان چسبیده است به درستی از بین نرفته باشند، وارد فضای بین لمینت و دندان می‌شوند و زیر لمینت‌ها جای می‌گیرند. این باکتری‌ها هم دندان و هم بافت لثه اطراف لمینت را خراب می‌کنند. همان طور که در زیر آمده است این عفونت باکتریایی ممکن است به دلیل بد کارگذاشتن لمینت‌ها نیز رخ دهد:

  • اگر لمینت دندان به درستی کار گذاشته نشده باشد، احتمال بیشتری برای رشد باکتری‌ها وجود دارد. باکتری از حاشیه لثه وارد شده و به داخل دندان نفوذ می‌کند. این امر باعث می‌شود باکتری‌ها پشت لمینت‌های چینی رخنه کنند. این نوع عفونت با یک لکه تیره رنگ بر روی دندان لمینت شده مشخص می‌شود. 
  • وقتی دندانپزشک زیبایی مینای دندان را (تا چند اینچ) می شکافد تا لمینت‌ها را کار بگذارد ممکن است باعث خونریزی لثه شود. اگر این خون به درستی پاک نشود، با مواد متصل کننده لمینت مخلوط می‌شود و بعد از چسباندن لمینت یک نقطه تیره بر روی دندان ایجاد می‌کند. این موضوع باعث التهاب لثه شده و خطر عفونت لمینت دندان به همراه می‌آورد.

از این رو پیشنهاد می‌شود که اگر متوجه یک لکه سیاه رنگ بر روی دندانتان شدید یا اگر برای چند هفته احساس کردید لمینت دندانتان دچار حساسیت شده فورا دندانپزشکتان را در جریان قرار دهید. چون حساس شدن دندان یکی از علائم عفونت است.

چگونه می‌توان از شکستن و افتادن لمینت دندان جلوگیری کرد؟

قرار نیست با مطالعه مباحث بالا در باب مدت زمان ماندگاری لمینت، نگرانی به خرج دهید. خیالتان از این بابت راحت باشد که این طرح نزدیک به ۱۰ سال دوام خواهد داشت. اما اینکه لمینت نیز همچون دندان‌ها نیازمند مراقبت و رسیدگی کافی هستند، امری انکار ناپذیر است. توصیه می‌کنیم موارد زیر را با دقت مورد مطالعه قرار دهید و به آن‌ها عمل کنید تا شاهد ایجاد مشکلاتی چون شکستن یا افتادن لیمنت دندان نباشید:

  • بهداشت دهان و دندان:
بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

 رعایت بهداشت دهان و دندان خود به وسیله استفاده نمودن از نخ دندان و مسواک زدن ۳ بار در طول روز.

استفاده از خمیر دندان های ضد سایش و مسواک نرم: اگر از مسواک های سفت و سخت استفاده می‌کنید، باید منتظر مشاهده خراش روی لمینت دندانتان باشید. به همین دلیل انتظار می‌رود که در انتخاب مسواک و خمیر دندان وسواس بیشتری به خرج دهید.

  • چکاپ دوره ای توسط دندانپزشک:

برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم نمایید که هر ۶ ماه یکبار به جهت چکاپ و ترمیم آسیب‌های لمینت به پزشک مراجعه داشته باشید. بدین صورت از سلامت دهان و دندان و دوام لمینت دندان‌ها اطمینان حاصل خواهید نمود.

  • عدم استفاده ابزاری از دندان:

در بسیاری از مواقع شکستن و افتادن لمینت دندان وابسته به عادات بد رفتاری ما صورت می‌گیرد. قرار نیست که از دندانهایتان استفاده ابزاری داشته باشید. به این معنا که باید بعد از لمینت رفتارهایی چون باز کردن درب یک بطری با دندان‌ها، جویدن ناخن، گاز زدن ته مداد و یا اشیا سخت، دندانقروچه در خواب و …. را ترک نمایید.

چگونه می‌توان لمینت دندان ها را بهتر نگه داشت؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان و داشتن یک رژیم غذایی مناسب.

آیا لمینت دندان‌ ها نیاز به خدمات تعمیر و تعویض دارند؟

اگر لمینت‌ها شکسته‌ شده‌ یا بیفتند یا در صورت تغییر رنگ لمینت به تعمیر و تعویض آنها نیاز است.

بعد از افتادن لمینت حساسیت دندان هایم زیاد شده‌ است، چه کار کنم؟

باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های شما بررسی شود. احتمال زیاد به درمان‌هایی بعد از افتادن لمینت مانند اصلاح دندان یا پرکردن آنها نیاز باشد.

سخن پایانی

لمینت‌های دندانی با چسب‌های بسیار قوی روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و معمولاً ماندگاری لمینت‌های پرسلن تا ۱۵ سال است. اما عواملی مانند نصب نادرست لمینت یا رعایت‌نکردن اصول مراقبت از لمینت دندان می‌تواند موجب شکستن و افتادن آنها شود. در این شرایط باید با مراجعه به دندانپزشک سریعاً برای درمان افتادن لمینت اقدام کرد. اما ازآنجایی‌که هزینه زیادی برای انجام لمینت‌های دندانی صرف می‌شود بهتر است با رعایت اصول مراقبت از لمینت‌های دندانی دوام آنها را افزایش داد و از افتادن لمینت‌های دندانی جلوگیری کرد.

سوالات متداول

آیا ممکن است تا مینای دندان آسیب دیده را مجدد بازگرداند؟

خیر، زمانی که مینای دندان شما دچار آسیب دیدگی شود، امکان بازگرداندن آن وجود نخواهد داشت، اما اگر مینای دندان دچار ضعف گردد، با کمک برخی از روش ها و با مشورت دندانپزشک می توان آن را اصلاح کرد.

آیا امکان لمینت دندان های پر شده وجود دارد؟

در صورتی که شما دارای یک پرکردگی جزئی در دندان های خود باشید، ممکن است تا بتوانید کاندیدای لمینت دندان باشید. اما اگر بخش زیادی از دندان شما پر شده باشد، بهتر است تا به جای این درمان از تاج دندان استفاده کنید. تاج دندان سبب می شود تا دندانتان قوی تر شده و غذا خوردن را برایتان نیز راحت تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا