تکنولوژی دندانپزشکیدندانپزشکی نوین

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

آیا می‌دانید علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟ استفاده از لمینت‌های پرسلن یا روکش‌های چینی به‌عنوان خدمات دندانپزشکی زیبایی می‌تواند با تغییر شکل دندان‌ها، پوشاندن لکه‌ها و تیرگی دندان‌ها و بهبود شکل لبخند تاثیر مثبتی بر زیباشدن لبخند افراد داشته باشد. استفاده از این روکش‌های دندانی می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش حس اعتماد به نفس و راحتی افراد داشته باشد. اگر چه به‌صورت معمول لمینت‌های دندانی درمان طولانی‌مدتی برای رفع عیوب معمولی دهان و دندان و افزایش زیبایی آنها هستند، اما ممکن است در نهایت تغییر رنگ دهند. دلیل تغییر رنگ لمینت چیست و آیا می‌توان دوباره آنها را سفید کرد؟ در این مقاله ابتدا علت زردشدن لمینت را می‌شناسیم و در ادامه به این سوال رسیدگی می‌کنیم که آیا امکان سفیدکردن یا تغییر رنگ لمینت‌ها وجود دارد یا خیر؟


فهرست مطالب


علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی از کارهای دندانپزشکی است که طرفداران زیادی دارد. به‌صورت‌کلی روکش‌هایی که از جنس پرسلن هستند در مقایسه با دندان‌های طبیعی و روکش‌های کامپوزیتی کمتر لکه می‌گیرند و دلیل آن این است که روکش‌های پرسلن برخلاف مینای طبیعی دندان غیرمتخلخل است. این بدان معناست که نوشیدنی‌هایی مانند کافئین و نوشیدنی‌های رنگی را جذب نمی‌کند.

علت تغییر رنگ لمینت دندان

بااین‌حال برخی موارد می‌تواند به‌تدریج و بعد از گذشت مدت زمانی باعث تغییر رنگ روکش‌های دندانی لمینت شوند و این مورد یکی از عوارض لمینت دندان است. خصوصاً اگر مراقبت از لمینت به‌درستی انجام نشود، احتمال تغییر رنگ دادن لمینت‌های دندانی و کاهش دوام لمینت دندان بسیار زیاد است. مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ لمینت شامل موارد زیر می‌شود.

۱. مصرف نوشیدنی ها و غذاهای رنگی

درست است که پیش‌ازاین گفته شد که مصرف کافئین، قهوه و چای یا نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی نمی‌تواند به میزان زیادی توسط روکش‌های پرسلن جذب شود، اما این بدان معنا نیست که این ترکیبات کاملاً روی روکش‌های دندانی بی‌تاثیرند. زمانی که میزان مصرف این ترکیبات زیاد شود، خصوصاً اگر بعد از مصرف، شست‌وشوی دندان‌ها یا مسواک‌زدن انجام نشود، به‌تدریج رنگ این ترکیبات غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند روی روکش‌های لمینت هم تاثیر گذاشته و موجب لکه‌گرفتن یا تغییر رنگ آنها شود. کافئین می‌تواند علت زرد شدن لمینت دندان باشد.

۲. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

برای مراقبت از لمینت یکی از نکات بسیار مهم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان است. مسواک‌زدن به‌عنوان یک روتین مهم و استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها، به افزایش دوام و کیفیت لمینت‌ها نیز کمک کند. مسواک‌نزدن، نخ‌دندان نکشیدن بعد از غذا و غیره می‌تواند منجر به ایجاد پلاک روی دندان‌ها و لمینت‌ها شود که نتیجه آن به‌مرورزمان تغییر رنگ لمینت است.

۳. سیگار کشیدن یکی از علت های زرد شدن لمینت

سیگارکشیدن یکی دیگر از دلایل بسیار مهم تغییر رنگ لمینت است. همان اثری که سیگار می‌تواند روی دندان‌های طبیعی داشته باشد روی لمینت‌ها نیز به همان صورت است و در صورت مصرف دخانیات و سیگارکشیدن به‌تدریج رنگ لمینت‌ها تغییریافته و زرد می‌شود. خصوصاً می‌توان سیگارکشیدن را علت زردشدن لمینت یا ایجاد لکه‌های سیاه روی آن در نظر گرفت. 

بیشتر بخوانید
اصلاح طرح لبخند و آنچه باید بدانید

۴. افزایش سن

از دیگر دلایل تغییر رنگ لمینت افزایش سن افراد است. با افزایش سن، لثه‌های افراد کوچک می‌شوند و نواحی که روکش دندان را لمس می‌کند، آشکار می‌کند. از آن‌جایی که روکش‌ها در جای خود چسبانده شده‌اند و روکش‌ها اکنون قابل‌مشاهده است، ممکن است خطوط قهوه‌ای کمی روی دندان شما ظاهر شود. علاوه‌براین، غذاها و نوشیدنی‌های تیره‌رنگ ممکن است روی مینای دندان لکه ایجاد کرده که در نتیجه روی رنگ روکش‌های دندان نیز تاثیر می‌گذارد.

۵. گذشت مدت زمان زیادی از انجام لمینت دندان

اگر مدت‌زمان بسیار زیادی از انجام لمینت دندان گذشته باشد، احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد. درواقع گاهی دلیل تغییر رنگ لمینت تمام‌شدن مدت‌زمان استفاده از آنهاست. دندانپزشک شما می‌تواند درخصوص این مهم به شما اطلاعات لازم را بدهد. شاید دندانپزشک به شما بگوید که زمان استفاده از لمینت‌های دندانی به اتمام رسیده و زمان تعویض آنهاست.

۶. آسیب و خراش

آسیب یا خراش‌ها و شکستگی‌های احتمالی که به‌تدریج روی لمینت‌ها ایجاد می‌شود یکی از مهم‌ترین دلیل تغییر رنگ لمینت است. در صورت آسیب به دندان‌ها، خصوصاً عاج دندان یا بافت‌های داخلی این احتمال وجود دارد که روکش‌ها تغییر رنگ دهند. در واقع این خراش‌ها و آسیب‌هایی که روی سطح لمینت دندان‌ها ایجاد می‌شود راه نفوذ مواد رنگی را باز می‌کند و همین مورد می‌تواند علت زرد شدن لمینت باشد. واردشدن ضربه به دندان‌ها یا مصرف و گاززدن مواد غذایی که بیش‌ازحد سفت‌اند مانند سیب یا یخ می‌تواند با ایجاد خراش و آسیب به لمینت‌ها، جذب مواد رنگی توسط آنها را افزایش دهد.

۷. بیماری های دهان و دندان یکی از علت های زرد شدن لمینت

به‌عنوان عوارض لمینت دندان احتمال بروز بیماری‌های لثه یا بیماری‌های پریودنتال یا پوسیدگی دندان‌ها وجود دارد. خصوصاً اگر جلسات معاینه بعد از انجام لمینت به‌صورت منظم انجام نشود و دندان‌ها و لمینت‌های دندانی توسط دندانپزشک بررسی نشود. همین پوسیدگی دندان یا بیماری هایی که باعث خرابی دندان میشود می‌تواند دلیل تغییر رنگ لمینت دندان باشد. همچنین این بیماری‌ها علت افتادن لمینت دندان هستند. دقت داشته باشید که لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم ارتباط دارند.

۸. استفاده از خمیر دندان یا مسواک نامناسب

برای مراقبت از لمینت دندان دندانپزشک شما قطعاً استفاده از یک مسواک مناسب نرم و خمیردندان‌هایی که فاقد مواد ساینده هستند را توصیه می‌کند. استفاده از خمیردندان یا مسواک نامناسب، خصوصاً دهان‌شویه‌هایی که حاوی هگزیدین هستند می‌تواند به‌مرور به لمینت‌ها آسیب برساند و دلیل تغییر رنگ لمینت موردنظر باشد.

۹. عدم آماده سازی کامل دندان ها قبل از لمینت

انجام لمینت دندان به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. دندانپزشک باید قبل از نصب و چسباندن لمینت‌ها مراحل آماده‌سازی دندان‌ها را به‌صورت دقیق انجام دهد. اگر بین دندان‌ها شکاف‌های کوچکی باشد یا اگر عفونت باکتریایی در دندان‌ها وجود داشته باشد، انجام لمینت روی آنها می‌تواند باعث نشت باکتری درون روکش‌ها شده که نتیجه آن جذب‌کردن لکه‌ها توسط لمینت‌هاست؛ بنابراین باید قبل از انجام لمینت تمام مراحل آماده‌سازی دندان‌ها به‌صورت کامل انجام شود.

بیشتر بخوانید
بهترین و رایج ترین روش سفر از مشهد به شیراز کدام است؟

چه مواد غذایی دلیل تغییر رنگ لمینت دندان است؟

مواد غذایی رنگی می‌تواند از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ لمینت دندان باشد. از جمله این مواد غذایی می‌توان به چای و قهوه اشاره کرد. مصرف مشروبات الکلی نیز می‌تواند علت زردشدن لمینت دندان باشد. مواد غذایی که حاوی اسیدها و قند بیش‌ازحد هستند هم می‌توانند دلیل تغییر رنگ لمینت باشند. آنها با چسبیدن به سطح روکش‌ها و ایجاد پلاک‌های دندانی می‌توانند موجب لکه‌دار شدن روکش‌های دندانی شوند.

مصرف آب‌نبات و تافی، چیپس، کرانچی و پفک، مصرف توت‌ها و سس گوجه‌فرنگی و مواردی ازاین‌دست همگی می‌توانند موجب تغییر رنگ دادن لمینت های دندانی شوند. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند لیموناد و سرکه سیب یا سرکه بالزامیک و نوشیدنی‌های سرد و یخ هم ممکن است موجب فرسایش لمینت‌ها شده و به‌مرور رنگ آنها را تغییر دهند. خصوصاً اگر بعد از مصرف این مواد غذایی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، احتمال تغییر رنگ لمینت در صورت مصرف این غذاها بسیار بیشتر است. به همین دلیل باید مراقبت پس از لمینت دندان را جدی گرفت.

برای بررسی علت تغییر رنگ لمینت دندان باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی لمینت دندان و دلیل تغییر رنگ آن باید با دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشک به شما می‌گوید که لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دندانپزشک در ارتباط باشید.

آیا می توان لمینت را دوباره سفید کرد؟

اما آیا امکان سفیدکردن روکش‌های دندانی وجود دارد؟ برخی فکر می‌کنند که با کیت‌های سفیدکننده خانگی یا روش‌های سفیدکردن دندان مانند بلیچینگ می‌توان روکش‌های دندانی را هم سفید کرد و لکه‌های زرد و قهوه‌ای آن را از بین برد.

بااین‌حال اما این روش‌ها برای سفیدکردن دندان‌ها کاربرد دارند و زیاد روی لمینت‌های دندانی نتیجه‌بخش نیستند. معمولاً نمی‌توان با این درمان‌ها آنها را سفیدتر کرد، اما می‌توان تنها با مراجعات مکرر به دندانپزشکی آنها را تمیز نگه داشت. معمولاً روش‌های بلیچینگ زمانی کاربرد دارد که خود دندان‌ها لکه‌دار شده‌اند.

قیمت ترمیم رنگ لمینت دندان چقدر است؟

به‌صورت‌کلی تمام روش‌هایی که می‌توان از آنها برای ترمیم تغییر رنگ لمینت دندان استفاده کرد هزینه‌بر است. میزان هزینه و قیمتی که باید برای ترمیم‌کردن رنگ لمینت‌های دندانی پرداخت کرد به این بستگی دارد که رنگ آنها چقدر تغییر کرده و از چه روشی باید برای ترمیم آنها استفاده کرد.

گاهی اوقات دندانپزشک تنها با تمیزکردن دندان‌ها و چند روش ساده مانند پولیش روکش‌ها می‌تواند تغییر رنگ لمینت دندان‌ها را ترمیم کند. اما گاهی نیز میزان تغییر رنگ به‌حدی است که نمی‌توان آنها را ترمیم کرد و تنها راه‌حل تعویض لمینت دندان است. خصوصاً اگر عمر مفید لمینت‌ها به اتمام رسیده باشد قطعاً هزینه‌کردن برای ترمیم رنگ آنها گزینه خوبی نیست.

بیشتر بخوانید
باندینگ زیبایی دندان چیست؟ + بررسی انواع درمان های زیبایی دندان

ایا چایی باعث زرد شدن لمینت میشه؟

نوشیدنی‌های رنگی مانند چای می‌تواند روی مینای طبیعی دندان‌ها تاثیر گذاشته و موجب زردشدن آن شود. بااین‌حال ونیرهای پرسلن به دلیل ساختار غیرمتخلخلی که دارند این نوشیدنی‌ها را جذب نمی‌کنند. اما اگر ونیرها دچار آسیب و شکستگی شوند یا بعد از مصرف چای بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، مصرف مداوم چای هم می‌تواند علت زردشدن لمینت دندان شود.

ایا مواد رنگی باعث تغییر رنگ لمینت میشه؟

مواد رنگی می‌توانند به‌مرور روی کیفیت لمینت‌ها تاثیر گذاشته و موجب تغییر رنگ آنها شوند. خصوصاً اگر به دلیل وجود شکاف در روکش‌ها یا هرگونه شکستگی و خراشی جذب مواد رنگی توسط روکش‌ها بیشتر شود.

آیا قهوه باعث تغییر رنگ لمینت می شود؟

در یک‌کلام می‌توان گفت که قهوه می‌تواند عامل تغییر رنگ لمینت باشد. روکش‌های پرسلن ممکن است دچار لکه شوند، حتی اگر از نظر فنی نسبت‌به دندان‌های طبیعی شما در برابر لکه مقاوم‌تر باشند. قهوه و بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های دیگر که حاوی رنگ‌دانه‌های خاصی هستند می‌توانند ونیرهای شما را تغییر رنگ دهند، همان‌طور که می‌توانند رنگ دندان‌های طبیعی شما را تغییر دهند. بیشتر بدانید: تحلیل لثه چیست؟

پولیش لمینت دندان چیست؟

پولیش کردن لمینت دندان یک روشی است که با هدف بهبود ظاهر و درخشندگی لمینیت‌های دندان انجام می‌شود. در واقع معمولاً پس از نصب لمینت‌ها و با گذر زمان و استفاده روزانه ممکن است لمینت‌ها کمرنگ شده و ظاهر زیبای خود را از دست بدهند. به همین منظور دندان پزشکان برای بازگرداندن زیبایی و درخشندگی اولیه لمینت‌ها از تکنیک پولیش لمینت دندان استفاده خواهند کرد.

در این روش لازم است در ابتدا با استفاده از یک سری مواد مخصوص سطح لمینت‌ها با دقت تمیز شوند. پس از تمیز کردن سطح لمینت‌ها، دندانپزشک از ابزارهای خاصی همچون برس‌ها و پولیشرها کمک می‌گیرد تا بتواند سطح لمینت‌ها را با دقت تمیز کند. پس از پولیش کردن سطح لمینت‌ها، براقیت و درخشندگی آنها بسیار افزایش خواهد یافت. خوشبختانه پولیش لمینت دندان یک روش غیر تهاجمی به حساب می‌آید و هیچ تاثیری بر سلامت دندان طبیعی نداشته زیرا فقط به سطح لمینت‌ها اعمال خواهد شد.

توجه داشته باشید که برای بازگرداندن درخشندگی و زیبایی به ظاهر لمینت‌ها، افراد ملزم هستند در بازه‌های زمانی مشخص به دندان پزشک مراجعه کرده و پولیش لمینت را انجام دهند.

آیا میشود رنگ روکش دندان را تغییر داد؟

بله، روش‌های متفاوتی برای تغییر رنگ روکش دندان وجود دارد که با توجه به شرایط دندانتان و مشورت با دندانپزشک می‌توانید از روش‌های مناسبی مانند بلیچینگ استفاده کنید

معرفی راه‌های سفید شدن دندان لمینت

همانطور که عوامل مختلف در تغییر رنگ لمینت دندان دخیل هستند، روش‌های مختلفی نیز برای سفید کردن لمینت و کامپوزیت دندان وجود دارد که می‌تواند دندان‌های شما را مثل روز اول کرده و امکان یک لبخند زیبا را برای شما فراهم آورد. در این مقاله به مهمترین راه های سفید کردن لمنیت و کامپوزیت دندان پرداخته‌ایم.

  1. ترک مصرف دخانیات
بیشتر بخوانید
درمان لبخند لثه ای با 9 روش جراحی و غیرجراحی

اولین راه که می‌تواند از کدر شدن دندان‌های شما جلوگیری کند، ترک مصرف دخانیات مختلف مثل سیگار و قلیان است. تاثیر سیگار بر لمینت به شکلی است که به راحتی رنگ لمینت را عوض کرده و به سرعت کدر می کند. در مجموع بیشتر استفاده از مواد مخدر بر روی دندان ها و بیشتر بر روی لمینت و کامپوزیت دندان اثر می گذارد که تغییر رنگ از بارز ترین آن ها است.

از دیگر دلایل ممنوع بودن سیگار بعد از لمینت می توان به پوسیدگی لثه ها و دندان ها است. همچنین مصرف دخانیات باعث ایجاد بستری برای رشد باکتری در دهان و آلودگی دهانی می شود. شما به راحتی با ترک دخانیات می‌توانید نه تنها از کدر شدن کامپوزیت جلوگیری کنید، بلکه می‌توانید از تجزیه اتصال لمینت سرامیکی با دندان نیز جلوگیری کنید.

بعد از کدر شدن و رنگ گرفتن لمینت بر اثر مصرف مواد مخدر می توانید به کلینیک دندانپزشکی آدرینا مراجعه کرده و برای نصب روکش جدید و ترمیم اقدام نمایید.

  1. کاهش مصرف خوراکی‌های چرب و رنگی

اگر برای شما هم سؤال که برای سفید شدن کامپوزیت دندان چه کنیم باید بگم که یکی از بهترین راه‌ها برای این امر، کاهش مصرف خوراکی‌های چرب و رنگی است. انتخاب غذاها بعد از انجام لمنیت یکی دیگر از راه‌های حفظ لمینت و سفید ماندن آن است. درباره انواع لمینت دندان چه می دانید؟

بعد از انجام لمینت استفاده از مواد غذایی رنگدانه دار باعث لکه دار شدن روکش شده. تا آنجا که مقدور است استفاده از این مواد توصیه نمی‌شود. برای محافظت از مینای دندان و جلوگیری از زرد شدن لمینت پس از استفاده از موادهای غدایی مانند زردچوبه، قهوه، زعفران و… حتما از دهانشویه یا مسواک استفاده کنید.

  1. استفاده از مسواک‌های نرم

در بازار های امروزی مسواک هایی با برندهای مختلف و با طرح و جنس و رنگ های متفاوت وجود دارد. انتخاب یک مسواک مناسب نسبت به دندان ها و لثه های هر شخص یکی از مهم ترین عوامل داشتن دهان و دندان‌هایی زیبا است. دانستن مشخصات مسواک خوب می‌تواند شما را به خریدی درست راهنمایی کند.

هنگامی که فرد در دهان خود دندان لمینتی دارد بهتر است از مسواک های نرم تر که با عنوان Soft در بازار به فروش می رسد استفاده کنید. ونیر‌های دندانی جنسی بسیار حساس داشته و استفاده از مسواک های ضخیم تر به روکش دندان آسیب زده و باعث خرابی آن خواهد شد.

  1. استفاده از خمیر دندان و دهان شوی مخصوص

شاید برای شما هم سؤال باشد که بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت کدام است؟ توصیه ما استفاده از خمیر دندان‌های پولیش دار است. بد نیست بدانید که برندهای مختلفی خمیر دندان برای پولیش لمینت دندان ارائه می‌کنند که شما می‌توانید از این خمیر دندان‌ها برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده نماید.

بیشتر بخوانید
سیر تا پیاز لمینت دندان

خمیردندان های مخصوص کامپوزیت نیز باید از ویژگی هایی مثل نداشتن مواد ساینده و مخرب و همچنین نداشتن مواد سفید کننده باشد. خمیردندان های مخصوص کامپوزیت دارای فلوراید کمتر بوده و مناسب استفاده بر روی کامپوزیت و ونیر است. به علاوه برای جرم گیری دندان لمینت شده به صورت طبیعی باید بعد از مصرف مواد خوراکی رنگی نه تنها از مسواک بلکه از دهان شوی مخصوص نیز استفاده نماید تا دندان‌های شما به خوبی سفید شوند.

  1. مراجعه مداوم به پزشک برای بررسی وضعیت دندان‌ها

یکی از نکات مهم دیگر برای سفید مانند لمینت و کامپوزیت دندان، مراجعه مداوم به پزشک برای معاینه وضعیت دندان‌های شما می‌باشد. پزشک با بررسی وضعیت دندان‌ها شما به مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند وضعیت دندان‌ها شما را به بهترین شکل ممکن نگه دارد اشاره کرده و راه‌های افزایش عمر و رنگ لمینت دندان را به شما می‌گوید.

  1. استفاده از سرکه سیب

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای سفید نگه داشتن دندان و پوشش‌های سرامیکی و کامپوزیتی، استفاده از سرکه سیب است. سرکه با خاصیت اسیدی و آنتی باکتریالی که دارد، لک‌های مختلف را به خوبی از بین می‌برد. البته دقت کنید که استفاده از سرکه سیب باید با نظر پزشک انجام شود.

برای ضد عفونی کردن دهان با سرکه سیب از مراحل زیر پیروی کنید:

  • به ازای یک قاشق غذاخوری نصفه قاشق سرکه سیب را مخلوط کنید.
  • مواد مخلوط شده را روی مسواک ریخته و با آن روی دندان های خود بکشید.
  • می توانید مواد درست شده را در حجم بیشتر در دهان خود قرقره کنید.
  1. استفاده از پوست موز

پوست موز نیز مانند سرکه سیب خاصیت از بین بردن لک‌ها و سفید کردن دندان را دارد. شما می‌توانید با مالیدن بخش سفید رنگ پوست موز روی دندان برای ۳ الی ۵ دقیقه و البته مسواک زدن بعد از مدت نسبتاً کوتاهی لمینت و کامپوزیت را سفید کنید.

  1. مصرف پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یکی از مواد تأثیر گذار روی تمیز دندان‌هاست به شرطی که زیر نظر پزشک از آن استفاده کنید. با توجه به این موضوع، قبل از انجام هر کاری دندان‌ها رو مسواک بزنید. در مرحله بعدی باید با نصف فنجان آب و ۲ قاشق غذاخوری برای مدت ۲ دقیقه دندان‌های خود را تمیز کنید (قرقره کردن پر اکسید هیدروژن). در مرحله آخر برای تمیز کردن دندان‌ها از این ماده دوباره مسواک بزنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با علت تغییر رنگ لمینت دندان آشنا شدید. همچنین از راه‌های سفید شدن دندان لمینت آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

کدام نوع لمینت رنگ‌پذیری کمتری دارد؟

لمینت‌های از جنس پرسلن یا سرامیکی نبست به ونیرهای کامپوزیتی رنگ‌پذیری کمتری دارند.

اگر سایه لمینت خیلی سفید باشد زودتر تغییر رنگ می‌دهد؟

خیر، زمان تغییر رنگ لمینت دندان به رنگ آن ارتباطی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا