بیماری های دندانتکنولوژی دندانپزشکی

باندینگ زیبایی دندان چیست؟ + بررسی انواع درمان های زیبایی دندان

یکی از روش های ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی روش باندینگ دندان است که دندانپزشک متخصص زیبایی با استفاده از مواد رزین کامپوزیت نواقص جزئی دندان را برطرف می کند. باندینگ دندان یک روش دندانپزشکی است و در واقع همان اتصال مواد ترمیمی به دندان است، که هم در ترمیم دندان های خراب شده استفاده می شود و هم در بهبود زیبایی دندان ها در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید برایتان سوال باشد باندینگ دندان چیست و چه کاربردی می تواند برای دندان های شما داشته باشد؟ برای پاسخ سوال خود تا ادامه این مطلب همراه ما باشید.


فهرست مطالب


باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان یکی از روشهای دندانپزشکی زیبایی است، که به وسیله مواد رزین ، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان صورت می گیرد. چرا که رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب شده و دندانپزشک آن را بر روی دندان بیمار قرار می دهد.

باندینگ زیبایی دندان

در روش باندینگ دندان نیازی به آماده‌سازی دندان‌ها نیست یا مقدار آماده‌سازی دندان‌ها به این منظور ناچیز است. به همین خاطر به جز مواردی که از کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی دندان استفاده می‌شود، اغلب نیازی به استفاده از مواد بی‌حسی به این منظور نخواهید داشت. به این ترتیب پس از بررسی رنگ دندان‌های شما، به دقت کامپوزیت‌های همرنگ دندان برای ترمیم انتخاب می‌شود.

باندینگ دندانپزشکی چیست؟

باندینگ نقص های دندان ها را می گیرد .بعضی افراد از باندینگ  برای ترمیم پوسیدگی ها ، ترک خوردگی ها و یا تغییر رنگ دندان ها استفاده می کنند .  با این روش حتی می توانید شکاف های کوچک بین دندان های تان را هم ببندد ولی باید در نظر داشته باشید که این فاصله های نیازی به ارتودنسی نداشته باشد می توانید از باندینگ استفاده کرد . با استفاده از باندینگ حتی می توانید اندازه دندان هایتان را افزایش دهید و دندان های بلندتری داشته باشید.

باندینگ زیبایی دندان

از روش باندینگ برای شکستگی های کوچک ،ترک خوردگی های دندان  ، و یا لکه هایی که روی سطح دندان وجود دارد را می توانیم استفاده کنیم . در واقع روش باندینگ کردن در این موارد بسیار مفید است و به خوبی عمل می کند و می توانید هرگونه درمان مشابه با این موارد از روش باندینگ استفاده کنید . ولی در صورتی که شما بخواهید در این نوع موارد بخواهید از روش روکش استفاده کنید باید در یک مرحله تراشیدن دندان و قالب گیری را انجام دهید که باید گفت بیمار برای روکش دندان خود هزینه بالایی باید پرداخت کند ولی روش باندینگ فقط در یک مرحله انجام می شود

بیشتر بخوانید
ایمپلنت دندان به روش All On 4

معرفی بهترین باندینگ دندانپزشکی

امروزه دو نوع مختلف باندینگ دندان وجود دارد که عبارت است از باندینگ کامپوزیت مستقیم و باندینگ کامپوزیت چسبنده.

باندینگ کامپوزیت مستقیم

باندینگ کامپوزیت مستقیم درمانی ست که در آن از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می شود. در این حالت مواد کامپوزیت به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و با حداقل سطح تهاجم، طرح لبخند بیمار اصلاح می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این روش ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می‌شود، ولی در اکثر موارد به آن به اختصار باندینگ می‌گویند.

باندینگ کامپوزیت چسبنده

در این نوع باندینگ برخلاف کامپوزیت مستقیم، ترمیم دندان به یک دندان متصل می‌شود. این روش معمولاً برای اهداف زیبایی همراه با روکش دندان، لمینت دندان، بریج، و اینله و آنله مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب دندانپزشک پس از انتخاب رنگ مناسب باندینگ، سطح دندان را با استفاده از یک محلول اسیدی مناسب کمی زبر کرده و محلول رزین کامپوزیت را بر روی دندان‌ها قرار می دهد. و با حالت دادن محلول بر روی دندان آن را به شکل دلخواه در می آورد. در ادامه این مواد با استفاده از پرتو مخصوص سفت شده و این فرآیند تا زمانی تکرار می‌شود که پرکردگی یا ونیر کامپوزیت ظاهر نهایی دلخواه را پیدا کند. دندانپزشک در نهایت این مواد را صیقل می‌زند تا ظاهر آن با سطح بقیه دندان‌ها هماهنگ و طبیعی به نظر برسد.

دوام و ماندگاری باندینگ چقدر است؟

طول عمر مواد باندینگ بستگی به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. در بهترین شرایط ماندگاری باندینگ دندان معمولاً ۵ تا ۱۰ سال است و معمولا بعد از آن لازم است ترمیم و یا جایگزین شود.

مزایای باندینگ دندان چیست؟

  • مقرون به صرفه بودن : روش زیبایی دندانپزشکی بدون هزینه زیاد نسبت به روکش های لمینت و روکش کامپوزیت دندان 
  • ارائه نتیجه در کمترین زمان ممکن: بلافاصله بعد از پایان کار نتیجه دلخواه قابل مشاهده است
  • عدم نیاز مراجعه مکرر به دندانپزشک: روش باندینگ می تواند در یک جلسه کامل شده برعکس روش های دیگر ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی.
  • این روش بدون درد است: اگر این روش برای پر کردن سوراخ دندان بکار رود ممکن است مقداری درد داشته باشد و داروی بی حسی لازم شود، اما اگر برای جنبه زیبایی دندان بکار رود نه دردی دارد و نه داروی بی حسی لازم است.
  • عدم نیاز به آماده سازی دندان و کم تهاجمی بودن آن
بیشتر بخوانید
علت زرد شدن دندان ها چیست و راه‌های مقابله با آن

عوارض باندینگ دندان چیست؟

  • تغییر رنگ: باندینگ دندان در مقایسه با روکش لمینت سرامیکی قابلیت تغییر رنگ بیشتری دارد. چند روز اول درمان باید از خوردن قهوه و نوشابه و همچنین مصرف سیگار خودداری شود و همیشه بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی رنگی مسواک بزنید.
  • ماندگاری کمتر: طول عمر طبیعی باندینگ، نسبت به روکش لمینت سرامیکی کمتر است. بنابراین به رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتری نیاز دارد.
  • آسیب پذیری: روکش لمینت سرامیکی و یا سایر روکش های دندان در مقابل جویدن مواد غذایی سخت مقاومت بیشتری دارند.

زیبایی دندان چیست؟

امروزه تنها تفكر دندانپزشک ترميم و درمان دندان نيست. زیبایی دندان بعد ازترميم يك دندان پوسيده وگاهي دندانهاي سالم نكته اي بسيار مهم در دندانپزشكی محسوب ميشود. مواد همرنگ جديد ( كامپوزيت ها ) امكان زيبا كردن دندانها را فراهم كرده اند.

كامپوزيت در بسياري موارد زيباتر از روكش است و تخريب بافت سالم دندان هم بسيار ناچيز و در حد صفر مي باشد. اين كامپوزيت هاي نسل جديد امكان زيبایی دندان بدون ارتودنسی را نيز بطور محدود ولي چشمگير مهيا كرده است. یعنی در این روش دندان هاي كج كه قبلا با ارتودنسی مرتب میشند اکنون بدون ارتودنسی نیز قابل اصلاح هستند. شفافيت ، رنگ ، انعكاس نور و بسياري موارد ديگر در اين كامپوزيت ها خيره كننده است و در بسياري موارد بالاتر از حد انتظار بيمار وگاها دندانپزشک زيبايی را فراهم ميكند بطوريكه بسياري از بيماران از لفظ معجزه استفاده می كنند.

بررسی انواع درمان های زیبایی دندان

درمان های مختلفی در این تخصص بر روی دندان ها صورت میگیرد، که در ادامه با برخی از این درمان ها بیشتر آشنا خواهید شد. اگر میخواهید بدانید که دندانپزشکی زیبایی چگونه میتواند به لبخند شما زیبایی ببخشد ادامه مقاله را از دست ندهید.

1. سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها پرکاربردترین درمان زیبایی در دندانپزشکی است. برای سفید کردن دندان ها چند روش وجود دارد:

  • بلیچینگ دندان ها: در بلیچینگ دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی سفید کننده دندان ها سفید و براق تر می شوند این درمان را می‌توان در خانه یا مطب انجام داد.
  • باندینگ کامپوزیت
  • لمینت
  • روکش دندان
بیشتر بخوانید
لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

2. باندینگ کامپوزیت دندان

باندینگ کامپوزیت که به کامپوزیت کردن دندان ها یا لمینت کامپوزیتی هم شناخته می‌شود، تنها برای سفید کردن دندانها استفاده نمی شود بلکه روشی برای رفع اشکالات جزئی دندان است. در این روش محلولی به نام رزین کامپوزیت به سطحی از دندان که در معرض دید است مالیده می شود و سپس سخت می شود.

قرارگیری این لایه باندینگ روی دندان باعث سفیدتر شدن دندان ها و همچنین اصلاح مشکلاتی مانند لب پر شدگی یا ترک های جزئی دندان می شود.

3. لمینت سرامیکی

لمینت یا ونیر دندان یک پوسته بسیار نازک است که بر روی دندان چسبانده می شود تا اشکالات خفیف تا متوسط دندان را بپوشاند. لمینت کردن دندان ها برای اهداف مختلف انجام می‌شود. مثلاً جهت سفیدتر کردن دندان ها، اصلاح ترک خوردگی یا لب پرشدگی، بستن فاصله بین دندان ها، اصلاح کجی دندان ها و همچنین بد شکلی سطح یا لبه دندان ها.

4. روکش دندان

گاهی اوقات که اشکالات دندان گسترده تر از حدی است که با کامپوزیت یا لمینت برطرف شود می‌توان از روکش دندان برای زیبایی دندان ها استفاده کرد.

5. درمان ارتودنسی

گاهی اوقات کجی و نامرتبی دندان ها بیشتر از حدی است که بتوان با لمینت یا روکش اصلاح کرد. در این موارد برای داشتن دندان هایی صاف و مرتب باید درمان ارتودنسی انجام بدهید. توجه داشته باشید درمان ارتودنسی امروزی محدود به سیم کشی دندان ها یا همان براکت فلزی نیست بلکه روش های متعددی از جمله ارتودنسی نامرئی برای این منظور وجود دارد.

6. جراحی لثه برای اصلاح لبخند لثه ای

برای کسانی که هنگام صحبت کردن یا خندیدن، بخش زیادی از لثه شان دیده می شود جراحی لثه و یا افزایش طول تاج دندان به اصلاح این مشکل و زیبایی لبخند کمک می کند.

7. گذاشتن نگین دندان

8. زیبایی دندان‌ها با استفاده از لاک سفید کننده دندان

لاک سفید کننده دندان ماده‌ای سفیدکننده یا همان ژل سفیدکننده دندان است که دارای مواد زایلیتول، پروکساید و فلوراید است. لاک دندان نیز باعث از بین رفتن لک‌های زرد و تیره روی دندان‌ها می‌شود. برای اینکه استفاده از این لاک راحت باشد، بسته‌بندی آن به شکل قلم یا لاک به بازار عرضه می‌شود.

زیبایی دندان‌ها و سفیدکردن آن‌ها با لاک سفید کننده دندان به این طریق است که ابتدا دندان‌های خود را مسواک می‌زنید تا کاملا سفید شوند. سپس، کمی از لاک سفیدکننده را با استفاده از اپلیکاتور مخصوصی که در داخل بسته‌بندی وجود دارد روی دندان‌ها می‌زنید. اگر هم شکل ارائه‌شده از نوع لاک باشد با همان قلم لاک آن را به دندان‌ها می‌زنید. در هر طریق، تا 15 دقیقه پس از استفاده از لاک، دندان‌های خود را می‌شویید. در این مدت نباید آب دهان خود و ژل موجود در آن را قورت دهید. بدیهی است که چیزی هم نباید بخورید. بعد از شستن ژل دندان باید مجدد دندان‌های خود را مسواک بزنید. شما می‌توانید 2 یا 3 بار در روز از لاک دندان برای زیبایی دندان‌های خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید
19 روش عالی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

بریج دندان چگونه باعث زیبایی دندان می گردد؟

اگر که تعدادی از دندانهایتان را بنا به دلایلی از دست داده باشید برای پر کردن فضای خالی یکی از روش ها بریج دندان است . معمولا برای پر کردن فضای خالی توصیه دندانپزشکان کاربرد ایمپلنت است . اما در موارد زیر میتوان بریج دندان را بهتر از ایمپلنت در نظر گرفت :

  • تحلیل استخوان بعد از کشیدن دندان به حدی است که امکان گذاشتن ایمپلنت درون استخوان باقیمانده امکانپذیر نباشد .
  • امکان پیوند استخوان به دلایل شرایط عمومی بدن نباشد یا فرد مایل به عمل جراحی نباشد .
  • دندانپزشک قادر کاشت ایمپلنت در آن محل نباشد .
  • دندانهای مجاور ناحیه بی دندانی درمان عصب کشی دندان بر رویشان صورت گرفته است و به هر حال نیاز به کاربرد روکش دندان عصب کشی شده دارند .
  • بریج دندان جلو در بعضی مواقع نتایج زیبای دندان بهتری تا ایمپلنت را ایجاد می کند .
  • فرد عجله برای پر کردن ناحیه بی دندانی دارد و نمی تواند منتظر مدت انتظار ایمپلنت برای قرار دادن روکش ایمپلنت شود .
  • فرد کلا تمایلی به قرار دادن ایمپلنت ندارد .

آیا می توان از لمینت دندان برای زیبایی دندان پر شده استفاده کرد؟

اینگونه نیست که شما نمی توانید لمینت دندان را روی دندان های پرشده قرار دهید. اما وقتی بیش از نصف یک دندان با مواد پرکننده مانند کامپوزیت پر شده باشد دیگر نمی توان یک روکش لمینت سرامیکی را روی آن گذاشت. اگر مقدار زیادی از دندان پر شده باشد ، باید به هر حال با تاج پوشیده شود. در صورتی که دندان پرشدگی زیادی دارد ، این بدان معنی است که حفره های زیادی در دندان وجود دارد.

باندینگ زیبایی دندان

تاج دندان سرامیکی محافظت بسیار بهتری در برابر پوسیدگی دندان نسبت به روکش لمینت است. و اگر تمایل دارید حفره هایی را که روی دندانهای خود دارید با لمینت دندان بپوشانید ، حاشیه روکش لمینت ، درست جایی که به دندان متصل می شود ، مکانی آسیب پذیر است که نسبت به پوسیدگی دندان بیشتر حساس است. بنابراین تاج دندان برای کسانی که دندان های پر شده دارند ایده بهتری است و ماندگاری آن نیز بیشتر است و در موارد شدید لمینت دندان برای دندان های پر شده توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید
زیبایی صورت و انواع جراحی های مربوط به آن

درمان های زیبایی چه عوارضی ممکن است داشته باشند؟

اگر این درمان ها را نزد متخصص دندانپزشک زیبایی انجام ندهید، ممکن است عوارضی به وجود بیاید. از جمله عوارض احتمالی درمان‌های زیبایی دندان ها عبارتند از:

  • حساسیت دندان
  • تحریک و التهاب لثه
  • در نظر نگرفتن فاکتورهای زیبایی لبخند و چهره و در نتیجه عدم زیبایی نهایی لبخند

هزینه درمان های زیبایی دندانپزشکی چقدر است؟

هزینه درمان های زیبایی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. از طرفی تعداد دندان هایی که می خواهید اصلاح کنید، نوع ترمیمی که انتخاب می کنید، تخصص دندانپزشک، مواد ترمیمی مورد استفاده، تجهیزات مورد استفاده و همچنین غالباً موقعیت جغرافیایی مطب، در هزینه نهایی تاثیر دارد.

هزینه درمان های زیبایی دندانپزشکی به صورت زیر است:

  • ارتودنسی دندان
  • لمینت
  • کامپوزیت
  • افزایش طول تاج دندان
  • روکش
  • بلیچینگ

هزینه باندینگ دندان چقدر است؟

هزینه این روش مانند روش های دیگر دندانپزشکی به مهارت دندانپزشک، موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی و تعداد دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند، بستگی دارد. معمولا بیماران در جلسه مشاوره در مورد هزینه با دندانپزشک خود صحبت می کنند. بسیاری از بیمه های درمانی هزینه باندینگ را پوشش می دهند. به همین خاطر تمام اطلاعات لازم توسط دندانپزشک در اختیار شما قرار می گیرد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با باندینگ زیبایی دندان آشنا شدید. همچنین از انواع درمان های زیبایی دندان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

باندینگ چیست؟

همانطور که گفتیم این روش یکی از روش های ترمیم دندان است به اینصورت که معمولا دندان‌های خالی شده ناشی از درمان پوسیدگی ها و یا دندان هایی که دچار لب ‌پریدگی و ترک خوردگی می شوند، به روش باندینگ ترمیم می شوند. باندینگ دندان در واقع فرآیندی است مواد کامپوزیت که به لایه های مینای دندان نفوذ کرده و قسمت‌های خالی دندان را پر می‌کند. مواد باندینگ همرنگ دندان طبیعی انتخاب می شوند به همین دلیل قابل تشخیص و دیده شدن نیستند.

طول عمر باندینگ دندان چقدر است؟

طول عمر این روش به بهداشت دهان شما مرتبط بوده که معمولاً این روش دارای طول عمری ۵ الی ۱۰ ساله است که پس از آن نیاز به ترمیم مجدد خواهند داشت.
در بعضی مواقع ممکن است لکه‌هایی بعد از یک سال کامپوزیت بر روی دندان‌ها ایجاد شود که نیاز به اصلاح مجدد دارند. در صورت مراقبت از باندینگ نیازی به تعویض آن‌ها ندارید. پزشک شما می‌تواند با ترمیم مجدد کارایی اولیه باندینگ را برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا