اخبار

چطور می‌توان به‌عنوان یک پزشک مهاجرت کرد؟

رشته پزشکی یکی از رشته های پردرآمد و پولساز در ایران است. مزایایی همچون درآمد بسیار خوب، فرصت های شغلی متعدد، امکان استخدام پزشک در بالاترین موقعیت‌های شغلی و جایگاه اجتماعی مناسب باعث شده است که بسیاری از داوطلبین رشته تجربی به این رشته علاقه‌مند شوند و تمایل داشته باشند در رشته پزشکی به تحصیل بپردازند.

باوجود شرایط مناسب اشتغال و درآمد بالای پزشک عمومی و پزشک متخصص در ایران، رفاه و درآمد بیشتر شاغلین این حوزه در کشورهای دیگر، باعث شده است که بسیاری از پزشکان به دنبال مهاجرت باشند. اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌ها این است که آگاهی چندانی از این که چگونه می‌توان به‌عنوان یک پزشک مهاجرت کرد، ندارند. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی شغل پزشکی، با بررسی شرایط مهاجرت برای پزشکان، به سوال مطرح‌شده، پاسخ دهیم.

معرفی شغل پزشکی؛ بازار کار و آینده شغلی پزشک در ایران

داوطلبین رشته تجربی با قبولی در آزمون سراسری، تحصیل در رشته پزشکی و فارغ‌التحصیل شدن در آن، می‌توانند وارد بازار کار این رشته شوند. البته دانش‌آموختگان رشته پزشکی برای فعالیت در حوزه‌های تخصصی همچون بیماری‌های پوست، بیماری‌های قلب و عروق، جراحی مغز و اعصاب و زنان و زایمان، باید در رشته موردنظر، مدرک تخصصی دریافت نمایند. همان‌طور که در آگهی‌های استخدام حوزه بهداشت و درمان مانند آگهی استخدام پزشک عمومی و پزشک تخصصی مشاهده می‌گردد، فرصت های شغلی مختلفی برای فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی وجود دارد.

از جمله این فرصت‌های شغلی می‌توان به کار در مطب شخصی، فعالیت در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی، استخدام در مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی، استخدام در برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی همچون وزارت بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون و تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
سفید کردن دندان ها با دندانپزشکی دیجیتال

عوامل موثر در انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت پزشکان

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پزشکان در هنگام مهاجرت، انتخاب کشور مقصد است. اما بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان، کدام کشورها هستند؟ در پاسخ باید گفت که انتخاب کشور مقصد به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسته به شرایط فردی، کاری و خانوادگی هر فرد، پاسخ به این سوال می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر شرایط استخدام پزشک، مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت پزشکان به آن‌ها توجه کرد، عبارت‌اند از:

  • شرایط رفاهی کشور مقصد برای مهاجرت
  • پذیرش یا عدم‌پذیرش مدارک تخصص پزشکان ایرانی به‌ویژه پزشکان متخصص
  • آسان‌تر بودن شرایط معادل‌سازی
  • شرایط کاری مناسب برای پزشکان عمومی و پزشکان متخصص
  • میزان درآمد پزشکان عمومی و متخصص
  • شرایط ورود همراه (همسر و فرزندان)
  • شرایط رفاهی برای همراهان (مانند اجازه کار برای همسر و تحصیل رایگان برای فرزندان)
  • شرایط دریافت اقامت دائم کشور مقصد پس از ورود به آن کشور، معادل‌سازی مدارک و واردشدن به بازار کار
  • شرایط تحصیل در حوزه تخصصی برای پزشکان عمومی که قصد دارند در کشور مقصد، در رشته‌های تخصصی پزشکی ادامه تحصیل دهند.

شرایط مهاجرت پزشکان

پزشکان باید به این نکته مهم دقت کنند که شرایط مهاجرت به آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و استرالیا با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان یک شیوه را برای همه کشورها در نظر گرفت. اما برخی از مراحل برای اغلب کشورها یکسان است.

معادل‌سازی مدارک پزشکان

در همه کشورها پیش از جذب پزشکان در بازار کار، باید فرایند معادل‌سازی مدارک پزشکان انجام شود. با این حال، فرایند معادل‌سازی مدارک پزشکان برای مهاجرت کاری آن‌ها در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.  در واقع، در همه کشورها استخدام پزشک و ورود او به بازار کار، نیازمند معادل‌سازی مدرک است؛ اما مراحل و فرایند آن در کشورهای مختلف یکسان نیست و با یکدیگر فرق دارد.

بیشتر بخوانید
بهترین هدیه برای مدیر در سال 1402

علاوه بر این، پزشکان برای مهاجرت کاری باید امتحانات معادل‌سازی را بگذرانند که کمیت و کیفیت این امتحانات نیز در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است

زبان کشور مقصد

پزشکان باید پیش از مهاجرت به این نکته توجه کنند که برای ورود به بازار کار، باید زبان کشور مقصد را به‌صورت کامل و در بعضی از کشورها (همچون کشورهای حومه خلیج‌فارس) در حد آشنایی، بلد باشند. علاوه بر این، پزشکان برای ورود به بازار کار برخی از کشورها باید مدارک زبان خود را ارائه کنند؛ اما در برخی دیگر از کشورها این ضرورت وجود ندارد.

تفاوت در شرایط مهاجرت پزشکان متخصص و عمومی

باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و کانادا، مدارک مربوط به تخصص پزشکان متخصص را قبول نداشته و نمی‌پذیرند. در این‌گونه کشورها، پزشکان متخصص باید پس از معادل‌سازی مدارک خود به‌عنوان پزشک عمومی و یا همان پزشک خانواده به فعالیت بپردازند.

به همین دلیل، بسیاری از پزشکان، مهاجرت کاری را با روش مهاجرت تحصیلی آغاز می‌کنند. به این معنی که برای ورود به بازار کار کشور مقصد، ابتدا در آن کشور به تحصیل دوره تخصص پرداخته و پس از دریافت تخصص، در آن کشور به‌عنوان پزشک متخصص، مشغول به کار می‌شوند.

این نکته مهم را به‌خاطر داشته باشید که کشوری برای مهاجرت پزشکان گزینه مناسب‌تری است که علاوه بر فرایند معادل‌سازی مدارک ساده‌تر، شرایط استخدام پزشک و ورود او به بازار کار نیز مساعدتر باشد. در واقع، پزشکان بتوانند به‌آسانی وارد بازار کار شده و درآمد خوبی داشته باشند.

روش‌های مهاجرت پزشکان

پزشکان می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی مهاجرت کنند که در ادامه به معرفی این روش‌ها خواهیم پرداخت. البته اغلب پزشکان از روش‌های مهاجرت کاری به کشورهای مختلف استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید
آسان ترین روش های واردات کالا از چین

دریافت ویزای کاری

در این روش همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پزشکان باید ابتدا مدارک خود را معادل‌سازی کرده و سپس در کشور مقصد وارد بازار کار شوند. طبق توضیحات پیشین، فرایند معادل‌سازی مدارک پزشکان و چگونگی صدور اجازه کار در کشورهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

 دریافت تخصص

در این روش، پزشکان ابتدا در کشور مقصد به تحصیل در دوره‌های تخصصی پرداخته و دوره‌های رزیدنتی را طی می‌کنند. پس از طی نمودن دوره‌های تخصصی، وارد بازار کار شده و اقامت کشور موردنظر را دریافت می‌نمایند. چگونگی دریافت پذیرش تخصص در کشورهای مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

سرمایه گذاری 

در روش دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری، تفاوتی بین پزشک و افراد دیگر وجود ندارد. به‌گونه‌ای که او با راه‌ا‌ندازی یک بیزینس و کسب‌وکار و اثبات سودآور بودن آن، می‌تواند بعد از چند سال اقامت کشور موردنظر را دریافت کند.

خرید ملک و یا تمکن مالی

در این روش نیز تفاوتی بین شرایط یک پزشک و فرد دیگر وجود ندارد. البته این روش تنها در برخی کشورها همچون یونان، اسپانیا و چند کشور دیگر قابل‌اجرا است و معمولا در کشورهای درجه یک اروپایی امکان‌پذیر نیست.

ازدواج 

یک پزشک در صورت ازدواج با یکی از اتباع کشور موردنظر می‌تواند به‌عنوان همسر، اقامت آن کشور را دریافت نموده و بعد از ورود به آن کشور و معادل‌سازی مدارک، اجازه طبابت و اقامت را دریافت کند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی شغل پزشکی و گزینه‌های استخدام پزشک در ایران پرداختیم. علاوه بر این، با بررسی عوامل موثر در انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت پزشکان، شرایط مهاجرت پزشکان و روش‌های مهاجرت این افراد، تلاش کردیم به این پرسش متداول که چطور می‌توان به‌عنوان یک پزشک مهاجرت کرد، پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید
بهترین دندانپزشکی سعادت‌آباد؛ کلینیک تخصصی دکتر محمد نیکزاد

همان‌طور که مشاهده کردید، پزشکان موقعیت مناسبی برای مهاجرت به کشورهای مختلف دارند و می‌توانند در صورت داشتن شرایط موردنیاز، پس از معادل‌سازی مدارک، در کشور موردنظر خود مشغول به کار شده و درآمد بسیار خوبی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا