دندانپزشکی نوین

معرفی راه‌های درمان پوسیدگی دندان و ریشه دندان

با آنکه علم دندانپزشکی محدود به دهان و دندان می باشد، اما با این حال علمی گسترده و دارای تخصص های مختلف است. پیشرفت علم و تکنولوژی در همه عرصه‌ ها موجب تحولات عظیمی گردیده است. دکتر دندانپزشک علاوه بر دانش و سواد کافی، نیازمند ابزارآلات و تکنیک ‌های به روز نیز می ‌باشد. هر از چندگاهی نوآوری ‌های جدید به کمک علم دندانپزشکی آمده و قدرت مانور دندانپزشک را در پروسه تشخیص و درمان افزایش می ‌دهند. بنابراین می ‌توان گفت که نوآوری و دندانپزشکی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

نشانه ها و علائم پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی‌های اولیه دندان، هیچ گونه علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند و تنها زمانی از وجودشان باخبر می‌شوید که پیشرفت کرده‌اند و درد دندان و یا حساسیت‌هایی به طعم‌های شیرین یا گرما و سرما از خود نشان می‌دهند. در صورتی‌که دندان، عفونی شود نیز آبسه و چرک دیده می‌شود که با علائمی همچون درد، تورم صورت و یا تب بروز پیدا می‌کنند.

۱. چه دندان دردی نشانه پوسیدگی دندان است؟

معمولا پوسیدگی دندان با تیر کشیدن دندان‌ها و علائم دندان درد همراه است. این درد می‌تواند در زمان خوردن غذاهای مختلف شدت بیشتری نیز پیدا کنند. البته تیر کشیدن، دلیل قطعی خرابی دندان نیست، اما یکی از مهم‌ترین نشانه‌های آن به حساب می‌آید. بنابراین بهتر است که به محض تجربه تیر کشیدن دندان‌ها با مشاوره تلفن دندانپزشکی خیالتان را کنید.

۲. بوی بد دهان نشانه پوسیدگی دندان است؟

وجود بوی بد دهان می‌تواند ناشی از علائم مختلفی باشد از جمله مصرف موادی همچون سیر و پیاز یا حتی سیگار. بیماری‌هایی همچون بیماری‌های مربوط به لوزه‌ها، سینوس‌های فکی و حلق می‌توانند دلیل بوی بد دهان باشند. البته وقتی تعدادی دندان پوسیده در دهان وجود داشته باشد نیز قطعا دهان بوی بدی شکل خواهد گرفت، زیرا در قسمت پوسیدگی‌ها، مواد غذایی باقی می‌مانند که به‌مرور زمان، فاسد می‌شوند و بوی بدی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید
فلوراید تراپی دندان کودکان

3. عکس پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان کودک و بزرگسالل، غالبا به رنگ تیره‌تر از دندان است و حفره‌هایی نیز در آن دیده می‌شود، دقیقا شبیه چیزی که در عکس پوسیدگی دندان جلو کودکان و بزرگسالان مشاهده می‌کنید.

دلایل پوسیدگی ریشه و تحلیل لثه چیست؟

دلایل زیادی برای پوسیدگی ریشه و تحلیل لثه وجود دارند. برخی از رایج ترین آنها موارد زیر هستند:

  • عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان – مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن روزانه
  • مسواک زدن نامناسب – مسواک زدن خشن و یا استفاده از مسواک زبر
  • سن – بالا رفتن سن باعث عقب رفتن لثه و مشخص شدن ریشه ها میشود.
  • بیماری های پریودنتال – که به بیماری های لثه هم معروف هستند، باعث عمیق شدن حفره های پریودنتال، عقب رفتن لثه و ایجاد پلاک و باکتری روی ریشه ی دندان ها میشوند.
  • ژنتیک – بیماری های پریودنتال، عقب رفتن لثه به خاطر بالا رفتن سن و مینای ضعیف دندان میتوانند ارثی باشند.
  • دیابت – این بیماری سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث التهاب و گاهی بیماری های جدی تر و شدیدتر لثه و همچنین عقب رفتن بافت لثه میشود.
  • دندان های نامرتب – تمیز کردن دندان های نامرتب مشکل تر است و به همین دلیل میتواند خطر بیماری های لثه را افزایش دهد.
  • مصرف تنباکو – سیگار کشیدن، جویدن تنباکو و یا هر روش دیگر استعمال تنباکو میتواند باعث آسیب رساندن به دندان، ضعیف شدن مینای دندان، مشکلات دهانی و البته افزایش خطر ابتلا به بیماری های لثه شود.
  • مصرف دارو – بسیاری از داروها باعث خشکی دهان شده و خطر ابتلا به بیماری های دهانی مانند بیماری های لثه و پوسیدگی را افزایش میدهند.
  • تروما – آسیب رسیدن به دندان و یا لثه میتواند باعث رشد باکتری در شکستگی های دندانی، رشد آنها و البته پخش شدن آنها در خط لثه بشود
بیشتر بخوانید
ونیر کامپوزیت دندان

عوارض پوسیده شدن ریشه های دندانی چیست؟

در کل پوسیده شدن ریشه دندان (هر بخشی پایین تر از تاج) هرچند که نادر است اما می تواند عوارض به مراتب بیشتری به همراه داشته باشد. زیرا این مدل پوسیدگی ها می توانند در مدت زمان بسیار کوتاه تری باعث عفونت دندان و پالپ داخل آن شوند.چنانچه این اتفاق رخ دهد و درمان به موقع انجام نشود متاسفانه ممکن است دندان بمیرد. همچنین پشت گوش انداختن درمان به موقع می تواند موجب شل شدن، انتشار عفونت به دندان های مجاور و در نهایت از دست رفتن دندان شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پوسیدگی ریشه دندان ها چگونه رخ می دهد؟ را بخوانید.

معرفی انواع لیمینت دندان

انواع لمینت دندان به صورت کلی از نظر نوع مواد به دو دسته تقسیم بندی می‌شود: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت که با هم تفاوت‌های زیادی دارند. برای مثال لمینت سرامیکی از جنس سرامیک یا به اصطلاح چینی است و برای نصب روی دندان نیاز به تراش دندان طبیعی دارد.

لمینت دندان

این دو نوع لمینت دندان از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند که با مشورت دندانپزشک، شرایط دندان‌های شما و بودجه موردنظرتان روش لمینت مناسب خود را می‌توانید انتخاب کنید که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

لمینت دندان سرامیکی

لمینت سرامیکی که به آن پرسلن ونیر نیز می گویند یک پوشش نازک سرامیکی با قطر کم (حدودا بین 5 الی 6 میلی متر) هستند. لمینت سرامیکی با توجه به قالب دندان‌های بیمار در لابراتوار ساخته می‌شود و بعد از تراش دندان توسط دندانپزشک با کمک مواد مخصوص روی دندان محکم می‌شود.

بیشتر بخوانید
عوارض ایمپلنت دندان + فیلم عوارض ایمپلنت

لمینت دندان کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی که به صورت مستقیم روی دندان اعمال می‌شود از جنس پلیمر (نوعی از پلاستیک) همرنگ با دندان است و معمولا در مطب دندانپزشک این ماده ابتدا به شکل خمیر در می‌آید، سپس روی دندان گذاشته می شود و با تابش لیزر روی دندان محکم می‌شود.در این نوع لمينت دندان اکثرا نیاز به تراشیدن دندان نیست و به صورت مستقیم کامپوزیت‌ها روی دندان قرار خواهند گرفت و یک لایه محافظ روی مینای دندان خواهد بود.

فواید و مزیت‌های لیمینت دندان چیست؟

  • ظاهری کاملاً طبیعی و شبیه دندان خودتان دارد
  • بافت لثه به خوبی پورسلین را تحمل می‌کند
  • لمینت پورسلین در مقابل تغییر رنگ و لک بسیار مقاوم است
  • در انتخاب این رنگ پورسلین کاملاً آزاد هستید
  • این روش رو کردی محافظه کارانه برای تغییر رنگ و شکل و ابعاد دندان محسوب می‌شود

معایب لمینت چیست؟

  • این فرایند برگشت پذیر نیست
  • هزینه لمینت بیشتر از باندینگ کامپوزیت است
  • لمینت معمولاً در صورت لب پر شدن و شکستن، قابل ترمیم نیست
  • از آنجایی ‌که مینای دندان برداشته شده است ممکن است دندان به غذاهای سرد یا داغ حساس شود
  • ممکن است لمینت از دندان جدا شده و بیفتد. برای به حداقل رساندن این احتمال باید عادت مانند ناخن جویدن، مداد جویدن و یا جویدن هر شی سخت دیگری را کنار بگذارید چرا که فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌نماید.

دندان‌هایی که لمینت شده ‌اند باز هم ممکن است دچار پوسیدگی شود بنابراین باید مراقب پوسیدگی دندان نیز باشید
افرادی که دندان‌هایشان از سلامت کافی برخوردار نیستند مثلاً دچار پوسیدگی دندان هستند یا بیماری لثه دارند، ساختار دندان‌هایشان ضعیف است (در مواردی که دندان پوسیدگی، شکستگی و یا پرشدگی بزرگ دارد) و یا افرادی که در آنها لایه مینا نازک شده است، نمی‌توانند لمینت کنند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله لمینت دندان چیست؟ مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید
ارتودنسی یا کامپوزیت؟ | کدام یک بهتر است؟

منبع: سایت راهنمای دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا